Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kam s Muchovou Slovanskou epopejí? Praha to znovu řeší

Praha se znovu zabývá otázkou, kam umístit Muchovu Slovanskou epopej. Momentálně se prý uvažuje o postavení výstavní haly na soukromém pozemku v centru města. Právě to totiž byla umělcova podmínka pro vydání pláten Praze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B45l11a49h13o55m75í32r 76S51k25o87u50p49ý 8277130918371

Je to jasné, Praze chybí turisté. Má tak málo turistických lákadel a historických památek, že nutně musí okrádat jiné regiony o ty jejich. Díky moc!

0/0
10.6.2015 12:56

K71a43r53e72l 53P55ů29č32e30k 6735303940970

Tak měli b...i nechat v Moravských Budějovicích.

+1/0
17.4.2015 8:16

K72a47r67e87l 49K95u63t13t65e58l57w44a97s21c20h58e19r 2791361844603

Za pár let to bude 100 let co Mucha věnoval Slovanskou epopej Praze.Vytvořil toto dílo proto, aby slovanské národy a český národ vzláště, nikdy nezapoměly na svoje předky, na jejich historický odkaz a nekonečný zápas o vlastní identitu.Bohužel do dnešního dne žádný režim vládnoucí v českých zemích toto poselství nevzal za vlastní a proto nebyla nikdy splněna Muchova podmínka.Masaryk se svým čechoslovakismem jako západní agent neměl nejmenší zájem to prosazovat, před Hitlerem se dílo muselo "uklidit", pro komunisty to nebylo vůbec "zajímavé" a Havel jako agent Západu pokračoval v krocích Masarykových.Dílo bylo odsunuto na nevýznamné místo pryč z očí národa.Toto odsouvání pokračuje i nadále o čemž svědčí dlouhodobé zápujčky do vzdáleného zámoří.Skutečné dějiny slovanstva totiž nesmějí být středem zájmu veřejnosti a když, tak jen cíleně přetlumočeny "nezávislými historiky" typu Putna a spol.Ubohost těchto levicových "intelektuálů", kteří se nestydí dehonestovat vlastní předky a vlastní národ je zarážející.Neuvědomují si tito vlastizrádci, že bez národního obrození v 19. století by dnes hovořili německy?Vážení diskutující, prostudujte si historii evropských dějin alespoň od roku 1526 a potom pište svoje názory na tak vážná témata, jako je například Instalace Slovanské epopeje Alfonze Muchy v Praze.

+1/−3
16.4.2015 21:04

D15a19d26a59k 91P54e29t79r 7341110124808

Každá historická událost nebo dění má několik výkladů. Vámi uváděný rok 1526, asi byl šestku vyměnil za  nulu, podle mého výkladu.

0/0
17.4.2015 5:28

K53a52r49e82l 60K76u16t37t33e15l84w94a37s55c43h19e72r 2211921924193

Pane Petře, letopočet 1526 L.P. je rok kdy zahynul u Moháče český král Ludvík.Je to rok, kdy nastoupili na český trůn Habsburgové a začala postupná germanizace.Studujte více dějiny a potom pište.

0/0
17.4.2015 19:32

M46i66r38o50s38l56a51v 44A32d41a56m55k62o53v68i69c 2749580123

Jo, tak skutecne dejiny slovanstva - a co si, Kefalin, predstavujete pod takym slovom "slovanstvo"? Slovan, ktery se vam nelibi, je podle vas zapadni agent. Ty do slovanstva pocitate nebo ne?

0/0
17.4.2015 7:22

K57a36r98e34l 30K31u46t20t19e17l23w17a18s71c16h84e21r 2411311304643

Pane Adamkoviči, viděl jste někdy Slovanskou epopej?Dějiny slovanských národů jsou v souhrnu dějiny slovanstva.Ano, máte pravdu.Slovan, který škodí vlastnímu národu, se mě nelíbí a je to vlastizdrádce.Bohužel jsou to vždy Slované a jejich národnost jim nikdo nemůže sebrat.V českém národě je ta tradice dlouhá a začíná křtem několika českých velmožů v Řezně, přes zradu Miloty z Dědic, "tatíčka" Masaryka až k dnešním "loutkám" poklonkujícím bruselským a americkým protektorům.

0/0
17.4.2015 20:02

M91i10r72o37s49l74a11v 74S49u96c61h90y 5720619200670

Když už jste uvedl historické souvislosti, tak je třeba také uvést následující: Mucha začal tvořit epopej ještě "za Rakouska" a dokončil ji v roce 1928. Bylo to tedy v době, kdy český národ potřeboval povzbudit ve svém národním cítění. Český národ se hledal, přeci jenom 1000 let byly Čechy součástí Německa (Svatá říše římská národa německého - tak zněl celý název). Je logické, že v této době dílo odkázal Praze - zde se soustředilo české národní uvědomění, a upřímně řečeno, ostatní velká města byla mnohem více germanizována.

