Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Brzdu jsem vypnul rukávem, říká strojvůdce o vyjetí vlaku na nástupiště

Devětapadesátiletého strojvůdce, který může za loňské vykolejení vlaku na Masarykově nádraží v Praze, obvinila policie z obecného ohrožení. Ten ve výpovědi naznačil i to, proč vlak ve stanici nebrzdil. Domnívá se, že omylem vypnul systém automatické brzdění rukávem, když se natahoval k tlačítku stěračů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M71i95r64o27s36l61a25v 47G82r24o61s41s79m49a61n90n 8782739814

25 km/h při jízdě na začátku nástupiště? A pak se vlak pošine touto kosmickou rychlostí k budově? Narostou jízdní doby, sníží se kapacita. Neexistuje řešení pro 21. století?

0/0
6.4.2016 22:47

J62i74ř55í 60K31o83c87u38r31e68k 6555934735728

Existuje: ETCS

0/0
7.4.2016 0:57

P18e85t40r 70N20o24v68o77t39n42y 1481690771

Proč by mělo mít ETCS v zásadě jiné brzdné křivky než AVV ?

0/0
7.4.2016 11:18

M33i49c81h16a51l 32C31h33a84l26u44p42a 6428480329923

To je jak v letectví, tam taky spousta doporučení a pravidel vznikla až potom, co se stal nějaký průšvih. To, že je vypnutí nějakého automatického systému doprovázeno dostatečně zřetelným akustickým signálem by asi mělo být standard všude.

+2/0
6.4.2016 21:07

V77á37c29l86a67v 70Č63e30r29m68á59k 4233840457224

Jo, udělal to omylem rukávem (a kdoví jestli vůbec) a jaká na to bude reakce: zakážeme to. Takhle může reagovat jenom magor.

+2/−1
6.4.2016 18:50

P22a60v15e63l 88Ř48a62p13e71k 7512496329695

Hlavně že to mají na koho hodit. Z logiky věci plyne, že před soudem by měl stát ten, kdo systém AVV schválil do provozu, protože:

1) I přes přepnutí do režimu A systém nadále sleduje polohu na trati a systém tudíž měl informaci, že se blíží na konec trati, avšak nechal vlak jet dál bez jakéhokoli zásahu.

2) Bod 1 je zvláště významný z toho pohledu, že režim činnosti lze omylem přepnout. Pokud se strojvedoucí spolehá na to, že systém sám zastaví, nelze vůbec dopustit, aby po nevědomém přenastavení jednoho prvku v podobě unifikované páčky (jedné v řadě dalších) bylo automatické zastavení vypnuto.

AVV v této podobě je přímo nebezpečný systém, který nemá ve vlaku do dělat, dokud nedojde k úpravě.

+9/−3
6.4.2016 17:41

P83e43t54r 25N33o57v44o28t47n92y 1341900901

A strojvedoucí tupě seděl a čekal že to začne brzdit? Spíš se nevěnoval svým povinnostem.

+6/0
6.4.2016 17:43

P82a76v98e83l 16Ř93a78p94e12k 7122866759305

To nerozporuji. I když nikdo neví, jak by se v takové situaci zachoval.

+3/−1
6.4.2016 17:46

P98e43t11r 82N65o72v56o48t90n12y 1391450811

Jinak k 1) Když je to vypnuté, tak je to vypnuté, proč by to mělo reagovat? Tyhle "umělé inteligence" ať si zkouší microsoft ve svých produktech.

+4/0
6.4.2016 17:48

P69a47v90e23l 91Ř37a94p90e88k 7412486649965

Když je to vypnuté, tak by to mělo být indikováno takovým způsobem, který vyloučí, že strojvůdce bude ze zvyku spoléhat na samočinné zastavení. Jinými slovy, nevědomé vypnutí by nemělo být vůbec možné. On je totiž zásadní rozdíl, kdy AVV není vůbec instalováno, a nebo je pouze vypnuto, ale obsluha očekává jeho účinkování.

+3/−1
6.4.2016 18:08

A38r12n42o80š40t 66K48o12b58y11k27a 9649379608440

Tohohle se nejvíc bojím u adaptivního tempomatu v autu, které taky zastavuje samo. Zapnutý svítí bíle, vypnutý šedě. Ohromnej rozdíl...

+3/0
6.4.2016 20:21

J52i90ř73í 69K48o33c33u41r13e88k 6195594805398

Pokud je jednoznačným viníkem AVV, tak lze předpokládat, že podobné nehody by se bez AVV nestávaly. Jenže ony se stávaly, takže ani tuto nelze hodit jen na AVV

PS: AVV není vlakový zabezpečovač.

