Diskuse k článku

Aktivisté v Praze protestovali proti smogu

Lidé protestovali před budovou pražského magistrátu na Mariánském náměstí proti špatnému životnímu prostředí. Reagovali tak na smogovou situaci, která byla od začátku roku na území hlavního města vyhlášena už třikrát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P25a40v38e31l 89O75h43a68r40e17k 2665305174505

Proč se každýmu teleti který se postaví někde s cedulí říká aktivista.

Dřív občané protestovali proti ledasčemu. Ale jak se to menuje aktivista tak to začne sdružení tří magorů vstupovat do stavebních řízení a soudních sporů a pak se divíme, proč váznou stavby silnc tunelů obchvatů a spousty dalších užitečných staveb. A přesně takhle vznikl výraz ekoterorista.

+2/0
23.2.2017 14:16

K36a39r27e49l 27H29o53f33m86a36n 7364281270592

Zapomněl jste dodat, že tito lidé prokutali jinak stabilní kopec a způsobili tak rozsáhlý sesun půdy na D8! Zatracení teroristi...

0/0
23.2.2017 16:04

T72o15m63á34š 63Z93e68m94a69n 3715348274595

Ale ten smog není z IAD - většinu mají na svědomí lokální topeniště na tuhá paliva..

Přes den to moc nesmrd, ale největší smrad tu máme když si 2 smradi začnou večer přitápět v kotlích na uhlí.

0/0
23.2.2017 13:22

T29o98m64á34š 67Z64e57m24a25n 3215298634715

Ještě graf od pana Chrasného:

http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/13groc/gr13cz/png/o04_1_20.png

3,7% Automobily. 59% lokální vytápění domácností.

0/0
23.2.2017 13:25

P22a91v53e12l 93O70h57a83r94e35k 2525415654235

Kdo dneska v Praze topí uhlím?

59%_

To jste mě pobavil.

0/0
23.2.2017 14:20

T63o68m74á34š 73Z21e91m12a51n 3755838544655

Z asi 40 okolních domků smrdí uhlím 2.. a večer to opravdu stačí..

(P4 Krč)

0/0
23.2.2017 16:01

K15a63r12e87l 67H31o10f35m17a87n 7494471410182

V Praze není primárním zdroje znečištění prachovými částicemi topení, ale doprava.

0/0
23.2.2017 16:05

T70o73m41á14š 88C12h77r60a40s93t10n59ý 2201194651213

Tady ale vytahujete hrušky na na zmíněná jabka. Smog netvoří pouze PM10. Ale i další kupa věcí jako CO1/2/3, SO2 atd.

0/0
24.2.2017 10:17

K93a60r12e37l 38H17o89f92m18a30n 7654501550802

Nikoliv v Praze, respektive ne v rozhodující míře (limity SO2 a COx se daří dlouhodobě držet pod limity). Ale na okrajích Prahy už může být poměr trochu odlišný (více znečištění topením).

0/0
24.2.2017 10:31

M35i86c41h13a31l 38C20h70a93l52u86p54a 6328170879183

V některých okrajových částech Prahy je spousta rodinných domků a řada z nich opravdu něčím topí. A podle kouře to plyn nebude.

0/0
23.2.2017 20:30

K21a90r69e95l 92H87o44f14m78a62n 7824481950672

Graf je z roku 2012, pravděpodobně (nemohl jsem ověřit) se netýká Prahy ale celé ČR, což by byl značný rozdíl, navíc jde o PM2,5 zatímco v Praze je hlavní problém PM10.

0/0
23.2.2017 16:40

P45a36v14e59l 68N22o27v16á86k 2373103326650

Trochu jsou mimo mísu:-)))venku je větrno a bez smogu:-)))))))))))))))))

0/0
23.2.2017 13:03

S58v49a83t83o81p14l98u19k 73H80ř59í86b46e51k 3367333676541

Za část problému s dopravou mohou i ekologové sami, na jejich popud se ubraly pruhy na silnicích a když jsem teď viděl mapu problémových míst pražské dopravy tak jsem se musel smát, ANO, je to přesně tam kde se ubraly pruhy a teď se divíme že auta místo aby projela, tak stojí v kolonách a popojíždí, což je pak zdrojem mnohem více emisí než předtím.

