Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Libeňský most je nevratně poškozen, vzorky se odborníkům rozpadaly v ruce

Průzkumy vzorků Libeňského mostu dopadly mnohem hůře, než se čekalo. Odborníkům se rozpadaly v rukách. Praha proto zvažuje, že části Libeňského mostu nahradí novými. Čeká se, zda bude most památkou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J74o84s85e30f 82C33h24o26d25o78u84n68s40k22ý 4401216569980

Zakonzervovat, nesahat. Vedle postavit nový. Účet poslat na adresu odpůrců rekonstrukce.

+1/−2
12.5.2017 10:54

M97a30r80t47i24n 21R87u46z85i83c82k68a 1292148596687

Rekonstruovat nebo postavit novy je tak jako tak nutne. Cena se zda zatim plus minus stejna,... Stav mostu zavinila prevazne nedostatecna/zadna udrzba, to predevsim, pak je otazkou nosnost a kvalita piliru, ktera dnes neodpovida normam a pozadavkum na zatizeni.

Jde jen o to, co z mostu zachranit a co ne, co je a neni pamatkou.

Jinak k novym mostum, jeden byl naplanovan z dnesni ulice Komunardu v Holesovicich do Saldovy ulice v Karline a ten nebyl nikdy realizovan.

0/0
12.5.2017 15:56

R80a40d86i94m 31S25i87m24u17n72e45k 2220600376614

jistě... zdroje jsou..

0/0
12.5.2017 20:21

K45a42r56e88l 64K65ř37i69v73a41n 6460463405434

Všechno, co není fungl nové, je památka. Takže zbourat a postavit pořádně nový most. Ten bude taky jednou "památka".

+1/0
12.5.2017 10:27

P56a58v80e19l 71J41e98ř33á60b76e81k 7411652404507

Domnívám se, že nejsme tak bohatí, abychom udržovali nefunkční dopravní stavby.

Most není zřícenina hradu, kterou stačí zakonzervovat, ale "živá" stavba, která denně musí plnit své poslání.

Jeden most v Praze je vymezen jen pro chodce, není třeba, aby se klíčová mostní konstrukce v dopravním systému Prahy opravila tak, že nebude po opravě ani plnit současné dopravní zatížení.

Most může mít nějakou historickou a technickou hodnotu. Ale pokud byl postaven špatně, tak se domnívám, že takový most lze chránit snad jen memento, jak se nemá stavět a šetřit.

Proto je mi podivné, že takovou nekvalitní práci historici chtějí chránit.

Jako symbol nekvalitní práce ?

+5/0
12.5.2017 8:41

M74a75r84t57i31n 46R36u72z24i93c12k52a 1702228636847

To pak klidne zbourejme i Karluv most, Jiraskum most, atd... proc je udrzovat, Karluv most take neplni puvodni pozadavky na dopravu? Proc by nemohla byt ziva stavba pamatkou??? To se vylucuje? Po rekonstrukci/oprave samozrejme musi plnit svou funkci.

Posledni vase vety, i kdyz v clanku je napsano, ze jde o nekvalitni praci ve videu uz je zminene, ze to neni az tak uplne pravda. Namitnu proc v Pise zachranuji sikmou stavbu, ktera je dilem nekvalitni prace, nema zajistene zaklady? Jako symbol nekvalitni prace?

Libensky most nema samozrejme takovou historickou hodnotu ani technickou, ale je to jediny most s prvky kubismu. Pilire nejsou nicim vyjimecnym, nejcenejsi jsou prvky kubismu a obloukova pole o trech kloubech z prosteho betonu.

Neni treba chranit cely most, ale jeho casti...

0/0
12.5.2017 15:35

J77a57k80u59b 23F64e13i88f95a61r 7219809786179

Je to jen můj osobní názor, ale Libeňák mi jako nějaký skvost rozhodně nepřipadá. Když se boural hezký a zdravý dům na Václaváku, nikdo z "Prahy" se s tím nemazal a bylo....

+5/0
12.5.2017 8:10

M33i98c96h28a97l 64M60o88t18y95č30k85a 4663240681879

Tak o zbourani toho domu se jednalo snad 10 let, ale jinak souhlasim. O Libenskem mostu se takto jedno od roku 2004 uz dokonce. No a taky jako nejaky extra skvost nepripada a kvuli sve vytizenosti by mel hlavne fungovat

0/0
12.5.2017 11:08

M38i20c96h91a13l 82M84i79l36l20e72r 9956612689352

otazka je co Praha potrebuje urgentneji a na co bude muset vynalozit nemale financni prostredky:

1) funkcni moderni most, ktery bude slouzit dlouha desetileti a bude schopny vystat zvyseny provoz co do frekvence i nosnosti

nebo ) za kazdou ceny zachovaly architektonicky skvost z 20. let 20. stoleti, ktery bude velmi nakladne opravit s vysledkem, ze jeho nosnost a schopnost vystat zvysenou frekvenci provozu se ani v nejlepsim pripade nezlepsi a v horsim bude dokonce nizsi.

