Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Není nutné zprudka brzdit, ale uhnout, říká řidič sanitky

Záchranáře v Praze brzdí úzké ulice, zatravněné koleje i řidiči, kteří zastavují zbrkle. Své o tom ví i Robert Tomka, který je ve službě již patnáct let. „Není to tak, že by na nás pražští řidiči nějak kašlali, charakter řady zdejších ulic jim ale nedovoluje jednoduše uhnout,“ říká záchranář.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A11n24t73o19n79í55n 50S46t41ř86í63b13r59s65k40ý 5386598776430

Samý moudra tady čtu,nesahat na experty,každý důchodce chytřejší řidiče sanity a podobné řeči jak by kdyby,v Německu neuhneš,seberou ti nekompromisně řidičák,a zaplatíš mastnou pokutu,protože je to učí už ve škole,a potom v autoškole.A neptá se nikdo jestli je lobista politika,či důchodce.Jiný kraj,jiný mrav.A hlavně to naše češství,nejdříve jsem já a potom zase já.Jsou tací,co se sanitou dokonce závodí.A nebo se zavěsí a pospíchá za ní jako když je v doprovodu.U nás právo a spravedlivost je slepá.

0/0
11.7.2016 17:21

R21i32c23h68a45r94d 72H56l63a25d97í77k 2225823509919

Jsou to borci!

0/0
11.7.2016 12:01

J60i58ř67í 27E92u37l34e32r 5618539886816

"Vdeo zachycuje bezvýchodnou situaci?" No to snad ne, vždyť sanitka po tom, co jí vzápětí auta uvolnila průjezd, bez problémů projela. Zase ta novinářská hyperbola...

0/0
11.7.2016 10:12

R70o93m87a65n 83P22o54l96á78č11e14k 5736839825

Bezvýchodná není ;-), ale jestli tam zbytečně prostojí pár minut, tak když se doma budete svíjet s infarktem, tak Vám to přijde nekonečný...

0/0
11.7.2016 17:11

P93e82t25r 88S84p90a75t24z48i77e11r19e25r 7284932875464

tak je stále potřeba si uvědomit, že díky tomu, že dneska je běžné v rodině 2 auta a více....tak naše komunikace a ulice nejsou na takovou vozovou zátěž koncipované. Tak tento problém se dal zcela očekávat...Iritují mě lidé, co musí mít auto před barákem, ale vyjedou s ním tak jednou za měsíc....hlavně že musí mít v rodině víc aut....ve městě jako je Praha, auto prakticky není zas až tak potřeba...jenže bohužel myšlení lidí, kdy do jezdí MHD je socka, je bohužel normální....holt si za to můžou lidé sami...všichni do měst...a všichni jen v autech...

+2/−6
10.7.2016 20:05

P82a51v82e73l 92O31b19d21r37ž70á95l94e80k 6576624538182

Sice je to offtopic, ale neznám nikoho, koho by bavilo jezdit ze Smíchova na Vynohrady autem a stát v kolonách.

Kdo jezdí v Praze autem, tak (můj názor) jede buď z nebo do místa mimo Prahu, případně mimo dosah rozumné MHD. Nebo Prahou jen projíždí a díky nedostavěnému okruhu (děkujeme Suchdole a Běchovice) musí vnitřkem města.

+4/0
10.7.2016 22:09

P54a40v48e45l 64O14b90d93r78ž49á87l82e12k 6386774848232

Samozřejmě Vinohrady :-(((

0/0
10.7.2016 22:11

J67a89n 42V10í30t89e92k 3796723631140

Problém je pokud chcete jet MHD jinak než radiálně. Tohle snad měly řešit metrobusy, ale přijde mi, že ten projekt nějak vyšumněl.

0/−1
11.7.2016 0:00

R27a52d96o52v55a71n 20D48l56u96g47o86s77z 3816971528686

Zrovna video o úzkosti komunikace a nemožnosti uhnout moc nevypovídá, ba naopak. Před i za vozem před sanitkou je místa na uhnutí dostatek.

Jinak vcelku slušně shrnuto a popsáno úskalí záchranářů. Tedy až na některé informace mající zevšeobecňující charakter, které jsou však platné pouze v Praze.

