Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Školy informatiku neřeší, říkají zakladatelky kurzů programování pro děti

Ačkoliv má téměř každé dnešní dítě chytrý telefon nebo tablet, neznamená to ještě, že dokáže s technologiemi pracovat. Silvie Zeman a Klára Štouračová se proto rozhodly, že založí kurz programování pro děti. Podle nich se školy informatice dostatečně nevěnují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J84o93s69e20f 62K36o44m17á93r93e86k 5164652124239

Týjo, vzpomněl jsem si na naše kroužky programování na Ondrovi a PMD-85. A pak jsme dokonce do školy dostali IQ151 :))

0/0
23.10.2017 11:24

O85n88d40ř61e15j 77Š98i11n98d16l92e53r 2707538516335

Achjo, tady zase někdo nepochopil o co jde. Ty děti se z většiny neučí programovat proto aby z nich všech byli špičkoví developeři. Učí se to proto, že to je jeden z nejlepších způsobů jak naučit člověka strukturovaně, analyticky a kreativně myslet.

Když se píše někde o školách, co dětí učí pseudotiskací písmo místo dnes docela antripraktického spojeného psacího, tak tam je keců o tom, jak spojené psaní rozvíjí mentální dovednosti habaděj a u programování to nikdo nechápe... chjo.

Ono totiž to je daleko důležitější než konkrétní dovednosti nebo dokonce znalosti. GUI wordu, s kterým jste se naučili vám najednou od základu překopou, spousta faktů nebo jejich interpretace se mění snad co rok atd. Ale to, že jste se naučili myslet, pracovat s daty, chápat podstatu věci, umět číst text s porozuměním atd. - to vám zůstane a je to univerzálně použitelné ve všech oblastech života. A to je to naprosto, absolutně nejdůležitější o co by se měly školy snažit.

Když potřebuju používat nějaký software, tak se s ním naučím, třeba práci se styly ve wordu mě naučilo psaní seminárek. Nikdo mě k tomu nutit nemusel, tak nějak jsem sám pochopil, že mi to ušetří hromadu práce. Když chci něco vědět o historii, jdu si půjčit knížku a za týden a půl vím o daném tématu více než průměrný učitel dějepisu na gymplu atd.

Příjde mi, že spousta lidí se snad dodnes dívá na vzdělání jako na sumu věcí, co si pamatuju - a to je docela smutné.

+6/0
22.10.2017 16:28

T16o58m81a37s 35A97u77g41u98s61t27y24n 6227856451890

Jste učitel?

0/0
22.10.2017 17:20

O96n98d39ř49e55j 85Š84i92n69d13l69e81r 2737628516695

Ne přímo učitel, ale s dětmi pracuji na více způsobů.

0/0
22.10.2017 19:09

T38o58m53a41s 58A62u41g82u73s77t46y83n 6847936171170

R^ já jen, že málokdy souhlasím ve vzdělávání s nějakým neučitelem :-) Líbí se mi váš pohled na věc

0/0
22.10.2017 20:05

J80i56ř52í 92Z22ý31k29a 9729873661320

nevím jestli je nutné učit děti programovat. Já bych začal tím, že by každé dítko základní školou povinné mělo zvládnout perfektně ovládat Word (formátování, odrážky a číslování, tabulky, záhlaví - zápatí, automatický obsah, vytváření formulářů ...), dalším krokem by měly být základy Excelu (efektivní používání buněk, podmíněná formátování, kontingenční tabulky a grafy, používání základních funkcí, třídění dat, importy a zpracování dat z jiných/externích zdrojů atp.). Zabrousil bych i do "tajů" maker.

To jsou dle mého názoru věci, které někdy využije každý člověk, ať bude dál studovat, nebo půjde zametat ulice.

Dále bych se zaměřil na bezpečnost na internetu a pokud by zbyl čas, tak na tvorbu jednoduchých osobních webovek, případně základy VBA v Excelu.

Klasické programování by mělo dle mého názoru ležet až na středních školách - dle specializace.

+1/−9
22.10.2017 13:08

P38a94v67e46l 19M56o88r83a36v91e57c 3472459962658

Promiňte, ale k čemu bude dobrá znalost jednoho konkrétního komerčního produktu jedné firmy (Word, Excel)? A shodou okolností toho, který v každé verzi výrazně překopává UI?