0/0
7.4.2016 1:00

P19a12v62e27l 67Ř44a53p16e20k 7702726959795

I závěrečná zpráva DI doporučuje akustický signál při vypnutí režimu CB, takže tím de facto potvrzují, že dnes je to uděláno blbě. A předpokládám, že strojvůdce na tomhle postaví svou obhajobu.

0/0
7.4.2016 7:17

P21e45t73r 58N64o75v59o48t96n66y 1781260731

Ta sama zprava taky tvrdi, že měl ještě asi 16 s čas něco s tim udělat. Kdyby se věnoval svým povinnostem.

+1/0
7.4.2016 8:06

P14e70t39r 91K30o17r67b72e48l 9986647460682

Různá zabezpečovací zařízení se vyrábějí více než sto let právě proto, aby se eliminovali situace, kdy se někdo něčemu plně nevěnuje. A nemusí to být šlendryján, může se věnovat prostě něčemu jinému. Bezpečnější bude, když se tam ten signál dá než jenom říci "dodržujte předpis".

0/0
7.4.2016 10:19

P26e89t45r 80N12o95v51o53t22n94y 1381400541

Přes všechnu možnou techniku je tam právě strojvedoucí pro případy jejího selhání nebo pro další mimořádnosti. Jinak by tam už být nemusel. Čemu se věnoval při vjezdu na kusou kolej tak důležitému, že si nevšiml, že jede k zarážedlu 40 km/h? Samozřejmě řádná indikace stavu AVV a potvrzování při přepínání stavů by byla žádoucí a bude to dost velká polehčující okolnost.

0/0
7.4.2016 11:24

J82a30n 90F22r44o82l11í93k 6406820765274

V souboru opatření ČD by měl být zákaz nošení rukávů.;-D

+1/0
6.4.2016 17:24

V49a64c38l17a71v 46P19e21r94o58u69t12k26a 6638817734291

No a teď tu o Budulínkovi.. Pokud je to spínač na přistrojove desce vpravo dole třetí od kraje tak ty montérky na to musel pověsit http://www.atlaslokomotiv.net/katalog/471/stanoviste.jpg. Spínač tlačíte směrem dolů a takže nějaký pohyb zboku je nemožný..zde video ..http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-ostrava/zpravy/152442-vysetrovatele-pochybuji-selhal-strojvedouci-nebo-vlak/

Budu rád,když mi někdo ze znalých opraví.

+4/0
6.4.2016 16:29

B90o74h10u61s75l33a46v 81K36r63á80l45í74k 2851160689626

No a jakou hypotézu teda máte vy? Že to vypnul schválně, protože už ho jeho práce nebavila a tak chtěl udělat nějakej pořádnej průser?

+1/0
6.4.2016 16:57

V61a41c23l46a49v 58P28e28r59o34u60t87k95a 6798117364731

Vypnul automatiku a nepokusil se brzdit ručně,napádá vás něco? Sledoval jste diskuzi u článků ,které tu byly v době kdy se nehoda stala? Bylo tam dost odpovědí lidí co toho o tom řízení vědí dost. Tady máte drážní inspekce/str.32/.. https://www.azd.cz/admin/files/Dokumenty/pdf/Reporter/2015-3.pdf

0/0
6.4.2016 17:27

P48e18t75r 65N73o40v90o35t44n81y 1381750301

Vypnul to, zapomněl a asi si začal balit věci. Jinak se totiž těžko dá vysvětlit, že ani nesáhl na brzdič.

+6/0
6.4.2016 17:36

J72i62ř42i62n11a 49B60r82a51d26á80č42o25v98á 2852920409839

je mi toho člověka líto,třeba dělal svou práci vždy zodpovědně a potom zavadí rukávem o páčku a je z toho malér na celý život.

+5/−5
6.4.2016 16:10

V78a18c10l46a97v 91P96e87r11o31u20t14k75a 6898527394601

No třeba budete mít štěstí a až někdy poletíte tak bude kapitán stejně zodpovědný ale náhodou zavadí rukávem..

+1/−1
6.4.2016 16:24

J96i54ř42i77n60a 75B89r96a90d94á32č58o40v15á 2412140979589

Nemyslíte si,že se to může stát komukoliv z nás? Třeba zapomeneme někdo vypnout nějaký stroj, nebo může někdo z nás zapomenou vypnout varnou konvici ,nebo něco jiného a bude z toho ohrožení ostatních a třeba bychom také byli rádi,kdyby nám nehrozilo 8 let a lidé se na nás dívali shovívavěji.

+2/−2
6.4.2016 16:28

P66e29t36r 64K49o65r23b48e38l 9716467500892

Čtu diskusi a koukám, jak je veřejnost v obraze. Místo nešikovného umístění páčky řeší ústrojovou kázeň strojvedoucího.

