Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Starosta Nymburku uzavřel lávku stejné konstrukce, jako spadla v Troji

Ve středočeském Nymburku odpoledne uzavřeli lávku přes Labe, která je totožné konstrukce a od stejného projektanta jako zřícená lávka v Praze-Troji. Podle prvotního zjištění policie má lávka pravděpodobně systémovou konstrukční chybu, při které dochází ke korozi předpínacích lan.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P96a35t28r52i40k 41E67g59e33r 2888660479151

Hamburk - Hamburku nikoliv Hamburka takže asi tak!

0/0
14.12.2017 6:37

D23a86l98i40b39o70r 43V38o24t47r19u29b53a 6248971411905

Nymburk není Hamburg

0/0
14.12.2017 7:10

H40a43n33a 25P71r76o18k86o59p32o68v43á 8639660393301

Obdivuji vaši bohorovnost ;-) - ale pravdu nemáte.

Cituji:

"Dále kolísají jména zakončená na -ík, jako Mělník, Braník, Rakovník, Lipník (2. p. Mělníku i Mělníka, Braníku i Braníka, Rakovníku i Rakovníka, Lipníku i Lipníka), a některá jména zakončená na -štejn, -berg, -perk, -burk, -purk (Rabštejn, Heidelberg, Kašperk, HAMBURK, Prešpurk – 2. p. Rabštejnu i Rabštejna, Heidelbergu i Heidelberga, Kašperkui Kašperka, HAMBURKU i HAMBURKA, Prešpurku i Prešpurka). Ve většině případů je jeden či druhý tvar u konkrétního jména frekventovanější nebo stylově příznakový a může se lišit i v závislosti na tom, zda mluvčí z daného místa pochází apod. (častější je např. 2. p. Hamburku, Heidelbergu, ale Nymburka, Rabštejna).

(http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=360#nadpis3)

0/0
15.12.2017 11:23

I12v92o 16Č69á39n 5318553

Výborně.:-) Děkuji.:-) A jak se nám to tu rozjelo...

0/0
16.12.2017 1:03

I85v81o 87Č18á32n 5868273

Do Nymburka a v Nymburce je správně, lokální úzus, i to s -ku na konci je samozřejmě dobře, jenže to v Nymburce nikdo neřekne, nám to prostě nezní, resp. to zní tvrdě. Hamburk neřeším.

+1/0
16.12.2017 1:05

H68a27n42a 58P35r13o80k97o25p31o32v52á 8209200693801

Jo... Jenže tady otázka ani tak nezní, jak to řeknou nebo neřeknou v Nymburce - tady se opakují výkřiky, že jedině tak (nebo onak) je správně a tak se to musí napsat! Ne, naopak je právem mluvčího/autora, který tvar zvolí - totiž jak to on sám cítí... - jestliže tedy v jazyce existuje variantnost.

A při tom samozřejmě je fajn, když se doplní informace, že frekventovanější je jiná varianta a že místní by to takhle nikdy nikdy nikdy neřekli (obecně mě na diskusích právě tohle baví - to něco navíc, nějaké rozšíření obzorů). Vadí mi ale striktní vnucování "té jediné pravdy"...

0/0
16.12.2017 14:40

I82v51o 88Č33á22n 5158353

Dobře. Všichni cizí řeknou v Nymburku, poučení už ne... takhle poznáme cizáka...

Já díky tomu vím, že ve Žďáře nebo v Mostě, takže z respektu a ohleduplnosti k místním, abych je nedráždil, to pak sám také používám, když už to vím... a myslím, že do Chrudimě, i když bych jako cizí řekl do Chrudimi...

0/0
16.12.2017 16:23

H31a10n19a 87P46r42o82k68o84p10o42v63á 8509110153411

A já třeba do Nymburku neřeknu, stejně jako neřeknu do Mělníku (i když tady neřeknu pravděpodobně ani do Mělníka, nýbrž na Mělník :-) - naproti tomu ve Žďáře si nejsem jistá, jestli bych řekla, a do Chrudimě už mi nejde přes pysky vůbec.

A opravdu myslíte, že je třeba se přizpůsobovat místním za každou cenu, i když to tak sám necítím a neříká se mi to tak dobře - "abych je nedráždil"? Neměly by respekt a ohleduplnost být oboustranné? Nebo "cizáci", jak jste je tak hezky, roztomile nazval ;-), jich nejsou hodni? Mají Hanáci při výletě do Prahy přecházet na pražskou češtinu - a můžeme jít ještě dál - je mluvení češtinou na Slovensku neúcta ke Slovákům?

