Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Brzdu jsem vypnul rukávem, říká strojvůdce o vyjetí vlaku na nástupiště

Devětapadesátiletého strojvůdce, který může za loňské vykolejení vlaku na Masarykově nádraží v Praze, obvinila policie z obecného ohrožení. Ten ve výpovědi naznačil i to, proč vlak ve stanici nebrzdil. Domnívá se, že omylem vypnul systém automatické brzdění rukávem, když se natahoval k tlačítku stěračů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M37i12r86o17s72l47a64v 28G21r79o87s76s89m74a95n91n 8762599714

25 km/h při jízdě na začátku nástupiště? A pak se vlak pošine touto kosmickou rychlostí k budově? Narostou jízdní doby, sníží se kapacita. Neexistuje řešení pro 21. století?

0/0
6.4.2016 22:47

J32i62ř82í 17K25o13c84u26r60e71k 6605584115958

Existuje: ETCS

0/0
7.4.2016 0:57

P48e53t84r 87N37o47v91o41t16n50y 1611330521

Proč by mělo mít ETCS v zásadě jiné brzdné křivky než AVV ?

0/0
7.4.2016 11:18

M15i68c82h88a37l 60C69h42a57l53u94p70a 6148870319133

To je jak v letectví, tam taky spousta doporučení a pravidel vznikla až potom, co se stal nějaký průšvih. To, že je vypnutí nějakého automatického systému doprovázeno dostatečně zřetelným akustickým signálem by asi mělo být standard všude.

+2/0
6.4.2016 21:07

V55á60c30l86a80v 51Č30e21r14m49á21k 4783890557414

Jo, udělal to omylem rukávem (a kdoví jestli vůbec) a jaká na to bude reakce: zakážeme to. Takhle může reagovat jenom magor.

+2/−1
6.4.2016 18:50

P54a90v59e78l 57Ř77a82p33e97k 7402626899985

Hlavně že to mají na koho hodit. Z logiky věci plyne, že před soudem by měl stát ten, kdo systém AVV schválil do provozu, protože:

1) I přes přepnutí do režimu A systém nadále sleduje polohu na trati a systém tudíž měl informaci, že se blíží na konec trati, avšak nechal vlak jet dál bez jakéhokoli zásahu.

2) Bod 1 je zvláště významný z toho pohledu, že režim činnosti lze omylem přepnout. Pokud se strojvedoucí spolehá na to, že systém sám zastaví, nelze vůbec dopustit, aby po nevědomém přenastavení jednoho prvku v podobě unifikované páčky (jedné v řadě dalších) bylo automatické zastavení vypnuto.

AVV v této podobě je přímo nebezpečný systém, který nemá ve vlaku do dělat, dokud nedojde k úpravě.

+9/−3
6.4.2016 17:41

P89e27t32r 59N70o38v60o89t40n46y 1711630471

A strojvedoucí tupě seděl a čekal že to začne brzdit? Spíš se nevěnoval svým povinnostem.

+6/0
6.4.2016 17:43

P70a84v86e49l 89Ř52a11p22e49k 7792546199735

To nerozporuji. I když nikdo neví, jak by se v takové situaci zachoval.

+3/−1
6.4.2016 17:46

P34e72t36r 32N55o27v60o31t31n86y 1261610181

Jinak k 1) Když je to vypnuté, tak je to vypnuté, proč by to mělo reagovat? Tyhle "umělé inteligence" ať si zkouší microsoft ve svých produktech.

+4/0
6.4.2016 17:48

P61a94v51e24l 53Ř87a24p19e16k 7972456589505

Když je to vypnuté, tak by to mělo být indikováno takovým způsobem, který vyloučí, že strojvůdce bude ze zvyku spoléhat na samočinné zastavení. Jinými slovy, nevědomé vypnutí by nemělo být vůbec možné. On je totiž zásadní rozdíl, kdy AVV není vůbec instalováno, a nebo je pouze vypnuto, ale obsluha očekává jeho účinkování.

+3/−1
6.4.2016 18:08

A20r87n86o49š46t 77K49o96b13y86k63a 9179899548130

Tohohle se nejvíc bojím u adaptivního tempomatu v autu, které taky zastavuje samo. Zapnutý svítí bíle, vypnutý šedě. Ohromnej rozdíl...

+3/0
6.4.2016 20:21

J26i49ř96í 70K87o80c90u15r70e35k 6355664945638

Pokud je jednoznačným viníkem AVV, tak lze předpokládat, že podobné nehody by se bez AVV nestávaly. Jenže ony se stávaly, takže ani tuto nelze hodit jen na AVV

PS: AVV není vlakový zabezpečovač.

