Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zkorodovala lana, soudí o trojské lávce odborníci. Kontrola je obtížná

Dva odborníci z Českého vysokého učení technického v Praze soudí, že pravděpodobnou příčinou sobotního zhroucení lávky v Troji bylo přetržení hlavních nosných ocelových lan, která zkorodovala. Objevit takový problém v tomto typu konstrukce podle nich však není snadné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R56a55d25i74m 62N35e91b32e63l 5286855519579

Objevili Ameriku!

0/0
21.12.2017 19:08

P44e70t94r 16K95n87ě67b62o20r96t 3291790

Co se stane s lávkou, když ji necháme na dešti?

Zkoroduje, vy tupci!

+3/0
5.12.2017 10:53

J42a13n 88C25h32l60á92d12e54k 8164381548455

Byla blbě navržená no... ale úkol splněn :-D

0/−1
5.12.2017 8:06

T64o12m26á34š 78Ž82i13t51n33ý 6751970541921

Naopak.

jednoduchá konstrukce, je to hned hotové - holt nezle čekat že to tu bude stejně dlouho jako Karlův most.

Před 10ti lety se to mělo rozebrat a repasovat. Dala by se nová lana, vyměnily poškozené panely... Za rok by byla nová a na dalších 25 let klid...

0/0
5.12.2017 9:44

O67t46a88k93a45r 27T55e81p92l87á43r48e94k 7349582541579

...průběžná zodpovědná údržba prodlouží životnost, ovšem náklady na repas by i před 10 lety byly "nestravitelné"...zavrhněme eurofondy, ty nás svazují...

+1/0
5.12.2017 18:47
Foto

J38a41n 49B69r41a84u51n 1388418243255

Stejně za všechno můžou bludné proudy.

0/0
5.12.2017 4:44

O38t18a37k89a69r 39T92e55p23l60á70r20e98k 7629702231829

...uložení nosných lan, laicky řečeno v "potrubí", neumožňovalo běžnou kontrolu,

zvlášť v části nad řekou, v průvěsu se mohla hromadit voda a pomalu-nekontrolovatelně "korodovat" nosná lana...spadlo by to brzy i bez, bohužel, zrovna přítomných 4 lidí...a pilíře-podpěry se naklonily a povolily ztrátou rozpětí-zpevnění mezi kotvením lan...část lan, po kterých voda jen stékala do nejnižších částí, budou

asi méně zkorodovaná, ne-li vůbec...v době výstavby u nás nebyla technika, která by připravila vyráběná lana na snížení-zamezení koroze...projekt progresivní a líbivý,

následná kontrola a údržba zanedbaná...

0/0
4.12.2017 21:37

M85a82r57e54k 95H75r46u65b15y 6327362601468

Pokud se 30 let kasle na udrzbu, nelze se nasledkum divit. Stejne jako s D1.

0/−1
4.12.2017 23:28

O65t13a13k39a53r 84T60e52p77l65á41r12e41k 7969672311509

...aspoň že to vydrželo 30 let,stavaři za bolševika měli velmi přísné normy...

...popřevratoví podnikatelé-firmy v mnoha případech neodvádějí zodpovědně své

zakázky, protože zakázka se "rozmělní" mezi spoustu spřátelených poddodavatelů

a vrcholová zodpovědnost není jen horkým bramborem, je totiž neodhalitelná...

...deklarovaná životnost nových liniových staveb (starou terminologií), prý 100let,ať silničních či železničních, je chlubení-oblbování...ale jsem optimista...

0/0
5.12.2017 18:42

R17o69m70a68n 51K58r66a70t41o42c89h34v64í17l 6656947766944

Přitom by stačilo udělat tam díry směrem dolů, aby ta voda odtékala.

0/0
5.12.2017 8:15

T66o17m68á19š 85Ž62i39t17n27ý 6251510641771

zas by tam přišla vzdušná vlhkost...

Spíš nerez lana a uvědomit si že životnost je omezená a po 25 -30 ti letech se to musí vyměnit.

0/0
5.12.2017 9:46

L78a44d64i25s65l89a77v 23P54í46s68a22ř52í70k 9273231573746

Most přes Golden Gate stojí přes 100 let, ale američané zřejmě věděli, jak konstruovat zavěšené mosty - teda před 100 lety.

0/0
5.12.2017 10:20

O17t64a11k11a23r 80T96e83p18l38á44r40e50k 7299762631219

...plný souhlas a obdiv...ale nosná lana jsou "viditelná" a pod stálou údržbou a

kontrolou...prý se nonstop "dokola" natírá...a přitom ovzduší je určitě agresivnější než v Praze...

