Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pražský dopravce chce jen stoprocentní elektrobusy. Dobijí se z trolejí

Praha pokračuje v testování elektrobusů, které by mohly nahradit naftové vozy. Model SOR EBN 11 podle Jana Barchánka z pražského dopravního podniku po půl roce provozu předčil očekávání. Nejde ovšem jen o výběr a nákup vozidel, ale hlavně o vybudování infrastruktury.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J29a89n 47Z78i97e95g62l82e42r 1821266181558

Jako pozitivní fakt vidím zodpovědné jednání vedení Dopravního podniku, které elektrobusy testuje a snaží se najít odpověď na otázku, zda se elektrobusy pro Prahu hodí nebo ne. Ukvapit se v tomto zásadním rozhodnutí by bylo chybou.

0/0
22.3.2016 16:58

O53n15d25r37e30j 37L36i70p20t30a68k 7371370450889

no nevim, pobavil mne ten odstavecek o indukcnim nabijeni a jeho neekonomicnosti. Sice nemam realnou predstavu kolik stoji kilometr trakce pro trolejbusy, ale prijde mi, ze je to srovnatelne, ekologicke, zvladne to kopce, zvladne to topit, proste vsechno. Toto mne prijde jako, ze vymyslime kolo. ano je to pekne, vypada to zajimave, ale je to drahe jako cert. Trolejbus s baterii? proc ne, cimz by trakce nemusela byt vsude.

+1/−1
21.3.2016 8:45

R26o27b75e73r60t 91P35r19a19ž74á54k 4698166515330

Trolejbusy s baterií jezdí i v takovém Bulharsku.

0/0
21.3.2016 9:41

O56n43d24r33e77j 24L77i70p21t33a85k 7361190690789

no dyt! ja prave rikam, ze by se mi to libilo vic...

+1/0
21.3.2016 10:17

M51a70r60e73k 66H24r17u52b56y 6627272941158

Problemy s kopcovitym terenem? Neni mozne, vzdyt podle propagatoru cyklistiky je Praha srovnatelna s Amsterdamem ;-);-D

0/0
21.3.2016 1:42

R61o75b66e29r29t 86P72r34a22ž14á66k 4738486565640

Srovnatelná je v hustotě exkrementů na chodnících.

+2/0
21.3.2016 9:40

R49o74m65a26n 48P40o33l83á19č42e83k 5196499905

Takže je to menší, dražší a ještě to chce minimálně investici za milion v rámci své životnosti...

Navíc jsem zvědavý jak kolegové od tramvají natáhnou kabely, tam kde tramvaje nejsou...

0/−2
20.3.2016 15:19

M66i69c59h28a71l 18C44h65a65l17u32p96a 6538380669923

budou dělat točny tam, co už jsou tramvaje.

0/0
20.3.2016 16:56

R98o27m67a51n 12P81o96l11á56č74e38k 5916579865

Což je ale další omezení pro elektrobusy... Co takové Jižní město? Bohnice, Čimice, Černý most a spousta dalších lokalit...

0/−1
20.3.2016 17:53

P44e76t32r 43P55i43c16h 9557754479290

Prekvapive ona testovaci linka je cislo 213, ktera konci, zase zcela prekvapive, na Jiznim meste. Dobijeni staci jen na dalsi konecne na Zelivskeho.

0/0
21.3.2016 8:48

T82o19m58á93š 51Z85e94m27a26n 3425668514965

A nestačilo by přejít na LPG/CNG?

Kažodopádně u autobusů vidím smysl - přecijen mají zázemí a jezdí podle plánovaného řádu.

0/0
20.3.2016 15:05

P87e84t72r 58N71o95v79á52k 1185777712545

Elektrobusy v šoučasnosti jsou pro Prahu vyhozenou investicí. Baterie nebudou v provozu dosahovat ani poloviny životnosti v důsledku vyšší provozní zátěže než předpokládá výrobce autobusu. V současnosti je výhodnější provozovat busy na CNG.

+3/0
20.3.2016 14:17

P73e19t82r 32V85e53s50e30l32ý 8285725472166

Praze vůbec nejde o nějakou ekologizaci provozu, ale chce se dorvat k dotacím. A protože naprosto ... úřadové v Bruselu vymysleli, že na trolebusy žádné dotace nebudou, jen na elektrobusy, no tak se vetšina evropských měst vrhla na elektrobusy. Ač z hlediska možností přepravy velkokapacitními vozidly je to víc než fantazie, blbne se na kvadrát. Všechny tři německé trolejbusové provozy teď mají problém, protože nemůžou nakupovat tvozidla s podporou, ale na nesmyslné elektrobusy prachy jsou. Výsledkem je slovní a technická ekvilibristika, kdy trolejbus dostane pár baterek a je prohlášen za elektrobus s průběžným nabíjením z trolejbusových trolejí.

