Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Od metra Budějovická vyjely elektrobusy, cestující svezou zadarmo

Cestující čekající na autobus u pražské stanice metra Budějovická si ve středu ráno mohli vyzkoušet první elektrobusy v Praze. Každý pojme okolo sedmdesáti pasažérů a ujede až 150 kilometrů. Dobíjet se bude přes noc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M64a30r26t58i15n 23N82e33b51e83s86k20ý 7496660957692

Jízda je pohodlnější také pro řidiče. „Rozdíl od klasických městských linek je určitě v hlučnosti, protože při nastartování ani není slyšet motor,“ sdělil pro iDNES.cz dvaadvacetiletý Jakub Vávra.

Jo, nastartovaný elektromobil, to jsem opravdu ještě neslyšel, a to mne auta živí....

+2/0
5.2.2016 12:47

A11n86t57o96n32í16n 29D25o85u87b92e24k 3130589909

škoda že to je taková designová zrůda. i když na tramvaj t14 to nemá, ta je hnusnější

0/−3
4.2.2016 12:42

M37a80r48t98i67n 73V13o95k27o62u86n 9158633983676

me se docela libi

0/0
20.3.2016 7:39

J83i70ř81í 72P13r71a25ž66á11k 9570112101722

S ekologií to nebude tak slavné. A%t ekologisté dopočítají celý životní cyklus baterií, vč. zamoření okolí jedovatými kovy, zbytečně zmařenou energii mrtvé váhy baterií, nutnost dobíjení během dne,...

Zatím je to nesmysl. Nejprve je třeba vynalézt účinné baterie. Do té doby trolejbusy nebo tramvaje, nebo cng.

+1/−2
4.2.2016 9:25

M26a30r67t30i91n 92M59a38i10k67s38n95a97r 3904393438452

A co kdyby jste se zaměřil na skutečný dopad benzínu v autě? Spotřeba energie pro těžbu a rafinaci, délka přes kterou se k nám dostává. A navíc, to blbé auto na benzín musí mit stejně baterii, která je daleko méně vyspělá a ekologicky závadnější než co je v el.autě. Baterie s kterými ujede 400km, a nabijete za 30-45 minut jsou dostačující pro většinu populace, protože jet v kuse déle jak 3-4 hodiny je rizikové.

+3/0
4.2.2016 12:55

J11i64ř26í 27P13r31a41ž39á55k 9280222241472

Baterie jsou na bázi lithia. Vysoce jedovatá, energeticky náročná těžba a zpracování suroviny, omezený počet cyklů baterie, poté nutná likvidace. Mrtvá váha baterií, které auto stále musí vozit.

Do doby než bude vynalezena řádově učinnější baterie, je to vše pouze drahý humbuk. Němci chtějí za 10 let provozovat milion elektroaut. Je mi záhadou, kde na nabíjení vezmou elektřinu. Ti zelení bezmozci by si měli nejdřív spočítat, kolik se vyrobí elektřiny mimo špičku a kolik bude třeba na provoz elektroaut.

0/−2
4.2.2016 13:17

M50a65r72t40i78n 96V94o65k22o70u48n 9398823123536

lithium z baterii jde snadno recyklovat, to je ta klicova informace ktera vam chybi, neni zac. Napr. gigafactory bude mit pro recyklaci vyclenenou znacnou cast kapacity

0/0
20.3.2016 7:41

L75u15k79á84š 33M64a55l45í83č54e22k 3973352905457

"...při nastartování ani není slyšet motor...“

"...pohodlnější a plynulejší jízda díky automatické převodovce..."

Elektrobus má motor, který se startuje? A má automatickou převodovku?? No to jsou mi věci!!! :-D

+4/−1
4.2.2016 8:24

P73a47v24e62l 26F71o33l66t22á42n 4470782874

"díky automatické převodovce"

podle dostupných informací vůz žádnou převodovku nemá

http://www.sor.cz/site/elektrobus-sor-ebn-105

http://www.sor.cz/site/download/SOR-listy-CZ-1427718170.pdf

Stálý převod není převodovka. Převodovkou se rozumí možnost měnit za jízdy rychlostní stupně dle momentální potřeby.

