Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Koněspřežka se „hadila“ z Prahy do křivoklátských lesů. Tam došly peníze

Staré nádražní budovy, v lesích ukryté mostky a náspy. Jen to zbylo z úzkorozchodné koněspřežní dráhy, která v 19. století vedla z Prahy do Lán a dál do křivoklátských lesů. Byla to druhá nejstarší veřejná železnice na evropské pevnině.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J81a13n 18D81l19o40u58h43ý 8316370953420

V zahraničí se těchto zrušených tratí využívá k cyklotrasám nebo k turistickým trasám. Škoda...

0/0
17.8.2017 10:32

J59a61n 14V15a58l63o26u34c91h 6832697188280

Ona ta trať šla po vrstevnici hlavně kvůli tomu, aby se nemusely zřizovat stanice s koňmi na přípřež, kteří by pomohli ve stoupáních (holt tehdy chápali, že i když je delší trasa dražší, na provozu ušetří, což dnes bohužel neplatí - za dotace z EU se co nejleněji postaví, už bez dotací draze provozuje). Navíc pokud se vědělo, že je trať takřka po rovině, dalo se na vůz naložit více.Ostatně metodu "minimalizace ztracených spádů", tedy když už někam vystoupám, snažím se neklesat, použil ing. Gerstner i na koňce Budějovice-Linec. Bylo to dražší (přes rozvodí Vltava--Dunaj do kopce musíte, takže naopak můstků a náspů bylo více), za což byl posléze vyhozen, ale jeho úsek se později dal téměř beze změn použit i pro parní provoz, zatímco úsek další (mimochodem ten projektoval tehdy mladý Mathias Schönerer, který se později proslavil železdnicí přes Semmering, dodnes vzor horské železnice) musel být kompletně předělán.

Ostatně minimální stoupání musely mít kvůli výkonu tehdejších lokomotiv i první železnice, např. OL-PHA se podařilo natrasovat do 6,5 promile. I za cenu toho, že se stavěl Třebovický tunel, kde vzhledem k jílu a pohyblivým pískům došlo k mnoha závalům a po sesednutí hory byl asi po 30 letech opuštěn, jelo se oklikou po prudším svahu, takže vlaky na Prahu dostávaly přípřež. Při zdvojkolejňování před 80 lety se tunel opravil a používal na směr do Prahy, po trati mimo něj se jezdilo na Moravu. To trvalo až do r. 2004, kdy už se díky výkonnějším strojům na promilích tak nelpí, a při modernzaci koridoru byl postaven tunel šikmo nad tunelem starým, je však těsně pod povrchem, takže má jen 95m, starý měl 512m).

+1/0
17.8.2017 9:01

A72n95t80o55n16í21n 60Z49e81l18e28n13ý 2334803551646

S lánskou koňkou je to podobné jako s budějovickou. téměř celá trať Dejvice-Rynholec vede po původním tělese. Jediná větší změna je mezi Kačicemi a Stochovem, kde byla smyčka západním směrem.

0/0
17.8.2017 10:04

O40d10s42t88r16a27n56ě32n22ý 43U16ž63i66v32a96t42e98l

Uživatel požádal o vymazání
0/0
17.8.2017 9:00

F63r46a44n77t87i24š26e44k 91N76o52v84o11t34n81ý 7692699610

Blbost, trať se hadila z křivoklátských lesů do Prahy. Jako vždy tam došly peníze.

0/−3
17.8.2017 0:07

L83u36k28á21š 55K49r57a42u71s 4148951827590

Trať se hadí... :-D Zřejmě slušný model, ale v běžném zaměstnání vás za drogy vyhodí na minutu

+2/−7
16.8.2017 20:16

M21a85r13t68i44n 21K85y52p85r 2262535244494

Nevím jak moc byly v 19.století s výjimkou alkoholu v Českém království rozšířeny drogy.

+5/−1
16.8.2017 20:42

M13a46r20t19i34n 93K95y69p23r 2152805524894

Pane Pražáku, obrat "trať se hadí" byl použit v dochovaném historickém popisu tratě z první poloviny 19.století a v této souvislosti ho použil i autor článku, tedy jako zajímavý příklad skoro 200 let staré češtiny. Tedy mě jen zajímá, čím byl původní autor tohoto pozoruhodného obratu v první polovině 19.století zhulený.;-D

+6/0
16.8.2017 21:34

L93u29d54ě51k 21Š48i18š26á41k 3987978649464

Já bych řekl, že nic nehulil, jen prostě ještě nepoužívali výraz "klikatí".

+1/0
16.8.2017 21:48

M58a82r19t97i20n 73K96y15p45r 2202315624794

Já vím, já jen reagoval na úvodní blábol pana Krause a následně na mínus které jsem dostal od někoho, kdo si nejspíš ani nepřečetl článek.

+4/0
16.8.2017 21:52

J11i86ř88í 97K80o32c26u54r26e66k 6965434155148

Co vím, tak durman byl znám, stejně tak šaljvěj divotvorná. Užival se i odvar z makovic. Rovněž chloroform a rajský plyn našel užití. Jenže z nich bolela, ba přímo třeštila, hlava a tak předchůdci dnešních anestezilogů hledali lepší.

0/0
16.8.2017 22:05

J15i33ř71í 47K22o54c86u45r22e60k 6245944165558

Nehulím, ale přijde mi to zcela srozumitelné. Zajeďte si někam, kde se mluví maličko jinak, než jste navyklý. Naučí vás to chápat nepříliš obvyklá slovní spojení.

+3/0
16.8.2017 22:02

O83n58d19ř33e88j 41K46n31í36ž42e28k 7748477915414

Spousta lidí rajzuje po celém světě, ale ve třicet kilometrů vzdáleném městečku nikdy nebyli.

Možná to bude tím.

+2/0
16.8.2017 22:45

L26u22d64ě15k 68N91ě81m72e71c 5195181922654

Naopak - výraz "trať se hadí" mi přijde nádherný. Možná je to tím, že nejsem tak kyselej, jako Vy. Ten výraz si zkusím zapamatovat a budu ho používat.

+4/0
16.8.2017 23:12

A73n38t82o84n26í70n 69Z66e56l72e53n72ý 2674823951386

Trať se vine, se zase lépe hodí do školních diktátů o zavilých šakalech.

0/0
17.8.2017 9:53







Najdete na iDNES.cz