Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Architekti o „maršmelounu“: Opravdu hrozné. Ne, ať to rychle postaví

iDNES.cz se zeptal předních architektů, zda podle nich chystaný bytový dům „maršmeloun“ uškodí historickému srdci Prahy. Jestli úřady stavbu s okny uspořádanými do „smajlíků“ na Starém Městě povolí, není ovšem jasné ani po 17 letech od prvních plánů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A48l36e62x56a84n32d61r 38Š37í92r 5821500883

Jiřičná jako "světově uznávaná architektka"? Pokud se nemýlím, její jedinou stavbou ve světě je lávka pro pěší v Docklands v Londýně.

0/0
25.11.2015 13:02

A76l66e98x34a64n28d48r 53Š93í41r 5951470883

Pardon, poprvé se to neobjevovalo.

0/0
25.11.2015 13:04

A40l12e73x39a22n49d37r 55Š59í88r 5811650343

Jiřičná jako "světově uznávaná architektka"??! Pokud se nemýlím, tak její jedinou stavbou ve světě je lávka pro pěší (!) v Docklands v Londýně.

0/0
25.11.2015 13:01

J24a10k81u68b 25F88e83i72f96a16r 7339339556719

Nelíbí se mi ten návrh, ale to je věcí osobního vkusu každého jedince.

Já jenom nechápu, proč se každý volný prostor musí nutně něčím zastavět.

Ano, tohle byla "odjakživa" stavební parcela, ale je tu spousta jiných.

0/0
11.10.2015 12:44

P74e51t54r 18H32a27r48i46p23r91a66s65a34d 48H13a73j19i69č 8223590204207

Nevidím na tom nic pohoršujícího. Celkem proporcionálně přiměřená krychle, která neční a vlastně ani neprovokuje. Pokud bude doržena výška a jiné rozměry, za chvíli si toho ani nikdo nevšimne.

Skutečné kulaté smajlíky kanárkové žluté barvy tam nejsou, spíše taková konotace...

Může to být celkem zajímavé, bude to vyvolávat určitý pocit, jakousi narážku i v době, kdy budou smajlíky zapomenuty.

0/−1
11.10.2015 9:29

P22e18t43r 31H90a27r67i15p66r16a88s93a64d 80H17a44j72i43č 8163740624677

Ještě poznámku. Maršmeloun to není, ten je kulatý, kýčovitě sladký, gumový a kulatý. K tomu má nejblíže hotel Don Giovanni na Želivského. Nepovedený dort s karamelami. To bych opravdu v Praze vidět nemusel.

0/0
11.10.2015 9:34
Foto

M75a58r32i59e 33M92e42t23l63i42c22k64á 9401424101872

Tak jasně, je to současná stavba a každý kdo je proti tomu aby stála tam kde chtějí architekti je hlupák. Jenže turisté k nám jezdí obdivovat právě to, že máme ucelenou "starou Prahu". Ale, abychom nebyli za hlupáky, tak to co nám odjinud závidí hezky zničíme............

+8/−1
11.10.2015 7:41

J95a57k28u55b 85P98r58o45k54e47š 6923128352493

Takze radeji udelame z Prahy skanzen same stare barabizny, ve kterych se neda zit, lide se odstehuji nekam na okraj a do satelitu. Staci se podivat jak vypada "uklidnena" oblast okolo Vaclavskeho nam. uz tam lze potkat jen turisty, prostitutky a drogove dealery. Chapu ustupky turismu, aby lide meli z ceho zit, ale take musi mit kde zit. Stejne bezneho turistu zajima orloj, hrad, katedrala a mozna Mala strana.

0/−1
12.10.2015 1:44

M25a13r44e58k 49J66a72n 2673672434212

V ulici Divadelní tuším 34 má dům v e fasádě do ulice taky každé okno a balkony jiné a nikomu to na tehdejším magistrátě Prahy při výstavbě nevadilo.;-)

+2/0
11.10.2015 7:04

M34i92c35h61a52l 25J76a11r72o54š 7204270432215

Zajímavé, že ta anketa nyní vychází úplně jinak než před rokem, kdy k ní byl taky jinak laděný článek.

