Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Aktivisté v Praze protestovali proti smogu

Lidé protestovali před budovou pražského magistrátu na Mariánském náměstí proti špatnému životnímu prostředí. Reagovali tak na smogovou situaci, která byla od začátku roku na území hlavního města vyhlášena už třikrát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P93a50v60e64l 81O15h81a72r33e72k 2935885144885

Proč se každýmu teleti který se postaví někde s cedulí říká aktivista.

Dřív občané protestovali proti ledasčemu. Ale jak se to menuje aktivista tak to začne sdružení tří magorů vstupovat do stavebních řízení a soudních sporů a pak se divíme, proč váznou stavby silnc tunelů obchvatů a spousty dalších užitečných staveb. A přesně takhle vznikl výraz ekoterorista.

+2/0
23.2.2017 14:16

K14a87r89e87l 77H62o49f56m71a21n 7944271630442

Zapomněl jste dodat, že tito lidé prokutali jinak stabilní kopec a způsobili tak rozsáhlý sesun půdy na D8! Zatracení teroristi...

0/0
23.2.2017 16:04

T80o50m26á90š 71Z36e32m94a91n 3335178924655

Ale ten smog není z IAD - většinu mají na svědomí lokální topeniště na tuhá paliva..

Přes den to moc nesmrd, ale největší smrad tu máme když si 2 smradi začnou večer přitápět v kotlích na uhlí.

0/0
23.2.2017 13:22

T26o34m80á80š 22Z18e84m54a85n 3235978124105

Ještě graf od pana Chrasného:

http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/13groc/gr13cz/png/o04_1_20.png

3,7% Automobily. 59% lokální vytápění domácností.

0/0
23.2.2017 13:25

P14a46v77e49l 68O63h50a46r90e82k 2555135274765

Kdo dneska v Praze topí uhlím?

59%_

To jste mě pobavil.

0/0
23.2.2017 14:20

T65o18m95á65š 79Z83e95m33a32n 3905398824195

Z asi 40 okolních domků smrdí uhlím 2.. a večer to opravdu stačí..

(P4 Krč)

0/0
23.2.2017 16:01

K77a89r93e37l 28H87o70f31m84a27n 7524631530512

V Praze není primárním zdroje znečištění prachovými částicemi topení, ale doprava.

0/0
23.2.2017 16:05

T29o34m51á34š 77C93h40r29a45s89t56n27ý 2281134791243

Tady ale vytahujete hrušky na na zmíněná jabka. Smog netvoří pouze PM10. Ale i další kupa věcí jako CO1/2/3, SO2 atd.

0/0
24.2.2017 10:17

K86a19r85e54l 71H55o95f55m37a24n 7554541790902

Nikoliv v Praze, respektive ne v rozhodující míře (limity SO2 a COx se daří dlouhodobě držet pod limity). Ale na okrajích Prahy už může být poměr trochu odlišný (více znečištění topením).

0/0
24.2.2017 10:31

M53i11c36h41a76l 97C80h65a61l87u77p58a 6548140799113

V některých okrajových částech Prahy je spousta rodinných domků a řada z nich opravdu něčím topí. A podle kouře to plyn nebude.

0/0
23.2.2017 20:30

K69a66r51e70l 39H42o77f97m79a72n 7384951960622

Graf je z roku 2012, pravděpodobně (nemohl jsem ověřit) se netýká Prahy ale celé ČR, což by byl značný rozdíl, navíc jde o PM2,5 zatímco v Praze je hlavní problém PM10.

0/0
23.2.2017 16:40

P48a84v49e53l 45N54o90v85á36k 2803433306570

Trochu jsou mimo mísu:-)))venku je větrno a bez smogu:-)))))))))))))))))

0/0
23.2.2017 13:03

S97v76a23t10o90p74l36u54k 88H13ř18í61b20e33k 3377613136691

Za část problému s dopravou mohou i ekologové sami, na jejich popud se ubraly pruhy na silnicích a když jsem teď viděl mapu problémových míst pražské dopravy tak jsem se musel smát, ANO, je to přesně tam kde se ubraly pruhy a teď se divíme že auta místo aby projela, tak stojí v kolonách a popojíždí, což je pak zdrojem mnohem více emisí než předtím.