+4/−4
20.3.2016 12:23

V14a88c43l73a40v 53M77e35d34e54k 5701692575825

ano, to je smutná pravda. Kdyby podobné dotace byly např. na CNG, bylo by to mnohem ekologičtější.

Provoz na elektriku je z hlediska ekologie chiméra - lidé nevidí stoupat z vozidla kouř, tak mají falešný pocit, že je ekologické.

+5/−2
20.3.2016 12:37

J79a66n 75J74í40c85h48a 8760750218931

Na cng dotace je...

0/0
20.3.2016 18:25

M39i88c25h31a74l 68C21h34a51l66u17p46a 6778760349933

Tak na trolejbus je potřeba natáhnout troleje všude po cestě, tomuhle stačí na konečné. Jak je efektivní vyrábět elektřinu, transportovat desítky kilometrů, převádět do baterek a pak zpátky je jiná otázka.

+2/0
20.3.2016 16:59

J48a63r22o62s38l69a70v 62Š55k53o42d61a 6664378229311

Odjizdejici autobus ze zastavky, jeste k tomu v kopci, a jeste v noci. Jako kdyz vam startuje letadlo za oknem. Skoda,zese elektro-busu nedoziji. Ale nove trolejbusy v usti, to je jako vylet do budoucnosti.

+4/0
20.3.2016 12:21

P79e11t64e62r 14S59m84u58t44n15ý 2265720300963

ano, mohu potvrdit. Křižovatka Benešovská s Korunní a ráno si připadáte jako na Ruzyni.

0/0
20.3.2016 12:32

T96o15m91á29š 37Z21e98m40a11n 3285538674285

A co trpve když autobusu někdodo cesty podstrčí retardér.. skřípění brzd, pak 3x BUCH a nakonec kadle kadle kadle chrooooocht a oblak dýmu.

+6/0
20.3.2016 15:01

P25e78t72e83r 39S93m24u97t75n69ý 2415240880773

Elektroauta bude v budoucnosti fungovat jako záložní systém baterií, ve kterých je možno skladovat nadbytečnou energii, kterou je možno v době špiček a kdy auto stojí například v garáži opět odčerpávat.

Zavrhovat elektroauta je stejně naivní a hloupé, jako bylo ničení parních strojů.

+2/−2
20.3.2016 12:13

P62e27t33r 53V96e41s57e55l36ý 8685465982106

Měl byste si dát hodně studený obklad. Jak myslíte, že vám při tomhle nesmyslném režimu baterie v autě vydrží? Smiřte se s tím, že vývoj v bateriiích se moc nehýbe a něco, co by z kilogramu hmotnosti poskytlo stejně energie jako benzín asi ještě dlouho nebude.

Mimochodem, viděl jste, co dokáže malá lithiová baterie, když vybuchne? Stačí drobounká prasklina v obalu a trošku vody...

+3/−2
20.3.2016 12:18

P31e48t98e45r 18S45m41u69t79n71ý 2305850770153

vy jste typický příklad toho, co tvrdí, že to co nezná, neexistuje.

Vývoj v bateriích udělal za posledních 5 let podobný vývojový skok, jako za předchozích 40 let. A že vy je ve vaší škodovce ještě nemáte, neznamená, že neexistují.

0/−3
20.3.2016 12:28

P98e31t45r 60V15e48s42e45l23ý 8775745552356

Umíte jen urážet a nedostatek argumentů nahrazujete silnými slovy. Nesmíte číst jen články v novinách, ale zkuste se v oboru trochu pohybovat. A budete překvapen, je rozdíl mezi laboratorním pokusem a seriovou výrobou..

+3/0
20.3.2016 12:46

P69e68t51e13r 46S40m93u91t58n75ý 2345320770573

urážet?!? A kdo začal se studenými obklady?

0/0
20.3.2016 14:45

P18e82t55r 12V66e29s35e57l34ý 8905185412596

Na rozdíl od vás se v oboru pohybuji a mám od velkých výrobců reálné informace, ne ty cancy pro novináře.

