Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha testuje nový elektrobus. Na baterie ujede denně až 260 kilometrů

Pražané mohou od středy spatřit v ulicích metropole nový elektrobus, který testuje dopravní podnik. Do ostrého provozu s cestujícími by mohl vyjet v září. Projekt navazuje na dřívější testy menších elektrobusů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L74u56k37á47š 73V58a35ň94u75r41a 1975754663943

Problém všech elektro zařízení jsou baterie, které jsou drahé, těžké a mají malou životnost. Trolejbus by bylo mnohem lepší řešení.

0/0
31.7.2015 12:40

L34u77k53á27š 30V16a32ň57u43r56a 1915404313863

Autobus na baterky je jen horší náhradou za trolejbus. Trolejbusy jsou perfektní, ale mají 2 problémy. Když je na trati překážka, nemohou ji objet a pořád musí mít složitý sběrač a po celé trati vedení. Autobus na baterie může překážku objet, nemusí mít po celé trati vedení, ale zase je díky bateriím těžký. Kdysi někdo udělal hybrid s dobíjením v každé zastávce. Zkoušelo se i místo baterií používat setrvačník, který se ve stanici roztáčel nebo tlakové nádrže, které se vždy ve stanici dotlakovaly.

0/0
31.7.2015 12:31

R86a47d55e97k 69R94a56i12d86a 5497102259

V Ostravě jezdí podobný typ elektrobusu od stejné značky už několik let, ale je to krám.

0/0
28.6.2015 10:39

Z55d93e63n13ě85k 48S69ý50k69o29r75a 1696714538698

Elektrobus je dnes nesmysl. Vemte si, jaký rozdíl byl ve vývoji akumulátorů u nás a na západě během socialismu. Nijak závratný. Za dalších 30 let se moc nepohnulo. Takže čistokrevný elektrobus je ekonoický nesmysl už jen z faktu, že pro nabití potřebujeme více energie, než pak můžeme dostat. Šlamounské řešení používají v Landskroně ve Švédsku, nebo teď to zkouší v Eberswalde (D), trolejbus s dojezdem na akumul. cca 10-20km. Nejsou velké a tak drahé. Výměna akumulátorů stojí v řádech  mil., a je potřeba minimálně 1 jejich výměna. Trolej pro trolejbus vydrží i 40 let (někde i více). Takže trolejbus má jedny vstupní náklady. Vozovny jsou stejné, jen musí být zatrolejována a Vršovice jsou býv. trolejbusová.

Efektivnější je vyrobit elektřinu a rovnou poslat do motoru, než ji hnát přes akumul.

Takže asi tak.

+3/0
27.6.2015 11:14

P52e97t93r 89H81o28v13o18r88k93a 5519766957

To my z menších měst už používáme dlouho, akorát tomu říkáme trolejbus. R^

+1/0
27.6.2015 10:21

M98a77r74t66i77n 30R90u75z62i79c53k15a 1902608466267

Tak proc nenatahate v klicovych usecich trolej a nenakoupite hybridy trolejbusu a naftaku... bude to levnejsi nez elektrobusy...

0/0
27.6.2015 4:05

L27u79k37á97š 50O86m58á87č55k19a 5431374891546

Protože by se musely logicky tahat dráty, nemyslíš? 8-o

0/0
27.6.2015 9:33
Foto

P23a91v95e92l 53Š69o51r10f 3139923339785

Fakt nechápu,proč se DPHM pouští do něčeho co v minulosti skončilo fiaskem.Proč nezůstane doprava v době povodní a místo elektrobusů se nenasadí elektrotrolejbusy a CNG autobusy nebo kde to jde se nasadí turistický vláčky.Za další nechápu proč DPHM vozí zbytečně vzduch.Nasadím hned a hned teď,ale hlavně v centru.Všechny Živočišáře,Zdravoťáky vyházet.

