Diskuse k článku

Výtoňský most je neopravitelný a půjde k zemi, na základech vyroste kopie

Železniční most spojující Výtoň se Smíchovem chce Správa železniční dopravní cesty zbourat. Podle studie, kterou si společnost nechala vypracovat, je ocelová konstrukce neopravitelná. Památkově chráněný most by mohla nahradit kopie. S rozšířením kolejí železničáři nepočítají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J29o56s11e80f 89K95u93c23i56r94e30k 4414322960101

Postavit most, nepostavit most, problem na 10 let. A tet si predstavte zacit stavet atomovou elektrarnu jak se o tom take mluvi. Objekt 1000x slozitejsi.

0/0
31.5.2018 17:30

T97o98m19á33š 91V35a28l40d26e35r 7843320439

Ještěže nechtějí rozšířit koleje na ruský rozchod. Kam by jsme se asi dostali?

0/0
25.5.2018 13:00

A56l36e84š 85L19i35s19o84v36s98k26ý 9879838552602

Člověk si říká, jestli ten hnůj, ze kterého nejsme schopni se vyhrabat a ta všeobecná nenávist k víře spolu tak nějak nesouvisí...

0/−1
25.5.2018 7:08

P65e90t56r 85N75o59v16o54t28n37y 1951780901

I veřícím by ten most dosloužil.

+1/0
25.5.2018 7:12

M60a32r88t39i72n 14H83r82o90u46d57n41ý 5597522664487

Já si myslím, že bude úspěch, když se tam podaří postavit vůbec nějaký most. Natož vymýšlet ještě chujoviny s nějakými replikami atp. Prakticky ve všech sektorech dopravních a technických staveb je back log (=investiční dluh) jako prase, a s úbytkem poměru práceschopného obyvatelstva to bude jen a jen horší a horší.

0/0
24.5.2018 23:16
Foto

J66a66k52u68b 61B87e57z73n96o74s68k59a 9617253366

Asi byl pro redaktora veliký problém vzít foťák, zvednout zadek a udělat aktuální fotky.. No jo..z Anděla je to daleko..

+3/−1
24.5.2018 22:28

T56o20m81á37š 26Z27e87m71a66n 3665888984335

Líbil by se mi most alá ten v Troji - uprostřed koleje a po stranách oblouků vozovka - klidně by mohla pokračovat dál a napojit se na vjezd do tunelu Mrázovka.

Na jihu Prahy silně chybí 1-2 silniční mosty.

+2/0
24.5.2018 22:24

D67a85v51i91d 29V12a35n17ě92k 6521824664790

Toto je dobrý nápad. Pokud chtějí vystavět v místě bývalého nákladového nádraží (či co to tam bylo) na Smíchově vystavět novou čtvrť, tak napojení na druhý břeh by hodně ulovilo dopravě.

0/0
25.5.2018 8:49

B15l72a92ž98e21j 88M90o35t67y49č34k83a 8267247815490

proč ho nepřesunout, jistě to vyjde levněji, ten v troji je pouze na 2 věci;-)

0/0
29.5.2018 19:59

J38i85ř21í 58R71y61s 3474137166214

Památkáři všech zemí jeďte někam jinam

0/0
24.5.2018 22:18

J58i18ř24í 96R11y67s 3404247586564

Doprčic, postavte nový moderní dostatečně dimenzovaný most.

0/0
24.5.2018 22:16

S56i17l20v41e90s23t35r 94K38a65d34e72ř68á82b30e82k 8100463955140

A Vyšehrad a Hradčany zbourat a ty kopce srovnat se zemí, jenom tady překážejí. Řeku taky zasypat a na jejím místě postavit hypermarkety, skladiště, solární elektrárny, Kaplického knihovnu a obří kolo. Pokrok se nedá zastavit.

+2/−1
25.5.2018 13:50
Foto

M36a96r93t84i91n 96Š49u75b52r83t 1185731394725

Jsou pamatky a pak jsou konstrukce, na ktere jsou rok od roku vetsi naroky, takze se k nim musi pristupovat jinak. Tento most je pro Prahu dulezity jako Nuselak a nejde z nej udelat panatku s cyklostezkou.

