Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha vrací do hry metro na letiště, chce znát cenu i délku stavby

Zatímco Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje na Letiště Václava Havla v Ruzyni rychlodráhu, Praha zadala dopravnímu podniku k rozpracování možnost, že by na letiště mohlo jezdit metro, a to z Veleslavína.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L90u72c45i19a89n 25P30a20p75a19z52i60a39n 5754187741115

Vídeň to má dávno, včera bylo pozdě.

+1/0
23.5.2017 18:11

K81a73r90e57l 26B51l78á81h70a 1535656951809

Zajímalo by mě, kolik by stály ty dvě-tři stanice metra navíc na to letiště. Je to někde uváděné?

U té trati z Kladna jsem četl informaci o 35 mld Kč ale nevím jak vypadal k této variantě projekt.

0/0
20.5.2017 22:11

K81a23r10e37l 66B13l72á77h78a 1285656721879

koukám, že současně se uvádí také 31 mld Kč ale pořád to je ve formě slov a není vidět, jak by ta stavba měla vypadat.

0/0
20.5.2017 22:31

R92a26d80e58k 81J23a33n72a94t40a 9605706294282

Co použít Google?

http://www.praha-kladno.cz/

0/0
20.5.2017 22:35

K79a23r19e43l 16B20l47á52h49a 1875616961889

Tam jsem byl ale nenašel jsem třeba nákres nebo popis křížení ulice Drnovská s plánovanou modernizovanou tratí

0/0
20.5.2017 22:40

K18a37r92e79l 73B76l66á69h64a 1575966581349

Případně jak by bylo provedeno křížení dalších ulic s touto tratí (tedy tam kde by trať jela po povrchu)

0/0
20.5.2017 22:41

K45a19r61e93l 30B24l57á69h65a 1665406751269

Píši to proto, že v Praze 6 je celkem hustá zástavba a nevidím jako jednoduché umístit nějaký nadjezd nebo podjezd.

0/0
23.5.2017 22:41

K84a36r95e37l 71B30l87á42h59a 1955376701949

Pokud se člověk podívám na mapu, tak vzdušnou čarou je letiště vzdáleno od Veleslavína cca 5-6 km. Takže teoretická hodnota ceny dostavby metra při cenách z roku 2014 je kolem 6 mld Kč. reálně by to asi bylo něco kolem 10 mld. Máte někdo přesnější odhady?

0/0
20.5.2017 22:59

K22a32r69e54l 76B98l80á21h88a 1325936791319

Je někde na Internetu k nahlédnutí současný návrh trati z Kladna?

0/0
20.5.2017 22:04

O93n65d23r91a 52P65e83š46e14k 4458803320977

Tohle vypadá jako jedno z těch chytřejších rozhodnutí. Vadí mi jedna věc. Ať jde o cokoliv, tak většinou je několik variant. Tyhle věci nejsou na lusknutí prstu. A protože se u nás politická garnitura a její myšlenkový směr mění jak den a noc, tak bych uvítal kdyby se někdo...pravděpodobně teď Institut plánování a rozvoje zaúkoloval držet nějaký strategický rozvoj města. Podívejte se na města jako je Mnichov, Vídeň apod. všude je vidět, že se věci staví s rozmyslem a systematičností. Proč tomu neni tak u nás? Protože tuhle věc vedou politici a ne experti. Všichni tam nastupují a říkají jak budou sloužit lidu, ale nakonec je z toho holubník.

Metro A se jednou začalo stavět a vede do Motola. Ať se to stávajícím radním líbí nebo ne, tak by se od toho měli odpíchnout, tudíž varianta odbočka Veleslavín nebo držení se původního plánu je nejlogičtější rozhodnutí. Neví který lupič zas vymyslel Vlak, ale kdo říká, že vlak z Kladna nemůže později jezdit na letiště Praha kam jezdí i metro? Stejnak se počítá s nárůstem cestujících a slyšel jsem něco o rozšiřování nebo dokonce stavbě dalšího terminálu... A všechny tyhle studie využitelnosti jsou dost na kýbl, jak je vidno, plánovalo se, že do Motola pojede snad jen každá druhá souprava nakonec se přeplánovali a ejhle měla by tam zajíždět každá souprava minimálně na petřiny.

+1/−1
20.5.2017 21:21

R11a31d63e49k 95J39a34n75a46t57a 9875536774172

"Neví který lupič zas vymyslel Vlak"

Vlak je nerozumnější varianta od začátku. Metro sovětského typu je pro pražšké letiště příliš kapacitní, v centrální části Prahy je naopak přetížené, a především - neřeší dojíždění z Kladna, což je významnější zdroj cestujících, než letiště.

"kdo říká, že vlak z Kladna nemůže později jezdit na letiště Praha kam jezdí i metro?"

Jistě, že v ideálním světě můžete postavit obojí. Jen to bude stát opravdu hodně peněz. Protože na obojí vám EU nepřispěje.