Já spíš vnímám krajové a lokální rozdíly jako zpestření a obohacení, určitě ne jako výzvu k řevnivosti... ;-)

0/0
16.12.2017 18:41

I35v48o 13Č76á83n 5468863

Chrudim mi také nejde, naštěstí to ale skoro nepoužívám, když už, tak v písemném styku.

Ale tak zase si nemusíte myslet, že toho, kdo řekne v Nymburku, nechám pověsit nebo shodit z lávky, kterou nám zavřeli...:-) Ale často je to o zvyku, takže když budete bydlet v Chrudimi, snad to tak řeknou a napíšou, už si nejsem jistý, tak časem už přirozeně řeknete do Chrudimě. k tomu si myslím, že se nebudete chtít odlišovat tím, že budete používat druhý tvar...

Češi x Slováci - jen bych dodal, že my jsme vstřícní, dokonce máme i premiéra Slováka a Slovenku jako pražskou primátorku, opačně je to ale nemožné... a Slováci tu mohou mluvit slovensky, na naši češtinu by se tak hezky nedívali (tam, si myslím, že vadí majoritě, tady slovenčina minoritě), vždyť u nás mohou Slováci studovat a dělat zkoušky ve svém rodném jazyce... ale vzpomínám si, že jedna Slovenka, se kterou jsem bydlel a potkával se na koleji, sama začala mluvit česky s tím, že když tu je, tak se bude učit a mluvit česky...

Ano, ano, tak jsem rád, že jsem to tu zpestřil a obohatil...

A sledujete Uzlíky na jazyku?

https://www.stream.cz/porady/uzliky-na-jazyku

0/0
17.12.2017 18:42

H20a44n26a 11P14r65o43k62o14p62o91v20á 8579260253431

"... je to o zvyku, ... časem už přirozeně řeknete..."

No ano, to je přesně to, o čem se bavíme - je to o zvyku...! :-D

Čechy x Slováky asi nemá moc cenu komentovat - mám pocit, že se dnes ale obecně slova jako tolerance, porozumění, snášenlivost, shovívavost, laskavost apod. až příliš často považují za sprostá. Bohužel.

No a Uzlíky "jsem objevila" docela nedávno - přesně před čtrnácti dny - tak můžete hádat třikrát, kde (dík ;-).

0/0
17.12.2017 23:36

T41o62m47á51š 77K56o28t79í76k 9206623833186

Tak to zbořte a dejte tam novou lávku od firmy Bögl & Krýsl, určitě nabídnou nižší cenu než by stála oprava.

0/0
14.12.2017 1:25

M37a50r83t23i98n 52R29u40z78i12c50k46a 1372108576897

;-D

0/0
14.12.2017 8:35

M56i24r20e15k 47G45a30j98e44r 5421876979310

Dofejme, ze lidem, kteri pujdou kvuli tomu pres silniční most i pres zakaz pro pesi, se nic nestane. Aby nahodou nebylo pak obeti jeste vic.

0/0
13.12.2017 22:45

P36a55v79e78l 95Ř35a50p36e44k 7272726239345

To to trvalo!!!! To měl udělat HNED, však jsem to také psal.

0/−2
13.12.2017 21:48

I62v59o 95Č15á49n 5558703

Pane redaktore, V Nymburce !! a do Nymburka !! a nikdy jinak, tak se to říká a píše, i když konec na -ku je také správný, jenže to tak v Nymburce nikdo neřekne - lokální úzus.

+3/−1
13.12.2017 21:06

P88e29t94r 52N78o69v91o30t83n77y 1651640311

A tohle jsou lokální noviny?

0/−1
13.12.2017 21:33

I19v51o 56Č70á66n 5418743

Ano. Krajská / okresní příloha.

0/0
13.12.2017 21:39

P16e62t22r 96N47o90v23o82t69n13y 1381910411

Ne, je to i na hlavní stránce. A i vetsine Středočechů je jedno, jak se to zrovna říká lokálně v Nymburku/Nymburce, hlavně že je to česky.

+1/0
13.12.2017 21:56

H36a41n16a 59P36r10o35k43o30p51o65v60á 8179910243201

Když je něco správně, tj. odpovídá to pravidlům, tak to prostě JE SPRÁVNĚ. Volba výrazů je právem autora textu, je to jen a jen na něm. Čtenář si může pomyslet, že on by to napsal jinak, a to je asi tak vše. Arogantní výkřiky nejsou na místě.

Smiřte se s tím, v životě často neexistuje jediné (jednoduché ;-) správné řešení.

0/0
15.12.2017 11:35

I13v34o 47Č17á79n 5638353

Pokud se nepletu, nechce se mi na to klikat, tak on to má v textu v obou tvarech, takže i v Nymburce nebo do ymburka, nemá tedy ustálený ani jeden z těch tvarů a střídá je... resp. je tam možná zásah editora/ky, to je další věc, že pak došlo k upravení titulku...

