Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Studenti navrhovali tramvaj pro Prahu, inspirovali se u legendární T3

Pražská tramvaj T3, která jezdí ulicemi od 60. let, byla inspirací studentům průmyslového designu. Ve svých návrzích upravili také interiér vozů, jelikož dosavadní uspořádání sedaček v nových tramvajích nepovažují za praktické.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M58a75r56t97i56n 94Š25n96o31b52r 8520402346309

Ten návrh je parádní. R^ klidně bych je bral, hlavně ta barva je super.

0/0
18.4.2016 21:18

M91a39r31e86k 60D85e88m37č94á94k 9665844656935

Myslím, že o svou budoucnost se KT8D5R bát nemusí - žádná jiná pražská tramvaj není obousměrná, při výlukách tak nemá konkurenci. A i jinak mi to přijde jako hodně povedená tramvaj.

+1/0
26.2.2016 23:08

J47i81ř30í 51K75r18e42j23č58í33k 2827648884396

KT8D5 už pravda nejezdí, ale to "R" evokuje právě rekonstruované KT8, kterých nám jezdí bezmála 50, takže inforámeček prosím opravit...

Doplňování schodů do nízkopodlažních tramvají považuju trochu za anachronismus, tohle cestou určitě vývoj nepůjde, sedačky vedle sebe jsou běžné i jinde než u nás, přeci jen cestování na stojáka není nic, co by bylo do MHD schopno lákat cestující...

+3/0
22.2.2016 18:23

M39i82r92o53s85l50a42v 68G26r73o30s95s16m31a80n60n 8402719384

Když chce novinář lidem vysvětlit něco, čemu sám nerozumí, co od toho čekat... :-)

+1/0
22.2.2016 21:24

K58a48r32e11l 64D25r86d77a 6803965147959

Chtělo by to sedačky uspořádat podobně jako "3" v metru. Aby všechna sedadla byla dostupná bez zvedání ostatních cestujících. U dvousedaček je problém, že jejich využití "s otravováním spolucestujících" se na krátké vzdálenosti nevyplatí a přitom chybí místo pro stojící. Problém 15T. Čeká se na nějaké chytré řešení.

Přitom platí, tramvaj přece jenom kodrcá i prudce brzdí. Sedadlo zády ke směru jízdy není příjemné ani bezpečné. V T3 je jediné a je nejméně oblíbené. Vrcholem nesmyslnosti je právě KT8D5R, kde je 1/2 sedadel zády ke směru jízdy, protože jde o oboustrannou soupravu. Pokud je něco anachronismus, tak nejen schody, ale i takto uspořádané sedačky.

0/−1
23.2.2016 9:41

J95i59ř97í 22K12r22e97j24č61í78k 2647558304786

Pak nezbývá než osadit KTN překlápěcími sedačkami tak, aby byly všechny vždy po směru jízdy, nebo jak si to představujete ?

I v metru je vždy polovina sedaček proti směru jízdy a zrovna prostor 3 sedaček je téměř vždy obsazen pouze 2 cestujícími, protože se tam tři smysluplně nevejdou.

0/0
23.2.2016 15:42

K12a21r42e96l 91D20r36d67a 6793895607919

Zkuste najít raději to chytré řešení.

Metro má plynulejší styl jízdy, dá se sedět i v protisměru. Naopak, při sezení bokem do směru jízdy trpí záda. Trojka je problém. Ale s obsazeností nemáte pravdu.

0/0
23.2.2016 19:09

J88i69ř63í 63K86r29e69j34č98í55k 2327688584286

"Chytré řešení" prostě neexistuje, smiřte se s tím. Vždy je něco za něco.

S obsazeností samozřejmě pravdu mám, stačí se svézt libovolným metrem. Maximálně se na sólo sedačce sedí bokem.

0/0
23.2.2016 19:53

M72a23r68t79i82n 75R79u84z23i74c45k82a 1142928686387

U nekterych typu prazskych dvounapravovych tramvaji byly preklapeci operadla tak, aby vzdy byly po smeru jizdy. Totez je treba ve vlacich v japonsku...

0/0
24.2.2016 20:34

J78i17ř60í 19K33r37e59j96č91í45k 2857958794556

Ano, v historických vozidlech to tak někdy bývá...