+2/0
25.5.2018 21:43

R75a98d23k44o 59K57ř27i86v54á88n34e14k 7280883915820

K úvahám o "Mostu inteligence" dávám samostaný příspěvek místo jednotlivých reakcí.

Díky "Mostu inteligence" nejezdí přes Vyšehrad (kromě mimořádností) nákladní vlaky. Od Berouna jedou z Radotína na Krč. Podobně rychlíky při výlukách.

Most je v dobrém stavu - a ještě že je. :-) Problém je v nedokončení stavby a špatném napojení. Hlavní směr z mostu měl pokračovat kolmo do tunelu směr Kladno - a jak by se dnes hodil i pro rychlodráhu na letiště!!! Proto most ústí kolmo proti skále. Příprava na "rozdvojení" posledních oblouků do dvou směrů je na mostě dobře viditelná.

Větev do Radotína měla být dvojkolejná, bohužel kvůli nekvalitní projektové přípravě tunelu a nízkému nadloží musel být dokončen v profilu, který pro dvě koleje nevyhovoval. Proto i celý most a trať do Krče mají jen jednu kolej, navíc směrové poměry zbastleného tunelu omezují rychlost. Jakékoliv využití trati pro pravidelnou osobní dopravu by vyžadovalo přestavbu tunelu - ne mostu a položení druhé koleje z odbočky před tunelem přes Krč do Vršovic, po dalších úpravách přes Malešice (zřízení přestupu na metro B) do Libně, ev. Holešovic... Pro další linku příměstské dopravy ideální. Naopak vlaky od Berouna (včetně rychlíků) by měly jet přes Smíchov kvůli přestupu na metro B, příměstské vlaky navíc s obnoveným zastavením v oblasti pod Vyšehradem, které marxisté-urbanisté zrušili. :-(

+3/0
24.5.2018 21:57

D77a47v41i80d 19V25a35n11ě25k 6651224204380

Naprosto s Vámi souhlasím!!! Jsem však toho názoru, že rychlíky a dálkové spoje by na hlavní nádraží mohli jezdit právě upraveným tunelem a dál přes Krč a upravenou tratí přes Vršovice.

0/0
25.5.2018 8:42

P25a55t94r56i22k 86E72g70e23r 2728350909621

V tomto případě mi chce SŽDC říci, že několik let budeme jako debilové jezdit přívozem P5 který to už teď nezvládá. Ať tedy DP zavede tramvajovou linku 75 v trase Smíchovské nádraží (B) - Plzeňka - Na Knížecí (B) - Anděl (B) - Zborovská - Palackého náměstí (B) - Výtoň - Albertov - Botanická zahrada - Karlovo náměstí (B) - Novoměstská radnice - Myslíkova - Jiráskovo náměstí - Zborovská - Anděl (B) - Na Knížecí (B) - Plzeňka - Smíchovské nádraží (B). Vzniknout by měla žel. st. Praha, Vyšehrad na lince S7 vznikne velká výluka.Rv

+1/−1
24.5.2018 21:50

P71e12t31r 29H93a28r55i57p65r62a25s72a20d 59H35a12j83i34č 5551426613980

Ona už tam jedna linka takhle jezdí (7), ale zkrácení intervalů , případně posílení by moc pomohlo.

Jo, a nesmíte stejnou lodí tam a zpátky, jinak urazíte kapitána. ;-)

0/0
1.6.2018 13:21

J55a71n 15P72r27i86c19h59y60s31t30a58l 8931158523

Opravte si tem hloupy titulek. Ten most k zadne zemi nepujde. K zemi pujde mozna pan autor na nejake oslave posilnen alkoholem, ale most ne. Navic pod mostem ani neni zadna zem, ale reka. Z clanku vyplyva, ze pan autor mel na mysli, ze most bude zbouran. Ja nechapu, proc to nemuze napsat pekne i v titulku? Dokonce ma na vyber dve slova: zbouran a zboren.

