Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Pražský „trolejbus“ dočasně vozí cestující, někteří to ani nepoznali

Pražský dopravní podnik spustil další prezentační jízdy pro veřejnost v rámci testování elektrobusu v Prosecké ulici. Jízdy s lidmi prověří výdrž baterie, kterou lze dobíjet i za jízdy. Většina cestujících si ale ani nevšimla, že nejedou v klasickém autobusu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P72a36t26r91i70k 81E85g31e37r 2508490199281

Doufám, že troleje budou delší a linka č. 58 bude jezdit od zst. Krausova do zst. Prosek jako linka 195 v úseku Prosek - Kundratka po trase linky 140 pak se vydá ul. Povltavská na nádraží Holešovice a přes Strossmayerovo náměstí až na Florenc a Ohradu.

0/0
14.1.2018 11:05

M64a11r53t68i23n 20R88u33z78i68c88k87a 1182608466437

No muj nazor je, ze by linka 58 mela jezdit z Palmovky az do Miskovic, misto linky 140, a trolejovy usek by byl od konecne Palmovka ve smycce az po Letnany ve smycce a dal pak Tupolevovou a Veselskou ulici az k Avii Letnany. To umozni napajet vice jak polovinu dnesni linky 140 (58) a zaroven ukoncenou linku 195 v Letnanech a linky v konecnych Letnany a Palmovka.

Dalsi pokracovani bych videl od krizovatky Prosek dolu po estakade do Vysocan az po Sidliste Malesice. Tedy napajeni linky 195 (65) v useku Letnany - Sidl.Malesice a napajeni linky 133 (51) v konecne v Malesicich. Propojka mezi Jarovem a Palmovkou by umoznila napajet i linku 109 v useku Palmovka-Pod Taborem.

Dalsi prodlouzeni bych videl nejlepe videl od Vysocanskeho Nam. pres Ohradu az na Florenc. To by umoznilo napajet linky na Florenci 133 (51) a prodlouzenou linku 207 (57) - Staromestska-Florenc-Ohrada-Novovysocanska-Ceskomoravska

Prodlouzeni troleji dal po Tupolevove az do smycky Sidl. Letnany a prodlouzeni od Konevovy ulice az po Slavii ev. na Sporilov by pak mohla byt napajena linka 136 (56)

A pak jsou tu jeste dalsi useky jako prodlouzena 176 (53) Strahov-Karlovo nam.-Nam. Miru.-Florenc (nebo od Miraku az k Prubezne) a Na Knizeci-Jinonice-Nove Butovice 137 (52). Tech kopcovytich useku je pomerne hodne linku 133 (51) bych i prodlouzil pres Letnou dal na Hradcanskou a spojil s linkou 131 (51)

Nektere zrusene tram. trate ale kapacitne ani tak nemuzou stacit, typicka je prave Konevova ul., tam je otazka, zda trolejbusy dokazi nahradit kapacitnejsi tramvaje. Ulice je uzka a silne vytizena, poku by kapacita nestacila do budoucna, tak by to chtelo obnovit tramvajovou trat Ohrada-Florenc/Masarykovo Nadr./Hlavni nadr.,... Tam je to komplikovane...

0/0
15.1.2018 14:09

P56e60t45r63a 25K51o44v49á90ř21o35v28á 2740891561760

Omlouvám se, nevím nic o trolejbusech a elektrobusech. Neměl by článek vysvětlit rozdíl? A lépe rozebrat, co je cílem testu? Chápu to tak, že elektrobus bude jezdit celý na baterky + dobíjení při brzdění (jako klasický elektroauto) a troleje jsou tam, kdyby elektřina došla. Je to tak? Časem, až se zlepší technologie, tak se to trolejí může zbavit úplně? Nebo co je tedy cíl?

0/0
13.1.2018 9:33
Foto

B26r97o38n36i29s53l79a29v 31G79a54b70r24y48š 2122689741

Zkuste si najit text od pana Surovskeho, v nem je hezky vysvetleno, co je co. Ve zkratce je o tom, ze se trolejbus s baterkami a elektrobus s dynamickym dobijenim rozlisuje podle delky prubezneho dobijeni.

Ale pocitove je pro me tento experiment porad trolejbus, ktery muze vyjet mimo trat.

0/0
13.1.2018 10:24

M41a13r71t79i29n 39R55u49z16i34c66k58a 1532688626277

Elektrobus je cely napajeny z baterii, trolejbus je cely napajeny z troleje, parcialni trolejbus (tento testovany) je kombinace obojiho.