Chci přesto říct, že sám jsem byl autem v práci za celý svůj život asi třikrát, takže NE, nejsem nějaký velký automobilista. Přesto mne ale provokuje ta dnešní snaha udělat z automobilistů ty nejhorší na světě. Já přitom stran svého zaměstnání a i osobního života vidím ty situace kdy je prostě auto třeba a spekulovat o tom, jestli si někdo s kolem vystačí a jiný ne není na místě. Poslední dobou je nějak populární vše zakazovat, o pár článků níže by zakazoval někdo pizzu s ananasem :) , tady by div nezakazovali auta atd...

Já jsem dnes přiložil ruku k dílu a uklidil poházené odpadky v okolí tří sousedních vchodů, třídím odpad, jezdím MHD, co takhle že by to všchno udělal každý rádoby ekolog? Chci tím říct, že bych byl rád, kdyby ekologové prostě místo vymýšlení zákazů a prostestů udělali něco pro své okolí, vemte košťata a uklízejte, znám lidi, kteří třeba zvelebují předzahrádky u svých vchodů, kupují květiny a zalévají je. Rozhodně lepší než jen pořád vymýšlet nějaké zákazy.

Částečně také musím souhlasit i s tím, že je otázkou zda si ten kdo chce čistý vzduch, klid, ticho atd by neměl bydlet někde jinde, není v tom žádná ironie, já jsem ve městě kvůli tomu, že mám rád dostupnost všech služeb které město poskytuje, dopravy celý den a celou noc atd. Ale jestli někdo chce pouštět děti na zahrádku a sázet si kytičky a dýchat čerstvý vzduch, opravdu je lepší než se snažit udělat z Prahy či Ostravy vesnici se na tu vesnici přestěhovat. Jsou i příměstské vesnice ze kterých budou dojíždět pomalu stejně jako v rámci Prahy. A opakuji, není v tom žádná ironie ani to nikomu nenutím.

+6/0
23.2.2017 12:05

K71a73r36e16l 60H49o72f48m74a89n 7144141420942

Dálnice vedené městem dopravu a už vůbec ne ovzduší nezlepší, pane Hříbku. Naopak obojí výrazně zhorší. Nadměrné užívání automobilu je zlozvyk jako třeba nadměrné kouření nebo pití alkoholu, zlozvyk na který ale doplácí obrovské množství lidí a nejvíc ti, kteří sami ještě řídit nemohou (kojenci, malé děti). Polétavý prach koštětem nezametete.

0/−4
23.2.2017 12:15

S70v31a84t64o93p78l11u43k 96H58ř71í55b54e72k 3317703906811

Pane Hofmane, reagoval jste záměrně jen na část textu? Psal jsem, že jsem uživatelem MHD a i že autem jsem byl v práci asi tak dvakrát v životě. Naopak jsem NEpsal že chci vést městem dálnice. Užívání auta nelze s kouřením srovnávat. Kouření nepomáhá nikomu. Automobil ano. Pokud nesouhlasíte, že pro zásobování obchodů, instalatéry, výstavbu domů, nebo třeba optických tras, pro techniky, pro sanitky, hasiče, nebo třeba i pro převoz seniorů je třeba auto, prosím nadále na mne nereagujte. Díky.

0/0
23.2.2017 12:28

K29a81r38e58l 39H52o87f44m21a43n 7394181140692

Kde jste něco takové vyčetl? Nadměrné znamená například to, někdo sám sebe vozí denně do práce, kam by se dostal i MHD. O hasičích sanitkách, zabezpečovacích službách a obecně servisu nikdo nemluví (je to výrazně menší část dopravy) a argumentovat jimi není fér. Nebo si myslíte že v té každodenní zácpě na Magistrále jsou jenom instalatéři, hasiči, sanitky a rozvážková služba? Pruhy se ubírají tam kde je jich víc, takže takové dálnice. Humanizace těchto městských dálnic je to nejlepší, co může místní obyvatele a především jejich zdraví potkat.

