Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Do Prahy se po 45 letech vrátily trolejbusy, zatím na zkoušku

Na den přesně po 45 letech se lidé v Praze zase svezli trolejbusem. Nyní tedy oficiálně elektrobusem, jehož testovací provoz v neděli začal na trase mezi Palmovkou a Letňany. Nové vozy bude pražský dopravní podnik na trati několik týdnů testovat ve zkušebním provozu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A20l74e91š 47A98d34a10m 7260520428699

Trolejbusy nejsou dobrým řešením. Už tak je těch drátů v ulicích příliš. Tramvaje a trolejbusy bych nasazoval co nejméně. Budoucnost je v podzemní dopravě a v elektrobusech.

+1/−12
16.10.2017 0:57

P15a96v97e79l 23Š79t56í22p22e47k 5389173814145

Hrozně to hyzdí pohled na paneláky, takže radši budeme kupovat rok co rok baterie za majlant, že. A víte, jakou kapacitu má tramvaj a jakou trolejbus?

+2/0
16.10.2017 12:01
Foto

M61i52l71a35n 95S37o86u77š66e23k 9876537651632

Elektrobus a trolejbus je dost podstatný rozdíl, pane autore. Zkuste si k těm technickým údajům něco načíst, než budete o dané věci znovu psát... Děkuji.

0/−2
16.10.2017 0:39

M34a87r22t86i88n 79R51u98z16i43c75k71a 1792698266547

No, pokud vim, jde o parcialni trolejbus, co Praha bude testovat, zapujcen je trolejbus z Brna, ktery je urcen pro provoz pod troleji a ma mensi baterie pro manipulacni nebo koncovy dojezd tam, kde neni trolej, rychlost na baterie je sw omezena aby byl schopen ujet cca 15km mimo trolej...

+1/0
16.10.2017 9:12

M12a92r87t85i55n 62R73u30z24i54c90k48a 1832198356577

V clanku jsem nenasel jedinou chybu v oznaceni, a vsichni vyrobci i SOR jako vyrobce tohoto trolejbusu tomu jinak nez trolejbus nerekne, presneji "parcialni trolejbus".

+3/0
16.10.2017 9:15

I25v32o 33Ž10á60č48e36k 9390142549197

Naše firma má na výstavbě těchto tratí takovou malou dílčí zakázku, takže žádné námitky. Kšeftík je kšeftík. Ale jeden pracovník DP nám řekl, že autobus stojí 7 milionů, zatímco elektrobus 37.

0/0
15.10.2017 22:36
Foto

B94r62o25n67i69s33l63a30v 10G67a19b11r59y67š 2962419971

"Naše firma"? Myslíte ESKO?

0/0
15.10.2017 22:49

I41v67o 89Ž79á85č59e49k 9550692659157

Nikoli.

0/−1
15.10.2017 22:56
Foto

B75r62o82n40i46s66l21a14v 56G84a67b83r62y18š 2672479241

Tak potom jedině Elektroline.

0/0
15.10.2017 22:57

I71v65o 12Ž28á50č93e70k 9240742329447

Rovněž nikoli. Na každé takové akci se podílí spoooousta firem. No, můžete hádat dál. Uvidíme, nakolik jste v obraze.

0/−1
15.10.2017 23:02
Foto

B23r69o96n14i27s87l66a26v 36G71a43b48r62y49š 2562399571

Tak pak nevím. Projektantů je víc, třeba Pragoprojekt, nebo i nějací soukromníci. Ale materiál je schopný dodat snad jen Elektroline, ESKO nebo Elektrizace železnic.

0/0
15.10.2017 23:29

K15a80r21e47l 45L77a89n66g46r 2632807910678

Pak máte ještě AŽD Praha a mnhoho dalších, ono to není jen o trolejích, ale o dalších zařízeních.

+2/0
16.10.2017 0:20

I65v23o 31Ž97á44č59e79k 9490942959907

Ano, třeba o měnírně, která do těch drátů pouští nějaký ten elektrický proud. A o jejím dálkovém ovládání z energetického dispečinku, který se nachází v ulici Na Bojišti. Hlavní pachatel softwaru pro ten dispečink? Já.

