Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Inspekce šetří nehodu v Modřanech, nevylučuje ani poruchu semaforů

Policie ani Drážní inspekce zatím stále nevědí, kdo může za úterní srážku tramvaje a autobusu na křižovatce v pražských Modřanech. Podle svědků údajně nebyly v pořádku semafory. To však společnost spravující světelnou signalizaci v metropoli odmítá. Nehoda si vyžádala více než dvě desítky zraněných.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K68a19r92e24l 52D54r39d16a 6523565677339

1) Na závady semaforů věřím také. Bývaly časté nehody na Průmyslové ve Štěrboholech. Tehdy tady také semafory dlouhodobě blbly. Třeba v mém směru během několika cyklů nedaly zelenou.

  Nic se neprokázalo. Nehody byly drsné, Sanitky měly práci. Dost hloupé.

  2) Další semafor před LIDLem na Hájích na Opatovské. Nejde o nehody, ale semafor tady ve směru na Uhříněves problikne červenou a hned zelenou. Řidiči MHD na to reagují a udělají prudkým přibrzděním z cestujících prejt. Dělal to nový semafor po výstavbě, zda to dělá i nyní nevím. 

  (Ale tento semafor byl pověstný. Byl na něj spáchán atentát. Místní Robin Hood ho po výstavbě okamžitě zlikvidoval a čekalo se rok na jeho opravu. Hrdina... Aneb, je i občanské řešení.) ;-D

  3) Při nehodě jak nabrala tramvaj hasičské auto a to zabilo cizince na I.P. Pavlova, tak se řešilo, že řidiči tramvají běžně "jezdí na červenou". Resp. semafor pro tramvaje nemá "žlutou", takže řidič má právo si odpočítat nějaké vteřiny a projíždět i znamená "stůj". Pochopil jsem, že tramvaje vlastně jezdí podle plotu a jen na odhad. Tedy, semafory nejsou u tramvají jednoznačné a řidič uplatňuje subjektivní odhad.

  To samozřejmě může mást ostatní řidiče. 

  Navíc tramvaj je pěkně dlouhá. Takže blokování ostatního provozu je tramvajovým sportem. Třeba na Olšanském náměstí dost často vidím, že auta již mají žlutou a já bych do křižovatky s autem již nevjel, ale tramvaj si pohodově křižovatkou projíždí a řidič má patrně radost, že auta v kolmém směru musí během své zelené čekat, než celá dlouhááááá tramvaj prokodrcá křižovatkou. ;-D

0/−6
30.4.2015 6:42

P91e10t35r 82V24e51s37e20l36ý 2749208893226

To je hezký blábol s tím odpočítáváním vteřin. To máte z vlastní hlavy?

+1/0
30.4.2015 9:36

K83a68r26e62l 16D83r80d69a 6973695377299

Díky za minusy od řidičů tramvají. To by jeden nevěřil, kdo také smí v Praze řídit tramvaj. Zrušme v Praze tramvaje! Jsou nebezpečné, zabíjí obyvatele Prahy a řídí je zcela nepoučitelní, nevychovaní a arogantní řidiči. (Omlouvám se těm několika málo slušným, na které to neplatí.) ;-)

  Jinak jsem vcelku přesně ocitoval wikipedii. Co tady neplatí?

  "Návěstidlem lze dávat tyto signály: Stůj... Signál Stůj má podle § 71 odst. 7 zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, obdobný význam jako signál se žlutým světlem "Pozor!" na semaforech tříbarevné soustavy, tedy pokud řidič již nemůže bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě."...

  "Nynější signalizace pomocí čtyřbodového návěstidla je považováno za čím dál méně vyhovující. Jeho nevýhodami je špatná čitelnost na zábrzdnou vzdálenost, absence signálu "pozor" před změnou signálu na "stůj", absence signálu "pozor" před změnou signálu na "volno". Legislativním nedostatkem je, že Zákon o silničním provozu ani jeho prováděcí vyhláška nestanoví dostatečně přesně povinnosti, které z jednotlivých druhů signálů plynou pro řidiče tramvaje. Absence signálu "pozor" začala být mediálně diskutována zejména po sérii televizních reportáží televize Nova 12 a 13. srpna 2006 o tom, jak tramvaje projíždějí křižovatky na signál "Stůj!".

