Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pražský dopravce chce jen stoprocentní elektrobusy. Dobijí se z trolejí

Praha pokračuje v testování elektrobusů, které by mohly nahradit naftové vozy. Model SOR EBN 11 podle Jana Barchánka z pražského dopravního podniku po půl roce provozu předčil očekávání. Nejde ovšem jen o výběr a nákup vozidel, ale hlavně o vybudování infrastruktury.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J57a76n 57Z39i56e28g82l50e11r 1551396811208

Jako pozitivní fakt vidím zodpovědné jednání vedení Dopravního podniku, které elektrobusy testuje a snaží se najít odpověď na otázku, zda se elektrobusy pro Prahu hodí nebo ne. Ukvapit se v tomto zásadním rozhodnutí by bylo chybou.

0/0
22.3.2016 16:58

O86n35d78r90e90j 93L90i48p22t69a24k 7981660550149

no nevim, pobavil mne ten odstavecek o indukcnim nabijeni a jeho neekonomicnosti. Sice nemam realnou predstavu kolik stoji kilometr trakce pro trolejbusy, ale prijde mi, ze je to srovnatelne, ekologicke, zvladne to kopce, zvladne to topit, proste vsechno. Toto mne prijde jako, ze vymyslime kolo. ano je to pekne, vypada to zajimave, ale je to drahe jako cert. Trolejbus s baterii? proc ne, cimz by trakce nemusela byt vsude.

+1/−1
21.3.2016 8:45

R63o85b48e44r66t 47P64r19a84ž22á35k 4448536875420

Trolejbusy s baterií jezdí i v takovém Bulharsku.

0/0
21.3.2016 9:41

O66n67d58r63e14j 13L72i88p12t97a60k 7801450160429

no dyt! ja prave rikam, ze by se mi to libilo vic...

+1/0
21.3.2016 10:17

M39a88r72e78k 85H25r17u94b25y 6717312261938

Problemy s kopcovitym terenem? Neni mozne, vzdyt podle propagatoru cyklistiky je Praha srovnatelna s Amsterdamem ;-);-D

0/0
21.3.2016 1:42

R78o65b59e46r60t 78P13r56a50ž12á50k 4118896965450

Srovnatelná je v hustotě exkrementů na chodnících.

+2/0
21.3.2016 9:40

R45o15m65a29n 12P51o81l45á70č74e11k 5276589715

Takže je to menší, dražší a ještě to chce minimálně investici za milion v rámci své životnosti...

Navíc jsem zvědavý jak kolegové od tramvají natáhnou kabely, tam kde tramvaje nejsou...

0/−2
20.3.2016 15:19

M42i91c81h85a78l 20C46h47a23l30u65p13a 6858880859313

budou dělat točny tam, co už jsou tramvaje.

0/0
20.3.2016 16:56

R76o94m28a70n 58P19o16l12á24č52e95k 5296889715

Což je ale další omezení pro elektrobusy... Co takové Jižní město? Bohnice, Čimice, Černý most a spousta dalších lokalit...

0/−1
20.3.2016 17:53

P58e61t53r 83P17i20c68h 9247214869980

Prekvapive ona testovaci linka je cislo 213, ktera konci, zase zcela prekvapive, na Jiznim meste. Dobijeni staci jen na dalsi konecne na Zelivskeho.

0/0
21.3.2016 8:48

T96o91m45á62š 97Z65e92m59a48n 3965158974875

A nestačilo by přejít na LPG/CNG?

Kažodopádně u autobusů vidím smysl - přecijen mají zázemí a jezdí podle plánovaného řádu.

0/0
20.3.2016 15:05

P22e32t84r 78N71o36v23á26k 1585507702135

Elektrobusy v šoučasnosti jsou pro Prahu vyhozenou investicí. Baterie nebudou v provozu dosahovat ani poloviny životnosti v důsledku vyšší provozní zátěže než předpokládá výrobce autobusu. V současnosti je výhodnější provozovat busy na CNG.

+3/0
20.3.2016 14:17

P59e12t80r 74V62e61s83e41l70ý 8615275692486

Praze vůbec nejde o nějakou ekologizaci provozu, ale chce se dorvat k dotacím. A protože naprosto ... úřadové v Bruselu vymysleli, že na trolebusy žádné dotace nebudou, jen na elektrobusy, no tak se vetšina evropských měst vrhla na elektrobusy. Ač z hlediska možností přepravy velkokapacitními vozidly je to víc než fantazie, blbne se na kvadrát. Všechny tři německé trolejbusové provozy teď mají problém, protože nemůžou nakupovat tvozidla s podporou, ale na nesmyslné elektrobusy prachy jsou. Výsledkem je slovní a technická ekvilibristika, kdy trolejbus dostane pár baterek a je prohlášen za elektrobus s průběžným nabíjením z trolejbusových trolejí.