+1/0
20.5.2017 21:37

O80n45d62r42a 40P23e78š77e32k 4578223900917

Analogický příklad se stavbou domu: budu stavět dům a začnu garáží. Pak to převezme někdo jiný a konstatuje že dům by byl hezčí na druhé straně pozemku. Ano byl by tam hezčí, ale garáž už stojí tady a základy na dům taky, tudíž buď postavím dům tady a bude to levnější. Nebo postavím dům na hezčím místě i s druhou garáží, s tím že třeba budem mít dvě auta.

Já neřikám že vlak neni lepší ale o vlaku se rozhodlo poté co už stálo nebo se stavělo metro... that's the point!

+1/−2
20.5.2017 21:53

R88a71d24e31k 48J89a37n12a51t86a 9235846464902

Nemáte pravdu. Zřejmě jste mladý a tak to nepamatujete. Modernizace trati Praha-Kladno s odbočkou na letiště už se plánuje více než 20 let.

Váš argument s garáží ve prospěch metra je podivný. Dá se totiž použít i pro železnici - trať už existuje, jedná se pouze o její modernizaci. Navíc tu modernizaci musíte stejně udělat - kvůlu Kladnu, což je největší středoščeské město, relace Kladno-praha je vůbec nejsilněiší směr dojížďky mezi obcemi v ČR a přitom je nabídka spojení tak bídná (neeletrifikovaná jednokolejná trať).

Pokud jde o náklady, nejde ani tak o náklady absolutní, jako o efektivitu - náklady versus přínosy. Počty cestujících na letiště (z nichž část do VHD nevleze ani kdyby byla ze zlata a zdarma) totiž neospravedlňují tak kapacitní stavbu, jakou je těžké metro sovětského typu. Petřebujete i lidi z Kladna, kterých je více, aby vám vyšla ekonomicky efektivní stavba.

+1/−1
20.5.2017 22:04

O76n26d57r42a 56P89e33š53e32k 4348673580737

Správně jsem mladý... A vy máte kompletní pravdu. Já jen prostě zastávám názor, že počet cestujících na letiště se bude zvyšovat, nehledě na to, že já nikdy na letiště nejel MHD, ale kdyby tam jelo metro, tak se přiznám, že bych o tom už stoprocentně uvažoval a asi to i využil.

S tím plánováním máte asi taky pravdu, ale sám jste si odpověděl. 20 let se to plánuje mezičímž stojí metro VI (nebo jaká to je etapa) do Motola. Prostě mi přijde správné rozhodnutí udělat kalkulaci, jestli se to teď nevyplatí. Navíc Kladeňáci by jistě byli rádi za rychlodráho do Prahy, ale obávám se, že nahnat všechny do vlaku, ke kterému se na kladně stejně nějak musí dopravit (asi autem) bude obtížné víc obtížné než je nahnat do P+R na trase A na douhé míli nebo ne?

+2/−1
20.5.2017 22:11

K84a19r38e73l 76B81l18á85h84a 1195556461669

Já si to myslím podobně.

0/0
20.5.2017 22:13

R63a32d44e53k 84J26a81n80a32t87a 9985146894652

Není kde brát nové cestující po Prahu. Domácí poptávka je omezená, turismus už nemá proč stoupat, business destinace Praha taky není, letecký hub z Prahy nebude. Navíc celá letecká doprava už to má nahnuté. Ceny ropy v dlouhodobém meřítku trvale rostou. Vytáhli trumf zvaný liberalizace, tím letecké společnosti musley zefektivnily provoz a ustály to. Ale další trumf už v kapse nemají.

Kalkulaci ať si Krnda klidně zase udělá. Ale ta srovnání už se dělají těch 20 let.

"Nahnat" všechny do vlaku není problém, udělaji to dobrovolně, když to bude vlak rychlý a na úrovní. Stačí se podívat na Čelákovice, Kralupy nebo Říčany. A jelikož bude celé Kladno taky v PID, tak budou mít k cestu k vlaku kladenskou MHD lidi zdarma. Koncentrovat lidi do gigantického P+R na Dlouhé Míli je postup, který jsem nikde ve světě neviděl. Každodení jízda autem je jednak drahá, tj. měla by být co nejkratší, navíc není dostupná každému (lidem příliš mladým a lidem příliš starým), jednak budete mít v té oblasti obrovské zácpy. Navíc zahodíte šanci více využít trať 120 coby cestu do centra Prahy, a přetížíte naopak linku metra A v centrální část města.

0/0
20.5.2017 22:34

K33a40r97e38l 21B19l25á59h29a 1425116371759

Nevím proč snižujete význam letiště ... vypadá to tak, že jenom uměle přidáváte pseudoargument pro vlakové spojení ;-)

Dále proč jste použil slovo gigantické? Opět je to z důvodu zvýšit význam tratě? Vždyť přece kdyby byla modernější trať z Kladna na letiště, pak by někteří Kladeňáci začali jezdit vlakem. Ale to parkoviště by byla možnost pro ty, kteří chtějí z nějakého důvodu jet autem a pak pro ty, kteří přijedou obecně ze západu Čech. Já bych naopak posílil parkoviště ve Zličíně a u toho letiště bych to viděl taky jako přínosné!

