Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autor loga mohl být za matlala, schvalují právníci prohraný soud Metrostavu

Metrostav zvažuje, že podá dovolání kvůli rozsudku Vrchního soudu v Praze, podle kterého musí přestat používat své pozměněné logo od výtvarníka Karla Míška. Právníci se však shodují, že firma neměla právo grafiku předělat, přestože za ni zaplatila.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L10u25c23i78a67n 93P94a76p58a81z32i15a24n 5824187131465

Metrostav podle mne nemá pravdu a je dobře, že spor prohrál.

0/0
23.11.2016 23:58

P82e10t44r 16D54l85o48u83h35ý 5847309514234

Osobně se zabývám taky designem, i když teď to směřují spíš na ten produktový a v zahraničí, ale pár log jsem taky navrhl. U produktového designu je to ještě o něco komplikovanější, věc musí nejen lahodit oku, ale i být přísně ergonomická. Aby za něco stála. Takže pokud dostanu zakázku nejdřív důkladně studuji ergonomičnost a možné postupy výroby. A pak se to snažím zabalit do designu. Přičemž nemám rád nadúčelné kudrlinky, takže i v tomto logu mě cihly spíš urazily. Ovšem beru to tak, že když si někdo mou práci koupí, může s ní naložit dle uvážení, pokud nebudu uveden jako tvůrce. Ať si to zmrví, naštve mě to, koho by potěšilo, že jeho práce skončila ve stoupě, ale měl by podle mého na to mít právo. Pokud mi zaplatil. Stejně jako já bych měl mít právo, kdyż si takovýto zmatlaný (z mého pohledu) výrobek koupím, jej hodit na zem a rozdupat. Také ho znehodnotím, snad mě nebude někdo žalovat. Nedělám tím dané firmě dobrou reklamu. Toho bych se nerad dožil.

0/0
20.11.2016 13:15

T19o26m39á74š 55N77e39u46g19e31b36a16u10e29r 1540155760200

Asi neodvádíte moc kvalitní práci, když si jí tak málo vážíte.

0/0
20.11.2016 14:04

P15e82t27r 13D94l56o47u25h88ý 5377589264804

Neodvádím o nic lepší či horší práci než zedníci, instalatéři a elektrikáři, kteří mi rekonstruovali byt (díky kluci), architekt, který to navrh (díky Zdeňku). Ale vím, že ač odvedli skvělou práci, nikdo z nich se nebude vzekat, když to za pár let předělám.

0/0
20.11.2016 14:14

P85e59t29r 16D75l37o83u46h97ý 5807209754984

...navrhl...

0/0
20.11.2016 14:16

T25o61m49á18š 37N78e52u67g26e55b65a70u11e50r 1460955600570

Takže jsem se nemylíl! Odvádíte práci na řemeslné, nikoliv tvůrčí úrovni. Tomu pak odpovídá váš názor na diskutovaný problém.

0/0
20.11.2016 14:52

J59o58s12e29f 39G72a44b18r16h94e10l38i82k 3114519555489

Pane Neugebauer, Vy musíte pracovat pro OSA, jinak to nevidím. Ale pokud bychom problém přivedli ad absurdum, tak bych si dle Vás nemohl vyměnit tkaničky v botách, jelikož je také někdo navrhl, na kole bych musel mít stále stejné světlo protože.... Není to absurdní?

0/0
20.11.2016 14:59

T19o46m46á68š 42N70e25u25g58e77b68a79u76e36r 1850485780890

Ne, pro OSU opravdu nepracuji, ale občas vytvářím díla. Váš problém vidím v tom, že ne správně chápete, co je dílo, tedy tvůrčí počin (tkaničky do bot nejsou dílo). Tím vznikají vaše absurdity.

0/0
20.11.2016 15:24

J45o36s79e53f 42G22a37b49r68h65e74l10i26k 3604639145769

Chcete naznačit, že mé boty od Bati vznikly bez designera? Já se zde bavím o tom, že pokud si něco koupím a řádně zaplatím, chci to užívat tak jak se mi zlíbí. Třeba u bot vyměnit tkaničky, obraz si pověsit na toaletu nebo změnit logo.