0/0
23.2.2017 12:35

K47a63m26i25l65a 71K39a88l53e38n76s76k44á 9156937987268

Jestliže MHD mi cesta trvá 55 minut a autem pouze 10 minut, pak je volba jasná. Pokud by byla MHD lépe organizovaná raději bych ji využila, ale ztráta téměř hodiny času je moc.

0/0
23.2.2017 13:25

S13v98a31t83o59p66l21u91k 42H75ř59í66b66e13k 3877543116171

Pokud souhlasíte, že je vše co jsem uvedl je doprava která je potřeba, je poté otázka zda se opravdu někdo zamyslel nad tím, kolik takové město generuje zmíněného provozu, právě proto jsem psal výše, že to že se ubírají pruhy není vždy správné. Já přiznám, že nevím kolik z toho provozu je opravdu nezbytný provoz, ale to si přiznejme navzájem, že to nevíme oba. Vím jen ze svého osobního života, od přátel a z titulu svého zaměstnání, že spousta lidí trčí v zácpách nedobrovolně a nemají jinou možnost (pominu-li výpověď apod), protože se prostě někdo rozhodl, že ví lépe než oni jestli tam jsou či nejsou služby zajištěné i s pomocí automobilu potřeba.

Zcela ubrat pruh je z mého pohledu třeba zrovna nesmysl, kdekoliv jezdí MHD, měl by místo naprostého ubrání pruhu, dle mého názoru být spíše vytvořen preferenční pruh pro MHD apod, když už ho někdo chce ubírat a má pocit, že ví že ty auta tam jedou jen tak z nudy či pohodlnosti.

Příklad nesmyslného ubrání průhu je třeba ulice Jugoslávských partyzánů, jsem sice pro zklidnění dopravy, ale z původního levého pruhu měl vzniknou pruh pro MHD, který se tam dnes horkotěžko domalovává tak kde se to nezničilo až tak moc. Byť by samozřejmě bylo krásné kdyby vedla tramvaj až na Suchdol, ale nevím zda se toho někdy dočkáme.

Neshodneme se na tom, že ulice s dvěmi pruhy je "taková dálnice". Ve velkoměstě se zcela bez automobilů prostě obejít nedá. I taková humanizace se musí dělat s rozumem a po řádných analýzách. Koneckonců až se rozbije ta internetová přípojka přes kterou jsme oba připojeni, mohu vám zrovna z titulu své práce říci, že oprava většiny problémů se bez automobilu neobejde. A nemyslím že je to nefér, auta techniků mimochodem na sobě nemají žádné nápisy, (dle naši firmy protože se firemní auta více kradou). A technik je v autě většinou sám (s horou materiálu). A pak někde čtu jak nějaký chytrák pohledem vidí, že je v autě někdo sám a tím pádem je to zlej čmoudil. Kéž by lidi soudili jen s dostatkem informací.

0/0
23.2.2017 13:53

K90a56r16e15l 28H52o40f38m10a80n 7624181820492

Máte pravdu, že to zdaleka není tak jednoduché, jak to někdy letmým pohledem vypadá, pruhy pro MHD jsou samozřejmě většinou přínosné. Problém (v tomto kontexu), který bude Praha muset dříve či později (byl bych raději, kdyby to bylo dříve, ale bude to asi později...) je tranzitní doprava a dojezdová doprava z širšího okolí Prahy (předměstí + Středočeský kraj) ty se na automobilové dopravě totiž podílejí výraznou měrou. Bohužel platí pravidlo, že čím snadnější a širší cesta tím více aut, takže ve výsledku přidání pruhu v dlouhodobějším horizontu plynulosti dopravy nepomůže, ale naopak. Pokud velké dopravní stavby (jako Blanka) nebudou doprovázeny tlumením dopravy u širším centru města, tak jsou to peníze vyhozené oknem, které poslouží jenom akcionářům Metrostavu.