0/0
11.10.2015 6:30
Foto

M88a58r72t23i78n 54B48u21s37e92k 8956603941820

Není to špatný. Rozhodně mnohem lepší než ten hnus vedle (U Milosrdných 14).

0/0
11.10.2015 2:07

H60a31n32a 88K60r22i74v73a65n20e92k 2941775342333

Vzpominam si na diskuze kvuli Tancicimu domu, Ginger a Fred, a dnes ten dum patri k Praze, je to turisticka zajimavost. Marsmeloun neni tak napadny, zapada do okoli.

+3/0
11.10.2015 2:03

M76a69r92e27k 24K37a76l23i93n53a 3649654855818

Naprostý souhlas. Kolem tohoto malého domu je úplná hysterie, a ani není na opravdu exponovaném místě...

+3/0
11.10.2015 6:18

A96l67e56x63a80n27d21r 33Š86í37r 5821980243

Tančící dům je čím dál větší ohavnost. Diskuse se kolem toho nevede, neboť to všechny unavilo.

0/0
25.11.2015 13:04

J84o17s13e84f 59C70h85o14d26o35u66n77s68k32ý 4541186949160

Proč sem taháte Kaplickýho? Stále dokola jen opakujete tu nepravdu, že to nepostavili kvůli tomu, že se někdo nepřenesl přes jeho genialitu. Bylo to, prosím vás, kvůli tomu, že vůbec nesplnil zadání projektu a umístil depozitář do podzemí, což NK nechtěla. Pak se do toho začli míchat politici a architektská svoloč a příběh o neinteligenci Čechů je na světě.

+9/−1
11.10.2015 1:05

P56e18t86r 83T23y34č47k23a 6535152649462

To není pravda. Chobotnice začala mít u vedení Prahy, tehdy vladla neomezene ODS, problém v momentě kdy to kritizoval Klaus.

+1/−4
11.10.2015 7:01

P16e88t40r 37H61a38r86i50p78r16a25s94a91d 51H31a95j13i58č 8883770774427

To je nesmysl, šlo o zástupný a uměle vytvořený problém. Mezinárodní komise vybrala jeho návrh a Kaplický do toho šel s tím, že případné rozdíly od zadání a dodatečné změny se mohou dořešit. Jde o běžný postup. Hlavním problémem byl mister Klaus a jeho chvost ODS s prsty na magistrátě a nevím kde ještě.

0/0
11.10.2015 9:39

E76d52a 16S96t32á89r60e22k 6566424972616

Nejvíc mi na tom vadí, že ty kostely naproti jsou moc malé. Naštěstí vím v Praze o jednom, který je větší, ba dokonce největší a je skoro hned naproti přes řeku, no a dokonce je okolo něj dost velká volná plocha, po které jenom courají nějací cizozemci. Takže ti cizí lidi okolo toho velkého kostela by se tam pak mohli hezky schovat a třeba i ubytovat, aby to měli blízko do toho kostela a pak by tam mohli v přízemí prodávat to české sklo a taky by tam mohly být nějaké Kafky a nějací ti Švejkové, ať to ti cizozemci mají všechno hned při ruce.

+1/−1
11.10.2015 0:59

J87a60r87o38s93l91a79v 18M64o76u12č71k87a 3307817268269

Hmotově a celkovou kompozicí ani barevně mi ta stavba nijak na daném místě nevadí, ale přiznám se, že ti smajlíci tvoření okny a lodžiemi na mně působí rušivě

0/0
11.10.2015 0:28
Foto

P50a56v74e68l 37P56ř63e84m55y41s63l 60R27i93e67s 8620923899423

Ono nejde o černobílý názor - líbí, nelíbí. Věc má mnohem zásadnější charakter. Ten jsme se v ASORKD pokusili pojmenovat zde: http://www.asorkd.cz/wp-content/uploads/2015/04/Odpov%C4%9B%C4%8F-ASORKD-V%C3%A1vrovi.pdf

+2/−1
11.10.2015 0:14
Foto

M45a24r30i93e 84M97e34t21l74i13c34k44á 9681784941402

Přečetla jsem si a souhlasím.

