Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Studenti navrhovali tramvaj pro Prahu, inspirovali se u legendární T3

Pražská tramvaj T3, která jezdí ulicemi od 60. let, byla inspirací studentům průmyslového designu. Ve svých návrzích upravili také interiér vozů, jelikož dosavadní uspořádání sedaček v nových tramvajích nepovažují za praktické.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M92a97r19t54i65n 33Š97n39o64b26r 8760692356429

Ten návrh je parádní. R^ klidně bych je bral, hlavně ta barva je super.

0/0
18.4.2016 21:18

M88a37r17e67k 81D70e72m77č53á85k 9895214846855

Myslím, že o svou budoucnost se KT8D5R bát nemusí - žádná jiná pražská tramvaj není obousměrná, při výlukách tak nemá konkurenci. A i jinak mi to přijde jako hodně povedená tramvaj.

+1/0
26.2.2016 23:08

J91i25ř13í 69K17r42e35j43č98í67k 2337728584226

KT8D5 už pravda nejezdí, ale to "R" evokuje právě rekonstruované KT8, kterých nám jezdí bezmála 50, takže inforámeček prosím opravit...

Doplňování schodů do nízkopodlažních tramvají považuju trochu za anachronismus, tohle cestou určitě vývoj nepůjde, sedačky vedle sebe jsou běžné i jinde než u nás, přeci jen cestování na stojáka není nic, co by bylo do MHD schopno lákat cestující...

+3/0
22.2.2016 18:23

M17i61r92o16s54l38a48v 44G19r22o59s22s20m69a22n46n 8272489314

Když chce novinář lidem vysvětlit něco, čemu sám nerozumí, co od toho čekat... :-)

+1/0
22.2.2016 21:24

K96a53r87e70l 49D20r88d75a 6143785347469

Chtělo by to sedačky uspořádat podobně jako "3" v metru. Aby všechna sedadla byla dostupná bez zvedání ostatních cestujících. U dvousedaček je problém, že jejich využití "s otravováním spolucestujících" se na krátké vzdálenosti nevyplatí a přitom chybí místo pro stojící. Problém 15T. Čeká se na nějaké chytré řešení.

Přitom platí, tramvaj přece jenom kodrcá i prudce brzdí. Sedadlo zády ke směru jízdy není příjemné ani bezpečné. V T3 je jediné a je nejméně oblíbené. Vrcholem nesmyslnosti je právě KT8D5R, kde je 1/2 sedadel zády ke směru jízdy, protože jde o oboustrannou soupravu. Pokud je něco anachronismus, tak nejen schody, ale i takto uspořádané sedačky.

0/−1
23.2.2016 9:41

J75i25ř30í 19K25r79e60j90č41í78k 2257708344426

Pak nezbývá než osadit KTN překlápěcími sedačkami tak, aby byly všechny vždy po směru jízdy, nebo jak si to představujete ?

I v metru je vždy polovina sedaček proti směru jízdy a zrovna prostor 3 sedaček je téměř vždy obsazen pouze 2 cestujícími, protože se tam tři smysluplně nevejdou.

0/0
23.2.2016 15:42

K12a43r61e51l 17D30r71d24a 6513695287909

Zkuste najít raději to chytré řešení.

Metro má plynulejší styl jízdy, dá se sedět i v protisměru. Naopak, při sezení bokem do směru jízdy trpí záda. Trojka je problém. Ale s obsazeností nemáte pravdu.

0/0
23.2.2016 19:09

J52i95ř65í 61K44r65e84j75č83í96k 2887608964656

"Chytré řešení" prostě neexistuje, smiřte se s tím. Vždy je něco za něco.

S obsazeností samozřejmě pravdu mám, stačí se svézt libovolným metrem. Maximálně se na sólo sedačce sedí bokem.

0/0
23.2.2016 19:53

M66a57r89t27i38n 26R45u16z17i54c24k61a 1712148736607

U nekterych typu prazskych dvounapravovych tramvaji byly preklapeci operadla tak, aby vzdy byly po smeru jizdy. Totez je treba ve vlacich v japonsku...

0/0
24.2.2016 20:34

J72i60ř90í 33K36r63e35j78č44í58k 2857588584146

Ano, v historických vozidlech to tak někdy bývá...