Problem elektrobusu je, ze do kopcu vyrazne zatezuje baterie, stejne tak i v zime musi vyuzivat baterie k topeni a oboji vyrazne zkracuje zivotnost baterii. Baterie jsou stale dost drahe a takovy elektrobus musi mit dostatecnou kapacitu baterii, aby si s takovou zatezi poradil. Navic cim vetsi baterie, tim dele se nabijeji a elektrobus pak musi dele stat.

U trolejbusu je nevyhodou vybudovani troleji a jejich udrzba a take nemuze bez troleji fungovat.

Parcialni trolejbus tak umoznuje jezdit pod troleji v narocnem kopcovitem terenu, tim setri baterii, kterou zaroven pod troleji dobiji a v usecich bez troleje dokaze jet jen na baterie, trolej pak nemusi byt vsude (hlavne v okrajovych castech mesta, centra, nebo usecich, kde ji nelze postavit, manipulacni useky).

Testovany vuz je z Brna, kde funguje z 80% pod troleji a na baterie ma dojezd 15km, mimo trolej je omezena rychlost. Praha bohuzel nechce trolejbusy ani budovat trolej na cca 80% trasy linky, tak zkousi, jak prodlouzit zivotnost baterii a omezit jeji spotrebu. Planuje jen pokryt kopcovite useky a max. 20% tratovych useku.

0/0
13.1.2018 12:21

P54e48t26r49a 21K25o80v70á88ř85o98v53á 2150221711660

Díky za vysvětlení principu. Ale co je teda cílem do budoucna?

0/0
13.1.2018 13:26

M54a97r53t19i12n 16R11u59z36i66c53k21a 1752578506607

Cilem je nahradit vetsinu autobusu postupne elektrobusy (Mesto je preferuje), vychazim z vyjadreni Prahy, ale protoze Praha ma teren nevhodny pro ciste elektrobusovou dopravu, tak cast dopravy bude parcialnimi trolejbusy (ale s velkou kapacitou baterii, vice budou jezdit na baterie nez pod troleji).

Trat je zatim testovaci, kde se overuje kapacita baterii - jak velke budou treba, jizda pod troleji se soucasnym nabijenim baterie, rekuperace, atd.

S nejvetsi pravdepodobnosti pak budou zatrolejovane useky do prudkych a dlouhych stoupani, jako je Prosecka ul., Arbesovo nam.-Strahov, Vysocanska estakada, Na Knizeci-Jinonice, atd.

Ten duvod proc jen kratke useky je dan tim, ze se bude vyuzivat napajeni z tramvajovych troleji a nebude nutne stavet tolik meniren. Na trolejbusy totiz nedostane Praha dotace pokud nebudou na 750V a tramvaje maji napajeni 600V. Zaroven Praha nechce budovat trolejbusovou infrastrukturu vc. vyhybek, krizeni s tramvajovou trati, apod.

Muj nazor je, ze je to trochu nestastne rozhodnuti, nebot cena elektrobusu, delsi nabijeni a prostoje spolu s vystavbou nabijecich stanic bude nakladnejsi nez vybudovani trolejbusove infrastruktury na souvislejsich a delsich usecich. Bude take nutne casto natrolejovat a odpojovat vuz z troleji.

Obecne jsou parcialni trolejbusy vhodnym resenim, ale jizda mimo trolej by mela byt jen v kratkych usecich, nejcasteji v koncovych, rekneme do 10-20km. Odpadne starost o nabijeci stanice a prostoje, usetri se za baterie a jejich likvidaci/recyklaci, budou stacit mensi a dele vydrzi. Naklady na udrzbu nebudou tak vysoke.

O vyhodach trolejbusu neni treba mluvit, tichy provoz, vysoky vykon, delsi zivotnost, zadne emise v ulicich z nafty (az 50l / km), moznost 100% nizkopodlaznosti, temer stejna cena jako za autobus, atd.

0/0
13.1.2018 21:37

M24a25r73t41i77n 11R25u87z43i18c62k74a 1902388106937

...to video... jeste jsem neslysel, ze by nekdo trolejbusu rikal elektroautobus...

0/0
13.1.2018 0:06

F18r85a86n63t82i63š72e48k 35V54á81c66l27a36v61í86č79e96k 4925783551274

Nechápu, proč v Praze nejsou trolejbusy všude, neekologické naftové motory patří do minulého století.

