Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nehodu na Masarykově nádraží zřejmě zavinil strojvůdce, míní inspekce

Vykolejení vlaku na pražském Masarykově nádraží minulý týden zavinil zřejmě strojvůdce. Vypnul automatickou brzdu, která vlak ve stanici zastavuje, a sám se o brzdění nepokusil. S odkazem na výsledky vyšetřování Drážní inspekce to uvedla televize Nova. České dráhy chystají pro strojvůdce změny pravidel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M43i59l52o13s49l90a31v 24K31a10n75t69o20r85e40k 1409547341399

Jinými slovy, za nehodu může "skleróza". Spoléhal se na automatiku, kterou si vypnul a zapomněl na toRv

+3/−1
27.7.2015 10:35
Foto

M70a71r67t87i49n 71Š50u15b42r20t 1235321844265

Předpokládám, že strojvůdci budou mít nařízeno aktivně brzdit, ale při tom bude automatiky zapnutá, kdyby na to zapomněli. Pokud by bylo nařízení vypnout automatiku a jen sám brzdit, tak by to jaksi šlo směrem, který tu nehodu způsobil...

+5/0
27.7.2015 10:11

J93a34n 98H13o98r64k75ý 2956896786125

Zkoumal bych, zda se fíra nepokusil napodobit scénář 9/11. Nemá napojení na AlKajdu?

+1/0
27.7.2015 9:51

P36a26v31e45l 94R44i49e43d27l 4384497711919

Já si říkám, že to je spíš příbuzný toho německého pilota, co to našil do země. Vyšetřování by mělo přinést jasno ve věcech jako: 

- netrpěl fíra depresí a syndromem vyhoření?

- prohledali už vyšetřovatelé jeho byt kvůli možným vodítkům k jeho činu?

- byly dveře do kokpitu lokomotivy zablokované?

A já se ptám: bude česká asociace mašinfírů vyžadovat zavedení pravidla "dvou lidí v kokpitu" ?

+1/0
27.7.2015 12:36

P64a63v76e50l 25Ř81a20p85e52k 7832936909155

To je docela dobrý hazard se životy lidí, pokud se tam běžně brzdilo na automatiku, kterou, jak připustila DI, je možné omylem vypnout, aniž by fíra věděl, že tentokrát to nezastaví samo jako obvykle. Hmmm....

+6/0
27.7.2015 8:17

J41a51r34o74s94l75a98v 18V46o45j34t82ě95c25k78ý 4823518974646

Zase ŠPATNĚ

Celé řešení situace bude takové, že všichni budou mít nařízeno brzdit manuálně, místo automatiky ( kromě toho že automatika brzdí přesně na centimetry tak i plynuleji ) přitom by stačilo, aby se před nádražím i vypnutá automatika sama aktivovala ( to nádraží stejně nejde projet ) s nějakým výstražným tónem a pokud by to bylo opravdu nutné, tak celou dobu, než by se strojvůdce chtěl obtěžovat s bržděním tak by musel držet tlačítko ( něco jako tlačítko bdělosti ) jinak by se zapnutá automatika snažila dále dobrzdit přesně ( i kdyby měla použít rychlobrzdu ) potom by taková nehoda byla jasně úmyslná.

Pochopil bych takové nařízení, kdyby selhala právě ta elektronika, ale jelikož to byla údajně chyba člověka, je to další důvod eliminovat chybující článek. 

V dnešním vlaku už má strojvůdce jen kontrolovat situaci a řídit má počítač.

+9/−2
27.7.2015 5:14

P83e37t20r 43B11i97b54r52l95e 8908497720471

Přesně tak. Jediným východiskem je, laicky řečeno, znemožnit strojvůdci vypínat automatickou brzdu.

+10/0
27.7.2015 5:52

J50i13r38i 17O91s91v63a54l95d 2925554266417

Inženýr "by" přišel s průzkumem realizovatelnosti?