Chci přesto říct, že sám jsem byl autem v práci za celý svůj život asi třikrát, takže NE, nejsem nějaký velký automobilista. Přesto mne ale provokuje ta dnešní snaha udělat z automobilistů ty nejhorší na světě. Já přitom stran svého zaměstnání a i osobního života vidím ty situace kdy je prostě auto třeba a spekulovat o tom, jestli si někdo s kolem vystačí a jiný ne není na místě. Poslední dobou je nějak populární vše zakazovat, o pár článků níže by zakazoval někdo pizzu s ananasem :) , tady by div nezakazovali auta atd...

Já jsem dnes přiložil ruku k dílu a uklidil poházené odpadky v okolí tří sousedních vchodů, třídím odpad, jezdím MHD, co takhle že by to všchno udělal každý rádoby ekolog? Chci tím říct, že bych byl rád, kdyby ekologové prostě místo vymýšlení zákazů a prostestů udělali něco pro své okolí, vemte košťata a uklízejte, znám lidi, kteří třeba zvelebují předzahrádky u svých vchodů, kupují květiny a zalévají je. Rozhodně lepší než jen pořád vymýšlet nějaké zákazy.

Částečně také musím souhlasit i s tím, že je otázkou zda si ten kdo chce čistý vzduch, klid, ticho atd by neměl bydlet někde jinde, není v tom žádná ironie, já jsem ve městě kvůli tomu, že mám rád dostupnost všech služeb které město poskytuje, dopravy celý den a celou noc atd. Ale jestli někdo chce pouštět děti na zahrádku a sázet si kytičky a dýchat čerstvý vzduch, opravdu je lepší než se snažit udělat z Prahy či Ostravy vesnici se na tu vesnici přestěhovat. Jsou i příměstské vesnice ze kterých budou dojíždět pomalu stejně jako v rámci Prahy. A opakuji, není v tom žádná ironie ani to nikomu nenutím.

+6/0
23.2.2017 12:05

K84a68r97e49l 92H19o11f67m34a19n 7824401690372

Dálnice vedené městem dopravu a už vůbec ne ovzduší nezlepší, pane Hříbku. Naopak obojí výrazně zhorší. Nadměrné užívání automobilu je zlozvyk jako třeba nadměrné kouření nebo pití alkoholu, zlozvyk na který ale doplácí obrovské množství lidí a nejvíc ti, kteří sami ještě řídit nemohou (kojenci, malé děti). Polétavý prach koštětem nezametete.

0/−4
23.2.2017 12:15

S19v84a78t31o65p72l46u30k 70H18ř58í81b40e91k 3357313626341

Pane Hofmane, reagoval jste záměrně jen na část textu? Psal jsem, že jsem uživatelem MHD a i že autem jsem byl v práci asi tak dvakrát v životě. Naopak jsem NEpsal že chci vést městem dálnice. Užívání auta nelze s kouřením srovnávat. Kouření nepomáhá nikomu. Automobil ano. Pokud nesouhlasíte, že pro zásobování obchodů, instalatéry, výstavbu domů, nebo třeba optických tras, pro techniky, pro sanitky, hasiče, nebo třeba i pro převoz seniorů je třeba auto, prosím nadále na mne nereagujte. Díky.

0/0
23.2.2017 12:28

K32a20r57e61l 58H57o82f14m98a32n 7504261700582

Kde jste něco takové vyčetl? Nadměrné znamená například to, někdo sám sebe vozí denně do práce, kam by se dostal i MHD. O hasičích sanitkách, zabezpečovacích službách a obecně servisu nikdo nemluví (je to výrazně menší část dopravy) a argumentovat jimi není fér. Nebo si myslíte že v té každodenní zácpě na Magistrále jsou jenom instalatéři, hasiči, sanitky a rozvážková služba? Pruhy se ubírají tam kde je jich víc, takže takové dálnice. Humanizace těchto městských dálnic je to nejlepší, co může místní obyvatele a především jejich zdraví potkat.