+2/0
20.3.2016 13:01
Foto

B66r85o35n31i69s61l19a70v 10G37a67b82r55y83š 2232509541

Tak to jsme téměř kolegové. :-)

0/0
20.3.2016 13:45

P21e37t36e90r 34S62m67u74t17n36ý 2105220440603

zatím jste ale v diskuzi ty své informace a vědomosti moc nepotvrdil! Kromě všeobecných žblebtů nic, nic, nic.

0/0
20.3.2016 14:46

J94a15k79u36b 16Š33a53f63a69n67d85a 7175557871291

Víte, co udělá několik kilogramů plynu smíchaných se vzduchem? Pak stačí jiskřička. Stejně tak smíchané benzínové výpary... Přesto ta auta nějak nevybuchují.

A co mobily? Kolika jim shořela baterka? Vzhledem k ohromnému množství co jich na Zemi je...

0/−2
20.3.2016 12:34

P20e45t22r 17V79e78s79e15l67ý 8425325672566

Nic neudělá. Ono zapálit zemní plyn není zas taková sranda, jak si představujete. To není jak ve filmu. Tepelnou jiskrou nemáte vůbec šanci (on má zemní plyn teplotu vzplanutí je přes 500°C. A v poměrně úzkém rozhraní koncentrace, cca 12%, od 4,4% do 17% (údaje nejsou přesné, liší se podle literatury). Jediné, čím to jde jakž takž zapálit, je elektrická jiskra.

No s těmi mobily jste se moc netrefil.

+2/0
20.3.2016 12:54

P62e35t19r 58N65o75v71á77k 1755567162275

K zápalu plynu stačí i vývoj statické elektřiny nebo jiskření v důsledku tření. Problémem je i zápalová koncentrace, protože skutečně stačí malé množství plynu ve vzduchu, což je velmi rizikový faktor při úniku plynu a podléhajících jiskrách (ve vytvořeném oblaku unikajícího plynu je různá koncentrace na okraji a uvnitř oblaku). Nicméně riziko u moderních vozidel na CNG není výrazně vyšší než u benzínových motorů.

+1/0
20.3.2016 14:09
Foto

B10r56o66n67i15s26l16a78v 55G95a90b86r14y64š 2802249101

Poslyšte, co máte proti trolejbusům?

0/0
20.3.2016 12:59

P22e93t82r 64V96e11s44e58l37ý 8515785252516

Nejsou in

0/0
20.3.2016 13:12
Foto

B44r88o16n88i78s31l22a46v 62G25a26b87r10y65š 2442329531

Tyhle pochybné experimenty by už měly skončit. Jak jsem se dočetl, potřebuje to 20 minut dobíjení na ujetí 20 kilometrů. Proč by mělo vozidlo na konečné zastávce trávit takovou spoustu času? Proč by mělo vozidlo mít stejně velkou bezpečnostní pauzu jako řidič, který ji potřebuje? Když jsem zpracovával oběhy vozidel na trolejbusových linkách v Mariánských Lázních, vyšlo mi, že 7 trolejbusů, které tam jsou pravidelně nasazovány, by muselo nahradit 11 elektrobusů!

Nemám pocit, že by se situace okolo elektrobusů nějak zlepšila. Baterie jsou těžké, rozměrné, dlouho se nabíjejí a o jejich životnosti se ani nedá mluvit.

Jestliže chtějí působnost elektrobusů rozšířit, mám trochu obavy o některé trasy, které jsou náročné i pro běžné autobusy, např. ulice Prosecká. Bude už výhodnější vybudovat celou trolejbusovou síť, samozřejmě postupně, věřím tomu, že EU taky něco přispěje. Jistě, počáteční investice budou velké, ale je ověřeno, že při větším počtu provozovaných vozů a linek se tyto investice vyplatí a brzy se i vrátí. To by se jinak nevyplatily Brnu ani Plzni. A dnešní technologie jsou na takové úrovni, že trolejbus i rekuperuje, takže se ještě víc ušetří.

Pokud má autobus na lince více než 200 spojů, vyplatí se na té lince trolejbus. A takovou frekvenci má v Praze aktuálně 49 linek. Jsou to ty nejdůležitější trasy, takže by byla zadrátovaná zhruba polovina současné sítě.

