Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Politikům se sochařské monumenty nelíbí, na místo by je nevrátili

Monumentální pražské sochy spjaté s osobnostmi Habsburků se rehabilitace jen tak nedočkají. Politikům se totiž sochy nelíbí. Na své místo se tak za posledních sto let vrátila jen jedna habsburská socha.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K84a56r30e80l 34D16r33d58a 6204222757

Když příklad Krannerovy kašny, pomník císaři Františku I. byl odhalen jako symbol "normalizace" v roce 1850 po revoluci roku 1848. Snahy o českou emancipaci byly na dalších 20 let rozmetány. České země zcela přišly o "svéprávnost". Monarchie upevnila svoji totalitu. Vídeň se naučila nasazovat proti občanským nepokojům úspěšně armádu. Nastoupil Bachův absolutismus. V Praze se k novým pořádkům odkrývá pomník...

To potřebuje oslavit i v roce 2003, zvlášť když František I. prohrál s Napoleonem co se dalo. "Stalinův pomník" z roku 1850.

Starosta Vladimír Vihan za ODS (co ODS podrazil), a co Františka z lapidária vynesl, se namočil do moha diskutabilních kauz. Povoláním divadelní technik a je uváděn také u filmu Gympl. Ten sex se středoškolačkami mi tam přišel fajn. Jinak bajka o zkrášlování Prahy sprejováním. To by mě zajímalo, co mohl starosta Prahy 1 přidat do Gymplu za rady? ;-D

Vladimír Vihan projednával s Grandi Stazioni rekonstrukci Šervůdu. Že prý musí navazovat až na pěkné nádraží. Tak ta se myslím povedla také pěkně dojednat. Rv;-D

0/0
10.10.2017 7:36

K62a50r64e25l 67D54r32d91a 6864692417

Koukám na "Krvavý soud" se stavovským povstáním 1547 a "popravu 4 českých pánů". Katolický císař Ferdinand I. potřeboval Brandýs pro hony a zábavy. Jenže vlastník Brandýsa, protestant, mu odmítal panství prodat.

Po stavovském odboji, kdy se české protestantské stavy odmítly účastnit katolické trestné výpravy proti protestantům v Sasku a Durynsku a svolat k tomu protiprávně zemskou hotovost, byli protestanté Habsburky v Českých zemích zmasakrováni, vyvlastněni a na útěku ze země. Zbytek společnosti převlékal kabáty a začal si hrát na věrné katolíky a podlézal císaři.

Katolíci tak ukradli protestantům Starou Boleslav, oprášili svatováclavskou legendu a zatímco Brandýs začal sloužit jako víkendový hampejz pro císaře, hopsa hejsa do Brandejsa, sousední Stará Boleslav se stává ikonou rekatolizace Českých zemí, místem uložení rekatolizačního okultního Palladia českých zemí a místem velebení kultu sv. Václava. Chtějte po katolících velebení Krista...

Vůbec nám dnes nepřijde divné, když se špičky Katolické církve s Drahošem, Klausem a Hermannem sejdou ve Staré Boleslavi. ;-D Šlo tady kdysi o sex a zábavu pro katolíky. Duchovní srdce Čech. ;-D

0/0
10.10.2017 6:44

K98a65r81e60l 17D95r40d91a 6704882647

Zdánlivě mimo téma. Ale je to příklad katolického přepisování historie a jaké důvody provází v Čechách vznik pomníků či významných míst. Snaha o pozměnění reality v zájmu nějaké ideologie. Pokud jde o zájem státu a české společnosti, je taková snaha patrně rozumná.

0/0
10.10.2017 9:59
Foto

J67a35n 26Č39e12r37m61á37k 4459658955637

pane Drdo, což trochu méně svatého zápalu a z něho vycházejících hloupostí a více objektivity?... Však vy to dokážete, když chcete a odhodíte slupku vašeho boje vůči katolíkům... A velmi půvabné je, když začnete dělit obyvatele tohoto státu na katolíky a Čechy... Jako by zdejší katolíci nebyli Češi a jakoby v celých dějinách veststfálským mírem počínaje nebyla většina věřících Čechů katolíky...