Já Vás chápu, Vy jste umělec a všichni ostatní jsme tupci, Vy přece vytváříte DÍLO a my všichni ostatní bychom Vám měli klečet u nohou. Konečně jste mi to vysvětlil.... Já jsem ale dement že jsem to nepochopil dřív...

+1/0
20.11.2016 15:32

P63e89t42r 44D10l33o59u59h95ý 5187319674264

Jistě, stejně jako architekt. A vrátím výpad ;-) Pokud jste jen snílek, který řeší jen tvůrčí stránku, bez ohledu na funkční využití, nedivím se zase vám. Nicméně vytvořit jako vytvořit. I když se živím designem v nejrůznějších podobách přes 20 let, nikdy jsem si nepřipadal jako vyvolený či nadřazený.

0/0
20.11.2016 15:01

T19o91m56á31š 96N23e36u81g95e76b13a66u69e97r 1630935730910

Přece nejde o vyvolenost či nadřazenost, ale naopak o pokoru před tvůrčím dílem. Ta, jak se zdá, vám chybí. Něco vymyslet je pro vás, jak naznačujete, to samé, jako to vyrobit. To snad ne?

0/−1
20.11.2016 15:21

T25o86m92á51š 48N55e40u85g40e70b31a74u95e27r 1570215440760

Neřeším jen tvůrčí stránku. Například jsem autorem několika e-learningových projektů, které na evropské úrovni získaly ocenění "Doporučený příklad", tedy byly schledány k praktickému upotřebení velice vhodné, a to dokonce na evropské úrovni. Tvořím pro praxi. A mám úctu k této tvorbě. Proto ji chci chránit. Je to právě o tom, nedělat to jako housky, ale mít pokoru před tvůrčí prací.

0/0
20.11.2016 15:30

P86e89t77r 67D36l73o96u29h43ý 5797159584674

Pokud tvoříte něco sám, tak si při prodeji můžete klást i vlastní požadavky, třeba zamezení úprav bez souhlasu. Tak je to správně. Ale pokud se necháme někým najmout, padáme holt do role řemeslníků, kteří dělají něco ne z tvůrčího nadšení, ale na objednávku. Přiznejme si to. A samozřejmě i v té smlouvě lze leccos vymínit.

0/0
20.11.2016 15:42

T43o19m25á79š 28N69e78u16g26e60b74a48u39e64r 1480655680880

Každý by měl mít stoupající úroveň své práce, tzn. stanovenu spodní hranici, pod kterou již pro něj není přijatelné jít. Pokud chce být profesionálem, tak jednou z věcí nacházející se pod toutou hranicí by mělo být, že bez jeho souhlasu jím vytvořené DÍLO, nemůže někdo svévolně upravovat (mám na mysli dílo, tedy tvůrčí počin, nikoliv tkaničky). Tvrzení, že nelze žádnou zakázku odmítnout je nejen nepravdivé, ale nemá zde opodstatnění. Chápu, že některé zakázky odmítnout nelze, ale zároveň platí, že některé lze.

0/0
20.11.2016 16:51

P82e18t85r 36D47l27o28u66h58ý 5707439964724

Podle mě to není pravda. Stoupající úroveň práce, to řekněte třeba sportovcům po třicítce. Je to vyšumělá motivační řeč managerů, trefil jsem? Vy kažte o umění;-)

0/0
20.11.2016 19:21

T51o31m55á51š 55N35e48u51g94e82b11a47u59e23r 1280705150170

A co do třicítky? Nejedná se o managerské motivační řeči, ale o profesionální přístup.

0/0
20.11.2016 20:10

P45e35t93r 77D20l49o24u51h65ý 5197839724154

Ne, umělec nemůže říct, že kreativita roste s věkem. Buď tam je, nebo není. Někdy víc, někdy méně. Jsou lidé kteří jsou "nejšťavnatější" ve dvaceti, jiní v šedesáti. Ano, jsem taky trochu manager svojí firmy. A lepší výsledky neočekávám, větší umělec zkrátka nebudu, i když možná přehodnotím a přepracuji něco z minulý.

0/0
20.11.2016 20:16

P63e93t14r 33D91l14o25u96h69ý 5847869444574

...minula...