0/0
16.10.2017 5:34
Foto

B41r74o79n32i12s61l71a20v 46G65a43b62r83y98š 2442789391

Ano, máte pravdu... :-) Přiznám se, že tohle mě nenapadlo.

+1/0
16.10.2017 8:39

Š66t62e17f74a58n 69F57r22i50č28a 7892758893616

Myslím, že Praha se k trolejbusům vrátí. Je to jen otázka času. Jednak jsou dnes trolejbusy technicky zcela jinde, než byly v době, kdy je Praha rušila, jednak pro ochranu ovzduší je potřeba něco dělat. Trolejbusy jsou právě v pražských kopcovitých terénech ideální.

+12/−1
15.10.2017 22:26

P18e88t79r 72Č65e54r87m15á74k 9528435359340

To nehrozí, Praha má roky budouvanou jinou koncepci a vracet plošně troleje do ulic je to poslední co by chtěla. Mnohem reálnější je nahrazení elektrobusy na vhodných trasách.

+2/0
15.10.2017 23:14

Š13t39e32f62a64n 29F22r86i87č30a 7422708263676

Plošně nejsou trolejbusy téměř nikde. Pro trolejbusy jsou vhodné jen některé tratě. Vhodné jsou zejména tam, kde jsou dlouhá táhlá stoupání a silná frekvence cestujících, takže intervaly mezi spoji jsou v řádu nanejvýš několika málo minut. Jednak je v těchto stoupáních trolejbus výkonnější a rychlejší než autobus, jednak autobus je ve stoupání silným zdrojem znečištění ovzduší. Ovšem pokud jsou trolejbusy vhodné v malých městech, např. Brně a Ostravě, pak v Praze jako napojení metra do okolních sídlišť tím spíše.

+5/0
15.10.2017 23:39

J80i83ř70í 94J30o83z57a 3538813210421

Salzburg provozuje pouze trolejbusy. Teplice po dodani trolejbusu s bateriemi bude prvni mesto v CR se. 100% ekologickou dopravou. Uz nyni ma jen 3 autobusove linky, zbytek jsou linky trolejbusove. Tam kde chybi draty bude jezdit hybridní trolejbus na misto soucasnych autobusovych linek.

0/−1
16.10.2017 5:28

M89a90r34t91i19n 72R49u34z66i28c88k87a 1622708626127

No, souhlasim v tom, ze Praha se nechce vracet k trolejbusum, ale elektrobusy vyjdou podstatne draz a bude muset resit zivotnost baterii, zvlaste v takovem terenu co je v Praze. Trolejbusy by byly tim nejvhoidnejsim dopravnim prostredkem, uz jen to, ze jeden nekoupeny trolejbus vam zaplati 10km troleji. To co DP momentalne testuje, je toho dukazem, na spouste mist v Praze, jako je Prosecka, Malvazinky, Strahov, Vrsovice, Vysocanska estakada, Motol, Hanspaulka, atd..., jsou takova prevyseni na kterych budou baterie dost trpet, takze voli parcialni trolejbusy, ktere budou do kopcu jezdit na trolej a po rovine na baterie.

Zatim zadny vyrobce nema parcialni trolejbusy pro jizdu z vetsi casti na baterie a proto Praha i jedna s vyrobci jak trolejbusy upravit. Pravdepodobne misto par sedacek bude prostor pro vice baterii.

DP samozrejme testuje i elektrobusy dobijene na konecnych, ale i to je na dlouhych linkach nevyhovujici, zvlaste v zime, kdy je treba topit ve voze a v lete kdy je treba klima - snizuje to zivotnost baterii, ale hlavnim duvodem jsou prostoje na konecnych.

Praha k nejakemu kompromisu bude muset dojit, ale i tak je zrejme, ze nejlevnejsi variantou by byl cisty trolejbus s pomocnymi bateriemi jaky je prave testovan...