0/0
9.10.2017 20:44

K97a20r74e96l 32D94r20d28a 6824212857

Hloupost vycházející ze svatého zápalu. Vystihl jste se. Jak trapné. Rv:-P

Ano, současní katolíci objektivně jednají jako vlastizrádci českého státu. Českou společnost lze dělit na katolíky a Čechy, je tomu tak od Luthera. ;-)

Oprašování Vídně, bratření se sudetskými Němci, pomlouvání "zemanovského" Československa, přepisování české historie, přepisování historie ve prospěch katolíků, zavrhování české "obrozenecké husitské státní ideologie", církevní restituce a honba za majetkem... Trvalý život ve zradě vlasti, k tomu důrazná modloslužba, život v polopravdách a lhaní (co tady mj. stále předvádíte)... Hrozné dopuštění, zcela nepřijatelné pro křesťany. Rv

Čistě objektivně, zhruba 70% Čechů by mohlo být praktikujícími katolíky. Je jich ale jen cca 5%. Katolické dopuštění a jeho měřitelné výsledky. ;-)

A proč? Katolíci koukají vytěsnit "české husity" z "českého prostoru"? Pořád stejná nebezpečná protičeská písnička? Stále stejný konflikt mezi mladočechy a provídeňskou šlechtou s katolíky? Rv;-)

0/0
10.10.2017 6:19

K90a47r30e27l 19D91r66d49a 6334202947

Po Radeckém byl na Malostranském náměstí pomník Ernesta Denise, který byl odstraněn nacisty. Ono je to reálně v duchu, "odstraňme Masaryka a vraťme do Prahy Pannu Marii a Franze Josepha". Rv:-P

(Pokud se někomu níže nelíbilo přepisování učebnic dějepisu, tak toto je úplný katolický salát z české historie.) Rv

+1/−1
9.10.2017 8:28

M25a47r84t64i26n 70H64o50r14á45k 5442675719843

Tak Radecký se podílel na porážce Napoleona - krutého diktátora, terorizujícího celou Evropu, posléze se stal asi nejlepším vojevůdcem tehdejší Evropy a byl to Čech. Kdo byl Ernest Denis, popravdě řečeno ani nevím.

S mariánským sloupem, který byl skutečně chápán jako stavba katolického triumfu nad protestanskými kacíři, to nemělo moc společného.

+1/0
9.10.2017 9:18

V19í72t 45P80r51č16í53k 9818430784190

Že nevíte, kdo byl Ernest Denis, to není nic k vychloubání. Avšak Denis nestál na stejném místě jako Radecký, takže by se tam klidně mohli vrátit oba.

0/0
9.10.2017 12:49

K84a27r69e70l 94D42r84d68a 6814712897

Napoleon je krutý diktátor hlavně v podání prolhaných katolíků, které Velká francouzská revoluce poslal na smetiště dějin, ač jim to stále nedochází.

Protože papež hrál s Napoleonem o světskou moc, převzal Napoleon Papežský stát téměř na 20 let a papeže mj. uvěznil. Krutým diktátorem je proto hlavně v bajkách pro katolíky. Rv

Sloup hanby i Radecký je o "páchání dobra" katolíky a o návratu k uctívání šlechty a ŘK kléru, nejlépe cestou majetkových restitucí - náprava křivd spáchaná hroznou republikou. Rv;-D

0/0
9.10.2017 12:59

R41a16d34i55m 76Š78o74l50c 1325755445174

A co takhle dát někam sochu Jana III. Sobieského? Prošla by? ;-)

0/0
9.10.2017 8:28

K46a55r84e96l 27D66r23d80a 6684742797

Jo, do Vídně. Češi to mohou prosadit. ;-D (To je stejné jako když katolíci z Olomouce chtějí obnovit mariánský sloup v Praze.) Rv

0/0
9.10.2017 8:35

K97a11r92e55l 70D60r75d84a 6984942767

Upozorňuji, že odborníci Emanuel Poche a Alois Kubíček jsou 30 a 50 let po smrti. To je fajn, že s nimi iDNES v roce 2017 udělá "rozhovor s odborníky". Takže zase jen katolické lži a manipulace Hermanna? Rv