+2/0
24.5.2018 21:42

P31a60v69e87l 77J55e67ř27á11b54e68k 7701252534127

Demontován

0/0
25.5.2018 0:52

S19i47l60v61e63s70t67r 40K56a87d27e18ř74á97b63e45k 8610703665320

Anebo hezky česky rozebrán. Popřípadě odstraněn. Zbourány budou tak maximálně piliře, ale likvidovat ocelovou konstrukci bouráním by asi nebylo to pravé ořechové.

0/0
25.5.2018 13:59

M62a87r20t98i20n 45R72u93z37i53c91k81a 1152678486247

;-D

0/0
29.5.2018 16:13

M89a55r89t61i75n 69K17u22l17h47á54n19e63k 4103592179259

miluji staré budovy a stavby ... ale nemělo by se to přehánět a zvláště u dopravních staveb jako jsou mosty atd.

starý most zbourat a postavit nový pěkný s neotřelým tvarem ......

.

P.S. před, při a po stavbě Eifelovy věže taky polovinu Pařížanů mohla trefit pepka a jak ji dnes milují

+1/0
24.5.2018 20:35

T93o93m93a53s 65M67a20t14e98r29a 4516871963663

Dotaz, prosím kolik je v Praze mostů, kolik železničních a kolik silničních, předpokládám, že kromě Karlova jsou všechny dopravně vytížené a asi představují jedinou cestu. Kolik z nich je postaveno po revoluci a kolik jich je v havarijním stavu. Děkuji. TM

0/0
24.5.2018 19:33
Foto

M85a11r96t58i59n 73Š18u71b88r78t 1475191404965

Většina mostů má památkovou ochranu, takže i údržbové a sondové práce vyžadují povolení a speciální postupy.

Pokud jde o velké mosty přes celou řeku Vltavu, tak jich je v Praze 17: Závodu míru, Radotínský, Branický železniční, Barrandovský, Výtoňský železniční, Palackého, Jiráskův, Legií, Karlův, Mánesův, Čechův, Štefánikův, Hlávkův, Negrelliho viadukt, Libeňský, Holešovický železniční a Trojský.

Po revoluci byly postaveny dva, Radotínský (2010) a Trojský (2014), ty jsou určitě v dobrém stavu.

Větší opravou prošly po revoluci most Závodu míru, Karlův most (spíše náprava předchozích oprav), Štefánikův most (2007), Mánesův most (1994 a už bude potřebovat další), Čechův most (2000 a už bude potřebovat další).

Branický most je v ne zrovna ideálním stavu už od výstavby, Barrandovský čeká již projekčně zpracovaná tříletá rekonstrukce, Výtoňský železniční dospěl do konce životnosti, Palackého bude mít letos diagnostiku a čeká ho určitě velká oprava, Jiráskův je v relativně dobrém stavu, Legií (vz Palackého), Karlův bude potřebovat větší opravu, Mánesův je také obloukový z prostého betonu a na něm je vidět, že oprava stará 24 let už úplně nestačí, Čechův je kovový a výměny řady nýtů a částí konstrukce okolo roku 2000 ukazují, že opravy kovových mostů problém bohužel moc neřeší a musí brzy nastat další, Štefánikův je OK od roku 2007, Hlávkův má rozpracovaný projekt kompletní rekonstrukce, protože jsou to vlastně dva slepené mosty a kvůli zatížení dopravou se řeší možnosti náhradních tras, Negrelliho viadukt prochází po 150 letech provozu kompletní renovací aktuálně, Libeňský je samostatná kauza a Holešovický železniční je těžko říct.

+6/0
24.5.2018 19:53

T62o63m39a90s 38M52a24t39e95r98a 4596581893123

No tak to jsem nečekal R^. A pokud budou ty opravy a rekonstrukce, jsou rozumné objízdné trasy?