Než ty děti vyjdou ze školy, Word ani Excel už zde nebude. A pokud jo, hodně jiný.

+6/−1
22.10.2017 13:54

J80i18ř48í 19Z83ý18k61a 9749913151980

jde o nejrozšířenější kancelářský balík, jehož ovládání přejímají i konkurenční programy. A nejde o to vědět jak vypadá ikonka co obarvuje text, ale o to, aby se naučili psát text v nějaké struktuře, ideálně za pomocí stylů. Vědět, že k odsazování textu od kraje opravdu neslouží mezerník.

V Excelu opět nejde o to, aby člověk uměl používat konkrétní graf, ale o to, aby věděl z jakých dat jej vytvořit.

A je fakt jedno, jestli to provede v Office 2013, 2016, 2019 ... 2040, nebo třeba v LibreOffice.

A proč by to měl umět? Třeba kvůli životopisům. K sepsání reklamace, žádosti, či nějakého oficiálního dopisu (export do PDF -> email). Nebo k převodu svých sesbíraných kontaktů z jednoho typu mobilu do druhého. A pak se s tím setká samozřejmě v práci. Víte jak to lidi dnes diskvalifikuje, když se hlásí i třeba na mistra ve fabrice a neumí s Excelem?

+1/−3
22.10.2017 14:15

J75o22s16e39f 79P52a90r40d13u87s 6162414363367

Předbíháte :-) Absolventi ZŠ nebudou sepisovat životopis pro zaměstnavatele a určitě nebudou dělat mistry ve fabrice.

+2/0
22.10.2017 15:34

J94i19ř80í 24Z32ý19k16a 9959553501210

stejně tak nebudou programátory. Proto si myslím, že je kontraproduktivní učit všechna dítka ze ZŠ programovat. Mnohem lepší je je naučit základy práce na PC, to využijí všichni. A dle mého názoru k tomu patří i znalosti tvorby dokumentů a zpracování dat.

0/0
22.10.2017 15:40

J34o77s82e23f 75P30a74r40d20u79s 6762774963227

Vy to nechápete, se Scratchem si děti "hrají", s Wordem už moc ne a s Excelem, snad vyjma grafů, už vůbec ne. To už třeba PowerPoint je zajímavější. Cílem není udělat z nich programátory, ale spíš aby měly představu "co za tím je" a neznaly jen fejsbůk, instagram a pod.

+3/0
22.10.2017 15:56

J15o55s14e92f 77P74a75r21d82u87s 6972804593697

doplnění: Nic ve zlém. Asi ještě nemáte vlastní děti nebo ve vás vidí dobrý vzor a mají podobné vlastnosti jako vy. Zkuste si půjčit děti sousedů a zkuste ji vysvětlovat důležitost office aplikací, ukažte jim formátování, makra atd. A pak jim ukažte Scratch nebo Kodu, pokud ještě přijdou.

+2/0
22.10.2017 16:01

P95a92v79e65l 65M27o54r73a18v27e37c 3662419102268

Kdybyste nenapsal Word či Excel ale word / table processing program (abych si pod tím mohl představit třeba LibreOffice nebo 602 apod.), pak bych souhlasil. Ale 1 komerční produkt, to nee.

Já třeba s Excelem vůbec neumím, ale s LibreOffice Calc dost dobře. Takže dle vašeho kritéria bych dopadl bídně.

0/0
22.10.2017 16:49

M56i28c41h83a12e27l62a 12K12ř77í75ž45o23v94á 1937241945701

Ale tohle vše se člověk nejlépe naučí používáním dané věci. Takže by spíš bylo lepší, aby měli vypracovat stránkový referát (o čemkoliv) a odevzdat ho mailem, aby se učitel mohl podívat, jak je to naformátovaný a pak v hodině vypíchnout nejčastější nešvary. Nebo si třeba udělat prezentace na dané téma - naučí se mluvit před bandou lidí a seznámí se s programem. Učitel pak může hodnotit nejen zpracování tématu ale i vystupování konkrétního člověka.