Mariánský sloup prosazují katolíci jako svoji echt egoistickou propagační akci. Stále zde platí, kdo drží Prahu, drží Evropu. Katolíci potřebují na Staroměstském náměstí dokázat, že Katolická církev vládne Evropě. Katolíci navazují na náboženské války a rozbroje, co vyhubily a rozvrátily Evropu a zničily českou státnost. Rv

Radeckého prosazuje spolek monarchistů, co si nad existencí Československé republiky neváhají uplivnout. Je to přímý odkaz na slávu monarchie. Nejde o žádného českého vojevůdce. Byl to rakouský maršálek z doby, kdy monarchie bojovala proti nástupu národních států a případné demokracie. "Vrah národů." Rv

Případná obnova Stalinova pomníku je úplně stejným velebením podobných hodnot. To má iDNES opravdu odborníky, co jsou schopni dokazovat, že takové "dominanty" Praze chybí a vůbec se za takové své výroky nestydí? :-P

0/−2
9.10.2017 8:15
Foto

M66i21l35a74n 37S77o40u20š12e74k 9766807231842

Připomínky historie, třeba v podobě soch, se hodí jen tedky, jsou-li v souladu se současným stranickým uvažováním. Pokud víme, co za lumeny o takových věcech rozhodují, njemůže se nikdo divit, že jejich názor je nade všechnu historii. To jsou přeci ti naši jasnozřivci, co se nemýlí nikdy v ničem. Doufám, že většinu z nich volby smetou do absolutního propadliště. Zadostiučenění by snad mohlo být jedině to, že se o nich bude psát v učebnicích. Coby odstrašující příklady.

+1/−1
9.10.2017 0:58

P96a25v27e55l 10J13e24ř60á17b33e61k 7301172244747

Pokud paní Kaplická prosazuje moderní umění financované z veřejných zdrojů, tak tak by se měla zasadit i o návrat soch. V tu dobu to bylo také moderní umění, ale tehdejší doba nedávala sochařům moc jiných možností, než sochat nějaké osobnosti.

Někdy se ptám - co jsme to za národ, který se udržel po tisíciletí v tak strategickém místě jako je střed Evropy a přežili i různé jiné mocnosti?

Problém je i v tom, jak se dnes máme na Rakousko-Uhersko dívat. Mám za to, že jsme ještě historii nedokázali objektivně vyhodnotit. Za jeho existence bylo mnoho potlačení svobody apod., ale i taky pomalé obnovy identity. Pro mě asi zůstane to, co mi vtloukali desetiletí do hlavy, ale občas přemýšlím, zda bych to neměl upravit.

+1/0
8.10.2017 19:38

I46v76a 49D39o79l44a59n32s88k88á 2813696660100

Uprimne receno, kolik velkych vojevudcu kvality Radeckeho dodal cesky narod sve historii od casu Jana Zizky? Aha. Takze bychom nemeli plytvat nasimi hrdiny, nemyslite? Rozhodne lepsi kvalitni Radecky na Malostranskem namesti nez ta rezava zubata hruza u Rudolfina. Ta jen svedci o tom jak to dopadne kdyz se politici michaji do umeni. O Marianskem sloupu nemluve.

+2/−1
8.10.2017 18:55

S13t27a86n17i57s55l42a29v 84K95r79e25j58c86a72r 6537306623654

Nu nebylo jich zase tak málo, jen se o nich ve školním dějepise žáci neučili a neučí! Ale pozor Žižka, ani Radecký o vzniku ČSR neměli ani zdání, Valdštejn, Radecký, Benovský byli vojevůdci z doby Rakousko Uherské monarchie. Jinak souhlasím s názorem na politiku a umění. I když o tom už zpíval ve své době Jiří Suchý svůj Tulipán !!