0/0
26.6.2015 14:00

Ř76e44h23o46ř 75V36l52a71s72á75k 2714494971586

Přišlo by mi lepší dělat to rovnou jako trolejbus s baterkami. S tím, že na některém úseku (třeba tam, kde jede souběžně s tramvají a pár drátů navíc už vzhled ulice nepoznamená) si může brát elektřinu i za jízdy, ale pak třeba bude mít krátkou zajížďku do nějaký uliček centra a pojede pár kilometrů na baterky.

Ostatně nedávno tu byl článek, že Škodovka dělala takovou tramvaj pro Turecko - pět kilometrů přes centrum bez proudu.

+1/0
25.6.2015 9:27

T89o25m77á31š 21Z57e48m71a34n 3405228934675

Jsem pro, ale v Praze zmizely průjezdné koleje a všude jsou pražce a tráva, autobus tedy nemá kudy by tramvaj následoval..

0/0
25.6.2015 22:09

R91a55d75e78k 34R14a27i18d81a 5527412719

a proč by měl následovat tramvaj? Viděl jste někdy trolejbus? Potřebuje 2 dráty, navíc má krapet jiné napájení. Zatím co tramvaj má 600V/zem tak trolejbus má v drátech +300/-300.

0/0
28.6.2015 10:27

J66i10ř47í 82Š50e25j34n53o55h21a 4602833344713

Čekat, že  elektrobus  nebo  elektroauto bude jezdit celý den bez nabíjení je naivní.

ˇuspěch budou čtyři hodiny. A samozřejmě nesmí topit nebo  chladit.

0/0
24.6.2015 22:29

J21i30ř38í 71E88r16b63e41n 1833784266107

No ono se to docela kryje s bezpečnostními přestávkami pro řidiče, že...

0/0
25.6.2015 5:59
Foto

M91i24c92h41a81l 43N34a89j48m89a47n 7349503886950

Bezpečnostní přestávka je 30 minut....

0/0
25.6.2015 8:27

M69a24r46t44i24n 94D98u42f15e86k 3532807518654

Jak to taky mohlo vypadat? 

https://www.youtube.com/watch?v=jeXFq2OF_jA

0/0
24.6.2015 21:08

T13o68m63á14š 34Z25e41m38a61n 3795788504985

Ano, ve veřejné dopravě má tohle své místo.

Autobusy poskakují od zastávky k zastávce a jezdí krátké tratě - ideální pro využití elektromotoru.

+6/0
24.6.2015 19:10

M80a71r40e89k 47D48v26o66ř70á69k 7428806853962

Jako velkou výhodu elektrobusu beru jeho tichý a bezemisní provoz ve městě. Názor, že trolejbus je lepší má logické základy, ale to by celé město vypadalo jako síť pavučin a sloupů.

+3/0
24.6.2015 19:10

J25a59n 35Z93e88m53a47n 1826865784696

Sloupy už jsou v každé ulici jako veřejné osvětlení.

+2/0
24.6.2015 23:58

T46o64m80á37š 84Z83e64m44a54n 3985618424565

Pro nazažení sítě nepoužitelné..

+1/0
25.6.2015 22:09
Foto

B62r42o13n48i45s96l92a70v 52G39a44b23r11y53š 2832609541

Nevidím v tom problém. Trolejové vedení lze udělat velmi elegantně. Navíc tomu městu to dodává velkoměstský ráz, určitou osu města či některých čtvrtí a hlavně vodící prvek.

+2/0
25.6.2015 1:03

J42i88ř52í 21E77r12b61e85n 1433834576257

Nezdá se mi, že by to lidem v Ústí nad Labem, Plzni, Zlíně či Jihlavě nějak extra vadilo...

+5/0
25.6.2015 6:00

B50o51h25u97m91i47l 35M21á44c43a 5501802756743

Že autor zaměňuje akumulátor a baterii zas tak nevadí, ale ani ty jeho baterie výkon nemají. Mají kapacitu. Ovšem udávat výkon elektromotoru v kWh je naprosto špatně.

A bezemisní elektrobus by se měl dobíjet bezemisně vyrobenou elektřinou!!

