Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Doprava v metropoli zmoudří, přibude chytrých zastávek a aplikací

Pražskou dopravu má vylepšit řada technologických novinek. Letos bude spuštěna mobilní aplikace s informacemi o cestování po Praze. Další aplikace nabídne přehled volných parkovacích míst. Chystají se i zastávky, které budou ukazovat aktuální příjezdy spojů, jízdné bude možné vždy platit bezkontaktně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P49a79t75r85i83k 28E34g96e23r 2478260659871

Já doufám, že ROPID u nových JŘ vymyslí třeba zst. Želivského a Želivského - Strojimport. Zastávky u stanic metra bych přejmenoval na stanice nebo terminály, aby cestující poznal, že jde o přestupní stanici. Třeba u zastávek kde je přestup na metro je v hlášení tento dodatek celkem by se hodil i u zastávek tramvajových. Když jde udělat symbol (A), (B), (C) mohl by být také (T). ROPID jsem chtěl informovat o možnosti mít také tramvaje pod písmeny F, H, K, M, R, T.

0/0
28.6.2016 14:26

T28o88m81á63š 15U65l36r63y37c10h 1856373729290

Chytrá zastávka včera ráno na Přístavišti. Když jsem přišel, ukazovala následující:

17 za 1 minuta

17 za 2 minuty

3 za 4 minuty

Jako první přijela 3ka. Po jejím odjezdu byl ukazatel následující:

17 za 1 minuta

17 za 1 minuta (ano, ten řádek dvakrát)

17 za 5 minut

Po chvilce ty první dva řádky se 17kou, která vůbec nepřijela! zmizely.

Osm minut po první 3ce přijela další. 17ka vůbec žádná.

+2/0
28.6.2016 9:30

P17e43t83r 87U45l89l15m87a65n98n 2967938527432

V takovém případě by zastávka mohla spíš začít vypisovat kurzy na to, zda tramvaj přijede a kdy ;-D

+3/0
28.6.2016 9:32

T74o25m 11P98á76l55e38k 1701326159548

Hehe, a napojit na online betting. :-P

0/0
28.6.2016 14:42

K77a58r26e67l 61D49r71d55a 6734742567

V metru to funguje stejně. Ten časový údaj, kdy přijede další metro, se také upravuje podle potřeby. Většinou je to použitelné... Ta jestli se to nemá brát, že je vlastně úspěch, když ze 100 údajů platí 70. Jako "garantovaná účinnost systému". ;-D

0/0
28.6.2016 12:06

P87e68t63r 77U53l39l33m82a66n21n 2237928887222

Bod 2: "Škoda", že teď zrovna od O2 utíká hromada lidí k jiným operátorů, díky jejich skvělé politice ohledně internetu v mobilu.

0/0
28.6.2016 9:29

I98v85o 59G26o89v46a20n 1773429677

Na Andělu, jako na největší tramvajové křižovatce Prahy už informace o příjezdu tramvají měli dávno být!!

0/0
28.6.2016 9:23

M41i88c30h13a58l 34D47a78d67e27k 8363422458

Ale aby jela nějaká přímá tramvaj ze Strašnic do Holešovic, to se asi nedočkám :-/

0/0
28.6.2016 9:12
Foto

B97r12o98n47i49s48l43a64v 64G36a55b62r62y22š 2382829381

Spoj jen pro Vás asi fakt nebude mít smysl. Navíc můžete použít metro.

0/0
28.6.2016 10:42

K45a19r35e95l 46D64r19d29a 6344412727

Denně potkám revizory. Rádi kontrolují na místech se "snadným ziskem". Nechutná odpudivá šikana.

Přitom to jízdné je o 1/4 ceny za dopravu a je tady nakonec jen pro tuto "výchovnou šikanu". Nedá se s touhle bradavicí na kráse konečně už něco udělat?

2/3 jízdného platí přespolní a turisté. Pro výdělek "pár drobných" je třeba šikanovat všechny Pražany a utrácet miliardy za Lítačky, Opencarty, bezhotovostní platby, smsky, podvody s jízdenkami...

To celé má fakt logiku. Rv

0/−4
28.6.2016 7:20

P43e35t70r 84U65l50l60m24a90n97n 2707398977132

MHD v Praze je jedna z nejlepších na světě a vzhledem k tomu i jedna z nejlevnějších. Přesto se najde hromada lidí, kteří si na stav MHD stěžují a ještě by chtěli jezdit zadarmo :-P

+1/−2
28.6.2016 9:31
Foto

B75r61o74n50i94s22l19a94v 38G80a26b16r48y61š 2462889271

Ne, není jedna z nejlepších na světě.

