Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Éra trolejbusů v Praze začala před 80 lety, první linka vyrazila k Matěji

Stejně jako nyní Pražané čekají na zprovoznění metra D, stejně tak čekali na slibovanou trolejbusovou trať na sklonku 20. let. První linka zvaná „Káčko“ se rozjela v srpnu před osmdesáti lety a vedla od střešovické vozovny ke svatému Matěji v Dejvicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J71o82s42e69f 19K39a45r86f31í41k 7682365176620

Tak nějak nechápu, proč v Praze nejzedí trolejbusy...

Přitom je to takový supr dopravní prostředek. Je to "ekologické" nesmrdí, jezdí oproti tramvajím tiše, když je potřeba umí se vyhnout. Není potřeba kopat koleje, které se musí každou chvíli opravovat. Jenom se natáhnou dva dráty a jedééém;-)

+3/0
22.8.2016 7:55
Foto

B24r83o24n83i49s28l89a81v 98G67a75b45r18y16š 2612839411

No tak tramvaj má přece jen oproti trolejbusu své výhody. :-)

+1/0
22.8.2016 8:09

J36o58s10e66f 13K95a24r35f10í17k 7602965366850

Vím o jedné a to, že se do ní vejde více lidí. Jaké jiné výhody máte na mysli?

0/0
22.8.2016 8:17
Foto

B81r95o33n21i21s67l19a88v 58G87a13b17r96y60š 2132779611

Provoz na segregovaném tělese, čili bez kolize s ostatní dopravou. Pěkný případ je v Brně třeba trať od Židovského hřbitova až do Líšně nebo mostecká rychlodráha. :-)

+1/0
22.8.2016 8:28

J54o94s82e68f 68K13a66r10f57í24k 7752885316620

To sice ano, ale v Praze to je jenom na několika málo místech. Jinak kolize auto tramvaj je docela běžná záležitost. A situace, kdy někdo zaparkuje tak pěkně, že tram. neprojede se stává taky...

+3/0
22.8.2016 8:36
Foto

B95r27o71n51i33s96l48a51v 93G82a47b54r91y69š 2512929451

Nejlíp je na tom Ostrava, ta má podíl segregovaných tratí největší. Ale i otevřený svršek v ose komunikace (např. v Praze z Kobylis do Ďáblic) se považuje za segregovanou trať, i když je tam několik málo přejezdů.

0/0
22.8.2016 9:30

J72o54s22e77f 38K67a81r24f94í74k 7962445776870

Tak ale spevněný povrch tram. pásu je zase dobrý pro vozidla IZS;-)

Jinak máte samozřejmě pravdu, úsek bez možnosti kolize je supr. Je rychlý, bezpečný... V centrech měst ale nereálný. Jak jsem již uváděl do center bych viděl trolebusy, které můžou kličkovat a nepotřebují koleje:-)

0/0
22.8.2016 10:13
Foto

B36r62o70n41i64s72l63a64v 36G66a71b56r37y75š 2982609731

V centrech měst určitě ne. Ale tramvaj s pěší zónou je dobrý kompromis. Výborně to funguje v Brně na náměstí Svobody nebo v Praze na náměstí Republiky. I Václavák bych si s tramvajemi dokázal představit. Nevím, proč tam musí zajíždět auta (mimo zásobování).

0/0
22.8.2016 13:10

J64o83s69e63f 21K91a94r23f12í75k 7752365626690

Na Václaváku jsou i baráky co mají podzemní parkoviště...

Jinak o návratu tramvají tam uvažují už pěkně dlouho. Ale zatím skutek utek (podle mě je to škody)...

btw - tam kde nejsou koleje jednoznačně oddělené od chodců (třeba schůdkem, tak to je jen otázka času, kdy se nějaký turista zamyslí a udělá krok před jedoucí tramvaj.