Výkřiky jsou na místě, je potřeba provádět osvětu. V Nymburce navíc nejsem, pobývám jinde, takže o to více musím křičet na obranu Nymburka!! Přidejte se a bojujte za mou věc. Děkuji předem.:-)

0/0
16.12.2017 1:09

H17a96n15a 87P55r18o59k80o48p73o33v93á 8779440963441

OK, potud souhlasím, že osvěty je třeba - jen ne v tom, že jedině tak a ne jinak, ale že naopak obě varianty jsou možné (proto to sem píšu ;-).

Přičemž ovšem střídání obou variant v rámci jednoho textu je chyba, to nelze...

0/0
16.12.2017 13:47

I66v15o 41Č85á20n 5558463

Děkuji.

Tak jsem na to kliknul...

Titulek: Starosta Nymburku

Perex: Ve středočeském Nymburku

Text, tělo článku:

starosta Nymburku

která v Nymburce

zaslala firma Pontex do Nymburka dopis

Lidé v Nymburku

0/0
16.12.2017 16:19

I39v97o 98Č71á66n 5778893

A mohli bych tam mít, v Nymburce :-), přívoz... to by bylo...

0/0
16.12.2017 16:20

V83á60c72l15a98v 61P30o22l78á34k 1705702270850

Kdyby nemuselo být výběrové řízení a stavební povolovací řízení, tak už za tu dobu co tu kecáme by pomocí nových technologií tři čtvrtě nové kvalitní lávky stálo za třetinovou cenu.:-)

+1/−1
13.12.2017 19:51

J83o96s45e74f 16M89i80k12i48n 5773254615594

Ale ne v ČR

0/0
14.12.2017 9:15

T75o88m56á45š 91Z13e57m88a71n 3315728454445

Lávky jsou to sice elegantní, ale pokud tam nejde rozumě udělat inspekce a vlastně ani oprava, tak to opravdu je konstrukční vada.

Se podívejte na fotky z montáže - navěsí se lana, na ně se !zespodu! navěsí panely a celé se to ze shora ještě zalije betonem..

Jak tohle chcete opravit nebo jen ověřit stav?

Naprosti otmu jsou lávky, kde si inspekci udělá každý kolemjdoucí - třeba ta v Černošicích - dvě obrovské traverzy - každý vidí jak moc jsou o/pro-rezlé.

+4/0
13.12.2017 19:31

P23e54t36r 17H24a49r38i60p55r11a62s95a60d 87H19a81j22i94č 8893470114547

Řekl bych, že technologie je poněkud jiná. Předepínací lana konstrukce je podle architekta z předepjatého betonu. Pokud je to typ předem předepjatý, nemělo by to vadit. Takových mostů je spousta. Pokud jde o dodatečně předepjatý beton, tam je situace ještě lepší. Mě to vychází na špatnou hydroizolaci nebo porušení hydroizolace při povodni. Stejně si počád myslím, že mohlo jít i o únavový lom, pokud byla lávka pod vodou dlouho, mohla být neúměrně staticky i dynamicky asymetricky zatěžovaná. A možná, že se sešly všechny tyto vlivy.

+2/0
13.12.2017 22:00

P33e32t87r 77H67a68r96i21p74r72a39s70a75d 36H75a41j62i74č 8323980294867

Jo aha a pak jsou tam ještě závěsná lana. Ta která předepínají a ta, která slouží k zavěšení musí být podle mě jiná.

0/0
13.12.2017 22:40

T93o48m41á25š 48V16e59l36č81o96v42s68k31ý 4133288469818

Z fyzikálního hlediska naprosto hloupá konstrukce lávky.

+4/−5
13.12.2017 18:43

V68á62c43l35a88v 66S88v21o81b16o79d42a 3241249120340

říká kdo

0/−1
13.12.2017 18:47

T45o37m48á46š 51V30e89l61č48o89v41s38k17ý 4153718229268

Já a je to už potvrzeno i praxí.

+1/0
13.12.2017 18:54

V91á63c45l84a60v 14S81v52o13b65o10d78a 3931669820400

...to je nějaká odbornost? Jste konstruktér, architekt nebo snad fyzik?

0/−1
13.12.2017 19:09

D43a84n75i78e98l 39M48u72n81z86a97r 1349608142766

staci stavebni prumyslovka....a znalost statiky! Steiner! kjuelkvadratachtel!

