Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stav po povodních se mnou nikdo neřešil, říká projektant zřícené lávky

Konstrukci trojské lávky, která se o víkendu zřítila, navrhl projektant Jiří Stráský z Brna. Další zásahy s ním však od jejího zprovoznění v roce 1984 nikdo nekonzultoval, a to ani po ničivých povodních v roce 2002. „Plošná výměna stejně konstruovaných lávek je neopodstatněná,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J50a86n 29M66o67r81a26v47a 8419509199686

Žvanil: ..."Socialistická pracovní morálka byla poněkud volnější. Polovina lidí byla místo na stavbě v hospodě, podnik plný lidí v montérkách nebyl nic zvláštního. Stavělose na úrovni tehdejších technologií a kontroly,"...

Místo odkazování na dělníky v hospodě ať doloží jaký "Plán údržby a kontrol" - pokud vůbec nějaký - zpracoval a předal jako součást projektové dokumentace. Z dosavadních zpráv zatím vyplývá, že tu lávku nikdo pořádně nekontroloval, protože "odpovědní" tvrdí, že buď nevěděli jak nebo že to prostě kontrolovat nešlo.

"Plán údržby a kontrol" je nejdůležitější dokument a přitom se zdá, že neexistoval vůbec...

0/−1
8.12.2017 20:52

P90e33t97r 33S82u61c63h62ý 1108469844886

Plán údržby a kontrol rozhodně není standardně vydáván a spousta staveb jej nemá ( z toho období kdy vznikla lávka určitě přes 50%).

Záleží co měl projektant ve smlouvě - právě tam se totiž píše i požadavek na plán údržby, pokud to ve smlouvě uvedeno není, tak se nevypracovává (není ve smlouvě = firma by to dělala zdarma, protože investor to nezaplatí).

0/0
9.12.2017 16:33

J18a69n 39K82o93v32á82ř 8694921279287

Smutné je, že na opravu mostů nejsou peníze, ale na to, aby vznikaly nesmyslné ostrůvky uprostřed silnic v obcích, na to peníze jsou. V poslední době je toho čím dál víc. Lidi si asi na přechodu potřebují uprostřed odpočinout.

0/−3
6.12.2017 6:00

P20e35t96r 39S41u37c13h15ý 1648549504766

Tak zrovna ty ostrůvky mají rozhodně větší smysl ...... mnohem více lidí je usmrceno autem na přechodu než vlivem spadnuté lávky. ...... a ono kdyby lidé jezdili opravdu 50km /h, tak by ty ostrůvky ani nevznikaly. Mám cca 50m od domu silnici, kde je 60km/h, ale běžně se po ní jezdí i 100km/h .... jak jinak ty řidiče donutit, aby tam jeli pomaleji? (pokud nevidím žádné auto a začnu přecházet, tak než dojdu na druhou stranu cesty, tak ze zatáčky vyjede auto které při vstupu na přechod ještě nebylo vidět - za poslední 3 roky co na tom místě bydlím už na tom přechodě byly 2 nehody s chodcem, z toho jedna smrtelná)

P.S. záleží na tom, jak je ten ostrůvek navržen, ale vím i o místech ( v brně), kde je ostrůvek kterů se dá objet bez problému rychlostí 50km/h, ale přesto si někteří stěžují že kvůli němu musí brzdit - ale o to jde ne, aaby jeli 50 a ne 80 )

0/0
9.12.2017 16:39

M54i96c71h87a72l 15M28o67u13c12h39a 8585965520434

Čistě laická úvaha - lana jsou/byla uložena v nějakých kanálcích té betonové konstrukce, resp. ta na lana byla navlečena "jako korálky". Proti běžným povětrnostním vlivům jsou lana dobře chráněna, ovšem při povodních se část lávky ocitla pod hladinou Vltavy. Nemohla se tak voda dostat do lanových kanálů, kde se tak postupně vytvořily ideální podmínky pro korozi? Lana prostě uhnila a při poklesu teplot se vlivem smrštění material zvýšilo pnutí a korozí narušená lana to nevydržela?

0/0
5.12.2017 22:10

J18i66ř48í 74L72i14e86t96a85v32e31c 8353969413299

Rád bych reagoval, ale jsem naprosto stejný laik jako vy.