+1/0
22.8.2016 13:20

J63a66n 29D76l22o37u95h87ý 8376190163810

ale také nevýhody - pevné kolejové těleso. ;-)

0/0
22.8.2016 9:21
Foto

B64r49o62n67i30s50l39a89v 37G79a65b94r41y48š 2672649871

No jo..., tohle by mě v životě nenapadlo... :-P

+1/0
22.8.2016 9:38

J45i10ř93í 71J98o51z79a 3248483130721

Na takovou Hanspaulku je trolejbus uplne idealni! A na misto tramvaje by mohli jezdit i na Suchdol...

0/0
21.8.2016 13:50

E45v55ž77e86n 97P71o39l37á91č60e46k 6853989815

Na Hanspaulku nebo Barrandov samozřejmě jsou ideální. Do Suchdola by ale ve špičce jezdily stejně narvané jako dnes autobusy a jindy prázdné, tam je situace nepříliš řešitelná..

0/0
21.8.2016 13:58

R14o68m35a80n 18P57o48l60á86č43e46k 5166399835

Já pořád říkám, že Suchdol vyřeší změna financování vysokého školství ;-D

+1/0
21.8.2016 14:07

J34a24n 64D57l15o83u22h49ý 8816930643140

Co teprve na Jižní nebo Jihozápadní město. Tam je jen metro a smrdí tam autobusy.

0/0
22.8.2016 9:00

P55a16t28r12i46k 28E89g12e73r 2708710669101

Historii miluju a je škoda, že v Praze nejezdí historické autobusy i když ROPID chválím za akce kdy už historické autobusy do provozu zařadil. Provoz trolejbusů v Praze by se mi líbil, ale slyšel jsem, že jejich provoz by byl drahý než u tramvají sice nevím proč do Středočeského kraje nechce ROPID trolejbusy, ale tramvaje. Ano tramvaj pojme více cestujících a jsem i pro linky 31 - 39, ale spíše jenom v pásmech 0, B, 1, trolejbusy ve všech zónách P, 0, B, 1 - 7 třeba do Kutné Hory bych to viděl s napojením trolejbusů z Pardubic do Berouna zase od Plzně, tramvaje vést na Plzeň a do Liberce, pokud se tak uvažuje.

0/0
21.8.2016 13:45

E51v84ž11e18n 71P56o23l46á25č71e44k 6553629725

Jak "provoz by byl drahý než u tramvají"? Fixní náklady nižší, variabilní vyšší. Takže se vyplatí při kapacitě nižší než tramvaj a vyšší než autobus.

+1/0
21.8.2016 13:56

E58v10ž19e13n 30P34o11l38á45č24e68k 6533449415

I dneska by se v kopcovité Praze na místě desítek vytížených autobusových linek trolejbusy bohatě vyplatily. To by se ale nesměly řešit titěrnosti jako že trolej vypadá v ulici ošklivě a podobné.

+5/0
21.8.2016 12:06

J68i22ř66í 24E22r72b13e74n 1493924676567

Jde o to, že zavádíš další (skoro) novou trakci a pro ni musíš vybudovat úplně nové zázemí, plus musíš řešit fyzikální problémy souběhu elektrických polí stejnosměrného napájení tramvaje, metra a trolejbusu.

Ano, všechno je řešitelné - otázkou je, kolik jsme na to ochotni/schopni vyčlenit lidí a peněz.

+1/−1
21.8.2016 12:12

E49v41ž21e60n 65P38o86l28á79č97e52k 6453699375

To jsou všechno jen počáteční náklady, jejichž návratnost by jistě nebyla dlouhá. A trolejbusy by dokonale vyplnily mezeru mezi tramvajemi a autobusy.

0/0
21.8.2016 12:15

J63i37ř26í 57E73r39b86e10n 1793114596717

Kéž by.

Jenže kreativní "správně motivovaný" účetní vždycky dokáže ohnout výkazy tak, aby elektrická trakce vycházela mnohem dráž než naftová...

+2/0
21.8.2016 12:20

E51v86ž33e65n 42P62o63l88á23č50e72k 6163369505

To rozhodně dokáže, ale kdo by na něco takového skočil..

0/0
21.8.2016 12:39

J72i45ř87í 32E52r38b59e83n 1553554116207

Kdo? Manažeři, politici, novináři a voliči...