0/0
23.2.2017 16:22

P21e26t35r 18Č82e84r87m96á14k 9328325959780

To je asi vtip. Stejně tak se dá řici - proč by měl někdo používat MHD když se tam pohodlně dostane autem? Na to neexistuje žádná norma která by říkala co je v pořádku a co je nadužívání, to je stejné jako by vám někdo chodil po bytě a říkal že má zbytečně moc metrů, že by se jistě dalo přežít i na menší ploše.

Pruhy se ubírají tam kde jsou nejvíc potřeba, z toho pak taky plyne že k žádné "humanizaci" samozřejmě nemá jak docházet, právě naopak to situaci v místě zhorší, intenzita dopravy zůstane logicky stejná ale stojí tam mnohem déle.

+1/0
23.2.2017 21:52
Foto

R31a86d34i88m 32K42r97o13u52t20i96l 7800771536319

To je jako prostestovat proti zimě nebo horku nebo mlze...

+2/0
23.2.2017 12:03

V66l40a39d33i91m20í55r 49N76o78v70á25k 3282924516821

Slovo "aktivista" se mi vůbec nelíbí, je zprofanované. Ale v tomto případě mají pravdu, jen se běžte podívat do nemocnic, kolik umírá pacientů na rakovinu plic a není to jen z kouření. Ale automobiloví sobci si to nenechají vymluvit.

0/−5
23.2.2017 11:36

T81o31m73á18š 51C74h91r39a74s83t45n67ý 2151384371143

Ekologové chtějí tvrdší normu, fyzikální zákony mluví jinak. nemůžete snížit CO2/NOx bez toho, aby Vám nevznikaly látky jako jsou benzoapyreny apod.

Saze jste viděl, benzoapyren ne. Saze tělo částečně dokázalo odbourat (hlen atd.), benzoapyren prochází přímo sliznicí do krevního řečiště.

http://arnika.org/benzoapyren

+1/0
23.2.2017 11:40

K41a65r40e73l 92H97o13f68m75a46n 7564191600272

V tom případě je ale jediné řešení razantní omezení dieslových, popř spalovacích motorů ve městech. Což ale nemusí znamenat zákaz automobilů...

0/0
23.2.2017 11:56

T78o19m11á37š 24C58h14r45a79s90t48n98ý 2581174731863

Je to komplexní problém moderních kompresních spalovacích motorů nehledě na benzín-diesel. Elektromobily by byly fajn. Ale na to není infrastruktura, a vše dnes je hrozně uspěchané - řešení se chce dnes, ne za 10-15 let kdy to bude mít připravený podklad.

0/0
23.2.2017 12:02

K43a48r51e66l 83H62o62f77m88a83n 7284141420142

Souhlasím. Krátkodobá řešení jsou zejména důkladnější kontrola způsobilosti vozidel k provozu (kontrola filtrů), postih firem které z toho mají živnost, třeba i finanční motivace majitelů k opravě a tlak na výrobce aby tato nebyla předražená (což aktuálně je). Další bude (bohužel) nějaká forma omezení vjezdu (mýto, plošné zákazy, ....) + investice do infrastruktury a MHD. Ve střednědobém horizontu se nedá nic jiného dělat.

+1/0
23.2.2017 12:09

V27l81a78d57i15m35í66r 77N23o77v98á94k 3852484346931

Nejsem vzorný manžel, al vidím každý den, co přibývá v našem bytě prachu, nyní je takový černý, dříve býval šedivý. Nevím, zda je ze staveb, ale bývá ho více než v minulosti. A my ten prach samozřejmě vdechujeme. To je i příčina respiračních onemocnění.

0/0
23.2.2017 12:43

D49u94š93a87n 12M18a67č92e43k 6260552324476

;-Daktivisti;-D, to jim jako má vozit národní výbor čerstvý vzduch z Krkonoš?