0/0
24.2.2016 22:42

M54i11c54h50a62l 24K34u34c41h11t55a 6463874204472

Mě by ke štěstí stačilo, kdyby ze současných 15T odstranili druhou řadu sedaček a šikmé podlahy (nechápu proč tam není schod, vozíčkáři a kočárky se v tomto prostoru nepohybují), aby se v nich dalo normálně stát a případě potřeby procházet...

+1/0
22.2.2016 16:02

M81a93r79t11i33n 34R38u69z72i39c12k32a 1212818786407

Tech sikmych ploch je hodne, pricemz stacil prudci prechod u kloubu (jako v KT8D5) a u dveri stacilo ponechat rovnou podlahu, ... S kocarky problem neni a s vozickari take ne nebot je tam vyklapeci plosina... Paradoxne v tom miste u tech dveri je rovna podlaha....

0/0
24.2.2016 20:38
Foto

J86a57k13u10b 22V17a30š50k58o 1358484282883

Ja teda nevím, ale me osobne to spis pripomina T1

+1/0
22.2.2016 15:10
Foto

O77n89d74ř24e40j 61V64a16r56o35š79č25á41k 3804217603

Ta inspirace T3 je ale HODNE vzdalena... Ten navrh na titulni strance vypada jako pojizdnej toaster ...

+1/0
22.2.2016 14:44

K91a22r51e61l 70D67r87d84a 6203355747729

Mám pocit, že naprosto všem uniká pojem "bezbariérová doprava". Uvítám tramvaj s rovnou podlahou. Všechny schody, šikmé plošinky, sokly atd. jsou bariéry. Hůře se na nich pohybuje, hůře se na nich stojí, lze o ně zakopnout, lze mít nehodu a úraz. To pak není bezbariérová doprava. To se pouze bariéra od vstupních dveří přesunula dál do interiéru vozu. V 15T nesnáším stání na šikmé ploše. Stojí se zde výrazně hůř.

Pak, jako stojící se nejpohodlněji a nejpevněji držím svislého madla ve výši pasu. Jakékoliv jiné držení je bariéra. (Držení za madlo na pružné sedačce sedícího, kdy se sedícím stojící cloumá, je zase bezohlednost.) V pražské MHD je zvykem všechna svislá madla osadit nějakými krabicemi. Co příslušenství tramvaje začít konečně umísťovat do sloupků dveří, do sloupků mezi okny, do stěn... Pracovat s vestavěným kioskem. A ne nechat za draho navrhnout tramvaj a po opuštění ateliéru ji v dílnách letem světem doplnit o 50 krabic na označování jízdenek a platbu jízdného apod.

A co dvě sedačky vedle sebe? Osobně je moc nemusím. Uspořádání sedaček jako v ruském metru "proti sobě" mi také nepřijde příjemné. Tady to T3 se sedačkami za sebou dost vyhrává. ;-)

+2/−2
22.2.2016 14:43

J38i52ř96í 84K19r79e93j48č36í17k 2807308234336

Hezká teorie, ale má jednu drobnou chybu. Dopravní prostředek s rovnou podlahou a bez schodů, plošinek a soklů prostě nelze vyrobit.

Většina cestujících, tedy vyjma vás, to pochopit dokáže a proto si nízkopodlažnost žádá. Osazení některých madel označovači je taky naprosto běžné, rozhodně nejde o žádnou pražskou specialitu.

Sedačky za sebou v jedné řadě podél oken mají také jistou nevýhodu - je jich prostě málo.

Chce to jen vystrčit hlavu z tvého zaprděného Žižkova, pepíku... ;-)

+2/−1
22.2.2016 18:29

K39a32r32e84l 80D35r19d89a 6663225957669

Hulvát z DPP nezklamal. Kecáte pitomosti. Jako vždy.

0/−1
23.2.2016 9:09

K28a19r12e89l 14D15r86d91a 6763145387939

Ad sokly - kdo to neví? Jde snad o to, přibližovat se ideálnímu stavu. A ne že to nejde... Ad bezbariérovost - a proto je to taková katastrofa, protože kecálkové od dopravy netuší, co to bezbariérovost je. Ad označovače - ano, to je přesné, neopomeňte hájit hodně arogantní a bariérová řešení jako něco, co je přece zcela běžné a nestojí to za řeč.