A pak argument: "přetížíte metro A v centru". Je přece zřejmé, že část cestujících vystoupí dříve a nepojede až do centra.

0/0
20.5.2017 23:16

R89a54d20e61k 35J96a12n14a16t70a 9505126784592

Právě, že ne. Zatížení metra roste směrem k centru. Pokud bude metro A jedinou cestou do centra pro lidi z letiště i Kladna, pojede až po Můstek každý - i ten, jehož cíle jsou na lince B a C.

Kdežto s příměstskou železnicí je přímý přestup na A (Veleslavín), B (Náměstí Republiky) i C (Vltavská). Tito lidé tak zatíží pražskou MHD méně (kromě toho, že jim samotným ubude přestup).

+1/−1
22.5.2017 10:55

O69n94d52r15a 43P78e53š95e76k 4698593360137

Jinak jsem chtěl poděkovat, že jste jeden z mála, co umí věcně diskutovat a přes odlišný názor se spolu dokážeme slušně bavit. Je milé vidět, že takoví lidé existují i v takové jungli jako je diskuse na idnes;-)

+1/0
20.5.2017 22:16

K65a36r55e53l 98B73l64á56h82a 1305826911429

Vlak řeší jenom část problémů s příjezdem lidí ze západu Čech, tedy jenom pro část lidí z Kladna. Vzhledem k tomu, že nádraží v Kladně je na opačném konci od Prahy, tak ten vlak nikdy nebude využívat výrazně více lidí.

Ten dopravní uzel v prostoru u letiště by to řešil komplexněji.

0/−1
20.5.2017 21:57

R48a63d53e80k 37J42a68n13a80t79a 9745466334662

Už dnes jezdí přímé vlaky do Prahy i ze stanice Kladno-město, která má polohu lepší.

Navíc je ve hře i projektr, který by vedl trať pod celým Kladnem s několika zastávkami, po vzoru německých měst. Záleží na jen politicích, zda mají pokrokové myšlení.

0/−1
20.5.2017 22:08

K25a63r50e54l 34B78l53á12h39a 1515246661819

K tomu mínusování: mohu samozřejmě začít také mínusovat své oponenty ale nepřipadá mi to jako smysluplné .. určitě to nepřidá důležitosti ani jednomu z názorů.

0/0
20.5.2017 22:09

K95a66r36e56l 88B60l62á51h21a 1375726871799

Nemyslím si, že je metro pro letiště příliš kapacitní. Určitě část cestujících bude dále využívat taxi a případně autobus. který bych tam ponechal určitě v noci a vyhodnotil bych, jestli je problém s naplněním metra a pak bych ten autobus přidal případně i ve dne.

0/−1
20.5.2017 22:07

R60a66d41e68k 40J89a57n29a39t76a 9395276524502

Člověče, vždyť vy odporujete sám sobě!

Nejdřív nesouhlasíte s příliš velké kapacitě metra (asi jste si nezval do ruky kalkulačku, že?).

A pak rozvíjíte argumenty, že část lidí byde vždy jezdit taxíkem a autobusem, které jsou sice pravdivé, ale podporují myšlenku, že metro je příliš kapacitní, proti které jste se vyjádřil za začátku.

0/−1
20.5.2017 22:12

K27a80r80e57l 23B10l84á79h52a 1285386621199

Asi jsem to špatně napsal. Chtěl jsem napsat něco v tomto smyslu: že při příletu letadla se může stát, že metro nestačí v daném okamžiku pokrýt náraz cestujících. A další linka metra může být poloprázdná.

Ale že i tak budou cestující, kteří budou využívat taxi. V noci pak by byl nutný autobus.

0/0
20.5.2017 22:20

M60a78r45e12k 83T22u65r48n63o54v19e21c 7475372640526

Metro prostě je příliš kapacitní. Linka A má kapacitu asi 20 tisíc lidí za hodinu. Přepravní poptávka, co vygeneruje ruzyňské letiště je asi 50 tisíc lidí - za den.

A řekněte mi, jaký typ letadla si představujete, že na Ruzyni přistane, že by se z něj vyvalilo 1000-1200 lidí najednou (tolik je kapacita jedné soupravy)? :-)

Navíc ono se to po příletu dost rozloží v čase - někdo jde hned po příletu na záchod, někdo jde čekat na kufry (to může trvat i 20 minut), někdo ne. Pak pokud to není ze Schengenu tu máme také pasovou kontrolu - a když třeba jede jen jedna nebo dvě přepážky (to jsem zrovna zažil při svém posledním příletu do Prahy), tak taky neproleze celé letadlo najednou...

+1/0
21.5.2017 14:05

K26a19r75e17l 12B48l50á36h57a 1295686501969

Můžete mít pravdu, mě se jenom občas zdá, když přilítám na toto letiště, že je všude strašně moc lidí, kteří chtějí jet někam do centra. Samozřejmě, že je nikdy nepočítám :-). Ve špičce přilétá docela dost letadel prakticky najednou (v krátkých intervalech).