Také by bylo vhodné přestat používat zažité dogma - lékař jezdí pouze k těžším případům. Realitě bližší je označení - lékař jezdí k případům s nutnosti uvedení pacienta do umělého spánku a zajištění dýchacích cest (nebo k banálním případům při nedostupnosti posádky se záchranářem). Osobně za těší případy považuji i infarkty myokardu, mozkové ikty, zlomeniny velkých kostí a jiná traumata, otravy a mnoho dalšího, k čemuž dnes v 80 % případů jezdí záchranáři. Pacienti rozdíl v úrovni poskytnuté péče nepoznají, neboť žádný není.

+2/0
10.7.2016 19:25

M33i53l68a67n 26V95o44t94a62v75a 5544196581512

Zásadní problém vidím uz v autoškolách. Nestačí lidem říct, ze mji sanitce uhnout, ale proste je to nadrilovat v par prikladnych situacich a hlavne tak, aby všichni reagovali stejne a čitelně. Ridic sanitky pak snaz odhadne co ridic udela

+4/0
10.7.2016 18:04

M84i40c37h89a60e95l 90M40e55n65s67i45k 8651696510552

Díky za tento článekR^ Něco jsme se dozvěděli.

A ano, bylo by hezké, abychom se naučili dělat záchrannou uličku. To ale přijde.

+12/0
10.7.2016 17:00

J31o48s90e50f 20H48a19n45y58á36š 2104179603

Jestli to půjde takovou rychlostí jako obyčejné zipování, tak potěš koště.:-/

+2/−1
10.7.2016 20:00

P19a44v93e47l 47O94b12d46r53ž17á90l72e42k 6226224128582

Se zipem je problém u starších řidičů ... pamatuji ještě jak mě soudruh instruktor v autoškole pořád tlačil ke sjíždění do průběžného pruhu co nejdřív a kdo kolonu předjel, byl "ten hajlz, kterého nesmíš na konci pustit".

Naprosto věřím, že hodně lidí to má v paměti podobně a novinky nesledují.

+3/0
10.7.2016 22:13

T59o78m35á20š 29S33o70u67k11u73p 4913275530110

Jedna z věcí kterou mi instruktor v autoškole, toho času řidič sanitky, vtloukal do hlavy byla, že hned jak se dostanu do zácpy, mám se nacpat co nejvíce ke kraji. Nebudu pak muset na poslední chvíly manévrovat a ostatní se třeba přidají.

0/0
10.7.2016 20:45

F69i89l32i94p 56V32a51l27d31e56r 1528838934824

Pěkný rozhovor a klobouk dolů všem hasičům, záchranářům a policistům.

Ještě kdybychom u nás měli tradici "Rettungsgasse", jako mají naši západní sousedi, to bylo pěkné!

+5/0
10.7.2016 15:46

G59a46b15r96i32e56l 76H50o38r34t97e24n 9701759793924

Ještě bych zmínil chodce na přechodu - ať už klasický model "JÁ MÁM PŘEDNOST!!!", nebo ty, kteří s rozsvícením zeleného panáčka vypínají pud sebezáchovy.

+13/0
10.7.2016 15:32

M37i54c35h63a88l 12J52a89r26o54š 7354180602145

To ale mohou být třeba sedmileté děti na cestě do školy, s tím musířidič počítat a chovat se tak, jako by tam byly.

+2/0
10.7.2016 19:48

P63a76v48e76l 83O51b36d85r30ž30á54l92e48k 6936694588182

Ještě nezmínil jednu věc, kterou vídám po Praze často - světelná křižovatka, svítí červená ... vzadu sanitka (hasiči/policie...), bliká, houká ... lidi se snaží uhýbat, ale ti úplně vpředu minutu tupě čekají, dokud nepadne zelená

Chtělo by to trochu osvětu, co v takové situaci dělat. Chápu, že tam někdo nevjede, protože z boku může jet inteligent, který zase vidí jen svojí zelenou a nekouká kolem a sejmul by ho.

+11/−1
10.7.2016 14:43

L79u51k50á62š 25S39v67a29č69i44n62a 9162152112501

jj, tuhle za mnou zacali z niceho nic houkat policajti, mel jsem cervenou. Vjel jsem do krizovatky se stazenejma pulkama, zapnutyma vystraznyma blinkrama a doufal, ze si me za to nepodaj. :)

+5/−2
10.7.2016 14:46

V41a76c30l43a47v 31P98e95r51o10u67t15k42a 6448197134941

No saniťák radí dobře,ale zrovna v Praze jsou místa,kde není kudy jet a zbývá tramvajový pás. Jneže kdosi v Praze dobře zaplatil a za miliony se teď tyto tramvajové pásy opravují a to tak ,že místo betonových deske se tam instaluje tráva,což znamená,že sanitka a hasící vůz je bez šance. V době kdy průjezdnost Prahou je čím dál horší vedení těchto záchranných složek mlčí.

