Diskuse k článku

VIDEO: Negrelliho viadukt prochází opravou, zkoumá se každá cihla

Zatékající voda trápí historický Negrelliho viadukt spojující Masarykovo nádraží s Bubny. Stavba je v havarijním stavu, musí se opravit. Rekonstrukce probíhá pod přísným dohledem památkářů. „Spolurozhodují o každém kameni a cihle,“ říká ředitel stavby Jiří Daňhelka z firmy Hochtief.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J32i38ř12í 37P14r79a39ž66á47k 9890352241842

Pochopil bych ochranu památkářů u raritních, jedinečných mostů, jako u

Göltzschtalbrücke

https://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ltzschtalbr%C3%BCcke

0/0
31.8.2017 2:24

M65a84r30t23i41n 28K45u72l48i93š 4726736326516

R.I.P. Pivnice U Fandy :/ :/

+2/0
30.8.2017 22:12

M76i23c61h84a91l 84T64e88s70a54ř 4448322380951

Chvályhodná důslednost, ale spoustě cestujících by udělali radost, kdyby to brali po dvou cihlách:-)

+4/0
30.8.2017 21:14

J39i79ř59í 86P20r32a43ž87á88k 9730442901752

Nezdá se mi šťastné, že je takováto průmyslová stavba kulturní památkou. Pouze skutečnost, že je to jeden z prvních železničních mostů v Česku není zdůvodnění. Takový je život. Také tam nejezdíparní lokomotivy.

0/−17
30.8.2017 19:56

T84o82m43á38š 63H81o37r61á52k 8840155426389

Když může být památkou důl nebo vysoká pec, proč by jí nemohl být železniční viadukt?

+4/0
30.8.2017 20:11

M29a76r24e74k 78T18u88r48n42o67v43e85c 7635982180886

Hm - a to si říkáte Pražák?

Já tedy z Prahy původně nejsem, ale jsem rád, že se viadukt dochoval a do dnes a považuji ho za zajímavou a krásnou stavbu...

Oni tehdy i když nedbali jen na funkčnost staveb, ale i na to, jak vypadají. To se pak bohužel v druhé polovině 20. století poněkud zanedbávalo.

Ale holt každý na to můžeme mít jiný názor...

+3/0
30.8.2017 21:26

J34i86ř49í 11P19r79a15ž36á26k 9790502111442

Kolik starých železničních mostů a viaduktů bylo nahrazeno novými a kolik jich zůstalo?

0/0
30.8.2017 21:35

M85a93r53t54i80n 13V65l72á24š94e36k 2112361510251

Zůstaly jich spousty. Například na trati Jaroměř - Stará Paka se postupně obnovily všechny viadukty. A že jich tam je. Nebo v Kryštofově údolí. On totiž dodnes nikdo nevymyslel nic lepšího než starej poctivej viadukt.

+1/0
30.8.2017 21:52

J98i52ř10í 82P28r71a28ž97á65k 9400282481712

Pochopil bych ochranu památkářů u raritních, jedinečných mostů, jako u

Göltzschtalbrücke

https://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ltzschtalbr%C3%BCcke

0/−1
31.8.2017 2:23

M87a57r97e67k 87T14u56r72n88o40v81e95c 7515252190916

A jak přesně to souvisí s Negrelliho viaduktem? Vy byste ho tedy chtěl zbourat a postavit tam něco modernějšího? Nebo ho zbourat bez náhrady, protože kdo by ve městě potřeboval vlak, když je tam metro a tramvaje?

Je to mimochodem druhý nejstarší dosud stojící pražský most přes Vltavu. Hned po Karlově mostě. Ten je také dost starý. A také je kulturní památkou. Asi také jen kvůli tomu, že je nejstarší. Možná by se měl také zbourat a pak by se tam mělo postavit něco modernějšího? Třeba v podobném designu, jako nový Trojský most (který se mi mimochodem celkem líbí)? Přeci jen, ten současný Karlův most je dost úzký, současnému náporu turistů sotva stačí...

+3/0
31.8.2017 0:04

J23i98ř82í 38P88r36a73ž79á66k 9810712671952

Srovnáváte nesrovnatelné. K.most a N. viadukt - je starý, ale architektonicky 0. Železniční most je samozřejmě třeba. Podíval jste se na železniční tratě v Praze?

0/−4
31.8.2017 2:34

M87a23r61e63k 93T84u65r95n68o23v32e93c 7525202210276

"Architektonicky 0"? A Vy jste jako architekt, historik umění, nebo co vlastně Vám dává právo vynášet takovýto jednoznačný soud?