0/0
21.5.2017 19:06

M56a79r88e93k 86T72u16r72n37o75v72e42c 7385792530266

To sice přilétá, ale v drtivé většině případů to jsou nějaké Boeingy 737 nebo Airbusy 319/320/321. Ty mají kapacitu tak maximálně do 200 lidí. Navíc ta letadla také nemusí být vždy plná. Kromě toho v Praze přistávají také různá ATR, Avro a podobné stroje, které jsou ještě daleko menší. Boeing 747 a Airbus 380, kde těch cestujících je trochu víc přistanou po jednom denně (a to ještě mám pocit, že ne úplně ve všech dnech).

Ale budeme uvažovat třeba těch 200 lidí. Kolik z nich myslíte, že zamíří do "socky"? Dost jich má domluvený odvoz a někdo pro ně dojede (často je to i u různých služebních cest, kde z dané firmy je někdo na letišti vyzvedne), dost poberou taxíky. No a kdyby zbyla stovka lidí, tak to ten autobus celkem pobere. Neříkám, že ty 119 nejsou občas narvané - ale prostě kapacitu metra je úplně někde jinde. Tak možná o dva řády. A když ty různé druhy hromadné dopravy srovnáme podle přepravní kapacity, tak mezi autobusy a metrem jsou i jiné možnosti - a ekonomičtější. Já osobně jsem pořád přesvědčen o tom, že nejlepší by byl ten vlak (akorát bych raději místo odbočky viděl to, aby ta trasa na Kladno vedla pod letištěm - mohly by ty intervaly z letiště pak být kratší).

Jinak se také mluvilo i o možnosti prodloužit na letiště tramvaj z Divoké Šárky - podle mně to také není úplně špatný nápad - určitě je to levnější, než metro a železnice, určitě je to kapacitnější, podle mě i pohodlnější - a myslím, že by to bylo lepší i v tom, že by to nebylo tak ovlivněné případnými zácpami na Evropské nebo D7 - koleje by mohly být na vlastním tělese. A asi by to šlo vybudovat nejrychleji - a nemuselo by se čekat na nějaké Kladeňáky a handrkovat se s nimi, jestli se jim v Kladně bude dělat "metro" nebo ne... A na Dlouhé míli by klidně mohlo být i nějaké to záchytné parkoviště, zatím to tam tak zastavěné není a pozemky by byly snad levnější, než přímo na letišti...

0/0
21.5.2017 21:48

K14a96r90e19l 72B49l78á87h36a 1615416191949

Mě osobně vadí ta rétorika obou táborů: buď metro nebo trať. Já bych v tom případě byl spíše pro metro ale je mi jasné, že dvě metra stavět současně (A a D) je utopie a že to D-čko by bylo potřeba.

U té tratě do centra by asi byly problémy s některými pozemky a druhá věc je zhoršení životních podmínek v okolí tratě. Je pravda, že modernizovaná trať by asi byla méně hlučnější ale zase by to tam jezdilo každých pár minut. No a dále se mi nechce moc věřit, že třeba křížení s Drnovskou by vyřešili čistě mimoúrovňově ... možná by to slibovali ale ve výsledky by to tak nebylo.

Ta tramvaj by asi taky mohla být řešení ... no uvidíme za dalších 20 let, jak to dopadne :-)

0/0
21.5.2017 22:17

M14a36r42e75k 54T75u80r13n47o19v60e90c 7195862380326

O těch životních podmínkách v okolí tratě se tu zmiňujete opakovaně - můžu se zeptat, jestli někde na Praze 6 bydlíte?

Jinak já si střelím do vlastních řad - metro do Motola sice využívám a jsem za něj rád (pracuji tam), ale když jsem se nad tím v minulosti zamýšlel objektivně, tak měli raději před tímto prodloužením se pustit do trasy D, ta by asi byla prospěšnější pro větší množství lidí - a mohla by trochu odlehčit trase C, která už je přetížená nějakou dobu.

No ale když už je to metro do Motola postavené, tak se s tím asi musíme smířit (a já se smířil celkem rychle :-). Prodlužovat to z Motola na letiště by fakt byla "Chalupoida", větvení metra také nepovažuji za úplně ideální (zatím jsme se bez toho v Praze obešli a ze spousty důvodů by asi bylo lepší, aby to tak zůstalo).

Jinak když píšete buď a nebo - je fakt, že bych si klidně dovedl představit i obojí - ale asi bych preferenčně byl spíš pro tu železnici, protože by vyřešila víc problémů. Kromě dopravy na letiště i dopravu lidí z Kladna. Záchytné parkoviště přímo na letišti už asi ani není kde udělat, když by bylo někde vedle letiště, tak se obávám, že spousta Kladeňáků když už by jela autem z Kladna, tak by se snažila tím autem pak stejně jet dál do centra. Když by sedli do vlaku hned na Kladně, bylo by to lepší jak pro D8, tak pro ovzduší kolem D6 a D7.