+7/−2
20.3.2016 12:12

P11e94t57e76r 62S61m32u61t13n55ý 2325190760743

Dočetl jste se špantě. Elektrobus potřebuje ca. 100 minut nabíjení na ujetí trasy 260 - 340 km. Tak to alespoň stojí ve článku. Ale možná jste četl něco jiného

+1/−2
20.3.2016 12:16
Foto

B37r63o14n60i12s80l24a84v 58G11a62b58r78y66š 2762959441

Vzal jsem to odtud:

http://www.cegelec.cz/akt19.html

Vozidla vyhodnocuje průběžný stav nabíjení baterií a může proud omezovat, když jsou baterie téměř nabité. V průběhu července se při zkušebním provozu na linkách DP nabíjelo okolo 25 kWh za 20 minut při pauze vozidla na konečné Želivského, což postačuje na zhruba stejný počet kilometrů jízdy.

+1/0
20.3.2016 12:25

P10e35t83r 50V83e67s73e80l36ý 8825375752756

Vy jste to špatně pochopil. Tuhle trasu ujede pouze za optimálních podmínek a za předpokladu formátovacího nabíjení cca 8-12 hodin. Navíc je to dojezd do úplného vybití, což si také nemůžete dovolit, protože vybíjení lithiových baterií pod 25% celkové kapacity zkracuje životnost a snižuje kapacitu baterií.

+3/0
20.3.2016 12:26

J89a37k84u50b 87Š34a95f14a42n51d38a 7255457551241

Autobus má výkon motoru 120kW (a to samozřejmě nejede celou trasu na plný plyn, navíc rekuperuje) a akumulátor má kapacitu 175kWh. Tedy i s rezervou mu to stačí na hodinu na plný plyn nebo několik (3? 4?) hodin normální jízdy (rozjezd, brzda, zastávky, semafory, zácpa...). Pokud tedy ještě něco dobije během přestávek, stačí to pravděpodobně na celou šichtu. Během noci se to nabije naplno.

0/0
20.3.2016 12:38

P14e81t65r 83V16e21s32e82l92ý 8335525942396

Věřte tomu, že nestačí. Dojezd v reálu je vžycky menší, tabulkový byl 240, v reálu to urazilo 160 a to jezdil na poměrně nevytížené lince. Maximální osazenost byla do 20 lidí. Ono nejakých 60 cestujících vám přidá dalších až 5 tun váhy.

+1/−1
20.3.2016 13:00
Foto

P78a74v97e86l 19F82r21u35m72e37r77t 5527984407678

No jo, ale investice do trolejbusové infrastruktury nejsou jen počáteční investiční ale i provozní. A je to neflexibilní, třeba Brno nebo Plzeň jsou celkem stabilní provozy, ale v Praze se otevírají nové úseky metra a pak se překopává linkové vedení, což u elektrobusů není žádný problém.

Ale kdyby se třeba zadrátoval JV Prahy (Krč, Modřany...), pak by se v budoucnu otevřelo metro D a zbytečné trolejbusové tratě by se zase rušily.

Nebo by se na nich snížila frekvence spojů a přestalo by to být efektivní.

Zajímavé, že Mariánky se snaží trolejbusy zrušit právě kvůli nákladům na jejich infrastrukturu.

0/0
20.3.2016 12:49
Foto

B83r54o34n48i21s59l76a54v 26G52a68b63r66y53š 2912269441

Zrušení trolejbusů v Mariánských Lázních je dost neprozíravé.

Naopak jsem přišel na to, že by se vyplatily v Havířově, Karviné, Frýdku-Místku, Karlových Varech, na Kladně a opět v Děčíně.

Pokud by se postavila trasa D, trolejbusy by se samozřejmě nezrušily. Jistě, linky by nejezdily v takové frekvenci jako teď, ale rozhodně by to nebyl důvod pro jejich rušení. Trolejbusová linka se vyplatí už v intervalu 15 minut, což je běžný víkendový provoz v Praze. Metro D bude sice rychlejší, ale z toho metra určitě nepůjdete pěšky. Velká část lidí přestoupí na pozemní dopravu, aby se dostala blíže cíli. Linkové vedení by se možná změnilo, ale pochybuju, že by jejich frekvence klesla tak brutálně dolů. Pouze by se upravila infrastruktura, což už není takový velký problém. Jen by šlo třeba o změnu druhu linky, z radiální na napaječovou, ale trakce by zůstala stejná.