Smutné je, že Praha do dnes nedokázala muchův odkaz naplnit tím, že epopeji vystaví adekvátní kulturní stánek. To byla jedna z podmínek. Praha jenom chce, ale nedokáže nabízet. Český národ - to není jen Praha. A podívejme se pravdě do očí - muchova Slovanská epopej nepřiláká do Prahy či Česka více turistů. Pokud ale budou podobná díla světového formátu umístěná v regionech, přilákají do regionů turisty, kteří si díky tomu prodlouží svůj pobyt. To je efekt několikanásobně větší.

+1/0
17.4.2015 10:18

K13a29r16e20l 40K34u25t28t48e46l90w47a83s57c42h36e81r 2631651354363

Pane Suchý, Svatá říše římská německého národa vznikla na troskách Východofranské říše a byl to volný svazek zcela autonomních států, státečků a svobodných měst.České království z nich bylo v dobách přemyslovců nejbohatší a vojensky nejsilnější /Přemysl Otakar II./.Český král byl jedním z volitelů římského císaře.V 19.století se v Praze , jakožto hlavním městě království,  soustředily obrozenecké síly, ale jejich síla pramenila právě z venkova.Venkov hovořil česky a s příchodem průmyslové revoluce nastal příliv českého živlu do poněmčených měst a situaci radikálně změnil.Mucha chtěl svým dílem vytvořit něco podobného, jako bylo a je Národní divadlo a Národní muzeum, samozřejmě v daleko menším "vydání".Chtěl, aby národ nezapoměl, kde jsou jeho kořeny.Dílo bylo vytvořeno pro český národ, ne pro turistické atrakce.

0/0
17.4.2015 20:17

M96i80r56o44s45l69a19v 60S26u44c20h95y 5270189210240

Chcete snad tvrdit, že si dnešní český národ potřebuje uvěvomovat své kořeny nad slovanskou epopejí, a že epopej nemá cizincům co říci? To by  ta galerie zela prázdnotou. Naopak, epopej je výjimečným uměleckým dílem, které jezdí obdivovat znalci umění i laici z celého světa. Epopej je jedním z děl, kterými se můžeme před celým světem chlubit, co český národ dokázal. Každý kulturní národ se snaží své umělecké poklady maximálně vytěžit pro ekonomický přínos. Jen my to nedokážeme.

+1/0
18.4.2015 9:33

O19t34a66k84a54r 87Š12p82a63č89e90k 5631342182199

Pane Kuttelwaschere, nesvádějte věrolomnou nedbalost města Prahy na Masarykův čechoslovakismus, kterým on naopak naplňoval slovanofilský odkaz Muchův. Copak Češi a Slováci nejsou slovanskými národy? Máte to buď nějaké popletené, ale nejspíš jenom trollujete. Nazývat Masaryka západním agentem tomu nasvědčuje.

0/0
1.8.2015 13:49

M95i83r40o16s48l59a75v 93S64u16c66h32y 5120809500660

A co takhle postavit v Praze největší galerii na světě. Sto pater nad zem, sto pater pod zem, a svézt do ní úplně všechny památky z celé republiky. V každém desátém patře by mohl být folklórní koutek, kde by se každý den předváděly naše lidové tradice - jízda králů, masopustní masky, velikonoční zvyky, ... Chudáci turisté by se nemuseli trmácet do regionů, všechno by viděli na jednom místě.

+5/0
16.4.2015 20:24

R49o30b22e71r39t 97Š50i80m18e78č73e80k 6555771548358

já nevím proč tam ty obrazy Praha nenechala alespoň do doby, než bude mít ty obrazy kde vystavit...

+8/0
16.4.2015 19:48

P17e35t24r 22V85e12s72e64l43ý 2399128783876

Bo praha

+3/0
16.4.2015 20:15

V65o10j12t22ě32c51h 42A22n46t78o96š 9423591964696

A co Blanka tam je místa dost .

+4/0
16.4.2015 17:19

J85a93n 48S85t60o40d24o75l66a 7381800473570

Když už je v Praze nové vedení, tak by měli poslat Muchu zpátky do Moravského Krumlova. V Praze je hodně věcí k vidění, Mucha zde zaniká. Peníze to nepřinese nikomu, do Veletržáku chodí pořád stejně lidí  jako před Muchou. Nový barák je blbost. Velká investice, velké provozní náklady, návštěvnost nedostatečná. 

V Moravském Krumlově to bylo pěkné. Z Prahy si tam spousta turistů udělá denní výlet. Tudíž zůstanou v Praze o den déle. To znamená plnější hotely, plnější restaurace. Moravský Krumlov ze vstupného pokryje provoz (v Praze vstupné nepokryje nic), plus bude mít malý zisk z místního občerstvení. Je to dobré pro Prahu, MK i pro turisty, kteří se podívají i mimo Prahu.

+17/0
16.4.2015 16:46

J57i38ř98í 94K71h91e52i77l 9706674320363

PřesněR^

+5/0
16.4.2015 18:15

J21i23r70i 55J26a78v35u15r13e77k 7486902262276

Vzhledem k tomu, jak se v Krumlově chovali, když skončila zápůjční doba těch obrazů, tak už tam nikdy nikdo nic dlouhodobě nezapůjčí. Je to škoda, ale mohou si za to sami.

