Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Doprava v metropoli zmoudří, přibude chytrých zastávek a aplikací

Pražskou dopravu má vylepšit řada technologických novinek. Letos bude spuštěna mobilní aplikace s informacemi o cestování po Praze. Další aplikace nabídne přehled volných parkovacích míst. Chystají se i zastávky, které budou ukazovat aktuální příjezdy spojů, jízdné bude možné vždy platit bezkontaktně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P37a15t37r55i98k 91E32g40e14r 2678890119111

Já doufám, že ROPID u nových JŘ vymyslí třeba zst. Želivského a Želivského - Strojimport. Zastávky u stanic metra bych přejmenoval na stanice nebo terminály, aby cestující poznal, že jde o přestupní stanici. Třeba u zastávek kde je přestup na metro je v hlášení tento dodatek celkem by se hodil i u zastávek tramvajových. Když jde udělat symbol (A), (B), (C) mohl by být také (T). ROPID jsem chtěl informovat o možnosti mít také tramvaje pod písmeny F, H, K, M, R, T.

0/0
28.6.2016 14:26

T77o83m70á11š 63U98l79r19y92c78h 1566353939790

Chytrá zastávka včera ráno na Přístavišti. Když jsem přišel, ukazovala následující:

17 za 1 minuta

17 za 2 minuty

3 za 4 minuty

Jako první přijela 3ka. Po jejím odjezdu byl ukazatel následující:

17 za 1 minuta

17 za 1 minuta (ano, ten řádek dvakrát)

17 za 5 minut

Po chvilce ty první dva řádky se 17kou, která vůbec nepřijela! zmizely.

Osm minut po první 3ce přijela další. 17ka vůbec žádná.

+2/0
28.6.2016 9:30

P39e19t49r 91U83l42l43m35a80n29n 2147228607622

V takovém případě by zastávka mohla spíš začít vypisovat kurzy na to, zda tramvaj přijede a kdy ;-D

+3/0
28.6.2016 9:32

T83o69m 19P59á59l24e93k 1221326159298

Hehe, a napojit na online betting. :-P

0/0
28.6.2016 14:42

K29a90r47e33l 83D98r21d41a 6464772437

V metru to funguje stejně. Ten časový údaj, kdy přijede další metro, se také upravuje podle potřeby. Většinou je to použitelné... Ta jestli se to nemá brát, že je vlastně úspěch, když ze 100 údajů platí 70. Jako "garantovaná účinnost systému". ;-D

0/0
28.6.2016 12:06

P36e18t18r 82U43l93l68m36a80n98n 2367848567612

Bod 2: "Škoda", že teď zrovna od O2 utíká hromada lidí k jiným operátorů, díky jejich skvělé politice ohledně internetu v mobilu.

0/0
28.6.2016 9:29

I41v45o 17G25o45v96a26n 1863639237

Na Andělu, jako na největší tramvajové křižovatce Prahy už informace o příjezdu tramvají měli dávno být!!

0/0
28.6.2016 9:23

M52i86c56h44a15l 10D29a25d47e49k 8423112508

Ale aby jela nějaká přímá tramvaj ze Strašnic do Holešovic, to se asi nedočkám :-/

0/0
28.6.2016 9:12
Foto

B76r80o10n52i95s34l29a91v 15G90a70b52r63y13š 2252119801

Spoj jen pro Vás asi fakt nebude mít smysl. Navíc můžete použít metro.

0/0
28.6.2016 10:42

K27a49r53e94l 40D55r46d34a 6304792797

Denně potkám revizory. Rádi kontrolují na místech se "snadným ziskem". Nechutná odpudivá šikana.

Přitom to jízdné je o 1/4 ceny za dopravu a je tady nakonec jen pro tuto "výchovnou šikanu". Nedá se s touhle bradavicí na kráse konečně už něco udělat?

2/3 jízdného platí přespolní a turisté. Pro výdělek "pár drobných" je třeba šikanovat všechny Pražany a utrácet miliardy za Lítačky, Opencarty, bezhotovostní platby, smsky, podvody s jízdenkami...

To celé má fakt logiku. Rv

0/−4
28.6.2016 7:20

P20e47t16r 28U39l93l40m44a44n53n 2307618437302

MHD v Praze je jedna z nejlepších na světě a vzhledem k tomu i jedna z nejlevnějších. Přesto se najde hromada lidí, kteří si na stav MHD stěžují a ještě by chtěli jezdit zadarmo :-P

+1/−2
28.6.2016 9:31
Foto

B46r95o85n91i50s95l14a24v 66G32a92b57r54y46š 2352629281

Ne, není jedna z nejlepších na světě.

