Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Libeňský most je nevratně poškozen, vzorky se odborníkům rozpadaly v ruce

Průzkumy vzorků Libeňského mostu dopadly mnohem hůře, než se čekalo. Odborníkům se rozpadaly v rukách. Praha proto zvažuje, že části Libeňského mostu nahradí novými. Čeká se, zda bude most památkou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J67o77s97e34f 16C96h98o48d54o72u27n30s26k25ý 4651336659640

Zakonzervovat, nesahat. Vedle postavit nový. Účet poslat na adresu odpůrců rekonstrukce.

+1/−2
12.5.2017 10:54

M97a28r42t82i51n 81R33u50z33i56c27k41a 1842518296397

Rekonstruovat nebo postavit novy je tak jako tak nutne. Cena se zda zatim plus minus stejna,... Stav mostu zavinila prevazne nedostatecna/zadna udrzba, to predevsim, pak je otazkou nosnost a kvalita piliru, ktera dnes neodpovida normam a pozadavkum na zatizeni.

Jde jen o to, co z mostu zachranit a co ne, co je a neni pamatkou.

Jinak k novym mostum, jeden byl naplanovan z dnesni ulice Komunardu v Holesovicich do Saldovy ulice v Karline a ten nebyl nikdy realizovan.

0/0
12.5.2017 15:56

R81a74d72i67m 54S97i53m54u65n79e13k 2220720126324

jistě... zdroje jsou..

0/0
12.5.2017 20:21

K97a33r21e20l 91K42ř84i36v25a11n 6640723515304

Všechno, co není fungl nové, je památka. Takže zbourat a postavit pořádně nový most. Ten bude taky jednou "památka".

+1/0
12.5.2017 10:27

P23a87v74e11l 85J43e89ř59á97b19e98k 7731872264707

Domnívám se, že nejsme tak bohatí, abychom udržovali nefunkční dopravní stavby.

Most není zřícenina hradu, kterou stačí zakonzervovat, ale "živá" stavba, která denně musí plnit své poslání.

Jeden most v Praze je vymezen jen pro chodce, není třeba, aby se klíčová mostní konstrukce v dopravním systému Prahy opravila tak, že nebude po opravě ani plnit současné dopravní zatížení.

Most může mít nějakou historickou a technickou hodnotu. Ale pokud byl postaven špatně, tak se domnívám, že takový most lze chránit snad jen memento, jak se nemá stavět a šetřit.

Proto je mi podivné, že takovou nekvalitní práci historici chtějí chránit.

Jako symbol nekvalitní práce ?

+5/0
12.5.2017 8:41

M78a20r77t30i33n 29R17u72z41i37c96k96a 1472578656887

To pak klidne zbourejme i Karluv most, Jiraskum most, atd... proc je udrzovat, Karluv most take neplni puvodni pozadavky na dopravu? Proc by nemohla byt ziva stavba pamatkou??? To se vylucuje? Po rekonstrukci/oprave samozrejme musi plnit svou funkci.

Posledni vase vety, i kdyz v clanku je napsano, ze jde o nekvalitni praci ve videu uz je zminene, ze to neni az tak uplne pravda. Namitnu proc v Pise zachranuji sikmou stavbu, ktera je dilem nekvalitni prace, nema zajistene zaklady? Jako symbol nekvalitni prace?

Libensky most nema samozrejme takovou historickou hodnotu ani technickou, ale je to jediny most s prvky kubismu. Pilire nejsou nicim vyjimecnym, nejcenejsi jsou prvky kubismu a obloukova pole o trech kloubech z prosteho betonu.

Neni treba chranit cely most, ale jeho casti...

0/0
12.5.2017 15:35

J35a12k33u52b 91F37e21i85f68a41r 7489359126219

Je to jen můj osobní názor, ale Libeňák mi jako nějaký skvost rozhodně nepřipadá. Když se boural hezký a zdravý dům na Václaváku, nikdo z "Prahy" se s tím nemazal a bylo....

+5/0
12.5.2017 8:10

M27i53c67h65a46l 90M86o51t27y11č15k24a 4433720881469

Tak o zbourani toho domu se jednalo snad 10 let, ale jinak souhlasim. O Libenskem mostu se takto jedno od roku 2004 uz dokonce. No a taky jako nejaky extra skvost nepripada a kvuli sve vytizenosti by mel hlavne fungovat

0/0
12.5.2017 11:08

M51i12c41h29a73l 71M63i73l77l51e97r 9906612909802

otazka je co Praha potrebuje urgentneji a na co bude muset vynalozit nemale financni prostredky:

1) funkcni moderni most, ktery bude slouzit dlouha desetileti a bude schopny vystat zvyseny provoz co do frekvence i nosnosti

nebo ) za kazdou ceny zachovaly architektonicky skvost z 20. let 20. stoleti, ktery bude velmi nakladne opravit s vysledkem, ze jeho nosnost a schopnost vystat zvysenou frekvenci provozu se ani v nejlepsim pripade nezlepsi a v horsim bude dokonce nizsi.