0/0
24.2.2016 22:42

M88i72c48h73a47l 22K97u10c16h83t21a 6143564884282

Mě by ke štěstí stačilo, kdyby ze současných 15T odstranili druhou řadu sedaček a šikmé podlahy (nechápu proč tam není schod, vozíčkáři a kočárky se v tomto prostoru nepohybují), aby se v nich dalo normálně stát a případě potřeby procházet...

+1/0
22.2.2016 16:02

M13a24r75t64i69n 76R25u17z48i93c45k63a 1702878466897

Tech sikmych ploch je hodne, pricemz stacil prudci prechod u kloubu (jako v KT8D5) a u dveri stacilo ponechat rovnou podlahu, ... S kocarky problem neni a s vozickari take ne nebot je tam vyklapeci plosina... Paradoxne v tom miste u tech dveri je rovna podlaha....

0/0
24.2.2016 20:38
Foto

J83a14k66u85b 71V44a40š55k56o 1398774102763

Ja teda nevím, ale me osobne to spis pripomina T1

+1/0
22.2.2016 15:10
Foto

O97n29d80ř70e78j 87V31a19r40o19š77č72á65k 3984797123

Ta inspirace T3 je ale HODNE vzdalena... Ten navrh na titulni strance vypada jako pojizdnej toaster ...

+1/0
22.2.2016 14:44

K58a36r22e68l 93D37r98d89a 6133565677839

Mám pocit, že naprosto všem uniká pojem "bezbariérová doprava". Uvítám tramvaj s rovnou podlahou. Všechny schody, šikmé plošinky, sokly atd. jsou bariéry. Hůře se na nich pohybuje, hůře se na nich stojí, lze o ně zakopnout, lze mít nehodu a úraz. To pak není bezbariérová doprava. To se pouze bariéra od vstupních dveří přesunula dál do interiéru vozu. V 15T nesnáším stání na šikmé ploše. Stojí se zde výrazně hůř.

Pak, jako stojící se nejpohodlněji a nejpevněji držím svislého madla ve výši pasu. Jakékoliv jiné držení je bariéra. (Držení za madlo na pružné sedačce sedícího, kdy se sedícím stojící cloumá, je zase bezohlednost.) V pražské MHD je zvykem všechna svislá madla osadit nějakými krabicemi. Co příslušenství tramvaje začít konečně umísťovat do sloupků dveří, do sloupků mezi okny, do stěn... Pracovat s vestavěným kioskem. A ne nechat za draho navrhnout tramvaj a po opuštění ateliéru ji v dílnách letem světem doplnit o 50 krabic na označování jízdenek a platbu jízdného apod.

A co dvě sedačky vedle sebe? Osobně je moc nemusím. Uspořádání sedaček jako v ruském metru "proti sobě" mi také nepřijde příjemné. Tady to T3 se sedačkami za sebou dost vyhrává. ;-)

+2/−2
22.2.2016 14:43

J30i18ř39í 98K24r40e50j74č63í91k 2917988254796

Hezká teorie, ale má jednu drobnou chybu. Dopravní prostředek s rovnou podlahou a bez schodů, plošinek a soklů prostě nelze vyrobit.

Většina cestujících, tedy vyjma vás, to pochopit dokáže a proto si nízkopodlažnost žádá. Osazení některých madel označovači je taky naprosto běžné, rozhodně nejde o žádnou pražskou specialitu.

Sedačky za sebou v jedné řadě podél oken mají také jistou nevýhodu - je jich prostě málo.

Chce to jen vystrčit hlavu z tvého zaprděného Žižkova, pepíku... ;-)

+2/−1
22.2.2016 18:29

K52a93r87e22l 16D45r59d53a 6973135647409

Hulvát z DPP nezklamal. Kecáte pitomosti. Jako vždy.

0/−1
23.2.2016 9:09

K82a70r30e90l 66D32r29d47a 6883325797789

Ad sokly - kdo to neví? Jde snad o to, přibližovat se ideálnímu stavu. A ne že to nejde... Ad bezbariérovost - a proto je to taková katastrofa, protože kecálkové od dopravy netuší, co to bezbariérovost je. Ad označovače - ano, to je přesné, neopomeňte hájit hodně arogantní a bariérová řešení jako něco, co je přece zcela běžné a nestojí to za řeč.