0/0
28.6.2016 10:44

J74i54ř49í 80K67r84e51j22č68í72k 2797658364956

Správně. Není jedna z nejlepších. Je nejlepší !

0/−1
28.6.2016 11:53
Foto

B87r20o73n92i58s60l41a79v 82G75a95b79r82y35š 2812499931

No to už vůbec ne... ;-D

0/0
28.6.2016 11:57

P18e81t35r 55U17l92l49m78a21n43n 2787818337332

Mi ukažte město, kde vás MHD sveze prakticky ke každému domu

0/0
28.6.2016 15:18
Foto

B57r39o36n14i46s79l52a75v 11G85a94b70r73y83š 2862119261

Drážďany, Curych, Basilej...

0/0
28.6.2016 16:48

K39a29r78e70l 82D11r50d80a 6264342237

Doprava jednoho cestujícího stojí kolem 20 tis. Kč ročně a hradí se z rozpočtu města. Hradí si ji tedy Pražané. Na tom by se nic neměnilo. Tak nelžete o "ježdění zdarma". Přitom zrušení jízdného by bylo elegantním řešením ku prospěchu celé Prahy. Bylo by to známkou bohatého civilizovaného města a bohaté země.

Potíž je, že revizoři fungují jak taxikáři, jedou z provize z pokut. Podle mě je tady mafie, která nechce přijít o snadný zisk. Takže budeme vymýšlet wifiny a platební karty, ale na zrušení "vyděračů" od DPP se jen tak nepůjde.

Přitom by třeba stačilo postavit rám někde v metru, který by rozpoznal neplatiče a třeba ho nápadně upozornil, že slušnost je platit. Nevybrala by se ani jedna pokuta, ale efekt na nižší počet neplatičů by byl nejspíš stejný jako s revizory. Dávám k úvaze jak udělat "elektronické revizory". (Turnikety neuvažuji. Ty nepovažuji za dobré řešení.)

0/0
28.6.2016 12:00

M47i27r62o96s59l51a47v 49G56r31o44s68s50m42a80n48n 8592459294

Karle, takový geniální rám může vynést jmění. Nechte si ho patentovat.

0/0
28.6.2016 15:56

J64i90ř19í 26J48o62z53a 3618733380841

Chtyre zastavky funguji uz davno jinde...napr. Brno, Ceske Budejovice, Plzen, Usti nad, Most, Liberec, Hradec Kralove.... v Ceskych Budejovicich jsou nejdal, maji je skoro po celem meste a funguji skvele, reauji na zpozdeni trolejbusu, v pripade zacpy kdy dochazi k hromadnemu zpozdeni spoju beha na displeji veta "Vazeni cestujici, vzhledem k dopravnim komplikacim ve meste dochazi ke zpozdeni spoju. Dekujeme za pochopeni."

Je zvlastni, ze Praha do dnes nic takoveho nema. Bylo by dobre umistit panely s odjezdy i do podchodu stanic metra... clovek by pak vedel zda ma pridat do kroku nebo muze jit v klidu...

+1/−1
28.6.2016 7:12
Foto

M33a30r55t39i37n 82P33i96š20t31o46r47a 8548948946599

V metru je to asi záměr, aby se dobíhající mládež nepozabíjela na schodech. Zrovna tam, ale můžete jako plnohodnotnou náhradu použít libovolnou mobilní aplikaci, protože metro jezdí vesměs na minutu přesně.

Zastávky na povrchu vybavené displeji snad aktuální situaci zohledňují, jen se neomlouvají.

+2/−1
28.6.2016 8:49
Foto

B38r38o12n61i89s44l95a68v 32G38a11b23r44y15š 2892739211

V metru by to mělo smysl jen večer nebo o volných dnech. Do metra totiž nejdete přesně na jízdní řád. A ve špičce než sjedete dolů, uletí Vám tři soupravy.

+2/0
28.6.2016 8:58

M70i96c24h23a21l 14D97a25d62e34k 8963282538

V metru ve špičce ty dobíhače nechápu, když za minutu jede další souprava..