0/0
21.8.2016 13:50

E15v66ž76e47n 80P49o19l78á15č31e85k 6263449635

Je fakt, že když si soudruzi dokázali myslet, že všechnu pražskou MHD zajistí jen metrem a autobusy..

0/0
21.8.2016 13:55

J32i29ř63í 56E11r75b83e37n 1503644576507

... a tramvajemi.

0/0
21.8.2016 13:59

E50v75ž25e95n 84P22o59l74á85č25e17k 6733409935

I tramvaje chtěli původně úplně zlikvidovat. Až v 80. letech to částečně přehodnotili s tím, že budou existovat pouze napájecí rychlé tratě, což ostatně vedlo i k vývoji tramvaje KT8D5. Alespoň takové mám informace.

+1/0
21.8.2016 14:02

R10o15m64a56n 11P34o10l32á74č12e82k 5796709725

S tramvajemi se skoro nepočítalo .Proto se zavřelo poměrně hodně tratí hlavně v centru Prahy a na Praze 4.

0/0
21.8.2016 18:56
Foto

B68r50o18n35i96s14l33a22v 92G91a70b20r40y28š 2552589871

No když Pražáci byli schopní vyčlenit 1,3 mld. Kč na OpenCard, pak není problém vložit stejný kapitál do trolejbusové sítě. :-)

+3/0
21.8.2016 12:25

R69o56m94a20n 37P36o26l64á34č75e48k 5926449345

Za 1,3 mld? Jenom prodloužení tramvají v Podbabě stálo cca 500 milionů a to šlo o 400m nových kolejí ...

+2/0
21.8.2016 18:53
Foto

B21r53o19n65i59s28l13a49v 27G11a17b43r53y26š 2812779511

Trolejbus tak drahý není. Jeden kilometr trolejbusové sítě stojí 30 - 50 mil. Kč. Za 1,3 mld. byste měl tratí ažaž.

+1/0
21.8.2016 23:19

J44o14s55e86f 68K43a46r52f84í83k 7592575206880

btw - to počítáte i s výstavbou trafostanic, dispečinku a vlastně celého zázemí pro trolejbusy?

Ono z nuly se staví jinak, než když "jenom" rozšiřijete stávající;-)

+1/0
22.8.2016 7:57
Foto

B87r80o48n61i53s79l10a52v 18G70a68b48r60y66š 2212549471

Můžu Vás ubezpečit, že ano. Veškerá nová infrastruktura, tedy měnírny, kabelové sítě, napájecí body, je započítána do této sumy.

Pracuju jako projektant trakčního vedení. ;-)

0/0
22.8.2016 8:09

J23o89s70e91f 16K74a90r74f10í33k 7812985696910

Projek a realita jsou dvě rozdílné věci;-)

Kupříkladu musíte připočíst zadání výběrového řízení, "desátek" pro důležité lidi, pak počítat s nekonečným odvoláváním-se neúspěšných kandidátů které může vyústit i v předběžné opatření soudu. mimo jiné také tu docela podstatnou věc, že je potřeba vyjednat s majiteli nemovitostí věcné břemeno. Ony ty dráty většinou vysí ve městě na barácích a ty většinou někomu patří...

0/0
22.8.2016 8:22
Foto

B60r39o29n68i81s98l45a81v 35G42a72b45r17y36š 2122319901

To je možné, ale rozpočty taky dělám sám, takže vím, co do nich patří. ;-)

V mých projektech s tím samozřejmě počítám, snažím se ty převěsy věšet pokud možno na stožáry, aby majitelům domů toto věcné břemeno nevzniklo. Výjimkou jsou historická centra měst.

0/0
22.8.2016 8:30

J15o71s92e88f 64K14a23r95f16í48k 7372715806390

Takový technický dotaz, jak u trolejbusu řešíte opotřebení třecích ploch? O tramvaje je to udělané tak, že je drát cikcak. Předpokládám, že je potřeba vyměňovat třecí kus v "jezdci"...

0/0
22.8.2016 8:41
Foto

B60r56o40n48i78s77l66a75v 72G22a79b26r34y84š 2782729691

Vymění se uhlíková vložka ve sběrací botce.