0/0
5.12.2017 13:20

R89a10d91i10m 14N98e81b21e69l 5106955439909

Ke korozi je potřeba voda a kyslík, takže si myslím, že část lan které (pokud) byly trvale ve vodě budou méně zkorodované, než ty, které byly trvale ve vlhkém vzduchu.

0/0
21.12.2017 19:11

M21i92l68a49n 43R10o76u77s30e82k 7279818806486

Proč lávka spadla v době, kdy na ní byli pouze 4 lidé a počasí bylo celkem ustálené? K překročení kritického zatížení korozí oslabených lan zřejmě došlo vlivem tepelné roztažnost konstrukce.

Most je dlouhý 250 metrů a při té délce vlivem změny teploty o 1°C dojde k délkové změně o 4 mm.

V sobotu svítilo kolem poledne slunce. V nejbližší meteo stanici letiště Kbely stoupala přízemní teplota vzduchu od 8:00 do 12:00 z -3°C na 7°C. Od 12:00 h nastal během 2 hodin pokles o 7°C. Vlivem slunečního záření ale teplota konstrukce musela vzrůst daleko více. Dá se odhadnout, že konstrukce se musela vyrovnat se změnou délky cca 40mm. Při ohřevu dojde ke zvětšení průhybu a tím i k poklesu napětí. Při smršťování konstrukce pak zřejmě napětí v lanech překročilo kritickou mez a došlo k havárii.

Konstrukce lávky je sice laciná ale z hlediska odolnosti naprosto nevhodná.

Mám pocit, že podobná lávka byla stavěna také na Berounce a bylo při tom hodně problémů.

+1/−2
4.12.2017 17:57
Foto

J77i23ř95í 48D45v87o59ř37á23k 5655749130658

S tepelnou dilatací zjevně nikdo nepočítal.Obzvláště pokud býval v době existence lávky rozdíl mezi letní a zimní teplotou zhruba 60 stupňů.

0/−3
4.12.2017 18:49

L29u88b53o79š 10T49i26c27h50ý 3717108854753

Dilatační pohyby nebudou u tohoto typu konstrukce zásadní problém. Při vyšších teplotách se most prodlouží a mostovka poklesne, při nižších se naopak mostovka zkrátí a zvedne. Dokud to vydrží kabely.

+2/0
4.12.2017 19:01

T85o43m68á26š 73Ž27i33t60n13ý 6961730611601

ale rozjedou se spáry a nateče tam.

0/0
5.12.2017 9:47

O54t41a83k79a12r 73T40e44p57l87á76r13e26k 7419632301369

...dilatací jsou spáry mezi jednotlivými nosnými díly mostovky cca 2,50 m...

0/0
5.12.2017 18:50

R51o94m62a68n 11K25r67a96t91o57c78h14v25í90l 6796287496944

Nejbližší meteo stanice je až ve Kbelích?

0/0
5.12.2017 8:17

Š83á42r70k68a 35M54a41t38y54á91š23o57v85á 1681395752559

třeba to načala vichřice Herwart....pak to byla otázka času,kdy to žuchne....

0/0
5.12.2017 9:08

J77a97r91o52s26l25a82v 20K26a60d39l42e95c 5951839762461

Tak snad nespadne i ten brácha v Nymburku, to už by snad neokecali zanedbanou údržbu po konci životnosti.

0/0
4.12.2017 17:43

Z79d86e64n81ě68k 17B36e72r70á74n82e43k 2718205746482

Je to jako v Česku hodně podobných katastrof - nikdo za nic neodpovídá a nikdo za nic nemůže. Údajně je kontrola lan obtížná, nemožná. Faktura ale za tuto kontrolu a následná platba jistě byla nejen možná, ale jistá!

0/−1
4.12.2017 17:27

M45i11c30h56a51l 67M27a87l58ý 5192934129953

Tak Zdendo jak bys zkontroloval lano zabetonované do betonového panelu?

+2/0
4.12.2017 18:00

T57o94m39á80š 48Ž88i51t20n72ý 6191900641781

ono je v kanálu takže ensoskop by tam poslat šel. Alternativně lze do lana pouštět proud a měřit. Když začne stoupat odpor, něco je blbě.

Jo, jsou to složité metody, neříkám že všechny použitelné v konkrétním případě - ale jde to.

+1/0
5.12.2017 9:49
Foto

J54a50n98a 75K54o50z63á92k60o94v63á 29V93o21l69r76á32b59o23v34á 9763224785531

Omlouvám se, jsem laik, ale nemůže tam svoji hru hrát i podemletí podpěrných piliřů (či jak se to jmenuje) při povodních 2002. Když si vezmu sílu vody, která se valila horem dolem... Všichni mluví jen o lanech, ale co základna?