0/0
28.6.2016 10:44

J25i17ř70í 30K39r65e69j95č22í60k 2237908394746

Správně. Není jedna z nejlepších. Je nejlepší !

0/−1
28.6.2016 11:53
Foto

B79r36o92n70i12s43l78a38v 28G62a48b95r89y68š 2592119981

No to už vůbec ne... ;-D

0/0
28.6.2016 11:57

P76e11t79r 55U32l37l81m45a95n15n 2537828607952

Mi ukažte město, kde vás MHD sveze prakticky ke každému domu

0/0
28.6.2016 15:18
Foto

B13r97o16n45i78s55l89a44v 55G48a85b87r17y81š 2422759101

Drážďany, Curych, Basilej...

0/0
28.6.2016 16:48

K20a61r45e89l 59D28r57d98a 6204342157

Doprava jednoho cestujícího stojí kolem 20 tis. Kč ročně a hradí se z rozpočtu města. Hradí si ji tedy Pražané. Na tom by se nic neměnilo. Tak nelžete o "ježdění zdarma". Přitom zrušení jízdného by bylo elegantním řešením ku prospěchu celé Prahy. Bylo by to známkou bohatého civilizovaného města a bohaté země.

Potíž je, že revizoři fungují jak taxikáři, jedou z provize z pokut. Podle mě je tady mafie, která nechce přijít o snadný zisk. Takže budeme vymýšlet wifiny a platební karty, ale na zrušení "vyděračů" od DPP se jen tak nepůjde.

Přitom by třeba stačilo postavit rám někde v metru, který by rozpoznal neplatiče a třeba ho nápadně upozornil, že slušnost je platit. Nevybrala by se ani jedna pokuta, ale efekt na nižší počet neplatičů by byl nejspíš stejný jako s revizory. Dávám k úvaze jak udělat "elektronické revizory". (Turnikety neuvažuji. Ty nepovažuji za dobré řešení.)

0/0
28.6.2016 12:00

M38i34r55o67s66l44a97v 82G32r79o55s18s42m55a40n68n 8432309104

Karle, takový geniální rám může vynést jmění. Nechte si ho patentovat.

0/0
28.6.2016 15:56

J70i92ř83í 94J41o67z78a 3778953480751

Chtyre zastavky funguji uz davno jinde...napr. Brno, Ceske Budejovice, Plzen, Usti nad, Most, Liberec, Hradec Kralove.... v Ceskych Budejovicich jsou nejdal, maji je skoro po celem meste a funguji skvele, reauji na zpozdeni trolejbusu, v pripade zacpy kdy dochazi k hromadnemu zpozdeni spoju beha na displeji veta "Vazeni cestujici, vzhledem k dopravnim komplikacim ve meste dochazi ke zpozdeni spoju. Dekujeme za pochopeni."

Je zvlastni, ze Praha do dnes nic takoveho nema. Bylo by dobre umistit panely s odjezdy i do podchodu stanic metra... clovek by pak vedel zda ma pridat do kroku nebo muze jit v klidu...

+1/−1
28.6.2016 7:12
Foto

M67a49r35t49i47n 10P55i49š38t95o21r22a 8498508746839

V metru je to asi záměr, aby se dobíhající mládež nepozabíjela na schodech. Zrovna tam, ale můžete jako plnohodnotnou náhradu použít libovolnou mobilní aplikaci, protože metro jezdí vesměs na minutu přesně.

Zastávky na povrchu vybavené displeji snad aktuální situaci zohledňují, jen se neomlouvají.

+2/−1
28.6.2016 8:49
Foto

B15r71o83n56i80s94l43a53v 43G53a30b17r46y70š 2642529721

V metru by to mělo smysl jen večer nebo o volných dnech. Do metra totiž nejdete přesně na jízdní řád. A ve špičce než sjedete dolů, uletí Vám tři soupravy.

+2/0
28.6.2016 8:58

M28i90c27h92a51l 93D85a38d72e76k 8753462168

V metru ve špičce ty dobíhače nechápu, když za minutu jede další souprava..