+4/0
10.7.2016 14:29

L55u95k27á37š 19S62v10a60č19i18n63a 9802912332231

presne o tom ale ten sanitak hovori

+13/0
10.7.2016 14:33
Foto

P24a52v51e17l 26Č49e24r70n58í51k 1548215250700

Problém s trávou by nebyl, kdyby byla zasazena do děr ve zpevněném povrchu a nebyly tam žádné výrazné teréní nesrovnalosti. To že je díky tramvajovým pásům ulice výrazně zelenější je fakt. Musí se to ale udělat správně a ne jen vyhloubit díru, nasypat nějakou tu hlínu a nechat růst.

+7/0
10.7.2016 14:46

P86a35v34e58l 20J58e14ř33á13b67e66k 7421862224897

Problém s trávou je v tom, že jednak v městě schází zeleň a tak se dohání, kde se dá a jednak, což je horší, tramvajové pásy zneužívali mnozí řidiči když se ulice ucpaly.

Nicméně, existují různé materiály, které lze do trávníku položit a trávník je potom únosný i pro nákladní auta. Ale chyba je, že je to drahá záležitost, ovšem - při ceně života zachráněného života lze diskutovat co je a není drahé.

0/0
10.7.2016 18:51

P41e69t17r 44M90i27c90h67a95l 2780164811562

Zlatá sanitka. Hasičská cisterna na dálnici to má mnohem složitější.

+6/0
10.7.2016 14:20

F78i66l18i88p 44V48a55l76d55e66r 1748138644474

Vizte prosím výše můj příspěvek na téma "Rettungsgasse".

0/0
10.7.2016 15:48

J28a13r57o82s80l82a46v 60P22a50ž17o35u71t 2699435665614

Pěkný článek, skvělý člověk, díky.

+15/0
10.7.2016 14:10

J41a52n 32S76l34a10v58í52k 2511729440636

Vždy si říkám stihněte to a klidím se na krajnici. Co ale nechápu, když si to sanitka valí v protisměru (vytlačuje), přijde zatáčka není tam vidět...

0/0
10.7.2016 13:40

T23o49m69á86š 61L53u48d92v30í33k 5100728423156

Maji muj obdiv. Jen jednu vec nechapu - proc nekdy vypinaji akusticky signal a jedou jen na majaky. Tim se pak prece zvysuje sance, ze si jich ostatni ridici vsimnou pozde a zareaguji zkratovite.

+1/−1
10.7.2016 13:27

P94a48v36e22l 83N17o21v10á22k 2705227242512

ono houkat pořád je částečně hlavně ve městě kontraproduktivní, odráží se to a nikdo neví, odkud jedou. Pokud člověk aspoň trochu sleduje okolí, tak buď vidí je a nebo auta, která uhýbají, houkačku pouští, až když je to nezbytné. Já s tím problémy nemám, já okolí sleduji, vím, kdy a kdy je kolem mě...

+13/−2
10.7.2016 13:31

L78u57k34á37š 41S72v26a57č36i67n65a 9832172892271

Take s tim nemam problem. Uhybal jsem sanitce bez akustiky na temer prazdne silnici. Videl jsem ji za sebou delsi dobu a kdyz uz se blizila, zajel jsem do odstavneho pruhu (byl jem pred horizontem) a oni mi hezky podekovali blinkry.

0/0
10.7.2016 14:37

J68i20ř29í 32Š13t90ě93d62r14a 5240602591567

Dalším důvod muže byt i umístění fňukny. V některých autech dokazala byt siréna nad hlavou hodně nepříjemná.

+1/0
10.7.2016 14:41

J12i49n57d26ř48i38c96h 23Š72k97o71p40e69k 4875461210685

Nějak se mi nezdá, že by sanitka měla 4,5 t. To řidiči sanitek museli mít papíry na nákladˇák

+1/−3
10.7.2016 13:23

P56a98v98e30l 81N53o60v91á91k 2475867632702

C1 stačí a co je na tom? Už jen kolik váží kyslíkové láhve, kolik váží dovybavení vozidla, na tom nic divného nevidím, 4.5 t má kde jaký auto dodávkové, které není jen kabina a prázdný nákladní prostor

+11/0
10.7.2016 13:28

J33i26n21d66ř11i34c27h 18Š67k67o61p30e54k 4475301590725

spousta dodávek je právě tak dělaná, aby se vešly do 3,5 t, tj. do B

0/0
10.7.2016 13:33

P30a15v26e92l 55N13o59v57á80k 2675147652562

to jsou většinou "prázdné" dodávky, a ne takovéto speciály...