Ty soupravy, co by tam jezdily (nejspíš City Elefant, pokud to tedy nebude až za 30 let a v té době už by možná bylo něco nového) by na rozdíl od současných vlaků byly nejen tišší, ale také v podstatě bez emisí.

A proč pořád tak řešíte tu Drnovskou? Co je tam konkrétně za problém? Najdezd nebo pojdezd, to je celkem jedno, v rámci takové stavby už asi celkem detail - a hlavně on nebude zájem mít na této trati úrovňové přejezdy... Stejně jako třeba u Hradčanské, u Nádraží Veleslavín - tedy pokud to v tomto úseku stejně nebude celé v tunelu...

+1/0
21.5.2017 22:32

K89a97r51e58l 26B83l78á89h62a 1705946481799

Jezdím mimo jiné dost často právě po Drnovské ... a čekání a následná fronta je už teď dost nepříjemná :-) Drnovská je docela zatížená a pokud by se nekřížila mimoúrovňově a vlaky by jezdily třeba každých 15 minut (ve špičce) pak by to byl horor. Ale to by platilo i pro ostatní křížení (pokud by ovšem trať nevedla pod zemí).

Něco podobného se provedlo s tunelem Blanka ... nedořešily se následné problémy a následkem toho dochází často k zácpám. Ono je vůbec po celé Praze spousta takto nedomyšlených problémů ... třeba se z původní 4 proudové komunikace udělá 2 proudová a pak se všichni diví, že tam začnou být obrovské dopravní problémy. (myslím tím vybudování třeba i jen několika rozšířených přechodů pro chodce, takže se pak vůbec nevyplatí zajet do druhého pruhu), nebo udělání cyklistické stezky a tím se z původních 2 pruhů stane jeden (já jsem na takovéto cyklistické stezce snad ještě kolaře neviděl ... ani se nedivím, jde tam o život) atd. atd.

0/0
22.5.2017 0:11

K98a81r45e73l 96B82l98á90h39a 1895696911349

Jo a třeba v té Drnovské si neumím moc představit, jak by tam řešili nadjezd nebo podjezd, vzhledem k tomu, že jsou kolem silnice budovy ... tedy z jedné strany

0/0
22.5.2017 0:14

M94a19r62e86k 82T51u36r39n20o76v61e29c 7415432410926

Tak fajn, jde Vám o tohle jedno překonání Drnovské - ale jak jsem psal, s úrovňovými přejezdy se snad ani nepočítá...

Pokud jde o ty ulice (byť už je to trochu off topic zrovna v téhle diskuzi): Ano, zužuje se, zmenšuje se někde počet pruhů a někde se dělají kolem přechodů šikany - ale hlavním argumentem je obvykle právě větší bezpečnost chodců.

Prahu mám docela dost projetou na autem, prochozenou pěšky a také proježděnou na kole. Řekněte mi - kde se ubral pruh, aby se udělala cyklostezka? Já si tedy žádné takové místo nemůžu teď vybavit... Ale opravdu cyklostezka... Vím o spoustě míst, kde se ubral pruh a je z toho postranní parkování. Pak jsou někde vyhrazené pruhy pro autobusy, pro taxi (kde nejsem úplně přesvědčen o tom, že je to správné) a někde aby se neřeklo, tak tam je domalované i kolo. Ale čistě kvůli kolům to nevzniklo. A pak někde jsou i vyhrazené pruhy čistě pro cyklisty - pokud to prostorově rozměry dovolují. Ty jsou někdy značené i červenou barvou - teď mě napadá třeba Jeremenkova. Každopádně druhý pruh pro auta by se na takových místech už nevešel. A někde se nevejde ani ten cyklopruh (na něj podlě nějaké normý má být asi 1,5 metru, tak se alibisticky maluje jen tzv. piktokoridor - to jsou jen takové ty piktogramy po straně - ale má to spíš jen takový lehce výchovný efekt ve smyslu "řidiči pozor, existuje něco jako cyklisté a teoreticky by se tu mohli vyskytovat".

Praha toho jinak pro cyklisty zase tak moc nedělá. Na to, že přepravní podíl už je kolem jednoho procenta a nebo méně, tak když se srovnají investice do automobilové dopravy a do cyklistické infrastruktury, tak je to ještě o nějaký ten řád méně, takže asi tak. A když cyklisté někde chtějí třeba prosadit tzv. cykloobousměrku, tak pokud by zmizelo byť jen jedno parkovací místo, tak přes to prostě nejede vlak...

+1/0
22.5.2017 0:28

K94a55r93e44l 38B50l36á61h10a 1785966681399

Někde na internetu jsem četl, že souprava metra zvládne 1240 stojících a 224 sedících pasažérů. Takže pokud bychom nechtěli aby se tam turisti tlačili a jeli ve stoje, tak to vychází cca 1 letadlo na jedno metro. Pokud tedy přiletí více turistů s více letadly v relativně krátké době, pak i když ne všichni by šli na metro, přece jenom je to jen tak tak ... ve špičce.