0/0
23.2.2017 12:35

K42a80m52i35l53a 16K95a40l33e63n97s89k89á 9206777187428

Jestliže MHD mi cesta trvá 55 minut a autem pouze 10 minut, pak je volba jasná. Pokud by byla MHD lépe organizovaná raději bych ji využila, ale ztráta téměř hodiny času je moc.

0/0
23.2.2017 13:25

S12v56a58t17o58p78l56u36k 30H47ř60í72b23e78k 3537463106481

Pokud souhlasíte, že je vše co jsem uvedl je doprava která je potřeba, je poté otázka zda se opravdu někdo zamyslel nad tím, kolik takové město generuje zmíněného provozu, právě proto jsem psal výše, že to že se ubírají pruhy není vždy správné. Já přiznám, že nevím kolik z toho provozu je opravdu nezbytný provoz, ale to si přiznejme navzájem, že to nevíme oba. Vím jen ze svého osobního života, od přátel a z titulu svého zaměstnání, že spousta lidí trčí v zácpách nedobrovolně a nemají jinou možnost (pominu-li výpověď apod), protože se prostě někdo rozhodl, že ví lépe než oni jestli tam jsou či nejsou služby zajištěné i s pomocí automobilu potřeba.

Zcela ubrat pruh je z mého pohledu třeba zrovna nesmysl, kdekoliv jezdí MHD, měl by místo naprostého ubrání pruhu, dle mého názoru být spíše vytvořen preferenční pruh pro MHD apod, když už ho někdo chce ubírat a má pocit, že ví že ty auta tam jedou jen tak z nudy či pohodlnosti.

Příklad nesmyslného ubrání průhu je třeba ulice Jugoslávských partyzánů, jsem sice pro zklidnění dopravy, ale z původního levého pruhu měl vzniknou pruh pro MHD, který se tam dnes horkotěžko domalovává tak kde se to nezničilo až tak moc. Byť by samozřejmě bylo krásné kdyby vedla tramvaj až na Suchdol, ale nevím zda se toho někdy dočkáme.

Neshodneme se na tom, že ulice s dvěmi pruhy je "taková dálnice". Ve velkoměstě se zcela bez automobilů prostě obejít nedá. I taková humanizace se musí dělat s rozumem a po řádných analýzách. Koneckonců až se rozbije ta internetová přípojka přes kterou jsme oba připojeni, mohu vám zrovna z titulu své práce říci, že oprava většiny problémů se bez automobilu neobejde. A nemyslím že je to nefér, auta techniků mimochodem na sobě nemají žádné nápisy, (dle naši firmy protože se firemní auta více kradou). A technik je v autě většinou sám (s horou materiálu). A pak někde čtu jak nějaký chytrák pohledem vidí, že je v autě někdo sám a tím pádem je to zlej čmoudil. Kéž by lidi soudili jen s dostatkem informací.

0/0
23.2.2017 13:53

K58a49r10e76l 55H37o90f86m93a62n 7674671720352

Máte pravdu, že to zdaleka není tak jednoduché, jak to někdy letmým pohledem vypadá, pruhy pro MHD jsou samozřejmě většinou přínosné. Problém (v tomto kontexu), který bude Praha muset dříve či později (byl bych raději, kdyby to bylo dříve, ale bude to asi později...) je tranzitní doprava a dojezdová doprava z širšího okolí Prahy (předměstí + Středočeský kraj) ty se na automobilové dopravě totiž podílejí výraznou měrou. Bohužel platí pravidlo, že čím snadnější a širší cesta tím více aut, takže ve výsledku přidání pruhu v dlouhodobějším horizontu plynulosti dopravy nepomůže, ale naopak. Pokud velké dopravní stavby (jako Blanka) nebudou doprovázeny tlumením dopravy u širším centru města, tak jsou to peníze vyhozené oknem, které poslouží jenom akcionářům Metrostavu.