+1/−2
4.12.2017 17:19

Z62d32e31n33ě37k 71B90e38r90á71n22e75k 2888815636532

A co osud?? ;-D

0/0
4.12.2017 17:28
Foto

J47a12n95a 10K74o60z54á76k80o43v50á 58V77o40l12r42á70b55o23v32á 9283404655881

Já jsem laik, vy zdá se - odborník. Prosím tedy o vysvětlení, proč lana ano, pilíře ne. Fakt to chci pochopit.

+1/0
4.12.2017 17:47

M13i34c37h31a97l 92M87a50l95ý 5682854749253

Protože lana jsou z rezivějícího železa, kdežto pilíře z masivního betonu, kotvené hluboko do dna řeky?

0/0
4.12.2017 17:54
Foto

J78a77n12a 76K53o51z92á31k42o60v60á 69V79o15l43r68á40b34o17v45á 9173954505321

Jo, beru. Když se podívám na fotky, tak ten beton asi bude ukotvený někam hluboko, na něm ale stojí pilíř, který je k tomu betonu nějak přidělaný a nyní je nakloněný, takže se to hnulo před pádem vršku, nebo toto bylo prvotní "hnutí" a díky tomu spadl vršek?

+2/0
4.12.2017 18:00

M33i77c86h55a98l 62M18a53l36ý 5262904769213

Pilíř je monolitická konstrukce ze základů v řece až nahoru. Ke zlomení pilířů došlo proto, že po přetržení lan někde nad řekou a pádu mostu byly vystaveny silným bočním silám, na které nebyly dimenzovány.

+1/0
4.12.2017 18:08
Foto

J55a73n87a 71K66o70z72á76k60o27v87á 54V80o64l43r78á38b17o82v37á 9783534745641

OK, je mně to jasné. Děkuji.

0/0
4.12.2017 18:17

P47e31t79r 52N17o42v63o23t65n57y 1841600281

Piliře se nezlomily, pouze se trochu víc ohnuly v místech, kde by měly být normálně pohyblivé(kloub).

+1/0
4.12.2017 19:27

M73a49r34e76k 55Š71i60m98o11n 2284967738738

Základna se ale nepohnula. Zlomila se až potom, co praskla lávka. Podemletí zde nebylo. Ovšem v době povodní 2002 byla lávka pod vodou a prý do ní narazil plovoucí kontejner na odpad. Mohl zavinit nějaké zatékání vlhkosti.

0/0
4.12.2017 18:29

P96e18t18r 49D41r11a97p33a34l 3455908303685

podobnou lávku (sice ne takového rozpětí, ale obdobné kostrukce) jsme měli také. při povodních došlo k posunutí jednoho pilíře, lávka se prověsila, ale sloužila dál ještě dalších 15 let, než byla nahrazena novou. problém tedy nevidím v podpůrných konstrukcích, ale opravdu v nosných lanech

0/0
5.12.2017 10:59

J27i63ř73í 87S33o79u82č59e64k 5676577599329

Dovolím si to shrnout:

1. Mnohými diskutéry kritizovaná soudní znalkyně měla pravdu, zkorodovala lana.

2. Kritizovaná soudní znalkyně měla pravdu, když říkala, že problém je v komunikaci mezi správcem a městem, protože vyšlo na povrch, že už v roce 2011 byl špatný stav mostu známý.

3. Ve světle těchto informací se zdá, že následné kontroly byl prováděné tak, aby jimi lávka prošla. Což opět koresponduje se slovy soudní znalkyně, která poukazovala na to, že kdyby od správce vzešel podnět k uzavření mostu z důvodu nepříznivých výsledků kontroly, svěřilo by město kontrolu jiné firmě.

+7/0
4.12.2017 17:07

J81a24k64u45b 13S81t77a42n45ě54k 8150266254821

1) to je stále domněnka, lávka stále leží ve Vltavě a bud převezena do Trojské betonárky k dalšímu zkoumaní a nalezení příčiny. Pokud někdo bez toho, aniž by provedl ohledání a průzkum, vynáší definitivní soudy, není to znalec ale pitomec.

2) Správcem je TSK vlastněná městem, problém nebyl v komunikaci, ale odkládaní problému

3) bez znalosti příčiny zhroucení jen spekulace. Pochybuji, že by PENTEX falšoval výsledky

+2/−1
4.12.2017 17:20

J61a94r48o14s43l56a85v 53K95a34d22l94e27c 5901249412501

V roce 2011 byl stav lan dle diagnostiky havarijní... jak to, že nebyly vyměněny? Jak to, že byla lávka ponechána v provozu jen s kosmetickými úpravami. Odborníku je jasné u takovéto konstrukce, kde je hlavní problém.

