Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Od metra Budějovická vyjely elektrobusy, cestující svezou zadarmo

Cestující čekající na autobus u pražské stanice metra Budějovická si ve středu ráno mohli vyzkoušet první elektrobusy v Praze. Každý pojme okolo sedmdesáti pasažérů a ujede až 150 kilometrů. Dobíjet se bude přes noc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M71a98r20t59i29n 82N57e90b13e71s56k40ý 7266920817762

Jízda je pohodlnější také pro řidiče. „Rozdíl od klasických městských linek je určitě v hlučnosti, protože při nastartování ani není slyšet motor,“ sdělil pro iDNES.cz dvaadvacetiletý Jakub Vávra.

Jo, nastartovaný elektromobil, to jsem opravdu ještě neslyšel, a to mne auta živí....

+2/0
5.2.2016 12:47

A37n57t14o40n93í87n 44D13o71u43b51e49k 3180989679

škoda že to je taková designová zrůda. i když na tramvaj t14 to nemá, ta je hnusnější

0/−3
4.2.2016 12:42

M27a41r84t69i18n 66V53o25k30o88u13n 9768513363816

me se docela libi

0/0
20.3.2016 7:39

J85i70ř33í 53P86r35a94ž11á89k 9830632161862

S ekologií to nebude tak slavné. A%t ekologisté dopočítají celý životní cyklus baterií, vč. zamoření okolí jedovatými kovy, zbytečně zmařenou energii mrtvé váhy baterií, nutnost dobíjení během dne,...

Zatím je to nesmysl. Nejprve je třeba vynalézt účinné baterie. Do té doby trolejbusy nebo tramvaje, nebo cng.

+1/−2
4.2.2016 9:25

M85a41r18t81i14n 13M38a98i40k32s72n19a83r 3414823518892

A co kdyby jste se zaměřil na skutečný dopad benzínu v autě? Spotřeba energie pro těžbu a rafinaci, délka přes kterou se k nám dostává. A navíc, to blbé auto na benzín musí mit stejně baterii, která je daleko méně vyspělá a ekologicky závadnější než co je v el.autě. Baterie s kterými ujede 400km, a nabijete za 30-45 minut jsou dostačující pro většinu populace, protože jet v kuse déle jak 3-4 hodiny je rizikové.

+3/0
4.2.2016 12:55

J21i91ř75í 89P56r79a25ž64á22k 9420322391932

Baterie jsou na bázi lithia. Vysoce jedovatá, energeticky náročná těžba a zpracování suroviny, omezený počet cyklů baterie, poté nutná likvidace. Mrtvá váha baterií, které auto stále musí vozit.

Do doby než bude vynalezena řádově učinnější baterie, je to vše pouze drahý humbuk. Němci chtějí za 10 let provozovat milion elektroaut. Je mi záhadou, kde na nabíjení vezmou elektřinu. Ti zelení bezmozci by si měli nejdřív spočítat, kolik se vyrobí elektřiny mimo špičku a kolik bude třeba na provoz elektroaut.

0/−2
4.2.2016 13:17

M38a87r79t30i71n 47V97o82k54o47u60n 9438133923216

lithium z baterii jde snadno recyklovat, to je ta klicova informace ktera vam chybi, neni zac. Napr. gigafactory bude mit pro recyklaci vyclenenou znacnou cast kapacity

0/0
20.3.2016 7:41

L59u98k71á71š 39M96a38l61í92č27e91k 3703152685467

"...při nastartování ani není slyšet motor...“

"...pohodlnější a plynulejší jízda díky automatické převodovce..."

Elektrobus má motor, který se startuje? A má automatickou převodovku?? No to jsou mi věci!!! :-D

+4/−1
4.2.2016 8:24

P46a29v58e27l 12F94o70l69t48á54n 4770172114

"díky automatické převodovce"

podle dostupných informací vůz žádnou převodovku nemá

http://www.sor.cz/site/elektrobus-sor-ebn-105

http://www.sor.cz/site/download/SOR-listy-CZ-1427718170.pdf

Stálý převod není převodovka. Převodovkou se rozumí možnost měnit za jízdy rychlostní stupně dle momentální potřeby.