Hlavne, ze most zustane predmetem pro historicke museum architektury!

+2/0
12.5.2017 7:25

A54l92e16š 70P13l55e51s24k97o33t 9885499848395

Foto č. 1 je zkreslující, to jsou vzorky které prošly zkouškou pevnosti v tlaku.

A pan ředitel KÚ se nejmenuje Kolísek. :-)

A docela by mě zajímalo, jak se dají u mostu nahradit základy. Postavíme druhej most nad ním, zavěsíme na něj ten starej a vybouráme mu základy?

+1/0
12.5.2017 7:10

J37a96r87o29s17l33a10v 83Š86i13m49á24č27e90k 6864917639368

Zespodu. Pod Vltavou se vyrazí pracovní štola, pilíř se podepře (může se též zavěsit na velkokapacitní vzducholoď), základ ze štoly vydlabe (takový Metrostav má z Blanky zvládnutou technologii rychlokomínování) a prostor vyplní stříkaným betonem s nějakou tou injektáží kolem. To bude kubíků víkeprakí!

0/0
12.5.2017 10:35

R48o70m74a91n 59S53t65o42n85e95k 1989673249431

všechno jde je to jenom otazka peněz

0/0
12.5.2017 13:05

M10i49c98h23a84l 75M54i45l34l70e16r 9136302889382

"Pokud jde o výsledný účet, může se podle Kolíska stát, že oprava bude nakonec dražší než stavba nového přemostění přes Vltavu. ...Navíc podle něj přinese jen nejisté výsledky. „Čistě z technického hlediska s sebou stavba nového mostu nese méně rizik než oprava stávajícího,“

Oprava mostu a k ni vedouci zdlouhave nakladne vyzkumy jsou typickym prikladem toho, co anglicke prislovi nazyva jako " throwing good money after bad", hazet dobre penize za spatnymi a navic tu agonii jeste zbytecne prodluzovat. Cim dele se to tahne, tim vic penez to stoji.

Zbourat a postavit novy!!

Prestat se s tim mazat a nasmerovat penize urcene na opravu mostu na novou konstrukci.

+6/0
12.5.2017 5:35

L60u36c16i69a61n 10P23a63p44a47z43i63a73n 5464147841285

Doufám, že most bude brzy památkou a také, že se konečně začne opravovat. Pořád se na něco cosi čeká, ale pro ČSSD na magistrátu je patrně na vše času dost. Už dávno měl být opraven.

+2/−7
11.5.2017 23:15

R88o16m23a76n 91S73t17o87n81e12k 1469143859561

uz davno měl byt zbouran a postaven nový

+9/−1
12.5.2017 4:51

P32e75t13r 35N69o92v97o62t42n85y 1841640751

Čekejte, čekejte, času je přece dost.

+1/0
11.5.2017 21:45

M50a21r79t98i29n 85R86u24z24i74c61k67a 1612978816787

Podle posouzení v roce 2004 je konstrukce mostu silně zanedbaná a některé části jsou poškozeny korozí až na hraně havarijních podmínek. V zanedbaném stavu byla tramvajová trať, vozovky, chodníky i povrch ramen, vozovky byly špatně odvodněné se zbytky posypů a bláta, spáry zahliněné a zarůstající vegetací. Odvodnění mostu je patrně nefunkční, odvodňovače nebyly dlouho čištěny a jsou zcela zkorodované. Mezi největší problémy patří dožití všech izolací. V rámovém otvoru na pravém břehu Vltavy sídlili bezdomovci, kteří zde pálí ohně, spodní líc mostu byl silně zakouřen a u schodiště bylo viditelné místo, kde došlo k silnému požáru a poškození povrchových vrstev betonu. Konzoly schodišť jsou silně napadené korozí výztuže, schodiště jsou v havarijním stavu, přesto na ně nebyl omezen přístup a konzoly nebyly ani podchyceny provizorním podepřením. V poměrně dobrém stavu byla zábradlí a původní osvětlovací stožáry, ty jsou však nefunkční a jsou k nim primitivní a nevzhlednou objímkou připojeny nové, ocelové stožáry. Troleje jsou zavěšeny na dvojice sloupů spřažené v patě a hlavě.