0/0
10.7.2016 13:35

J45i59n35d19ř37i48c23h 57Š31k45o86p50e48k 4415401680615

prázdné ve smyslu max. hmotnost dodávky, nikoli prázdné ve smyslu pohotovostní hmotnosti

0/0
10.7.2016 13:40

R97o22b71i42n 74Ž66i57ž54k39a 2708184166526

No je to tak, ale někdy máte díky tomu oficiální dovolenou nosnost 1,2 tuny, i když se tam toho reálně vejde (a vozí) daleko víc.

0/0
10.7.2016 22:16

J52o59s14e12f 21S26k69o28ř38e92p20a 6587724825802

Musejí mít minimálně skupinu C to je podmínka

0/0
10.7.2016 13:28

J16i14n64d28ř26i22c16h 15Š52k84o12p84e68k 4605821180525

tak to pak jo

0/0
10.7.2016 13:33

A49l25e91š 43J90a43v39ů28r51e90k 2782839780320

nebude to třeba i díky vybavení ?

0/0
10.7.2016 13:28

J26i92n74d73ř33i66c52h 86Š36k40o53p97e58k 4365231840595

to jedině, že by bylo přetížené. Limity pro řidičáky jsou přes celkový hmotnosti, ne pohotovostní

0/0
10.7.2016 13:32

R76o19s11t15i33s66l87a71v 22B30e87n96e69š 2243362671165

Já pracuji na ZZS Zlínského kraje a všichni naši řidiči musí mít skupinu C. Myslím, že to je všeobecný usus na záchrankách.

0/0
11.7.2016 7:28

R79o68m75a85n 19P84o85l96á37č64e12k 5476459795

Spousta věcí je v sanitce natvrdo, protože sanitka. Takže ta váha není až tak nereálná.;-)

0/0
11.7.2016 17:10

P91a37v16e29l 17N68o30v20á69k 2175847602532

Krásně je vidět, jak jsou řidiči mimo, nevědí, co dělat. Jeden uhne vpravo, druhý vlevo, třetí zase vpravo, některý jsou schopný zastavit na stejné úrovni jako protijedoucí auto, neumí uhnout, když je třeba, na chodník nebo do toho volného parkovacího místa, neumí vjet do křižovatky i na červenou, když okolní auta stojí a není kam jinam uhnout, na videu ti co jedou na zelenou na křižovatce zase nezastaví úplně a tak sanitka neví, zda ji fakt pouští a nebo co dělají atd., zastaví tak blbě, že si myslí, ať si to auto s předností poradí, a nechápou, že tam není dost místa. A vůbec by se nemohli divit, kdyby je tím autem s právem přednosti prostě odřelo, poškodilo, protože by to byla krajní nouze prostě, když někdo někde umírá, hoří barák apod., každá vteřina je podstatná. Holt, když jedou HZS, RZS a PČR, tak nemají čas tyto blbce pokutovat. Ano, jsou to blbci.

+6/0
10.7.2016 13:23

T31o98m38á69š 38P71e90l30i43k26á82n 3891100261299

Vite co mam ja treba najradsi? Ten okamzik kdy se v kolone narvu co nejvic vpravo, protoze uhybam sanitce a idiot za mnou stoji dokud ho ta sanitka nevyhouka. Popojedu a on se nezaradi za mne, ale nejlepe vedle mne.... samozrejme pred tu sanitku.

A vubec nejlepsi jsou ti, kteri tesne po prujezdu vozidla s prednosti vyjedou ze sveho mista tak ze vas zablokuji abyste se nemohl taky zaradit zpatky...

Proste kdyz vidim sanitku, hodim blinkr abych tomu sanitakovi dal vedet kde se budu drzet a sundam nohu z plynu. Kdyz to jde uhnu uplne, kdyz ne snazim se ho nechat predjet v miste kde oba vidime co je pred nama. Zastavuju se jen v hustem provozu, nebo kolone.