+1/−1
23.2.2017 11:29

F40r40a98n13t74i72š65e30k 11V12o47p29r65š35á72l67e87k 3769246520944

Smog a v Praze? ;-D Vždyť je to málo barevné a je vidět dál než na délku natažené paže! A ani krtci se vzduchem netunelují. :-P

0/0
23.2.2017 10:44

M43i32r19o53s12l19a24v 84S23u88c78h44y 5400819460980

Zkuste se někdy podívat na mapu naší republiky. Chcete-li se dostat z jedné části do druhé, v drtivé většině případů je pro vás výhodnější jet přes Prahu. Nelze se jí vyhnout, jinak budete na cestě minimálně o hodinu déle. Když potřebujete něco zařídit, třeba na úřadech, nějaký obchod, významnou smlouvu - zase musíte do Prahy. Když přijde zahraniční investor do ČR, první co mu "odborníci" řeknou je: "Když nejste v Praze, nejste nikde."A když už do té Prahy přijedete, tak nemáte kde zaparkovat, dokonce ani na okraji u metra. A tak se zoufale vrhnete do víru velkoměsta a hledáte způsob, jak se co nejvíce přiblížit vašemu cíli. Kvůli půlhodinovému jednání strávíte téměř dvě hodiny kličkováním po městě. Takže, Praho, chceš-li omezit smog, postarej se o to, že se ti tranzitní doprava zcela vyhne, a že mimopražští návštěvníci snadno dosáhnou svého cíle (tj. dojedou a zaparkují).

+6/−1
23.2.2017 10:42

K91a20r74e68l 72H48o92f56m67a45n 7814931350552

Nevím odkud jste, ale do Prahy jezdí vlaky a autobusu se stanicemi v užším centru. Nikam se nemusíte vrhat a cestou ještě doladíte prezentaci...

+1/−3
23.2.2017 11:09

T49o41m78á51š 96C18h88r58a72s63t51n44ý 2861234671843

Centrály jsou ale při okrajích (Butovice, Budějovická až Opatov, Zličín, Černý most a Hloubětín)...tam vlaky moc nejezdí (s ohledem na specifické směry, když bydlíte u Kladna, nedostanete se na Čerňák atpod.)

0/0
23.2.2017 11:20

K35a53r35e67l 94H65o48f83m31a93n 7394621840652

Vlak, nebo autobus a max 15 minut metrem... na všechny vámi uvedené destinace. Kladno - Černý most bych autem ve špičce opravdu dávat nechtěl, vlak s metrem to zvládnou i rychleji. Ale samozřejmě lze nalézt velké množství příkladů, kdy to tak jednoduché nebude.

+2/−1
23.2.2017 11:29

T36o29m58á67š 48C47h64r87a83s38t19n42ý 2471214261383

Jinak se tu bavíme o nějakých 170.000 autech (250.000 lidech) denně které hodláte z toho auta přesunout do MHD.

MHD denně přepraví 1 170 243 lidí, což je něco pod čtvrtinou. Kde vezmete už v tak napjatých ranních špičkách a přeplněné dopravě další kapacity pro přepravu? (a nezapomínejte, že vlaky jsou na hraně, metro za hranou průjezdních rozestupů ve špičce)

0/0
23.2.2017 11:27

K61a78r87e82l 20H38o67f67m59a82n 7914931290122

Ano kapacita MHD to je jiná písnička. Četl jsem celkem kvalifikovaný názor, že o mnoho už navýšit nejde (zejména metro a tramvaje). Ale zde bych posouzení přenechal jiným... Ten přesun se samozřejmě neodehraje ze dne na den.

0/0
23.2.2017 11:32

D77a36v73i16d 36K32o84s28t73e30l30n46í68k 9955576611

Ta fotka vypadá jak focení třídy na střední škole. Zhruba stejný počet účastníků.

Tp budete infromovat o každé akci, kde se sejde zhruba 30 až 40 účastníků, kteří prosazují jakýkoliv nesmysl? Toto je tak článek hodný 4 řádků ve místním zpravodaji radnice v Horní Dolní.

+3/0
23.2.2017 10:37

J28a37n 67C92o42n59s73t12a54n97t60i90n 1182651543700

do Prahy se jezdím pravidelně nadýchat čerstvého vzduchu! ;-D

0/0
23.2.2017 10:36

D68a81v60i82d 68K40o83s93t52e42l15n67í62k 9735696701

Líbí se mi heslo aktivistů: Chci dýchat. No tak dýchej. Zakazuje ti to někdo? Nebo potřebuješ dotace na dýchání?