0/0
20.11.2016 20:17

P71e18t76r 21D21l30o33u75h65ý 5857329374784

To o té stoupající úrovni práce nemůže umělec říct, jsou plodnější období a ta méně plodná. Tohle jsou manažerské :ecy. Kreativitě stejně jako třeba sportovním výkonům neporučíte. Ještě víc a větší umění, jste mě pobavil ;-D

0/0
20.11.2016 19:25

T88o42m70á62š 42N87e10u78g77e55b55a96u31e10r 1300295100760

Mezi pojmy úroveň práce a plodné, resp. neplodné období jsou dva diametrálně rozdílné pojmy. Stále více nabývám dojmu, že vašim problémem je chápání pojmů. Z toho pramení neporozumění wo co go.

0/0
20.11.2016 20:12

P32e69t43r 37D13l30o42u42h28ý 5857829354244

Úroveň práce je něco jiného než zodpovědnost. Ano, můžu být zodpovědnější a víc hodin strávit v kanceláři. Ale mé výkony lepší nebudou. Věřte mi. Od 23 let, po skončení školy, to dělám naplno. Možná dobře, možná ne. Ale buď mám cit a talent nebo ne. Jistě můžu svoje starší práce zmodernizovat, ale stojím si za nimi. Moje novější práce nejsou lepší, jen možná víc "přizpūsobené". Nejvíc si vážím období kolem přelomu tisíciletí. Dávno co? Ale dělal jsem podle mě nejlepší věci. Teď můžu sedět v kanclu patnáct hodin denně a nic lepšího nevypadne. Pro managera nepředstavitelné. Vážně o umění nevíte nic.

0/0
20.11.2016 20:27

P25e90t30r 50D81l19o68u16h19ý 5887129734854

Tím se nechci dehonestovat, stále jsem lepší než 95 procent mladé generace, věřím. Ale neporučíte talentu, spíš jej tabulkami s rostoucí výkonností odradíte, věřte mi. Žádný umělec se c nebude vyvíjet podle harmonogramu. To je opravdu možná představa člověka, který o oboru neví mnoho.

0/0
20.11.2016 20:47

P75e90t91r 30D55l53o94u52h93ý 5347589564984

...současné generace umělců, myslím samozřejmě... Ano i disciplina je nutná. Viz manufaktury (skoro) současných umělců, to dřív neexistovalo a taky mám pochybnosti. Ale evidentně to funguje.

0/0
20.11.2016 21:04

P51e76t59r 61D84l62o85u34h15ý 5247229404244

Můj názor je ten, že právě vy jste větší řemeslník, než si připuštíte. Oslnivé výsledky, ale to srdce se trochu vytratilo. Tomu totiž nemůžete poručit, že má mít lepší výsledky. Promiňte, že nasazují, ale právě tyto managerská kouzla mě odradila od toho být zaměstnán. Věřte mi, že nevíte nic.

0/0
20.11.2016 19:35

P19e20t74r 57D82l66o46u20h10ý 5857889324424

...tato...

0/0
20.11.2016 19:40

T87o11m65á67š 91N77e73u32g57e83b52a33u64e96r 1590735440760

Jen potvrzujete, že nechápete význam některých pojmů.

0/0
20.11.2016 20:14

T81o19m79á94š 22N85e57u23g58e69b19a28u43e70r 1590295940930

Omlouvám se, samozřejmě shledány.

0/0
20.11.2016 15:35

P55e40t91r 63D56l70o85u55h77ý 5977189314684

Jen doplněk, ano považuji se za (doufám a zákazníci s tím souhlasí) zručného řemeslníka. To co dokáže udělat třeba špičkový umělecký řezbář, nádhera. Ale víceméně všichni, s kým jsem se setkal, uznávali, že jejich dílo, pokud za něj zaplatím, můžu klidně znehodnotit. I když by je to jistě nepotěšilo. A ty výjimky si to vyloženě vymínili, tak by to mělo fungovat.

0/0
20.11.2016 15:20

P37e90t15r 92D20l56o40u87h17ý 5967819584394

Znehodnocením (jak jej chápete vy) myslím úpravu.