I trolejbusové trolejové vedení se zavěšuje v nějaké klikatosti, ale není to kvůli opotřebení sběrače. Je to kvůli tomu, aby v létě nebyly troleje až příliš prověšené. Proto se zavěšuje na pružné závěsy, aby se zase v při smršťování trolej nepřetrhla. Hezky je to vidět v Pardubicích na Sakařově ulici. S pevnými závěsy zavěšení v klikatosti sice uděláte taky, ale nebude to k ničemu.

0/0
22.8.2016 9:35

J82o94s61e87f 20K15a86r47f43í22k 7302545376640

Jo jo, to jde vidět i na trolejích od tramvaje (to napínátko). Závaží ve sloupu a podle toho jak se trolej smršťuje či prověšuje, tak závaží jezdí nahoru a dolu:-)

A když už jsem u toho, jak je ta rlojejbusu dělán odpojovač? U tram je prostě vždycky kousek troleje vynechaný a v tom úseku jak zůstena tram stát, tak musí jít zvednou zadní zběrač (pokud ho má) jinak se nerozjede..

0/0
22.8.2016 10:10
Foto

B52r73o84n42i96s37l57a44v 55G28a91b90r75y63š 2792349491

Napínání troleje se provádí buď závažím (ve stožáru nebo mimo něj) nebo napínacím zařízením (pružinou nebo bubnem), známý je systém Tenzorex.

Na tohle se Vám zeptám, mně zajímá spíše ta mechanická část. :-) Ale mám pocit, že u trolejbusu žádné hluché místo není. Jen v místě úsekového děliče je asi 20centimetrový úsek bez proudu.

0/0
22.8.2016 13:06

J35o32s52e75f 82K69a34r73f19í96k 7352585336390

Mám jednu takovou perličku.

Svého času jsem měl starý CRT monitor u okna a za okny trolej od tramvaje. No a jednou za čas jsem musel "demagnetizovat" neb se mi obraz začal směrem k troleji kroutit;-D

0/0
22.8.2016 13:27
Foto

B20r30o47n94i83s37l57a31v 37G23a63b12r69y22š 2552349611

Pokud se zaměříme na autobusové linky, které mají 150 a více spojů o pracovních dnech, pak by trolejbusových linek mohlo být více než 40.

+3/0
21.8.2016 12:27

P96a17t88r76i77k 53E93g28e10r 2748450709771

Tak se možná myslelo v Paříži kde tramvaje nepotkáte v centru. Já si myslím, že troleje tramvají mnoho lidí v Praze nesleduje ani při návštěvě Brna jsem já je nevnímal. Těžko říci co řidiči kamionů. Staženou trolej u mostu jsem pochopil, ale ja ji mohl strhnout kamion v Chodovské ulici u teplárny to jsem nechápal. V areálu Thomayerovi nemocnice bych zavedl midibus. Protože ROPID chce zrušit 293 jsem pro 138 Sídliště Skalka - Skalka (A) - Záběhlická škola - Sídliště Spořilov - Kačerov (C) - Nemocnice Krč - Ústavy akademie věd a 252 Milíčov - Háje (C) - Šperlova - Chodovská tvrz - Petýrkova - Volha - Šeberák - Institut klinické a experimentální medicíny - Nemocnice Krč.

0/0
21.8.2016 14:03

J33i15ř44í 97K54o95c91u36r32e13k 6225224685508

Dnes se ukazuje, že to nebyl nejlepší krok. Rachot, řev, saze, NOx, nemožnost rekuperativního brždění. Jo sice se ČSSR velká ropná krize vyhnula, ale zato jsme měli měděnou krizi - nebyla měď na troleje, na vinutí elektromotorů, na rozvody elektřiny v domech.

+4/0
21.8.2016 11:59

J15a70n 23V98a21l22o88u46c81h 6552847268110

Nějak se zapomnělo na trolejbusy v Č. Budějovicích, Velenicích či Vysokých Tatrách už za monarchie.

Bohužel o zániku trolejbusů rozhodla i vojenská strategie v období zastrašování jadernou válkou. Něco závislé na koleji či troleji se jaksi k evakuaci nehodí.

