Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Sanitka se po srážce na křižovatce převrátila na bok, pacienta nevezla

V pražských Štěrboholech se dopoledne srazila sanitka soukromé firmy s osobním autem. Policie předběžně vyhodnotila, že řidič sanitky průjezdem křižovatky na červenou ohrozil ostatní řidiče.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T50o74m92á91š 95K52r70a85u60s 6916306204

Mě vadí hlavně fakt,že řidiči s majákem zapínají houkačku často jen na křižovatkách a řidiči tak mají málo času zareagovat na to, že se blíží něco,co nebude dávat přednost.

0/0
12.7.2017 9:34
Foto

M32i37l33a41n 56S13o17u21š11e96k 9126637841812

Bohužel velmi častá situace, sanity nejrůznějších provozovatelů prostě v zácpách a na křižovatkách zapínají majáky a jedou jakoby řešili kritickou situaci paciantů... To ale v naprosté většině případů není pravda, viz tento případ. V sanitě žádný pacient, jen řidič.

Jak si myslíte, že tyhle houkající sanitry vnímají běžní řidiči? Část především těch starších uhne, zastaví, pustí... Hodně těch ostatních na to kašle, jako by nebyly... jedou dál podle svého. A může se někdo divit? Problém je to pak na straně pacientů skutečně ohrožených na životě. S tímhle by se mělo něco dělat, podle mne zakázat soukromým sanitám používání světelných a zvukových signálů navozujících přednost v jízdě. Povolil bych to jen v jednotlivých případech odsouhlasených státními zdravotními organizacemi. Sami o sobě prostě nic. Jen převoz. Máš naléhavý případ? Projednej ho s ústředím státního sektoru a vyžádej si souhlas k přednosti v jízdě s majáky a houkačami. Jinak tučné pokuty včetně zákazů řízení pro ty, co tyhle praxe provozují.

0/0
12.7.2017 1:19

M75i43c55h33a31l 39C22h10a76l44u90p23a 6778910389713

Tohle zneužívání je v třeba v Praze celkem normální, dělají to i sami policajti. Třeba aby se jenom otočili v křižovatce na červenou nebo mohli někde projet jednosměrkou. Jenom nechápu, že jim to už ani není blbé, projet křižovatku, tam maják vypnout a jet dál jako by se nechumelilo.

+1/0
11.7.2017 20:45

R62a19d61o83v75a57n 80D17l77u25g49o34s35z 3536711388166

Tak u policie je zneužívání a nadužívání VRZu nejnebezpečnější.

Ne nadarmo jezdí příslušníci PČR pod VRZem nejnebezpečněji ze všech složek IZS. Hloupé zdůvodnění rizikem smrti napadené osoby je výsměchem záchranné službě, která v křižovatkách někdy i zastavuje a to jede k jednoznačnému ohrožení života při resuscitacích.

Policie je mistrem vymluv. Což je jedním z důvodů nedůvěry veřejnosti v PČR.

Jen si vezměte rozdíl o senzuchtivém informování o nehodách příslušníků PČR (viz posledně BMW) a ostatních účasntíků provozu. U PČR se nikdy příčina neví přesně, i když jsou stovky svědků porušení předpisu policií či videozáznamy. Kdežto u ostatních je vinikem ihned řidič, i když vyšetřování ještě neskončilo.

+1/0
11.7.2017 20:55

R24a76d36o40v37a69n 89D97l32u60g87o49s43z 3346241818396

Policií ČR opět otrnulo a nechybí rychlé soudy, podsouvání viny, nepravdivé informování až lživé informování o nehodách a to před ukončením vyšetřování a případného správního řízení. Kde jsou ty doby, kdy při havárií BMW v barvách PČR bylo vše nejasné a muselo se počkat na vyšetření.

K havárií samotné. Dle videozáznamu řidič sanitního vozidla jel dle doporučení k minimalizaci rizika havárie v křižovatkách. Zpomalil k hranicí zastavení před křižovatkou, poté se pomalu začal rozjíždět. V době míjení mixu a "vystrčení" přídi sanitky ve směru jízdy fabie byla fábie dle hrubých přepočtu vzdálená 16 metrů od sanitky. Reakce fabie přišla po 1,3 sekundách od možnosti spatření sanitky (norma řidiče bez ovlivnění jakýmikoliv látkami, bez únavy 1 sekunda, tj. 12 metrů). V přepočtu představuje reakce 1,3 sek začátek brzdění 1 METR před sanitkou, což dosvědčuje viditelné intenzivní brzdění na videu (změna těžiště).