+8/−3
12.1.2018 19:33

M55a77r49t12i58n 86R89u37z27i58c65k37a 1322418496877

No autobus ma do kopcu v Praze spotrebu az 50l/100km... navic do deseti let je temer zraly na vymenu...

+1/0
12.1.2018 23:22

R84o32m85a73n 47P68o25l38á33č60e54k 5886369645

Hračku vyvolených z DP nikdo nepoznal ;-D

0/−7
12.1.2018 16:17

R83a27d37e90k 58M35a76t12u65c79h68a 3798360360875

Mě by zajímalo, zda někdo řešil stav Prosecké. Předpokládám, že trolejbus je proti běžnému autobusu těžší o ty baterie. Prosecká byla nedávno cca. 3 roky částečně uzavřena, protože se propadala kanalizace. Je tu všude pískovec. Před cca. 30-ti lety se to dole U Felixe propadlo. Nebudou ty trolejbusy škodit ve finále více než běžné autobusy?

+1/−1
12.1.2018 15:47

J76a34n 13V98a88l69o75u30c88h 6882327458100

A/ zase nemá spalovací motor, emisní chemičku, převodovku, nádrž...

B/ každé vozidlo má stanovenu maximální hmotnost a ta se odvíjí od jeho konstrukce. Takže ta je dána a musí se dodržet a je jedno, zda má střeva naftová či elektrická.

+2/0
12.1.2018 16:18

R24o72m63a14n 62P79o88l50á98č97e80k 5936979585

NB 12 má váhu 9,2 tuny

TNB 12 má váhu 10,2 tuny

Zdroj wiki

0/0
12.1.2018 16:30

M67a11r55t19i77n 65R12u56z58i88c19k66a 1832578906497

Trolejbus ma jen malou baterii, pocita se jen s kratkymi pojezdy mimo trolej v okrajovych castech, nevazi o moc vic, navic nema nadrz na naftu, naftovy motor... Prakticky muze byt cely nizkopodlazni a ma delsi zivotnost.

Narozdil od elektobusu, ktery se musi nabit na celou trasu a ma velke baterie, ktere se v kopcovitem terenu rychle vybijeji, museji celou cestu v zime zajistovat topeni vozu, hmotnost vozu je vysoka a nabiti trva pomerne dlouho.

Trolejbus je prakticky nejhodnejsi do Prahy, bohuzel Praha chce pokud mozno elektrobusy a trolej jen do kopcu, coz s sebou ponese castejsi natrolejovani, hmotnost bude podobna elektrobusu a bude resit i tak zivotnost baterii, navic cena elektrobusu je nasobne vyssi nez trolejbusu...

0/0
12.1.2018 23:21

P23e34t32r 77Z23a94s13k47o90č46i14l 2515762198409

"protože s elektrobusem se v budoucnu počítá hlavně na okrajích města" - to nedává moc smysl, smrdět by to nemělo hlavně tam, kde je nejvíc lidí. To je smysluplné, jako by bylo předělávání námořní dopravy na elektřinu.

+2/−1
12.1.2018 15:16

P44a83v16e94l 40Š48t89í33p64e15k 5269233954135

Trolejbus se ovšem nejvíc vyplatí v kopcovitém terénu a ten je na okrajích více než v centru

+1/0
12.1.2018 19:12

M17a69r21t83i95n 51R31u15z87i91c82k53a 1642698636417

No to moc neni, spise kolem centra,... nemyslim samotne centrum, tam zadne autobusy nejezdi, ale, okoli Prahy je spise rovinate, kopcovite je prave blizko centra odkud se musite dostat na Strahov, do Jinonic, z Vrosovic a Florence na Zizkov, z Libne a Vysocan na Prosek, z Nusli a Podoli na Pankrac, atd... Jake kopce jsou na okrajich jako je Prosek a dal na severovychod, Jizni mesto a jihovychod, ve Stodulkach nebo v Dejvicich smerem na zapad, snad jedine jsou Modrany a Suchdol, kde jsou velka stoupani...

0/0
12.1.2018 23:38

S79i78l45v93e16s28t92r 20K86a96d46e24ř91á42b38e87k 8170163515560

Ale vždyť na okrajích města je nejvíc lidí.

+1/0
12.1.2018 21:34

M79a85r70t92i26n 47R80u98z34i29c64k92a 1802428106377

Ta veta je nesmyslna v tom, ze rika, ze na okrajich mesta je kopcovity teren, to je spis naopak, podivejte na centrum, Florenc-Ohrada, Arbesovo Nam.-Strahov, U krize-Prosek, atd...