Já v tomto mostě hodnotu vidím a zdaleka asi nejsem jediný. K Praze toto dílo patří už téměř 170. A jsem rád, že o jeho dalším osudu nerozhodujete Vy.

+2/0
31.8.2017 7:58

J86i75ř56í 18P15r51a41ž45á19k 9810602831282

Uhádl jste (první část vaší reakce ).

Považuji za nesmyslné "řešit s paMÁTKÁŘI" OŠETŘENÍ A OSUD KAŽDÉHO KAMENE. To je pouze "tunel" na "odklonění" ohromného množství peněz do těch "správných" kasiček. U takové stavby by se mělo postupovat racionálně, nahradit co je potřeba aby stavba sloužila dál. Viz např. Göltzschtalbrücke, starý 150 let, unikátní most z 20 milionů cihel, denně po něm projede 200 vlaků. Také průběžně cihly vyměňují. To je rarita. Ale Alois Negrelli postavil funkční, standardní most, který může sloužit ještě mnoho let.

Podívejte se, co si zaslouží být památkově chráněno.

https://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ltzschtalbr%C3%BCcke

0/−1
31.8.2017 16:06

M10a15r41e87k 75T11u27r29n41o57v40e53c 7945542850606

Jako že jste architekt?

No já bych to, co píšou v článku - tzn. o tom, jak na každý kámen dohlíží památkáři - nebral zase tak vážně. To zase novináři možná trochu přehání. Z toho videa to spíš vyznělo tak, že se tam mezi stavaři někdo od památkářů každý den projde a tím to možná hasne...

Jinak právě to co píšete, se tam snad i dělá - prostě teď ten most částečně rozebírají, zkoumají, z čeho to je - a posuzuje se, co se dá opět využít, co je třeba nahradit. Kameny, které budou moc rozsypané, tak se nahradí novými (je tam zmínka o nějakých těch vybraných lomech).

Kdo máte pocit, že by se na tom napakoval? Památkáři? Ti asi moc dobře placení nejsou - vždyť je to nějaký státní úřad... Leda by se někde nechali uplácet, aby si k těm tabulkovým platům nějak přilepšovali.

0/0
31.8.2017 19:21

J44i46ř26í 62P61r79a16ž25á59k 9900452811262

Na pracích spojených s památkáři se vždy dají nasadit značně vyšší ceny než na normální práci. Nikdo rozdíl nedokáže zdokumentovat pravdivě. Všichni, kteří se okolo toho motají neprodělají.... Provádějící firma, projektant v ceně nadstandardního autorského dozoru, investor,.....

Podíval jste se na ten odkaz? Krásné, že? Je to kousek za hranicema. Když pojedete okolo, tak se vyplatí odbočit.

0/0
31.8.2017 19:41

M53a22r33e80k 77T67u18r89n15o75v19e93c 7975552280256

No jo, ale to se někdo přiživí vždycky skoro na všem, co platí stát či jeho organizace...

Takže jestli to chápu správně, nemáte ani tak nic proti samotnému Negrelliho viaduktu (ač jsem si to tak nejdřív vykládal - když jste psal, že podle Vás nemá žádnou architektonickou hodnotu), ale spíš Vám vadí neefektivita a možné plýtvání penězi při jeho současné opravě. Ok.

Ale asi se shodneme na tom, že Negrelliho viadukt rekonstrukci určitě potřeboval - a že ta trať samotná je v této trase potřeba také. Alternativou by možná bylo ho zbourat a postavit ve stejné trase nový most. Ale obávám se, že by to asi žádná krása nebyla - dneska se na tu estetickou stránku staveb dost kašle. Takže já jsem rád, že Negrelliho viadukt bude takto zachován (byť s tím, že některé části budou také v podstatě kompletně vyměněny). Ale je taky fakt, že třeba Trojský most, ač je to nová stavba, mi přijde docela elegantní a líbí se mi.

A ano, ten most v Sasku je také moc zajímavý, pokud se do té oblasti někdy dostanu, určitě se na něj zkusím podívat i zblízka. A mimochodem - Negrelliho viadukt byl dostavěn ještě o něco dříve. Vím, nevypadá tak impozantně, protože není tak hnaný do výšky (prostě to v Praze nebylo tolik potřeba), ale zase je dvakrát delší...

0/0
31.8.2017 20:45

M63a20r96t54i84n 74P44e44c31i65n30a 4971263

Parní lokomotivy tam jezdily až do uzavření viaduktu;-)

0/0
4.9.2017 16:42

J38i84ř64í 44P13r86a45ž16á71k 9260852761692

V So, Ne na výlet....;-)

0/0
4.9.2017 18:32

Najdete na iDNES.cz