+12/−2
4.2.2016 1:31

B93o76h87u30s29l87a62v 50K47r36á89l81í93k 2291880849656

Převodovka je strojní zařízení umožňující převod mezi hnacím a hnaným strojem, Ať je nastavitelný převodní poměr nebo není.

+1/0
4.2.2016 2:30

J98o69s74e76f 95Š11v24e29c 6855806524473

Až najdete na tomto autobuse převodovku, dejte mi vědět.

Já byl pod hybridem Mercedesu, žádná převodovka tam nebyla.

+1/0
4.2.2016 3:30

J67i52ř84í 85K67r51e16j66č91í78k 2467378944356

Kupodivu treba i tramvaje mají převodovky...

0/0
4.2.2016 8:03

S20e34i80d31l 51P44e81t55r 1421771135214

Ještě že tak, to by jinak ti managéři a magerky co cestují z Buďárny do BBC cca 4 minuty by bez wi-fi zcela jistě do jednoho/jedné pomřeli ...:-)

Je to mmch. cca 550 m takže zcela nejekologičtější řešení by bylo aby si to došli pěšky ... Kilometr denně chůze nikoho nezabije, spíše naopak ..;-D

+6/−2
3.2.2016 23:08

J74a72k10u42b 16D19o13l79a83n14s94k36ý 5777810284727

No, tu trasu jsem šel v minulosti nespočetněkrát. Krásná procházka kolem silnice, podchod pod magistrálou, lahoda. Plíce si pochvalovaly. Nejlepší to bylo v zimě, když byla břečka, nebo v dešti. A to zejména, když jsem byl nucen jít v obleku. Takže děkuji za radu, ale tu příští si nechte raději pro sebe.

+6/0
3.2.2016 23:39

L30u32c46i80a69n 90P89a48p63a38z18i65a21n 5194177811565

Tak to moc km nenajedou.Za směnu se najezdí mnohem více.

+2/0
3.2.2016 23:01

M53a41r92t91i45n 40M28a91i55k35s29n84a94r 3734613628822

Zkontroluj te si tu trasu :) je to 950m, tzn. 150km u dvou autobusů to máme 300km, tzn. 150 otočení , pokud budou jezdit 18 hodin denně, tak ty dva autobusy zvládnou jet 8krát do hodiny :) tzn. mají na směnu vystaráno. :)

+1/0
4.2.2016 13:03

V36a83c82l60a78v 76M11e46d67e74k 5961222785335

no jo, na trasu Budějovická - Brumlovka baterie stačit budou

+9/−1
3.2.2016 23:01
Foto

D57a19n 40K65r62á26l 1542874601326

Schválně, od koho asi berou elektřinu? :-D

0/0
3.2.2016 22:16

V72a25c50l21a37v 12M38e62d47e49k 5221282235965

vzhledem k tomu logu ČEZu není těžké uhádnout

+1/0
3.2.2016 23:05
Foto

D20a22n 55K43r39á77l 1442954611166

No jo, logo tam fakt je...

Že by DPP opustil PRE?

0/−5
3.2.2016 23:30

B91o25h49u27s39l12a44v 36K14r46á89l51í24k 2431740359676

Co má tohle společného s DPP?

+5/0
4.2.2016 2:33

Z97d77e76n14ě38k 95Z42a54b49a70v20a 1572814866754

vozovku :-P

+1/0
4.2.2016 6:27

M63a43r29e22k 62S20a33j45d15a 2855230756178

Nemuzu si pomoct, pokud to nekdo z cestujicich mysli s ekologii vazne, tak tech "20 metru" ujde radeji pesky :-P

+9/−1
3.2.2016 21:27

O67t97t21o 68P13o20s46p28í83š12i63l 4284165717888

Cestující se mohou připojit k wi-fi? Tak to je ovšem převrat v cestování veřejnou dopravou, kde jedete autobusem 2 až 4 (!) minuty... Pánečku!:-)

+9/0
3.2.2016 21:18

R40o33m77a32n 58P24o87l79á24č62e72k 5576739415

Tenhle hon nechápu...Když člověk vystrčí paty z ČR, tak veřejná wifi je spíš vyjímkou a pokud už je, tak těžce osekaná...

+2/−1
3.2.2016 21:21

J71i27ř25í 30R35y85s 3514587516544

A jakou mají ty akumulátory životnost ?

