- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Tak nějak nechápu, proč v Praze nejzedí trolejbusy...
Přitom je to takový supr dopravní prostředek. Je to "ekologické" nesmrdí, jezdí oproti tramvajím tiše, když je potřeba umí se vyhnout. Není potřeba kopat koleje, které se musí každou chvíli opravovat. Jenom se natáhnou dva dráty a jedééém
No tak tramvaj má přece jen oproti trolejbusu své výhody.
Na takovou Hanspaulku je trolejbus uplne idealni! A na misto tramvaje by mohli jezdit i na Suchdol...
Na Hanspaulku nebo Barrandov samozřejmě jsou ideální. Do Suchdola by ale ve špičce jezdily stejně narvané jako dnes autobusy a jindy prázdné, tam je situace nepříliš řešitelná..
Historii miluju a je škoda, že v Praze nejezdí historické autobusy i když ROPID chválím za akce kdy už historické autobusy do provozu zařadil. Provoz trolejbusů v Praze by se mi líbil, ale slyšel jsem, že jejich provoz by byl drahý než u tramvají sice nevím proč do Středočeského kraje nechce ROPID trolejbusy, ale tramvaje. Ano tramvaj pojme více cestujících a jsem i pro linky 31 - 39, ale spíše jenom v pásmech 0, B, 1, trolejbusy ve všech zónách P, 0, B, 1 - 7 třeba do Kutné Hory bych to viděl s napojením trolejbusů z Pardubic do Berouna zase od Plzně, tramvaje vést na Plzeň a do Liberce, pokud se tak uvažuje.
Jak "provoz by byl drahý než u tramvají"? Fixní náklady nižší, variabilní vyšší. Takže se vyplatí při kapacitě nižší než tramvaj a vyšší než autobus.
I dneska by se v kopcovité Praze na místě desítek vytížených autobusových linek trolejbusy bohatě vyplatily. To by se ale nesměly řešit titěrnosti jako že trolej vypadá v ulici ošklivě a podobné.
Jde o to, že zavádíš další (skoro) novou trakci a pro ni musíš vybudovat úplně nové zázemí, plus musíš řešit fyzikální problémy souběhu elektrických polí stejnosměrného napájení tramvaje, metra a trolejbusu.
Ano, všechno je řešitelné - otázkou je, kolik jsme na to ochotni/schopni vyčlenit lidí a peněz.
Dnes se ukazuje, že to nebyl nejlepší krok. Rachot, řev, saze, NOx, nemožnost rekuperativního brždění. Jo sice se ČSSR velká ropná krize vyhnula, ale zato jsme měli měděnou krizi - nebyla měď na troleje, na vinutí elektromotorů, na rozvody elektřiny v domech.
Nějak se zapomnělo na trolejbusy v Č. Budějovicích, Velenicích či Vysokých Tatrách už za monarchie.
Bohužel o zániku trolejbusů rozhodla i vojenská strategie v období zastrašování jadernou válkou. Něco závislé na koleji či troleji se jaksi k evakuaci nehodí.
Jestli vono to není tím, že článek je o pražských trolejbusech...
Trolejbusy byly skvělý. Něco jsem se jimi najezdil. V Praze je nahradili městské autobusy a plánované trasy metra.
Dobrý článek! Zrušení trolejbusů je další z tisíce chyby a zločinů vrahů komunistů.
Komunisty nesnáším, ale tenkrát to byl logický krok. Ostatně to se týká celého civilizovaného světa. Třeba v západním Berlíně zanikly tramvaje.