+2/0
20.3.2016 12:58
Foto

P38a66v34e66l 53F50r16u61m44e87r40t 5537864417168

díky za upřesnění

0/0
20.3.2016 18:39

P79a64v98e47l 98V14e82n79t12u30r80a 7445491282535

V článku se praví o překotném vývoji elektroaut. První elektro auto bylo vyvinuto kolem roku 1900 a od té doby se pokročilo pouze v tom, že baterie mají cca 2x větší kapacitu na objem. A to je vše. A to je ale málo. Nic novějšího a lepšího není ani na vzdáleném obzoru. Dále je tu otázka nabíjení, kdyby se měli všechny auta na benzín, či naftu nahradit elektroauty, stoupla by spotřeba elektřiny asi 10 krát, což by znamenalo vybudovat 10 krát víc elektráren, a 10 krát víc přenosových soustav ( lidově řecěno drátů) a to je nerealizovatelné. Kdyby nic jiného, na světě není tolik mědi na ty dráty. Takže celé to divadlo na elektroauta zůstane "NAVŽDY!" jen hračkou bláznivejch snílků.

+5/−5
20.3.2016 11:51

P85e32t46e71r 16S65m42u89t16n59ý 2425530270733

Letadla také kdysi patřila do světa "hraček bláznivých snílků".

Už dnes se Evropa potýká s nadbytkem elektřiny a bude hůře. Elektroauta jsou budoucnost.

+4/−3
20.3.2016 12:09

J73o64s67e43f 80S28c16h18m64i29d51t 5333867443502

Proč píšete zjevný nesmysly o desetinásobnym zvýšení spotřeby? Denní nájezd milionu aut na vzdálenost 100 km dá průměrnou spotřebu asi +- 600 MW. Výroba v ČR je asi 8 GW (teď nevim, jestli špička nebo průměr). Desetinásobek tohoto by znamenal, že by deset milionu aut v CR ujelo denne 1300km. :D

0/0
20.3.2016 12:35

J36a35k93u13b 68Š55a82f62a67n97d61a 7525867641861

Vy o tom moc nevíte, co?

S kapacitou sítě je problém ve špičkách. Pokud se k nabíjení bude používat doba s malou spotřebou, vylepší to celkovou bilanci výroby EE. Určitě nebude třeba 10x více elektráren. Když se podíváte na spotřebu paliv pro dopravu tak zjistíte, že by stačil jeden blok Temelína na celkovou dopravu (možná o něco více).

Mimochodem přenosová (a ani distribuční) soustava nemá měděné dráty.

+3/−1
20.3.2016 12:42

D66a85n92i88e19l 47R85e21i45c21h48e77l 8669269303

Praha má špičkové MHD a tyhle snahy její pozici jen upevní. Doufám, že to s elektrobusy klapne.

Věčných brblalů v diskuzi je mi líto.

+7/−3
20.3.2016 11:43

P81e78t97r 48V78e33s47e49l57ý 8275895112986

Ještě se chvilku plácej po ramínku a pak se vrať zpátky na zem.

+2/−1
20.3.2016 12:13

V45í29t 75K28o53u77b62a 6656400974348

Tady někdo cítí možnost utratit desítky miliard za novou infrastrukturu a už větří možnost malé domů. Kdy už konečně skončí s vymýšlením nějakých novinek. Tady si nikdo neuvědomuje, že elektřinu vyrábíme z 60% u hnědého uhlí s velmi nízkou účinností. Pokud spočítáte ztráty přenosové soustavy a účinnost výroby, vycházejí klasické spalovací motory výrazně ekologičtěji než nějaké elektroautobusy.

+8/−5
20.3.2016 11:14

J50i24ř58í 91Z30ý77k25a 9459473251810

pokud není poptávka po elektřině (což zrovna není), tak se prostě nové jaderné zdroje nevyplatí stavět. Z řek toho asi více nedostaneme, proti větrným elektrárnám bývají místní a ekologové (zabíjí to ptactvo) a jet jen na FVE je utopie.

To ale neznamená, že se nemá rozvíjet elektrifikace dopravy.

+4/0
20.3.2016 11:49

P53e47t84r 62M29a45r45š70o29u45n 5855758256456

Elektrobus za jizdy dynamicky nabijeny z (dvoj) troleje... Nerikalo se podobnemu reseni trolejbus? (a ani nepotreboval baterky).

Jo ted tu byl... Nejakej Siemens...

+5/−2
20.3.2016 11:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.