+12/−2
4.2.2016 1:31

B42o64h30u19s48l21a79v 94K23r81á30l68í10k 2361860129796

Převodovka je strojní zařízení umožňující převod mezi hnacím a hnaným strojem, Ať je nastavitelný převodní poměr nebo není.

+1/0
4.2.2016 2:30

J75o91s23e18f 11Š40v83e84c 6895256884393

Až najdete na tomto autobuse převodovku, dejte mi vědět.

Já byl pod hybridem Mercedesu, žádná převodovka tam nebyla.

+1/0
4.2.2016 3:30

J61i89ř37í 28K38r96e82j32č93í88k 2507328474386

Kupodivu treba i tramvaje mají převodovky...

0/0
4.2.2016 8:03

S57e12i68d83l 66P68e77t84r 1921911405334

Ještě že tak, to by jinak ti managéři a magerky co cestují z Buďárny do BBC cca 4 minuty by bez wi-fi zcela jistě do jednoho/jedné pomřeli ...:-)

Je to mmch. cca 550 m takže zcela nejekologičtější řešení by bylo aby si to došli pěšky ... Kilometr denně chůze nikoho nezabije, spíše naopak ..;-D

+6/−2
3.2.2016 23:08

J45a33k57u94b 89D64o89l64a68n77s71k17ý 5577150964537

No, tu trasu jsem šel v minulosti nespočetněkrát. Krásná procházka kolem silnice, podchod pod magistrálou, lahoda. Plíce si pochvalovaly. Nejlepší to bylo v zimě, když byla břečka, nebo v dešti. A to zejména, když jsem byl nucen jít v obleku. Takže děkuji za radu, ale tu příští si nechte raději pro sebe.

+6/0
3.2.2016 23:39

L97u33c66i78a92n 55P37a86p56a15z71i63a48n 5754957441875

Tak to moc km nenajedou.Za směnu se najezdí mnohem více.

+2/0
3.2.2016 23:01

M60a59r74t97i97n 84M41a81i68k79s40n60a35r 3614713348862

Zkontroluj te si tu trasu :) je to 950m, tzn. 150km u dvou autobusů to máme 300km, tzn. 150 otočení , pokud budou jezdit 18 hodin denně, tak ty dva autobusy zvládnou jet 8krát do hodiny :) tzn. mají na směnu vystaráno. :)

+1/0
4.2.2016 13:03

V68a34c61l40a89v 95M69e47d84e92k 5361252915805

no jo, na trasu Budějovická - Brumlovka baterie stačit budou

+9/−1
3.2.2016 23:01
Foto

D36a29n 52K54r46á78l 1982354801466

Schválně, od koho asi berou elektřinu? :-D

0/0
3.2.2016 22:16

V20a85c56l56a95v 78M19e90d24e88k 5371202355735

vzhledem k tomu logu ČEZu není těžké uhádnout

+1/0
3.2.2016 23:05
Foto

D69a62n 14K59r22á91l 1142664751976

No jo, logo tam fakt je...

Že by DPP opustil PRE?

0/−5
3.2.2016 23:30

B13o41h81u17s34l54a86v 43K52r24á29l13í48k 2231510169836

Co má tohle společného s DPP?

+5/0
4.2.2016 2:33

Z44d11e13n53ě26k 92Z77a83b82a73v48a 1222884416534

vozovku :-P

+1/0
4.2.2016 6:27

M19a58r53e63k 96S12a66j68d12a 2925660216548

Nemuzu si pomoct, pokud to nekdo z cestujicich mysli s ekologii vazne, tak tech "20 metru" ujde radeji pesky :-P

+9/−1
3.2.2016 21:27

O66t24t90o 18P16o18s69p65í72š53i85l 4484135327508

Cestující se mohou připojit k wi-fi? Tak to je ovšem převrat v cestování veřejnou dopravou, kde jedete autobusem 2 až 4 (!) minuty... Pánečku!:-)

+9/0
3.2.2016 21:18

R80o47m31a62n 81P75o92l88á69č86e18k 5806779415

Tenhle hon nechápu...Když člověk vystrčí paty z ČR, tak veřejná wifi je spíš vyjímkou a pokud už je, tak těžce osekaná...

+2/−1
3.2.2016 21:21

J11i60ř59í 81R33y26s 3684827406154

A jakou mají ty akumulátory životnost ?