+1/0
24.6.2015 18:35

M21a51r92t71i81n 20P59e92c54i28n53a 4131503

Bezemisně vyrobená elektřina neexistuje;-)

+2/0
24.6.2015 18:46

P64e11t85r 59V63í19t 5225375879912

Stejně, jako neexistuje bezemisně vyrobený akumulátor. :-)

0/0
24.6.2015 18:51

M96a13r61t46i34n 42P97e54c12i39n11a 4361503

To je snad jasné.

0/0
24.6.2015 18:53

J44a49k21u75b 14Š89a58f69a79n48d44a 7845567431571

Ale ten autobus samozřejmě má baterii. Baterii akumulátorových článků.

+1/0
24.6.2015 19:42

Z89d27e66n61ě82k 62Z10a73b78a58v23a 1672214306974

A baterka, jak ji chápe předřečník, je baterií primárních článků. A taky svítilna, že.

Ale co, hlavně že si rozumíme ;-)R^

0/0
25.6.2015 16:56

M10i20c62h73a44l 25K23a96n46d32a 7960437363325

Nerozumím tomu, proč Dopravní podnik požaduje dojezd pouze 260km, když denní proběh celodenně vypravených autobusů často přesahuje 400km. Zase pokus o nějaký tunel?

0/0
24.6.2015 18:32

R22o11b49e85r63t 96P21r22a44ž73á66k 4808496465950

400 snad nemá ani Tesla;-D

0/0
24.6.2015 18:55

T55o75m89á58š 59Z50e43m73a92n 3685228744145

Proč? Autobusy tu vzdálenost nikdy nejedou v kuse, ale často čekají na obratištích.

+2/0
24.6.2015 19:11

M68i24c60h64a65l 47K56a45n22d28a 7350657103885

Dlouhá léta jsem pro autobusy dělal jízdní řády, takže o tom vím poměrně dost. O nabíjení pří čekáních je zmínka i v článku s tím, že původní dojezd 150km je takto zvýšen na 260km. Avšak i to je méně, než je v provozu potřeba.

0/0
24.6.2015 19:15

J97o28z98e77f 44H72r59i50c76i30š52i77n 4713710660756

Je to ale asi nová technologie, na to aby to šlo vůbec používat je potřeba 260. Ne všechny linky jezdí 400. Než se to bude zavádět tak už dojezd bude 400-500 i víc. Myslím že hlavní otázka bude teď snížení dojezdu v zimě, a snížení schopností akumulátorů po dlouhodobém požívání.

0/0
24.6.2015 19:30

J91a93r84o46s17l74a59v 16D25u82n98d49a 1193632716330

Já bych ty akumulátory rozhodně nepožíval...

0/0
27.6.2015 11:55

J93i49ř54í 74E73r68b44e39n 1403194736837

Je rozdíl mezi denním proběhem a délkou linky.

Jestli jste fakt dělal jízdní řády, tak určitě něco víte o čekání na obratišti a bezpečnostních přestávkách...

0/0
25.6.2015 6:03

Ř44e23h68o83ř 73V54l51a42s70á25k 2524904531496

"často přesahuje 400km" - no a některé linky mají možná jen těch 260, ne?

0/0
25.6.2015 9:21

J70a28r89o59s10l67a66v 80J53a77n32s22a 5117276340502

To by pan Elon Musk koukal.

0/0
24.6.2015 18:13

R16a75d65e84k 32R80a69i40d65a 5447192299

proč by koukal? myslíte, že to je nějaký zázrak co jinde ve světě není?

0/0
28.6.2015 10:30

P89e32t33r 12B82e30n29a 8728218509583

No vyroba baterie pro takovy monstrum stejne nejspis polozi par pralesu tak nevim jak moc je to ekologicke :-/ a ta baterie moc dlouho nevydrzi a bude se muset menit, stoji majlant a jeji vyroba je tezce neekologicka. Elektrina kterou se bude dobijet pochazi z uhelnych elektraren ktere nici ovzdusi vic nez auta.