0/0
24.10.2017 16:07

T14o44m27á98š 20H21e78t66m40e46r 9860657202424

Word? Excel? VBA? Vy jste k nám přiletěl z 90. let? Tenhle software jsem pár let nikoho používat neviděl a to pracuju v IT.

+2/−2
22.10.2017 14:17

J14i44ř85í 25Z24ý45k66a 9429693281690

asi máte pravdu, dnes stačí všem ke štěstí Fejsbůk, Tvítr a Instáč. Strukturovaně taktéž není potřeba psát, protože si 95% lidí vystačí s :-P ;-D ;-). Ještě bych zrušil tak půlku písmenek, protože je to fuška si všechny zapamatovat, obzvláště ta, ke kterým se vážou některá pravidla.

Excel také není potřeba, protože se data sbírají automatizovaně a je jen na těch divnolidech z IT, aby to fungovalo správně.

Vlastně ani ta práce není potřeba, vždyť se automaty zdaní a lidi se budou válet na podpoře.

+2/−4
22.10.2017 14:35

H34y57n96e22k 61Š12l35a31h32ů31n96e35k 4619323846339

Co to je za bláboly?

+2/−1
22.10.2017 15:03

J24i16ř19í 94Z78ý61k46a 9919223651260

pracujete s lidmi? Já ano, a bohužel velice často vidím, že nejsou schopni ani napsat vizuálně přívětivý životopis. Nejhorší na tom, že ani neví jak. Word používají zhruba jako bývalou T602. Potřebují dostat text do půlky stránky? Mezerník, mezerník, mezerník ... ti inteligentnější použijí alespoň klávesu Tab.

Stejně tak nejsou schopni ani základních operací s tabulkovým dokumentem. Data nejsou schopni vyhodnocovat, filtrovat, ale dokonce kolikrát ani najít.

PS: pokud se Vám něco nezdá, tak tohle je diskuze, tak se zapojte. Váš příspěvek je bohužel celkem nanicovatý.

+1/0
22.10.2017 15:38

J75i41ř30í 56Z22ý23k19a 9899533441820

když tak nad tím přemýšlím, tak by se na základce měla učit akorát práva. Práva na dávky, podpory, příspěvky, sebeurčení ...

0/−1
22.10.2017 14:37

J73o63s72e34f 84P97a16r18d34u92s 6392214523357

Nevztekejte se :-) S tím rozsahem znalostí (výše) máte pravdu, o detailech se dá jistě diskutovat. Ale s jistotou vám můžu říct, že děcka office nebaví a nechápou proč by to měly dělat. Pokud škola nemá podporu v rodičích, stejně nic nezmůže, protože to jsou je "teoretické blbosti". Takže situace je ještě horší než je v článku popsáno :-/ Okecat něco, zejména pro rodiče, je přece tak snadné.

+1/0
22.10.2017 15:40
Foto

J59a33n89a 72F21o14l10p94r84e59c88h12t73o84v22á 8520417408883

Souhlasím s Vámi a musím říct, že jsme sice malá škola, ale informatiku mají děti u nás od 4. třídy. Nejdřív se musí naučit úplné základy (ovládat klávesnici a její funkce, myš a psát alespoň čtyřmi prsty) a to na programu malování a Word. Dále vyhledávání na internetu. Většina dětí totiž umí jen šmatlat prstem po tabletu a PC nebo notebook vůbec neumí používat. Koncem 4. třídy se začnou seznamovat s Wordem, s ním pokračují až do 6. třídy, kdy si přibírají jednoduchou úpravu fotografií. Výstupy jsou referáty, drobné projekty. Následuje Power Point, prezentace a v 9. třídě Excel. Pro jejich potřebu jako běžných uživatelů tohle snad stačí, ne?

+2/0
22.10.2017 15:00

T41o55m31á53š 75V48e84l13e41m32a46n 4295765317613

naučit se základy formátování ok, to vše ostatní ale nedává smysl. Děti se potřebují naučit tolik, aby mohly dělat to co potřebují nebo využijí. VBA má smysl pro toho, kdo potřebuje automatizovat svou práci. Až vaše dítě bude přesypávat hromadu dat , ocení to. Pokud ho to ještě řadu let nečeká, chybí motivace. Vzhledem k tomu že u PC asi prosedíte taky většinu života nechápu že totéž chcete vnucovat už malým dětem.