0/0
4.12.2017 17:46

J59a88k18u29b 82S67t87a42n18ě51k 8360816184681

Ta lávka měla být už 5 let dole, to je to odkládání problému, o kterém vědělo jak město, tak TSK. Zda příčinou byla koroze nebo něco jiného teď opravdu s jistotou nikdo neví. I projektant se vyjadřuje v tomto smyslu. Je potřeba počkat, až proběhne ohledání, do té doby můžeme jen spekulovat. Dle zveřejněných informací by nebyl ani tak problém s korozí jako s diletantstvím odpovědných za provoz (město a TSK).

+1/0
4.12.2017 17:52

J71a17r95o31s64l26a62v 24Š12i46m38á28č39e32k 6184647869288

K bodu 1) Krátce po pádu otiskl tento plátek rozhovor se soudní znalkyní. Otázku koroze tam uvedli slovy "Pošvářová odhaduje". To nevypadá na definitivní soud.

K bodu 3) PENTEX nemusí nic falšovat - "Přiznal ale (jednatel Václav Hvízdal), že nikdy nedošlo k detailnímu prověření kvality hlavních závěsných lan".

0/0
4.12.2017 18:07

P13a14v54e36l 16K63ř77í36ž 8597711340159

k bodu 1. - čím jiným než lany by to také mohlo být, že? Zvlášť když je o tom psáno ve zprávě. Ty dva ostatní - to je přesně ten generál po boji... Ono kritizovat je mnohem lehčí než dělat rozhodnutí.

0/0
4.12.2017 19:24

K58a70r86e65l 50N86e30d69o58p25i87l 7448866719904

Ja myslel, ze ta lana zrezla a ona pritom zkorodovala.

0/0
4.12.2017 17:03

M64i37c64h33a53l 64Z18e78l14e23n44k10a 3425524389651

Pokud nelze zkontrolovat stav lan, která mohou být poškozována korozí, tak je na vině mizerný návrh konstrukce.

+4/−1
4.12.2017 16:59

P89e89t96r 86F66o40c73h81t 1304437275682

Konstrukce měla plánovanou životnost 30 let , čili je těžko chybou konstrukce že spadla po 35 letech

+2/−2
4.12.2017 17:08

M86i25c20h49a44l 71M23a97l94ý 5472804499503

Souhlas, ale je spousta staveb, které přesluhují. Tady se mělo nějak vědět, že těch 30 let je opravdu odstrý a vážně míněný limit díky životnosti lan.

+2/0
4.12.2017 17:38

J90a81k52u16b 85S87t26a30n59ě96k 8530886834331

Navíc lávka 2x prošla povodněmi, které ji na životnosti určitě nepřidaly...

+1/0
4.12.2017 17:44

J33a63r82o13s19l47a48v 91K87a12d93l65e69c 5391399702521

Nemáte pravdu, protože pokud je nějaká životnost, pak se musí udělat důsledná diagnostika a rekonstrukce, která zejména spočívá ve výměně lan nebo zboření.

+2/0
4.12.2017 17:41

M19i56c46h75a58l 31Z75e43l54e10n47k37a 3285654609591

I v průběhu deklarované životnosti by měla být ocelová lana kontrolovatelná.

Zvláště v podmínkách, které korozi jen nahrávají. Kdo někdy viděl třeba bezpečnostní ohradníky v okolí lomů tvořené ocelovými lany po deseti letech, bude vědět o čem je řeč.

0/0
4.12.2017 18:10

M47a88r44e21k 43H70r12u11b98y 6927492211308

Treba se ta lana mela preventivne vymenit uz pred koncem zivotnosti?

Protoze 5 pet po ukonceni se tak nejak dala havarie cekat ;-)

0/0
4.12.2017 23:22

R28a85d90k88a 53J44o41h47n57o74v42á 4174681645

156 nosných lan, nebo jen velká část z nich zkorodovalo najednou ??? Vždyť stupeň bezpečnosti musel počítat u hlavní nosné konstrukce s koeficientem cca 2.

Proč lana nebyla v chráničkách odolných proti rozlomení, zainjektovaných cementem nebo mazivem? To by "odborníci" měli vysvětlit.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Trojsk%C3%A1_l%C3%A1vka

+2/0
4.12.2017 16:52







Najdete na iDNES.cz