0/0
16.10.2017 9:26

P73e86t55r 19Č55e97r72m13á43k 9788315599770

Ano, však ono také to zastoupení elektrobusů ještě dlouho nebude nijak významné. Avšak doba velí být rádoby eko a zelený, takže se pochopitelně na ebusy dostalo a vznikly první zkušenosti. Zdali byl úmysl nasadit ebusy na trasy kde mají problémy je těžko říct. Každopádně se testuje toto, což zatím nijak neznamená že by to Praha chtěla reálně používat, je to test tak jako se testovalo již mnoho řešení.

Praha tedy k žádnému kompromisu přistupovat zatím nemusí, normální autobusy tvoří a budou tvořit dominantní část vozového parku a obslouží bez problému jakoukoliv trasu, ebusy když jsou vhodně použity tak fungují také. A snaha více elektrifikovat je jistě chválihodná, avšak víceméně dobrovolná, takže Praha nebude pospíchat a dělat nějaký šílenosti.

0/0
16.10.2017 10:31

M79a30r27t88i71n 73R93u30z77i24c80k18a 1132978776927

Tak samozrejme je to testovaci provoz, nicmeme praha chce mit elektricke vozy a toto je nejpravdepodobnejsi reseni... Ono jde i o snizeni nakladu, autobusy jsou sice levne, ale maji nizsi zivotnost a v prazskem terenu spotrebuji i 50l / km nafty a jsou hlucne. Coz je jak zatez pro obyvatele, tak naklady na paliva i udrzbu jsou vysoke.

U elektrobusu jde zase o zivotnost baterii, posledni testovaci elektrobus, ktery ted bude jezdit na lince 109, ma jiz dostatecne kapacitni baterie na dlouhy dojezd, ale cena takovych baterii je dost pres milion a budou rychle odchazet, i cena vozy je oproti trolejbusu znacna. Do kopcoviteho terenu to bude problem.

Jelikoz "z politickych duvodu" se Praze nechce stavet trolejove vedeni vsude, tak si myslim, ze tohle reseni bude nejlepsi,... otazkou je, zda a jak se osvedci a zda nakonec nebude opravdu nejlevnejsi na nektere linky vratit troleje, zvlaste na tzv. metrolinkach s kloubovymi vozy.

Da se rict, ze hlavnim duvodem je prave to, ze jsou "v mode" elektrobusy a jejich vyrazna podpora.

0/0
16.10.2017 11:56

P30e10t42r 28Č20e69r97m72á65k 9448265869900

Nejpravdědobnější ne, ale jedno z možných ano, resp. v té formě že se na pár místech Prahy udělá to co nyní zkouší a bude se to medializovat a vykazovat jak moderní jsou. Že by takhle plošně fungovala autobusová přeprava určitě nehrozí, a tam kde přepravní kapacity nestačí se stejně musí časem dobudovat kolejové spojení.

Druhá věc je čas - než Praha obnoví svůj vozový park tak aby se elektřina mohla výrazně promítnout do portfolia, tak to je reálně 10-15let. V té době může být dojezd ebusů na dostatečné úrovní pro znatelně větśí množství tras než dnes.

To že Praha odmítá troleje není politikou ale koncepcí systému. Politickým problémem Prahy je pak spíš neschopnost dostatečně budovat novou kolejovou infrastrukturu, horkotěžko dokončili co započal ještě Bém a od té doby v podstatě nic. Kdyby se tohle řešilo aktivněji tak trolejbusy nikdo neřeší.

0/0
16.10.2017 14:29

M23a86r23t70i53n 46R10u10z25i88c75k42a 1342588166477

K druhemu odstavci: Nejde jen o kapacitu, ta je dnes uz celkem dostatecna, ale jejich zivotnost a kapacita... ty baterie nejsou levne a take se neresi zatim nikde neresi cena recyklace...

Preci jen elektrinu muzeme dnes vyrobit ruznym zpusobem, baterie zatim v takovem meritku pouzivane nejsou a otazkou bude i cena surovin a jejich zasoby hrat mnohem vetsi roli...

