Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na nové trase metra budou jezdit vlaky bez strojvůdce, rozhodli radní

Na plánované nové trase D pražského metra budou jezdit soupravy bez strojvůdce. Rozhodli o tom radní hlavního města. Jako první se postaví úsek z Pankráce do Písnice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B43o12h57u97s13l61a47v 51K50r46á75l77í63k 2421690489266

Stavba má začít za tři roky, má trvat pět až šest let a přitom má být dokončena roku 2022? To byl ten článek napsán loni nebo předloni?

0/0
21.7.2015 17:58

B16o82h70u89s72l76a18v 48K95r93á16l20í37k 2931350739656

Takže dříve se volilo mezi lehkým a levným metrem bez strojvůdců a drahým těžkým metrem se strojvůdci, a nakonec se došlo ke kompromisu - nejdražší těžké metro bez strojvůdců?

+3/0
21.7.2015 17:15

A44n47d80r55e41j 43O57l95e56k24s39a 3135841557241

A co středně těžké metro s lehkými strojvůdci? ;-D

+2/0
21.7.2015 21:53

J24a94r34o98s57l12a70v 35S49e59v16e66r 6418406220525

A sedmdesát let to slyším furt kolem dokola :

"TAKŇÁK JINAKSOUŠKYASOUZI, TAKŇÁK NOVĚ...!"

Deset typů souprav, jedenáct typů signalizace, něco s řidičem, zbytek na pracáku, nebo v administrativě, každé dva roky jiné jízdenky, každé tři nové cvakátka...!

Ne! Opravdu jen přežít o týden mého psa... Už ne.

0/0
21.7.2015 16:32

D49a14v96i96d 31D66o69b73e49š 3235922257

Pokud je rozdíl mezi variantou lehkého metra a klasického se strojvůdci 15 mld, tak by mě moc zajímalo:

1. proč je o tolik dražší - metro bez strojvůdců je obecně o něco subtilnější, menší poloměry, blíže k povrchu, menší průměry tunelů apod. Čekal bych, že ten rozdíl nebude takový, spíš naopak bude metro levnější. Samozřejmě je tam zase více elektroniky, zasklené nástupiště, složitější dispečink apod... Nevím, co s cenou udělají jiné jednotky. Stejně by se musely nakoupit, depo také jednou postavit, je otázka, o kolik případně by byla případně dražší jiná logistika údržby.

2. pak to chce dobře a realisticky (!) odůvodnit, proč byla zvolena o tolik stavebně dražší varianta (úspory jinde).

0/0
21.7.2015 16:28

A61d77a45m 21K47ř90i94v41s69k35ý 1253634730223

K bodu 1: Metro bez strojvůdců je prostě jenom metro bez strojvůdců, žádný jiný rozdíl oproti současnému pražskému metru tam být nemusí.

0/0
21.7.2015 22:55

J41i94ř35í 76H25l64a43v70á88č97e86k 6584926566346

Teď bude ten nefachčenko Středula asi zastupovat vlaky... :-P

+4/0
21.7.2015 16:21

M59i59l44a18n 55M72a70j23e94r28č50í45k 1800820244876

i v metru bez strojvůdců budou zaměstnanci:

1.) "dispečeři" = dozor nad počítačem řízenými vlaky (který bude moct mimo pravidelnou provozní špičku snadno operativně zkrátit interval = přidat počet souprav do "oběhu")

2.) rozhodně zůstane potřeba dozorčích stanic a technických pracovníků (např. údržba eskalátorů a výtahů + k tomu naopak navíc dveří ve stěnách mezi nástupištěm a kolejištěm)!

0/0
21.7.2015 23:14

P43a33v19e35l 73Ř48a72p96e37k 7802896889465

Tak dlouho odboráři prudili, až se jejich problém vyřešil jednou provždy - metrem bez strojvůdců ;-DR^

+4/0
21.7.2015 14:55

M33i88r96o47s16l19a74v 80B55u27č48e69k 6813393571744

Levičáci, odboráři -  si zdroje najdou, tak jako K.Marx, duchovní otec. Skutečná příhoda - Přichází jeho matka - "Kárl, zase sepisuješ ten Kapitál? Proboha seber se a už jej běž konečně tvořit" !!