+1/0
5.12.2017 23:54

P44a67v91e83l 84D32o43l20a64n74s59k25ý 9187959486418

Celkem lze souhlasit, jenom ne s tím, že lana jsou dobře chráněna proti běžným povětrnostním vlivům...stačí malá netěsnost, trhlina v betonu, a prostup atmosféry betonem se exponenciálně zrychluje, takže koroze se zrychlí i bez povodní.

Ten pokles teploty mi taky sedí na ten poslední impuls pro havárii...

+1/0
6.12.2017 1:03

P87e93t60r 95S96u15c74h13ý 1508209744126

Nevím jak se stavělo v té době, ale vždy se předpjatá lana dávají do plastových trubek. Většinou se jedná o svazek lan, které jsou vsunuty v plastovém kanálku a volný prostor mezi lanem a kanálkem je vyplněn vazelínou. Do kanálku se voda může dostat pouze na koncích , kde jsou lana upevněna ke konstrukci, ale tomu by měla zabránit vazelína.

P.S. jednorázové zaplavení by ani tak nemělo v žádném případě vadit - při železobetonu se také výztuž zalívá betonem, který obsahuje velké množství vody, které se naplno vytratí až cca po měsíci.

0/0
9.12.2017 16:50

P50e82t92r 70S71u81c94h89ý 1148679574306

P.P.S. mám obor pozemní stavby, ne přímo statiku, tak si nejsem jistý na 100%, ale předpokládám, že se jedná o předpjatá lana.

0/0
9.12.2017 16:54
Foto

J74a56n 83B10r23a88u78n 1118478893425

Tak to vidíš Hano, polámalo se ti lano....

0/0
5.12.2017 20:45

J40o46z44e32f38a 91N88o43v74a57k41o69v80a 7816885520354

Letos jsem byla na dovolené v Holandsku a tam maji mnohem vice lavek a casto i mnohem starsi, a nic jim tam nepada...

0/−1
5.12.2017 20:19

M10i57l36a30n 46N40ě30m50e31c 1745890606416

Vy jste strávila dovolenou studiem tamních statistik? :)))

0/0
5.12.2017 20:44

J72o63z59e49f61a 33N36o59v66a96k25o34v81a 7716435850124

Zaptala jsem se sestry, ktera tam zije uz leta...

0/0
5.12.2017 21:55

M28i34l46a52n 10N89ě63m22e92c 1165240806166

Heleďte, já žiju léta v Praze a kdybyste se mě zeptala na x věcí, jestli se tu dějou, tak si klidně nevzpomenu na nic :)

0/0
5.12.2017 22:15

J27i98ř81í 42L83i76e20t41a29v64e25c 8743439593209

Moje dcery žijí v Austrálii, ale o lávkách vědí prd.

0/0
5.12.2017 23:58

J95i63ř67í 85L63i29e56t64a24v88e72c 8733949373689

Pepičko, nechci se zastávat tohoto státu, ale tahle lávka byla první, která spadla. Ano - něco spadlo i v minulosti, ale to bylo při výstavbě nebo rekonstrukci.

0/0
5.12.2017 23:56

A27l22e78x59a79n26d51r 49Š87í66r 5751700973

Nojo, jenže o téhle bylo v březnu 2016 prohlášeno, žje její stav je špatný a rychle se zhoršuje, takže nejpozději do 5 let spadne. Viz: https://1gr.cz/data/soubory/domaci/22A171202_HELL_004_USNESEN_RADY_HMP_.PDF

A že je potřena urychleně zahájit práce na její "rekonstrukci, resp. změnu nosné konstrukce", = strhnout a postavit novou. V Nizozemsku zřejmě nečekají se založenýma rukama (Krnáčová, Dolínek), jestli ta lávka skutečně během 5 let spadne. A ejhle ona opravdu spadla a "to je velké překvapení, vůbec netušíme proč" (Krnáčová).

0/0
6.12.2017 11:05

P69a30v76e66l 39Š53v26a39r47c37e26r 1860708432667

Jen je otázka, kolik je v provozu mostů s obdobným posouzením stavu..

0/0
6.12.2017 15:15

P53e21t12r 24M13u60d46r12o95c83h 9791927532241

V Chebu byval jeden most pres Ohri, pro pesi i auta, pomerne frekventovany. Asi pred 10 lety ho nahradili novym, protoze puvodni dosluhoval. Puvodni postavili jako provizorni Americane pri osvobozeni Chebu.