+4/−3
24.6.2015 17:46

M72a26r76t42i25n 15D50u41f50e24k 3452747458254

Mohl byste rozvést jaký vztah vidíte mezi Li-On bateriemi a pralesy? Proč myslíte, že elektřina pochází zrovínka jenom z uhlí?

+2/0
24.6.2015 17:55

M87i64r48o47s30l29a44v 32B56u60d62a 9552972207272

U nás pochází elektřina z 47,62% z uhlí, 32,59% z jaderných elektráren a zbytek nestojí za řeč, protože je to kombinace všeho ostatního.

0/0
24.6.2015 18:17

M96i15r76o94s34l16a22v 15B13u36d24a 9602932777782

...

Jaké limity mají lithium-iontové baterie? Například to, že základní suroviny na jejich výrobu jsou omezené a z hlediska uspokojování budoucí poptávky panuje obava o faktické zajištění jejich dostupnosti. Je poměrně těžké recyklovat lithium z anorganických materiálů, využitých v bateriích dnešního typu.

A to že tyto baterie obsahují řadu dalších, vzácných a přitom toxických chemikálií, jen komplikuje proces recyklace.

0/0
24.6.2015 18:23

M74i85r58o65s67l42a63v 33B72u30d38a 9372922307812

...navíc bylo nezávislou studií prokázáno (zdroj nemám v záložkách ale dohledal bych ho), že výroba a provoz elektromobilu je v současné době a při současných technologiích ekologicky více náročná, než výroba a provoz běžného automobilu na fosilní paliva.

+1/0
24.6.2015 18:29

Z61d58e51n31ě32k 27Z40a96b50a89v80a 1512434436924

a pokud se nebude pracovat na jeho rozvoji, tak to tak také zůstane... Ách jo, tohle tu už za posledních 200 let průmyslové revoluce bylo mockrát, ne? :-/

0/0
25.6.2015 16:59

J14a83r38o78s80l86a68v 49F53r58a63n50t53i31š14e77k 83B21r82ü54m62m11e51r 1551556573550

Lithium se těží povrchově...

0/0
24.6.2015 18:35

R60o24b77e60r21t 89P39r37a33ž53á64k 4508106735890

Nejde jen o lithium. Existuje jakýsi bazmek, bez kterého se dnes neobejde prakticky žádná elektronika. Teď si nemůžu vzpomenout, jak se ten sajrajt jmenuje. Vtip je v tom, že se těží pouze v západním Kongu. Hádejte, proč se tam už desítky let válčí?.

0/0
24.6.2015 18:58

M12a76r73t62i88n 53D29u84f12e67k 3312607478514

Ale zřejmě ne v pralese. "Polovina známých zásob lithia leží v Bolívii na dně solných pánví – největší z nich je Salar de Uyuni." Zdroj: Wikipedie

0/0
24.6.2015 20:35

J82a86k32u35b 39F23e87i39f80a13r 7399629906769

Pro účely MHD bych spíše jako alternativní pohon viděl CNG.

+1/0
24.6.2015 17:09

J53a40r56o41s54l88a21v 48F78r81a93n66t17i94š91e57k 53B68r77ü88m81m70e77r 1281736433750

Anebo i LPG, do garáží, kromě konečných nejezdí.

0/0
24.6.2015 18:37

S23t47a91n59i59s89l37a18v 58O37š74m28e92r61a 2707476524539

Nerozumim tomu ze kdyz predchozi testovani jineho autobusu skoncilo nezdarem protoze ho zaskocily nizke teploty (jinak receno nebyl vhodny pro nase klimaticke podminky), tak proc se ted testuje v lete a nasazeni se predpoklada jiz na podzim. Pripada mi to jako snaha aby se to objednalo a zaplatilo pred tim nez by to mohlo zase skoncit nezdarem a az to v zime prestane jezdit, tak uz budou penizky pekne v nejake kapse.

+3/−2
24.6.2015 16:27

M45i56r79o43s87l54a84v 93B22u86d71a 9682772237792

Jo, jo, až se začne topit, jdou baterie do kelu. Nebo se nebude topit a cestující budu mrznout!

0/−1
24.6.2015 16:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.