0/0
20.11.2016 15:24

J60o96z63e57f 38H18r65i66c19i86š15i95n 4623120960146

Jestli to chápu správně tak tisíce lidí co si upravují typové domky dle svého ničí duševní vlastnictví architektů a jsou žalovatelní. Někdy jsou to opravdu paskvili na žalobu ale to právo by mělo být na straně majitelů.

0/0
20.11.2016 11:10

K63a87r84e67l 64N26o18v85o40t71n21y 4967214952112

Nějak nechápu. Logo bylo předěláno 2x. Tu první úpravu autor nerozporoval? Pokud ne, tak už snad nemůže rozporovat nic! Logicky totiž ta druhá úprava už není úpravou jeho loga, ale loga někoho jiného;-D;-D

0/0
20.11.2016 11:00

T40o66m92á23š 56N46e22u40g97e43b62a41u37e13r 1940155910510

Logo je jeho dílem na vždy, tedy i po úpravách. Proto ten problém.

0/0
20.11.2016 12:37

J12o49s42e65f 50G52a29b35r51h59e27l21i63k 3354529935909

Jak to vidím já selským rozumem:

1) Metrostav nezměnil na logu nic - Nápis METROSTAV se nezměnil

2)vytvořili druhé logo ve formě cihel, které je umístěno pod prvním.

Mohu použít přece 2 různá loga a nemusím se ptát nikoho kam a jak je umístím...

+1/−1
20.11.2016 0:29

T48o25m89á66š 16N29e35u53g39e60b30a13u93e88r 1680715630550

Správně jste uvodil, že "selským rozumem". Ten je v právu většinou velmi zavádějící.

Ad 1 - Metrostav v průběhu let logo téměř zcela změnil; logo je grafické vyjádření značky nebo symbolu firmy, nápis je pouhou podmnožinou toho.

Ad 2 - cihly nevtvoří samostatné logo, ale jsou nedílnou součástí celého loga (tvoří celek s původním logem).

Můžete používat dvě loga, i když je to značně nevhodné, ale v tomto případě se jedná o jedno logo, jak již bylo uvedeno. S tím umístěním je to složitější. Záleží na smlouvě a grafickém manuálu (merkantilu).

Celá problematika je sofistikovanější, než aby jí bylo možné řešit selským rozumem.

+1/0
20.11.2016 9:21

J55o57s21e40f 50G63a39b35r57h14e54l49i70k 3914219235389

Jak jste prosím poznal, že je to 1 logo a ne dvě umístěná nad sebou?

0/0
20.11.2016 12:10

T98o72m26á58š 19N80e44u46g58e40b65a78u94e70r 1650165240210

Umíte číst,

0/0
20.11.2016 12:34

T53o37m19á89š 41N61e60u79g63e60b27a47u90e14r 1310725200620

Umíte číst? V článku je to jasně uvedeno. Navíc dvě loga jsou blbost.

0/0
20.11.2016 12:35

J82o20s19e97f 80G73a70b67r67h68e50l89i42k 3944439815319

Pokud tedy opravdu "umím číst", tak v článku je řeč o "změněném logu. Nikde zde nejsou uvedeny rozměry ani poměr stran. Navíc se cihly liší i barevně. Jak jste tedy poznal, že cihly nejsou druhým logem umístěným těsně pod první?

0/0
20.11.2016 13:01

P80e75t47r 91D61l96o90u42h52ý 5427379664554

Loga obvykle mají nastavena ochranné zóny, kde nesmí být umístěno další logo či text. Ale souhlasím s vámi, když to chtějí domrvit, měli by na to mít právo. Pokud jako autora neuvádějí někoho, kdo s touto hrůzou nemá nic společného. A propos to logo s přidanými cihlami je trága. Připomíná mi devadesátky, kdy mnoho lidi nakoupilo počítače a jalo se vylepšovat. Každý byl grafik. Ostatně grafik, designér a fotograf jsou snad nejnevděčnější povolání. Každý si myslí, že to umí. A občas je z toho až nevolno, cirkus hadr ;-)

0/0
20.11.2016 13:37

P26e22t60r 56D18l43o47u82h69ý 5507309894714

...nastaveny...