Kez bychom staveli takove provizorni mosty...

+4/0
5.12.2017 20:16

J78i29r87k58a 57K94o93c21m15a44n 3518204384

Nakonec to dopadne tak, že za to může jen a jen ta protivná lávka a pak už nikdo. Hlavně, že Dolínek, Čižinský, dozorčí rada a ředitel TSK zůstanou na současných pozicích. Zraněným dají pár korun z veřejných prostředků a třeba si i odměny vyplatí za to, jak to pěkně vyšetřili, odklidili, uklidili ... a budou v klidu, dokud zase někde něco nespadne.

+2/−3
5.12.2017 20:03
Foto

K78a84r61e71l 18M82á83d94l76e 6634601664473

Jezdil jsem tam na kole dost pravidelně, v jednom čase i denně, když jsem dělal v Kobylisích. Ta lávka vypadala tak subtilně, že bych měl asi hodně stažené půlky, kdybych tam měl najet s vejtřaskou dělat zatěžkávací zkoušku.

Jinak co si vybavuju - není to zase tak dlouho, co se tam dělala nějaká generální oprava. Sice za provozu, ale jedna půlka mostu byla vždycky zavřená a do hloubky vydlabaná.

0/0
5.12.2017 19:51

M32i27c80h82a58l 59M72o25u68c17h38a 8385235480724

Nojo, generální oprava ale spočívala ve výměně toho pochozího betonu, opravy pláště a natření zábradlí. Ale nosná lana zůstala ukrytá v té betonové konstrukci.

+1/0
5.12.2017 22:12

A42l15e67š 72A92d31a66m 7270430218719

Při projektování se musí počítat s údržbou a kontrolou stavu. Pokud správci říkali, že hlavní lana nešlo bez zásahu pořádně zkontrolovat, tak buď projektant navrhl stavbu s obtížnou údržbou a kontrolou, nebo správce nemluví pravdu.

+4/0
5.12.2017 19:43

J20i68r28i 11O65s36v91a19l71d 2755404326847

Ne, tak jak jste si myslel to nefunguje. Vy s projektováním nemáte nic společného a jen tak střílíte, že?

+1/−2
5.12.2017 19:59

P91e47t23r 20N77o33v43á93k 1435217622715

Kontrolu lán provedla Státní zkušebna v roce 2010 a konstatovala, že lana jsou silně zkorodovaná... O dva roky později byla lávka při povodni zaplavena...

+2/0
5.12.2017 20:18

J94a87r73o26s64l10a46v 70K86a48d13l95e66c 5511119462141

A to byla jen diagnostika bez hlubší kontroly.

0/0
5.12.2017 20:44

P75e95t12r 81N82o80v54á18k 1565497202775

Nikoliv dělalo se snímkování pomocí ultrazvuku.

0/0
5.12.2017 21:34

P76e76t57r 64N39o69v47o28t91n17y 1741920611

2013 byla povodeň a lávka myslím pod vodou nebyla.

0/0
5.12.2017 20:52

P96e52t44r 26N53o35v31á96k 1895677242605

Ano bylo to roku 2013 a části lávky byly zaplaveny.

0/0
5.12.2017 21:55

A88l22e17x28a18n18d60r 35Š91í20r 5711550403

No hlavně povodeň byla 2002, průtok 5 300 m3/s, a lávka byla pár metrů pod vodou.

0/0
6.12.2017 11:09

J36a80r62o28s21l67a31v 18K30a84d37l20e90c 5131239882801

Lávka byla za hranicí životnosti a neměla tudíž být bez řádné diagnostiky používána.

0/0
5.12.2017 20:42

J85o18z42e14f50a 56N40o98v83a98k24o66v68a 7866795870844

Ja doporucuju nove lavky projektovat tak, aby se vzdy jednalo o 2 nezavisla premosteni. Kdyz se bude opravovat jedno, druhe bude stale dostupne pro provoz..

0/0
5.12.2017 19:09

M26i54l67a78n 78N98ě92m51e67c 1375780186266

A jako bonus to bude dvakrát dražší :)

+4/0
5.12.2017 19:27

J14o47z46e21f34a 62N22o36v85a34k32o28v36a 7686165500604

Jako ze architekt bude muset 2x vice rysovat?