0/0
7.4.2016 1:00

P28a74v89e73l 14Ř16a71p43e80k 7492476219215

I závěrečná zpráva DI doporučuje akustický signál při vypnutí režimu CB, takže tím de facto potvrzují, že dnes je to uděláno blbě. A předpokládám, že strojvůdce na tomhle postaví svou obhajobu.

0/0
7.4.2016 7:17

P57e18t87r 16N63o42v21o92t65n10y 1741700681

Ta sama zprava taky tvrdi, že měl ještě asi 16 s čas něco s tim udělat. Kdyby se věnoval svým povinnostem.

+1/0
7.4.2016 8:06

P29e81t26r 24K21o21r54b42e83l 9226727430842

Různá zabezpečovací zařízení se vyrábějí více než sto let právě proto, aby se eliminovali situace, kdy se někdo něčemu plně nevěnuje. A nemusí to být šlendryján, může se věnovat prostě něčemu jinému. Bezpečnější bude, když se tam ten signál dá než jenom říci "dodržujte předpis".

0/0
7.4.2016 10:19

P47e40t81r 68N57o32v75o69t42n96y 1821280711

Přes všechnu možnou techniku je tam právě strojvedoucí pro případy jejího selhání nebo pro další mimořádnosti. Jinak by tam už být nemusel. Čemu se věnoval při vjezdu na kusou kolej tak důležitému, že si nevšiml, že jede k zarážedlu 40 km/h? Samozřejmě řádná indikace stavu AVV a potvrzování při přepínání stavů by byla žádoucí a bude to dost velká polehčující okolnost.

0/0
7.4.2016 11:24

J33a83n 69F61r73o25l13í45k 6866880275654

V souboru opatření ČD by měl být zákaz nošení rukávů.;-D

+1/0
6.4.2016 17:24

V38a36c65l77a73v 94P24e71r77o94u79t21k96a 6518517934981

No a teď tu o Budulínkovi.. Pokud je to spínač na přistrojove desce vpravo dole třetí od kraje tak ty montérky na to musel pověsit http://www.atlaslokomotiv.net/katalog/471/stanoviste.jpg. Spínač tlačíte směrem dolů a takže nějaký pohyb zboku je nemožný..zde video ..http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-ostrava/zpravy/152442-vysetrovatele-pochybuji-selhal-strojvedouci-nebo-vlak/

Budu rád,když mi někdo ze znalých opraví.

+4/0
6.4.2016 16:29

B85o84h43u94s49l87a70v 71K32r47á56l40í49k 2591510639126

No a jakou hypotézu teda máte vy? Že to vypnul schválně, protože už ho jeho práce nebavila a tak chtěl udělat nějakej pořádnej průser?

+1/0
6.4.2016 16:57

V29a95c20l90a68v 12P67e55r93o37u13t58k63a 6328727194451

Vypnul automatiku a nepokusil se brzdit ručně,napádá vás něco? Sledoval jste diskuzi u článků ,které tu byly v době kdy se nehoda stala? Bylo tam dost odpovědí lidí co toho o tom řízení vědí dost. Tady máte drážní inspekce/str.32/.. https://www.azd.cz/admin/files/Dokumenty/pdf/Reporter/2015-3.pdf

0/0
6.4.2016 17:27

P11e14t83r 69N87o48v93o15t50n56y 1661410371

Vypnul to, zapomněl a asi si začal balit věci. Jinak se totiž těžko dá vysvětlit, že ani nesáhl na brzdič.

+6/0
6.4.2016 17:36

J45i38ř56i93n32a 55B82r17a27d81á74č49o55v59á 2662230679259

je mi toho člověka líto,třeba dělal svou práci vždy zodpovědně a potom zavadí rukávem o páčku a je z toho malér na celý život.

+5/−5
6.4.2016 16:10

V83a31c14l58a46v 78P41e40r56o25u85t27k54a 6108247654911

No třeba budete mít štěstí a až někdy poletíte tak bude kapitán stejně zodpovědný ale náhodou zavadí rukávem..

+1/−1
6.4.2016 16:24

J74i11ř69i10n26a 35B37r82a31d19á30č42o87v36á 2912810419829

Nemyslíte si,že se to může stát komukoliv z nás? Třeba zapomeneme někdo vypnout nějaký stroj, nebo může někdo z nás zapomenou vypnout varnou konvici ,nebo něco jiného a bude z toho ohrožení ostatních a třeba bychom také byli rádi,kdyby nám nehrozilo 8 let a lidé se na nás dívali shovívavěji.

+2/−2
6.4.2016 16:28

P20e33t85r 90K77o61r90b98e66l 9316987360742

Čtu diskusi a koukám, jak je veřejnost v obraze. Místo nešikovného umístění páčky řeší ústrojovou kázeň strojvedoucího.