Závěr - řidič sanitky fabií omezil, nikoliv ohrozil, jelikož řidič fabie mohl a měl v případě normální reakce zpomalit o 0,3 sekundy dříve, tím byl sanitku bezpečně minul. Dle videa je patrné nevěnování se řízení se zpožděnou reakční dobou řidiče fabie. K tomu není počítáno užití VRZu sanitním vozidlem, které měl řidič fábie brát v potaz a pokud netušil, ze které strany výstraha přichází, měl povinnost počínat si způsobem umožnění volného průjezdu tohoto vozidla a tedy zastavit do doby spatření vozidla s VRZem.

0/0
11.7.2017 20:15

T43o92m12á11š 16V27e62l47č54o16v89s87k74ý 4333718619168

Ve valmezu jsem taky musel jednou zastavit kvůli jednomu takovému, kterému se nechtělo dávat přednost, když odbočoval domů do dvora.. Rv

0/0
11.7.2017 16:01

J63o25s12e40f 35C48h70o84d53o96u91n66s44k90ý 4341516949190

Za to může ten travnatý pás uprostřed. Kdyby sanitka jela po vybetonované ploše, nic by se nestalo. #sarkasmus

0/0
11.7.2017 15:33

P78a36v15e18l 58R73u91s 9818638109200

Ale ta převozní sanitka je jen převozní taxi. Nic víc.

+4/0
11.7.2017 15:09

J57a37n 26Č87e36r70n98ý 3795978185

Co dovybavit ty prevozove sanitky nejakym elektrickym zaznamovym zarizenim, ktere zaznamena spusteni majaku a ridic by si musel kazdy zaznam zpetne obhajit, pokud by to takovy zaznam udelalo.

+1/0
11.7.2017 14:53

V53a40c25l62a29v 70M79e20d24e64k 5451782235915

Převozové sanitky zneužívají majáky naprosto běžně.

+7/0
11.7.2017 14:16

R35a10d55o65v37a48n 52D83l70u74g94o69s74z 3786171298346

Celá situace je složitější než pouhé - běžné zneužívání majáku.

Add 1 - Převozové sanitky (PS) vozí k vyšetření, ošetření pacienty, orgány k transplatnací, krevní deriváty ale suplují v okrajových případech i činnost záchranné služby a spolupracují při hromadných neštěstích u hromadného postižení zdraví ostatním složkám IZS. Tzn. vzít PS dle návrhu mnohých laiků modré světelné znamení je značně neuvážené.

Add 2 - Vzhledem k rozšířenému trendu rušení oddělení napříč republikou bude stoupat potřeba PS víc a víc a k tomu, aby se každý pacient, který má nárok na PS dostal včas na vyšetření či ošetření, bude potřeba namísto restrikce PS naopak nutnost navýšení počtu. Kapacita prozatím není nafukovací a mimo jiné i my, samotní pacienti, vyvíjíme na řidiče PS tlak. Nedočkaví pacienti neochotní čekat pár desítek minut navíc je toho také příčinou.

Pokud dojde k navýšení počtu PS (jako že dojde), dojde logicky k dalšímu zahuštění provozu a kruh se bude uzavírat - tlak systému (vedoucí, pacienti, lékaří apod) budou nutit k dodržování časových rozpisů - opět nutnost použiti VRZu.

Add 3 - Za nadužívání (neplést se zneužíváním) VRZu si může společnost ve velkých městech sama. Lidé znalí poměrů IZS potvrdí více než zneužívání VRZu zneužívání složek IZS, v tomto případě spojené nádoby PS a to zdravotnické záchranné služby (ZZS). Pacienti s neindikovanými stavy se domáhají stále častěji ZZS, namísto volby jiného dopravního prostředků (taxi, vlak, bus), čímž při omezené kapaciet (omezené finanční zdroje na provoz ZZS) dochází k nemožnosti poskytnutí pomoci všem volajícím a tím nutnosti občasného suplování činnosti PS. Suplování má za následek nemožnost věnovat se vlastní činnosti PS, což logicky musí PS někde nahnat, aby stihla poptávku volajících.