0/0
28.6.2016 9:11

L63e31o53š 12M25á32s71l75o 9935879339851

Ono další nejede za minutu ale za tři, a pokud bydlíte třeba na vesnici, kam bus odjíždí od metra jednou za hodinu, tak je velký rozdíl, jestli chytnete tohle metro nebo až to další...

0/0
29.6.2016 20:03

J17o98s81e19f 61K14o41m71á36r82e96k 5804462274339

Jedna chytrá zastávka byla už před mnoha lety na Klárově. Ani nevím, jestli ještě funguje. Nicméně už tehdy byla opravdu přesná a na časy se dalo spolehnout. Proč je tak těžké tohle uvést do běžné praxe... ví Bůh :-/

0/0
28.6.2016 9:51

A14n46t36o19n98í50n 77N73o78v68á42k 7891667110447

V Brně mají všechna vozidla vybavena GPS a mají aplikaci kde je vidět aktuální poloha. V Praze jsou GPSky snad pouze v části busů, čili v podstatě není odkud získávat data aby se dalo ukazovat kdy spoj skutečně přijede.

Možnost vidět aktuální polohy bych ocenil víc než všechno co je popsané v tom článku.

0/0
28.6.2016 16:11

P75e19t89r 36Š13i15m25e15k 2119307656558

Stačilo by vykázat z dopravy feťáky, bezdomovce a podobné špíny a lidi budou MHD rádi používat. Osobně, když mám strach, že v tramvaji chytím žloutenku, tak se mi ji moc používat nechce

+1/0
28.6.2016 6:27
Foto

B27r80o34n72i65s97l98a66v 39G67a78b34r45y38š 2342129501

Já mám zase strach, že se mi v autě jízdou po Praze něco přihodí. MHD využívám už 15 let a nikdy jsem žloutenku nebo podobné svinstvo neměl. Bojíte se úplně zbytečně.

0/−1
28.6.2016 9:00

J28a24k73u70b 90R16o86u89s 3193230284872

Bod č. 2 mne vyděsil. 8-o

+2/0
28.6.2016 2:33

J40o35z88e42f 93S60t92e53b95i75l91a 3675437155187

Příklad chytré zastávky u Národního divadla:

tramvaj č.17 má přijet za 2minuty.

po 4 minutách čekání ukazuje opět to samé;-)

+11/0
27.6.2016 22:11

T40o64m90á74š 79Z22e64m81a15n 3915848354735

Stačilo by kdyby to hlásilo nenadálé výluky provozu..

"tramvaj nejde, jděte na bus".

+1/0
27.6.2016 22:51

K46a81m56i83l 79P78y97t41e88l90a 8502770411579

Tramvaje mívají zpoždění a zastávka zřejmě není zas tak chytrá.

0/0
28.6.2016 6:21
Foto

M54a52r32t15i36n 85P96i56š35t28o47r47a 8748758526839

Takže je vidět, že to není jen dle jízdního řádu, ale koriguje se to dle situace.

+1/0
28.6.2016 8:51

I50v19o 34G28o17v23a29n 1173869647

Jejich čas je jen pouhopouhé prozatím.

0/0
28.6.2016 9:25

J16i75ř50í 73K49r96e48j63č20í39k 2827858584496

Aktualizuje se podle průjezdu čidlem a plánované jízdní doby, takže když se ti za čidlem někde zasekne, máš smůlu.

V 99% případů to funguje dobře.

+1/0
28.6.2016 11:55

R75a88d56i38m 46Š42o13l32c 1885155495414

O víkendu mě třeba zarazilo, že ve Vroclavi, kde teda ty tramvaje (kromě Škoda Porsche) pamatují bůh ví co a ty koleje v dlažebkách jsou teda taky strašný, tak každý vůz měl v sobě automat, kde je možné platit kartou a dokonce i bezkontaktní. Takže paradoxně to asi zas tak velký náklad není, když to je v každém vozu...

+2/0
27.6.2016 21:56

T52o22m50á40š 33C24z27a70k78o31j 6151614775500

v Krakově jsou zas v autobusech :) zda i v tramvajích, to si nepamatuju :D

0/0
27.6.2016 22:40

T97o21m65á23š 10Z64e60m83a51n 3275668894705

Možná by bylo lepší místo "chytrých" systémů moudře dostavět jeden most - např. ten Dvorce-Smíchov..

