- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Lom kolejnice díky teplu se může stát i na zbrusu nové trati...
Ano, může, ale je trochu rozdíl mezi kolejnicí klasickou s hlavou, patou a stojinou (uchycené k podkladu bytelnými šroby) a kolejnicí blokovou, tedy pouze hlavou (a tedy náchylné k ohybu "nahoru-dolů"), používanou na tratích stavěných podle zlepšováku budapešťských soudruhů (uchycené v drolícím se panelu pouze pryžovými bloky)...
Jen škoda, že ilustační zobrazuje naopak právě trať stavěnou klasicky, kde musí být síly potřebné k deformaci řádově vyšší.
ja bych uplne neomital reseni madarskych "soudruhu", zejmena pak v mestske aglomeraci. jednou z vyhod takto lozene koleje jsou vibrace, ktere guma/pryz v niz je kolej lozena, tlumi coz ma zasdni vliv na stavby kolem. Dale pak nesmime zapominat na to, ze diky teto konstrukci je mozne cele teleso pouzit nejenom pro kolejova vozidla, coz je nesmirnou vyhodou prave zrovna ve mestech, kde obvykle tramvaje jezdi. ani jedna z techto vlastnosti nemuze byt dodrzena v pripade klasickeho uchyceni. A to ze se beton v miste kontaktu s ocelovym sedlem droli, je problem technologie, nikde neni napsano ze to musi byt prave beton, ktery je co do estetiky tak do kvality materialu jiny.
Jiná než panelová konstrukce podle vás nejde zakrýt?
jak jako zakryt? no nejsem stavebni inzenyr, ale neumim si predstavit zakrytou prazcovou konstrukci tak aby po ni moha jezdit i automobilova doprava. asi by reseni bylo, ale takove teleso musi pracovat, zrejme bude drazsi nez uvazani do panelu, pripadne do "kocicich/psych" hlav lozenych na pevnem telese v pryzovymi uchyty koleji. Zkratka, panel neni spatne reseni ale je potreba o nej pecovat a ne nechat to dojit do havarijniho stavu a pak brecet, ze je rozdroleny a lyziny jsou prorezle.
Zakrytá pražcová konstrukce je ve většině Prahy. Naopak BKV panely mají nejnižší životnost, nejvyšší cenu i hlučnost a jedinou výhodou je, že takovou trať lze postavit celkem rychle. Zdaleka největší problémy způsobují v obloucích, protože se hýbou.