0/0
27.7.2015 7:08

P25a42v84e94l 17Ř68a41p95e36k 7302146409905

Naprostý souhlas. Když už ve vlaku tohle zařízení je, tak v místě, kde trať končí, by logicky mělo být vždy aktivní, jako bezpečnostní prvek. To je to, co potřebujeme. Nikoli povinně manuální zastavování. Tam už vyjelo několik vlaků i manuálně řízených.

+5/0
27.7.2015 8:19

R72a95d30o55s21l55a94v 60K45l55a21u49d74a 5594158114392

Zas tohle jsem dostal X negativních ohlasů... Přitom mně to přijde naprosto logické.

+1/0
27.7.2015 8:24

J41i27r87i 83J65a38v19u21r94e42k 7136152542766

Jenže nechápete to základní - toto zařízení NENÍ bezpečnostní prvek. Svým chováním a konstrukcí nesplňuje požadavky na zabezpečovací zařízení. Takže ho jako bezpečnostní prvek nemůžete používat.

+2/0
27.7.2015 9:44

P18a13v60e11l 89Ř57a74p46e43k 7702466649965

Já chápu, že AVV není zabezpečovací zařízení ve smyslu drážní terminologie, ale obávám se toho, že povinně manuální zastavování s vypnutým AVV je na masně větším rizikem než mnou navrhované řešení automatické či jinak vynucené aktivace AVV při příjezdu na masnu. Vidím zde jistou paralelu s generálním stopem, který je v podstatě bastlem, se zabezpečovacím zařízením to nemá nic společného, přesto jsou fírové tlačeni k tomu, aby měli naladěný příslušný kanál na radiostanici a ten systém už zabránil několika průšvihům.

0/−1
27.7.2015 10:13

J39i83r66i 92J81a90v35u90r72e23k 7136882402906

Jenže GS se použije jako poslední zoufalý pokus zabránit katastrofě, když někdo něco pos*al. Pokud nezafunguje, tak výsledek nebude horší, než kdyby vůbec nebyl. (V obou případech se vlaky srazí stejně.) Při selhání AVV budete mít ve stánku na peróně další vlak, což je horší výsledek, než když vlak zastaví strojvůdce bez AVV. To je důvod, proč vám to přes "bezpečnostní posouzení" nikdy neprojde.

+1/0
27.7.2015 10:40

J46a10r59o62s57l39a10v 44K41a71d98l13e20c 5801659802531

Proč by se nedalo projet... stačí se více rozjet.

0/0
27.7.2015 9:42

M23a28r73t22i81n 21V74e19j33m63o50l26a 1403471973118

Co nuebrzdíš... to neukecáš...

+1/0
27.7.2015 2:57

M27a83r10t43i20n 83Š17í66m38a 6483354310828

"Teď je otázka, jestli k tomu došlo úmyslně nebo omylem"? No nevím, nenapadá mě jediný důvod, proč by si chtěl strojvůdce úmyslně takhle velmi zkomplikovat život...

+10/0
27.7.2015 0:03

J86i25r19i 16J41a58v75u21r26e33k 7286472862476

Pozor, jedná se o standardní novinářskou spatlaninu. Nejde o to, zda naboural omylem nebo úmyslně, ale jestli tu automatiku vypnul omylem (a čekal, že vlak zastaví sám) nebo záměrně (a zapomněl, že to je vypnutý).

+10/0
27.7.2015 0:19

Š15t46e92f24a41n 60F14r18i63č80a 7802198123446

Nádraží bylo uzavřeno nikoli několik hodin, jak se píše v článku, nýbrž více než několik hodin -  téměř půl dne. Od půlnoci až do devíti, resp. do pravého poledne. Důvody, proč muselo být uzavřeno 7 kolejí kvůli banální nehodě (projetí šturcu na jediné z nich) nikdo uspokojivě nevysvětlil. Zejména tisíce cestujících, kteří museli se zavazadly použít jiná nádraží, by si vysvětlení zasloužili.  Když srovnám zprovoznění nádraží ve Studénce, kde byla nehoda mnohem závažnějšího charakteru a s mnohem závažnějšími následky, tak ta liknavost na Masarykově nádraží je do očí bijící.