0/0
8.10.2017 19:10

S72t35a35n46i10s77l35a74v 35K38r72e39j45c24a57r 6887456533714

Osobně si vážím názorů na význam umění uznávaného vzdělance a profesora prof. Aloise Jilemnického bratra spisovatele Petra Jilemnického. A ten rozhodně preferoval výrazné oddělování umění od politiky. I když žil a přednášel v nevhodné době pro umění !!!!!!

0/0
8.10.2017 19:16

R60a80d54i61m 79S69i23m30u56n85e77k 2680350266954

on i Paulus byl dobrý vojevůdce... ale co vlastně udělal, že bychom ho měli uctívat..? utopil v krvi italy při povstání proti raukouské okupaci... eh... opravdu je to, co bychom měli oslavovat?

+1/0
8.10.2017 19:11

I40v74a 66D26o19l81a82n30s14k55á 2543596640670

Mne ani tak nejde o oslavovani jako o to, ze pekna socha trci nekde v lapidariu. Vite, ja pamatkam nedavam zadny zvlastni vyznam. Dulezita je estetika.

0/−2
8.10.2017 22:28

J68i51ř28í 81F69o80g20e21l 2540651326792

Dovedu si živě představit, jaké monumenty by tam umisťoval Herman.Rv

0/0
8.10.2017 18:50

T30o49m96á65š 13Z56e42m15a49n 3905728354715

Já souhlasím s odporem proti mariánskému sloupu - byl stržen za určitých okolností a ať nám to prázdné místo připomíná proč se tak stalo.

Snaha postavit tam kopii mi přijde jako snaha o vymazání těch 100 kdy tam nestojí.

+3/−1
8.10.2017 18:16

T88o39m76á98š 17Z30e14m55a61n 3155668954985

*vypadlo mi slovíčko "let", omlouvám se.

0/0
8.10.2017 18:18

J53a16k84u85b 18F43e46i87f41a85r 7639119986219

tak nevím jestli okolnosti stržení Mariánského sloupu jsou zrovna něco na co by měl být český národ hrdý. Ale podívejte třeba na Betlémskou kapli, ta tam nebyla déle a bolševik ji nechal postavit;-)

+4/−1
8.10.2017 18:34

T54o24m76á95š 25Z56e91m39a14n 3215138334605

Obnovíme tedy Stalina na Letné?

+1/−3
8.10.2017 18:36

J28a25k81u11b 66F58e50i57f28a40r 7569359466399

viz moje reakce na váš příspěvek níže.

0/0
8.10.2017 18:38

P13a74v75e98l 95J75e88ř78á64b88e20k 7131682494947

Proč ne - alespoň budeme děti strašit - "Když budeš zlobit, přijde na tebe Stalin".

děti na čerty už nevěří, hlavně, že dostanou nějaké dárky.

U "Stalina" by za odměnu dostaly hladomor a ztrátu osobnosti. ;-€

+2/0
8.10.2017 19:26

E81v61a 57K66a28p72l59a84n96o51v58a 4633351835298

Vraťte se do školy a studujte. Mariánský sloup byl darem a díkem císaře za to, že hlavně studenti ubránili Prahu před Švédy. Pořád někdo za tímto sloupem vidí Habsburky a 300 let jejich vlády. Kdyby tu nebyli oni, byli by tu jiní. Iniciátorem stržení sloupu byl ožrala a kumpán z hospody Jaroslava Haška. Dav není problém zmanipulovat. O kvalitách soch by měli jednat odborníci. To co by v Praze nechala postavit Eva Kaplická, to by byla paráda. Moderna - plech, rez a nic co by vyjadřovalo uchopitelnou myšlenku. Kolik práce za Kaplickou stojí, kde se můžeme na její dílo podívat? Ona není umělec, ale architekt z leknutí. Dodnes žije jen z pověsti svého manžela.