0/0
23.2.2017 16:22

P89e89t47r 69Č22e50r82m12á94k 9978325689440

To je asi vtip. Stejně tak se dá řici - proč by měl někdo používat MHD když se tam pohodlně dostane autem? Na to neexistuje žádná norma která by říkala co je v pořádku a co je nadužívání, to je stejné jako by vám někdo chodil po bytě a říkal že má zbytečně moc metrů, že by se jistě dalo přežít i na menší ploše.

Pruhy se ubírají tam kde jsou nejvíc potřeba, z toho pak taky plyne že k žádné "humanizaci" samozřejmě nemá jak docházet, právě naopak to situaci v místě zhorší, intenzita dopravy zůstane logicky stejná ale stojí tam mnohem déle.

+1/0
23.2.2017 21:52
Foto

R67a20d84i53m 53K88r71o29u68t42i35l 7100301256719

To je jako prostestovat proti zimě nebo horku nebo mlze...

+2/0
23.2.2017 12:03

V84l93a68d62i74m35í81r 33N40o83v33á59k 3642564536111

Slovo "aktivista" se mi vůbec nelíbí, je zprofanované. Ale v tomto případě mají pravdu, jen se běžte podívat do nemocnic, kolik umírá pacientů na rakovinu plic a není to jen z kouření. Ale automobiloví sobci si to nenechají vymluvit.

0/−5
23.2.2017 11:36

T53o86m92á33š 75C18h18r23a77s10t16n30ý 2561224681903

Ekologové chtějí tvrdší normu, fyzikální zákony mluví jinak. nemůžete snížit CO2/NOx bez toho, aby Vám nevznikaly látky jako jsou benzoapyreny apod.

Saze jste viděl, benzoapyren ne. Saze tělo částečně dokázalo odbourat (hlen atd.), benzoapyren prochází přímo sliznicí do krevního řečiště.

http://arnika.org/benzoapyren

+1/0
23.2.2017 11:40

K34a21r26e11l 39H69o93f19m84a86n 7534691290392

V tom případě je ale jediné řešení razantní omezení dieslových, popř spalovacích motorů ve městech. Což ale nemusí znamenat zákaz automobilů...

0/0
23.2.2017 11:56

T17o71m24á41š 80C23h37r91a94s75t84n55ý 2831734281613

Je to komplexní problém moderních kompresních spalovacích motorů nehledě na benzín-diesel. Elektromobily by byly fajn. Ale na to není infrastruktura, a vše dnes je hrozně uspěchané - řešení se chce dnes, ne za 10-15 let kdy to bude mít připravený podklad.

0/0
23.2.2017 12:02

K75a28r24e42l 34H53o40f52m71a83n 7914831480882

Souhlasím. Krátkodobá řešení jsou zejména důkladnější kontrola způsobilosti vozidel k provozu (kontrola filtrů), postih firem které z toho mají živnost, třeba i finanční motivace majitelů k opravě a tlak na výrobce aby tato nebyla předražená (což aktuálně je). Další bude (bohužel) nějaká forma omezení vjezdu (mýto, plošné zákazy, ....) + investice do infrastruktury a MHD. Ve střednědobém horizontu se nedá nic jiného dělat.

+1/0
23.2.2017 12:09

V64l48a92d48i92m44í15r 25N40o55v63á42k 3252494266831

Nejsem vzorný manžel, al vidím každý den, co přibývá v našem bytě prachu, nyní je takový černý, dříve býval šedivý. Nevím, zda je ze staveb, ale bývá ho více než v minulosti. A my ten prach samozřejmě vdechujeme. To je i příčina respiračních onemocnění.

0/0
23.2.2017 12:43

D84u29š89a33n 20M35a55č86e14k 6620412714696

;-Daktivisti;-D, to jim jako má vozit národní výbor čerstvý vzduch z Krkonoš?

