Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Éra trolejbusů v Praze začala před 80 lety, první linka vyrazila k Matěji

Stejně jako nyní Pražané čekají na zprovoznění metra D, stejně tak čekali na slibovanou trolejbusovou trať na sklonku 20. let. První linka zvaná „Káčko“ se rozjela v srpnu před osmdesáti lety a vedla od střešovické vozovny ke svatému Matěji v Dejvicích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J95o18s32e98f 59K62a71r29f56í14k 7392445166400

Tak nějak nechápu, proč v Praze nejzedí trolejbusy...

Přitom je to takový supr dopravní prostředek. Je to "ekologické" nesmrdí, jezdí oproti tramvajím tiše, když je potřeba umí se vyhnout. Není potřeba kopat koleje, které se musí každou chvíli opravovat. Jenom se natáhnou dva dráty a jedééém;-)

+3/0
22.8.2016 7:55
Foto

B85r60o64n45i79s27l58a10v 72G22a96b22r40y14š 2182929721

No tak tramvaj má přece jen oproti trolejbusu své výhody. :-)

+1/0
22.8.2016 8:09

J36o46s40e38f 44K24a85r90f47í20k 7262765776210

Vím o jedné a to, že se do ní vejde více lidí. Jaké jiné výhody máte na mysli?

0/0
22.8.2016 8:17
Foto

B34r20o15n83i44s48l20a70v 37G82a95b44r20y12š 2472319671

Provoz na segregovaném tělese, čili bez kolize s ostatní dopravou. Pěkný případ je v Brně třeba trať od Židovského hřbitova až do Líšně nebo mostecká rychlodráha. :-)

+1/0
22.8.2016 8:28

J21o63s41e12f 97K74a12r51f45í77k 7532415166410

To sice ano, ale v Praze to je jenom na několika málo místech. Jinak kolize auto tramvaj je docela běžná záležitost. A situace, kdy někdo zaparkuje tak pěkně, že tram. neprojede se stává taky...

+3/0
22.8.2016 8:36
Foto

B33r94o10n71i11s34l29a72v 53G62a65b18r57y41š 2982149831

Nejlíp je na tom Ostrava, ta má podíl segregovaných tratí největší. Ale i otevřený svršek v ose komunikace (např. v Praze z Kobylis do Ďáblic) se považuje za segregovanou trať, i když je tam několik málo přejezdů.

0/0
22.8.2016 9:30

J53o25s52e15f 23K46a19r36f44í13k 7422985696650

Tak ale spevněný povrch tram. pásu je zase dobrý pro vozidla IZS;-)

Jinak máte samozřejmě pravdu, úsek bez možnosti kolize je supr. Je rychlý, bezpečný... V centrech měst ale nereálný. Jak jsem již uváděl do center bych viděl trolebusy, které můžou kličkovat a nepotřebují koleje:-)

0/0
22.8.2016 10:13
Foto

B38r31o50n71i49s19l39a45v 96G47a48b19r78y45š 2882279691

V centrech měst určitě ne. Ale tramvaj s pěší zónou je dobrý kompromis. Výborně to funguje v Brně na náměstí Svobody nebo v Praze na náměstí Republiky. I Václavák bych si s tramvajemi dokázal představit. Nevím, proč tam musí zajíždět auta (mimo zásobování).

0/0
22.8.2016 13:10

J51o41s93e10f 25K63a36r20f58í90k 7452665306860

Na Václaváku jsou i baráky co mají podzemní parkoviště...

Jinak o návratu tramvají tam uvažují už pěkně dlouho. Ale zatím skutek utek (podle mě je to škody)...

btw - tam kde nejsou koleje jednoznačně oddělené od chodců (třeba schůdkem, tak to je jen otázka času, kdy se nějaký turista zamyslí a udělá krok před jedoucí tramvaj.