0/0
28.6.2016 9:11

L91e34o82š 24M70á81s83l46o 9665379469431

Ono další nejede za minutu ale za tři, a pokud bydlíte třeba na vesnici, kam bus odjíždí od metra jednou za hodinu, tak je velký rozdíl, jestli chytnete tohle metro nebo až to další...

0/0
29.6.2016 20:03

J11o82s74e63f 17K41o98m27á79r13e77k 5414492624769

Jedna chytrá zastávka byla už před mnoha lety na Klárově. Ani nevím, jestli ještě funguje. Nicméně už tehdy byla opravdu přesná a na časy se dalo spolehnout. Proč je tak těžké tohle uvést do běžné praxe... ví Bůh :-/

0/0
28.6.2016 9:51

A97n28t17o27n66í16n 37N61o94v33á31k 7101827680367

V Brně mají všechna vozidla vybavena GPS a mají aplikaci kde je vidět aktuální poloha. V Praze jsou GPSky snad pouze v části busů, čili v podstatě není odkud získávat data aby se dalo ukazovat kdy spoj skutečně přijede.

Možnost vidět aktuální polohy bych ocenil víc než všechno co je popsané v tom článku.

0/0
28.6.2016 16:11

P60e63t80r 59Š49i21m20e73k 2649457766288

Stačilo by vykázat z dopravy feťáky, bezdomovce a podobné špíny a lidi budou MHD rádi používat. Osobně, když mám strach, že v tramvaji chytím žloutenku, tak se mi ji moc používat nechce

+1/0
28.6.2016 6:27
Foto

B35r87o55n51i74s17l14a85v 28G59a19b78r36y73š 2312799391

Já mám zase strach, že se mi v autě jízdou po Praze něco přihodí. MHD využívám už 15 let a nikdy jsem žloutenku nebo podobné svinstvo neměl. Bojíte se úplně zbytečně.

0/−1
28.6.2016 9:00

J85a41k26u58b 53R51o24u60s 3883220654872

Bod č. 2 mne vyděsil. 8-o

+2/0
28.6.2016 2:33

J53o51z81e89f 87S11t72e48b81i55l91a 3775827185117

Příklad chytré zastávky u Národního divadla:

tramvaj č.17 má přijet za 2minuty.

po 4 minutách čekání ukazuje opět to samé;-)

+11/0
27.6.2016 22:11

T53o11m33á75š 89Z39e44m78a14n 3605688814455

Stačilo by kdyby to hlásilo nenadálé výluky provozu..

"tramvaj nejde, jděte na bus".

+1/0
27.6.2016 22:51

K41a89m84i93l 48P96y73t17e36l88a 8482720571419

Tramvaje mívají zpoždění a zastávka zřejmě není zas tak chytrá.

0/0
28.6.2016 6:21
Foto

M56a39r48t47i75n 45P50i69š58t65o46r74a 8578188726779

Takže je vidět, že to není jen dle jízdního řádu, ale koriguje se to dle situace.

+1/0
28.6.2016 8:51

I38v28o 28G36o17v90a70n 1963399847

Jejich čas je jen pouhopouhé prozatím.

0/0
28.6.2016 9:25

J43i93ř26í 22K83r12e41j97č86í48k 2647228924466

Aktualizuje se podle průjezdu čidlem a plánované jízdní doby, takže když se ti za čidlem někde zasekne, máš smůlu.

V 99% případů to funguje dobře.

+1/0
28.6.2016 11:55

R94a70d41i28m 57Š72o48l65c 1435585595304

O víkendu mě třeba zarazilo, že ve Vroclavi, kde teda ty tramvaje (kromě Škoda Porsche) pamatují bůh ví co a ty koleje v dlažebkách jsou teda taky strašný, tak každý vůz měl v sobě automat, kde je možné platit kartou a dokonce i bezkontaktní. Takže paradoxně to asi zas tak velký náklad není, když to je v každém vozu...

+2/0
27.6.2016 21:56

T53o30m34á65š 68C50z18a89k11o55j 6531454805430

v Krakově jsou zas v autobusech :) zda i v tramvajích, to si nepamatuju :D

0/0
27.6.2016 22:40

T42o59m30á33š 22Z26e34m81a41n 3455598514495

Možná by bylo lepší místo "chytrých" systémů moudře dostavět jeden most - např. ten Dvorce-Smíchov..