Tedy, to co na první pohled vypadá jako zneužití VRZu může a má v podstatě závažné důvody, pro laika nerozpoznatelné a nepochopitelné.

Nemalým problémem v současné situací hraje i zbavení se PS zdravotnickou záchrannou službou.

0/0
11.7.2017 20:35

A70n95t10o35n94i88n 54C38h13a22l70o49u44p73k77a 8238336629360

A jak to ta cisterna valí dál ;-D

0/0
11.7.2017 14:08

A25n43t51o59n64i68n 68C49h66a59l94o11u13p93k40a 8748816229650

Tyto sanitky nevozí kritické případy, proto nemají důvod zapínat maják. Pokud by se pacientovi během převozu přitížilo, musí posádka zavolat záchranku.

Zdroj: http://praha.idnes.cz/prevozova-sanitka-zneuziti-majaku-dug-/praha-zpravy.aspx?c=A170711_101243_praha-zpravy_rsr

A proč je tedy proboha mají??

+1/0
11.7.2017 14:07

V39a20c10l36a34v 36M81e44d36e11k 5271552515265

Protože v případě nouze by teoreticky mohly být nasazeny místo sanitek záchranky. Jinak ho pro svoji činnost nesmí použít. Ale že to zneužívají vidíte naprosto běžně.

V Praze, pokud při dopravní zácpě pouštíme blikající sanitky, tak jen cca. 1 z 10 je skutečná záchranka, a 9 z nich je nějaký "Meditrans" ze středních Čech, nebo nějaký jiný "Taxík pro důchodce"

+5/0
11.7.2017 14:19

M80i14k90u28l46á45š 66K36a48l87i78n18a 1202673545

Meditrans je ale taky ZZS :)

)tak jako ZZS ASCR

0/0
11.7.2017 14:43

V14a97c94l10a66v 32M25e25d16e27k 5331822335415

na webu meditrans nic o provozu záchranné služby nevidím

0/0
11.7.2017 14:52

M48i48k13u52l83á32š 89K48a56l45i76n98a 1122703215

Tak už to asi nemají, ale vím že to měli :-)

0/0
11.7.2017 22:08

A57n26t25o23n89i32n 12C31h55a83l92o64u88p84k11a 8228616439930

Jde mi o tu větu a z té jaksi vyplývá něco jiného

0/0
11.7.2017 14:48

V10a48c74l64a36v 45M64e64d51e59k 5331672305535

Ta věta za normální situace platí. Jde jen o to, že za vyjímečné situace (hromadná havárie, pád letadla, teroristický útok ...) může být třeba více sanitek, než kolika disponuje ZZS, a v takovém případě si může zapůjčit sanitku od dopravní služby. A to by měl být jediný důvod, kdy sanitka dopravní služby smí zapnout maják.

0/0
11.7.2017 15:11

M13a57r10i18e 69Š42u18s46t27o57v68á 5895666104621

No, když se dívám na ten záznam, tak ten řidič osobáku byl taky borec :-/ I když jsem na zelené a někde to houká, tak nevjedu do křižovatky jako trubka, zvlášť když ta cisterna vedle mě zastaví .... Asi moc nahlas puštěné rádio:-)

+7/−1
11.7.2017 14:00

M54i32c25h65a17l 70M71i82n61a87ř77í35k 9672596719318

Pokud by tam jela skutečná záchranka, tak by řidič osobáku stejně narazil. Poučení je to spíš pro ostatní řidičem, že když zastaví auto ve vedlejším pruhu, že to má asi nějaký důvod. Takto zemřelo spoustu chodců na přechodech na dvouproudé silnici pod koly nezkušených řidičů stejně jako ta sanita.

+11/0
11.7.2017 13:29

M26i72c21h84a37l 10Š13r91o10u84b62e31k 8274956453770

Napadlo mě přesně to samé. I kdyby věděl o tom, že převozní sanitka nemá právo používat maják, nemohl přes ten kamion vidět, že to není záchranka.