+9/0
6.4.2016 15:45

P34e88t66r 91K21o97r25b67e94l 9756747250692

My na ty automaty a počítače stejně jednou zajdeme.

0/−1
6.4.2016 15:43

J20i96ř68í 88K92o45c23u27r14e42k 6155834335178

Stéblová, rok 1960, 118 mrtvých. A za fšecko můžou ty podějané pící sjačky!

+1/0
7.4.2016 1:04

P18e27t68r 16K83o93r43b95e53l 9306447790832

Bude to, až jednou vypnou proud. Za pár let už lidi nebudou umět bez počítače ani spláchnout.

0/0
7.4.2016 10:12

P25e25t24r56a 21Z75r17u50b93e39c77k37á 3630231570300

Zastavil se až o Ugovu šťávu ;-)

0/0
6.4.2016 15:27

L55a61d17i87s89l16a49v 36T68r90i30s35k24a 4525477530

No, když to tak čtu, tak jsem rád, že piloti letadel mají uniformy a nechodí v montérkách. Při představě, že by kapitán letadla omylem rukávem svých montérek vypnul autopilota a pak po čase s překvapením zjistil, že letadlo míří střemhlav dolů, mne jímá hrůza.

+5/0
6.4.2016 14:34

B23o61h96u12s88l84a93v 18K25r65á24l86í90k 2771300809856

Rukávy uniforem s ozdobnými kovovými knoflíčky jsou ještě rizikovější. ;-D Ale co se týče ohrnutých rukávů, mám pocit, že jsem zrovna nedávno četl nějaký provozní předpis jakéhosi autobusového či tramvajového dopravce, kde bylo ohrnování rukávů výslovně zakázáno jako porušení ústrojové kázně. K tomu ČD ještě asi nedospěly.

+1/0
6.4.2016 14:51

M74a96r68t37i90n 92N18e74r87m86u30t 9547817368509

To je celkem jedno, pokud někdo vymyslí řídící pult, kde životně důležitou funkci lze náhodným pohybem nenápadně deaktivovat, toho bych za trest přivázal na čumák lokomotivy.

+7/0
6.4.2016 15:04

M91a33r24t11i25n 55N41o69v67o98t72n34ý 8919614447904

Ono se to nedá vypnout "omylem", to je jen jeho výmluva

+1/−1
6.4.2016 20:49

M70a48r49t49i55n 78N26e31r67m88u36t 9107977728629

Nevím jak to tam má, jenom nechápu, proč tu někteří plivají na montérky, když ohrnout rukávy jde skoro u každého kabátu nebo košile

0/0
6.4.2016 22:09

M43a39r73t94i66n 63N28e65r40m43u36t 9107377288679

To se stalo a nebylo potřeba ani ohrnutého rukávu. Celá posádka v kabině řešila prasklou žárovičku a někdo omylem drbnul do kniplu. Tím se deaktivoval autopilot a letadlo si to namířilo dolů.

+5/0
6.4.2016 15:03

M26i22c53h95a59l 16C42h85a93l23u17p91a 6438350289413

A od té doby mají povinnost na řízení provozu hlídat, jestli letadlo dodržuje přidělený kurz a výšku. Dřív jim to asi bylo jedno a že jsou nízko zjistili, až když zmizelo z radaru.

Ale těch případů bylo víc, jednou zase posádka k řízení za letu posadila vlastní děti, synek vypnul část automatiky a nikdo si toho nevšiml. Když to zjistili, tak už bylo tak nakloněné, že piloti se k řízení nedostali a dítě to nezvládlo. Myslím, že nikdo nepřežil.

0/0
6.4.2016 21:15

M71a93r45t38i93n 28N66e77r36m51u82t 9187167288779

Hlavně posádky dostaly novou, zdánlivě samozřejmou instrukci, že při řešení problémů musí vždy zůstat jeden člověk, který "dává pozor na cestu". To jsme zjistili už jako kluci - když jsme vyjeli hledat na kolech třešně v aleji, nesmí koukat po stromech oba naráz, ale jenom jeden, jinak je vzájemná srážka zaručena :-)

0/0
6.4.2016 22:03

K87r12y10š72t23o56f 11L23a56n11í52k 1789810595705

8 let za neumyslnou chybu, pri ktere se skoro nikomu nic nestalo? To je dost. Samozrejme je na miste pracovnepravni a financni trest, take predpokladam ze drahy i strojvedouci jsou pojisteni.