A ještě podstatnější bod - jaký způsobem se bude bojovat s NIMBYsmem?

Prozatím tato nákaza zablokovala jeden dostavěný sjezd na D0(R0) u Dolních Břežan (práce šmejdů z Písnice) Modřanští zablokovali odstavbu sjezdu u Komořan, Tato nákaza dále zablokovala D0 u Bechovic a Suchdola, zablokovala dostavbu městského okruhu, předražila Blanku a zabila dopravu u Kulaťáku (práce radnice P6). Spořilov zlovolně zablokoval silnici do Zábehlic a mnoho dalších..

+7/−1
27.6.2016 20:35

R65o45b76e59r67t 62H63o58m21o73l31k79a 2240132122441

Tak bych být vámi zase klidnil hormon, aby vám nepraskla žilka. Občané Prahy 12 zablokovali na poslední chvíli sjezd, který se vůbec nikdy neměl budovat. Až během stavby okruhu bylo někomu na radnici namáznuto a začalo se stavět. Vcelku nemají problém s jeho otevřením, ale až po dokončení návazné komunikace KOMOKO. A buďme rádi, jinak by vznikla další totálně ucpaná Strakonická. Protože stávající silnice na takové zatížení není stavěná. Sjezd u Břežan je hotový, v původním plánu byl, ale místní ho dodatečně podmínili otevřením sjezdu právě v Komořanech, což je nesmysl, ale určitě tam taky nějaké všimné putovalo...

+1/−2
27.6.2016 22:06

T49o27m94á46š 24Z39e88m44a19n 3455428944715

Nj, ale teď znamené jet do Břežan/Modřan oklikou přes X jiných věsnic/čtvrtí.

Výborně is tím pomohli ti z Písnice, kudy člověk do Břežan musí jet (nejede-li přes zlatníky)..

0/0
27.6.2016 22:53

J88o87s16e26f 10K52o54m33á94r84e82k 5274842314859

Co se týká vnějšího okruhu, pořád přemýšlím, jestli existuje něco jako stavba ve veřejném zájmu a proč si s tím MD už dávno neporadilo... Jestli je to jenom pomalostí soudů, které řeší všemožné žaloby a odvolání, nebo se nikdo z mocných moc nestará...?

+1/0
27.6.2016 22:23
Foto

B98r53o96n22i32s46l90a28v 63G14a35b35r56y42š 2492319291

Praha prý má jeden z nejlepších systémů MHD v Evropě. Já bych to ovšem tak růžově neviděl. Musím však ocenit poměrně mladý vozový park a většinu tramvajových tratí ve vynikajícím stavu. Ale co se týká technologie a organizace dopravy, je to fakt bída. V tomhle ohledu je podle mě hodně daleko za jinými evropskými metropolemi, v rámci ČR daleko za Brnem. A pokud to není pravda, pak nevím, proč jeden z nejlepších systémů využívá čím dál méně lidí a ulice jsou přecpanější.

+2/−8
27.6.2016 20:12

J68a85n 31V84a25l62o23u60c57h 6202537418220

No ́jo, když tramvaj musí jezdit odevšad všude pokud možno bez přestupu (na rozdíl právě od Brna či Plzně, kde minimalizovali počet linek, které pak jedou často), pak se zahlcují křižovatky požadavkem na všechna možná odbočení, nedají se rozumně udělat proklady, takže přípoje ujíždějí... Bohužel i ta organizace dopravy je o politické odvaze. Protože taková radikální změna by zpočátku (než by cestující zjistil, že i s přestupem je to rychlejší než čekání na přímý spoj), vyvolala nevoli, na kterou (vnímánu jako pokles už tak nevysoké popularity) nemají vole-ní žaludek...

+1/−2
28.6.2016 6:45
Foto

B29r39o17n13i45s65l47a29v 72G34a96b68r51y22š 2742269971

Bohužel Praha nemá tak jednoduchou síť. Ale i přesto s tím lze něco dělat. Jenže to se musí chtít. Každý si hraje na praktika v dopravě, ale je vidět, jak tomu ti praktici v praxi rozumí. Tak, že se MHD přepraví čím dál méně lidí.