Co to raději změnit? Třeba nejprve svůj přístup? To je na Vás ale moc, že?

0/−1
23.2.2016 9:56

J58i34ř57í 14K47r65e44j23č53í24k 2837148114896

Opět blábolíte, vezměte si prášek a pak se vraťte s nějakými argumenty. :-P

0/−1
23.2.2016 15:46

K49a32r33e75l 20D36r43d82a 6573795547729

? Na UMPRUM proběhl 3.2. Artsemestr zima 2016 a výstava zavřela 10.2. iDNES se probudí 22.2. a okecává něco, co je potřeba především vidět, zamlčuje, že prošvihla termín akce a nesmyslně přidá Dolínka, Ďuriše, EVO1... To je jako co za slátaninu? Redaktor iDNES měl chřipku či co? :-P

Tady je k vidění pár navrhovaných sedaček:

https://www.umprum.cz/web/cs/umprum/artsemestr-zima-2016-3048

Tady jsou návrhy tramvají včetně jednoho dost nešikovného návrhu rozmístění sedaček.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10154496118550931.1073741875.80023150930&type=3

0/0
22.2.2016 14:09

R34e68n79é 76C89v29r24k18a63l 9806869546156

Pro autora článku: KT8 v původní verzi již opravdu skoro nejezdí, ale jejich modernizací vzniklé KT8N1 jsou sakra v kurzu - jde o jediné obousměrné typy, v případě výluk s ukončením na dočasném kolejovém přejezdu k nezaplacení.

+1/0
22.2.2016 12:56

J41o67s51e86f 67C85h25o88d75o81u96n24s23k22ý 4521456749760

KT8D5.RN2P

+1/0
22.2.2016 13:23

R77e59n73é 40C74v43r75k33a64l 9886919366686

Díky za upřesnění, psal jsem to z hlavy - hlavně, že víme, o kterou jde ;-)

0/0
22.2.2016 14:58

D44a77n69i77e68l 90K95r88i92š38k83a 5588867810628

Ja nevim proc vsichni ,,recykluji" T3. Ano je to ikonicka tramvaj a ano jeji design ma sve kouzlo, ale to opravdu uz nejde vymyslet neco jineho? Nebo se proste designerum nechce premyslet a radeji vezmou jiz neco hotoveho a upravi to. Preci jen kdyz si zvolite jako predlohu T3 jste mnohem vice svazany co se tyce tvaru a treba i tim jak maji lide T3 radi. Takze to nechcete zprznit, aby se to lidem nahodou nelibilo. Je to skoda, ze T3 porad jakoby strasi v hlavach designeru.

+1/−1
22.2.2016 12:44

E76v16ž71e72n 87P13o18l94á41k 3118918181203

Hlavně proto, že T3 je v mnoha ohledech dokonalá, resp. nikdo jí nedokázal překonat, zejména v nízké poruchovosti.

+1/0
22.2.2016 17:13

J44a31n 36V95a49l23o61u45c52h 6442837538770

Jestli ona ta poruchovost nebude taky o tom, že byly sklady plné ND, relé se převinuli, zrychlovač "odlepil" a vybrousil, rám vybouchal kladivem. Teď chce ekonom na skladě co nejméně dílů, tedy s výjimkou toho nejběžnějšího se čeká na dodání. Taky T3 potřebovaly mnohem více denní údržby (např. staré vozy metra se musely po 8 hodinách (tedy min. jednou během celodenní služby) odstavit a zkontrolovat (proto je tolik kolejí v obratištích Háje, Dejvická či Smíchovské nádraží, kde byly tzv. stanice provoznícho ošetření). A rovněž proběh mezi periodickými opravami (tedy něco jako GO) mají nové tramvaje oproti T3 až trojnásobný. A že to opticky vypadá jinak? Ona T3 se většinou "zasekla" a nejela, teď je tam plno čidel, které často pošlou tramvaj VLASTNÍ SILOU do vozovny s vadou, jejíž oprava stojí zlomek toho, než kdyby to šlo do fatální závady jako na T3.

