Diskuse k článku

Pražský „trolejbus“ začal brázdit ulicemi, zatím s nápisem Brno

V ulicích Prahy se v těchto dnech pohybuje „trolejbus“ s nápisem Brno. Pražský dopravní podnik si ho zapůjčil, aby vyzkoušel trolejové vedení v Prosecké ulici, na němž bude testovat elektrobus s dynamickým dobíjením.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P73a29v26e52l 42F83r48u58m87e22r56t 5297894227528

Super, Praha se rozhodla jít správným směrem.

Není nic horšího, než interiér současných autobusů SOR. Např. sólo (krátká) verze SORu je snad světový unikát, jediný 100% nízkopodlažní autobus bez jediného místa k sezení bez podesty (stupínku) - sklopné sedačky v prostoru kočárků nepočítám, ty jsou tam jen na potvoru.

Oproti tomu ten brněnský trolejbus má celkem hned 6 regulérních (nesklopných) sedaček přímo na nízké podlaze bez podesty, což je umožněno právě tím jiným pohonem. A to je cesta, kterou by se mělo moderní město dnes, kdy populace stárne, ubírat.

Navíc je tam celkově víc volného místa, pod ty sedačky si můžete strčit zavazadlo, nebo si tam víc zasunout nohy, když je nával. Prostě větší variabilita interiéru, jako je to třeba u tramvají.

A tichost provozu, možná delší životnost (alespoň teda obecně drážní vozidla mají delší životnost), nulové emise ve městě, jsou další bonusy navíc.

0/−1
11.10.2017 12:38

J13a78n 80S74l59o46v15í83k 3709677510918

Jsem nevěděl, že v Praze jezdí trolejbusy až na východní předměstí ;-)

0/0
11.10.2017 11:46

M12a21r69t66i14n 51R27u98z67i48c91k64a 1752138166277

Prijde mi to jako nejlepsi reseni pro Prahu, ... teren je vhodny pro trolejbusy a pokud jde o bateriove, tak ok...

Trochu me prekvapilo, ze natrolejovaci strizky jsou umistene, dle meho ne moc vhodne, na Palmovce az na konci kratkeho useku, coz bude tak akorat pro ten kratky 12m vuz, kloubak bude mit vidle dal nebo bude muset parkovat na prechodu, stejne tak na Prosecke ul. bude muset nasazovat vidle mimo zastavku, tedy bud vyrazne zpomalit nebo zastavit v jizdnim pruhu... Take me prekvapilo ukonceni troleje na Kelerce pricemz do zastavky Prosecka je jeste prudke stoupani, tech par metru troleje se jeste natahnout mohlo...

+2/0
10.10.2017 19:52

M11a55r80t70i44n 72R52u27z57i61c83k32a 1682458546847

No, vlastne na Palmovce je to umistene tak, aby se tam zatim vesli dva male vozy, trolejbus s vidlemi u prechodu (testovaci provoz v Prosecke ul.) a elektrobus s pantografem za nim na konci (provoz na lince 109 a 239)...

0/0
10.10.2017 22:24

P89a90t46r46i27k 54E51g76e72r 2228840649851

Těchto trolejbusů, ale raději těch kloubových by si měl DP pořídit více a aspoň úsek Palmovka - Prosek - Avia Letňany - Klausova mít pod vedením trolejbusů. Jen linka 195 by se musela vrátit do své původní trasy tedy na Sídliště Čakovice, do Čakovic a Miškovic by jela 136 a do zst. Avia Letňany a Krausova linka 140. Linka 236 by se měla přečíslovat na 206, aby bylo možné do Miškovic vést z Palmovky tuto linku.

+3/0
10.10.2017 18:44
Foto

B26r98o55n40i86s82l24a86v 80G57a38b67r52y18š 2512679941

Minimálně 50 linek by mohlo být trolejbusových. Není žádná slast jít okolo rozjíždějícího se autobusu.