A ještě podstatnější bod - jaký způsobem se bude bojovat s NIMBYsmem?

Prozatím tato nákaza zablokovala jeden dostavěný sjezd na D0(R0) u Dolních Břežan (práce šmejdů z Písnice) Modřanští zablokovali odstavbu sjezdu u Komořan, Tato nákaza dále zablokovala D0 u Bechovic a Suchdola, zablokovala dostavbu městského okruhu, předražila Blanku a zabila dopravu u Kulaťáku (práce radnice P6). Spořilov zlovolně zablokoval silnici do Zábehlic a mnoho dalších..

+7/−1
27.6.2016 20:35

R54o61b83e86r45t 33H17o53m35o23l78k15a 2670682862701

Tak bych být vámi zase klidnil hormon, aby vám nepraskla žilka. Občané Prahy 12 zablokovali na poslední chvíli sjezd, který se vůbec nikdy neměl budovat. Až během stavby okruhu bylo někomu na radnici namáznuto a začalo se stavět. Vcelku nemají problém s jeho otevřením, ale až po dokončení návazné komunikace KOMOKO. A buďme rádi, jinak by vznikla další totálně ucpaná Strakonická. Protože stávající silnice na takové zatížení není stavěná. Sjezd u Břežan je hotový, v původním plánu byl, ale místní ho dodatečně podmínili otevřením sjezdu právě v Komořanech, což je nesmysl, ale určitě tam taky nějaké všimné putovalo...

+1/−2
27.6.2016 22:06

T54o82m93á59š 94Z44e91m65a74n 3145848804685

Nj, ale teď znamené jet do Břežan/Modřan oklikou přes X jiných věsnic/čtvrtí.

Výborně is tím pomohli ti z Písnice, kudy člověk do Břežan musí jet (nejede-li přes zlatníky)..

0/0
27.6.2016 22:53

J69o32s72e42f 53K72o19m93á43r69e38k 5704962724969

Co se týká vnějšího okruhu, pořád přemýšlím, jestli existuje něco jako stavba ve veřejném zájmu a proč si s tím MD už dávno neporadilo... Jestli je to jenom pomalostí soudů, které řeší všemožné žaloby a odvolání, nebo se nikdo z mocných moc nestará...?

+1/0
27.6.2016 22:23
Foto

B85r17o42n95i72s23l96a43v 71G40a74b20r68y28š 2212419471

Praha prý má jeden z nejlepších systémů MHD v Evropě. Já bych to ovšem tak růžově neviděl. Musím však ocenit poměrně mladý vozový park a většinu tramvajových tratí ve vynikajícím stavu. Ale co se týká technologie a organizace dopravy, je to fakt bída. V tomhle ohledu je podle mě hodně daleko za jinými evropskými metropolemi, v rámci ČR daleko za Brnem. A pokud to není pravda, pak nevím, proč jeden z nejlepších systémů využívá čím dál méně lidí a ulice jsou přecpanější.

+2/−8
27.6.2016 20:12

J36a84n 64V89a16l72o23u94c76h 6752217238650

No ́jo, když tramvaj musí jezdit odevšad všude pokud možno bez přestupu (na rozdíl právě od Brna či Plzně, kde minimalizovali počet linek, které pak jedou často), pak se zahlcují křižovatky požadavkem na všechna možná odbočení, nedají se rozumně udělat proklady, takže přípoje ujíždějí... Bohužel i ta organizace dopravy je o politické odvaze. Protože taková radikální změna by zpočátku (než by cestující zjistil, že i s přestupem je to rychlejší než čekání na přímý spoj), vyvolala nevoli, na kterou (vnímánu jako pokles už tak nevysoké popularity) nemají vole-ní žaludek...

+1/−2
28.6.2016 6:45
Foto

B88r97o70n93i78s67l70a88v 17G54a72b87r10y11š 2772629501

Bohužel Praha nemá tak jednoduchou síť. Ale i přesto s tím lze něco dělat. Jenže to se musí chtít. Každý si hraje na praktika v dopravě, ale je vidět, jak tomu ti praktici v praxi rozumí. Tak, že se MHD přepraví čím dál méně lidí.