0/0
26.2.2016 19:30
Foto

P31a89v81e87l 60F23r56u57m27e29r47t 5647354827388

Tak jako semestrální práce možná dobrý ale jinak pro praktické účely úplně mimo. Moderní doprava patří článkovým tramvajím, což kromě Prahy třeba pochopili i v Bratislavě, kde dlouhou dobu MHD dost zaostávala. Věčné reinkarnace či "inspirace" T3 jsou akorát cestou zakonzervování stavu MHD, která by se spíš měla posouvat dál.

Jinak malůvky sedaček můžou být sice pěkný, ale ono upořádání interiéru je do značné míry věcí technickou danou konstrukcí daného vozidla a třeba 15T má sedačky naprosto v pořádku, maximálně by se dalo hovořit o nahrazení některých dvousedaček za jednosedačky, aby bylo víc prostoru na stání.

Nevím, ikdyž už teda mají studenti za úkol něco takového vymyslet, proč je v tomto smyslu nějak nepoučí, aby nevymýšleli věci, které nemají nejmenší šanci na praktickou realizaci.

+7/−4
22.2.2016 12:31

R34e71n87é 29C20v25r34k72a51l 9286149576956

Proč jen článkové tramvaje? Na některých linkách jsou záměrně nasazována tzv."sóla" a v případě pouze článkového vozového parku nemám adekvátní alternativu.

+7/0
22.2.2016 12:54
Foto

P86a72v18e76l 11F58r35u61m23e66r17t 5707914437228

Tak samozřejmě určité procento krátkých tramvají tu být může, ať už pro těch pár sólo linek nebo i pro noční linky, ale z článku vyznělo, že se studentům nelíbí současné moderní tramvaje a chtěli by je nahradit dvojicí něčeho na způsob T3.

Ale budoucnost podstatné části vozového parku patří článkovým tramvajím, což není můj výmysl ale dělá se to tak všude jinde v Evropě. Má to spoustu výhod, zbytečně se nevozí 2 kabiny řidiče, hluchý prostor mezi oběma vozy, z hlediska bezpečnosti a mimořádností je to také lepší. A třeba když tramvaj zastaví jako druhá souprava ve stanici, tak se většina lidí nahrne dopředu a v oddělených vagonech zůstane většina namačkaná v tom prvním a u článkové tramvaje se můžou rovnoměrně rozprostřít.

A navíc mi připadá, že právě ty článkové vozy nabízí větší možnosti variability interiéru oproti modelu T3.

+3/−1
22.2.2016 13:24

R35e88n66é 97C92v19r17k24a93l 9646209146796

Argumentaci částečně chápu (2 kabiny, nebezpečný prostor mezi vozy). Ale už rozprostření cestujících je dost problém, většina článkových tramvají svým řešením spíše průchod cestujících znemožňuje. Problém sól a zbytečně kapacitních vozů jsem již zmiňoval. Ještě mohu doplnit, že u dvojic je při poruše jednoho vozu druhý možno odpojit a nadále využívat - při poruše článkového vozu se problém pro provozovatele násobí dvěma, jak ukázal nedávný kolaps 14T.

Jinak interiér všech novějších vozů se stále ani nepřiblížil T3 - dvě řady sedadel po stranách, všechny (vyjma jednoho "babosedu" na pískovači) po směru a mezi nimi široký prostor pro pohyb a stání. Samozřejmě základní problém je nenízkopodlažnost...

+3/0
22.2.2016 15:07

P58e27t81r 21P53o48s55p88í27c10h64a87l 7798764727192

s těmi soĺy bych takxy neviděl zásadní problém, protože dnes se dá rozložit a poskládat články podle libosti. ostatně jak je tomu i v plánu Prahy a 15T, kdy se muže udělat např. jedna dvou článková a jedna 4 článková. Takže nakonec máte takové větší sólo. A to u pětičlánkových tramvají jde experimentovat ještě víc.

0/−1
22.2.2016 17:49

J11i20ř23í 42K44r15e69j21č83í95k 2447238254156

Praha rozhodně nemá v plánu skládat články 15T podle libosti, to byl jen novinářský blud vzniklý díky okurkové sezoně.

+1/0
22.2.2016 18:30

M16a63r37e24k 73Š13i22m59o29n 2934747288368

Kliknu "větší foto" a dostanu fotku staré T3?

+12/0
22.2.2016 12:17

P16e80t62r 35V34e95s88e79l84ý 8115415942156

To je divné, já taky. Žeby konspirace?

+4/0
22.2.2016 12:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.