+1/0
13.12.2017 19:34

T44o66m25á32š 60V65e49l83č33o66v93s48k63ý 4883818549338

Neúměrně zatížená lana v tahu (zbytečně) ve spojení se špatnou antikorozní ochranou, která by při tomto řešení měla být prvořadá, když už se k takovému nesmyslu přistupuje. Čím více se tvar lávky blíží přímce, tím více se zatížení lan v tahu limitně blíží nekonečnu.

+3/0
13.12.2017 20:24

P58e96t73r 29N95o43v26o62t24n72y 1131730151

Pokud chcete subtilní konstrukci, po které se ale dá chodit(tedy nemůže být provešená) tak co?

0/0
13.12.2017 21:39

P57e91t98r 88H64a22r77i44p31r74a93s11a51d 22H15a90j84i82č 8103420744747

Ano, je to tak. Ale lávka prohnutá byla a určitě to bylo i dobře spočítané. U všech visutých / zavěšených mostů se provádí jednou za čas výměna závěsných lan. Jestli to bylo navrření tak, aby se dala výměna provádět a provádět i revize lan, to nevím... Ale doba do výměny se počítá asi tak na 100 let.

+1/0
13.12.2017 22:37

J62a40k56u48b 33K98o68s 3456922450204

Že to spadlo, už nikdo neokecá.

+1/0
13.12.2017 21:05

T89o34m13á13š 51S20e58r40b65u86s 2481391603374

;-D;-D;-D

0/0
13.12.2017 19:15

P94e13t87r 97N16o13v43o78t86n36y 1721790411

Takže další obloukový most? V čemkoliv jiném máte prvky zatěžované na tah.

0/0
13.12.2017 22:01

P17e80t96r 22H50a50r31i38p29r26a17s29a28d 40H70a73j52i43č 8983180134317

Proto se dělají takové ty věžičky nad visutýžmi mosty, aby se rozvedly síly. Máte pravdu. No ale pokud to bylo dobře spočítané, s dostatečným koeficientem, tak co? Krátká životnost?

0/0
13.12.2017 22:03

J84a90k76u79b 77K23o20s 3466762400714

Kontrolní otázka: Co udělá naše dobře známá lávka vzor "Stráský", když jí ponecháme na větru a dešti? .... :-)

+3/0
13.12.2017 18:33

P50a59v68e74l 96J88e38ř98á74b85e79k 7781862724717

Bude se houpat a bude mokrá.

0/0
13.12.2017 19:52

M14i43c91h73a71l 38C85h94a16l44u69p71a 6178270819493

Zrezaví, né vole.

+3/0
13.12.2017 19:53

J76a57k50u88b 20K15o77s 3456192780144

Zrezaví, správně. A co hlavně? No koroduje, vy tupci!:-)

+1/0
13.12.2017 20:51

L55u98b20o97š 92T15i50c16h13ý 3837668104493

Pěkné. Teď to bez pořádného prozkoumání stavu a posudku neotevřou.

Starosta Nymburka rozhodl preventivně. Bojí se, aby neměl na triku, že to u nich spadne. I kdyby starostu případně odstavili, kdo si troufne otevřít lávku a riskovat, že to spadne? To si netroufne bez posudku ani žádný starostův případný nástupce.

A kdo jim udělá ten posudek? Lávku v Tróji zkoumala jedna z nejlepších mostařských firem a přesto lávka spadla. Komu se to teď bude chtít dělat? A za kolik?

+1/0
13.12.2017 17:40

M63i64c61h39a37l 26C30h81a92l45u13p31a 6458820619983

Z toho, co říkali, se to snad ani spolehlivě kontrolovat nedá. Aby to nemuseli celé rozebrat a natáhnout nová lana nebo postavit něco jiného.

+1/0
13.12.2017 20:55

J64i56ř63í 91L33e40c94i94á46n 4762669652210

Nestačilo by udělat pomocí jeřábu zátěžovou zkoušku ?

0/0
13.12.2017 17:19

M77i65c20h56a10l 34C55h52a48l18u91p57a 6318610629173

Třeba by to pak spadlo rovnou a nemuselo by se čekat.

+1/0
13.12.2017 20:55

V76l56a31d88i17m47í37r 12M17a25c32h68á66l92e59k 9585633706246

Kámošovi u nové Hyundai po roce samo od sebe za jízdy ulítlo kolo.. Doufám že policie všechny stejné auta taky okamžitě obejde s páskou..

+3/−2
13.12.2017 17:05

M79i91l73o44š 58H15o55t26o48v70ý 1437125785423

Policii to může být ukradené, spíše by se měl zamyslet výrobce.;-D;-D. maximálně to vozidlo nechají prozkoumat soudním znalce. Na takové auto je pásky škoda.;-D;-D

0/0
13.12.2017 17:08







Najdete na iDNES.cz