+4/−4
20.3.2016 12:23

V25a86c13l68a49v 73M52e63d65e70k 5831342885525

ano, to je smutná pravda. Kdyby podobné dotace byly např. na CNG, bylo by to mnohem ekologičtější.

Provoz na elektriku je z hlediska ekologie chiméra - lidé nevidí stoupat z vozidla kouř, tak mají falešný pocit, že je ekologické.

+5/−2
20.3.2016 12:37

J84a72n 81J48í50c73h59a 8480620218831

Na cng dotace je...

0/0
20.3.2016 18:25

M84i44c31h66a26l 60C15h25a40l55u49p20a 6568190769273

Tak na trolejbus je potřeba natáhnout troleje všude po cestě, tomuhle stačí na konečné. Jak je efektivní vyrábět elektřinu, transportovat desítky kilometrů, převádět do baterek a pak zpátky je jiná otázka.

+2/0
20.3.2016 16:59

J49a92r41o95s49l73a19v 97Š67k88o22d75a 6954888769331

Odjizdejici autobus ze zastavky, jeste k tomu v kopci, a jeste v noci. Jako kdyz vam startuje letadlo za oknem. Skoda,zese elektro-busu nedoziji. Ale nove trolejbusy v usti, to je jako vylet do budoucnosti.

+4/0
20.3.2016 12:21

P90e84t63e39r 30S96m49u19t78n19ý 2575950450613

ano, mohu potvrdit. Křižovatka Benešovská s Korunní a ráno si připadáte jako na Ruzyni.

0/0
20.3.2016 12:32

T34o39m73á56š 19Z54e31m24a43n 3215358334975

A co trpve když autobusu někdodo cesty podstrčí retardér.. skřípění brzd, pak 3x BUCH a nakonec kadle kadle kadle chrooooocht a oblak dýmu.

+6/0
20.3.2016 15:01

P36e47t38e28r 50S78m25u29t71n54ý 2465950520533

Elektroauta bude v budoucnosti fungovat jako záložní systém baterií, ve kterých je možno skladovat nadbytečnou energii, kterou je možno v době špiček a kdy auto stojí například v garáži opět odčerpávat.

Zavrhovat elektroauta je stejně naivní a hloupé, jako bylo ničení parních strojů.

+2/−2
20.3.2016 12:13

P31e27t39r 25V22e62s16e63l82ý 8115485782326

Měl byste si dát hodně studený obklad. Jak myslíte, že vám při tomhle nesmyslném režimu baterie v autě vydrží? Smiřte se s tím, že vývoj v bateriiích se moc nehýbe a něco, co by z kilogramu hmotnosti poskytlo stejně energie jako benzín asi ještě dlouho nebude.

Mimochodem, viděl jste, co dokáže malá lithiová baterie, když vybuchne? Stačí drobounká prasklina v obalu a trošku vody...

+3/−2
20.3.2016 12:18

P11e75t50e51r 14S96m98u22t70n49ý 2895170270293

vy jste typický příklad toho, co tvrdí, že to co nezná, neexistuje.

Vývoj v bateriích udělal za posledních 5 let podobný vývojový skok, jako za předchozích 40 let. A že vy je ve vaší škodovce ještě nemáte, neznamená, že neexistují.

0/−3
20.3.2016 12:28

P42e62t83r 36V59e66s10e10l96ý 8135955222706

Umíte jen urážet a nedostatek argumentů nahrazujete silnými slovy. Nesmíte číst jen články v novinách, ale zkuste se v oboru trochu pohybovat. A budete překvapen, je rozdíl mezi laboratorním pokusem a seriovou výrobou..

+3/0
20.3.2016 12:46

P91e72t63e37r 79S71m55u24t52n30ý 2125420970533

urážet?!? A kdo začal se studenými obklady?

0/0
20.3.2016 14:45

P41e60t77r 49V18e94s42e72l11ý 8985735872226

Na rozdíl od vás se v oboru pohybuji a mám od velkých výrobců reálné informace, ne ty cancy pro novináře.