+1/0
22.8.2016 13:20

J72a83n 95D37l86o16u69h58ý 8936530173280

ale také nevýhody - pevné kolejové těleso. ;-)

0/0
22.8.2016 9:21
Foto

B14r67o72n46i26s43l89a66v 75G65a22b67r24y61š 2902279921

No jo..., tohle by mě v životě nenapadlo... :-P

+1/0
22.8.2016 9:38

J49i85ř96í 16J17o40z24a 3298903170671

Na takovou Hanspaulku je trolejbus uplne idealni! A na misto tramvaje by mohli jezdit i na Suchdol...

0/0
21.8.2016 13:50

E60v38ž51e52n 90P78o84l63á44č15e43k 6963299365

Na Hanspaulku nebo Barrandov samozřejmě jsou ideální. Do Suchdola by ale ve špičce jezdily stejně narvané jako dnes autobusy a jindy prázdné, tam je situace nepříliš řešitelná..

0/0
21.8.2016 13:58

R71o25m18a54n 55P10o10l93á38č89e63k 5686279515

Já pořád říkám, že Suchdol vyřeší změna financování vysokého školství ;-D

+1/0
21.8.2016 14:07

J93a82n 29D91l34o69u87h64ý 8556160773370

Co teprve na Jižní nebo Jihozápadní město. Tam je jen metro a smrdí tam autobusy.

0/0
22.8.2016 9:00

P15a63t64r44i52k 98E85g80e67r 2978200469601

Historii miluju a je škoda, že v Praze nejezdí historické autobusy i když ROPID chválím za akce kdy už historické autobusy do provozu zařadil. Provoz trolejbusů v Praze by se mi líbil, ale slyšel jsem, že jejich provoz by byl drahý než u tramvají sice nevím proč do Středočeského kraje nechce ROPID trolejbusy, ale tramvaje. Ano tramvaj pojme více cestujících a jsem i pro linky 31 - 39, ale spíše jenom v pásmech 0, B, 1, trolejbusy ve všech zónách P, 0, B, 1 - 7 třeba do Kutné Hory bych to viděl s napojením trolejbusů z Pardubic do Berouna zase od Plzně, tramvaje vést na Plzeň a do Liberce, pokud se tak uvažuje.

0/0
21.8.2016 13:45

E67v75ž66e98n 61P88o32l60á42č69e60k 6843509725

Jak "provoz by byl drahý než u tramvají"? Fixní náklady nižší, variabilní vyšší. Takže se vyplatí při kapacitě nižší než tramvaj a vyšší než autobus.

+1/0
21.8.2016 13:56

E58v47ž17e69n 12P75o28l93á45č39e93k 6463639815

I dneska by se v kopcovité Praze na místě desítek vytížených autobusových linek trolejbusy bohatě vyplatily. To by se ale nesměly řešit titěrnosti jako že trolej vypadá v ulici ošklivě a podobné.

+5/0
21.8.2016 12:06

J45i83ř94í 71E82r41b66e93n 1313644936267

Jde o to, že zavádíš další (skoro) novou trakci a pro ni musíš vybudovat úplně nové zázemí, plus musíš řešit fyzikální problémy souběhu elektrických polí stejnosměrného napájení tramvaje, metra a trolejbusu.

Ano, všechno je řešitelné - otázkou je, kolik jsme na to ochotni/schopni vyčlenit lidí a peněz.

+1/−1
21.8.2016 12:12

E55v75ž72e92n 13P58o11l36á36č43e60k 6383189695

To jsou všechno jen počáteční náklady, jejichž návratnost by jistě nebyla dlouhá. A trolejbusy by dokonale vyplnily mezeru mezi tramvajemi a autobusy.

0/0
21.8.2016 12:15

J41i72ř39í 37E15r24b35e50n 1253584736887

Kéž by.

Jenže kreativní "správně motivovaný" účetní vždycky dokáže ohnout výkazy tak, aby elektrická trakce vycházela mnohem dráž než naftová...

+2/0
21.8.2016 12:20

E12v19ž16e64n 25P51o75l84á30č52e31k 6523359455

To rozhodně dokáže, ale kdo by na něco takového skočil..

0/0
21.8.2016 12:39

J44i37ř54í 12E32r65b62e22n 1983924636937

Kdo? Manažeři, politici, novináři a voliči...