Co to raději změnit? Třeba nejprve svůj přístup? To je na Vás ale moc, že?

0/−1
23.2.2016 9:56

J15i60ř85í 71K33r83e41j31č48í46k 2377658614346

Opět blábolíte, vezměte si prášek a pak se vraťte s nějakými argumenty. :-P

0/−1
23.2.2016 15:46

K53a48r62e48l 84D83r87d52a 6613835457469

? Na UMPRUM proběhl 3.2. Artsemestr zima 2016 a výstava zavřela 10.2. iDNES se probudí 22.2. a okecává něco, co je potřeba především vidět, zamlčuje, že prošvihla termín akce a nesmyslně přidá Dolínka, Ďuriše, EVO1... To je jako co za slátaninu? Redaktor iDNES měl chřipku či co? :-P

Tady je k vidění pár navrhovaných sedaček:

https://www.umprum.cz/web/cs/umprum/artsemestr-zima-2016-3048

Tady jsou návrhy tramvají včetně jednoho dost nešikovného návrhu rozmístění sedaček.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10154496118550931.1073741875.80023150930&type=3

0/0
22.2.2016 14:09

R13e74n42é 31C56v35r93k38a79l 9306499466656

Pro autora článku: KT8 v původní verzi již opravdu skoro nejezdí, ale jejich modernizací vzniklé KT8N1 jsou sakra v kurzu - jde o jediné obousměrné typy, v případě výluk s ukončením na dočasném kolejovém přejezdu k nezaplacení.

+1/0
22.2.2016 12:56

J82o80s74e28f 80C81h46o37d78o60u48n39s37k28ý 4531156619980

KT8D5.RN2P

+1/0
22.2.2016 13:23

R11e36n86é 80C65v87r27k89a11l 9706339546336

Díky za upřesnění, psal jsem to z hlavy - hlavně, že víme, o kterou jde ;-)

0/0
22.2.2016 14:58

D98a25n82i12e13l 23K34r79i12š98k18a 5338247930918

Ja nevim proc vsichni ,,recykluji" T3. Ano je to ikonicka tramvaj a ano jeji design ma sve kouzlo, ale to opravdu uz nejde vymyslet neco jineho? Nebo se proste designerum nechce premyslet a radeji vezmou jiz neco hotoveho a upravi to. Preci jen kdyz si zvolite jako predlohu T3 jste mnohem vice svazany co se tyce tvaru a treba i tim jak maji lide T3 radi. Takze to nechcete zprznit, aby se to lidem nahodou nelibilo. Je to skoda, ze T3 porad jakoby strasi v hlavach designeru.

+1/−1
22.2.2016 12:44

E28v17ž49e32n 27P31o47l20á78k 3118248861113

Hlavně proto, že T3 je v mnoha ohledech dokonalá, resp. nikdo jí nedokázal překonat, zejména v nízké poruchovosti.

+1/0
22.2.2016 17:13

J90a79n 74V14a34l37o49u23c54h 6252507918360

Jestli ona ta poruchovost nebude taky o tom, že byly sklady plné ND, relé se převinuli, zrychlovač "odlepil" a vybrousil, rám vybouchal kladivem. Teď chce ekonom na skladě co nejméně dílů, tedy s výjimkou toho nejběžnějšího se čeká na dodání. Taky T3 potřebovaly mnohem více denní údržby (např. staré vozy metra se musely po 8 hodinách (tedy min. jednou během celodenní služby) odstavit a zkontrolovat (proto je tolik kolejí v obratištích Háje, Dejvická či Smíchovské nádraží, kde byly tzv. stanice provoznícho ošetření). A rovněž proběh mezi periodickými opravami (tedy něco jako GO) mají nové tramvaje oproti T3 až trojnásobný. A že to opticky vypadá jinak? Ona T3 se většinou "zasekla" a nejela, teď je tam plno čidel, které často pošlou tramvaj VLASTNÍ SILOU do vozovny s vadou, jejíž oprava stojí zlomek toho, než kdyby to šlo do fatální závady jako na T3.

