Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Radní Dolínek chce zrušit výběr šéfa Ropidu, žádný kandidát neobstál

Přestože výběr nového šéfa firmy Ropid, která v Praze a okolí organizuje hromadnou dopravu, už je ve skluzu, veřejnost se ho jen tak nedozví. Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek totiž chce zrušit výběrové řízení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B15o74h28u60s30l32a59v 93K96r92á50l13í74k 2781850309396

V prvním výběrovém všichni potenciální uchazeči odkryli karty, takže nebude problém ve druhém kole naformulovat podmínky tak, aby spolehlivě vyhrál Dolínkův kůň. Pokud věděl, co se chystá, tak se nejspíš do toho prvního výběrka ani nepřihlásil.

0/0
18.3.2015 9:14

B83o11h51u62s33l46a21v 18K47r40á44l16í69k 2351300529206

Tak žádný kandidát nesplnil požadavky. No tak hlavně že dosavadní vedení splňuje požadavky na to, aby to už deset let řídili i bez ředitele.

+4/0
18.3.2015 9:02

L32i32b82o31r 92M28o16h37o52u13t 3796727178902

K čemu je ROPID když DP má vlastního organizátora,průzkumníky provozu,vytíženosti linek a dokáže se domlouvat s městskými částmi o propojení a četnosti spojů?ROPID je problémová organizace,vyžírka a potížista.

0/−2
17.3.2015 21:37
Foto

B92r60o26n12i29s32l94a13v 32G65a36b82r20y51š 2562669571

Jenže DPP není jediný provozovatel dopravy v Praze a ve Středočeském kraji. Proto se zřizuje prostředník, který tu dopravu bude organizovat za něj, kdo bude tvořit linkové vedení, kdo se postará o návaznosti a o tarifní integraci.

+2/0
17.3.2015 21:59

B43o43h48u58s43l19a16v 61K28r30á68l14í40k 2821640439596

Haha. DP si bude sám u sebe objednávat dopravu a Metrostav se bude z městských peněz sám vyplácet za výstavbu Blanky, tak nějak jste to myslel? A proč by si měly objednávat městské části? Neměla by si rovnou objednávat každá ulice, každý dům sám za sebe? To už by bylo důslednější ponechat vývoj dopravy úplně trhu - ať si každý obyvatel objednává dopravu u koho chce a dopravci ať si vymyslí svoje trasy tak, aby na tom co nejvíc trhli. 

Dokud nebyl ROPID, tak chlapi z dílen na garážích a vozovnách, kteří 80 % své pracovní doby prospali někde zašití, nadávali zase na ty vyžírky v kancelářích DP.

+1/−1
18.3.2015 9:00

L71a97d78i41s68l35a17v 13H98o87l28í70k 5622792549421

Přesně tu agendu, kterou jste připsal na účet DPP, má na starosti ROPID...

0/0
19.3.2015 23:17

J61i33ř16í 59P56r59a22ž67á68k 9190252431842

Zato Dolínek, to je skutečně "expert". Ale nikdo neví na co. Stejně jako Březina. Což  aby radní a ředitelé měli alespoň nějaké vzdělání, které by odpovídalo jejich funkci? Za současné situace by se nic nezměnilo, kdyby radního dělal vrátný nebo WCbába.

+1/0
17.3.2015 20:56
Foto

B11r96o31n52i36s85l22a16v 85G45a63b16r88y18š 2112139611

Klidně bych do toho šel. Ale já na oplátku budu požadovat významný pokles politického vlivu a zvýšení pravomocí organizace. Mám pocit, že dnes je veřejná doprava spíš věcí politiky než dopravních inženýrů.

0/0
17.3.2015 20:05

J39i12ř96í 51J59o38z32a 3818353650481

Bohuzel mate pravdu. Verejna doprava je vec politicka a podle toho take tak vypada. Reditele spolecnosti jsou vetsinou jen politicti posluhove, nebot politici drzi kasu a kdyz je potreba nekde skrtat tak jako prvni na rane je verejna doprava a druha nasleduje kultura...

0/0
17.3.2015 20:24
Foto

B32r81o56n66i48s92l82a53v 42G68a64b57r12y15š 2742219981

Ředitel by měl být spíš manažer, který umí vést podnik. Ale jako správný manažer by se měl obklopovat odborníky, kteří danému oboru rozumí. Aktuálně mám třeba starost o MHD v Opavě. Dopravnímu podniku zkrouhli rozpočet a vedení nenapadlo nic jiného než zase škrtat spoje! Přitom existuje i jiné řešení.

To, že bych do toho šel, jsem napsal schválně. Rád bych se v nějaké instituci podílel na chodu dopravy, ale na ředitelování nemám. Troufám si tvrdit, že jsem spíš ten odborník než manažer.