0/0
3.2.2016 20:54
Foto

V80o71j87t46ě15c66h 25P92a78v25l87í63k 5714131384778

Vypadá to na LiFePO4 baterie, ty mají při vybíjení na 10% kapacity životnost přes 10000 cyklů. Při vybíjení na 30% to bude alespoň 2.5x více.

Pokud bude elektrobus nabíjet jen přes noc, tak baterie vydrží cca na 70 let každodenního provozu ...

+1/0
3.2.2016 21:46

P73a35v31e30l 97F36o91l33t71á92n 4360662784

Pane Pavlíku, než začnete dělat znalce, pokuste se najít relevantní informace, není to těžké.

Akumulátory - Výrobce Winston Battery - Lithium – ion

http://www.sor.cz/site/download/SOR-listy-CZ-1427718170.pdf

+2/0
4.2.2016 1:37
Foto

V15o81j96t17ě25c81h 20P87a56v83l12í71k 5254111614528

No a než mě začnete kárat, zkuste se podívat, jaké akumulátory Winston Thunder Sky vyrábí.

http://en.winston-battery.com/

Jsou to všechno LiFePO4 a LiFe(Th/Y)PO4 baterie. A všechny patří do široké kategorie Li-Ion, takže specifikace vozidla nelže, nicméně jsou to speciální baterie s velmi vysokou životností v cyklovacím provozu.

0/0
4.2.2016 10:27

P46a87v55e52l 55F52o42l61t19á17n 4530792634

Pane Pavlíku – omluva a díky za odkaz.

a zalézám zpět do díry...

0/0
4.2.2016 22:39

J73a21n 39J58í23c72h43a 8900560558311

Prvni? Dyt u Dpp uz par elektrobusu jezdilo, ted napr 163 ze Zelivskeho

+9/−1
3.2.2016 20:54

R28o89m27a50n 28P58o81l35á39č79e34k 5146809235

A pořád jezdí ;-) Střídá více linek;-)

0/0
3.2.2016 21:20

P62a48v44e96l 18N37o39v33á81k 2715717222112

tohle ale není DPP, ale Arriva, soukromý dopravce...

0/0
3.2.2016 23:09

M37i27r61o89s42l34a34v 64G35r91o43s60s34m28a49n82n 8492179584

Arriva není soukromá.

+3/0
3.2.2016 23:16

B89o20h94u55s58l46a92v 87K65r44á78l55í45k 2791960229286

Přesněji, je soukromá asi tak stejně jako DPP nebo ČD.

0/0
4.2.2016 2:35

D43a71v55i88d 67B36a56i11e46r83l19e 5893505416642

"Cestující čekající na autobus u pražské stanice metra Budějovická si ve středu ráno mohli vyzkoušet první elektrobusy v Praze."

To jste v redakci nějak zaspali, ne? Na lince 213 jezdí elektrobus už pěkných pár měsíců.

+13/0
3.2.2016 20:39

P23e77t21r 27B31r16o41ž 8942414456984

Jak se prosím nastartuje elektrický motor, to mi nějak není jasné8-o ("při nastartování není slyšet motor")

Má elektrobus vůbec nějakou převodovku, notabene automatickou? Nebo se elektromotor, který to celé pohání, prostě točí pomaleji, nebo rychleji?

+6/−1
3.2.2016 20:27

K89a22r86e24l 53W31a36t64z15k44o 9136557317836

Převodovku má určitě a s tím startováním je to jasné, elektromotor musí mít nějaké otáčky na rozjetí, z nuly by to nedal. I když možná dal, ale za cenu obrovské spotřeby.

0/−7
3.2.2016 20:35

J48i53ř21í 62K82r97e25j13č24í42k 2677688784896

A jakpak to ten elektromotor dělá třeba u tramvaje ? :-P

+5/0
3.2.2016 21:23
Foto

O21n12d75ř24e52j 68V45a43r23o31š39č86á62k 3854367293

Tramvaj je napájena z troleje a ne z baterie, tam velmi vysoký proud potřebný k rozjetí z klidu nevadí.

0/0
3.2.2016 22:42

J19i31ř88í 43K82r61e29j41č57í47k 2837868974546

Výhodou elektromotoru je maximální točivý moment už od nulových otáček při v podstatě konstantním proudu, rozhodně tam při standardní regulaci není žádný extrémní proudový náraz.