+3/−3
26.7.2015 23:44

J66a55r52o72m49í87r 50K75a35p17l33a15n 7488354152674

Jenže ten vlak taky poškodil elektrické vedení, které bylo zapotřebí opravit. Taky proto nejdříve začaly po nehodě  nejdříve jezdit na Masaryčku motorové vlaky na Kladno a Rakovník.

0/0
27.7.2015 9:10

K76a25r72e96l 68N60o91v54o20t89n31y 2821165549350

To tam musel usnout, ne? I kdyby spolehal, ze zabrzi automatika, tak prece strojvudce musi poznat, ze je neco spatne, kdyz ta automatika brzdit nezacne tam, kde to ocekava...

+1/0
26.7.2015 22:53

B60o49h72u75s58l77a74v 74K47r58á64l69í66k 2161170559646

Však nezastavil o tolik dál, než kde měl zastavit.

+11/0
26.7.2015 23:20

P82a57v23e14l 93Ř39a47p96e93k 7592276389975

Když si to uvědomí, tak už je pozdě.

0/0
27.7.2015 8:21

L28u92k29á62š 97T54o98m61a38n 1191972492

inspiroval se pilotem germanwings... ale nevyšlo to.

+3/−4
26.7.2015 22:39

M96i58r20o95s32l87a14v 81S75m27e32k95a22l 4561543430

Michate jabka a hrusky, AVV neboli automaticke vedeni vlaku neni zabezpecovaci zarizeni a slouzi, laicky receno, jen jako pomucka pro rizeni. Neco jako autopilot v letadle, lze pouzit a nebo lze pilotovat/vest vlak manualne. Kazdopadne i kdyz je Avv zaple, neznamena to, ze fira muze spat.

+8/0
26.7.2015 22:24

T38o60m82á25š 57K18n60a45i76f47l 6533190107640

coz ale v clanku nikdo netvrdi (ze by mohl spat)

0/0
26.7.2015 22:51

V30á29c14l15a54v 41M87a86i97x36n38e34r 7265520745951

Věčný spor, zda tyto systémy vlastně fírům pomáhají a nebo naopak degradují jejich práci. Pokud mám systém, který funguje, a já ho dlouhodobě používám, pak se na něj spoléhám jako na zabezpečovací ač zabezpečovací není ... a pak se stávají takové průšvihy ... totéž nás bude čekat u aut ... lane asistent, acc atd ...

+1/−1
26.7.2015 22:56

R65a84d96o54s27l10a57v 24K33l48a49u59d59a 5554498594712

Trať je uzavřená, dostanou se na ní pouze schválená drážní vozidla. Vlak musí spolupracovat s návěstidly, chráněnými přejezdy a pod. Pochopitelně jakýkoliv systém musí být na celé trati, takže fíra nemůže ani omylem přijet na místo, kde mu něco nefunguje.

0/0
27.7.2015 8:30

J74i62ř12í 76K18o51c98u11r49e72k 6845874285838

Na základě dosavadního vyšetřování České dráhy připravují změnu pravidel, podle níž by strojvůdci na Masarykově nádraží vlaky brzdili aktivně bez využití automatiky.----

Nevím nevím. Nahradit automatiku, kterou stojvedoucí může a nemusí používat, nařízením, že se bude automatika moct používat jenom někde je cesta k dalšímu průseru. Byť budou příčiny úplně jiné... Zapoměl na to, že AVV musel kvůli Masarukově nadraží vypnout. Tak ho ani nezapnul. V Libni nezastavil a projel stůj. Že zabezpečovačka zareaguje až na projetí stůj a začne vlak automaticky brzdit je pozdě. Už aby bylo ETCS, které tohle řeší.

+6/0
26.7.2015 22:14

M44a92t12ú50š 87B34e12n19a13k 9288554892303

ETCS toto nevyrieši, tiež funguje na oddiely, maximálne pri výstrahe spomalý na danú rýchlosť, ale vlak zastaví až prejdenie cez Stoj.