+3/0
11.5.2017 21:16

M96a76r59t58i89n 20R86u70z20i43c91k30a 1352728376907

Zhodnocení mostu, provedené pracovníky Ústavu dějin umění AV ČR v roce 2012, které stavbu hodnotí jako „vynikající ukázku jednoduchého, ale velmi účinného architektonického řešení nejvyšších kvalit.“ Most, který měl být podle Ing. Mencla „těžký a důkladný“, je založen na plastické kompozici objemů a tvarů, které Janák svou architekturou záměrně zdůraznil. Podle tohoto hodnocení je most postaven „v robustním puristickém stylu, v němž ještě přežívají i kubistické prvky“, což z Libeňského mostu činí jedinečný a nikde jinde nezopakovaný příklad aplikace kubistického tvarosloví na mostní stavbu.

+3/−1
11.5.2017 21:05

M37a97r65t75i12n 13R26u27z97i41c18k11a 1512668186937

Kruci,.., odpoved pro Lada Novak...

0/0
11.5.2017 21:06

M26i82c45h19a34l 15M84i39l34l19e87r 9856932669872

Praha ma mnohem vic pamatek starsiho data, ktere za to stoji opravit a zachovat. 96 let stary most v Libvni mezi ne tezko bude patrit.

Tim spis, kdyz z praktickehop hlediska Praha potrebuje neco solidnejsiho a bytelnejsiho, co bude slouzit pozadavkum zvysene dopravy/ zvysene nosnosti do budoucna.

+2/0
12.5.2017 5:39

M50a47r69t40i63n 42R16u76z92i59c42k60a 1582128856287

Nemuzu souhlasit s vetou, kde zminujete zvysene dopravy, ten most je v pohode, co se tyce nosnosti souhlasim, ta je potreba i nyni.

0/0
12.5.2017 15:25

L52a35d96a 14N52o37v27a65k 4312233367

co proboha na takovém křápu někdo může považovat za památku.....?8-o

+5/−4
11.5.2017 20:09

T51o91m25á40š 33M40o53r66a63v81č35í53k 3607206153515

Takze podle odborniku je to pamatka - ale na to jak to tehdy zfusovali. Resi se par let stary most a mnohe mnohem starsi pamatky se nechavaji zchatrat.

+7/−1
11.5.2017 19:56

T58o91m54á36š 37M47o90r44a59v95č62í44k 3237296133195

http://zpravy.idnes.cz/anketa-chatrajici-pamatky-v-cesku-dq9-/domaci.aspx?c=A120621_151930_praha-zpravy_ab

0/0
11.5.2017 19:58

V49í15t 63P84r77č29í19k 9298140444310

Stáří není rozhodně jediným kritériem pro prohlášení za kulturní památku.

+1/0
11.5.2017 20:50

M45a27r80t46i93n 47B84e68r73a75n 6869985136111

No právě, proto by se ten most měl strhnout...

+2/0
12.5.2017 7:21

M79a79r36t77i18n 53R44u78z26i14c54k55a 1302738386827

Datum zprovozneni je 29.8.1928... No, par let uz tu je...

Spise je zatazejici, ze se na nej od otevreni prakticky nesahlo...

0/0
11.5.2017 21:09

J35a31r91o26s54l27a78v 59Š67i96m37á60č39e43k 6624167609828

Vltavu zatrubnit a most zakonzervovat oboustranným valem.

+3/0
11.5.2017 19:46

M96a49r81t50i95n 90R86u66z10i76c90k48a 1262218396897

Nehralo roli i to, ze Vltava vedla tehdy pod druhou casti mostu blize palmovce podel ulice Voctarova? Prevedenim toku Vltavy na druhou cast mostu, kde byly pilire pouze v zatopove oblasti bez trvaleho zatopeni?

Dnas je puvodni koryto zasypane a zanikl tak libensky a rohansky ostrov.

+7/0
11.5.2017 19:42

M50i65k16u85l56á62š 10K76a19l21i25n82a 1482823505

Je to ostuda že to došlo tak daleko...

Hlavně že máme Opencard

+3/0
11.5.2017 19:14

P48a93v47e75l 87H11a83l34b11i38c86h 6269112686299

Nejhodnotnější na celém díle je použitý design. Proč prostě tedy nestrhnou stávající, který je zřejmě v nevyhovujícím stavu a nepostaví na stejném místě nový, ve stejném designu, jen s novými materiály a technologiemi, aby most vydržel minimálně dalších 100 let?