+2/0
20.3.2016 13:01
Foto

B32r11o78n47i55s90l36a17v 48G16a22b20r45y71š 2142899411

Tak to jsme téměř kolegové. :-)

0/0
20.3.2016 13:45

P80e93t61e23r 68S48m28u63t86n27ý 2375280710643

zatím jste ale v diskuzi ty své informace a vědomosti moc nepotvrdil! Kromě všeobecných žblebtů nic, nic, nic.

0/0
20.3.2016 14:46

J62a90k58u33b 23Š72a82f55a50n71d45a 7915537641381

Víte, co udělá několik kilogramů plynu smíchaných se vzduchem? Pak stačí jiskřička. Stejně tak smíchané benzínové výpary... Přesto ta auta nějak nevybuchují.

A co mobily? Kolika jim shořela baterka? Vzhledem k ohromnému množství co jich na Zemi je...

0/−2
20.3.2016 12:34

P72e32t37r 81V68e27s79e36l97ý 8635615592826

Nic neudělá. Ono zapálit zemní plyn není zas taková sranda, jak si představujete. To není jak ve filmu. Tepelnou jiskrou nemáte vůbec šanci (on má zemní plyn teplotu vzplanutí je přes 500°C. A v poměrně úzkém rozhraní koncentrace, cca 12%, od 4,4% do 17% (údaje nejsou přesné, liší se podle literatury). Jediné, čím to jde jakž takž zapálit, je elektrická jiskra.

No s těmi mobily jste se moc netrefil.

+2/0
20.3.2016 12:54

P68e73t97r 87N76o51v59á29k 1855477902265

K zápalu plynu stačí i vývoj statické elektřiny nebo jiskření v důsledku tření. Problémem je i zápalová koncentrace, protože skutečně stačí malé množství plynu ve vzduchu, což je velmi rizikový faktor při úniku plynu a podléhajících jiskrách (ve vytvořeném oblaku unikajícího plynu je různá koncentrace na okraji a uvnitř oblaku). Nicméně riziko u moderních vozidel na CNG není výrazně vyšší než u benzínových motorů.

+1/0
20.3.2016 14:09
Foto

B58r35o53n88i76s75l93a62v 35G24a93b98r45y12š 2462819631

Poslyšte, co máte proti trolejbusům?

0/0
20.3.2016 12:59

P60e69t60r 23V10e86s75e72l57ý 8255125152196

Nejsou in

0/0
20.3.2016 13:12
Foto

B85r84o46n65i20s91l36a47v 31G86a66b95r56y53š 2792989511

Tyhle pochybné experimenty by už měly skončit. Jak jsem se dočetl, potřebuje to 20 minut dobíjení na ujetí 20 kilometrů. Proč by mělo vozidlo na konečné zastávce trávit takovou spoustu času? Proč by mělo vozidlo mít stejně velkou bezpečnostní pauzu jako řidič, který ji potřebuje? Když jsem zpracovával oběhy vozidel na trolejbusových linkách v Mariánských Lázních, vyšlo mi, že 7 trolejbusů, které tam jsou pravidelně nasazovány, by muselo nahradit 11 elektrobusů!

Nemám pocit, že by se situace okolo elektrobusů nějak zlepšila. Baterie jsou těžké, rozměrné, dlouho se nabíjejí a o jejich životnosti se ani nedá mluvit.

Jestliže chtějí působnost elektrobusů rozšířit, mám trochu obavy o některé trasy, které jsou náročné i pro běžné autobusy, např. ulice Prosecká. Bude už výhodnější vybudovat celou trolejbusovou síť, samozřejmě postupně, věřím tomu, že EU taky něco přispěje. Jistě, počáteční investice budou velké, ale je ověřeno, že při větším počtu provozovaných vozů a linek se tyto investice vyplatí a brzy se i vrátí. To by se jinak nevyplatily Brnu ani Plzni. A dnešní technologie jsou na takové úrovni, že trolejbus i rekuperuje, takže se ještě víc ušetří.

Pokud má autobus na lince více než 200 spojů, vyplatí se na té lince trolejbus. A takovou frekvenci má v Praze aktuálně 49 linek. Jsou to ty nejdůležitější trasy, takže by byla zadrátovaná zhruba polovina současné sítě.