K tretimu odstavci: On to je politicky problem, protoze zatim az dosud byly trolejbusy uplne odmitany a nikoliv kvuli trolejim, ale kvuli jinym projektum v dopravni infrastrukture. Bohuzel s vami jinak musim souhlasit, ze verejna doprava v Praze se prakticky nikam nepohnula, at uz jde o zeleznicni sit (Esko), tak dalsi vystavba tramvajovych trati, koneckoncu i parkovaci domy prakticky nejsou krom par P+R, ... Prednost dostala rekonstrukce trati a silnicni tunely ve stope 50-60 let stareho zakosu...

Mesto bohuzel nechape, ze investice do trolejbusu at uz techto parcialnich muze mestu vyrazne pomoci snizit naklady na provoz - to je muj nazor a taktez na zanedbanou regionalni zeleznici, Praha nechape, ze rychla reg. zeleznice s dobrymi vazbami muze vyrazne ulehcit autobusum a automobilove doprave. Tak trochu premysli jako americane v 50-60 letech,..

0/0
16.10.2017 16:29

P15e57t30r 79Č82e42r45m13á49k 9188815569610

Uvažujete sice správně ale zcela z jiného pohledu než Praha nebo DPP. Ta řeší jednak kapacitu (protože byť podíl mhd v rámci zastoupení způsoby dopravy klesá tak absolutní počet roste), a jednak politiku. Téma spalovacích motorů vs. elektromotorů je v módě a ebusy coby zástupci tohoto tématu v rámci mhd jsou zkrátka žádané. Ekonomika jde na druhou kolej, ekologie taky není tak jasná jak se tváří, vítězí PR a taky business. Blanka spolka 4mld ročně a bylo kolem toho haló a je to přitom investice, naopak jen samotný DPP má dotace přes 15mld ročně a nikdo se v tom nerýpe, takže finance problém nejsou, hlavně když to bude správně “eko” podané....

0/0
16.10.2017 23:03

M53a54r85t13i16n 89R11u19z63i66c96k76a 1762418336987

No v tom souhlasim, ale o okruzich bych se nerad poustel do debaty, pac jsme o 50 let dal, nez IPR planuje a dost me to vytaci, pac tam padaji mld. uplne zbytecne do tech nejdrazsich reseni co lze...

MHD je zadana vice nez si DP a hlavne mesto mysli, treba ja po dostavbe vychodni casti mestskeo okruhu prestanu MHD vyuzivat a planuji stehovani ven z mesta, protoze to pro me bude vyhodnejsi autem i za cenu o trochu vyssich nakladu... Jinak zatim MHD vyuzivam bezne...

Finance problem nejsou, to je pravda, je to o prioritach mesta a o tom mluvim, ze je politicke rozhodnuti. Pokud preferuji x desitek mld na okruh i kdyz jej lze postavit levneji o kousek dal, pred vystavbou dalsich tram. trati, metra nebo trolejbusu je proste rozhodnuti mesta. Za usetrene mld. muze mit sit parkovacich domu vc. sluzeb pro motoristy, obchodu a napojeni na MHD... Vemte si, ze tunely blanky jsou primo pod hradem a prakticky v dalnicni podobe, ale najet na okruh ze zapadni casti mesta muzete jedine po radialach a komunikacich stavajicich. kdyby okruh vedl Radlickou radialou, Bucharovou pres Motol az k Veleslavinu a dal pod Evropskou a do Troji, tak vetsi cast dopravy sebere dal od mesta. Strahovsky tunel a Mrazovka je nutny kvuli Male strane a Smichovu... vemte si jizni spojku, ta je mnohem dal od mesta mezi jiznim mestem a pakraci, take tudy nevede okruh Vrsovickou a nestavi se radialy z jihu az do Vrsovic... V 50 letech mozna, ale dnes je mesto proste vetsi a nemusime dohanet zapadni mesta s jejich 50 let starymi stavbami, ktere i nyni posouvaji dal nebo nakladne omezuji dopravu.

0/0
17.10.2017 9:19

P92e60t62r 59Č67e18r24m46á14k 9578765829730

Dobře ale pořád je tam ten nepoměr co říkám - sice jsou to drahá řešení, ale jsou to pořád investice a pořád nepoměrně účelnější než blbosti typu wifi v tramvaji.