0/0
24.5.2018 20:01
Foto

M26a79r15t95i37n 42Š58u81b30r50t 1765851734265

Branický má alternativu ve Výtoňském, ale problém je, že tudy jezdí náklady. Ale asi se dá opravit i za provozu. barrandovský bude opravován za provozu, vždy minimálně 2+2 pruhy, jako tomu bylo u Nuseláku poslední 3 roky. Výtoňský má sice náhradu v Branickém, ale je potřeba, aby tady byla výluka co nejkratší, proto se preferuje stavba konstrukce stranou a její umístění na opravené pilíře, nikoli oprava, pak může být vlaková výluka třeba jen na prázdniny, Palackého je už uvnitř města, ten by byl uzavřený citlivý hlavně pro tramvaje, ale metro B a most Legií by si s tím musely poradit, Legiíí zase pak nahradí most Palackého, uzavírky Mánesova nebo Čechova jsou spíše místního významu, Karlova jen turistický dopad. Oříšek je Hlávkův, tam se zpracovávaly i varianty dočasného mostu vedle, nevím, kam to dospělo. Libeňský záleží na výsledku postupu opravy/výstavby, ale i zde je možný přinejmenším provizorní tramvajový most. Pro auta zas tak významný není. Negrelliho viadukt s obtížemi dnes zaskakují objezdy vlaků přes Balabenku, je to na hraně, ale jakž takž se to zvládá.

Tj. zase nějaká superkatastrofa bez mostů nám nehrozí. Vždy jsou nějaké alternativy řešení. A do mostů obecně jsou velké prostředky. Ono to není vidět, ale opravený Nuselák, Negrellák, most u ulice Korunovační, mosty přes Botič v Bělehradské, Nuselské, Na Slupi, opravy Lanového mostu, co se stavebně moc nepovedl. Most před Rokytku na Elsnicově náměstí je v přestavbě. Postavilo se Nové spojení, mosty na Krejcárku, při tom nové mosty přes Seifertovu. Ona není pravda, že by se u mostů nic nedělalo, ale holt drasticky vzrostly zátěže a požadavků na rozpočet jsou spousty i okolo, takže všechny mosty, kterých je v Praze snad okolo 700, se prostě opravit zgruntu nestíhají. 2 mosty za rok z gruntu je furt na 350 let práce.

0/0
24.5.2018 20:13

T17o29m37a57s 47M82a55t61e46r94a 4366591703593

Tak to časem spadnou, nestíhačka, jak to dělají jinde, to přeci nemůže být problém jenom Prahy?

0/0
24.5.2018 21:37

M51a36r97t18i46n 20R63u52z68i83c66k70a 1232958916267

Posledni vety, no ano, to je bohuzel spatne, kazdy most musi projit opravou min. hydroizolace po 20 letech, aby do nej nezatekalo, a hodne se posledni dobou opravuji mosty nad ruznymi potoky, ale ty velke dulezite temer vubec a nemuzete to porad odkladat az na hranu zivotnosti mostu, ktera se timto zkracuje... Oni by penize byly, kdyby se napr. dopravni stavby, ale i jine mestske stavby nepreplaceli jako treba terminal Letnany, tram. trat barrandov, nestaveli slozite a drahe na udrzbu, atp. kde se utopi hodne penez, ktere pak chybeji jinde...

0/0
29.5.2018 16:26

P93e45t35r 30N92o69v78o65t88n20y 1451360681

A ještě jeden. Barikádníků.

+1/0
24.5.2018 21:13
Foto

M68a68r67t72i89n 23Š57u60b62r38t 1225631784175

Jsem věděl, že nejméně na jeden zapomenu ;-). Ten je naštěstí také v docela přijatelném stavu.

0/0
24.5.2018 21:35

M73a78r40t19i76n 31R37u28z15i31c51k54a 1292848526887

Ty 3 roky u Barrandovskeho plati jen pokud budou lana v poradku...

0/0
29.5.2018 16:15

D61a66v74i89d 12D19l75o68u14h29ý 5324227747221

Seznam mostů I s datem postavení je tady https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_mostů_v_Praze

0/0
25.5.2018 8:16

M23i54c80h56a33l 84G42r86i60v93a81l18s73k85ý 8643252377915

Výzva pro stavbaře.Překonají dobu stavby a přerušení dopravy z r.1900-1901 ?