+1/0
11.10.2015 8:08

J91a51r85o29m33í41r 73B18r46ů48n53a 4149581184143

Promiňte, ale je to blábol bez hlavy a paty.

0/−1
11.10.2015 9:16
Foto

P35a36v91e82l 80P35ř36e79m82y38s32l 51R20i51e16s 8290903489973

Pane Brůno, veřejný prostor není místo pro experimenty. Nevím proč si dnešní architekti myslí, že ano. Namaluje-li malíř špatný obraz, tak se na něj dívá jen on sám nebo ten, kdo si ho koupí. Necitlivě zakomponovaná architektura je na očích všem a třeba i staletí. Právě proto, že se jedná o veřejný prostor osobuje si veřejnost přes své volené zastupitele či sama do věci mluvit. To nejsou bláboly, lidé jen chrání svůj životní prostor. U tohoto domu nebyly dodrženy regulativy - ba byly zcela porušeny - které k zástavě prostoru vydalo Ministerstvo kultury. Není tady tedy o čem diskutovat. Garantuji vám, že dům v této podobě tu prostě stát nebude!

+2/0
11.10.2015 10:20

J36a70k51u13b 22P21r82o55k85e48š 6593798172253

Myslim ze ten spolecnost se montuje do veci po kterych mu nic neni. Pokud se Vam dum nelibi, staci okolo nechodit a nebo otocit hlavu.

Kdyz jdete do galerie podivat se na cizi obrazy, tak za to platite, pokud chcete aby majitel respektoval Vase prani ve sve vlastni stavbe, tak byste mu na ni mel nejspise prispivat. Dokud tak nezacnete cinit, tak to neni Vas bussines.

0/−1
12.10.2015 2:36
Foto

P94a30v19e42l 85P21ř59e65m25y16s45l 94R18i31e97s 8940413349223

Pane Prokeši, jestliže si tato společnost pomocí demokraticky zvolených zástupců instalovala něco, jako je Ministerstvo kultury a vytvořila Zákon o státní památkové péči, pak je povinen každý stavitel v památkově chráněné zóně se tímto zákonem, a připomínkami MK ČR plynoucí z něho, řídit! Pokud tak nečiní, mají občané plné právo na tato porušení upozorňovat a ne že jim do věci nic není! U "maršmelounu" nejde tedy jen o to zda líbí nebo nelíbí - to by samozřejmě nebylo pro žádného stavitele zavazující! Například Eiffelova věž vzbuzovala ve své době velký odpor veřejnosti a dnes se jedná o neodmyslitelný symbol Paříže. Její stavba ale neporušovala tehdy platné zákony Francie. Téměř všechny podmínky, které je třeba dodržet při zástavbě uvedeného domu vydané MK ČR, nebyly dodrženy. Mnohem více a podrobněji se o tomto problému dočtete zde: http://www.asorkd.cz/marsmeloun-novostavba-u-anezskeho-klastera/

Zatím se tu, typicky pro diskuse tohoto typu, vyjadřujete;-O k věci, o které jste si neráčil nastudovat alespoň elementární informace!! Diskutujte, prosím, tedy dále na toto téma, až tak učiníte.

+2/0
12.10.2015 12:38
Foto

J20a19n 76H63a83v87e70l68k52a 3791936441775

Mně se maršmeloun líbí mnohem víc než tančící dům, který je nesmyslně samoúčelný. Nechápu, komu a proč může takový svěží nápad vadit.

+1/−1
10.10.2015 23:59

P51e44t94r 55L84u20k58e61š 6853761

Debatě líbí/nelíbí by mělo předcházet seznámení s celým případem. Pokud paní architektka Jiřičná říká, že "z normální lidské diskuse vždy musí vzejít něco, co je akceptovatelné", má nepochybně pravdu. Tady se investor pohybuje v památkové rezervaci a naprosto nerespektuje podmínky, které byly jako závazné jasně formulovány. Lidskou diskusi nahrazuje arogance a porušování Památkového zákona.

+10/0
10.10.2015 23:11

J15a36n 96K75u26d73l33á86č53e27k 7545935

Škoda že ve středověku nebyl památkový úřad a památkové rezervace. Zachovala by se nám tak spousta skvělých architektonických skvostů...