+9/0
6.4.2016 15:45

P89e85t48r 87K47o96r15b28e42l 9196497170962

My na ty automaty a počítače stejně jednou zajdeme.

0/−1
6.4.2016 15:43

J39i69ř26í 78K10o76c40u84r19e33k 6425144765648

Stéblová, rok 1960, 118 mrtvých. A za fšecko můžou ty podějané pící sjačky!

+1/0
7.4.2016 1:04

P46e27t60r 49K14o42r71b91e26l 9926167920402

Bude to, až jednou vypnou proud. Za pár let už lidi nebudou umět bez počítače ani spláchnout.

0/0
7.4.2016 10:12

P33e19t85r56a 52Z91r83u78b21e92c45k72á 3580141750240

Zastavil se až o Ugovu šťávu ;-)

0/0
6.4.2016 15:27

L54a43d30i50s15l95a90v 88T66r92i41s66k76a 4985847920

No, když to tak čtu, tak jsem rád, že piloti letadel mají uniformy a nechodí v montérkách. Při představě, že by kapitán letadla omylem rukávem svých montérek vypnul autopilota a pak po čase s překvapením zjistil, že letadlo míří střemhlav dolů, mne jímá hrůza.

+5/0
6.4.2016 14:34

B83o10h61u98s46l84a61v 84K79r42á34l34í24k 2761540379956

Rukávy uniforem s ozdobnými kovovými knoflíčky jsou ještě rizikovější. ;-D Ale co se týče ohrnutých rukávů, mám pocit, že jsem zrovna nedávno četl nějaký provozní předpis jakéhosi autobusového či tramvajového dopravce, kde bylo ohrnování rukávů výslovně zakázáno jako porušení ústrojové kázně. K tomu ČD ještě asi nedospěly.

+1/0
6.4.2016 14:51

M76a70r59t84i52n 34N37e27r96m89u58t 9607277118229

To je celkem jedno, pokud někdo vymyslí řídící pult, kde životně důležitou funkci lze náhodným pohybem nenápadně deaktivovat, toho bych za trest přivázal na čumák lokomotivy.

+7/0
6.4.2016 15:04

M17a52r88t58i52n 75N76o69v80o45t69n72ý 8709664747894

Ono se to nedá vypnout "omylem", to je jen jeho výmluva

+1/−1
6.4.2016 20:49

M48a13r70t10i37n 35N17e41r74m34u80t 9497947128339

Nevím jak to tam má, jenom nechápu, proč tu někteří plivají na montérky, když ohrnout rukávy jde skoro u každého kabátu nebo košile

0/0
6.4.2016 22:09

M62a40r22t27i71n 86N94e84r29m10u11t 9777497818619

To se stalo a nebylo potřeba ani ohrnutého rukávu. Celá posádka v kabině řešila prasklou žárovičku a někdo omylem drbnul do kniplu. Tím se deaktivoval autopilot a letadlo si to namířilo dolů.

+5/0
6.4.2016 15:03

M12i52c28h50a98l 36C56h67a59l23u67p30a 6268940919763

A od té doby mají povinnost na řízení provozu hlídat, jestli letadlo dodržuje přidělený kurz a výšku. Dřív jim to asi bylo jedno a že jsou nízko zjistili, až když zmizelo z radaru.

Ale těch případů bylo víc, jednou zase posádka k řízení za letu posadila vlastní děti, synek vypnul část automatiky a nikdo si toho nevšiml. Když to zjistili, tak už bylo tak nakloněné, že piloti se k řízení nedostali a dítě to nezvládlo. Myslím, že nikdo nepřežil.

0/0
6.4.2016 21:15

M16a39r37t45i36n 39N21e65r34m71u36t 9107377738299

Hlavně posádky dostaly novou, zdánlivě samozřejmou instrukci, že při řešení problémů musí vždy zůstat jeden člověk, který "dává pozor na cestu". To jsme zjistili už jako kluci - když jsme vyjeli hledat na kolech třešně v aleji, nesmí koukat po stromech oba naráz, ale jenom jeden, jinak je vzájemná srážka zaručena :-)

0/0
6.4.2016 22:03

K17r21y29š96t66o38f 15L11a57n34í75k 1979690605735

8 let za neumyslnou chybu, pri ktere se skoro nikomu nic nestalo? To je dost. Samozrejme je na miste pracovnepravni a financni trest, take predpokladam ze drahy i strojvedouci jsou pojisteni.