+4/0
10.10.2017 18:51

M40a32r92t17i73n 84R65u69z10i55c13k14a 1972318876877

Tak predesim trolejbus i ten bateriovy lze vyrobit cely nizkopodlazni a s vetsi kapacitou nez autobus a rozhodne elektrobus... Baterie mohou byt na strese a motory v kolech...

Vyhody trolejbusu jsou taky celkem jasne, velmi nizka hlucnost, rychlost a bez emisi v ulicich, oproti elektrobusum i uspora na bateriich a to i u techto parcialnich, kdy se baterie setri pod troleji...

+4/0
10.10.2017 20:01

J40a62n 37V90á80c61l40a97v19í43k 3182776741459

Proč? To se Vám tak líbí troleje a chcete mít víc dopravy ve starých Letňanech?

+1/−3
10.10.2017 20:21

P10a19v77e80l 62Š71t78í52p24e89k 5709853374205

Víte, někdo třeba raději strpí to brutální estetické pohoršení při pohledu na trolej, která kazí výhled na paneláky, než více dýmu v plicích.

+1/0
11.10.2017 12:31

H81o81n35z50a 79F21á76t88o39r 2139595694610

Jsem zvědav, jak se to bude líbit baterkám, když se vždycky trochu vybijí, zase dobijí a takhle hodněkrát za den. Nevím, jak to mají elektromobily, ale normální baterky přes 1000 cyklů nedávají.

0/0
10.10.2017 18:33

M19i63c50h57a90l 35C19h13a94l29u50p35a 6258610879483

Jak to je realizované nevím, třeba se používá jenom část, takže by se dobíjela jiná část, než na kterou vozidlo aktuálně jede, tím se ten počet nabíjecích cyklů sníží.

Spíš by mě zajímalo, proč to místo nabíjení z troleje nebere proud rovnou a nejede to na něj tam, kde trolej je. Ale třeba to tak je.

+1/0
10.10.2017 18:51

H47o30n94z34a 29F25á36t18o66r 2969625674200

To třeba i jede, ale taky se musí dobít na místa, kde trolej není.

0/0
10.10.2017 18:55

J78a74n 31L91u19k68á88š 7727413783602

Mne prijde, ze ta fotka z Twitteru neni z Prahy. Na fotce je totiz standardni trolejbus, co v Brne jezdi v hojnem poctu, a prototyp by se zrejme nejak lisil.

Navic, pokud ma Praha testovaci trolej na Prosecke, tak tam takovato zastavba neni.

0/−7
10.10.2017 18:22
Foto

B27r16o86n62i83s25l63a58v 88G49a91b81r64y45š 2412929361

Ta fotka je z Prahy. Dolní konec ulice Prosecké (https://mapy.cz/s/27der).

+5/0
10.10.2017 18:40

P42a89t92r71i50k 91E25g54e28r 2428160919971

Pán Lukáš asi na lince 119 neviděl SPZ z Německa nebo Ostravy, přitom na lince 165 jsou vidět autobusy s SPZ obsahují písmeno E nebo U.

0/0
10.10.2017 18:48

M16i23c37h73a33l 51C43h14a78l70u86p91a 6668550769743

Prototyp se může lišit vevnitř, karoserie bude asi stejná pro trolejbus i elektrobus, když to bude mít stejně řešené napájení.

0/0
10.10.2017 18:53

J61i40ř51í 85K87o75c23u70r17e64k 6815574665898

Podle toho, že to nemá RZ, tak je to trolejbus bez uvozovek. Trolejbus je vozidlo drážní, nikoliv silniční (:-/), a tak nemusí mít RZ. Zatímco elektrobus je vozidlo silniční a RZ mít musí.

Bude zajímavé sledovat, co na to drážní úřad, jak moc bude zabraňovat protozu vozidla, které funguje podbně jako parciální torlejbus, ale trolejbus to není.