Pokud se budem bavit o vnitřním okruhu, tak tam už žádné levné řešení neexistuje, vést cokoliv vnitřní Prahou prostě drahé je a bude, a zrovna tady není na místě šetřit - podpovrchová varianta má budoucnost.

0/0
20.10.2017 23:59

L62u71k88á47š 55B70o12r72e35c43k56ý 7957826473591

Není téma, kde nekdo neremcá. Mám rad ČR

+3/0
15.10.2017 22:24

V52e12n51d19e46l19í87n 54C31h88l53u39p18a81t54ý 4392164372551

Idealna je samozrejme kolajova MHD, pretoze je mimourovnova, trolejbus ma velku nevyhodu ze stoji v rovnakej zapche ako autobus. Ale v kopcoch sa kolaje robia tazko, a prave Praha je na trolejbusy ako stavana, pretoze v nej clovek pomaly rovinu tazko najde. Takze za mna rozhodne plus.

+11/−1
15.10.2017 21:51

J91á77n 58K31o16t38ú59č 2726594138666

Samozrejme, že električky (tramvaje) sú kvalitnejšie riešenie než trolejbusy, ale ani tie predsa nie sú mimoúrovňové. :-) Zápchy väčšinou obísť dokážu, ale na križovatkách musia často čakať. Časté sú aj nehody s autami alebo chodcami. Dokonca aj vo Viedni, kde je takmer dokonalá preferencia električiek, sa nedá hovoriť o mimoúrovňovej doprave. Mimoúrovňové je len metro. :-)

Inak návrat trolejbusov je výborný nápad. Najlepšie možné riešenie (mimo postavenia metra alebo električky) pre vyťažené nosné autobusové linky je zatrolejovať ich!

+1/0
16.10.2017 14:16

A76d29a57m 70Ž43í62d48e40k 8735842185493

V čem je to lepší než trolejbus?

Není lepší setrvačník roztáčený v zastávkách?

0/−3
15.10.2017 21:19
Foto

B86r54o68n95i67s73l29a15v 97G42a52b47r51y76š 2642159531

I to uz tady bylo. Asi okolo roku 1950. Vozidlu se rikalo gyrobus a uprostred melo setrvacnik. Ale nezvladalo kopcovite tereny a pihyb samotneho setrvacniku velmi ovlivnoval drahu vozu, hure se s nim jezdilo do zatacek. Mimoto byl tezsi o cca 3 tuny nez obycejny autobus. Proto se koncepce neprosadila.

+4/0
15.10.2017 21:48

M40a76r31e83k 26S85a59j56d49a 2465490886678

Tato kombinace mi prijde jako docela dost dobre mozna budoucnost MHD ve mestech misto autobusu na mazut R^

+16/0
15.10.2017 20:39

V23l10a30d94i40m97í57r 86M10a22c97h93á75l12e48k 9915453266516

Nová ozdoba Prahy.Kilometry dalších drátů..

+3/−23
15.10.2017 20:18

K14a27r95e37l 10L70a67n18g48r 2282367790268

To už tu bylo. Navíc je to nyní in v podání EU, vytlačují se tak nafty z města. ;-)

0/0
15.10.2017 20:30

J40i28ř51í 26K56o45c66u56r65e17k 6285784375178

Jojo.jo zrušte i tramvaje a železnici. Vždyť saze z autobusu jsou fajn. A když to má DPF tak ani nejsou vidět. A co není vidět, to není.

+13/0
15.10.2017 20:31

A24l47e66š 21A32d93a45m 7700700848109

Tramvaje bych omezil hned. Nejhorší typ dopravy.

0/−5
16.10.2017 1:00

P59a36v32e58l 38Š59t30í95p66e74k 5349843904555

Jasně. Místo nich byste zavedl koňské povozy?

+1/0
16.10.2017 12:03

L78a68d85a 95N98o26v10a91k 4562303517

je naprosto úžasné, jak některé firmy (státem vlastněné) mají skoro neomezené možnosti, jak testovat nejrůznější kraviny..., které by soukromou firmu v krátkém čase zlikvidovaly...