+1/0
23.10.2017 6:33

P88e28t27r 41Z39a82s78k77o23č44i81l 2335312958809

Zrovna scratch je pro lidi, co nikdy reálně programovat nebudou, protože to je celý vizuální, tak se efektivně pracovat nedá. Tak je otázka, jestli to není spíš na škodu, nemusí přece programovat každý.

0/0
22.10.2017 12:36

L60u97k32a21s 93S13u11c46h95a72n29e95k 5636627233690

I nás v mládí učili programovat ve "vizuálním" Karlovi ... ne že bychom snad vizuálně skládali příkazy, ale vizuálně jsme viděli výsledek. Scratch jen umožňuje jednodušeji zapsat kód a předpřipraví vše potřebné pro cykly, podmínky atd. Žák se tak vyhne dilematu, zda počítač nedělá to co po něm chce proto, že to špatně sestavil nebo špatně napsal. V dřevních dobách program vyhodil sémantickou chybu až za běhu ... dnes vás na to upozorňuje editor už při psaní. Scratch není v tomhle smyslu nic jiného, než chytřejší editor kódu.

+1/0
22.10.2017 12:52

P34e52t32r 32Z34a24s97k58o57č62i77l 2185182938249

Scratch samozřejmě znám, ale jakožto profesionálnímu programátorovi, co programoval v BASICu od 8mi let, mi Scratch příjde při výuce jako slepá větev. Karel je něco úplně jiného než Scratch - Karel má pouze vizuální výstup programu. Ale program samotný je stále indentovaný textový programovací jazyk. Samotnému mi to připadá hloupé, ale za 50 let programování zatím nikdo nevymyslel lepší zápis programu než textový. Ono i čínské obrázkové písmo je vytlačováno textovým zápisem - latinkou (sémanticky angličtinou, ale to je fuk). Je otázka, jestli Scratch má jen ilustrovat programování plebsu (OK, tak ať), nebo jestli to považují za výukový krok na cestě k profesionalnímu programování (což IMO není).

0/0
22.10.2017 13:01

J63o17s59e71f 47P96a65r36d57u86s 6802314683207

Fajn, jste talent a využíváte ho i pro svou obživu a k tomu vám lze jen poblahopřát. Ale většina těch dětí nemá reálnou představu o programování a na něčem ji musí získat. A je lepší, když je neodrazují sémantické chyby při zápisu nebo třeba jen překlepy z přemíry horlivosti. Můžou takhle pochopit principy algoritmizace, kterou mohou využít i v jiných oblastech a může jim to pomoci i k pochopení matematiky a fyziky. Třeba vizuální simulací nějakých procesů. Scratch a další nejsou programy pro výuku vyššího programování, má to jen motivovat lidi a především děti k objevování a "odšpuntování" zvědavosti. Chtít po každém kdo se naučí Scratch, aby byl programátor je asi bláhové. Nesmíte to porovnávat podle sebe :-)

+3/0
22.10.2017 15:51

A86l24e24n98a 74E56l79i97á72š56o46v98á 3724621402358

Dnes i žáci a studenti raději hrají, než aby si namáhali mozky

+3/0
22.10.2017 12:26

T92o37m11a57s 64A87u13g90u75s72t68y25n 6747446521920

když jim dáváte zajímavé úkoly, to byste se divila, jak si rádi mozky namáhají :-P

+1/0
22.10.2017 17:13

T39o48m70á47š 62V18e42l46e44m64a43n 4125355477333

je to o motivaci. někdo se naučí programovat protože by chtěl jednou dělat hry, někdo se tak jako já naučí programovat protože je líný dělat věci ručně ;-)

0/0
23.10.2017 6:35

P13e95t32r 92G52o29l20i54c97h 6202337333127

Kdo nezvládá řešit slovní úlohy, ten v reálném světě nebude s největší pravděpodobností ani schopen programovat. Je to taková iluze, že se tím může živit každý.