0/−1
9.10.2017 13:25

K69a78r26e88l 63D37r21d16a 6574702977

Laskavě si ty německé studenty nastudujte. Studentské legie mezi obránci velkou roli nehrály. A v tom katolickém lhaní, pomlouvání a nenávisti Vám chybí už jen Milada Horáková, které katolíci její smrt radostně popřáli. :-P

Tak hlavně že Vy jste svatá. ;-D

0/0
9.10.2017 15:50

V62l36a71d97i96m19í54r 74K66r82u89ž17í73k 2793285775338

Tak lucembursko a rakousko jsou také české země autore ? :-) český nacionalismus zdá se neskončil strháváním soch co ? :-) citace:

Ve čtyřech štítech trojúhelníkovitého tvaru jsou symboly českých zemí, český a lucemburský lev a moravská a rakouská orlice

Zdroj: https://praha.idnes.cz/praha-staromestske-namesti-sochy-architektura-rekonstrukce-politika-1zi-/praha-zpravy.aspx?c=A171005_142835_praha-zpravy_turc

0/0
8.10.2017 18:14

J67o10s38e61f 14V45o70s85i14c69k73y 4173657486673

Za nejubozejsi pokladam vytrhavani stranek z ucebnic historie. Strhavani soch je hned na druhem miste. Jen ubozaci se domnivaji, ze tim nejak zmeni svou minulost !

+4/−3
8.10.2017 18:07

R25a76d83i91m 96S70i98m62u95n31e51k 2360910416784

nevím, co se tím tak vznešeně a povýšeně ze sebe snačíte vymáčknout, ale vězte, že se to děje všude a po každém převratu a revoluci.. jako důkaz změny se strhávají staré symboly... dělo se to v roce 1918, 1945 i v roce 1990 a samozřejmě i v jiných letech v opačném gardu... takže prosím nedělejte z lidí ubožáky, když strhávají nenáviděné symboly!

+1/−2
8.10.2017 18:12

T90o47m53á81š 15Z29e42m15a57n 3515288174235

např. stržení Stalina z Letné?

A v Polsku těch komunistických soch také moc nezbylo..

+4/−3
8.10.2017 18:17

J11a96k30u29b 96F30e20i12f16a44r 7419889156139

no to přirovnání trochu kulhá. Socha rudého vraha je trochu něco jiného než poděkování za ubránění města před rabujícími Švédy.

+5/−2
8.10.2017 18:37

T17o20m77á52š 39Z17e22m31a29n 3345608284345

Poděkování za ubránění města před NěmcoFiny je na Karlově mostě.

Mariánský sloup byl vždy vnímán jako poděkování Marii (kterou protestanti neuznávají) za udržení Českých zemí v monarchii.

+1/−5
8.10.2017 18:39

J20a29k42u72b 89F57e96i65f75a12r 7549169816389

Tak na tom se neshodneme, objevuje se sice i tato verze, ovšem rozhodně více příznivců má ten první výklad. Např. za monarchie byl postaven pomník Husa, který chvíli stál souběžně s ním a Habsburkům nevadil;-)

+3/0
8.10.2017 18:48

T71o56m16á64š 75Z11e22m32a37n 3145228214935

Lucemburkům by možná vadil;;)

+1/0
8.10.2017 18:51
Foto

J90a81n 71Č69e10r71m20á90k 4699428535837

to není tak úplně pravda.

Husité a po nich i Jednota bratrská byli velkými ctiteli Panny Marie. Hus dokonce velmi velkým ctitelem, stejně jako byli ctiteli Sv. Václava, kterého brali i jako svého patrona...

Odklon od katolických (a v tomto případě i pravoslavných) zvyků nastal v Čechách až později...

0/−1
8.10.2017 19:50

R91a49d37i14m 65S70i70m10u44n65e25k 2640580586154

jedni říkají, že je to za záchranu města před Švédy a druhá verze je, že je to je poděkování katolíků za vítězství nad protestanty... tak si vyberte... vzdělaní lidé zastávají tu i onu variantu

+2/0
8.10.2017 18:41

P12e82t24r 29L61u94k65e24š 6923161

Radime, ono je vcelku jedno, co říkají "druzí", jednalo se o poděkování za záchranu Prahy před Švédy. Pokud "druzí" zastávají jinou verzi, možná jsou vzdělaní, ale okolo baroka se příliš nepohybují.

Mariánský sloup je asi nejznámějším případem ničení památek. Smutné je, že po vzniku republiky nešlo o případ jediný. Seznam obsahuje několik stovek položek.