+6/−7
15.10.2017 20:06

M37i94r42o43s54l68a42v 51G66r29o23s17s28m16a86n32n 8212619824

Máte k tomuto výroku nějaké podklady?

+4/−1
15.10.2017 22:38

P38e55t20r 41Š63k18o49d71a 5537840174130

Eletrobus ano, trolejbus ne. Nechci v Praze žádné další dráty. Zároveň si ale myslím, že vývoj elektrobusu není tak daleko, aby se mohla tato forma dopravy nějak více v Praze rozšířit. Bude to chtít ještě nějaký ten pátek vývoje.

+3/−25
15.10.2017 18:59

M16i79l31a42n 27V85o50l96e42k 5819283716429

Máte auto na kiting? Jinak ten odpor k drátům dopravního podniku úplně nechápu.

+10/0
15.10.2017 20:06

M49a78r19t76i15n 48Č19a28p73e40k 6940411337934

Má to jeden háček, elektrobus nikdy nebude moct nahradit trolejbus, jelikož nic lepšího a efektivnějšího než liniové napájení vozidel vymyslet nelze. U elektrobusu máte totiž úplně stejnou infrastrukturu jako u trolejbusu (měnírny, napájecí kabely a body), jen s tím rozdílem, že není trolej a místo ní je tam vložena baterie s nižší účinností napájení vozidla než trolej. Nemluvě o rapidním rozdílu v životnosti 5 vs. 40 let.

Další výhodou trolejbusu je, že si vozy mohou díky troleji mezi sebou předávat energii vzniklou při brždění a případný přebitek lze uložit do "nárazových" baterií v měnírně. A to je také už přes sto let známé řešení, jen se tehdy používalo kvůli slabé síti, nikoliv rekuperaci.

+14/0
15.10.2017 20:19

K82a24t57e44ř63i22n42a 85V85a87š10á80k24o29v10á 5191832779705

přebitek ;-D;-D To se tam ty trolejbusy mezi sebou perou? ;-D;-D

0/0
16.10.2017 6:54

M23a38r39t93i48n 45Č96a83p42e49k 6350101937914

Při brždění funguje trační motor jako generátor a co je síť schopna pojmout to se do ní vrací - v úseku/oblasti měnírny je vůz, který zrovna spotřebovává energii (trolejbus má velkou setrvačnost). Pokud síť není schopna rekuperovanou energii pojmout, tak se maří v brzdových odpornících. A právě tahle energie lze uložit do baterií na měnírně, ať už pro jiný vůz, nebo pro cestu zpátky.

0/0
16.10.2017 18:31

P87a75v21e46l 78Š79t92í59p84e92k 5179233414445

Je tak daleko. Nastudujte si něco o bateriích.

0/0
16.10.2017 12:03
Foto

B61r53o34n78i85s58l47a30v 97G57a26b87r75y52š 2872129811

Dřív nebo později stejně dojdou k tomu, že přejdou na trolejbus, protože baterky, jejich údržba a následná likvidace budou nakonec dražší než trolejové výhybky a křížení.

+37/−2
15.10.2017 18:31

J10a37n 78Z16e71m11a85n 1786155344786

Dokud bude EU financovat baterky a ne výhybky, tak ne.

0/−5
15.10.2017 18:45
Foto

B96r11o81n57i84s56l64a64v 81G47a69b55r42y89š 2272949581

Je zajímavé, že v trolejbusových městech EU výhybky financovala. :-P

+9/0
15.10.2017 18:48

R12o37m15a57n 13P92o78l44á35č71e60k 5666559735

To sice ano, ale myslím, že někde v Rumunsku už s tím byl problém... A Košice myslím taky...

0/0
15.10.2017 21:01

M60i78r49o29s26l10a41v 40G20r87o15s63s22m53a94n87n 8872759514

V Košicích trolejbusy už 2 roky nejezdí, protože město je samo postavilo ve své strategii na poslední místo a nepožádalo ani o spolufinancování nákupu nových vozidel.

0/0
15.10.2017 22:33



Najdete na iDNES.cz