+22/0
6.4.2016 14:31

B84o39h21u11s64l16a91v 89K72r96á55l74í68k 2171320339796

Víte - pokud by některý kousek betonu z toho rozstřeleného zarážedla trefil někoho v hale do hlavy, tak by taky měl automaticky trest smrti, a nic by nepomohla výmluva, že ten strojvůdce to vlastně myslel dobře. Strojvůdce si prostě musí být vědom, že i půlminutová nepozornost může mít tvrdý dopad nejen na životy ostatních, ale i na jeho vlastní. Jinou věcí samozřejmě je, jestli trest odnětí svobody na X let vůbec má nějaký smysl - ať už u nedbalostních činů, nebo třeba i u násilných činů.

+2/−2
6.4.2016 14:59

K75r44y28š89t42o62f 15L84a70n79í88k 1379510495845

Ano, pokud by tam bylo usmrceni ci tezke zraneni, ale v trestat cloveka za neumyslnou hmotnou skodu 8-mi lety vezeni mi opravdu prijde neprimerene. Nebo za cobykdyby. To je jako byste se vyboural se svou rodinou v aute do zdi a mel jste jit sedet na 8 let za to, ze pred tou zdi mohl nekdo stat.

+2/0
6.4.2016 15:54

B28o64h66u52s95l14a63v 70K95r22á36l74í66k 2801410169336

Trest by měl být především za to, jak člověk jednal, nikoliv za to, jestli tím zrovna náhodou způsobil nebo nezpůsobil něčí smrt - to už je pak jen náhoda, kterou bychom mu opravdu neměli přičítat k vině. Je přece nesmysl dávat někomu osmimi letý trest jenom za to, že ten kus betonu náhodou zrovna někoho trefil.

+1/−1
6.4.2016 17:03

F76i72l12i46p 40S80i51r75o16t26e92k 9362139612311

Souhlas. Ale začal bych s tím na silnicích - předjíždění na plné čáře, například.

+2/0
6.4.2016 17:38

P57e70t56r 14P49r78u36s 7747225739322

Spáchal takový čin proto, že porušil důležitou povinnost vyplývající z jeho zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce nebo uloženou mu podle zákona....a...způsobl škodu velkého rozsahu.

+1/−1
6.4.2016 15:06

K76r16y86š47t14o38f 72L64a59n78í46k 1489860825255

A pro stat, tedy nas vsechny, bude prospesne, kdyz dosud bezuhony clovek, ktery udelal neumysnou chybu, pri niz doslo k velke hmotne skode, pujde sedet a budeme ho roky zivit, namisto aby pouzil sve znalosti a kvalifikaci a treba nekde na vlecce si odpracoval, co zavinil.

+7/0
6.4.2016 16:00

P76e89t87r 69P44r92u59s 7147275959332

Jako ze by na vlecce splatil 80 mega?

Ze je ten pan bezuhonny je jiste polehcujici okolnost. Nic to nemeni na faktu, ze mohl zabit nebo zmrzacit mnoho lidi. Ze se nikomu nic nestalo je dost velka nahoda a nebojim se rict ze zazrak. Kazdy z nas muze neco neumyslne zavinit a kazdy z nas je za to odpovedny. Tak to proste je. Verim, ze kdybyste v tu chvili na tom nastupisti stal, mel byste jiny nazor...

0/−1
6.4.2016 17:00

J37i65ř53í 49K96o89c71u18r14e44k 6875674225638

Ve věku 59 roků toho už moc neodpracuje.

0/0
7.4.2016 1:05

M62i47c12h52a20l 32H69u30s34e12k 9464863510394

Je tam až, neočekávám, že dostane plnou palbu, na druhou stranu, jaký paragraf byste na to vzal..

+2/0
6.4.2016 15:52

K39r27y11š69t50o79f 11L16a20n19í81k 1569750775785

Nejsem znalec paragrafu, kazdopadne si myslim, ze odpovidajici by byl podmineny trest, mozna zakaz cinnosti a samozrejme odpovidajici nahrada skody, ktera by toho cloveka a jeho rodinu nehodila mezi bezdomovce. Proto by me zajimalo, jak je to s pojistkou.

0/0
6.4.2016 16:19
Foto

T79o87m31á75š 15K80r54o56u61p16a 8730632161410

Trochu nechápu proč strojvedoucí moderního vlaku chodí v monterkách, to není zrovna moc na úrovni uniforma, ty lidu většinou vypadají jak opraváři výtahu než strojvedoucí vlaku, a ani ten velkej nápis CD na zádech, jim na stylu nijak nepřidá.

+18/0
6.4.2016 14:24

L13a19d47i42s78l85a43v 28T27r41i62s55k37a 4915707630

No, je pravda, že doba železných ořů a Friga na mašině je už pryč, takže ty montérky tak nějak taky nechápu.

+3/0
6.4.2016 14:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.