0/0
21.5.2017 22:24

M64a12r42e95k 39T11u37r62n33o59v28e86c 7605662470146

No snad nechcete, aby v metru všichni jezdili jen vsedě? Metro není jako klasický vlak (ale i v tom se občas stojí, pokud to není nějaký výhradně místenkový) nebo autobus na dálnici (kde se údajně stát nesmí). Ono spousta lidí po několikahodinovém sezení v letadle je i ráda, že změní polohu.

A jak jsem už psal, kdo ví, jestli vůbec polovina lidí, co v Ruzyni přistanou, by využila hromadnou dopravu. Také tam mohou být někteří, kteří pak přestupují na jiný let. A fakt nepřistane 5 B737 nebo A320 během 5 minut. A ti lidé se fakt rozloží - různé kontroly zavazadel, pasažérů, někdo jde brouzdat do Duty Free, někdo se jde ještě najíst. Navíc i když někdy to na Ruzyni vypadá jak někde na O'Harově letišti a přistane třeba 5 letadel po sobě (ale tak během 15 minut), tak pak zase nějakou chvíli třeba nic...

A další věc - někteří lidé by sice šli na MHD, ale ne na metro. Ani dnes všechny zájemce nepobírá jen 119, ale část lidí raději jede na Zličín linkou 100 a to by asi také zůstalo, pokud někdo bydlí poblíž Zličína nebo téhle části trasy B, tak se asi přes centrum nepotáhne...

0/0
21.5.2017 22:38

K79a11r37e15l 55B11l49á43h40a 1345256221939

No, po pravdě trmácet se přecpaným metrem ve stoje není to pravé ořechové ;-(

0/0
22.5.2017 0:12

M56a27r48e93k 43T79u74r33n65o18v82e22c 7165442870556

No a kdo říká, že by bylo přeplněné? Právě že z toho letiště nebylo. O tom se tady také mimo jiného celou dobu bavíme. :-) Navíc - nevím jak často jezdíte metrem, ale já když do něj nastupuji ještě když je prázdné (což třeba v Motole není problém), tak mi může být často celkem jedno, jak moc se pak dál v centru zaplní...

Mimochodem, v takové vlakové soupravě by těch míst k sezení bylo přeci jen víc. Navíc ty City Elefanty se dají napojit i dva za sebe, když by tedy ta přepravní poptávka byla hóóódně velká...

0/0
22.5.2017 0:31

K40a58r48e97l 56B53l77á57h34a 1985396861299

Mám trochu pocit, že se ta trať z Kladna občas hájí jenom z toho důvodu aby se získaly peníze a daly se prošustrovat ... a až pak se teprve hledají důvody proč ji stavět.

Ta varianta s metrem až na letiště a tam postavit dopravní uzel, tj. konec trati z Kladna, parkoviště pro ty, kteří přijedou po silnici (aby nemuseli jet dále do Prahy) a konec metra, konec noční linky autobusu.

Proti té trati u mne také mluví několik věcí:

1) s největší pravděpodobností by jízdenka stála více, než jízdenka metrem (nevěřím tomu, že by ten vlak byl začleněn do PIDu se stejným jízdním)

2) problematičnost vedení a rozšiřování trati hustou zástavbou

3) poměrně vysoká cena za tuto trať (někde mezi 35-50 mld Kč ... v zájmu objektivity je to cena za celou trať)

4) předchozí případy špatného řešení staveb kolem železnice (příkladem je např. stavba hlavního nádraží, kdy to co z toho udělali Italové je spíše obchodní centrum a ne nádraží. Je tam málo čekáren, jsou-li tam vůbec nějaké - lidi sedí na zemi před hlavními tabulemi, záchod fungující od 6:00 do 22:00 za 20Kč - posledně tam chybělo mýdlo, informace o čísle nástupiště se na hlavní tabuli objevila cca 7 minut před příjezdem vlaku - takže fofr s kufry na nástupiště na poslední chvíli, nejezdící schody na nástupiště, na nástupišti se údaj o vlaku neobjevil vůbec, hlavně jsou všude obchody - třeba ten s bižuterií)

5) samotná vlaková trať příliš nepomůže ostatním, kteří přijedou autem na tento okraj Prahy (nemají, kde zaparkovat, takže pokračují dále do centra)

0/−1
20.5.2017 21:54

R11a81d82e87k 67J88a79n53a62t93a 9575636914722

"pak se teprve hledají důvody proč ji stavět."

Důvody jsou snad jasné! Nevyhovující spojení VHD mezi Prahou a Kladnem. Přitom poptávka je zde vysoká, Kladno je největší středočeské město a vaba Kladno-Praha je vůbec nejslijší dojížděcí vazba v ČR. To vede k zažížení P6 automobikpvou dopravou.

k vašim argumentům:

1) naopak, PID by tu platil. I dnes platí v autobuse 119 PID, i dnes platí ve vlacích do Kladna PID.

2) není to probletatické. To je jen podle pář křiklounů z P6, kteří mnohdy ani neví, že tam nějaká trať je.