Občas by se památkáři a všelijací dobrotrusové mohli probudit ze svého vlhkého snu, kde je vše zachovalé tak, jako když se narodili. Pyramidy přežily do dnešních dob jen z toho důvodu, že jsou postaveny setsakramentsky masivně. Ale ne vše na Zemi je postaveno v tomto duchu.

+27/−1
11.5.2017 18:58

M79a25r31t48i91n 96R10u73z36i44c48k15a 1412848746137

Byl bych pro kazdopadne, pokud to jinak nepujde zachranit... Ale pak uz by to byla pouha kopie a nemohla by byt pamatkou...

+1/0
11.5.2017 21:27

P27a27v36e52l 53H78a44l50b88i66c40h 6159572686459

A opravdu musí být vše památkou? Pochopím stavby typu hrad, zámek. Ale funkční objekt typu most? Tady bych bral jen velké výjimky, jako třeba Karlův most, ten je vážně historický. Ale sto let starý most nechápu jako žádnou památku a není důvod ho nahradit novým (byť klidně v původním designu, aby se zachovalo genius loci).

U architektury se nedá generalizovat, od toho by ale měli být památkáři, aby se s nimi dalo domluvit na nové stavbě ve stejném duchu. A ne, že se bude vše nepokrytě konzervovat. Pak to dopadá jako na smíchovském lihovaru. Nejsem si jistý. jestli je to opravdu památka, tipuji však, že ano. Tak jako tak tyto "historické" stavby pak majitel radši nechá desítky let chátrat, protože mu nikdo povolení na novou stavbu nedá. A přitom věřím, že třeba konkrétně p případě toho lihovaru, pokud by byla nová stavba ve stejném stylu jako současná ruina, bylo by to velmi hezké místo a třeba i já bych se o architektuře poučil více z novostavby, než ze současné ruiny, která akorát hyzdí okolí.

Dalším argumentem je, že vybudování nového místa na základech stávajícího může být podstatně levnější a zároveň i přínosnější, než to opravovat pod dozorem památkářů soudobými technikami. Prostory a infrastruktura se může během přípravy navrhnout tak, aby vyhovovala současným potřebám a aby se tam třeba v budoucnu daly snadno dělat úpravy bez nějakých zásahů se sbíječkou a maltou.

+3/0
11.5.2017 22:09

M98a17r88t40i98n 61R10u89z52i47c29k21a 1412488946527

No, nemusi byt vse pamatkou, ale pokud jde o stavbu jedinou, pripadne jedinecnou, mela by byt pamatkou... Most neni v majetku soukromeho vlastnika, tudiz chatrani je dilem z verejnych penez... Nejedna se o bezny most jakych jsou desitky, takovy nenajdete jindne u nas. Karluv most ma napr. dvojnika v Pisku.

Za par mesicu ev. let se takto budeme bavit treba o Jiraskove moste, ten je totiz take v havarijnim stavu.

Jak jsem psal, muze se stat, ze rekonstrukce a oprava nebude mozna, v takovem pripade bych jiste nechal postavit vernou kopii, ktera by pamatkou jiz nebyla... Karluv most mimo jine byl take po zboreni po povodni postaven castecne znovu a sochy byt jsou na most az dodatecne pridany jsou z vetsi casti jiz kopie, takze to mozne je i zde.

Pokud jde o prestavbu staveb, tak je dobre se projit v Karline, kde architekti zachovali puvodni raz byt jsou to novostavby narozdil treba od centra, kde jsou casto jen kulisy puvodnich staveb nebo novostavby bez vetsi hodnoty.

Co se tyce chatrani pamatek, tak toto je dano spise zakony a postupy uredniku, nemuzete nejprve nekomu neco prodat a pak mu to prohlasit za pamatku, nebo umoznit chatrani bez pokut nebo smesnych pokut ev. neumoznit zpetne odkoupeni. Tech veci ohledne zakonu je hodne. V anglii majitel nechal zbourat pamatkove chraneny objekt a soud naridil investorovi postavit vernou kopii a zaplatit tucnou pokutu, coz podobne smyslejici investory silne odradi od podobnych praktik. V Praze byl napr. znovy postaven dum u Mysaka.