+7/−2
20.3.2016 12:12

P73e14t76e64r 35S77m39u13t58n47ý 2765250290603

Dočetl jste se špantě. Elektrobus potřebuje ca. 100 minut nabíjení na ujetí trasy 260 - 340 km. Tak to alespoň stojí ve článku. Ale možná jste četl něco jiného

+1/−2
20.3.2016 12:16
Foto

B91r57o26n37i18s61l79a91v 54G55a26b39r81y93š 2262529421

Vzal jsem to odtud:

http://www.cegelec.cz/akt19.html

Vozidla vyhodnocuje průběžný stav nabíjení baterií a může proud omezovat, když jsou baterie téměř nabité. V průběhu července se při zkušebním provozu na linkách DP nabíjelo okolo 25 kWh za 20 minut při pauze vozidla na konečné Želivského, což postačuje na zhruba stejný počet kilometrů jízdy.

+1/0
20.3.2016 12:25

P73e15t50r 97V38e53s60e17l17ý 8615615542586

Vy jste to špatně pochopil. Tuhle trasu ujede pouze za optimálních podmínek a za předpokladu formátovacího nabíjení cca 8-12 hodin. Navíc je to dojezd do úplného vybití, což si také nemůžete dovolit, protože vybíjení lithiových baterií pod 25% celkové kapacity zkracuje životnost a snižuje kapacitu baterií.

+3/0
20.3.2016 12:26

J31a12k36u74b 48Š40a26f70a46n70d80a 7595317471951

Autobus má výkon motoru 120kW (a to samozřejmě nejede celou trasu na plný plyn, navíc rekuperuje) a akumulátor má kapacitu 175kWh. Tedy i s rezervou mu to stačí na hodinu na plný plyn nebo několik (3? 4?) hodin normální jízdy (rozjezd, brzda, zastávky, semafory, zácpa...). Pokud tedy ještě něco dobije během přestávek, stačí to pravděpodobně na celou šichtu. Během noci se to nabije naplno.

0/0
20.3.2016 12:38

P94e45t86r 15V14e80s51e23l19ý 8925285712756

Věřte tomu, že nestačí. Dojezd v reálu je vžycky menší, tabulkový byl 240, v reálu to urazilo 160 a to jezdil na poměrně nevytížené lince. Maximální osazenost byla do 20 lidí. Ono nejakých 60 cestujících vám přidá dalších až 5 tun váhy.

+1/−1
20.3.2016 13:00
Foto

P11a54v28e40l 98F95r94u37m55e28r76t 5217264347368

No jo, ale investice do trolejbusové infrastruktury nejsou jen počáteční investiční ale i provozní. A je to neflexibilní, třeba Brno nebo Plzeň jsou celkem stabilní provozy, ale v Praze se otevírají nové úseky metra a pak se překopává linkové vedení, což u elektrobusů není žádný problém.

Ale kdyby se třeba zadrátoval JV Prahy (Krč, Modřany...), pak by se v budoucnu otevřelo metro D a zbytečné trolejbusové tratě by se zase rušily.

Nebo by se na nich snížila frekvence spojů a přestalo by to být efektivní.

Zajímavé, že Mariánky se snaží trolejbusy zrušit právě kvůli nákladům na jejich infrastrukturu.

0/0
20.3.2016 12:49
Foto

B44r68o48n17i16s64l21a71v 74G55a49b77r78y87š 2262809291

Zrušení trolejbusů v Mariánských Lázních je dost neprozíravé.

Naopak jsem přišel na to, že by se vyplatily v Havířově, Karviné, Frýdku-Místku, Karlových Varech, na Kladně a opět v Děčíně.

Pokud by se postavila trasa D, trolejbusy by se samozřejmě nezrušily. Jistě, linky by nejezdily v takové frekvenci jako teď, ale rozhodně by to nebyl důvod pro jejich rušení. Trolejbusová linka se vyplatí už v intervalu 15 minut, což je běžný víkendový provoz v Praze. Metro D bude sice rychlejší, ale z toho metra určitě nepůjdete pěšky. Velká část lidí přestoupí na pozemní dopravu, aby se dostala blíže cíli. Linkové vedení by se možná změnilo, ale pochybuju, že by jejich frekvence klesla tak brutálně dolů. Pouze by se upravila infrastruktura, což už není takový velký problém. Jen by šlo třeba o změnu druhu linky, z radiální na napaječovou, ale trakce by zůstala stejná.