+3/0
10.10.2015 23:21

P15a84v52e54l 57K97o50l89á22č44e21k 9114264652851

Předpokládám, že příspěvek je psán jako ironické dloubnutí. A několik příkladů - třeba by nestál Kuks, protože takto monumentální stavba ve volné krajině působí megalomansky a nesouměřitelně. Přestavba náměstí v Novém Městě nad Metují si zase ve své době vynutila vybourání velké části gotických domů na úzkých parcelách. A vůbec ta renesanční architektura vypadala v porovnání s gotikou poněkud cizorodě. Vždyť pocházela z Vlašska , no a gotika taky na tom nebyla moc dobře, protože pocházela zase z Francie. O hradech trčících na kopcích aby byly na očích všem škoda mluvit.

Vážně. Naše vnímání toho, co se kam hodí či nikoli, vychází z dlouhodobě zažité percepce okolí a podvědomě přijatých soudících a hodnotících norem. Tak jako valná část české společnosti vnímá české dějiny skrze Palackého, jakkoli je to jen účelový konstrukt, který dobře zapadal do národního obrození, tak je to s hodnocením mnoha jiných věcí.

+4/−1
11.10.2015 0:07

J13a48k56u24b 63P57r33o10k58e57š 6893938522783

Nezapominejte na Telc, soucasna pamatka UNESCO, byla kompletne prestavena Zachariasem z Hradce, fuj co si to dovolil. Misto namesti tam mohli byt krasne chyse z veprovic, to same Telscky zamek a park.

A naslo by se toho mnoho dalsiho, ted budeme mit vsude jen chranene pamatky, ze kterych budou rujny, protoze nikdo nema penize na cim dal narocnejsi a drazsi udrzbu a budeme zastavovat pole, do prace dojizdet X hodin, jen pro to, abychom prejeli mrtvy pamatkove chraneni stred mesta.

0/0
12.10.2015 2:44

J56i16n90d59r96i50c88h 69P41a64c10h63t44a 8853911916855

Kdyz tomu daji cervenou strechu, tak to nenarusi panoramu a ani to nebude poznat.

0/0
10.10.2015 22:51
Foto

M74a98r17i46a83n 14T70i40š40e56r 1614521956

Mne se to nelibi, mame jedinecne historicke centrum stare Prahy oproti jinym evropskym mestum prave bez zasahu radoby modernich architektu, kteri se snazi jen zviditelnit a honit sve umelecke ego. Praha je stovezata a s krasnymi sedlovymi strechami, tohle je kycovite, kdyby se to postavilo vedle dalnice pri vyjezdu z Prahy, nikdo se za tim ani neotoci..

+10/−3
10.10.2015 22:49

P10a18v56e46l 42K86o14l19á65č68e45k 9234774242591

Opravdu nechápu ten humbuk okolo toho. Ta budova hmotově i členěním  do okolního prostoru v pohodě zapadá. V jejím okolí jsou naprosto fádní činžáky, které v době svého vzniku vůbec nerespektovaly kontext, výškovou hladinu okolní zástavby. Na mě ten dům působí solidně a je výrazně nad průměrem současné produkce developerských projektů. Dům nepůsobí prvoplánově efektním dojmem, což je sympatické. Kdyby toto byly opravdové problémy české architektury a urbanismu, to by bylo fajné. :-)

+10/−7
10.10.2015 22:37

P62e92t87r 23L65u65k14e28š 6533711

Jistě, hned vedle stojí "naprosto fádní" Anežský klášter. Bezmála osm století české historie.

+4/0
10.10.2015 23:16

P19a32v85e88l 66K19o41l18á87č68e10k 9554874492591

Ta volná parcela, co slouží jako nevzhledné parkoviště je postasanačního původu. Naproti je typicky ohavná utilitární klasika z 30. let 20. století, vyhoněná do 6 pater. To mi jako důstojné sousedství s Anežským areálem moc nepřipadá.