0/0
3.2.2016 20:54
Foto

V71o50j56t78ě40c64h 92P55a47v44l14í81k 5184901264918

Vypadá to na LiFePO4 baterie, ty mají při vybíjení na 10% kapacity životnost přes 10000 cyklů. Při vybíjení na 30% to bude alespoň 2.5x více.

Pokud bude elektrobus nabíjet jen přes noc, tak baterie vydrží cca na 70 let každodenního provozu ...

+1/0
3.2.2016 21:46

P79a27v95e16l 39F61o72l85t22á84n 4480972794

Pane Pavlíku, než začnete dělat znalce, pokuste se najít relevantní informace, není to těžké.

Akumulátory - Výrobce Winston Battery - Lithium – ion

http://www.sor.cz/site/download/SOR-listy-CZ-1427718170.pdf

+2/0
4.2.2016 1:37
Foto

V84o46j80t80ě33c60h 18P66a18v48l58í68k 5264201384378

No a než mě začnete kárat, zkuste se podívat, jaké akumulátory Winston Thunder Sky vyrábí.

http://en.winston-battery.com/

Jsou to všechno LiFePO4 a LiFe(Th/Y)PO4 baterie. A všechny patří do široké kategorie Li-Ion, takže specifikace vozidla nelže, nicméně jsou to speciální baterie s velmi vysokou životností v cyklovacím provozu.

0/0
4.2.2016 10:27

P88a19v34e13l 42F16o33l61t44á24n 4190762694

Pane Pavlíku – omluva a díky za odkaz.

a zalézám zpět do díry...

0/0
4.2.2016 22:39

J66a55n 26J93í74c61h96a 8320100838391

Prvni? Dyt u Dpp uz par elektrobusu jezdilo, ted napr 163 ze Zelivskeho

+9/−1
3.2.2016 20:54

R17o34m70a77n 47P46o23l51á43č58e32k 5746249935

A pořád jezdí ;-) Střídá více linek;-)

0/0
3.2.2016 21:20

P46a78v22e28l 46N19o50v40á96k 2515927412742

tohle ale není DPP, ale Arriva, soukromý dopravce...

0/0
3.2.2016 23:09

M50i57r40o14s88l34a93v 95G18r44o55s24s97m10a66n42n 8212439804

Arriva není soukromá.

+3/0
3.2.2016 23:16

B12o98h37u81s83l13a63v 74K88r76á37l29í84k 2151700719926

Přesněji, je soukromá asi tak stejně jako DPP nebo ČD.

0/0
4.2.2016 2:35

D13a53v43i49d 29B97a38i43e66r14l47e 5183825966842

"Cestující čekající na autobus u pražské stanice metra Budějovická si ve středu ráno mohli vyzkoušet první elektrobusy v Praze."

To jste v redakci nějak zaspali, ne? Na lince 213 jezdí elektrobus už pěkných pár měsíců.

+13/0
3.2.2016 20:39

P18e21t39r 74B22r75o55ž 8112344596144

Jak se prosím nastartuje elektrický motor, to mi nějak není jasné8-o ("při nastartování není slyšet motor")

Má elektrobus vůbec nějakou převodovku, notabene automatickou? Nebo se elektromotor, který to celé pohání, prostě točí pomaleji, nebo rychleji?

+6/−1
3.2.2016 20:27

K29a79r25e69l 19W36a38t73z39k67o 9986407817106

Převodovku má určitě a s tím startováním je to jasné, elektromotor musí mít nějaké otáčky na rozjetí, z nuly by to nedal. I když možná dal, ale za cenu obrovské spotřeby.

0/−7
3.2.2016 20:35

J98i47ř26í 98K25r65e15j78č52í21k 2727758954586

A jakpak to ten elektromotor dělá třeba u tramvaje ? :-P

+5/0
3.2.2016 21:23
Foto

O27n56d52ř18e88j 24V78a58r28o96š93č21á78k 3194677273

Tramvaj je napájena z troleje a ne z baterie, tam velmi vysoký proud potřebný k rozjetí z klidu nevadí.

0/0
3.2.2016 22:42

J18i80ř56í 73K23r37e38j11č18í93k 2987508374146

Výhodou elektromotoru je maximální točivý moment už od nulových otáček při v podstatě konstantním proudu, rozhodně tam při standardní regulaci není žádný extrémní proudový náraz.