0/0
21.7.2015 16:22

K29a62t87e74ř20i53n35a 83S31l60a21v86í47k79o74v81á 6813755700393

Ti strojvůdci asi musí mít vysoké platy...8-o

+5/0
21.7.2015 14:06

P53e96t73r 73P48e16t87r 6153692648913

Proč? Si to přepočítejte. Strojvedoucí bude mít čistého měsíčně aspoň 20 tisíc. Krát 12 - 240 tisíc ročně. Kolik strojvedoucích by bylo na novou trasu potřeba? 20? Možná víc, nemám v tom odhat ale těch 20 bude nejnižší počet. A to už máte skoro 6 milionů ročně na platech (a to nepočítám hrubou a superhrubou mzdu, tam to bude tak 10 milionů). A to 20 hrubého dneska není vysoký plat a osobně si myslím, že budou mít víc.

0/0
21.7.2015 21:00

R19a25d32i18m 27K12o24k36t79a 7632237259559

Tak chvilku to davalo smysl. Jedno mesto jeden dopravni system metra. Nova garnitura a uz je v tom zase gulas. Snad nez stihnout vykoupit pozemky budou nove volby :-(

+1/−2
21.7.2015 13:51

J96a87k43u74b 52F65e87i15f67a27r 7309329886249

dneska co trasa to trochu něco jiného. mužete byt v klidu.

0/0
21.7.2015 14:08

O35l13d65ř29i23c66h 67J12a71n24e71č56e79k 8669496903751

to se tak hold většinou časem stane.

snad nechcete, aby DPP i nadále kupoval soupravy z SSSR (a rovnou je rekonstruoval)?

podívejte se na ČD - tam je to mnohem horší - v každé soutěži koupí něco jiného. tam jsou taky pryč časy, kdy měly desítky stejných lokomotiv a stovky stejných vozů.

v DPP to vyplynulo z toho, že bylo v 90. letech nutné všechno co nejrychleji zmodernizovat - a navíc čtvrtá linka se má začít stavět téměř 40 let po třetí!

0/0
21.7.2015 15:36

M39a80r27t75i60n 72H22o62u13b75a 6853501969118

V každé sputezi kupuji stále to stejne.

Nebo to kupuji i se servisem a pak je to jedno.

Podstatne je, ze systém řízení a zabezpeceni je na všech tratich stejny

0/0
21.7.2015 16:01

M85i37l87a87n 32M24a44j98e58r87č94í25k 1280120944856

Si děláš prču či si fakt tak neznalý?

Ani v pražském =M= ani na železnici jednoho provozovatele (v ČR i jiných zemích) NENÍ NA VŠECH TRATÍCH STEJNÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ A ZABEZPEČENÍ! Z logiky, že se nepostavily ani nemohly rekonstruovat naráz a při každé takové činnosti byla volena co nejmodernější technologie.

PODSTATNÉ JE, ŽE VŠECHNY SOUČASNÉ (I PLÁNOVANÁ 4. TRASA)PRAŽSKÉHO =M= MAJÍ (MÍT) STEJNÝ TYP TRATĚ (= JÍZDA PO DVOU KOLEJNICÍCHVZDÁLENÝCH 1495MM), ČÍMŽ JE/BUDE MOŽNĚ POMOCÍ RUČNÍHO (BYŤ I JEN TZV.POMOCNÉHO) OVLÁDÁNÍ (NEBO ZAPOJENÍ ZA JINOU PŘÍSLUŠNOU SOUPRAVU) PŘEVÉST VLAKPO TRATI VYBAVENÉ JINÝM ZABEZPEČOVACÍM ZAŘÍZENÍM.

Např. u depa =M=A v Hostivaři je OZM (Opravárenské základna metra) a pomocí manipulačních propojek (dvoukolejnou) mezi =M=A (za stanicí Nám.Míru do centra) - =M=C (u stanice IPP z centra = přímá jízda možná k/od stanice Vyšehrad) a (jednokolejné) mezi =M=C a =M=B (oboje napojené za stanicemi ve směru od centra).

Dosavadní uvedené manipulační propojky mezi tratěmi pražského =M= (viz https://www.metroweb.cz/metro/mapy/mapa.html ) jsou tedy postaveny tak, že umožňují přímou jízdu mezi depy příslušných dvou tras, které propojují = Kačerov - Hostivař a Kačerov - Zličín, ale pokud se má převést vlak mezi Hostivaří - Zličínem, tak musí jednou změnit směr jízdy (cca mezi stanicemi =M=C IPP a Vyšehrad).

Rovnou prozradím, že z důvodů úhlu křížení =M=D s =M=C u stanice Pankrác a z důvodu existence stavební přípravy větvení za touto existující stanicí bude možná přímá manipulační jízda vlaků mezi depem Písnice a depem Hostivař(s OZM)/Zličín.