+1/−1
23.2.2017 11:29

F96r30a52n53t15i21š45e61k 45V80o83p55r60š86á67l77e91k 3379896360874

Smog a v Praze? ;-D Vždyť je to málo barevné a je vidět dál než na délku natažené paže! A ani krtci se vzduchem netunelují. :-P

0/0
23.2.2017 10:44

M97i72r92o24s78l38a92v 15S43u39c12h43y 5550429350200

Zkuste se někdy podívat na mapu naší republiky. Chcete-li se dostat z jedné části do druhé, v drtivé většině případů je pro vás výhodnější jet přes Prahu. Nelze se jí vyhnout, jinak budete na cestě minimálně o hodinu déle. Když potřebujete něco zařídit, třeba na úřadech, nějaký obchod, významnou smlouvu - zase musíte do Prahy. Když přijde zahraniční investor do ČR, první co mu "odborníci" řeknou je: "Když nejste v Praze, nejste nikde."A když už do té Prahy přijedete, tak nemáte kde zaparkovat, dokonce ani na okraji u metra. A tak se zoufale vrhnete do víru velkoměsta a hledáte způsob, jak se co nejvíce přiblížit vašemu cíli. Kvůli půlhodinovému jednání strávíte téměř dvě hodiny kličkováním po městě. Takže, Praho, chceš-li omezit smog, postarej se o to, že se ti tranzitní doprava zcela vyhne, a že mimopražští návštěvníci snadno dosáhnou svého cíle (tj. dojedou a zaparkují).

+6/−1
23.2.2017 10:42

K87a19r38e79l 31H49o48f16m76a59n 7474861190212

Nevím odkud jste, ale do Prahy jezdí vlaky a autobusu se stanicemi v užším centru. Nikam se nemusíte vrhat a cestou ještě doladíte prezentaci...

+1/−3
23.2.2017 11:09

T35o51m44á80š 97C57h59r38a36s82t52n55ý 2111504801213

Centrály jsou ale při okrajích (Butovice, Budějovická až Opatov, Zličín, Černý most a Hloubětín)...tam vlaky moc nejezdí (s ohledem na specifické směry, když bydlíte u Kladna, nedostanete se na Čerňák atpod.)

0/0
23.2.2017 11:20

K15a53r42e66l 13H28o60f55m65a58n 7334851460292

Vlak, nebo autobus a max 15 minut metrem... na všechny vámi uvedené destinace. Kladno - Černý most bych autem ve špičce opravdu dávat nechtěl, vlak s metrem to zvládnou i rychleji. Ale samozřejmě lze nalézt velké množství příkladů, kdy to tak jednoduché nebude.

+2/−1
23.2.2017 11:29

T90o15m95á32š 14C60h98r73a43s77t60n59ý 2811554371743

Jinak se tu bavíme o nějakých 170.000 autech (250.000 lidech) denně které hodláte z toho auta přesunout do MHD.

MHD denně přepraví 1 170 243 lidí, což je něco pod čtvrtinou. Kde vezmete už v tak napjatých ranních špičkách a přeplněné dopravě další kapacity pro přepravu? (a nezapomínejte, že vlaky jsou na hraně, metro za hranou průjezdních rozestupů ve špičce)

0/0
23.2.2017 11:27

K47a96r35e65l 53H92o54f51m17a16n 7894871250492

Ano kapacita MHD to je jiná písnička. Četl jsem celkem kvalifikovaný názor, že o mnoho už navýšit nejde (zejména metro a tramvaje). Ale zde bych posouzení přenechal jiným... Ten přesun se samozřejmě neodehraje ze dne na den.

0/0
23.2.2017 11:32

D33a73v90i17d 90K47o59s78t46e29l21n40í20k 9635166531

Ta fotka vypadá jak focení třídy na střední škole. Zhruba stejný počet účastníků.

Tp budete infromovat o každé akci, kde se sejde zhruba 30 až 40 účastníků, kteří prosazují jakýkoliv nesmysl? Toto je tak článek hodný 4 řádků ve místním zpravodaji radnice v Horní Dolní.

+3/0
23.2.2017 10:37

J45a15n 28C90o20n35s59t80a74n96t59i53n 1242961703200

do Prahy se jezdím pravidelně nadýchat čerstvého vzduchu! ;-D

0/0
23.2.2017 10:36

D58a93v54i86d 68K74o63s88t25e68l60n16í53k 9235826901

Líbí se mi heslo aktivistů: Chci dýchat. No tak dýchej. Zakazuje ti to někdo? Nebo potřebuješ dotace na dýchání?