0/0
26.7.2015 23:55

P91e47t37r 47Z80a88s73k53o77č21i93l 2885762558549

http://i.lidovky.cz/pes/15/072/pnesd/WAG5ca19c_cd.jpg

+1/0
26.7.2015 22:08

K26a59r83e39l 45E30h65l 5256661526977

Málem vymačkal z toho stánečku čerstvou šťávu ;-D

0/0
26.7.2015 21:57

J71a47n 71Z52e97m57a61n 8606782184112

Když ji miluješ, není co řešit ;-D

+4/0
26.7.2015 21:58

P45a47v16e39l 19S89l24a89d56o98v56n56í64k 6867673707606

No, když vidím, co zbylo z toho betonového zátarasu a ten stáneček, co je jen těsně za tím zátarasem je na první pohled bez úhony, tak nevím, jak vy, ale já bych to raději nepil.;-)

0/−1
26.7.2015 22:17

R84a71d81o22s80l37a89v 12K16l16a68u94d40a 5244948754172

To by mě zajímalo, k čemu je tam to automatické zabezpečení, když ho může strojvůdce svévolně a možná i omylem deaktivovatRv  To je jako kdyby mohl deaktivovat automatické spuštění šraněk.

+4/−17
26.7.2015 21:41

J57o48s90e38f 89C55h34o51d62o51u72n89s25k87ý 4211886909100

Podívejte se, co všechno může deaktivovat pilot v letadle. V seriálu Letecké katastrofy je to docela pěkně vysvětleno.

+13/0
26.7.2015 21:45

K92a46t28e32ř66i77n48a 17V83a18š31á60k67o42v60á 5871782209315

radej na ten serial nemyslet, kdyz zrovna letite :-P;-D

+2/0
26.7.2015 21:46

R68a55d80o36s87l38a74v 48K39l25a89u79d82a 5504338934812

Pilot je v letadle odkázaný pouze sám na sebe. Je 10 km nad zemí, stovky, nebo i tisíce km od nejbližšího letiště.

0/0
26.7.2015 22:23

M70a39r26t34i59n 51S48t50e42h41l89í14k 1574630981420

Musíte to brát i z druhé strany, automatické brzda se může porouchat, začít náhodně brzdit či způsobovat jiné problémy během jízdy, proto by strojvůdce měl být schopný tento systém vypnout. Nicméně by na to měl být patřičně upozorňován, ať už výraznou indikací (světlo, zvuk) nebo jinak. Pokud systém vypnul úmyslně, pak bych očekával patřičné následky avšak jestli systém odstavil omylem a nevšiml si toho, měly by se buď upravit podmínky používání tohoto systému nebo změnit varování pro strojvedoucí.

+10/0
26.7.2015 21:51

R78a68d40o46s64l91a44v 37K13l10a76u67d28a 5504778274192

Jaké jiné problémy? Maximálně by zastavila vlak.  Pokud je tento systém tak poruchový, pak by měl být vyměněn. Ve světě jezdí řada automatických dopravních prostředků, metro které zastaví na cm.... a problémy nejsou.

0/0
26.7.2015 22:26

L65u16k18á79š 15S43l95á39n87s46k94ý 4431583357676

A jste si jist, že třeba metro nemá možnost vypnutí automatické brzdy?

0/0
27.7.2015 5:43

J36o80s50e70f 63K63a44r15f46í80k 7962565516700

Na nové rase metra nebude v kabině sedět strojvůdce, vše bude řídit automatika;-)

0/0
27.7.2015 7:27

J81i24ř89í 21K86o48c96u92r33e97k 6625954505358

I sami autoři AVV vám řeknou, že AVV není zabezpečovač, ale jen a pouze optimalizace jízdy vlaku. A tohle strojvedoucí vypnul.

Samotné zabezpečovací zařízení je v ČR v takovém stavu, že umí detekovat projetí stůj a až poté spustit nouzovou brzdu. Nic moc. :-/

+6/0
26.7.2015 22:03

T13o96m41á69š 50K51n10a90i69f36l 6553540127700

ono to neni zabezpecovaci zarizeni .. je to jen neco, co je "asistent" .. cili autopilot.. nebo treba tempompat... strojevdouci to muze zapnout, i vypnout.. ale odpovednost je stale na nem.

+3/0
26.7.2015 22:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.