0/0
24.5.2018 18:49

T44o34m45a76s 38M42a39t44e46r11a 4736391293633

Hravě, několika násobně ;-D

0/0
24.5.2018 19:01
Foto

M88a84r67t62i69n 61Š31u82b37r39t 1835471604285

Nepřekonají, protože nemají stejné podmínky. V roce 2001 si mohli vybudovat nové dva pilíře pro dvoukolejný most pod původním jednokolejným mostem, který měl pilířů víc, ale jinde. Tj. po stržení původního mostu mohli rovnou na hotové pilíře dát vedle smontovanou konstrukci mostu nového.

To nyní nejde. Pilíře se musí použít ty současné a musí se po snesení současného mostu opravit. Byť část oprav může být zahájena ještě před tím. Nicméně rychlost náhrady mostu je závislá na rozhodnutí o postupu. Stavba repliky umožňuje si připravit nové oblouky vedle, čímž se doba výluky vlaků zkracuje spíše na několik týdnů, max. pár měsíců.

Pokud by se opravovalo, znamená to nahrazovat v konstrukci kousek po kousku a několikaletou výluku provozu s nejistým výsledkem na spojích staré a nové konstrukce.

0/0
24.5.2018 19:56

M70a25r50t42i13n 81R79u70z40i43c83k49a 1222498446297

To zalezi na stavu mostu, pokud by se opravovala cast, tak to sice trva dele, ale nemuselo by se hned menit kazdy dil, pokud je nutne vse nahradit nebo vetsinu, je lepsi replika a pak proste vymenit.

0/0
29.5.2018 16:29

O46l25d74ř44i91c98h 50Ř71e26z86n29í28k 7475262574898

30 let bez oprav, bez nátěru si zdá se vybralo svou očekávanou daň ;-D

+1/0
24.5.2018 18:18
Foto

M26a80r54t30i30n 28Š19u98b45r78t 1845321824845

Našel jsem článek v Pražském deníku z roku 2011, který určitě nebyl zabarven dnešními emocemi. A tam je napsáno:

Ačkoli se dnes může zdát, že neměl už dlouho nátěr, dle místních obyvatel je opak pravdou. „Přistěhovala jsme se na Výtoň v roce 1990 a od té doby byl most celkově natírán zhruba třikrát. Naposledy to myslím bylo někdy v tomto století,“ rozpomínala se Hana Pavelková z Podskalské ulice.

Zdroj: https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/zeleznicni-most-uz--let-dotvari-20110822.html

0/0
24.5.2018 20:04

T38o48m96a97s 89M85a48t69e41r31a 4556181203563

Tak snad v Praze všechny lávky a mosty zbourat, nejlépe všechny najednou, přestat jezdit, komunikovat, Prahu zaizolovat, odříznout levostrannou od pravostranné a i od zbytku republiky a nechat vyhnít, vono to nějak dopadne.

0/−1
24.5.2018 18:07

O72l68d23ř66i73c69h 82Ř47e78z61n80í67k 7635922764378

plavecké kurzy to vyřeší... ;-D

0/0
24.5.2018 18:18

R16a72d43k19o 23K84ř19i34v40á48n64e85k 7410893445870

Fakta nejen pro architekta, který pojedl porci instatntní moudrosti :-) :

1. Za komunistů byla na mostě kvůli havarijnímu stavu cca 20 let omezená rychlost na 20 km/h (!!). Dnes je to 60 km/h, protože se nějaká ta oprava údržba (maximum možného a efektivního) přece jen provedla. Opětovné snížení rychlosti by znamenalo snížení počtu vlaků, neboť propustnost trati je na hraně.

2. Most se nenatíral cca 50 let, protože jeho havarijní stav je neodstranitelný. Životnost nýtovaných příhradových konstrukcí je cca 100 let, pak jejich tuhost klesá bez ohledu na nátěr. Nýty, postižené i únavou materiálu a střihovým namáháním by se měly na místě odvrtávat a znovu nýtovat? Výluka na několik let a příšernej kravál přes půl Prahy!