Hlavne, ze most zustane predmetem pro historicke museum architektury!

+2/0
12.5.2017 7:25

A80l70e30š 20P52l38e81s20k74o12t 9825839328465

Foto č. 1 je zkreslující, to jsou vzorky které prošly zkouškou pevnosti v tlaku.

A pan ředitel KÚ se nejmenuje Kolísek. :-)

A docela by mě zajímalo, jak se dají u mostu nahradit základy. Postavíme druhej most nad ním, zavěsíme na něj ten starej a vybouráme mu základy?

+1/0
12.5.2017 7:10

J76a93r47o95s31l89a45v 92Š81i46m54á89č93e86k 6944917949898

Zespodu. Pod Vltavou se vyrazí pracovní štola, pilíř se podepře (může se též zavěsit na velkokapacitní vzducholoď), základ ze štoly vydlabe (takový Metrostav má z Blanky zvládnutou technologii rychlokomínování) a prostor vyplní stříkaným betonem s nějakou tou injektáží kolem. To bude kubíků víkeprakí!

0/0
12.5.2017 10:35

R35o30m33a53n 22S62t46o17n68e90k 1669273899871

všechno jde je to jenom otazka peněz

0/0
12.5.2017 13:05

M40i36c11h56a60l 94M39i11l44l86e88r 9826642619442

"Pokud jde o výsledný účet, může se podle Kolíska stát, že oprava bude nakonec dražší než stavba nového přemostění přes Vltavu. ...Navíc podle něj přinese jen nejisté výsledky. „Čistě z technického hlediska s sebou stavba nového mostu nese méně rizik než oprava stávajícího,“

Oprava mostu a k ni vedouci zdlouhave nakladne vyzkumy jsou typickym prikladem toho, co anglicke prislovi nazyva jako " throwing good money after bad", hazet dobre penize za spatnymi a navic tu agonii jeste zbytecne prodluzovat. Cim dele se to tahne, tim vic penez to stoji.

Zbourat a postavit novy!!

Prestat se s tim mazat a nasmerovat penize urcene na opravu mostu na novou konstrukci.

+6/0
12.5.2017 5:35

L94u25c82i16a92n 57P12a22p33a80z83i59a24n 5304537361635

Doufám, že most bude brzy památkou a také, že se konečně začne opravovat. Pořád se na něco cosi čeká, ale pro ČSSD na magistrátu je patrně na vše času dost. Už dávno měl být opraven.

+2/−7
11.5.2017 23:15

R56o66m58a66n 84S47t40o10n59e34k 1849463649391

uz davno měl byt zbouran a postaven nový

+9/−1
12.5.2017 4:51

P97e83t71r 73N75o82v20o96t39n38y 1241760751

Čekejte, čekejte, času je přece dost.

+1/0
11.5.2017 21:45

M75a44r25t79i89n 60R34u36z97i12c77k19a 1772518166437

Podle posouzení v roce 2004 je konstrukce mostu silně zanedbaná a některé části jsou poškozeny korozí až na hraně havarijních podmínek. V zanedbaném stavu byla tramvajová trať, vozovky, chodníky i povrch ramen, vozovky byly špatně odvodněné se zbytky posypů a bláta, spáry zahliněné a zarůstající vegetací. Odvodnění mostu je patrně nefunkční, odvodňovače nebyly dlouho čištěny a jsou zcela zkorodované. Mezi největší problémy patří dožití všech izolací. V rámovém otvoru na pravém břehu Vltavy sídlili bezdomovci, kteří zde pálí ohně, spodní líc mostu byl silně zakouřen a u schodiště bylo viditelné místo, kde došlo k silnému požáru a poškození povrchových vrstev betonu. Konzoly schodišť jsou silně napadené korozí výztuže, schodiště jsou v havarijním stavu, přesto na ně nebyl omezen přístup a konzoly nebyly ani podchyceny provizorním podepřením. V poměrně dobrém stavu byla zábradlí a původní osvětlovací stožáry, ty jsou však nefunkční a jsou k nim primitivní a nevzhlednou objímkou připojeny nové, ocelové stožáry. Troleje jsou zavěšeny na dvojice sloupů spřažené v patě a hlavě.