+1/0
10.10.2015 23:26
Foto

P14a80v64e42l 47P10ř69e35m55y79s77l 63R72i39e39s 8430143389923

Pane Koláčku, zkuste si přečíst <a href="http://www.asorkd.cz/wp-content/uploads/2015/04/Odpov%C4%9B%C4%8F-ASORKD-V%C3%A1vrovi.pdf">zde</a> tento názor, třeba pochopíte, proč ten "humbuk":-).

+1/−2
11.10.2015 0:25

T70e77r81e32z76a 12S36u80d69í35k89o61v47á 7108731164615

Vemte si ale, že v této historické zástavbě vedle sebe stojí budovy s věkovým rozdílem několika století. Prašná brána stojí od 15. století, Obecní dům od začátku 20. století, přesto jejich existence vedle sebe nikomu nevadí. Historické centrum byx nemělo znamenat skanzen.

+11/−2
10.10.2015 22:34

T32e62r20e34z19a 62S60u43d85í41k77o44v58á 7388661504595

To je tak, když chce člověk reagovat a idnes z toho udělá samostatný příspěvek...

+1/0
10.10.2015 22:35

M55i87c36h98a41l 65M45a73l87ý 5652294889253

Jako není to úplně špatný, ale na to místo bych čekal větší pecku. Tohle může být nejhezčí bytovka v Nových Pitkovicích, ani v Nuslích by neudělala ostudu, ale tady... Když moderna, tak opravdu výjímečná.

+2/−1
10.10.2015 22:30

M25i71r64o33s81l80a74v 82G46o67t28t71f42r25i93e13d 2346764616943

Já bych to postavil z boletických panelů, když už...

0/0
10.10.2015 21:53

S96t50á28ň27a 35K33o30m53o88r44o73u94s23o95v25á 3625713937149

Jsem z Plzně a vždycky když jdu do středu města je mi líto, že Plzeň patřila k relativně bohatým městům a tedy se zachovalo tak málo starých budov - od gotiky po renesanci. Takže vůbec nevynikne, že má okolo náměstí (na tehdejší dobu nebývalé) ulice do pravého úhlu.

+1/0
10.10.2015 21:44

P83e69t83r 72H51l67a79d69k32ý 1290780842403

Není to nijak extrémně výrazné a extravagantní. Ostatně proč to nepostavit? Je hloupé, že si neumíme cenit nadčasových architektů. Viz Kaplický.

+5/−3
10.10.2015 21:33

R52a37d29o28s31l46a15v 55K57l53a38u56d33a 5544768294292

To je vidět, že vůbec nechápete pojem "nadčasovost". Kaplický rozhodně nebyl nadčasový architekt, ale spíš extravagantní. To se může líbit, ale po čase to omrzí.

+5/−2
10.10.2015 21:44

J77á49n 62B81a56d20i36o65v54s74k67ý 2539604306696

Tak přesně takhle hodnotili Eiffela...

+2/0
10.10.2015 21:47

R64a87d64o69s67l95a44v 50K56l97a38u22d40a 5444938434342

Čekal jsem kdy to někdo vytáhne;-D  Argument který lze plácnout u každé stavby.

+1/−1
10.10.2015 21:49

J91á13n 98B11a45d76i69o80v19s90k64ý 2919404876136

Ano a funguje. ;)

0/−1
10.10.2015 21:52

R91a17d86o67s65l22a59v 60K81l14a21u35d57a 5814238354202

Bohudík nefunguje.

+2/−1
10.10.2015 21:53

G79a33b28r67i27e69l 63H52o86r98t86e85n 9531859643674

Fungoval by i pro projekt postavit sádrového trpaslíka vedle Rodinovy Caryatid. Který by renumerátorka Jiřická nepochybně hájila taky.:-P

+3/0
10.10.2015 21:58

G49a18b48r36i17e75l 68H79o52r47t28e40n 9651449323364

opr. - Jiřičná.

0/0
10.10.2015 21:59

P76e38t80r 59H64a84r33i88p27r14a22s35a59d 72H94a60j34i69č 8883420154867

A víte, že nejste s takovým nápadem první? Kurt Gebauer plánuje až asi 20 let, že postaví alespoň 10m trpaslíka ze žuly u D1 při vjezdu a výjezdu z a do Prahy. Tam by se mi trpaslíček moc líbil... ;-)

0/0
11.10.2015 9:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.