+1/0
11.5.2017 23:01

I49g36n35á68c 98M74r26k75v11i80č79k58a 2358662949265

lze nahradit jen základy, co jsou pod hladinou a tím zachovat tu cennou (viditelnou) část

0/0
11.5.2017 23:59

M66i97l49a96n 51N53ě74m50e27c 1375820146346

To je ale skoro jako vyměnit si ponožky a nezout si při tom boty. Ne že by to nešlo, ale ta dřina :)

+2/0
12.5.2017 1:01

R67a13d11e93k 23N89o78v31a98k 9464333909230

Problém je, že jsou poškozené nejen základy, nejen svrchní plocha stavby (odhalené a zkorodované výstuže, zničená izolace, nefunkční odvodnění, opadávající a popraskané omítky) ale i nosná konstrukce mostu, nefunkční patní klouby a dilatované (posunuté) vrchní klouby mostu.

Já bych preferoval stržení a postavení kopie mostu.

+1/0
12.5.2017 13:17

L39u28k81á50š 63H85l52o12u53c43a97l 6962100941604

vždy se najde pár lidí, kteří proti něčemu "bojují", nicméně nezávislé úřady by měly říct - není to památka, můžete to zbourat X je to památka (a stát přispěje na její opravu).

+11/0
11.5.2017 18:42

M83a51r71t91i21n 51R42u76z77i64c21k75a 1262938666617

Kdyby urady a zakony byly alespon nejak vice funkcni a netrvalo by vse x-let...

0/0
11.5.2017 23:03

P26e16t37r 24Š55i68m75e72k 2959607316238

To asi není nic, co by se nedalo zbourat a postavit znova.

+18/0
11.5.2017 18:37

H69a12n95a 23P94r27o47k57o74p41o79v71á 8959510133841

Nové uměleckohistorické zhodnocení mostu, provedené pracovníky Ústavu dějin umění AV ČR v roce 2012, které stavbu hodnotí jako „vynikající ukázku jednoduchého, ale velmi účinného architektonického řešení nejvyšších kvalit.“ ... Podle tohoto hodnocení je most postaven „v robustním puristickém stylu, v němž ještě přežívají i kubistické prvky“, což z Libeňského mostu činí jedinečný a nikde jinde nezopakovaný příklad aplikace kubistického tvarosloví na mostní stavbu.

0/0
11.5.2017 19:36
Foto

D52a19v36i18d 86K81o81p90a72l 5793142244749

I přesto bych jej zboural a postavil nový.

+9/0
11.5.2017 19:39

P97e94t59r 29Š28i17m75e68k 2979807976568

No rád se nechám poučit, ale technický stav toho tomu moc neodpovídá.

+1/0
11.5.2017 19:47

M18a85r84t35i64n 27R14u65z89i30c86k34a 1232368876307

Ale na to, ze stoji temer 90 let bez jedine vetsi opravy to je dobre ne, navic to ve videu je jasne receno, ze to tehdy normam vyhovovalo, jenze dnes uz ne.... Take se nepocitalo z provozem 60 tunovych tramvaji a tezkych nakladnich vozu. Kriticke je to, ze se zanedbala udrzba, predevsim izolace a odvodneni mostu, coz je klicove....

+2/0
11.5.2017 21:32

P14e50t24r 22N32o81v75o45t29n51y 1771430361

100 kg cementu na 1 m3 betonu muselo být ošizené i tenkrát. To rozhrabou slepice.

0/0
11.5.2017 21:51

R26o53m37a37n 60S77t94o96n64e17k 1629103589831

hlavně i tehdejši architekti nepočitali že ten most vydrži vic jak 100 let

0/0
12.5.2017 4:50

D77a17v35i16d 91V29o55d63ň57a66n85s33k35ý 4200489161237

Hlavně že Praha 7 spustila hysterickou kampaň proti bourání a oddálila tím nevyhnutelnou totální přestavbu o roky. Teď nás čeká po stávajícím omezení provozu uplné uzavření, pak roky diskuzí o památce, pak zřícení a pak se podle mého odhadu tak v roce 2030 začne něco dít.

+29/−2
11.5.2017 18:35
Foto

M49i69l38o73s75l58a95v 61B57a91c33h49t43í60k 3226734971961

Jsme v Čechách nééé?

8-o

+1/0
11.5.2017 19:03

P37e92t44r 85B24a80r62t95a 8705514364

Praha 7 nic nezpozdila. Výsledky testů se týkají základů mostu, které měli být využity i v případě projektu bourání a rozšiřování mostu. To, že se teď zjistilo, že základy jsou ve velmi špatném stavu by vedlo k prodrražení a odložení i tohoto původního projektu, protože zkrátka nebyl dobře a kvalitně připraven. Jak upozorrňovala Praha 7 i 8 i občané.

0/0
12.5.2017 5:10



Najdete na iDNES.cz