+6/0
10.10.2017 18:08

J73i85ř40í 30K38o28c65u62r18e48k 6595674715318

Vypadly mi uvozovky: Bude "zajímavé" sledovat

0/0
10.10.2017 18:08

M45a26r57t19i98n 31R13u35z30i14c90k42a 1552138946287

Je to parcialni trolejbus, tento byl testovan v Brne, jen v Praze je to zakazane slovo, pac na trolejbusy neni mozne ziskat dotace (alespon se o tom mluvilo), ale jen na elektrobusy, tak to Praha nazyva elektrobusem s dynamickym nabijenim.

http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=13450

0/0
10.10.2017 21:56
Foto

B49r53o38n32i75s74l97a29v 98G95a49b77r74y30š 2832359381

Místo pochybných experimentů bych Praze doporučil zavést regulérní trolejbusovou trakci. Síť se rozšiřuje v Jihlavě, v Plzni...

A taky by neškodilo, kdyby článek obsahoval informace o celém projektu a vozidle, jak píše pan Smutný.

+3/0
10.10.2017 17:59

P10a25v69e79l 17S46l23a59d38o34v35n17í33k 6207643737656

Drátů už je takto v Praze příliš. Myslím, že DP postupuje správným směrem. Jen mi není jasné, co stále tak dlouho testuje. I kopec ze Spořilova na Chodov je docela velký a táhlý a elektrobus na lince 213 ho vyjel.

0/−1
10.10.2017 18:01

J96i43ř66í 76K84o70c27u38r20e13k 6805344605108

Kolikrát denně? Nemusel pak kvůli tomu sjíždět z linky a mít pauzu, ve které za něj zaskakoval jiný, tedy nahrazení jednoho vozidla dvěma dražšími?

0/0
10.10.2017 18:06
Foto

B30r65o14n54i86s35l48a41v 17G25a72b46r50y72š 2212749841

Drátů je v Praze příliš? A kde?? ;-D

0/0
10.10.2017 18:22

J83i14ř18í 32E49r67b61e25n 1543514516957

Nevím, jak moc je v Praze drátů, ale když se trochu rozhlídnete, tak je všude samé vedení ;-) a je ho násobně víc než za časů Elektrického valčíku...

0/0
10.10.2017 18:29
Foto

B41r35o77n33i15s51l29a65v 77G48a27b65r36y50š 2132489291

Tak starý bohužel nejsem, abych to dokázal posoudit.

To ale nic nemění na tom, co jsem napsal.

0/0
10.10.2017 18:36

M54a27r45t27i96n 30R52u76z79i96c52k38a 1412828966457

Ono jde o to, ze baterie stoji vice nez 1mil., neco vazi a v takovem terenu znacne trpi a snizuje se jejich zivotnost... a to nemluvime o recyklaci a o tom, ze nektere linky jsou desitky km dlouhe... Kdyz k tomu pridate i zatez vozovky, on ten elektrobus neco vazi a take snizenou kapacitu, tak moznost dobijet za jizdy a predevsim v kopcovitem terenu a v zime, je na miste, nehlede na to, ze bateriim znacne prodlouzite zivotnost.

Nepochybuji, ze DP jde spravnym smerem, a v pripade parcialnich trolejbusu zcela urcite, cast trati bude pod troleji, baterie nebudou muset byt tak velke a zivotnost se prodlouzi... Prosecka ulice, ale take linka 176 na Strahov a 137 k Waltrovce do Jinonic jsou extremni a bylo chybou tam trolejbusy vubec rusit, pro elektrobusy je to uz moc,...

Me se libi, jak my lide u nas jsme vzdy proti jakymkoli zmenam, kdyz je nekde tramvajova trat, tak zkuste rici lidem, ze ji zrusite a nahradite autobusy nebo elektrobusy a vsichni budou proti zruseni, kdyz je trat zrusena, tak jsou vsichni proti opetovnemu zavedeni... Pritom nikdo nechce zvazovat pro a proti, ktera se najdou vzdy...