0/0
10.7.2016 19:04

K35a39r32e68l 74E84r17b15e42n 1188169604469

Chtěl bych poprosit všechny řidiče. Přečte si prosím to, že není nutné zastavit. Nechápu proč proboha jedete na rovině ke kraji, když jede sanitka proti vám a třeba ani nepredjíždí a vy tam šíleně snížíte rychlost nebo zastavíte.

+24/0
10.7.2016 13:12

T58o57m15á78š 33P33e41l74i38k36á42n 3181730881719

Ono to je taky dvousecne. Ve chvili kdy na rovnem useku s hustsim provozem zajizdi vozidlo vpravo muze spousta ridicu (zejmena ti svatecni nebo ti co nejezdi kazdy den) spatne odhadnout vzdalenost k obrubniku, nebo ke krajnici a ve vyssi rychlosti muze byt na prusvih zadelano. V nekterych ohledech je lepsi kdyz takovy ridic zastavi nebo alespon rozumne zpomali. Ale musi to byt s rozumem.

Kdyz jedu po prazdne dalnici, nebo silnici s rovnym usekem a vidim za sebou modry blikacky zajedu rozumne ke kraji, ale nebrzdim, kdyz to neni bezpodminecne nutne. Hodim blinkr ze to je moje strana a pak se snazim aby mne to vozidlo predjelo, melo pri tom dost mista na predjizdeci manevr s ohledem na protijedouci vozidla a brzdit si dovolim treba kdyz mne to vozidlo miji.

Kde ale zabrzdim je pred zuzenim, nebo uzavirkou. Tam se pred nej rvat opravdu nemusim.

0/0
10.7.2016 19:16

B92ě89l45a 26H67o14r89á43k77o61v90á 1778462909330

To je těžké, když je desetiletí vytloukáno do hlav, že řidič musí i zastavit a ne že musí především uhnout! Výsledek je, že na víceproudém pražském vnitřním okruhu jedou všichni 70 a po zapnutí sirény se téměř vždy najde borec který v levém pruhu zbrzdí před rozjetou sanitkou na 40 a párkrát jsem viděla jak borec úplně zastavil bez náznaku uhnutí...

+9/−1
10.7.2016 12:32

P37a30v64e39l 82J84e67ř77á21b75e92k 7861602104957

Obávám se, že v zákoně je nejdřív uhnout, případně zastavit.

Ale zákon sem, zákon tam - důležité je to mít v hlavě srovnané a v danu chvíli situaci správně vyhodnotit a podle toho i jednat. A hlavně nezmatkovat.

Je zajímavé sledovat řidiče třeba na Jižní spojce v Praze. Osobně jsem už dávno uklizen stranou a sanita projede okolo v pohodě, ale řada řidičů reaguje, až když sanita je těsně za ním a sirénu má puštěnou naplno. A ještě začnou zmatkovat.

Nevím, možná by stačilo ztišit rádio v autě, sirény jsou dle mě slyšet poměrně dobře na desítky metrů.

Další co je, tak rozestupy - pokud jsem namačkán na auto před sebou, nemám na úhybný manévr moc prostoru, musím počkat až se přede mnou vše rozpohybuje někam na stranu.

Dávno jsem se proto naučil jak přijíždím ke koloně - najedu na jednu z krajních bílých čar. V pravém pruhu na pravou, v levém na levou, aby mezi námi v pruzích už od samého počátku byla ta 3 m široká "díra" pro sanity a hasiče. A co se děje za mnou, už sleduji trochu klidněji - maximálně, co mě straší hlupáci, co podjíždí kolonu odstavným pruhem a držkují, že jim jedu po čáře a oni nemají na krajnici dost místa.

+7/0
10.7.2016 12:52

D36a65v21i27d 42V48i27k70t44o78r54a 9664714115717

On je ale často problém v tom, že sice slyším sirénu sanitky, ale netuším, odkud vyjede, protože zvuk se odráží od okolních domů a zdánlivě přichází ze všech směrů a přes auta kolem sebe daleko nedohlédnu.

Hlavně na meziměstkých silnicích komunikuji se sanitkou také pomocí blinkrů - když vidím, že jede za mnou, uhnu, zpomalím a zároveň blinkrem na tu stranu, kam uhýbám, naznačuji šoférovi sanitky, že o něm vím a může kolem mne bezpečně projet.

+9/0
10.7.2016 13:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.