3. Hmotnost vozidel a počty vlaků byly před 118 lety dramaticky nižší. Most nedosloužil na korozi, ale na nízkou nosnost a nevyhovující parametry. Most je mrtvý a zbytečné opravy lávek a prodlužování agonie provozu do okamžiku náhlé nutnosti jeho radikálního omezení jsou daní za dopravní nekoncepčnost.

4. Architekti a urbanisté jsou za nekoncepčnost pražského dopravního řešení spoluzodpovědní. Dnes tvrdí, že most nikdo nenatíral, tak za trest ať spadne. Co dělali urbanisté těch 50 let? Všechna rozumná řešení se musela prosazovat proti jejich vůli a pomníků urbanistické blbosti je zrovna třeba v řešení synergie železniční a městské dopravy mnoho. A co udělali novodobí architekti v dopravě, aby se to mohlo krásou jen trochu rovnat vyšehradskému mostu? Za mne panu Lukešovi a dalším Rv.

5. Most je krásný. Replika příhradové konstrukce je dobré řešení pro všechny. Se třemi kolejemi lepší, než se dvěma.

+14/0
24.5.2018 17:58

V38l74a21s16t14i73m25i77l 20K23o69c86u83r30e98k 4636493420664

Díky za příspěvek, lepší jsou fakta než emoce.

+2/0
24.5.2018 19:23
Foto

M16a75r52t50i96n 25Š72u69b58r96t 1225881804485

Také moc díky. Já emoce chápu, ale nesmí přebít racionální úvahy. Někdy se začínáme chovat jak malé dítě, kterému zbouráním mostu vezmou lopatičku. Taky mám ten most rád, ale tohle není most v muzeu, je to stavba, která bude v daném místě ještě staletí muset plně sloužit.

+3/0
24.5.2018 20:15
Foto

M90a85r24t11i90n 23Š14u81b30r15t 1405641134935

To je těžký. Oprava takového mostu aktuálně spočívá v tom nejméně 2/3 všech dílů postupně vyměnit a do 20 let vyměnit i zbylou třetinu místo nýtování je potřeba při tom svařovat a teoreticky je možné pak ty nýty nějak vizuálně udělat na povrchu. Takový postup znamená měsíce výluk a pak několik let most uzavřený. Po 20 letech další kolečko oprav, s otazníkem vzájemné návaznosti starých a nových dílů. V roce 2040 pak na místě bude cca most v podobě, kterou by měla kopie zkonstruovaná celá někde vedle a za pár týdnů celá usazená na opravené pilíře.

Problém Železničního mostu je v tom, že to je superdůležitá infrastrukturní stavba, která potřebuje únosností jít z dobou a popravdě by ten nový most potřeboval být tříkolejný. Naši předkové také původní jednokolejný most v roce 1901 zbourali, protože řešili stejný problém s nárůstem počtu vlaků. My bychom chtěli zastávku na Výtoni, vnitroměstské linky, po mostě možná budou nuceny jezdit i VRT vlaky a most po opravě sice může být hezký, akorát nebude plnit to, co od něho potřebujeme. Nemůžeme z něho udělat pěší promenádu s cyklostezkou a kochat se jím, potřebujeme, aby po něm jelo stále více vlaků, a aby tam byla minimálně dlouhá výluka, protože metro B všechny lidi ze Smíchova z vlaků neutáhne a přes Kačerov toho zas tolik neprojede. A to s opravou dosáhnout čistě fyzikálně nejde.

+5/0
24.5.2018 17:33

M75a45r70t20i95n 29R34u91z18i49c28k97a 1632548276237

No, rad bych videl treba propojeni Smichovskeho nadrazi s Dejvickym, tunel pod strahovem... melo by to celkem vyhodu v tom, ze by vse nejezdilo pres centrum... vlastne okruzni mestskou zeleznicni linku, zbytek uz vicemene existuje...

0/0
29.5.2018 16:36

T65o94m56á31š 88U73l77r74y75c63h 1906403219600

Praha za 100 let vítá turisty: Přijeďte k nám. Máme zde celou řadu památkově chráněných mostů. Ale pozor - nevstupovat, protože kvůli špatnému technickému stavu mohou spadnout. Na druhou stranu Vltavy jen brodem nedaleko.