+3/0
3.2.2016 22:58

M95i43c40h79a55l 81C24h90a50l66u31p49a 6298290149143

Otáčky možná potřebuje na rozjetí (i když u elektromotoru to jde možná i z nuly), nicméně nepotřebuje to na stání na místě. Výraz startování u elektrovozidla podle mě nemá moc smysl.

0/0
3.2.2016 23:26

Z85d94e20n35ě12k 91Z28a31b44a89v27a 1502984946254

tyjo, to je najednou inženýrů ;-O Elektromotor je obecně nejlepší dopravní pohon - chakteristikou, max. točivým momentem už od nuly otáček, nepotřebuje olejovou ani vodní náplň atd.

I u elektroaut se spíše používá termín zapnout řízení. Což měly už T1 v 50tých letech.

0/0
4.2.2016 6:32
Foto

V38o31j23t11ě60c80h 98P63a84v12l27í39k 5884521734178

Po otočením klíčkem se spustí elektronika řízení a "plynový" pedál začne reagovat. To je ekvivalent nastartování.

A ano, elektromobily mnohdy mají převodovky, protože i elektromotory mají optimální účinnost jen v určitém rozsahu otáček, typicky tak 3000-10000 rpm. Ale většinou jim stačí méně převodových stupňů.

+1/0
3.2.2016 21:50

J19i96ř14í 17K14r39e11j11č13í24k 2197448654646

Většinou jim postačí jeden převodový stupeň, maximální točivý moment je totiž k dispozici už od nulových otáček...

+2/0
3.2.2016 22:56
Foto

V73o90j55t51ě91c28h 15P28a53v33l85í41k 5344331844628

Ano, točivý moment je u elektromotoru nejvyšší při nulových otáčkách a klesá s rostoucími otáčkami až k nule v okamžiku, kdy se zpětné indukované napětí na motoru vyrovná s napětím baterií. Pak přestane motorem téci proud.

Je nevýhodné dát motor přímo na osu vozidla bez převodu - vychází pak příliš velký. Je lepší udělat menší motor a zpřevodovat jej "do síly".

Jenže pak zase tento menší motor dříve narazí na limit svých otáček. Proto se i u elektromotoru často dává vícestupňová převodovka, nebo, pokud motor vysoké otáčky zvládne mechanicky, tak se alespoň přepíná geometrie vinutí mezi hvězdou a trojúhelníkem, případně i složitěji, což má podobný efekt.

0/0
4.2.2016 10:17

P39a77v70e81l 18F53o94l86t20á98n 4290212964

Pane Pavlíku, můžete prosím vyjmenovat některá konkrétní e-auta z možností volit rychlostní stupně? Neberu od vás odkazy na předělávky ze spalováku, kde se původní převodovka někdy nechávala.

Moc jsem zvědav na to vaše "mnohdy".

Stálý převod není převodovka.

+3/−1
4.2.2016 1:17

B45o70h64u96s30l37a36v 82K46r60á54l11í90k 2521790319726

Jednostupňová převodovka je taky převodovka.

+1/0
4.2.2016 2:36

P14a77v26e50l 84F40o72l82t56á29n 4940672414

Pane Králíku, nechci se hádat o slovíčko.

Stálý převod neberu jako převodovku. Převodovkou rozumím možnost měnit za jízdy rychlostní stupně dle momentální potřeby.

Co to vlastně je ta "Jednostupňová převodovka"? Buď převod do rychla nebo do pomala nebo změna směru otáčení, ale rozhodně bez možnosti změny převodu.

To by vám mohl někdo tvrdit že má v autě dvě převodovky – jednu klasickou se šaltpákou a druhou je vlastně diferák, kde se též mění poměr otáček na vstupu a výstupu. Nebylo by to krapet nesmyslné tvrzení?

Jaká je vlastně definice převodovky u auta?

+3/−1
4.2.2016 3:04

J92i97ř92í 30K17r61e31j43č14í94k 2577788914276

Tak upřímně jak to berete vy není příliš důležité...

A jak byste tedy takové zařízení na změnu převodu nazval, není-li to převodovka?

0/0
4.2.2016 8:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.