  "Ve čtvrtek 15. června 2006 večer na náměstí I. P. Pavlova vozidlo hasičské záchranné služby se zapnutým výstražným majákem vjelo ve směru od Sokolské ulice do cesty tramvaji linky 6 jedoucí od Tylova náměstí, která projížděla křižovatkou na signál "volno" a již nestačila zastavit. Náraz tramvaje odhodila hasičské auto na chodník, kde jím byli těžce zranění dva chodci čekající u přechodu. Třicetiletá albánská studentka ekonomie Jonada Rrapo přišla úrazem o nohy, její třicetiletý manžel utrpěl mnohočetná vážná poranění a po 11 měsících zemřel. Čtyři hasiči ve voze byli zraněni lehce."

0/0
30.4.2015 14:29

K43a68r49e83l 17D54r28d81a 6583245727759

Tedy, stále stejná arogantní písnička. Tramvaje smí po Praze jezdit rychle, ostře a bezohledně, a koneckonců i kašlat na dopravní předpisy. Pokud se něco vážného semele, tak se dá donekonečna tvrdit, "je to drážní vozidlo, nezastaví na fleku, nazdar, čest práci". ;-D

0/−1
30.4.2015 14:36

P70e40t14r 69L35u12d92a97n13e12k 1677844227523

a ještě ty hajzlové tramvajácký projížděj tou křižovatkou přes výhybky co nejpomaleji místo toho aby na to šlápli, co?

0/−1
1.5.2015 8:35

K45a72r85e63l 93D40r96d62a 6793815877359

Na oranžovou vjede do křižovatky, kterou nemůže opustit včas, jen nebezpečný hulvát. ;-)

0/0
2.5.2015 19:02

P29a30v91e17l 63O69d95r50a91z75i79l 6214449957750

Hulvát je ten, kdo neumožní dokončit jízdní úkon.

0/0
28.5.2015 10:57

M39i26l41a11n 63V71e63s18e55l94ý 1938301423776

konkrétně k Olšanskému náměstí: tramvaj jedoucí z náměstí směr Olšanská si dokáže přidržet volno, shodí ho ve chvíli, kdy vjede do křižovatky( čidlo je na troleji, taková jakoby vidlička) a jelikož jede do výhybky, tak má povolenou maximální rychlost 15 km/h, vyklízecí doba nestačí k tomu, aby opustila křižovatku dříve, než koliznímu směru padne zelená

+1/0
3.5.2015 2:41

K17a59r31e81l 98D81r72d16a 6943485977889

Přidržet volno? Auta ve shodném směru ale mají oranžovou a červenou. Zřejmě zbytečně. Tramvaj tedy vyhradí celou křižovatku jen pro sebe?

0/0
3.5.2015 10:10

M70i60l68a92n 73V29e96s63e67l46ý 1488801333626

tramvaj se navolí do signalizace už v prostoru zastávky a semafor po určitou dobu čeká se signálem volno, shodí ho ve chvíli, kdy je čelo tramvaje přímo pod semaforem.... v tu chvíli naskočí i oranžová a pak červená

v tu chvíli má před sebou cca 30 m jízdy rychlostí do 15 km/h

0/0
3.5.2015 11:11

D65a21v45i22d 68Z49a63j72d83á25k 8575392440231

Takze tramvajak ma volno,tak proste jede,i kdyz tam je autobus?No to snad ne.

+1/−1
29.4.2015 23:36

K13a32r30e92l 12W74a11t12z48k61o 9316747327786

Někde jsem četl, že je možné se do takového systému nabourat z venku. Jde-li to v tomhle to netuším.