0/0
17.3.2015 20:40

J72i20ř94í 15K78r60e17j22č81í54k 2987988784916

"Dopravnímu podniku zkrouhli rozpočet a vedení nenapadlo nic jiného než zase škrtat spoje..."

A jaký je prosim pěkně to "jiný řešení" ?

Pokud mi klesnou příjmy, celkem logicky musim zkrouhnout výdaje !

0/0
17.3.2015 22:29
Foto

B97r63o39n80i30s96l41a34v 42G50a62b19r77y84š 2682379861

Vám optimalizace dopravy nic neříká, co?

Zkusím Vám to vysvětlit, snad to pochopíte: jiné řešení je např. zajištění oběhů vozidel tak, že jich na stejné výkony bude potřeba méně. Lze to vyřešit přejezdy mezi linkami. To by znamenalo oddělit oběhy vozidel od turnusů řidičů. Je to logické, protože pauzu potřebuje řidič, ne vozidlo. Na toto existuje program vyvinutý v Žilině. Zkrátka trolejbus má jezdit a ne se flákat půl hodiny na konečné. Dalším řešením je změna linkového vedení. Protože čím kratší interval, tím efektivnější využití vozového parku. Lze to dokázat prostým výpočtem. Když budete mít 50 vozidel, jiné bude rozložení v 5 linkách, jiné ve 20 linkách.

Škrtáním bohužel ten systém pohřbívají. Špatně si totiž myslí, že ten samý počet lidí, jedoucí ve 3 spojích za hodinu, bude využívat 2 spoje za hodinu a trolejbusy budou plnější. Tím si odradí ještě víc cestujících, protože i těmi zrušenými spoji někdo jezdil. Výsledkem je taky špatná časová poloha spojů a to nikoho nenaláká. Tento efekt se nazývá anulační spirála. Těmi zbylými spoji mi bude jezdit čím dál méně lidí, takže je zase škrtnu, protože vozí vzduch. A tak dále a tak dále.

Doporučuju odbornou literaturu - nejlépe prof. Černý a doc. Černá, které se řadí ke kapacitám ve svém oboru.

+5/−1
17.3.2015 22:47

J12i36ř26í 16K24r65e74j21č86í50k 2877868854706

Optimalizace = škrtání spojů, takže ano, něco mi to říká... ;-)

Pokud budu "honit" jeden trolejbus do úmoru, potřebuji k tomu nutně víc řidičů a řidič je, jak známo v odborných kruzích, v provozu to nejdražší, takže ve výsledku mi náklady stoupnou.

Odbornou literaturu bych mohl psát sám, zkušenosti k tomu mám bohaté, ale není čas, musím optimalizovat... ;-D

+1/−2
17.3.2015 23:52
Foto

B71r87o69n64i77s19l17a21v 80G28a52b23r62y80š 2452199531

Pokud si optimalizaci představujete a provádíte ji POUZE jako škrtání spojů, pak je to těžký a nesmíte se divit, že veřejnou dopravu využívá méně lidí. Hlavně v tak zoufalých systémech, jako je Opava, Chomutov nebo Kladno.

Ano, řidič je nejdražší položkou, ale je nepravděpodobné, že by při takovém systému počet řidičů stoupnul.

Vy pracujete u nějakého dopravce?

+1/−1
18.3.2015 0:10

B13o14h68u39s70l91a89v 70K47r33á66l63í31k 2301460909626

Ono to oddělení řidiče od vozu má taky spoustu negativ co se týče pohody řidiče a jeho vztahu k vozu, což má pak pochopitelně dopad na kvalitu a bezpečnost jeho výkonu. A to i když při každém střídání (každou hodinu? půlhodinu?) připočtete 10 minut prostoje vyhrazeného na řádnou obhlídku a přejímku vozu. Krom toho oškubáním oběhů (vyrovnávacích časů) na dřeň snížíte pravidelnost a spolehlivost.

+1/0
18.3.2015 9:10
Foto

B74r33o16n23i80s67l31a33v 27G18a94b42r47y32š 2962339691

Byla to jen myšlenka, kterou zbývá propracovat. Jsem si jistý, že svůj smysl má. Vždyť už dnes některá vozidla jezdí na více linkách.

Vyrovnávací časy jsou samozřejmě povinností kvůli případnému zpoždění. Dnes už se vozový park snaží být jednotný, takže pochybuju, že by si řidič musel zvykat na nový vůz. Něco takového jsem viděl v Košicích u tramvají, tam mají dva tři řidiči přidělen vůz, o který se starají. I když to má své výhody, není to podle mě moc efektivní.