0/0
20.11.2016 13:40

J28o84s30e78f 95G66a24b65r38h20e23l71i49k 3664759695239

Dobrý den pane Dlouhý. Já se vůbec nebavím o grafice, tomu rozumím jako koza petrželi. Snažím se diskutovat o tom, že zákazník něco koupil, řádně zaplatil, rozhodl se něco změnit ( jak říkáte trága :-) ) a musí si to nechat schválit ( a schválení zaplatit ) designerem. Tudíž se snažím najít řešení....

0/0
20.11.2016 13:55

P28e53t55r 17D22l42o55u94h22ý 5727409104904

Ano s tím souhlasím, pokud zákazník zaplatí, měl by mít právo naložit dle svého. Nikdy jsem nepovažoval svou práci za něco nadřateného třeba výrobě. Dokud mohu zlikvidovat práci jiného (třeba výrobek, který mi nevyhovuje) budu hájit i právo jiných stejně naložit s mým dílem, pokud si jej řádně koupí.

0/0
20.11.2016 15:07

M14a29r16t41i28n 94P75e38t76v97a56d 4420549717922

Pokud si objednáte logo "na míru" u výtvarníka, musíte počítat s tím, že se na ně vztahují stejná kritéria jako na kterékoliv unikátní výtvarné dílo. Bez souhlasu autora nebo dědiců práv na něm nic měnit nesmíte. Když vám to vadí, nechte si logo nakreslit zadarmo od kamaráda.

O tom, zda jsou navrhované změny přijatelné, rozhoduje výhradně autor, a nelze o tom vést soudní spor. Existují velkorysí autoři, kteří si se změnami nedělají žádné starosti, ale jsou i takoví, kteří svévolné změny striktně vylučují. Záleží jen na tom, jaký je ten "váš": patří-li do té druhé skupiny, nemáte na vybranou.

+1/0
21.11.2016 20:37

I79v47o 29T28e38l24e43c 3174564254323

Asi jsem se na mobilu přehmátl a vložil 2 reakce na Jiřího Čermáka jinam. 

0/0
19.11.2016 17:31

I72v56o 47T94e74l20e46c 3314774944753

Mít pouhé právo nebýt s pokaženým dílem spojován znamená změnu zákona. Tak ji prosaďte

0/0
19.11.2016 17:16

I72v38o 98T70e66l85e98c 3824234424943

Osobní dojem o mém odtržení od reality je Váš dojem. Těžko Vám ho brát nebo vyvracet. Praktikuji jako právník 34 let denně. Znám potíže, ale i vydírání ze strany autorů i objednatelů. I to, jak tomu v praxi čelit. Nejsem ovšem příznivcem soudních sporů. Vedle toho, stát to Parlamentem a vládou nějak nastavil. Když se nám to nelíbí, vyvolejme změnu českého a mezinárodního práva. Jistě by šlo. Jen by to někdo musel udělat.

0/0
19.11.2016 17:11

M36i75c82h58a96e92l 43S87t95a43n84o80v98s10k27ý 6397755778464

Podle autorskeho zakona se nelze autorstvi vzdat. Ale jak nakladat s autorskym dilem, co di muzu dovolit, by mela popisovat smlouva. Pokud to tam neni uvedeno, nebo smlouva vubec neexistuje, bude mit Metrostav nejspis smulu.

+1/0
19.11.2016 12:07

J77o97s64e80f 75B62a42b38k40a 3300749612887

V daném případě však úprava loga nepochybně zvýšila jeho úroveň a jeho původní údajný autor by to měl přiznat a poděkovat. ;-)

+1/−3
19.11.2016 9:33

J55a88r96o49m12í41r 31K49r87á92l 4240769714209

Pokud by to logo navrhl dnes, pak snad. Ale v 80. letech byla práce na zakázku brána jako majedek zadavatele. Např. u patentu byl sice autor fyzická osoba, ale práva k němu měl podnik.

+4/0
19.11.2016 9:32

M68i93l87a48n 31V83o57l60e29k 5729433536279

Pro větší objektivnost si představte, že by tam Metrostav přidal něco jiného, než cihly: srp a kladivo, hákový kříž, církevní symboly... Tenhle výrok soudu podporuji. Jestli je někde ukázka nesmyslného autorského práva, tak je to budova na Ještědu.

0/−6
19.11.2016 8:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.