+2/0
21.8.2016 11:23

J47i29ř47í 66E78r97b31e77n 1653574736297

Jestli vono to není tím, že článek je o pražských trolejbusech...

+2/−1
21.8.2016 12:06

J29i12ř58í 84J94o30z36a 3728823790281

Budějce měli štěstí, že se tam vrátili do provozu (již po třetí) na začátku 90. let:

Změna v pohledu na elektrickou trakci v městské hromadné dopravě, která proběhla v souvislosti s ropnými krizemi v 70. a 80. letech, vrhla nové světlo na existenci trolejbusového provozu v Českých Budějovicích. Na konci 80. let vznikl první projekt, jednalo se o dálkovou trolejbusovou trať, která měla spojit JETE právě s krajským městem. Toto ale nakonec realizováno nebylo, jelikož se projekt ukázal jako nerentabilní; začalo se ale postupně s obnovováním trolejbusové sítě ve vlastním městě.

Na sídlištích Máj a Vltava byl zaveden pravidelný provoz 2. května 1991. Tratě ze sídlišť se spojily ve Čtyřech Dvorech a vedly společným úsekem do centra města. Během dalších dvou let došlo k obnovení dalších částí městské sítě směrem do Rožnova a Nemanic, jednalo se však pouze o část původního plánu. Tempo výstavby následně polevilo, protože došlyfinanční prostředky. Nové tratě do sídliště Šumava, Strakonické ulice, Suchého Vrbného a do Rožnova k papírnám byly zprovozněny až ve druhé polovině 90. let.

Po roce 2000 přibyla trasa vedoucí Nádražní a Pekárenskou ulicí. Městu se v roce 2006 podařilo získat finance zestrukturálních fondů Evropské unie na náhradu autobusů trolejbusy na trase mezi sídlištěm Vltava a Českým Vrbným. Toto prodloužení kolem hypermarketu Globus bylo zprovozněno v prosinci 2007.

V letech 2010 a 2011 proběhly práce na elektrifikaci trasy autobusové linky č. 1, konkrétně její části v ulicích Evžena Rošického a Milady Horákové na sídlišti Máj. Trolejbusový provoz zkrácené linky č. 1 (Nádraží – Máj, Milady Horákové) byl zahájen 1. dubna 2012.[1]

Uvažovalo se také o výstavbě trati do Vráta a Rudolfova, z toho ale kvůli zamítavému přístupu daných obcí sešlo.

Zdroj: DPmČB

+1/0
21.8.2016 13:45

J87i62ř55í 33J95i77r30o28u95d17e76k 8536689524154

R^ Trolejbusy byly skvělý. Něco jsem se jimi najezdil. V Praze je nahradili městské autobusy a plánované trasy metra.

+1/0
21.8.2016 11:04

M12a91r41t50i93n 95H62a36l93á25š54e82k 2120452828584

Dobrý článek! Zrušení trolejbusů je další z tisíce chyby a zločinů vrahů komunistů. Rv

+2/−1
21.8.2016 10:23

R65a90d42o81s29l11a58v 68K49l95a74u60d59a 5534948604272

Komunisty nesnáším, ale tenkrát to byl logický krok. Ostatně to se týká celého civilizovaného světa. Třeba v západním Berlíně zanikly tramvaje.

+2/−3
21.8.2016 10:32

M43a40r41t85i32n 35H36a61l18á51š94e28k 2820232578204

Německé hlavní město Berlín obsluhuje rozsáhlá tramvajová síť. Jedná se o nejrozsáhlejší a jednu z nejstarších sítí v zemi; její délka činí 190,4 km. Jsem v Berlíně často, váš příspěvek dost šokoval. Trolejbusy byly daleko ekonomičtější , neškodné ekologicky. Praha měla troleje, které ji mohlo lecktré světové město závidět, viz článek. Komunisti nařídili, veškeré sloupy uřezat.

+2/0
21.8.2016 10:56

E62v36ž70e84n 87P83o43l51á44č75e43k 6463199405

Ekonomičtější než co?

0/0
21.8.2016 12:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.