+3/0
3.2.2016 22:58

M56i84c51h46a52l 13C67h88a13l62u47p14a 6398880339953

Otáčky možná potřebuje na rozjetí (i když u elektromotoru to jde možná i z nuly), nicméně nepotřebuje to na stání na místě. Výraz startování u elektrovozidla podle mě nemá moc smysl.

0/0
3.2.2016 23:26

Z45d39e75n94ě32k 45Z78a45b16a59v81a 1432654146834

tyjo, to je najednou inženýrů ;-O Elektromotor je obecně nejlepší dopravní pohon - chakteristikou, max. točivým momentem už od nuly otáček, nepotřebuje olejovou ani vodní náplň atd.

I u elektroaut se spíše používá termín zapnout řízení. Což měly už T1 v 50tých letech.

0/0
4.2.2016 6:32
Foto

V57o45j68t74ě53c45h 25P42a33v60l30í28k 5364941784318

Po otočením klíčkem se spustí elektronika řízení a "plynový" pedál začne reagovat. To je ekvivalent nastartování.

A ano, elektromobily mnohdy mají převodovky, protože i elektromotory mají optimální účinnost jen v určitém rozsahu otáček, typicky tak 3000-10000 rpm. Ale většinou jim stačí méně převodových stupňů.

+1/0
3.2.2016 21:50

J40i18ř61í 12K54r20e13j31č21í15k 2157398914306

Většinou jim postačí jeden převodový stupeň, maximální točivý moment je totiž k dispozici už od nulových otáček...

+2/0
3.2.2016 22:56
Foto

V33o32j97t77ě88c67h 70P24a78v60l29í95k 5524431114278

Ano, točivý moment je u elektromotoru nejvyšší při nulových otáčkách a klesá s rostoucími otáčkami až k nule v okamžiku, kdy se zpětné indukované napětí na motoru vyrovná s napětím baterií. Pak přestane motorem téci proud.

Je nevýhodné dát motor přímo na osu vozidla bez převodu - vychází pak příliš velký. Je lepší udělat menší motor a zpřevodovat jej "do síly".

Jenže pak zase tento menší motor dříve narazí na limit svých otáček. Proto se i u elektromotoru často dává vícestupňová převodovka, nebo, pokud motor vysoké otáčky zvládne mechanicky, tak se alespoň přepíná geometrie vinutí mezi hvězdou a trojúhelníkem, případně i složitěji, což má podobný efekt.

0/0
4.2.2016 10:17

P52a50v37e37l 51F35o14l12t39á46n 4420472634

Pane Pavlíku, můžete prosím vyjmenovat některá konkrétní e-auta z možností volit rychlostní stupně? Neberu od vás odkazy na předělávky ze spalováku, kde se původní převodovka někdy nechávala.

Moc jsem zvědav na to vaše "mnohdy".

Stálý převod není převodovka.

+3/−1
4.2.2016 1:17

B48o39h85u49s12l36a97v 29K57r15á20l60í25k 2391110829576

Jednostupňová převodovka je taky převodovka.

+1/0
4.2.2016 2:36

P67a68v30e92l 61F64o11l63t77á97n 4280952484

Pane Králíku, nechci se hádat o slovíčko.

Stálý převod neberu jako převodovku. Převodovkou rozumím možnost měnit za jízdy rychlostní stupně dle momentální potřeby.

Co to vlastně je ta "Jednostupňová převodovka"? Buď převod do rychla nebo do pomala nebo změna směru otáčení, ale rozhodně bez možnosti změny převodu.

To by vám mohl někdo tvrdit že má v autě dvě převodovky – jednu klasickou se šaltpákou a druhou je vlastně diferák, kde se též mění poměr otáček na vstupu a výstupu. Nebylo by to krapet nesmyslné tvrzení?

Jaká je vlastně definice převodovky u auta?

+3/−1
4.2.2016 3:04

J51i34ř32í 59K39r30e42j55č50í16k 2137968944446

Tak upřímně jak to berete vy není příliš důležité...

A jak byste tedy takové zařízení na změnu převodu nazval, není-li to převodovka?

0/0
4.2.2016 8:12







Najdete na iDNES.cz