0/0
18.3.2015 9:15

B51o77h41u67s67l28a40v 92K85r28á45l73í57k 2601870919426

Pamatuji doby, kdy vozový park byl téměř jednotný. To bylo někdy začátkem 80. let. Dnes je, řekl bych, tendence spíš opačná. Ale i při typové jednotnosti je každý vůz originál co se týče seřízení, opotřebení, různých vrtochů (a netvrďte mi, že dnešní vozidla už žádné nemají) atd. U tramvají a trolejbusů je zbytečnou komplikací přidělovat vůz nastálo nějaké partě, ale aspoň tu jednu směnu by řidič na voze zůstat mohl (ještě tak vystřídání na přestávku lze považovat za rozumné). S přejezdy vozů mezi linkami snad problém není - ale to už se snad u všech dopravců v nějaké rozumné míře dělá, takže o moc víc na tom uoptimalizovat nejde.

+1/0
18.3.2015 10:03
Foto

B43r54o56n78i79s96l55a58v 13G69a66b53r38y38š 2332259971

To je pravda, tramvaje vyrábělo ČKD, trolejbusy Škoda a autobusy Karosa. I když je vozový park co do výrobce rozmanitější, není jich zase tolik. Některé provozy mají své oblíbené značky. Výjimkou jsou snad jen experimentální kusy jako např. v Brně nebo v Ostravě. Onehdy jsem v Brně napočítal 33 typů tramvají.

Vím, co by toto opatření znamenalo pro řidiče i samotný dopravní podnik. Ale cesta jak ušetřit podle mě nevede jen ubohým seškrtáním spojů. I Vy snad domyslíte, že snižující se četnost spojů má na odliv cestujících mnohem větší vliv než rostoucí ceny. Když Vám místo tří spojů pojedou jen dva, ztrácí člověk flexibilitu a možnost se rozhodnout. A to je kolikrát horší, než když se cena jízdenky zvedne o korunu (v Opavě před zdražením na 13 Kč stála jednotlivá jízdenka 12 Kč, jinde jsou ty skoky větší).

0/0
18.3.2015 21:18

J32i23ř30í 20K96r90e48j54č61í36k 2387468974726

"ale je nepravděpodobné, že by při takovém systému počet řidičů stoupnul" - řidič jezdit nesmí, jelikož čerpá BP, ale jeho vůz, který dle vás má stále jezdi, musí někdo řídit. Tak mi tedy vysvětlete kdo to asi bude a jak docílím toho, abych místo jednoho řidiče nepotřeboval dva...

Ano.

0/0
18.3.2015 21:55
Foto

B31r84o85n43i15s90l36a96v 31G62a87b70r72y81š 2882259611

Řidič, který by vystřídal řidiče na pauze, si sedne do jeho vozidla. Nepřijede s žádným vozem navíc. Takovou praxi jsem viděl několikrát v Praze, kde se řidiči střídali na zastávce "I.P.Pavlova" a v Brně u hlavního nádraží. Nevidím v tom nic složitého.

Smím vědět, v jaké funkci a jeslti je to soukromý nebo městský podnik? Pokud nechcete, nemusíte odpovídat. Jen mě to zajímá, protože bych se rád dozvěděl i něco z praxe. Možná jsou moje nápady nebo myšlenky mimo, ale pokud se mi podaří prosadit jeden z deseti, budu moc rád. Snažím se hlavně pomoci.

0/0
18.3.2015 22:03

J90i44ř29í 37K72r93e19j30č33í45k 2807878574116

Já nepíšu o vozidle navíc, ale o řidiči navíc.

Ano tenhle systém se používá v Praze, protože při nutnosti dodržení bezpečnostních přestávek, by se v obdobích krátkých intervalů na některých linkách vozy s řidiči čerpajícími přestávku nevešly do obratišť. Používat se prostě musí, i přestože je finančně náročnější.

Nic složitého v tom skutečně není.

0/0
18.3.2015 22:12
Foto

B95r76o41n29i55s65l17a48v 38G63a27b31r93y23š 2752389601

A já píšu, že řidičů by byl stejný počet jako doposud, jen vozidel by bylo méně. Taky na tom nic složitého nevidím.

0/0
18.3.2015 22:15

J83i87ř54í 48K31r46e80j85č65í58k 2707208814166

To vám ale zcela logicky nemůže vyjít, zkuste si takovou situaci namodelovat aspoň na papíře.

0/0
18.3.2015 22:41
Foto

B73r84o80n10i22s71l84a22v 83G41a45b78r21y88š 2432399901

Ale může. Poslední čtyři roky nedělám nic jiného. To, že neznáte způsob, jak toho docílit, neznamená, že žádný způsob neexistuje.

Zkušenosti ukazují, že optimalizací oběhů vozidel lze snížit náklady o cca 8 %. Sežeňte si knížku "Manažerské rozhodování v dopravních systémech". Je opravdu škoda, že je dostupná jen na akademické půdě, protože ji psali autoři s bohatými praktickými zkušenostmi, které v knize i podrobně rozebírají. Psal jsem i o anulačních spirálách. Popis toho všeho najdete v publikaci ke stažení zde: http://www.mvcr.cz/soubor/silnicnidopr-pdf.aspx od stránky 116. Na výzkum prof. Černého se snažím navázat i já.