0/0
24.5.2018 16:56

J19i84ř63í 62P83r93ů44š38a 7945462205959

Samý odborník tady v diskuzi. Bere někdo v úvahu takové detaily jako že třeba průjezdní průřez nevyhovuje současným potřebám a že povolený nápravový tlak taky nevyhovuje, což jsou věci které sebelepší údržba neovlivní. Navíc draze udržovat a rekonstruovat něco co má jít do pěti let dolů...že těch pět let trvá už třicet je věc trošku jiná.

+3/0
24.5.2018 16:32

V48l14a14s52t18i10m39i21l 15K11o52c97u91r32e46k 4776863580504

No škoda, že s námi nediskutují odborníci, kteří vypracovali stanovisko k mostu za minulého režimu, zcela jistě ho posoudili jako neudržitelný do budoucnosti a počítali, že vydrží ještě takových dvacet let, i když se už nebude s tím nic moc dělat.

A všechny takové dokumenty jsou v archivech. I komunisté v té době (80. letech) už byli odkázáni na stanoviska odborných institucí. Tak hurá do archívu ...... To, co jsem napsal, empiricky vím, není to, že to tak asi bylo.

+2/0
24.5.2018 16:13

J46a42n 66H13a84v40r60á69n86e62k 9940189926

V krátké době další příklad památkově chráněné stavby, která se nechala zchátrat a kvůli níž se teď povedou nekonečné diskuse, co teď s ní, když opravit nepude a zbourat se nesmí.

Tak mě napadlo, že když je něco prohlášeno za památku, tak by z toho automaticky měla vyplývat povinnost udržovat tu památku alespoň v takovém stavu, v jakém byla památkou prohlášena. A aby vlastník moc nenadával, mělo by to být podpořeno z veřejných rozpočtů (když chce stát/město mít památku, ať se podílí na její údržbě). Bez takové povinnosti (předpokládám, že dnes taková povinnost neexistuje) bude podobných absurdních situací jenom přibývat.

Á propos, když jsem u té absurdity: proč proboha někdo prohlašuje za památku intenzivně zatěžovanou užitkovou stavbu, která z principu věci má omezenou životnost??? Takový moderní ocelový most, to není žádná silně předimenzovaná kamenná katedrála, která může i s minimální údržbou stát navěky. Nebo když už něco takového památkově chránit, tak ať se pouze vymezí nějaké základní vzhledové charakteristiky té stavby (koncepce, tvary, barva, ozdobné prvky apod.), aby bylo možné ji v budoucnu nahradit novou, která pouze ponese ty vzhledové atributy té původní.

+5/0
24.5.2018 16:06
Foto

M35a79r79t52i94n 94Š21u95b44r98t 1645731854975

Železničnímu mostu bylo v roce 1989 téměř 90 let a byl již tehdy v poměrně nedobrém stavu. Pak proběhl tuším jeden kompletní nátěr, ale určité věci ve stavu konstrukce nejde vrátit už jakoukoli údržbou. Teď bude mostu skoro 120 let a mosty se dělají i dnes na stoletou životnost.

Máte pravdu, že u Železničního mostu je oproti třeba Karlovu mostu rozdíl, že je to trvale obrovsky zatížená superdůležitá infrastrukturní stavba, která potřebuje plnit roli základní železniční dopravní spojnice. Nejde z toho udělat promenádu s cyklostezkou, natřít to a kochat se, jak je to hezké. To by oprava byla brnkačka.

Aby to plnilo svou úlohu a mohlo po tom projet nejméně 30-40 vlaků za hodinu, při opravě by se musely 2/3 všech dílů vyměnit teď a zbytek do 20 let, tj. stejně by na mostě nezůstal ani díl z toho dnešního. Jen by to trvalo 20 let s mnohaletými výlukami provozu. A to si Praha opravdu dovolit nemůže. To není vůbec neúcta k tomu dílu, ale tady musí být primární užitkovost toho díla.

+2/0
24.5.2018 17:39

Najdete na iDNES.cz