+3/0
11.5.2017 21:16

M33a26r75t68i51n 85R75u51z56i77c52k52a 1582378306517

Zhodnocení mostu, provedené pracovníky Ústavu dějin umění AV ČR v roce 2012, které stavbu hodnotí jako „vynikající ukázku jednoduchého, ale velmi účinného architektonického řešení nejvyšších kvalit.“ Most, který měl být podle Ing. Mencla „těžký a důkladný“, je založen na plastické kompozici objemů a tvarů, které Janák svou architekturou záměrně zdůraznil. Podle tohoto hodnocení je most postaven „v robustním puristickém stylu, v němž ještě přežívají i kubistické prvky“, což z Libeňského mostu činí jedinečný a nikde jinde nezopakovaný příklad aplikace kubistického tvarosloví na mostní stavbu.

+3/−1
11.5.2017 21:05

M18a70r64t65i43n 53R94u84z39i12c98k80a 1932638966417

Kruci,.., odpoved pro Lada Novak...

0/0
11.5.2017 21:06

M14i63c15h21a47l 18M33i88l68l73e33r 9216172819762

Praha ma mnohem vic pamatek starsiho data, ktere za to stoji opravit a zachovat. 96 let stary most v Libvni mezi ne tezko bude patrit.

Tim spis, kdyz z praktickehop hlediska Praha potrebuje neco solidnejsiho a bytelnejsiho, co bude slouzit pozadavkum zvysene dopravy/ zvysene nosnosti do budoucna.

+2/0
12.5.2017 5:39

M69a81r35t11i16n 86R49u98z79i31c89k38a 1492858936567

Nemuzu souhlasit s vetou, kde zminujete zvysene dopravy, ten most je v pohode, co se tyce nosnosti souhlasim, ta je potreba i nyni.

0/0
12.5.2017 15:25

L92a79d21a 47N94o31v19a14k 4982463747

co proboha na takovém křápu někdo může považovat za památku.....?8-o

+5/−4
11.5.2017 20:09

T95o69m30á82š 77M57o34r39a98v67č61í90k 3547636633355

Takze podle odborniku je to pamatka - ale na to jak to tehdy zfusovali. Resi se par let stary most a mnohe mnohem starsi pamatky se nechavaji zchatrat.

+7/−1
11.5.2017 19:56

T88o57m78á83š 12M73o26r39a41v95č43í81k 3487716313115

http://zpravy.idnes.cz/anketa-chatrajici-pamatky-v-cesku-dq9-/domaci.aspx?c=A120621_151930_praha-zpravy_ab

0/0
11.5.2017 19:58

V68í21t 53P39r59č48í21k 9808240564940

Stáří není rozhodně jediným kritériem pro prohlášení za kulturní památku.

+1/0
11.5.2017 20:50

M88a40r88t65i82n 40B95e29r55a29n 6619715326531

No právě, proto by se ten most měl strhnout...

+2/0
12.5.2017 7:21

M89a51r81t24i52n 90R36u46z60i31c43k20a 1342758506457

Datum zprovozneni je 29.8.1928... No, par let uz tu je...

Spise je zatazejici, ze se na nej od otevreni prakticky nesahlo...

0/0
11.5.2017 21:09

J97a69r55o78s37l98a51v 39Š59i50m51á52č74e80k 6164487319848

Vltavu zatrubnit a most zakonzervovat oboustranným valem.

+3/0
11.5.2017 19:46

M68a96r39t65i71n 65R67u51z78i66c32k72a 1162308786207

Nehralo roli i to, ze Vltava vedla tehdy pod druhou casti mostu blize palmovce podel ulice Voctarova? Prevedenim toku Vltavy na druhou cast mostu, kde byly pilire pouze v zatopove oblasti bez trvaleho zatopeni?

Dnas je puvodni koryto zasypane a zanikl tak libensky a rohansky ostrov.

+7/0
11.5.2017 19:42

M31i91k26u52l26á89š 98K52a63l11i48n83a 1702783255

Je to ostuda že to došlo tak daleko...

Hlavně že máme Opencard

+3/0
11.5.2017 19:14

P93a88v48e16l 53H15a41l96b88i20c84h 6299842166869

Nejhodnotnější na celém díle je použitý design. Proč prostě tedy nestrhnou stávající, který je zřejmě v nevyhovujícím stavu a nepostaví na stejném místě nový, ve stejném designu, jen s novými materiály a technologiemi, aby most vydržel minimálně dalších 100 let?