0/0
29.4.2015 22:15

P20e69t21r 50M57i46c25h60a69l82č79í58k 9357976759533

já myslím že ano, dnes se na vše instaluje dálkový dohled a řízení.

0/0
29.4.2015 22:17

Z44d43e83n82ě59k 44Z25a55b77a58v61a 1622714836894

jako ing z oboru - já myslím že né.;-)

Dálkové řízení neřídí jednotlivá světla - jen může měnit/upravovat atd. fáze cyklu. Základní bezpečnostní logika - velmi velmi zjednodušeně aby nešly současně kolizní směry - je vždy v místě, a je snaha aby byla tzv. fail-to-safe. Podobně jako to má železniční zab.zař. Tedy při poruše do bezpečnějšího stavu. Na dráze červená všude (resp. méně povolující znak), u SSZ se buď signalizace vypne sama, nebo jde na kmitavou žlutou.

0/0
30.4.2015 13:20

P92e26t83r 61M23i14c16h80a97l97č52í62k 9477236539483

Pracovníci Eltodo ihned po nehodě semafory zkontrolovali ................

Takže stopy po nefunkčních semaforech už nikdy nikdo nenajde.

V takových případech by se mělo místo nehody zapečetit a nevpustit nikoho, kdo by mohl manipulovat s výsledkem vyšetřování. Zejména pak ten, kdo je zodpovědný za provoz semaforů.

+9/0
29.4.2015 21:52

J13a36n 94F26i86a89l48a 7284747545659

Jednou jsem zažil poruchu semaforů, kdy z hlavní ulice měl semafor spálenou žárovku, takže nesvítilo nic a auta jezdila, z vedlejší svítila zelená a auta vjížděla na hlavní také. Proti tomuto stavu je elektronika semaforu ochráněna, avšak ochrana byla porouchaná.

+1/0
29.4.2015 20:18

K72a98r83e61l 87N85ě91m85e41c 2503454616488

Naštěstí se to obešlo bez ztráty na životech, na rozdíl od tehdejší situace v Brně.

0/0
29.4.2015 20:17

P38a62v85e84l 16S81v77o41b33o19d58a 3369762660132

Takže pokud mi padne zelená, sedím v Tatře, tak prostě jedu a sejmu toho šmejda ve Feldě ?

+2/−1
29.4.2015 19:53

J12a76n 64K86a68č47e43r 4810239459633

Vylučuje, nevylučuje. Fakt je, že semafor takto selhat nemůže. Není to technicky možné.:-P

0/−7
29.4.2015 19:45

J76a54n 36F22i97a66l73a 7554877345139

Jako elektronik vás můžu ujistit, že to možné je. Silniční semafor je signalizační zařízení, na rozdíl od železničního semaforu, což je zabezpečovací zařízení. Rozdíl je v jištění poruch. Například relé v signalizačním zařízení má vratnou pružinu, která může prasknout, relé v zabezpečovacím zařízení rozpíná vlivem gravitace.

+4/0
29.4.2015 20:21
Foto

M63a22r92t75i33n 48O89c35h 7359214285886

A když se relé zapeče?

0/0
29.4.2015 23:37

Z82d63e84n57ě91k 11Z93a79b72a49v52a 1152324156214

chytrej hoch - kontkty jsou z nespékavých materiálů (obvykle uhlík/kov), konstrukce zajišťuje, aby se svazek pohyboval společně. To platí pro relé I. tř. V mobilních zařízeních (loko část) to je tuším II. tř, a tam na gravitaci nemůžete spoléhat. Odpad relé se musí kontrolovat obvodovým řešením. Ale jinak to je velké téma :-) Sem to ale těžko psát vše.

0/0
30.4.2015 13:24

T21o90m62á30š 78K77n97a23i52f92l 6923240937910

Titanik byl taky nepotopitelný.

+6/0
29.4.2015 20:35

Z87d20e52n57ě65k 52Z57a22b19a80v54a 1932534406234

nebyl - ale konstruktéři se poučili. Jasně - Costa Concordia... ;-)

0/0
30.4.2015 13:25

J68i87ř52í 28K37r78e43j71č90í49k 2207848494416

Samozřejmě může. Takových "nemožných" závad už bylo...