Měl by se udělat spíš takový pokus, jaký provedl můj pan profesor v Žilině. Na čistém stole vytvořili zcela nový systém dopravy a nechali ho 3 měsíce zkoušet. Po těch 3 měsících se měli lidé rozhodnout, zda chtějí starý systém vrátit. A vrátit to šlo, protože si uchovali původní dokumenty a neměli problém podle nich jezdit hned druhý den. Samozřejmě, že se jim do starého systému vracet nechtělo. :-)

0/0
28.6.2016 8:54
Foto

B90r54o63n62i57s97l10a10v 82G89a83b61r74y36š 2472869511

Všechno, co se popisuje v článku, není nic nového. Ovšem divím se, že Praha jako česká metropole, a taky největší systém MHD, s tím nepřišla dřív.

1) Doprava v telefonu už asi 2 roky existuje v aplikaci Poseidon, který dokáže vyhledat ideální spojení, najít výhodnou cenu jízdenky a přímo si ji zakoupit. Rovněž elektronické informační panely jsou už dávno v menších městech. Praha s nimi začala teprve při rekonstrukci některých tratí a zastávek. Jen tak namátkou si pamatuju trať do Braníka a do Řep. Ovšem jejich provedení - tedy maticové transparenty, nepovažuju za nejlepší řešení. Jsou rozměrné a vzhledem k velikosti jednoho bodu není zobrazení některých znaků optimální.

2) Pokud bude sledování anonymní na základě přiřazeného čísla, nemám s tím problém. Chci, aby dopravce věděl, kudy já jako osoba č. 8452 cestuju. Otázkou je, zda si s takovými daty poradí. Někteří dopravci sice hezky sbírají data, ale buď je neumí přečíst, nebo je neumí použít a dopravní systém je i po tomto průzkumu stejně mizerný.

3) Byl bych rád, kdyby se počet automatů s placením kartou rozšířil. Téměř pokaždé, co jsem si na hlavním nádraží kupoval jízdenku, nešlo kartou platit. Zrovna minulou neděli, jsem místo přikládání musel kartu zasunout.

4) Nemám co dodat.

5) Autobus nikdy nebude ekologický. A vzhledem k tomu, v jaké fázi je nyní vývoj elektrobusu, mu moc nevěřím. Jestliže chce dopravce postavit troleje na části trasy linky 140, může rovnou elektrifikovat celou trať a zakoupit trolejbusy, protože experimenty s elektrobusy se mu nevyplatí.

6) Praze chybí nějaká ustálená koncepce dopravní obslužnosti. Jestliže současný dokument je 20 starý a neaktuální, pak si dopravní odbor z magistrátu zaslouží vyhazov. Už u chomutovských trolejbusů jsem psal, že o dopravní systém je potřeba se starat jako o živý objekt.

Prostě Praha jako obvykle zaspala.

+1/0
27.6.2016 20:12

K84a94m27i52l 96P83y82t10e95l61a 8332260731509

Poseidon je aplikace jen pro IDSJMK a ani po dvou letech to prý není moc použitelné. Doufám, že Praha to zvládne líp.

0/0
28.6.2016 6:39
Foto

B47r43o59n29i97s77l58a71v 40G17a13b61r75y63š 2672969961

Já ji používám bez problémů.

0/0
28.6.2016 8:51

J59i81ř98í 37K78r97e54j92č70í79k 2627618454766

Bod 3. je zajímavej. Dolínek chce. Tak snad má vyřešeno odkud ty miliardy vysypat...

0/0
28.6.2016 11:56

M83i19c48h45a27l 25T17e49s19a91ř 4228642200491

"Využívání motorů spalujících tuhá paliva v MHD není zrovna nejekologičtější."

Souhlasím. Metro na dřevoplyn ještě ujde, ale ty uhlobusy jsou fakt nepříjemný:-)

+17/−1
27.6.2016 19:09

M45a17r28t41i97n 63H73o43r73á23k 9673459144

Já také nevěděl, že nafta je tuhé palivo, až doteď jsem se domníval, že tankuju do auta kapalinu.

Nebo, že by u nás jezdily autobusy na mazut? Nejlepší byly staré ruské tanky T34 za války, ty uměly jezdit dokonce na surovou ropu, prostě se to ropné bláto nakydalo do nádrže ...

Možná chtěl autor jen napsat fosilní paliva.

0/0
27.6.2016 19:53

T35o36m96á95š 20Z94e40m28a51n 3365278494815

Hehe, dřevoplyn z obnovitelné biomasy mne také hned napadl:-D

0/0
27.6.2016 20:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.