0/0
21.8.2016 13:50

E59v78ž89e15n 59P24o28l23á55č91e29k 6713279195

Je fakt, že když si soudruzi dokázali myslet, že všechnu pražskou MHD zajistí jen metrem a autobusy..

0/0
21.8.2016 13:55

J62i32ř49í 88E50r86b11e69n 1783974946237

... a tramvajemi.

0/0
21.8.2016 13:59

E35v17ž35e89n 19P22o11l31á90č95e93k 6253919175

I tramvaje chtěli původně úplně zlikvidovat. Až v 80. letech to částečně přehodnotili s tím, že budou existovat pouze napájecí rychlé tratě, což ostatně vedlo i k vývoji tramvaje KT8D5. Alespoň takové mám informace.

+1/0
21.8.2016 14:02

R33o21m88a52n 17P82o83l23á13č39e72k 5206519765

S tramvajemi se skoro nepočítalo .Proto se zavřelo poměrně hodně tratí hlavně v centru Prahy a na Praze 4.

0/0
21.8.2016 18:56
Foto

B91r89o98n91i19s46l87a21v 86G64a82b17r69y95š 2282669381

No když Pražáci byli schopní vyčlenit 1,3 mld. Kč na OpenCard, pak není problém vložit stejný kapitál do trolejbusové sítě. :-)

+3/0
21.8.2016 12:25

R33o95m43a62n 88P79o36l89á21č38e22k 5146959275

Za 1,3 mld? Jenom prodloužení tramvají v Podbabě stálo cca 500 milionů a to šlo o 400m nových kolejí ...

+2/0
21.8.2016 18:53
Foto

B98r69o34n38i10s96l11a15v 54G29a22b33r34y68š 2102229871

Trolejbus tak drahý není. Jeden kilometr trolejbusové sítě stojí 30 - 50 mil. Kč. Za 1,3 mld. byste měl tratí ažaž.

+1/0
21.8.2016 23:19

J94o46s11e48f 23K18a23r13f19í71k 7122975186740

btw - to počítáte i s výstavbou trafostanic, dispečinku a vlastně celého zázemí pro trolejbusy?

Ono z nuly se staví jinak, než když "jenom" rozšiřijete stávající;-)

+1/0
22.8.2016 7:57
Foto

B16r90o47n83i46s45l66a27v 68G36a28b50r24y50š 2642559671

Můžu Vás ubezpečit, že ano. Veškerá nová infrastruktura, tedy měnírny, kabelové sítě, napájecí body, je započítána do této sumy.

Pracuju jako projektant trakčního vedení. ;-)

0/0
22.8.2016 8:09

J89o97s50e27f 67K93a78r84f61í21k 7352905346980

Projek a realita jsou dvě rozdílné věci;-)

Kupříkladu musíte připočíst zadání výběrového řízení, "desátek" pro důležité lidi, pak počítat s nekonečným odvoláváním-se neúspěšných kandidátů které může vyústit i v předběžné opatření soudu. mimo jiné také tu docela podstatnou věc, že je potřeba vyjednat s majiteli nemovitostí věcné břemeno. Ony ty dráty většinou vysí ve městě na barácích a ty většinou někomu patří...

0/0
22.8.2016 8:22
Foto

B17r46o53n16i42s85l84a63v 76G31a76b76r74y30š 2712929711

To je možné, ale rozpočty taky dělám sám, takže vím, co do nich patří. ;-)

V mých projektech s tím samozřejmě počítám, snažím se ty převěsy věšet pokud možno na stožáry, aby majitelům domů toto věcné břemeno nevzniklo. Výjimkou jsou historická centra měst.

0/0
22.8.2016 8:30

J47o63s14e21f 98K66a57r47f96í67k 7972835346400

Takový technický dotaz, jak u trolejbusu řešíte opotřebení třecích ploch? O tramvaje je to udělané tak, že je drát cikcak. Předpokládám, že je potřeba vyměňovat třecí kus v "jezdci"...

0/0
22.8.2016 8:41
Foto

B36r44o36n20i14s70l44a32v 68G81a36b31r28y49š 2902289571

Vymění se uhlíková vložka ve sběrací botce.