+1/0
29.4.2015 22:13

J64i98ř85í 98B87r83a38b10e56c 3667619622972

Manželka, která tam jezdí denně autobusem 165, mi včera řekla, že se jí nezdálo chování semaforů. Není řidička, ale semafory se chovaly jinak než obvykle.

+1/0
29.4.2015 19:20

P81e80t74r 83M34i67c98h83a15l49č95í66k 9227536479603

Po nehodě se na funkčnost dívala firma Eltodo., čili závada se už nikdy nenajde.

+3/0
29.4.2015 21:56

P18e54t67r 17S79v53o81b68o93d65a 9555847684410

Vzhledem k tomu, ze ta tramvaj odhodila ten autobus na ten bily mercedes, ktery projizdel krizovatkou v opacnem smeru, a byl teprve pred kolejemi, je pravdepodobnejsi, ze auta normalne projizdela na zelenou a do krizovatky necekane vjela tramvaj. Auta jedouci z kopce k nemocnici maji cervenou driv kvuli lidem jedoucim od nemocnice doleva na Generala Sisky. I kdyby mercedes vjizdel na oranzovou nebo tesne na cervenou, autobus tam byl na zelenou.

+3/0
29.4.2015 19:19

P85e65t73r 79R61u90m25p64l85i26k 4509577589583

tu skřín od semaforů měla policie zaplombovat, jestli smazali v počítači chyby, tak už to nikdo nezjistí.

+3/0
29.4.2015 19:16

I89v42a74n 39R89ö48z48l21e93r 4552278373980

Ta krizovatka zaznam ma. Asi 10 kamer na vsech okolnich sloupech. A funkcnich! Presvedcila me o tom pri spolecnem prohlizeni fotek Policie CR, kdyz jsem to tam jednou "protahnul" na oranzovo-cervenou.

+4/0
29.4.2015 19:11

T16o89m68á21š 24K24n73a63i39f91l 6423910567450

Jenže ty kamery foti. Nenataci.

0/0
29.4.2015 20:36

G52a68b50r66i32e94l 32H77o61r89t25e93n 9301919733714

Tam pokud se nepletu nejde o možný souběh zelené v kolizních směrech, ale zelené pro odbočení pro auta a návěsti volno pro tramvaje, čili bych na místě pana Eltodo sebejistá prohlášení rozhodně odpustil.:-P

+4/−2
29.4.2015 18:44

V28á62c33l91a18v 74J27o15n35á43š 8842943602493

Autobus ale neodbocoval ale jel rovne

+3/0
29.4.2015 19:06

J42a46n 43S12t94o52d52o88l94a 7421750383380

Pro zajímavost. Šéf Eltoda bydlí kousek od místa nehody.

+3/0
29.4.2015 18:43

B77o94h29u92s80l89a66v 73K79r68á63l36í77k 2511450409876

"Pokud má i ta křižovatka nějaký záznam" - tak to je hodně jedovaté popíchnutí. Hlavně že šéf Eltoda je si naprosto jistý, asi jako Zeman.

+3/−2
29.4.2015 18:34

P19e37t27r 21R56ů77ž59i27č96k31a 3294394660904

No jo zamestnanci fy

0/0
29.4.2015 20:22

P25e79t46r 48R19ů16ž49i14č14k92a 3754624770794

No jo zamestnanci Eltoda jsou vsichni tak trochu zvlastni...vlastni zkusenost...

+1/0
29.4.2015 20:23

J75a27k10u16b 57F17e32i48f21a26r 7309269686749

Njn, tzv. inteligentní křižovatka, která dává přednost tramvajím. Už nekolikrát jsem by svědkem situace, kdy blikla zelená, auto nebo bus se rozjede a hned červená a rozjetá tramvaj má volno. Až do včerejška tato úžasná křižovatka pouze vytvářela zbytečné kolony. Teď ovšem šlo již o život. Takové nesmysly by se měly zrušit.