+3/−1
23.2.2017 10:34

P20e97t63r 64S36o35k69o28l 8622711617381

Postavili velká města a silnice, ale jako na potvoru v nich pak bydleli lidé a jezdila auta.... Chcete si vynutit čistý vzduch? Odstěhujte se do lesa.

+8/−2
23.2.2017 10:12

K70a93r20e18l 74H59o76f85m45a74n 7924871520722

Podoby měst a dopravní infrastruktury se v historii mnohokrát razantně proměnily. Proč si myslíte, že auta jsou to jediné, co ke městu patří?

+1/0
23.2.2017 10:32

T49o98m54á15š 48J79o37r89d80a19n 3112893437

Protože v nich žijí lidé, kteří auto k životu potřebují. Ono to ty mladé aktivisty jednou přejde, až si založí rodiny. Zbyde jen pár "bláznů"...

+2/−2
23.2.2017 10:45

B42a21r41b30o95r78a 55K33u58d32r96n91o13v96á 7826349452155

Zajímavé... mám dvě děti a bez auta se obejdu. Kolik dětí musím mít, aby to dle vás byla rodina? Ale vy asi zasmradíte vzduch i za tu mou. Ještě že moje děti nemají žádné dýchací obtíže. Ty vaše snad taky ne...

+1/−2
23.2.2017 11:05

K75a21r62e85l 70H72o56f32m80a10n 7804231100162

Lidé ve městech žili vždy a auta potřebují (historicky) zlomek času. Auto je pohodlné, ale nese sebou dost problémů. A ovzduší, které zabíjí je snad důvodem začít uvažovat o nějaké změně.

+1/0
23.2.2017 11:13

J84a25k44u74b 13K53o95s 3196962490894

A já protestuji proti současnému oteplení!

0/0
23.2.2017 10:10

D75a57v23i45d 82D54v64o45ř14á35k 6772800565507

Je nějaký zdroj, ve kterém by bylo, jakým dílem se v Praze (ale i kdyžtak jinde) podílejí jednotlivé zdroje na znečištění ovzduší resp. tvorbě smogu?

+3/0
23.2.2017 10:00

T68o73m73á96š 55C51h45r32a89s17t86n62ý 2181314901193

http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/13groc/gr13cz/png/o04_1_20.png

+4/0
23.2.2017 10:08

M66a24r22e94k 93S25v42o85b97o55d26a 7776944796166

To bude pro Václava Svobodu rána, až to uvidí. :-)

0/0
23.2.2017 11:02

V44á86c33l44a79v 31K21o50v96á54ř 1532661167584

Díky za graf,

takže Hofman a spol tady horují pro regulaci, omezení, či přímo zákaz něčeho, co se na znečištění podílí 3,7% (tedy druhý nejmenší faktor) a tváří se při tom, že "tam je ten problém"

Pročpak mne to nepřekvapuje...

0/0
23.2.2017 12:33

K29a45r42e53l 94H67o63f67m60a56n 7524401860982

Děkuji za jmenovitou výzvu. Graf jak píši výše je z roku 2012, pravděpodobně se netýká Prahy a především se týká jiných prachových částic (PM2,5 vs. PM10). Každopádně je aktuálně primárním zdrojem znečištění prachovými částicemi (a NOx) v Praze automobilová doprava.

Máte-li rádi odkazy na ČHMU, pak zde:

http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/isko/grafroc/15groc/gr15cz/V1_Praha_CZ.html

graf zcela dole V.1.9., mobilní zdroje znečištění=REZZO4, graf TZL/TSP a NOx

0/0
23.2.2017 16:52

T10o35m67á36š 20Z10e52m74a83n 3855208864555

Jop, tohle odpovídá mému čuchání v mé čtvrti - nejvíc to smrdí večer, kdy už ootho moc nejezdí, ale zato tu dva smradi neuměle topí uhlím..

0/0
23.2.2017 13:20



Najdete na iDNES.cz