0/0
22.7.2015 0:01

L30u65k76á51š 90Š50l71e47h74o40f52e65r 1203909805609

Je úplně běžné, že na nových trasách metra jezdí vlaky bez strojvůdců, stačí se podívat např. do Paříže ;-)

+1/0
21.7.2015 15:37

R73a23d85i29m 91Š78o27l76c 1405405325394

Do Písnice až podle toho jestli budou jezdit lidi. Že tohle neřekli, když se stavělo metro do Motola. Do Veleslavína ještě OK, ale pak už to vozí vzduch...

0/−2
21.7.2015 13:26

M79i44l53o19s67l26a54v 30K73a55n20t44o65r49e22k 1909707771889

No pokud by "Á"čko nehnali vyhlídkovou trasou (;-D) přes Bílou Horu a Ruzyni (vesnici), ale rovnou přes Veleslavín a  Dědinu na letiště Ruzyně, tak by metro vzduch rozhidně nevozilo. Ale díky moudrosti projektanta lobbisty měli ponechat letištní busy na Kulaťáku, protože autobusem by cesta byla rychlejší

+2/−1
21.7.2015 13:32
Foto

M66a16r44t51i15n 26Š75u93b51r47t 1985201594285

Bohužel vozilo, aby se sehnali další lidi, proto někdo začal uvažovat o té oklice... Ale ať s oklikou nebo bez, na metro to na letiště prostě není. Vlak se svou nižší kapacitou a možností to navázat na potřebnou trať z regionu, vždy vycházel funkčně a ekonomicky lépe.

+4/−1
21.7.2015 13:43
Foto

M41a67r40t86i42n 97Š92u45b60r86t 1285121504625

Do Písnice se to dá těžko postavit podle toho, zda tím pojedou lidi, když tam má být depo pro tu trasu jaksi s těmi vagónky ;-). Dočasně je sice možné trasu Pankrác - Nové Dvory uživit přejezdy z Depa Kačerov (kolejovou spojkou, co bude u Pankráce), ale v případě prodloužení D na Mírák, Hlavák či nám. Republiky už ani náhodou.

+2/0
21.7.2015 13:45

R51a65d35i15m 62Š50o64l32c 1455915475924

To říkají zástupci ODS. Ostatně depo Hostivař bylo desetiletí taky jen depo a stanice až potom ;-)

0/0
21.7.2015 14:18

O90l32d13ř81i73c44h 59J25a33n81e81č14e37k 8799956313551

proč se v Česku musí problém nechat nejrpve vzniknout, než se začne řešit?

metro vytvoří rozvojovou lokalitu - viz Černý Most. ve vyspělém světě je normální, že se nejprve postaví metro a až potom kolem něj vzniknou sídliště.

navíc Písnice má velký potenciál pro terminál pro autobusy - Dolní Břežany, Jesenice, celá tato oblast. navíc by někde tady měla končit D3.

+1/0
21.7.2015 15:43

E57v32ž13e74n 22P51o85l21á93k 3578198631183

Vozí vzduch? Že jsem si nějak nevšiml.

0/0
21.7.2015 16:09

E31m47i48l 49P16l69í42h77a22l 7824529351381

Delam v oboru a cim slozitejsi technologie, tim vice poruch, resp.naslednych nakladu. Argument o uspore nechapu.

+6/−3
21.7.2015 12:51

O69l83d31ř76i81c54h 43J76a87n69e44č27e78k 8799276703791

vždyť už dnes jezdí metro de facto samo, strojvedoucí v něm nedělá o moc víc než dispečer.

+2/0
21.7.2015 12:53

E86v50ž61e24n 59P43o64l87á73k 3358878761443

Ta technologie ale snad nebude o nic složitější než současná, už teď tam strojvedoucí sedí hlavně proto, že to vyžaduje zákon.

0/0
21.7.2015 13:16

M49i59l49a83n 81M11a89j26e74r64č30í41k 1430770144326

+ protože technologie instalované (na každé trase jsou rozdílné) v pražském =M= nedovedou automaticky zastavit vlaky při pádu(vniknutí) osob(y) do koleještě!

Asi nejjistěji uvedený problém řeší (předcházením mu) na trase D plánované stěny (se dveřmi v místech dveří souprav) mezi nástupišti a kolejišti, ale také to jde řešit např. pomocí instalace čidel, která při detekci vniknutí osoby do kolejiště automaticky vypnou napájení = zastaví vlak v okolí stanice.