+3/−1
9.10.2017 2:05
Foto

A11n81n95a 90V68e38s12e31l71á 2350738186

S tím, že řada méně gramotných spoluobčanů hojně užívá frázi „je to vo tom“ a „neni to vo tom“ jsem se už smířila, i když si o dotyčných myslím své.

Zvyknout si na to, že touhle stupiditou (A není to jen o mariánském sloupu, jehož návrat...) už trpí i žurnalisté, mi bude ještě dlouho trvat...

+3/−1
8.10.2017 17:42

J65o65s43e21f 76V38o75s27i22c20k94y 4683367756493

Tohle je z anglicke fraze it is about . V cestine to nikdy nebyvalo.

+3/0
8.10.2017 18:09

Z80d57e27n76ě55k 30Ž13í82k74o79v41e16c63k92ý 7910328840966

A jak se to tedy vyjádří česky?

0/0
9.10.2017 14:25

T45o26m79á18š 84V66y88k96o80u94k16a22l 8681241292568

Mně se pro změnu nelíbí pražští politici ...

+1/0
8.10.2017 17:37
Foto

J53o13s94e78f 52V14o82r90á63č79e70k 5731812348883

Ač se Stropnickým ml. ani trochu normálně nesouhlasím tak v tomto má myslím pravdu cituji : „Pokud chybějí dostatečně dobré argumenty pro obnovení, tak se situace musí brát tak, že historie nějak v té věci rozhodla, a není potřeba to revidovat,“ !!

Rozumné i když myslím že předci nerozhodli dobře ale nesnažme se předělávat historii. I hloupá historie je naše součást , máme i v součastnosti dost věcí k nápravě ! A říkám to s vědomím toho že by se mi Mariánský sloup i Radecký hodně líbil R^

+4/−1
8.10.2017 17:31

R41a91d62i35m 26S38i23m92u17n71e90k 2690180896584

přesně tak... znovustavění pomníků je dost podobné jejich bourání... vždy nějaký nepřirozený zásah po několika letech... byl bych v tomto dost opatrný... zbytečně všechny bourat a ještě zbytečnější všechno zase obnovovat... i bourání je historie a neměla by se zamlčovat

+3/0
8.10.2017 17:48

J87a60n 61R74a25d14e27c17k22ý 5836984677216

Moc by mě zajímalo, co by asi řekl Maršál na zdejší diskusi a vůbec dění kolem jeho sochy. Byl to hrdý čech, čestný chlap a vyjímečný vojevůdce uznávaný i protivníky a takových naše historie nemá zrovna moc. Když už nám tací lidé nestojí za připomenutí, tak beru alespoň Cimrmana. Byli jsme pod CK a teď jsme pod EU. Hurá.

+15/0
8.10.2017 17:27

T63o91m37á45š 92Z15e69m83a78n 3125818974305

Nějak si Radeckého spojuji spíše s "..že jsem Čech nemusí nikdo vědět.." než "Byl to hrdý čech"...

+1/0
8.10.2017 18:41
Foto

J82a64r87o79m56i45l 33G97i57l23l81á48r 9235831505509

No, hoši by tam asi měli rádi své sochy v nadživotní velikosti. Čím větší blb, tím větší socha.

0/−1
8.10.2017 17:26

Z27u69z12a38n24a 44V55a75l12e29k 3736496845778

Kdyz uz ty sochy na puvodni mista nevrati, at nas aspon nechaji juknout do lapidarii!!! Tam musi byt skvostu........ A sochu marsala Radeckeho by vratit mohli, to misto je takove nedokoncene.....

+5/0
8.10.2017 17:24

J63a54k17u30b 62F28e41i36f62a44r 7239169786559

Nechápu proč o tomto rozhodují politici, kteří nerozumí ničemu kromě plnění vlastních kapes. (Nejen) Praha je zanesená kdejakým moderním šrotem, rádobyuměním, zatímco depozitáře jsou plné hezkých, hodnotných děl.

+6/0
8.10.2017 17:21







Najdete na iDNES.cz