+22/0
6.4.2016 14:31

B20o78h84u44s11l12a30v 14K75r72á40l61í26k 2371980569396

Víte - pokud by některý kousek betonu z toho rozstřeleného zarážedla trefil někoho v hale do hlavy, tak by taky měl automaticky trest smrti, a nic by nepomohla výmluva, že ten strojvůdce to vlastně myslel dobře. Strojvůdce si prostě musí být vědom, že i půlminutová nepozornost může mít tvrdý dopad nejen na životy ostatních, ale i na jeho vlastní. Jinou věcí samozřejmě je, jestli trest odnětí svobody na X let vůbec má nějaký smysl - ať už u nedbalostních činů, nebo třeba i u násilných činů.

+2/−2
6.4.2016 14:59

K84r92y59š19t95o97f 35L48a10n37í79k 1209590405515

Ano, pokud by tam bylo usmrceni ci tezke zraneni, ale v trestat cloveka za neumyslnou hmotnou skodu 8-mi lety vezeni mi opravdu prijde neprimerene. Nebo za cobykdyby. To je jako byste se vyboural se svou rodinou v aute do zdi a mel jste jit sedet na 8 let za to, ze pred tou zdi mohl nekdo stat.

+2/0
6.4.2016 15:54

B15o59h60u56s24l92a71v 27K86r16á53l33í35k 2751870739586

Trest by měl být především za to, jak člověk jednal, nikoliv za to, jestli tím zrovna náhodou způsobil nebo nezpůsobil něčí smrt - to už je pak jen náhoda, kterou bychom mu opravdu neměli přičítat k vině. Je přece nesmysl dávat někomu osmimi letý trest jenom za to, že ten kus betonu náhodou zrovna někoho trefil.

+1/−1
6.4.2016 17:03

F46i22l75i10p 64S24i80r59o94t10e74k 9492929252421

Souhlas. Ale začal bych s tím na silnicích - předjíždění na plné čáře, například.

+2/0
6.4.2016 17:38

P55e66t75r 51P42r45u22s 7757715129512

Spáchal takový čin proto, že porušil důležitou povinnost vyplývající z jeho zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce nebo uloženou mu podle zákona....a...způsobl škodu velkého rozsahu.

+1/−1
6.4.2016 15:06

K73r98y71š22t62o31f 43L23a27n74í14k 1949460755635

A pro stat, tedy nas vsechny, bude prospesne, kdyz dosud bezuhony clovek, ktery udelal neumysnou chybu, pri niz doslo k velke hmotne skode, pujde sedet a budeme ho roky zivit, namisto aby pouzil sve znalosti a kvalifikaci a treba nekde na vlecce si odpracoval, co zavinil.

+7/0
6.4.2016 16:00

P96e71t52r 46P23r38u90s 7467295319972

Jako ze by na vlecce splatil 80 mega?

Ze je ten pan bezuhonny je jiste polehcujici okolnost. Nic to nemeni na faktu, ze mohl zabit nebo zmrzacit mnoho lidi. Ze se nikomu nic nestalo je dost velka nahoda a nebojim se rict ze zazrak. Kazdy z nas muze neco neumyslne zavinit a kazdy z nas je za to odpovedny. Tak to proste je. Verim, ze kdybyste v tu chvili na tom nastupisti stal, mel byste jiny nazor...

0/−1
6.4.2016 17:00

J16i44ř10í 10K10o38c61u71r16e60k 6325874215288

Ve věku 59 roků toho už moc neodpracuje.

0/0
7.4.2016 1:05

M59i11c24h23a51l 71H38u75s77e48k 9504323340884

Je tam až, neočekávám, že dostane plnou palbu, na druhou stranu, jaký paragraf byste na to vzal..

+2/0
6.4.2016 15:52

K23r82y61š52t90o63f 24L97a23n27í74k 1759420745685

Nejsem znalec paragrafu, kazdopadne si myslim, ze odpovidajici by byl podmineny trest, mozna zakaz cinnosti a samozrejme odpovidajici nahrada skody, ktera by toho cloveka a jeho rodinu nehodila mezi bezdomovce. Proto by me zajimalo, jak je to s pojistkou.

0/0
6.4.2016 16:19
Foto

T13o73m82á40š 28K62r37o76u32p77a 8590692401660

Trochu nechápu proč strojvedoucí moderního vlaku chodí v monterkách, to není zrovna moc na úrovni uniforma, ty lidu většinou vypadají jak opraváři výtahu než strojvedoucí vlaku, a ani ten velkej nápis CD na zádech, jim na stylu nijak nepřidá.

+18/0
6.4.2016 14:24

L61a58d76i13s72l58a32v 97T79r96i56s13k61a 4865957480

No, je pravda, že doba železných ořů a Friga na mašině je už pryč, takže ty montérky tak nějak taky nechápu.

+3/0
6.4.2016 14:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.