+3/−1
23.2.2017 10:34

P45e63t69r 83S68o34k38o96l 8232191417931

Postavili velká města a silnice, ale jako na potvoru v nich pak bydleli lidé a jezdila auta.... Chcete si vynutit čistý vzduch? Odstěhujte se do lesa.

+8/−2
23.2.2017 10:12

K86a15r64e48l 58H11o81f25m19a28n 7834691510382

Podoby měst a dopravní infrastruktury se v historii mnohokrát razantně proměnily. Proč si myslíte, že auta jsou to jediné, co ke městu patří?

+1/0
23.2.2017 10:32

T74o51m74á53š 36J61o23r68d18a59n 3362853507

Protože v nich žijí lidé, kteří auto k životu potřebují. Ono to ty mladé aktivisty jednou přejde, až si založí rodiny. Zbyde jen pár "bláznů"...

+2/−2
23.2.2017 10:45

B33a64r56b72o58r42a 68K12u19d13r22n57o52v40á 7666809262785

Zajímavé... mám dvě děti a bez auta se obejdu. Kolik dětí musím mít, aby to dle vás byla rodina? Ale vy asi zasmradíte vzduch i za tu mou. Ještě že moje děti nemají žádné dýchací obtíže. Ty vaše snad taky ne...

+1/−2
23.2.2017 11:05

K10a42r39e58l 85H32o69f82m79a79n 7284961140212

Lidé ve městech žili vždy a auta potřebují (historicky) zlomek času. Auto je pohodlné, ale nese sebou dost problémů. A ovzduší, které zabíjí je snad důvodem začít uvažovat o nějaké změně.

+1/0
23.2.2017 11:13

J71a59k57u59b 62K54o35s 3376812360654

A já protestuji proti současnému oteplení!

0/0
23.2.2017 10:10

D61a95v83i30d 55D86v90o80ř36á53k 6202740775337

Je nějaký zdroj, ve kterém by bylo, jakým dílem se v Praze (ale i kdyžtak jinde) podílejí jednotlivé zdroje na znečištění ovzduší resp. tvorbě smogu?

+3/0
23.2.2017 10:00

T13o74m62á87š 82C21h98r11a84s92t82n17ý 2281704521713

http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/13groc/gr13cz/png/o04_1_20.png

+4/0
23.2.2017 10:08

M59a13r91e47k 70S72v98o58b34o40d16a 7326834276486

To bude pro Václava Svobodu rána, až to uvidí. :-)

0/0
23.2.2017 11:02

V81á81c38l51a59v 73K93o53v53á48ř 1602201907474

Díky za graf,

takže Hofman a spol tady horují pro regulaci, omezení, či přímo zákaz něčeho, co se na znečištění podílí 3,7% (tedy druhý nejmenší faktor) a tváří se při tom, že "tam je ten problém"

Pročpak mne to nepřekvapuje...

0/0
23.2.2017 12:33

K48a68r29e37l 63H93o17f81m40a62n 7404751130632

Děkuji za jmenovitou výzvu. Graf jak píši výše je z roku 2012, pravděpodobně se netýká Prahy a především se týká jiných prachových částic (PM2,5 vs. PM10). Každopádně je aktuálně primárním zdrojem znečištění prachovými částicemi (a NOx) v Praze automobilová doprava.

Máte-li rádi odkazy na ČHMU, pak zde:

http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/15groc/gr15cz/V1_Praha_CZ.html

graf zcela dole V.1.9., mobilní zdroje znečištění=REZZO4, graf TZL/TSP a NOx

0/0
23.2.2017 16:52

T52o15m75á26š 66Z53e10m35a88n 3295928974645

Jop, tohle odpovídá mému čuchání v mé čtvrti - nejvíc to smrdí večer, kdy už ootho moc nejezdí, ale zato tu dva smradi neuměle topí uhlím..

0/0
23.2.2017 13:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.