+4/0
11.7.2017 14:26

V63a11c95l36a18v 11M22e81d40e74k 5471292905175

ve skutečné záchranku je vyškolený řidič, který ví, že při vjezdu do křižovatky na červenou nesmí nikoho ohrozit. Vždy, když jsem viděl vjáždět takto skutečnou záchranku, počínala si velmi opatrně.

+4/0
11.7.2017 14:29

M50i85c54h35a51l 27M54i24n35a54ř29í32k 9652326179498

Ve skutečné záchrance je vyšlolený řidič stejně jako v převozní sanitce, a stejně jako v jakémkoliv jiném vozidle s právem použít mordrý maják.

A tenhle v tom videu jel dost opatrně, ale podle mě ten řidič osobáku nejel v křižovatce padesát ale daleko víc.

Závěr by měl být takový, že řidič osobáku porušil předpis dát přednost vozidlu s modrým majákem, a řidič sanitky by měl dostat jen pokutu, že ten maják použil i když nemusel. Pokud tedy opravdu nemusel.

0/0
11.7.2017 15:44

R64a65d51o98v70a65n 62D45l23u24g60o38s53z 3616611828106

Podle videa si řidič sestřelené sanitky nepočínal o nic lépe ani hůř, než řidič záchranné služby. Vzorové zpomalení až téměř zastavení před hranicí křižovatky, poté pozvolný průjezd křižovatkou.

Takovýchto nehod už se stalo mnoho i řidičům záchranné služby.

Problém vidím hlavně v řidiči fábie, který už 16 metrů předem musel sanitku vidět, přesto zareagoval brzděním až po 15 metrech, tedy po 1,3 sekundách od možnosti spatření sanitky.

Teď si vemte, dle mnohých serverů zaměřených na bezpečnost provozů je průměrná a normální reakční doba 1 sekunda.

Hrubé přepočtení rychlosti fabie je 47 km.h-1, což při normální reakční době 1 sek znamená 12 metrů reakce. V uvedeném případě však došlo k opožděné reakci a začátku brzdění po 15 metrech (viditelné brzdění 1 metr od sanitky).

Takže daleko nebezpečnější než řidič sanitky, který postupoval obezřetně tak, jak se běžně postupuje, byl řidič fabie. Už jen opožděná reakční doba o "hloupých" 0,3 sek. svědčí o nulové ostražitosti řidiče při průjezdu křižovatkou, což je situace, která by naopak měla být z pohledu řidiče brána za jednu z nejnebezpečnějších.

Možnost neslyšení VRZu u řidiče fabie lze vyloučit. Odhlučnění vozidla je značně nedokonalé. VRZ jde slyšet až 500 metru vzdálený.

Z mého pohledu řidič sanitky vozidlo omezil, ale neohrozil. Pokud by se řidič fabie věnoval řízení a zareagoval včas, bezpečně by projel.

0/0
11.7.2017 20:50

T91o44m76á76š 90B53í28l32ý 2485750517

Asi bude nutný nějaký zakazující zákon kvůli pár neukázněným. Je přeci jasně stanoveno, kdy a jaký vůz může sirénu používat. Například nechápu sanitky, které si vynucují přednost a houkají jako hasiči. Po projetí na červenou nebo objetí kolony či tramvaje v protisměru sirénu vypnou a je uhánějí dál.

Nechápu, kam mají řidiči uhnout třeba na ucpaném Nuselském mostě. To mají s autem skočit z mostu. A sanita tam vydrží houkat i tři minuty.;-)

0/−4
11.7.2017 13:09

J17i84r45k89a 73K89o19c81h 7774904463845

vypnou sirenu a nechaji pusteny majak? tak to je snad ok - proc by to melo rvat celou cestu, sirenu pusti na krizovatce, aby na sebe upozornili

+5/0
11.7.2017 13:10

T32o19m21á37š 66B26í69l72ý 2915450317

Vy jste asi ještě neviděl převozovou sanitku bez majáků ale s houkačkou. Tak se přijeďte podívat do Prahy. Tady houkají i sanitky, které žádné majáky nemají. A o těch byla řeč;-)

0/−3
11.7.2017 13:19

J73i87r40k72a 73K22o33c75h 7314894203375

ovsem to je pak nejaka domaci kutilska prace, protoze zakladem vystrazneho zarizeni je modry majak, ktery je doplneny zvukovym vystraznym zarizenim. bez majaku jen zvuk navic je zakazany protoze nesplnuje urcite homologaci

+3/0
11.7.2017 13:24

T38o77m70á64š 62B52í79l15ý 2195540587

O tom píši nahoře a kolega pode mnou. Do auta si může skoro každý namontovat co chce, i modré stroboskopy do masky a raději takové auto pustíte, než se dostat do problémů. Občas se ale stane, že ho někdo trefí.