+10/−5
29.4.2015 18:17

L83u68d47ě44k 22N77ě48m55e40c 5125351342474

U nás fungují normálně. Stačí trochu sledovat provoz a světla.

+2/−3
29.4.2015 18:31

Š15t32ě33p44á93n 10F79r51i78e30d22r80i59c67h 4754684290279

V Hostivaři, na Švehlovce, v loni po rekonstrukci tramvajové tratě, zas zcela novej inteligentní semafor na podobně rušné křižovatce odmítal neustále fungovat. Asi měsíc trvalo než byli schopni ten semafor trvale rozchodit.

+1/0
29.4.2015 18:39

J92i46ř74í 29K45r55e41j49č10í40k 2297858964796

V preferenci problém obvykle není, pokud je dobře nastavená, tak pomáhá všem.

Problém je v tom, že jí Eltodo neumí správně nastavit a pak naopak všem škodí. ;-(

+4/−2
29.4.2015 19:05

J33a68k27u26b 86F81e36i26f87a33r 7149489346629

Preference nepomáhá všem, ale preferovanému.

+3/0
29.4.2015 20:05

Z62d19e71n86e21k 84V42r86b72a 8849855773137

Ano. Průser ale je, když díky idiotsky nastavené preferenci si lidé zvyknou jezdit na červenou. To je bohužel průser na našich silnicích, že se nikdo nezabývá důsledky, jaké to bude mít na řidiče. Viz. např. zpomalovací semafory a tak podobně. Je zajímavé, že v některých oborech by podobná signalizace byla z bezpečnostního a psychologického hlediska naprosto nepřijatelná a ani by to nikoho nenapadlo. Bohužel nikdo si neuvědomuje, že mrtvoly, které takto vzniknou už nikdy nikdo neoživí. Ani ten soud, co chudáka řidiče odsoudí k exemplárnímu trestu. Není zrovna životní výhrou mít na náhrobku napsáno "měl přednost"...

+4/0
29.4.2015 21:05

J53i98ř49í 32K91r32e41j57č89í50k 2597818474906

Což samozřejmě není pravda... ;-)

0/0
29.4.2015 22:12

P75e57t50r 25R96ů30ž77i86č90k68a 3414744220474

Mate pravdu v Brne mame taky jednu inteligentni krizovatku a parkrat se me sta

0/0
29.4.2015 20:19

P45e94t41r 39R18ů77ž82i26č48k10a 3224254910154

Mate pravdu v Brne mame taky jednu inteligentni krizovatku a parkrat se me stalo ze svitila zelena pro auta a bylo i volno pro saliny...vzdycky kdyz tudyma projizdim sd poradne divam jestli nahodou v dalce nejede nejaka salina.

+1/0
29.4.2015 20:21
Foto

M71a67r21t15i73n 92O66c38h 7319694885576

Kde to je?

0/0
29.4.2015 23:40

Z34d65e18n79e89k 27V19r93b21a 8949185293727

jj, proference v podání ELTODa je kapitola sama pro sebe. Je to hazard s životy a z bezpečnostního hlediska průser. Tady u nás to bliká díky preferenci tak šíleně, že mnoho řidičů už ty zbytečné červené ignoruje a spousta jiných si myslí, že je křižovatka v poruše, když se jim střídá blikající oranžová a červená i 4x do minuty. Nechápu jak vůbec tohle může někdo soudný povolit a jak je možné, že v dnešní době počítačů se musí křižovatka chovat jak dementní dítě. Neschopnej úředník s IQ tykve a snad ještě blbější konstruktér.

+4/0
29.4.2015 20:58

B68l18a58ž18e50j 12M80o37t72y25č32k56a 8367107285800

voda v kabelechR^

+5/0
29.4.2015 18:10

J16a73n 71R50o60h53á26č 4182682207949

Facebook to rozhodne;-D

+9/0
29.4.2015 18:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.