3) cena nemůže být argumentem proti, když je to cena za zcela jinou, mnohem užitečnější, věc. Což ostatně sám přiznáváte.

4) vaše připomínky, jsou, když to řeknu mírně, amatérské. OC je dnes každé nádraží v západní Evropě. Provozní závady jako nějaké mejdlo snad nejsou argument vhodný do této diskuze. Pozdní stanovení koleje je důsledek toho, že celý pražský uzel potřebuje modernizaci a vyšší kapacitu - je přetížen. To nesouvisí s rekostrukcí nejakého jednoho nádraží.

5) příměstká železnice má schopnost takové cesty autem odstraňovat. Podívejte se do Německa. Parkoviště tam jsou. Ovšem ne na okraji města, kde už je to problém, jsou mnohem dále. U každé stanice příměstkého vlaku. Lid to mají kousek, ať už autem, někteří i pěšky či na kole, míst na kola je tam taky fůra.

+1/−1
20.5.2017 22:22

K66a48r58e25l 51B10l44á82h79a 1465636681569

1) chcete říci, že platí z Kladna lístek za 32 Kč?

2) nejedná se o pár křiklounů ... žije zde docela dost lidí a projíždí tudy ještě více

3) cena je do určité míry argument ... nevíte kolik by stála dostavba metra na letiště ... aby bylo co porovnávat?

4) ale třeba v každém nádraží je docela velká čekárna ... což v případě hlavního nádraží nelze říci

5) ano v případě zaparkování buďto ve Zličíně nebo v oblasti letiště za rozumný peníz by bylo řešení pro všechny automobilisty přijíždějící ze západu

0/0
20.5.2017 22:39

R87a61d74e41k 97J90a45n97a28t13a 9685536494402

1) Z Kladna platí samozrě lístek dražší, protože je to vyšší zóna PID (myslím že 3). Letiště je ovšem na území Prahy a je v zóně P.

2) každého z těch křiklounů bych k té trati dovedl, počkal až projede regionova či nějaká těžší motorová sorpava, a pak bych ho dovedl k jiné trat, třeba Praha-Poříčany a počkal až projede CiteElefant. Musel by to být úplný ignorant, aby nepochopil (neslyšel) ten rozdíl.

3) pokdu tu máte trať kterou je steně na čas po 150 letech modernizovat kvůli současné poptávce. Tak proovnáváte pouze dvě věci - a to cenu trati (povrchové odbočky) ze současné tati 120 k letišti a cenu letištní stanice s cenou úseku metra Veleslavín(či Motol)-Letiště. Na to nepotřebujete žádnou studii, abyste věděl, že metro je dražší. Na to stačí vědět, že je metro je kilometrové delší a že metro je nejdražší dopravní stavba vůbec (teda možná ten japonskej maglev je dražší).

4) že dost často tam čekárna není. Ani na letištích si dost často není kam jen tak sednout, laviček je méně než lidí. Očekává se, že se procházite po obchodech, nebo si sednete do kavárny či restaurace. Některé Češi jsou zatím na tu kavárnu socky, ale lepší se to.

5) o oblasti letiště je naopak parkování vždy nejdražší. Jsou tam drahé pozemky. To byste to musel dost silně dotovat. P+R fakt není o tom, jet až na hranici města a tam nechat auto a pokračovat MHD (s městskou, tj. vysokou, frekvencí zastávek). P+R v Evropě je o tom, jet na nejbližší stanici vlaku, kde je parkoviště (takže jen pár km), a příměstský vlak vás odveze do města, do centra, a to rychle, protože má zastávek 3x méně než MHD.

0/−1
20.5.2017 22:59

K90a48r84e81l 59B96l38á35h56a 1885256581499

Nechci již reagovat na jednotlivé body i když si myslím něco jiného. :-)Ale stál bych o to, kdybyste uvedl, kolik by stála to prodloužení metra na letiště (tedy pokud máte nějaké informace). Nemyslím to nikterak agresivně nebo ironicky, prostě by mě to zajímalo. A pak by mě zajímalo, kolik by stála trať, která by byla i na Kladně vedena pod zemí a dále pak na kraji Prahy (ne až v oblasti Veleslavína) by se ponořila pod povrch. U obojího by mě zajímal alespoň hrubý odhad.

A dále by mě zajímaly nákresy některých křížení tratě na Praze 6, třeba to křížení s Drnovskou (občas tudy jezdím a ta fronta, která se tam vytvoří není příjemná).

0/0
20.5.2017 23:26

K64a42r35e94l 35B92l57á80h61a 1265956381609

Já bych neměl problém s tím, kdyby se celá trať v Praze ponořila pod zem a vynořila se až někde v centru ... když sám říkáte, že peníze nejsou všechno ;-)

0/0
20.5.2017 23:29

K32a29r26e18l 66B76l66á27h83a 1855516201179

A dále by mě zajímalo, kolik by stála jízdenka touto tratí z letiště do centra ... tedy zda by tam platila klasická 32 Kč jízdenka a já jsem třeba mohl pokračovat dále městskou dopravou do jiných částí Prahy.