0/0
12.1.2018 23:31
Foto

B31r23o58n52i10s57l51a26v 72G85a21b81r72y88š 2432769711

Prosím Vás, pane Šafhausere, pantograf to fakt není, je to tyčový sběrač, který odebírá proud pomocí sběracích hlavic (smykacích botek).

0/0
12.1.2018 15:14

K27a27r87e45l 17K15o97c21o51u62r16e20k 6740308746945

jenom bych doplnil, že ani lidově se to pantograf nenazývá. Když už, tak "tykadla" (a u řidičů v hantýrce jsem slyšel i výrazy "bidla" nebo "klacky").

+2/0
12.1.2018 15:54
Foto

B56r87o81n86i86s63l97a52v 70G65a94b34r32y55š 2342709221

Ano. :-) Já teda raději neodborně používám "klacky".

0/0
12.1.2018 16:53

J76a18n 56Z88e54m58a33n 1256745374406

V Brně říkají "faje".

0/0
13.1.2018 10:17
Foto

B34r37o36n78i15s83l60a47v 79G70a61b51r96y22š 2502599261

Je mi jedno, jak tomu kde rikaji.

0/0
13.1.2018 10:19

D25a34v63i98d 17B67a13i64e79r69l34e 5413575256742

Celý život jsem si myslel, že trolej je vždycky nahoře, ale asi jsem to v dětství nějak špatně pochopil. ;-)

+5/0
12.1.2018 15:11

S85i89l95v81e20s46t10r 17K80a96d40e87ř48á80b76e82k 8700963855440

Původně se "trolej" jmenovalo skutečně to kolečko, které jezdilo po drátu neboli trolejovém vedení. Jenže pak se trolejovému vedení začalo říkat trolej a místo původních trolejí se začaly používat smykací botky a lišty.

0/0
12.1.2018 21:37

D13a75v87i36d 24B85a29i87e67r36l82e 5793635936482

To jsem netušil, děkuji za vysvětlení.

0/0
14.1.2018 17:00

V42l42a79d35i84m67í18r 88N22o26v70á30k 3532424686271

Za pokus to stojí, uvidíme, jak se to bude projevovat v praxi. Nakonec ty "trolejbusy" nebudou potřebovat "speciální vozovnu".

0/0
12.1.2018 15:01

V60o60k84o85u47n 18V29l98a48d48i24m71i76r 8302518609338

Ty bejvaly. Na vinohradech a na Bohdalci co pamatuju.

+2/0
12.1.2018 16:16

V94o57k94o12u70n 12V63l49a81d49i93m81i15r 8922138109278

Opravdu je tam pantograf? Ja tam vidim stejne kladky jako mely trolejbusy Tatra nebo Skoda kdyz jeste v Praze jezdily. Jen mi tam chybi ta snura, s jejiz pomoci ridic ty kladky nasazoval.

+2/0
12.1.2018 14:47

M92i67c46h32a27l 87C98h21a18l33u17p32a 6128740189513

Jestli se pantografem myslí to, jak je řešené napájení u tramvají a vlaků, tak to u busů nepůjde, protože není na vodivých kolejích. Takže nahoře budou muset být 2 vodiče. U tramvají a vlaků to předpokládám obvod uzavírá přes koleje.

0/−1
12.1.2018 15:11

R31o14m93a53n 54P82o39l42á35č24e23k 5716139455

Pantograf má ten kratší SOR na videu ;-)

+1/0
12.1.2018 16:18

J76i21ř17í 37B48l12a65ž51e88k 4639903121520

Opravdu má ten SOR půlpantograf. Podle konstrukce je ale určen pro nabíjení při stání, ne pro jízdu.

0/0
12.1.2018 18:05

S19i95l13v58e32s16t81r 93K83a78d92e94ř89á92b38e80k 8940823155660

Pantograf je mechanické zařízení, které umožňuje výsuvný pohyb a několikanásobné zvětšení své délky v jednom směru. Skládá ze soustavy spojených pák, které tvoří jeden nebo několik kosočtverců. Původně byl pantograf pomůcka při rýsování, což vyjadřuje i etymologický význam slova. Pantós je genitiv řeckého slova pas = všechen, gráfos je činitelské jméno od slovesa gráfo = píšu, škrábu, kreslím.[Metaforicky se název přenesl na označení samotného technického principu a dále na jiné způsoby jeho využití.

0/0
12.1.2018 21:39







Najdete na iDNES.cz