Občas by se památkáři a všelijací dobrotrusové mohli probudit ze svého vlhkého snu, kde je vše zachovalé tak, jako když se narodili. Pyramidy přežily do dnešních dob jen z toho důvodu, že jsou postaveny setsakramentsky masivně. Ale ne vše na Zemi je postaveno v tomto duchu.

+27/−1
11.5.2017 18:58

M43a31r72t64i59n 23R32u77z68i78c96k86a 1122698276837

Byl bych pro kazdopadne, pokud to jinak nepujde zachranit... Ale pak uz by to byla pouha kopie a nemohla by byt pamatkou...

+1/0
11.5.2017 21:27

P80a10v51e38l 82H66a23l35b14i88c94h 6369412406699

A opravdu musí být vše památkou? Pochopím stavby typu hrad, zámek. Ale funkční objekt typu most? Tady bych bral jen velké výjimky, jako třeba Karlův most, ten je vážně historický. Ale sto let starý most nechápu jako žádnou památku a není důvod ho nahradit novým (byť klidně v původním designu, aby se zachovalo genius loci).

U architektury se nedá generalizovat, od toho by ale měli být památkáři, aby se s nimi dalo domluvit na nové stavbě ve stejném duchu. A ne, že se bude vše nepokrytě konzervovat. Pak to dopadá jako na smíchovském lihovaru. Nejsem si jistý. jestli je to opravdu památka, tipuji však, že ano. Tak jako tak tyto "historické" stavby pak majitel radši nechá desítky let chátrat, protože mu nikdo povolení na novou stavbu nedá. A přitom věřím, že třeba konkrétně p případě toho lihovaru, pokud by byla nová stavba ve stejném stylu jako současná ruina, bylo by to velmi hezké místo a třeba i já bych se o architektuře poučil více z novostavby, než ze současné ruiny, která akorát hyzdí okolí.

Dalším argumentem je, že vybudování nového místa na základech stávajícího může být podstatně levnější a zároveň i přínosnější, než to opravovat pod dozorem památkářů soudobými technikami. Prostory a infrastruktura se může během přípravy navrhnout tak, aby vyhovovala současným potřebám a aby se tam třeba v budoucnu daly snadno dělat úpravy bez nějakých zásahů se sbíječkou a maltou.

+3/0
11.5.2017 22:09

M24a45r76t67i27n 20R16u29z11i70c21k79a 1362558286397

No, nemusi byt vse pamatkou, ale pokud jde o stavbu jedinou, pripadne jedinecnou, mela by byt pamatkou... Most neni v majetku soukromeho vlastnika, tudiz chatrani je dilem z verejnych penez... Nejedna se o bezny most jakych jsou desitky, takovy nenajdete jindne u nas. Karluv most ma napr. dvojnika v Pisku.

Za par mesicu ev. let se takto budeme bavit treba o Jiraskove moste, ten je totiz take v havarijnim stavu.

Jak jsem psal, muze se stat, ze rekonstrukce a oprava nebude mozna, v takovem pripade bych jiste nechal postavit vernou kopii, ktera by pamatkou jiz nebyla... Karluv most mimo jine byl take po zboreni po povodni postaven castecne znovu a sochy byt jsou na most az dodatecne pridany jsou z vetsi casti jiz kopie, takze to mozne je i zde.

Pokud jde o prestavbu staveb, tak je dobre se projit v Karline, kde architekti zachovali puvodni raz byt jsou to novostavby narozdil treba od centra, kde jsou casto jen kulisy puvodnich staveb nebo novostavby bez vetsi hodnoty.

Co se tyce chatrani pamatek, tak toto je dano spise zakony a postupy uredniku, nemuzete nejprve nekomu neco prodat a pak mu to prohlasit za pamatku, nebo umoznit chatrani bez pokut nebo smesnych pokut ev. neumoznit zpetne odkoupeni. Tech veci ohledne zakonu je hodne. V anglii majitel nechal zbourat pamatkove chraneny objekt a soud naridil investorovi postavit vernou kopii a zaplatit tucnou pokutu, coz podobne smyslejici investory silne odradi od podobnych praktik. V Praze byl napr. znovy postaven dum u Mysaka.