0/0
20.5.2017 23:31

M78a40r38e22k 19T98u71r95n19o14v70e31c 7175362530116

Jak tu už padlo, celé letiště je v základní zóně PID, takže by se na to musela dělat nějaká výjimka, aby to bylo dražší (jako současné autobusy Airport Express, které mají zvláštní tarif). Jinak i pokud by ta jízdenka z letiště byla dražší, tak je dost pravděpodobné, že by jste s ní pak mohl pokračovat kamkoliv po Praze. Takhle to třeba funguje v Paříži - jednotlivý lístek tam stojí asi 1,9 €, ale jízdenka z letiště asi 9,60 €. Jenže když máte tenhle dražší lístek z letiště, tak si na něj pak také můžete po Paříži dojet, kam chcete, nemusíte si pak ještě třeba z Gare du Nord kupovat další lístek za 1,9 €...

0/0
21.5.2017 14:18

M40a25r65e65k 51T40u61r68n39o14v39e17c 7385572620946

Tady sice někde padlo, že jeden kilometr metra je za miliardu, na letiště je to 5-6 km, tak by to bylo 5-6 miliard, ale já prá let zpátky viděl nějaká úplně jiná čísla, to bylo snad 15-20 miliard, ale paměť je děravá, tak už si nejsem tak jistý. Takže jestli chce primátorka nějaké aktuální vyčíslení nákladů, prosím, ať se udělá, jen bych byl nerad, aby jen v tom vyčíslení nákladů zase utopili stovky milionů...

Další věc je, že u metra jsou také nějaké stanice a ty stojí také spoustu peněz, klidně i miliardu. Prodloužení z Dejvické na Motol má jen 4 stanice, je to snad kolem 5 kilometrů a také to myslím stálo snad 20 miliard (a nakonec snad ještě o něco málo méně, než s jakou částkou se jednu dobu počítalo).

Jinak to podzemní vedení tratě pod Kladnem, to si vymýšlí Kladeňáci. Jestli chtějí v Kladně metro, prosím, ať si ho nechají postavit, ale ať si ho také zaplatí, nevím, proč by to měl být argument proti vlaku na letiště...

0/0
21.5.2017 14:23

K66a23r83e58l 19B64l17á90h67a 1385256911719

Ta částka 1 mld z 1 km byla myslím někdy v roce 2014-15.

0/0
21.5.2017 19:10

M16i35l60a10n 61K42o54l88í51n76s73k10ý 5302824600452

Myslím že tento odhad jsem slyšel už v 70.letech minulého století.

0/0
23.5.2017 15:04

K76a39r94e30l 21B22l51á29h61a 1425126101739

Ještě jsem našel informaci z údajů pro metro D, kde cca 11 km by mělo stát 30-35 mld Kč. Takže toto vypadá reálněji než ten 1 mld.

0/0
23.5.2017 22:52

M92a44r14e10k 67T77u71r84n27o86v80e87c 7935452400326

Tady podle mně mimojiného směšujete naprosto nesouvisející věci.... Ale vezměmě to postupně:

Na letišti konec trati z Kladna? No a není lepší, aby ten vlak jel z Kladna až do centra, tím spíš, když už tam koleje stejně vedou? Má-li ta hromadná doprava být dostatečně konkurenceschopná, neprodlužoval bych to Kladeňákům ještě nějakými přestupy a podobně.

Ad 1) s největší pravděpodobností - máte pro to nějaké zdroje, nebo jde jen o Vaši domněnku? Navíc i pokud by mi na vlak na letiště neplatil standardní pražský lístek (nebo Lítačka), ale musel bych si připlatit, tak by to asi v Evropě nebylo nic až tak zvláštního - a na letiště nejezdím každý den, ale maximálně několikrát do roka, takže by mi to asi zase tak moc nevadilo...

Ad 2) Tam kde je zástavba se uvažuje o tunelu.

Ad 3) No to metro by asi bylo dražší. A v zájmu objektivity bych bych cenu metra srovnával jen s částí trati na letiště. Tu část do Kladna, to zajímá hlavně Kladeňáky, jen ať si také shání peníze třeba Středočeský kraj...

Ad 4) A to je špatně, že je na nádraží víc obchodů? Spousta lidí si tím ukrátí čas. Je tam víc možností koupit si něco k jídlu (a kupodivu i jedlého). Celkově mi to přijde takové čistší a udržovanější, než dříve. A dříve se tam také lidé váleli po zemi (a řekl bych, že i víc). A jasně, to že se na tabuli objeví nástupiště na poslední chvíli, to je fakt zásadní argument proti trati na letiště (pokud by to jezdilo z Hlaváku, tak dost pravděpodobně stále z jednoho nástupiště - jenže ono se snad počítalo s tím, že by to jezdilo z Masaryčky - a ta je dost přehledná).

Ad 5) Pro ty co jezdí tak rádi autem je metro stejná "socka" jako vlak...

0/0
21.5.2017 14:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.