0/0
22.7.2015 0:20

A37n89d25r17e42j 94O11l72e23k20s49a 3655881177281

Úspora mzdových nákladů. Čemu nerozumíte? Náklady na servis jsou naopak něčím ziskem. Proč myslíte, že se správní činnosti outsourcují? :-)

Radši zaplatíme řetězec firem, než abysme si drželi jednu uklízečku přímo. R^

+1/0
21.7.2015 14:42

M54a10r52t30i83n 76H93o97u25b79a 6623211849418

Mzdove náklady 20mld Kč? Sakra, ja bych chtěl byt řidičem metra

+1/0
21.7.2015 16:03

M82i25l65a60n 64M46a44j71e69r12č53í58k 1750690704606

No když čistého již dnes má cca 30tis = tzv. superhrubá mzda 2x tolik (60tis.) = ročně jedno místo stojí 720tis. Kč!

Na 20 souprav (aktuálně připravovaná 1. a 2. etapa =M=D v úseku Depo Písnice - Nám. Míru čítá 10 stanic a nejkratší interval je reálně v každé stanici v obou směrech vlak) to vidím potřebu 60ti strojvedoucích (aby byly dodrženy bezpečnostní přestávky během směny i minimální, také zákonem nařízené, rozestupy směn) = DNEŠNÍ ROČNÍ NÁKLADY NA TATO PRACOVNÍ MÍSTA JSOU CCA 43,2MILIÓNU!!

= Za 30 let by to (jen při dnešních platech) byly náklady cca 1,296miliardy korun, ale STEJNĚ BY TI STROJVEDOUCÍ NEDOKÁZALI ZABRÁNIT PŘEJETÍ (A VĚTŠINOU USMRCENÍ) VŠECH OSOB, KTERÉ VNIKLI/SPADLI DO KOLEJIŠTĚ + TÍM VZNIKLÉMU PŘERUŠENÍ PROVOZU (a zdržení + nazlobení cestujících). Jak je jinde psáno toto (+ zákonná povinnost) je již dnes jediným důvodem přítomnosti strojvedoucích na vlacích =M=, které jinak jedou automaticky.

+ je potřeba do nákladů ještě započítat, že pro ty strojvedoucí se musí zajistit výstavba a následně údržba WC a místností pro trávení bezpečnostních přestávek, protože na neustále "obíhajících" vlacích je čerpat nemohou.

0/0
22.7.2015 0:57

P33a36v66e45l 74Ř40a90p57e29k 7542426919105

Pořád lepší poruchy než plošná stávka.

+1/0
21.7.2015 14:58

T36o78m82á25š 41G39r94o83s15s33m70a82n81n 6394508752351

jasne my sme prukopniky.. tak ze na PHA metru se bude vse testovat. plno mest uz ma metro bez obsluhy.. atd atd.. ;-D

0/0
21.7.2015 15:19
Foto

R10o34b36e63r56t 35P54l49o65c51h 4336172411203

2.3.2015 stavba začne do dvou let. 21.7.2015 stavba začne do tří let, bude trvat 5 až 6 let a hotová bude v roce 2022. Nevím no, ale něco mi tam v těch letopočtech trochu nesedí...

+7/0
21.7.2015 12:46

M13a52r71t43i32n 69H42e44i39s75l76e28r 4134956612929

Bezpečnější nástupiště (s dveřmi) určitě ano. On tím přestane i ten vítr ve stanicích. Ale bez strojvůdce znamená vlastně řízené z dispečinku, to žádná úspora není. Navíc všude, kde jsem viděl automatické vlaky, tak to bylo pomalejší

0/0
21.7.2015 12:31

E11v50ž80e92n 53P18o64l46á79k 3528388751743

S tím větrem pochybuji, kolejiště nebude shora odděleno http://novemetro.cz/stanice/pankrac

+2/0
21.7.2015 12:40

O86l70d76ř72i23c66h 40J20a95n27e16č92e65k 8939596863371

zrovna tohle se ještě může snadno změnit. vítr ve stanicích myslím závisí hlavně na tom, jestli jsou dva jednokolejné tunely nebo jeden dvojkolejný.

"všude, kde jsem viděl automatické vlaky, tak to bylo pomalejší": proč? já metro bez strojvůdce viděl asi jen v Kodani a tam mi to rozhodně pomalejší nepřišlo - spíš naopak. když vystupovalo hodně lidí včetně maminky s kočárkem, tak jsem nestihl nastoupit, protože délka otevření dveří prostě nebyla nikterak dlouhá.

0/0
21.7.2015 12:50

A32n58d86r72e50j 82O36l47e65k94s86a 3355631787411

No, teď ještě přehodnotit to napojení na mírák. To fakt nechápu. Metro by mělo vést na Žižkov. Tam je také dopravně přetížená oblast.