+1/0
11.5.2017 23:01

I37g71n36á14c 29M42r77k13v76i17č47k59a 2698282949455

lze nahradit jen základy, co jsou pod hladinou a tím zachovat tu cennou (viditelnou) část

0/0
11.5.2017 23:59

M37i18l81a51n 34N12ě10m73e73c 1795500666716

To je ale skoro jako vyměnit si ponožky a nezout si při tom boty. Ne že by to nešlo, ale ta dřina :)

+2/0
12.5.2017 1:01

R86a85d78e85k 58N66o64v15a36k 9504803669720

Problém je, že jsou poškozené nejen základy, nejen svrchní plocha stavby (odhalené a zkorodované výstuže, zničená izolace, nefunkční odvodnění, opadávající a popraskané omítky) ale i nosná konstrukce mostu, nefunkční patní klouby a dilatované (posunuté) vrchní klouby mostu.

Já bych preferoval stržení a postavení kopie mostu.

+1/0
12.5.2017 13:17

L89u19k71á55š 58H81l74o74u51c28a72l 6762150341714

vždy se najde pár lidí, kteří proti něčemu "bojují", nicméně nezávislé úřady by měly říct - není to památka, můžete to zbourat X je to památka (a stát přispěje na její opravu).

+11/0
11.5.2017 18:42

M62a39r48t91i20n 41R88u30z68i73c21k61a 1402408116677

Kdyby urady a zakony byly alespon nejak vice funkcni a netrvalo by vse x-let...

0/0
11.5.2017 23:03

P11e83t60r 21Š89i11m28e31k 2679907956458

To asi není nic, co by se nedalo zbourat a postavit znova.

+18/0
11.5.2017 18:37

H67a15n18a 53P41r91o52k95o11p88o56v41á 8109880133801

Nové uměleckohistorické zhodnocení mostu, provedené pracovníky Ústavu dějin umění AV ČR v roce 2012, které stavbu hodnotí jako „vynikající ukázku jednoduchého, ale velmi účinného architektonického řešení nejvyšších kvalit.“ ... Podle tohoto hodnocení je most postaven „v robustním puristickém stylu, v němž ještě přežívají i kubistické prvky“, což z Libeňského mostu činí jedinečný a nikde jinde nezopakovaný příklad aplikace kubistického tvarosloví na mostní stavbu.

0/0
11.5.2017 19:36
Foto

D30a44v44i49d 60K71o92p53a23l 5813602214269

I přesto bych jej zboural a postavil nový.

+9/0
11.5.2017 19:39

P33e29t44r 53Š61i62m64e66k 2299487866148

No rád se nechám poučit, ale technický stav toho tomu moc neodpovídá.

+1/0
11.5.2017 19:47

M65a21r36t29i20n 11R97u46z83i47c56k61a 1942178426257

Ale na to, ze stoji temer 90 let bez jedine vetsi opravy to je dobre ne, navic to ve videu je jasne receno, ze to tehdy normam vyhovovalo, jenze dnes uz ne.... Take se nepocitalo z provozem 60 tunovych tramvaji a tezkych nakladnich vozu. Kriticke je to, ze se zanedbala udrzba, predevsim izolace a odvodneni mostu, coz je klicove....

+2/0
11.5.2017 21:32

P28e20t90r 84N83o64v37o95t56n36y 1491250791

100 kg cementu na 1 m3 betonu muselo být ošizené i tenkrát. To rozhrabou slepice.

0/0
11.5.2017 21:51

R11o95m56a44n 93S59t65o33n12e80k 1629743429851

hlavně i tehdejši architekti nepočitali že ten most vydrži vic jak 100 let

0/0
12.5.2017 4:50

D71a82v57i54d 30V49o66d10ň37a94n29s80k56ý 4980339631737

Hlavně že Praha 7 spustila hysterickou kampaň proti bourání a oddálila tím nevyhnutelnou totální přestavbu o roky. Teď nás čeká po stávajícím omezení provozu uplné uzavření, pak roky diskuzí o památce, pak zřícení a pak se podle mého odhadu tak v roce 2030 začne něco dít.

+29/−2
11.5.2017 18:35
Foto

M11i67l61o25s23l13a65v 10B47a16c14h53t39í49k 3216784961411

Jsme v Čechách nééé?

8-o

+1/0
11.5.2017 19:03

P47e88t90r 82B97a66r19t39a 8775444204

Praha 7 nic nezpozdila. Výsledky testů se týkají základů mostu, které měli být využity i v případě projektu bourání a rozšiřování mostu. To, že se teď zjistilo, že základy jsou ve velmi špatném stavu by vedlo k prodrražení a odložení i tohoto původního projektu, protože zkrátka nebyl dobře a kvalitně připraven. Jak upozorrňovala Praha 7 i 8 i občané.

0/0
12.5.2017 5:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.