+2/0
22.10.2017 11:56

J87o63s33e38f 14P52a69r34d90u91s 6712844943637

Ale nikdo přece neříká, že všichni se mají živit programováním. Navíc i to "programování" nemusí být jen o psaní abstraktního kódu. Například projekty typu KODU od MS nebo naše Karel a Baltík vedou děti k logickému myšlení a mohou fungovat i dřív než matematika (druhého stupně) a fyzika. A naopak můžou děti k matice a fyzice přitáhnout, protože ji mohou prakticky "potřebovat" při řešení programátorských úloh (ovlivňování chování postaviček a prostředí) a uvidí tak jejich smysl. A jak už bylo psáno níže, není tu žádný prostor k "okecávání".

+2/0
22.10.2017 12:16

A23l10e54n11a 64E37l48i64á29š52o51v98á 3734291932728

Jenom 2% populace zvládne programování

0/0
22.10.2017 12:27

M37a38t83ě40j 58L79a41n15g 6974810770986

Záleží čemu budeme říkat programování. Jestli tvorbě frontendu webových stránek a skriptování. Nebo pouzr backend a desktop aplikací.

Každá varianta má něco do sebe. Třeba lide kteří dnes dělají web. Většinou ani moc logicky nepřemýšlí (neplatí to samozřejmě o všech).

+2/0
22.10.2017 12:45

L22u13k59a18s 57S64u96c54h52a19n67e95k 5636327433800

Dovolím si nesouhlasit. Pokud náhodou nepatříte mezi ta vámi prezentovaná 2%, pak vám na krátkém příkladu dokáži, že to zvládnete i vy. Pravděpodobně máte děti ... nebo jste někdy někoho do něčeho zasvěcovala. Typickým příkladem v této oblasti je "mytí nádobí". Když se začíná vysvětlovat jak funguje programování, tak je dobré se optat jestli někdo umí mýt nádobí .. a aby popsal, jak se to dělá. Většina lidí začne "napustím vodu" ... přičemž už tohle je zásadní chyba. Pokud pomineme předchozí přípravné práce, je třeba napřed dřez zašpuntovat, jinak nám z něj voda vyteče. Když to vezmeme do důsledku, tak jste schopna své děti, případně kolegy, naučit nějaký pracovní postup ... a je lhostejno zda jde o vaření krupičné kaše nebo o plastiku vazu v koleni. Pořád je to jen sled událostí, které mají následovat a případné odbočky v případě konkrétních podmínek. Programování není v jádru o ničem jiném ... živím se tím už bezmála 30 let.

+6/0
22.10.2017 12:48

J86o15s78e50f 39P28a64r43d10u63s 6152424673497

Přesně tak. Jde jen o algoritmizaci - posloupnost příkazů nebo úkolů a nastavení, uvědomění si, vstupních podmínek s cílem dosažení nějakého nového stavu. To jsou běžné obecné činnosti, které člověk dělá dnes a denně. Jen je na ně dobré pohlédnout z trochu jiného úhlu a uvědomit si souvislosti.

+2/0
22.10.2017 15:32

O13n82d58ř49e52j 26Š92i42n50d18l31e48r 2297278696875

*za předpokladu, že děti jsou plně Turingovské - umí cykly a podmíněné skoky ;-D;-D;-D

0/0
22.10.2017 16:34

T76o35m45a60s 28A92u13g37u68s92t47y26n 6177926581640

programování zvládne každý a děti to hrozně baví. I ty méně nadané, jen jim musíte dávat adekvátní úlohy. Nesmíte si představovat programování v jave nebo jiném jazyku, ale prostě algoritmizaci...

+2/0
22.10.2017 17:12

O85n13d16ř84e46j 23Š79i27n87d53l63e69r 2287908986475

myslím že jste ten žert nepochopil ;-)

0/0
22.10.2017 19:07

T72o22m86a79s 95A17u31g20u79s31t79y58n 6787756341560

to byla reakce na vlákno, ne na Turingova

0/0
22.10.2017 22:08

V58e66n61d25u21l84a 51Ř62á54d28o72v73á 8383426192773

V 7. třídě na základce měli kluci informatiku a holky vaření... Na gymplu jsme byli rozděleni na 2 skupiny - všichni kluci a několik holek měli opravdu informatiku, ostatní holky měly poloslepého dědu před důchodem a informatika se to jen jmenovalo... Na VŠ jsme měli (celý ročník) jiného dědu před důchodem, co s kompem uměl asi jako my, a vrcholem bylo kreslení schémat ve wordu:-) Nikdy jsem nepochopila rozdílný přístup k holkám a klukům zrovna v informatice - ale snad se to už od mých školních let změnilo...