+1/−1
16.4.2015 20:24

O57t50a34k44a83r 51Š14p84a64č17e79k 5121692662539

"Zápůjční doba" poskytnutá Prahou skončila marným uplynutím lhůty, kterou městu stanovil Alfons Mucha ke zřízení trvalého důstojného stánku pro svůj dar. Tuto podmínku Praha nesplnila a tím pozbyla svůj nárok ve prospěch Muchových dědiců. John Mucha s umístěním v zámeckých prostorách v Moravském Krumlově souhlasil. Praha pozbyla na vlastnictví Muchova díla morální i právní nárok. Kdo jsou ti velezrádci tuneláři, co prosazují zašantročení Slovanské epopeje do Asie? Zasluhují určitě aspoň dvojnásobek trestu pro hejtmana Ratha. Nebo přinejmenším novou pražskou defenestraci.

0/0
1.8.2015 13:29

V90a24c36l26a58v 49W27a53n29d50e58r55e42r 8548786889172

Jako moravakovi mi zacina byt lito, ze Mucha tohle dilo vůbec namaloval. A to jsem si nikdy nemyslel, ze tuhle vetu muzu nekdy vypustit z huby.

+2/0
16.4.2015 16:24

M77a54t44o12u53š 36B83á80r32t35a 4576620756238

Slovanská epopej je dílo pochybné umělecké a především ideové hodnoty, s nímž Mucha přišel o několik desítek let později. Ideální je poslat celou sbírku na výstavy po světě, dokud se doma nenajde smysluplné řešení.

+3/−1
16.4.2015 15:38

O18t67a60k21a63r 22Š74p67a76č39e96k 5141932342949

Ještě štěstí, že známe názor takového slovutného odborníka na umělecké a ideové hodnoty, jakým je Matouš Bárta. Jenom nechápu, proč (podle Bárty) takové dílo POCHYBNÉ umělecké hodnoty posílat na výstavy po světě, vždyť bychom tím dělali České republice jenom ostudu! Kdo je Matouš Bárta? Přečtěte si o něm na google.cz. Na otázku Koho bys chtěl(a) potkat? odpovídá:

  "Chtěl bych potkat lidi, které bych zajímal". Stačí?

0/0
1.8.2015 14:23

A71l40e85š 28V72o34d25i32č51k46a 4872523448368

"Legendární cyklus pláten, která jsou národní kulturní památkou, věnoval Mucha Praze pod podmínkou, že pro dílo vybuduje samostatnou výstavní síň."

Tím je snad řečeno vše podstatné. Pokud doposud, za ta desetiletí, nebyla Praha schopna nic takového vybudovat, plátna/dílo ji nenáleží. Čili se nedivte tomu, že jediný "tahák", který do Moravského Krumlova táhl turisty, Prahou uzurpován bez splněné podmínky tvůrce, vzbudil takovou vlnu nevole a kritiky. Praha ma spoustu kulturních památek a lákadel. . .  Možná i díky tomu se po dlouhá léta nenašlo dostatek prostředků na opravu zámku v Moravském Krumlově.

+18/0
16.4.2015 15:06

S24t68á89ň53a 36K50o87m80o42r25o75u42s20o77v14á 3155483417589

Tak. Praha má dost památek, hlavně že rychle a nekompromisně odvezli - a nechali být.Rv

+5/−1
16.4.2015 15:44

B84o59h94u71s44l12a87v 92K45r19á74l74í69k 2391400629706

Takže Praha vlastníkem není. A Moravskému Krumlovu dílo někdo věnoval? S jakými podmínkami? Nebo o tom bude rozhodovat věrný Slovan John?

+2/−4
16.4.2015 16:45

O16t60a66k83a17r 89Š97p70a51č39e24k 5471272452969

Věrný Slovan John Mucha, zákonný dědic, souhlasil s ponecháním Slovanské epopeje v Moravském Krumlově. S čím souhlasí věrný Slovan Bohuslav Králík? Se zašantrošením Slovanské epopeje do Asie?

0/0
1.8.2015 14:36

J55i92r58i 75J28a96v55u50r47e57k 7526712662496

Sice hezky citujete z článku, ale měl byste se zaměřit spíš na to, co je napsáno v těch darovacích smlouvách. Tam Mucha ty obrazy daruje bez podmínky na novou výstavní síň. Tím, na čem se Mucha dohodl s Cranem pak samozřejmě není město Praha nijak vázáno (uzavřením dohody mezi dvěma lidmi nelze nikomu třetímu nařídit, co musí udělat).

0/−1
16.4.2015 21:23

O16t12a78k24a43r 97Š87p73a74č77e69k 5951112912729

Pane Javurku, dejte prosím nám nevědomým link na Vámi zmíněné darovací smlouvy, ať se můžeme poučit.  A kdo je, prosím Vás, ten Cran(e)?

0/0
1.8.2015 14:51

E73v55ž27e72n 76P29o75l79á64k 3438728601203

Možná kdyby v Krumlově uměli slušně poprosit a ne nadávat, mohla jim zůstat.

0/−1
16.4.2015 21:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.