0/0
26.2.2016 19:30
Foto

P28a98v36e77l 57F51r92u34m71e93r31t 5117374127608

Tak jako semestrální práce možná dobrý ale jinak pro praktické účely úplně mimo. Moderní doprava patří článkovým tramvajím, což kromě Prahy třeba pochopili i v Bratislavě, kde dlouhou dobu MHD dost zaostávala. Věčné reinkarnace či "inspirace" T3 jsou akorát cestou zakonzervování stavu MHD, která by se spíš měla posouvat dál.

Jinak malůvky sedaček můžou být sice pěkný, ale ono upořádání interiéru je do značné míry věcí technickou danou konstrukcí daného vozidla a třeba 15T má sedačky naprosto v pořádku, maximálně by se dalo hovořit o nahrazení některých dvousedaček za jednosedačky, aby bylo víc prostoru na stání.

Nevím, ikdyž už teda mají studenti za úkol něco takového vymyslet, proč je v tomto smyslu nějak nepoučí, aby nevymýšleli věci, které nemají nejmenší šanci na praktickou realizaci.

+7/−4
22.2.2016 12:31

R14e14n10é 88C35v33r88k32a33l 9146979856546

Proč jen článkové tramvaje? Na některých linkách jsou záměrně nasazována tzv."sóla" a v případě pouze článkového vozového parku nemám adekvátní alternativu.

+7/0
22.2.2016 12:54
Foto

P77a72v91e97l 39F89r12u48m83e10r53t 5717934757288

Tak samozřejmě určité procento krátkých tramvají tu být může, ať už pro těch pár sólo linek nebo i pro noční linky, ale z článku vyznělo, že se studentům nelíbí současné moderní tramvaje a chtěli by je nahradit dvojicí něčeho na způsob T3.

Ale budoucnost podstatné části vozového parku patří článkovým tramvajím, což není můj výmysl ale dělá se to tak všude jinde v Evropě. Má to spoustu výhod, zbytečně se nevozí 2 kabiny řidiče, hluchý prostor mezi oběma vozy, z hlediska bezpečnosti a mimořádností je to také lepší. A třeba když tramvaj zastaví jako druhá souprava ve stanici, tak se většina lidí nahrne dopředu a v oddělených vagonech zůstane většina namačkaná v tom prvním a u článkové tramvaje se můžou rovnoměrně rozprostřít.

A navíc mi připadá, že právě ty článkové vozy nabízí větší možnosti variability interiéru oproti modelu T3.

+3/−1
22.2.2016 13:24

R85e53n13é 96C35v87r19k50a24l 9616669136396

Argumentaci částečně chápu (2 kabiny, nebezpečný prostor mezi vozy). Ale už rozprostření cestujících je dost problém, většina článkových tramvají svým řešením spíše průchod cestujících znemožňuje. Problém sól a zbytečně kapacitních vozů jsem již zmiňoval. Ještě mohu doplnit, že u dvojic je při poruše jednoho vozu druhý možno odpojit a nadále využívat - při poruše článkového vozu se problém pro provozovatele násobí dvěma, jak ukázal nedávný kolaps 14T.

Jinak interiér všech novějších vozů se stále ani nepřiblížil T3 - dvě řady sedadel po stranách, všechny (vyjma jednoho "babosedu" na pískovači) po směru a mezi nimi široký prostor pro pohyb a stání. Samozřejmě základní problém je nenízkopodlažnost...

+3/0
22.2.2016 15:07

P75e12t73r 58P65o48s56p97í11c32h70a46l 7988224307132

s těmi soĺy bych takxy neviděl zásadní problém, protože dnes se dá rozložit a poskládat články podle libosti. ostatně jak je tomu i v plánu Prahy a 15T, kdy se muže udělat např. jedna dvou článková a jedna 4 článková. Takže nakonec máte takové větší sólo. A to u pětičlánkových tramvají jde experimentovat ještě víc.

0/−1
22.2.2016 17:49

J56i26ř41í 57K69r46e79j10č11í60k 2657688324766

Praha rozhodně nemá v plánu skládat články 15T podle libosti, to byl jen novinářský blud vzniklý díky okurkové sezoně.

+1/0
22.2.2016 18:30

M46a72r86e72k 71Š80i35m93o16n 2544287308838

Kliknu "větší foto" a dostanu fotku staré T3?

+12/0
22.2.2016 12:17

P31e41t60r 35V74e87s46e66l44ý 8345545682396

To je divné, já taky. Žeby konspirace?

+4/0
22.2.2016 12:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.