0/0
10.10.2017 22:09

P73a83t47r67i26k 67E69g55e29r 2168640909661

Vážený pane Gabryši,

doufám, že magistrát hl.m. Prahy, dopravní podnik a regionální organizátor pražské integrované dopravy zavede trolejbusy.

Sice se má rozšířit tramvajová síť z Barrandova do Slivenec, z Divoké Šárky na Dlouhou Míli, ze Spořilova na Jižní Město a z Hostivaře do Petrovic.

Třeba linka 213 nahradila linku 232 na úseku Háje - Nádraží Uhříněves a sem by se trolejbus hodil. Lépe by to vypadalo i na regionálních linkách.

Tak snad se to změní.

0/0
10.10.2017 18:55

O23l26d57ř75i35c95h 33S60m25u44t14n35ý 2560342534765

Místo těch blábolů o Brně bych se radši dozvěděl, jak to funguje, jak rychle se to nabije na jaký dojezd, kolik to stojí a tak podobně...

+6/−4
10.10.2017 17:52

M36a45r64t30i29n 61R66u65z79i12c86k57a 1882978896657

Parciální trolejbus s pomocným bateriovým pohonem. Vozidlo s označením SOR TNB 12 využívá motor o výkonu 175 kW od společnosti Pragoimex. Je vybaveno rekuperací elektrické energie, přičemž prioritně je rekuperovaná energie předávána do trakčních baterií, kapacita baterií je 56,4 kWh. Vozidlo je vybaveno poloautomatickými sběrači. Trolejbus je schopný ujet až 15 km na plnou kapacitu baterií. Bateriový box je vybaven samostatnou klimatizací, zajišťující optimální pracovní podmínky pro baterie, z důvodu dosažení maximální životnosti baterií. Vozidlo je vybaveno sedadly pro přepravu 27 sedících cestujících. Vnitřní prostor pro cestující není nijak omezen aplikací trakčních baterií, díky jejich umístění na střeše vozidla. Trolejbus je vybavený kompresorovou klimatizační jednotkou pro cestující a řidiče. Dodavatelem výzbroje u parciálního trolejbusu Sor TNB 12 je společnost RAIL ELECTRONICS CZ s.r.o. Trakční baterie jsou umístěny na střeše vozidla. Typové zkoušky bude trolejbus absolvovat v Brně, kde proběhla také kompletace vozidla.

+1/0
10.10.2017 22:12

M60a20r66t79i93n 62R16u86z72i84c58k49a 1422428696427

Jedna se o testovaci 12m trolejbus, baterie je slabsi, je vice pocitano s trolejbusovym provozem, proto bude provozovan jen mezi stanici Letnany a Palmovka. Cena zatim neni, jde o prototyp?

0/0
10.10.2017 22:21

P25a77v91e69l 98Š69e46d60i59v90ý 6955329192752

Diky za vycerpavajici info... Jak probiha nasazovani sberace? Nikde to nemohu dohledat.

Sor na 213 ma trolej jako tramvaj, ale tyhle busy maji slahouny jako klasicky trolejbus.

0/0
11.10.2017 12:41

M53a48r73t45i66n 72R81u73z39i77c56k44a 1122278336467

Natrolejovani napr. zde: https://www.youtube.com/watch?v=HBDektFkeKQ

Ano, na Prosecke bude trolejbus se slahouny, pozdeji na lince 140 a na lince 109/239 bude jezdit stejny bus co puvodne na 213 s pantografem...

0/0
11.10.2017 13:02

M42a53r42t20i15n 29R65u90z72i16c30k13a 1662828766967

Na lince 109/239 pujde o novejsi vuz nez jezdil na 213, moje chyba...

0/0
12.10.2017 7:46

Najdete na iDNES.cz