+6/0
22.10.2017 10:15

T93o10m52a94s 16A78u67g78u81s95t15y24n 6437316481210

To snad už je minulost. U nás mají informatiku samozřejmě všichni, do volitelné chodí kluci a holky půl na půl.

Taky u nás mají kluci i holky vařen, i dílny. A oblíbenost předmětu je v obojím podobná u kluků i holek.

+4/0
22.10.2017 10:20

O28n16d21ř60e38j 82Š36i86n70d34l34e76r 2437568806475

Jinak za smysluplnou vyuku programování na školách chválím. Učí to myslet. Musíte umět problém vstřebat, pochopit a rozložit ho na dílčí kroky. Přehlédnutí a chybné uvažování vám to neodpustí, okecat se to taky nedá. :-)

+3/0
22.10.2017 9:58

S22t12a63n77i33s39l50a78v 98K81r42e24j79c36a29r 6337796613554

Nu je otázkou zda se má s informatikou začínat už na prvním stupni zš, nebo by bylo smysluplnější od druhého stupně. Nakonec příkladem dnes může být Kalouskovo snižování finanční gramotnosti vyukou na základních školách.

0/−1
22.10.2017 10:09

O31n31d57ř49e21j 73Š64i34n81d54l89e45r 2357258676125

Rozhodně co nejdříve. Opakuji: Tady nejde jen o dovednost, ale o způsob jakým se rozvíjí schopnost myslet a analyzovat problémy. Rozhodně to považuji za důležitější než si jak básničku pamatovat "že Sámova říše".

S "informatikou" bych pak počkal klidně až na SŠ, bohužel ani tam jsem se s ní nesetkal. Což je docela ostuda.

+3/0
22.10.2017 10:12

T41o66m69a86s 87A65u41g61u55s49t21y17n 6437146101960

chce to na základní škole, střední je pozdě. Ne pro programování samotné, ale rozvoj intelektových schopností a umění řešit problém.

+2/0
22.10.2017 17:10

T81o10m58a25s 63A61u52g14u67s15t67y34n 6187466171980

to s tím Kalouskem jsem nepochopil, jak snižoval finanční gramotnost na základních školách?

+2/0
22.10.2017 10:21

O22n34d86ř65e19j 73Š66i65n89d95l93e70r 2627578896765

Už jen to, že se informatika stala synonymem pro "něco s počítačema" je ostuda a naprosté selhání vzdělávácího systému. Něco málo o teorii informace by měl znát každý.

+2/−1
22.10.2017 9:56

P53a92v63e34l 65D51v47o78ř24á65k 4295820960160

Nevím jestli by každý měl znát něco z teorie informace, to je obor aplikované matematiky a není to nic jednoduchého. Pokud jste myslel něco z informatiky tak s Vámi souhlasím ;-)

+1/0
22.10.2017 10:34

O53n18d41ř21e94j 19Š27i43n87d17l43e91r 2357678676805

Základní principy kódování, šifrování (a pak třeba frekvenční analýzy jako metody lámání šifer). Nějak zjednodušený koncept entropie atd. by nebyl problém vysvětlit a vzhledem k tomu, že to jsou věci, které v zásadě pohánějí náš svět a setkáváme se s nimi všude, by mohl znát každý.

0/−1
22.10.2017 10:50

P51a20v24e90l 79D24v82o81ř43á70k 4855180510530

Jistě, že by bylo krásné aby všichni už od 12 let chápali základy entropie a dokázali prolomit špatně zabezpečenou síť, ale obávám se že je to trošku nereálně. Úplně by stačilo aby PC uměli ovládat stejně jako facebook :)

+2/0
22.10.2017 14:53



Najdete na iDNES.cz