0/0
5.12.2017 19:32

M97i56l31a16n 85N67ě30m12e17c 1195490616816

Něco takového ještě žádnou stavbu dvakrát nezdražilo. Ale možná bude muset někdo jiný dvakrát víc stavět a to už by mohlo :)

0/0
5.12.2017 19:40

J29o61z89e67f93a 76N30o57v61a27k75o58v40a 7306455590514

Rozumim, dalnicni most je vzdy 4x drazsi, nez most s jednim pruhem a semafory..

0/0
5.12.2017 20:12

M39i85l11a17n 39N31ě86m20e27c 1785260186266

Buď nerozumíte, nebo si odporujete.

0/0
5.12.2017 20:15

J53o72z73e13f15a 69N38o67v74a38k30o13v45a 7396555570554

Tak otazka zni, zda 2 mosty, kazdy s jednim pruhem, jsou stejne drahe jako jeden most se 2 pruhy.. (kdy je mozne jeden pruh odstavit pro rekonstrukci a druhy nechat v provozu)

0/0
5.12.2017 21:58

M47i84l52a64n 78N62ě60m74e88c 1395130576756

Dva mosty po jednom pruhu jsou samozřejmě dražší než jeden dvoupruhový.

0/0
5.12.2017 22:12

M97i14c48h44a72l 13Z83e36l25e74n30k83a 3645574799131

Teď si na té lávce představte školní výlet :-(.

+1/0
5.12.2017 18:53

P92e90t41r 61N71o40v40o65t61n74y 1191220381

Na této už těžko. :-)

+4/0
5.12.2017 18:58

L25a40d34i20s97l40a26v 63P10í66s52a72ř28í32k 9193311803236

A le co školní výlet, přestavte si, kdby po ní šla stranická a vládní delegace. Rizik v životě je vůbec nejvíc, když nechcete riskovat, je lépe nežít.

0/0
5.12.2017 21:22

A15l80e70š 95K47o71ž94í14š67e72k 2827827975923

"konstrukce byla po povodních zatěžována vaky s vodou" - proč sebedestrukci toho paskvilu ještě neurychlitRv

0/−13
5.12.2017 18:35

D70a97v98i44d 95H72i66l26l63e 9492924344888

Evidentne jste statik, projektant, technolog a tlučhuba, protože o tom víte kulové je lepší se neprojevovat, akorát ze sebe delate hlupáka.

+11/0
5.12.2017 18:43

T88o52m17á30š 44Z80e60m14a41n 3665298914625

Pravdu mají ti, kteří tvrdí, že i most, který nejde realisticky udržovat nebo dokonce kontrolovat, je špatně navržený byť by v novém stavu vydržel XX náklaďáků.

+2/−2
5.12.2017 18:26

A24l93o72i53s 80M27a68ň58a12s 2302326749359

"realisticky udržovat" je super pojem, ale mezi projektanty se nějak neuchytil. Každý ing. zodpovědný za návrh a realizaci stavby se zase dozvěděl něco nového. ;-D

pardon a omluva všem ekonomům, kterým bohužel taky přisoudili titul ing.

0/0
5.12.2017 22:06

M17i56c87h27a31l 12R23e81j16z60e59k 5516477115461

Mne vy jen zajimalo jestli se nekde najde nejake video padu lavky. Dneska jsou kamery prakticky vsude, ale kdyz o neco jde, tak najednou nejsou. Viz Triska.

+2/−1
5.12.2017 18:22

J87a38r41o79m51í42r 58F72o53b19e67r 3748651394857

Jako národ hrozně tloustneme.

Kdysi to uneslo 38 náklaďáku a nyni to spadne pod čtyřma lidma.....

+21/−1
5.12.2017 18:16

P32e84t55r 19N72o14v25á24k 8455269780

každá konstrukce stavby by měla být posuzována včetně smysluplných reálných nákladů na provoz, diagnostiku stavu a údržbu!!

+1/0
5.12.2017 18:16

M80i18c42h23a12l 42Ř25e31z70n72í88č51e33k 1911588827440

a jak do toho zahrnete lidskou blbost? Zase se potvrdilo, ze zanedbana nebo neodborna udrzba se muze dost prodrazit.

+2/0
5.12.2017 18:27







Najdete na iDNES.cz