I trolejbusové trolejové vedení se zavěšuje v nějaké klikatosti, ale není to kvůli opotřebení sběrače. Je to kvůli tomu, aby v létě nebyly troleje až příliš prověšené. Proto se zavěšuje na pružné závěsy, aby se zase v při smršťování trolej nepřetrhla. Hezky je to vidět v Pardubicích na Sakařově ulici. S pevnými závěsy zavěšení v klikatosti sice uděláte taky, ale nebude to k ničemu.

0/0
22.8.2016 9:35

J22o67s48e87f 36K29a86r17f78í94k 7672445276860

Jo jo, to jde vidět i na trolejích od tramvaje (to napínátko). Závaží ve sloupu a podle toho jak se trolej smršťuje či prověšuje, tak závaží jezdí nahoru a dolu:-)

A když už jsem u toho, jak je ta rlojejbusu dělán odpojovač? U tram je prostě vždycky kousek troleje vynechaný a v tom úseku jak zůstena tram stát, tak musí jít zvednou zadní zběrač (pokud ho má) jinak se nerozjede..

0/0
22.8.2016 10:10
Foto

B51r89o50n41i48s19l67a32v 37G24a93b32r84y76š 2482179561

Napínání troleje se provádí buď závažím (ve stožáru nebo mimo něj) nebo napínacím zařízením (pružinou nebo bubnem), známý je systém Tenzorex.

Na tohle se Vám zeptám, mně zajímá spíše ta mechanická část. :-) Ale mám pocit, že u trolejbusu žádné hluché místo není. Jen v místě úsekového děliče je asi 20centimetrový úsek bez proudu.

0/0
22.8.2016 13:06

J77o20s84e25f 85K51a98r24f48í13k 7342745766870

Mám jednu takovou perličku.

Svého času jsem měl starý CRT monitor u okna a za okny trolej od tramvaje. No a jednou za čas jsem musel "demagnetizovat" neb se mi obraz začal směrem k troleji kroutit;-D

0/0
22.8.2016 13:27
Foto

B50r94o56n79i38s97l58a79v 48G54a45b21r72y41š 2962129401

Pokud se zaměříme na autobusové linky, které mají 150 a více spojů o pracovních dnech, pak by trolejbusových linek mohlo být více než 40.

+3/0
21.8.2016 12:27

P40a86t20r66i17k 11E62g65e48r 2518270989161

Tak se možná myslelo v Paříži kde tramvaje nepotkáte v centru. Já si myslím, že troleje tramvají mnoho lidí v Praze nesleduje ani při návštěvě Brna jsem já je nevnímal. Těžko říci co řidiči kamionů. Staženou trolej u mostu jsem pochopil, ale ja ji mohl strhnout kamion v Chodovské ulici u teplárny to jsem nechápal. V areálu Thomayerovi nemocnice bych zavedl midibus. Protože ROPID chce zrušit 293 jsem pro 138 Sídliště Skalka - Skalka (A) - Záběhlická škola - Sídliště Spořilov - Kačerov (C) - Nemocnice Krč - Ústavy akademie věd a 252 Milíčov - Háje (C) - Šperlova - Chodovská tvrz - Petýrkova - Volha - Šeberák - Institut klinické a experimentální medicíny - Nemocnice Krč.

0/0
21.8.2016 14:03

J43i57ř59í 36K53o37c37u96r19e19k 6965964705408

Dnes se ukazuje, že to nebyl nejlepší krok. Rachot, řev, saze, NOx, nemožnost rekuperativního brždění. Jo sice se ČSSR velká ropná krize vyhnula, ale zato jsme měli měděnou krizi - nebyla měď na troleje, na vinutí elektromotorů, na rozvody elektřiny v domech.

+4/0
21.8.2016 11:59

J79a73n 77V66a27l46o72u92c86h 6652307428920

Nějak se zapomnělo na trolejbusy v Č. Budějovicích, Velenicích či Vysokých Tatrách už za monarchie.

Bohužel o zániku trolejbusů rozhodla i vojenská strategie v období zastrašování jadernou válkou. Něco závislé na koleji či troleji se jaksi k evakuaci nehodí.