0/0
11.7.2017 13:40

P53a66v78e25l 61J16e78ř12á59b71e62k 7711112434277

Na Nuselském ucpaném mostě mají řidiči než se zapojí do kolony vytvořit mezi sebou jízdní pruh pro vozidla integrovaného záchranného systému.

Takže je patrné, jak jsou někteří řidiči bezohlední a ještě k tomu jiní si kladou otázku, kam mají uhnout když jede sanita.

+4/0
11.7.2017 13:37

T44o69m53á24š 25B94í21l80ý 2825580957

Stále mluvím o převozových sanitkách, do kterých se kritický pacient nedostane. O bezohledných řidičích bych v tomto případě nemluvil, již jsem sám viděl několik ťukanců,při uvolňování cesty. Komu pak dáte vinu. V těch autech také možná sedí mamina s dvouma prckama v sedačkách a ti serou děsem z toho kraválu.

0/0
11.7.2017 13:58

J60i16ř30í 21H39u22m28l 5382869162931

vy chytráku až vás povezou ze špitálu po zákroku tak bude každá minuta kdy budete k klidu doma velmi drahocenná ale to je pro sváteční jezdce zaclánšjící po Praze nepochopitelné :-P

+1/−1
11.7.2017 14:17

Z95d71e69n52ě86k 60W65o75l16f 9681310457175

U nás po Bělohorské jezdí pomalu jedna za druhou. Jsou to vyčůránci a jdou snadno poznat, ale pouštím je. Nikdy nevím koho zrovna náhodou poveze a bude to oprávněné.

+5/0
11.7.2017 13:08

P20e61t93r 39K63o41n84í95č66e65k 8544712815475

Pustit musíte i civilní auto s majákem. Jestli někdo něco porušuje, ať jsou to raději oni, za ty "problémy" vám to nestojí. ;-)

+4/0
11.7.2017 13:25

Z41d49e52n72ě55k 20D50u72f81e54k 2724174608

To není první případ zneužívání majáků u převozových sanitek. Tohle se děje denně , protože pospíchají s lidmi na vyšetření a nehodlají stát jako běžní řidiči. Kdyby vezli pacienta , kterému jde o život tak mlčím, ale kolikrát jsem viděl, že před křižovatkou zapne maják způsobí v koloně vozidel zmatek a za křižovatkou ho vypne a za chvilku stojí u pumpy a cpe si do hlavy bagetu.

+4/0
11.7.2017 13:05

R25o16m51a36n 39P70o22l11á76č27e88k 5736549305

Celý problém převozových sanitek je v tom, že oficiálně jsou v IZS. Proto mají modré majáky...

A zrovna tady ta nehoda je hodně hraniční, protože jel hodně opatrně a blb naprosto maják ignoroval... Takže papíry spíš sebrat řidiči osobáku..

+5/0
11.7.2017 13:01

T97o39m16á24š 79B15í22l33ý 2355630947

Vy jste dobrý, co asi řidič viděl, když mu rozhled kryla míchačka. Takže někdo zneužije majáky a sirénu a vy druhému seberete řidičák, že jel podle předpisů?

Dám vám hádanku, kdo je vinen, pokud někdo jede v jednosměrce v protisměru a vy mu nedáte přednost zprava.

0/0
11.7.2017 13:15

R74o35m66a46n 78P49o65l56á79č69e88k 5246389245

Používám mozek... Ta míchačka v levém asi měla nějaký důvod brzdit...