0/0
18.3.2015 22:52

J98i38ř32í 15K58r95e27j18č32í92k 2977198834306

A ne, já si optimalizaci takhle nepředstavuji, byl jste to vy, kdo optimalizuje navýšením nákladů.  ;-)

0/0
18.3.2015 21:56
Foto

B81r79o92n16i48s87l49a89v 57G60a70b26r68y35š 2472149451

O navýšení nákladů nepadlo v mém případě ani slovo. Stejné postupy, které jsem zde vyjmenoval, byly uplatněny i v jiných městech. Např. v Brně se zlepšila situace poté, co se přešlo na intervalovou dopravu. Pedagogové, o nichž jsem psal, mají díky svým metodám úspěch na mezinárodní úrovni. Systém pro optimalizaci spojů, který vytvořili v Žilině, je třetím nejúspěšnějším na světě. Jde to i bez škrtání.

0/0
18.3.2015 22:09

J17i53ř68í 36K80r89e16j44č62í74k 2507258544766

Ale navrhujete na stejné vypravení víc řidičů, což logicky vyšší náklady přináší.

0/0
18.3.2015 22:37
Foto

B89r42o36n93i90s16l63a46v 84G59a49b82r24y10š 2452559901

Ne, stejná nabízená kapacita, stejný počet řidičů, méně vozidel.

0/0
18.3.2015 22:41

J62i67ř60í 14K48r23e38j20č65í35k 2587808144376

Při nižším počtu vozidel vám nevyjdou oběhy. Obratové časy a časy na vyrovnání zpoždění dosahují až poloviny povinné BP, takže skutečně dosáhnete jen vyšší potřeby řidičů při shodné vypravenosti.

Tohle je skutečně už několika lety praxe ověřeno.

0/0
18.3.2015 22:44
Foto

B81r19o54n71i90s44l56a71v 18G22a62b61r71y43š 2152569931

Viz odpověď výše.

0/0
18.3.2015 22:53

J78i59ř50í 79K97r84e36j32č81í31k 2557768774536

Takže z toho máme další pokus o srovnání teorie vs. praxe, s podtitulem "papír snese mnoho"...

0/0
18.3.2015 22:57
Foto

B79r58o11n68i77s86l27a35v 11G29a71b32r14y42š 2392119741

Pokud mi dáte nějaký důkaz toho, že to nejde, pak Vám uvěřím. Papír sice snese mnoho, ale lži číst nebudu. Učím se od lidí, kteří mají s modelováním, projektováním a optimalizací dopravy nějaké zkušenosti. Oni řeší toto, já řeším organizaci veřejné dopravy v aglomeracích. Např. doprava na Ostravsku podle mých zkušeností "se vyvíjí jako dříví v lese". Vzorem je mi německý model v Karlsruhe a v Porúří. Opakuju "vzorem", čili ne že okopíruju všechno, co tam mají. Jde mi o základní princip. Ve své disertační práci budu využívat metod, s nimiž Černí přišli.

Dodnes nejsou pořádně vyřešeno, jak dlouhé by měly být přestupní vazby s ohledem na zpoždění. To jsem vyřešil zase v diplomce. K řešení je toho spousta, ale s přístupem typu "fungovalo to 20 let, bude to fungovat i teď" a "ono se to nějak udělá" se toho moc nevyřeší. V nejmenovaném dopravním podniku znám absolventa dopravní školy na pozici vedoucího provozu MHD, který místo moderní techniky a metod, které jsou na dopravních školách vyvíjeny, lepí papírky s řidiči a vozidly metodou "pokus-omyl". Vysvětlete mi, proč tedy dopravní školy jsou, když veškeré úsilí přichází v niveč? Čekám odpověď, že nám chybí kontakt s praxí a že hledíme jen do knížek. Proč tedy do nějaké školy nezajdete poreferovat, jak ta praxe vypadá a jak to děláte Vy?

0/0
18.3.2015 23:11

I57v93a90n 52A33b19r57t 5317689736

Rozumí tomu tady někdo? Firma nemá od roku 2008 šéfa??? Tohle je fakt možný jenom ve státní správě.

+1/0
17.3.2015 19:02

J72a15n 18J33í89c86h66a 8840830278621

Na co sefa...ma prece Prochazku..;)

+2/0
17.3.2015 19:06

B56o55h35u10s72l32a54v 95K65r64á10l76í88k 2251750129956

Nejen ve státní správě. Taky v městské správě, což je tento případ.

+1/0
18.3.2015 9:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.