+1/0
21.7.2015 12:31

E65v68ž51e15n 98P54o89l38á31k 3818158321743

S tím se pokud vím počítá jako s variantou pokračování od míráku..

0/0
21.7.2015 12:41

O10l87d23ř15i58c51h 30J79a87n12e46č86e50k 8359566713521

ano v nějakých plánech to tak určitě bylo / je, je otázka, nakolik reálná je realizace v příštích 20 letech.

přitom Déčko na Žižkově by zas až takové terno nebylo - do centra by se muselo s přestupem, na Míráku anebo dokonce na Pankráci.

0/0
21.7.2015 12:52

A84n42d48r74e36j 95O52l54e86k82s41a 3295641897451

Do centra jede ze Žižkova tramvaj No 9. Je v centru za pár minut. Problém Prahy 3 je doprava kamkoli jinam. Ještě hůř je na tom třeba Praha 6. Má sice metro do centra, ale tangenciálně musíte autobusem.  A protože chybí městská železnice, tak třeba na Žižkov musíte přes centrum...

0/0
21.7.2015 14:54

O60l60d46ř77i81c81h 75J21a57n60e76č66e15k 8289586283431

však právě - metro na Žižkově moc nevyřeší, pokud do centra nepojede přímo, a taková linka v příštích 100 letech určitě nevznikne.

"tangenciálně musíte autobusem" - ale to je přeci normální všude, že se řeší doprava z předměstí do centra a tangenciální spoje jsou mnohem slabší - protože poptávka po nich je mnohem menší! spojení jinam než do centra není problém jen Prahy 6 ale všech okrajových částí. a nejen v Praze. na okružní linku metra je Praha moc malá, když ji plánoval bolševik, tak to byla směs potřeby obsloužit Strahov, plánů zrušit tramvaje (které na tangentách stačí) a obecné bolševické megalomanie.

"chybí městská železnice" - ale jak byste si to představoval? i městská železnice bude primárně řešit dopravu do centra, když už vznikají tangenciální železniční linky, tak hlavně tam, kde jsou koleje k dispozici a stačí na ně poslat vlaky, případně rekonstruovat, nové se většinou nestavějí. takže v Praze máte toliko potenciál pro Holešovice - Libeň - Malešice - Hostivař / Vršovice a Běchovice - Malešice - Kačerov - Radotín / Modřany.

a jak byste si představoval dopravu z Prahy 6 na Žižkov jinak než přes centrum? chcete snad jezdit přes Prosek?

+2/0
21.7.2015 15:59

A66n78d96r72e83j 10O72l91e70k59s71a 3685871597331

Například po železnici. Z Veleslavína do Libně, Malešic a na nákl.nádraží. Žižkov.

0/0
21.7.2015 18:36

L21u11k35á88š 87N77o88v69á18k 4306896232593

Žižkovští ale nejezdí do Krče a naopak. Za socialismu plánované Déčko (nic proti tomu, tehdy se metro plánovalo správně, žádně Letňany a Motol) šlo přes Žižkov k továrnám ČKD. Ty dnes neexistují, svoz dělníků tam také ne, takže toto trasování dnes již nedává smysl.

0/0
21.7.2015 13:25

A39n47d36r37e63j 97O62l85e92k71s76a 3605731857211

To je asi fakt, že ty plány braly ohled na průmyslovou zónu. Na druhou stranu, žižkováci do Krče nejezdí, protože je to obtížná a dlouhá cesta.

0/0
21.7.2015 14:47

J31a13r52o69m10í53r 54P13r91o69c40h64á76z19k88a 7521923857234

Tak do toho v životě nenastoupím,Tady je všechno jak v kocourkově a proti logice,ale hlavně ,že metro bude jak ze sci fi....Bože...Až ten super počítač zavře ve dveřích dobíhajícího tak to bude teprve sranda...

+2/−9
21.7.2015 12:25

J61a33k33u44b 14F89e96i46f28a38r 7589379246919

A když letadlo letí na autopilot děláte co?:-P

+3/0
21.7.2015 12:33

J77a47r14o76m30í22r 15P83r43o43c66h33á43z84k76a 7131293827734

nelétám

0/−1
21.7.2015 12:57

E60v33ž86e97n 68P48o79l13á16k 3368738431413

Ve světě je to naprosto běžné. A kéž by dobíhající opravdu zavírali, když vidím ty inteligenty, co si někdy i minutu podrží navzájem dveře, protože těch pár tisíc cestujících na celé lince na ně rádo počká.

+6/−1
21.7.2015 12:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.