+2/0
20.3.2016 12:58
Foto

P68a49v69e90l 52F50r59u34m51e68r48t 5267194937868

díky za upřesnění

0/0
20.3.2016 18:39

P56a24v78e49l 54V21e65n21t88u82r52a 7835591282265

V článku se praví o překotném vývoji elektroaut. První elektro auto bylo vyvinuto kolem roku 1900 a od té doby se pokročilo pouze v tom, že baterie mají cca 2x větší kapacitu na objem. A to je vše. A to je ale málo. Nic novějšího a lepšího není ani na vzdáleném obzoru. Dále je tu otázka nabíjení, kdyby se měli všechny auta na benzín, či naftu nahradit elektroauty, stoupla by spotřeba elektřiny asi 10 krát, což by znamenalo vybudovat 10 krát víc elektráren, a 10 krát víc přenosových soustav ( lidově řecěno drátů) a to je nerealizovatelné. Kdyby nic jiného, na světě není tolik mědi na ty dráty. Takže celé to divadlo na elektroauta zůstane "NAVŽDY!" jen hračkou bláznivejch snílků.

+5/−5
20.3.2016 11:51

P48e38t47e56r 51S76m64u44t90n28ý 2875810630953

Letadla také kdysi patřila do světa "hraček bláznivých snílků".

Už dnes se Evropa potýká s nadbytkem elektřiny a bude hůře. Elektroauta jsou budoucnost.

+4/−3
20.3.2016 12:09

J71o54s64e60f 61S31c63h19m75i36d18t 5133377793182

Proč píšete zjevný nesmysly o desetinásobnym zvýšení spotřeby? Denní nájezd milionu aut na vzdálenost 100 km dá průměrnou spotřebu asi +- 600 MW. Výroba v ČR je asi 8 GW (teď nevim, jestli špička nebo průměr). Desetinásobek tohoto by znamenal, že by deset milionu aut v CR ujelo denne 1300km. :D

0/0
20.3.2016 12:35

J10a65k98u16b 35Š29a20f78a62n51d20a 7915787871311

Vy o tom moc nevíte, co?

S kapacitou sítě je problém ve špičkách. Pokud se k nabíjení bude používat doba s malou spotřebou, vylepší to celkovou bilanci výroby EE. Určitě nebude třeba 10x více elektráren. Když se podíváte na spotřebu paliv pro dopravu tak zjistíte, že by stačil jeden blok Temelína na celkovou dopravu (možná o něco více).

Mimochodem přenosová (a ani distribuční) soustava nemá měděné dráty.

+3/−1
20.3.2016 12:42

D65a38n11i24e27l 37R87e32i96c95h61e38l 8629209483

Praha má špičkové MHD a tyhle snahy její pozici jen upevní. Doufám, že to s elektrobusy klapne.

Věčných brblalů v diskuzi je mi líto.

+7/−3
20.3.2016 11:43

P48e48t83r 36V89e61s87e75l37ý 8755615752126

Ještě se chvilku plácej po ramínku a pak se vrať zpátky na zem.

+2/−1
20.3.2016 12:13

V19í51t 39K84o31u53b69a 6786110234628

Tady někdo cítí možnost utratit desítky miliard za novou infrastrukturu a už větří možnost malé domů. Kdy už konečně skončí s vymýšlením nějakých novinek. Tady si nikdo neuvědomuje, že elektřinu vyrábíme z 60% u hnědého uhlí s velmi nízkou účinností. Pokud spočítáte ztráty přenosové soustavy a účinnost výroby, vycházejí klasické spalovací motory výrazně ekologičtěji než nějaké elektroautobusy.

+8/−5
20.3.2016 11:14

J79i21ř42í 11Z19ý73k90a 9579673231120

pokud není poptávka po elektřině (což zrovna není), tak se prostě nové jaderné zdroje nevyplatí stavět. Z řek toho asi více nedostaneme, proti větrným elektrárnám bývají místní a ekologové (zabíjí to ptactvo) a jet jen na FVE je utopie.

To ale neznamená, že se nemá rozvíjet elektrifikace dopravy.

+4/0
20.3.2016 11:49

P70e17t52r 96M69a76r62š72o48u64n 5615858236556

Elektrobus za jizdy dynamicky nabijeny z (dvoj) troleje... Nerikalo se podobnemu reseni trolejbus? (a ani nepotreboval baterky).

Jo ted tu byl... Nejakej Siemens...

+5/−2
20.3.2016 11:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.