Měl by se udělat spíš takový pokus, jaký provedl můj pan profesor v Žilině. Na čistém stole vytvořili zcela nový systém dopravy a nechali ho 3 měsíce zkoušet. Po těch 3 měsících se měli lidé rozhodnout, zda chtějí starý systém vrátit. A vrátit to šlo, protože si uchovali původní dokumenty a neměli problém podle nich jezdit hned druhý den. Samozřejmě, že se jim do starého systému vracet nechtělo. :-)

0/0
28.6.2016 8:54
Foto

B75r31o38n89i43s21l17a16v 79G43a28b10r95y47š 2842309161

Všechno, co se popisuje v článku, není nic nového. Ovšem divím se, že Praha jako česká metropole, a taky největší systém MHD, s tím nepřišla dřív.

1) Doprava v telefonu už asi 2 roky existuje v aplikaci Poseidon, který dokáže vyhledat ideální spojení, najít výhodnou cenu jízdenky a přímo si ji zakoupit. Rovněž elektronické informační panely jsou už dávno v menších městech. Praha s nimi začala teprve při rekonstrukci některých tratí a zastávek. Jen tak namátkou si pamatuju trať do Braníka a do Řep. Ovšem jejich provedení - tedy maticové transparenty, nepovažuju za nejlepší řešení. Jsou rozměrné a vzhledem k velikosti jednoho bodu není zobrazení některých znaků optimální.

2) Pokud bude sledování anonymní na základě přiřazeného čísla, nemám s tím problém. Chci, aby dopravce věděl, kudy já jako osoba č. 8452 cestuju. Otázkou je, zda si s takovými daty poradí. Někteří dopravci sice hezky sbírají data, ale buď je neumí přečíst, nebo je neumí použít a dopravní systém je i po tomto průzkumu stejně mizerný.

3) Byl bych rád, kdyby se počet automatů s placením kartou rozšířil. Téměř pokaždé, co jsem si na hlavním nádraží kupoval jízdenku, nešlo kartou platit. Zrovna minulou neděli, jsem místo přikládání musel kartu zasunout.

4) Nemám co dodat.

5) Autobus nikdy nebude ekologický. A vzhledem k tomu, v jaké fázi je nyní vývoj elektrobusu, mu moc nevěřím. Jestliže chce dopravce postavit troleje na části trasy linky 140, může rovnou elektrifikovat celou trať a zakoupit trolejbusy, protože experimenty s elektrobusy se mu nevyplatí.

6) Praze chybí nějaká ustálená koncepce dopravní obslužnosti. Jestliže současný dokument je 20 starý a neaktuální, pak si dopravní odbor z magistrátu zaslouží vyhazov. Už u chomutovských trolejbusů jsem psal, že o dopravní systém je potřeba se starat jako o živý objekt.

Prostě Praha jako obvykle zaspala.

+1/0
27.6.2016 20:12

K50a76m48i73l 48P53y69t57e28l40a 8902110151709

Poseidon je aplikace jen pro IDSJMK a ani po dvou letech to prý není moc použitelné. Doufám, že Praha to zvládne líp.

0/0
28.6.2016 6:39
Foto

B44r42o36n98i88s84l75a54v 85G63a87b98r33y51š 2882219171

Já ji používám bez problémů.

0/0
28.6.2016 8:51

J86i67ř93í 60K11r24e75j37č77í68k 2417258804256

Bod 3. je zajímavej. Dolínek chce. Tak snad má vyřešeno odkud ty miliardy vysypat...

0/0
28.6.2016 11:56

M14i74c72h83a67l 68T47e95s44a40ř 4958892830851

"Využívání motorů spalujících tuhá paliva v MHD není zrovna nejekologičtější."

Souhlasím. Metro na dřevoplyn ještě ujde, ale ty uhlobusy jsou fakt nepříjemný:-)

+17/−1
27.6.2016 19:09

M48a29r27t68i16n 32H13o43r20á20k 9433279604

Já také nevěděl, že nafta je tuhé palivo, až doteď jsem se domníval, že tankuju do auta kapalinu.

Nebo, že by u nás jezdily autobusy na mazut? Nejlepší byly staré ruské tanky T34 za války, ty uměly jezdit dokonce na surovou ropu, prostě se to ropné bláto nakydalo do nádrže ...

Možná chtěl autor jen napsat fosilní paliva.

0/0
27.6.2016 19:53

T70o20m26á43š 38Z15e47m82a34n 3605678304525

Hehe, dřevoplyn z obnovitelné biomasy mne také hned napadl:-D

0/0
27.6.2016 20:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.