To bych se hodně hádal ;-) Navíc si platím obdobu DAS

0/0
11.7.2017 14:40

M11i68l46a63n 32M62a97j11e89r52č42í75k 1400910114486

podle pražské PČR prý ten, co nedal přednost zprava - ovšem dotyčná konkrétní složka státu má nejen dle mne divný "úsudek" i o spoustě jiných typech nehod, takže jsou neojediněle (žel ne vždy) "posílány" do správního řízení.

0/0
11.7.2017 16:51

R90a80d87o41v64a44n 55D63l97u77g33o27s73z 3596181258766

Pokud jsou v okolí slyšet zvuky VRZu, je povinosti řidiče dbát zvýšené opatrnosti ve svém vlastním zájmu a zejména v křižovatce, kde je zvýšená pravděpodobnost výskytu a objevení se vozidla, které houká.

Bohužel toto základní pravidlo řidič OA ignoroval, jel do doby střetu ustálenou rychlosti +- 47 km.h-1 a začal brzdit až okolo 1 metru od sanitky.

Jednoznačná vina na straně řidiče fábie. IMHO i dle rozsudku NSS je řidič jedoucí na zelenou povinen dbát opatrnosti, což tento řidič rozhodně nedbal. Jinak by neměl opožděnou reakční dobu nad normální hranici.

0/0
11.7.2017 21:03

R98a78d46e75k 68N13o10v95o72t45n24ý 5138132186735

Naprosto běžná záležitost...kolona, a v ní si zdravotnický taxík vynucuje přednost prostřednictvím majáčku a sirény.

+7/0
11.7.2017 12:52

M55a41r78t18i35n95a 59L65e23v81á 6656538399

A proč tedy převozové sanitky mají majáky? K čemu slouží, když se nesmí používat?

+2/0
11.7.2017 12:51
Foto

M80i36l39a44n 27F97e41r22r63a72r31i76-87M44e90r98h41a60u93t 7686588707429

řekl bych že je to špatně napsané v článku - nesmí je používat když jedou prázdné, pokud mají pacienta v kritickém stavu tak samozřejmě maják použít mohou :-)

+1/−2
11.7.2017 12:57

J80i98r88k80a 49K23o33c92h 7124584693255

prevozova sanitka je spis taxi na kontrolu do a z nemocnice a podobne - ta zadne krick pripady neprevazi, neni zam zadny lekar ani zdravotnik. a v clanku je napsano, ze kdyz se pacientovi udela spatne, maji zavolat RZ a ne houkat a letet do nemocnice, coz je ovsem castecne diskutabilni

+5/0
11.7.2017 13:13

P46a15v78e85l 15J76e60ř90á68b56e40k 7471612674657

Někdy se ale nedivím, že majáky pustí. nezřídka tyto sanitky vozí lidi na vyšetření na určitou hodinu. Pokud přijede pozdě, tak nabourá celý den zdravotnického zařízení.

Převážně navíc vozí staré lidi, kde i když si vše naplánuje s dostatečnou rezervou, tak tu rezervu může ztratit právě tím, že starším lidem to ranní vypravení může trvat déle než obvykle.

0/−2
11.7.2017 13:41

T81o31m71á83š 80B19í93l57ý 2445370277

Bohužel při této situaci "Zákon o silničním provozu" použití těchto prostředků neumožňuje.

0/0
11.7.2017 14:03

V90a97c40l78a28v 28M27e29d54e92k 5611732885905

pozdě může na vyšetření dorazit i pacient, který jede svým autem nebo MHD.

Tohle NENÍ důvod pro používání majáků.

+1/0
11.7.2017 14:42

R96a79d72o33v68a50n 29D80l57u50g71o40s74z 3886151528566

Trochu hodně vás opravím.

Není pravda, že převozka nevozí kritické případy. Vozí. Ojediněle, ale vozí. Světe div se, ale záchranná služba při současném nadužívání a zneužívání záchranky si občas vypomůže i převozkou.

S čímž souvisí další nepravda, že v převozce není zdravotník. Je. Řidič. V mnohých převozkách pracují na pozici řidičů pracovníci - řidiči ze záchranných služeb.

+1/0
11.7.2017 21:07

V44a57c87l84a62v 59M89e38d22e30k 5411232715305

převozová sanitka nevozí pacienty v kritickém stavu

0/0
11.7.2017 14:40







Najdete na iDNES.cz