+2/0
21.8.2016 11:23

J93i24ř89í 56E41r80b42e20n 1873604466877

Jestli vono to není tím, že článek je o pražských trolejbusech...

+2/−1
21.8.2016 12:06

J69i73ř42í 30J77o22z68a 3468693810901

Budějce měli štěstí, že se tam vrátili do provozu (již po třetí) na začátku 90. let:

Změna v pohledu na elektrickou trakci v městské hromadné dopravě, která proběhla v souvislosti s ropnými krizemi v 70. a 80. letech, vrhla nové světlo na existenci trolejbusového provozu v Českých Budějovicích. Na konci 80. let vznikl první projekt, jednalo se o dálkovou trolejbusovou trať, která měla spojit JETE právě s krajským městem. Toto ale nakonec realizováno nebylo, jelikož se projekt ukázal jako nerentabilní; začalo se ale postupně s obnovováním trolejbusové sítě ve vlastním městě.

Na sídlištích Máj a Vltava byl zaveden pravidelný provoz 2. května 1991. Tratě ze sídlišť se spojily ve Čtyřech Dvorech a vedly společným úsekem do centra města. Během dalších dvou let došlo k obnovení dalších částí městské sítě směrem do Rožnova a Nemanic, jednalo se však pouze o část původního plánu. Tempo výstavby následně polevilo, protože došlyfinanční prostředky. Nové tratě do sídliště Šumava, Strakonické ulice, Suchého Vrbného a do Rožnova k papírnám byly zprovozněny až ve druhé polovině 90. let.

Po roce 2000 přibyla trasa vedoucí Nádražní a Pekárenskou ulicí. Městu se v roce 2006 podařilo získat finance zestrukturálních fondů Evropské unie na náhradu autobusů trolejbusy na trase mezi sídlištěm Vltava a Českým Vrbným. Toto prodloužení kolem hypermarketu Globus bylo zprovozněno v prosinci 2007.

V letech 2010 a 2011 proběhly práce na elektrifikaci trasy autobusové linky č. 1, konkrétně její části v ulicích Evžena Rošického a Milady Horákové na sídlišti Máj. Trolejbusový provoz zkrácené linky č. 1 (Nádraží – Máj, Milady Horákové) byl zahájen 1. dubna 2012.[1]

Uvažovalo se také o výstavbě trati do Vráta a Rudolfova, z toho ale kvůli zamítavému přístupu daných obcí sešlo.

Zdroj: DPmČB

+1/0
21.8.2016 13:45

J69i83ř10í 61J43i49r69o93u15d20e43k 8436819294614

R^ Trolejbusy byly skvělý. Něco jsem se jimi najezdil. V Praze je nahradili městské autobusy a plánované trasy metra.

+1/0
21.8.2016 11:04

M65a26r38t29i91n 23H41a78l56á72š39e71k 2180532618954

Dobrý článek! Zrušení trolejbusů je další z tisíce chyby a zločinů vrahů komunistů. Rv

+2/−1
21.8.2016 10:23

R32a21d33o29s71l41a28v 98K70l27a66u40d76a 5364398594102

Komunisty nesnáším, ale tenkrát to byl logický krok. Ostatně to se týká celého civilizovaného světa. Třeba v západním Berlíně zanikly tramvaje.

+2/−3
21.8.2016 10:32

M26a56r51t18i49n 89H76a37l14á52š88e13k 2770602508524

Německé hlavní město Berlín obsluhuje rozsáhlá tramvajová síť. Jedná se o nejrozsáhlejší a jednu z nejstarších sítí v zemi; její délka činí 190,4 km. Jsem v Berlíně často, váš příspěvek dost šokoval. Trolejbusy byly daleko ekonomičtější , neškodné ekologicky. Praha měla troleje, které ji mohlo lecktré světové město závidět, viz článek. Komunisti nařídili, veškeré sloupy uřezat.

+2/0
21.8.2016 10:56

E24v20ž31e58n 98P88o33l97á38č58e73k 6563109125

Ekonomičtější než co?

0/0
21.8.2016 12:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.