Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Výtoňský most je neopravitelný a půjde k zemi, na základech vyroste kopie

Železniční most spojující Výtoň se Smíchovem chce Správa železniční dopravní cesty zbourat. Podle studie, kterou si společnost nechala vypracovat, je ocelová konstrukce neopravitelná. Památkově chráněný most by mohla nahradit kopie. S rozšířením kolejí železničáři nepočítají.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J16o69s81e59f 78K14u59c79i70r18e92k 4514332530451

Postavit most, nepostavit most, problem na 10 let. A tet si predstavte zacit stavet atomovou elektrarnu jak se o tom take mluvi. Objekt 1000x slozitejsi.

0/0
31.5.2018 17:30

T26o19m74á55š 83V63a48l89d62e77r 7973840989

Ještěže nechtějí rozšířit koleje na ruský rozchod. Kam by jsme se asi dostali?

0/0
25.5.2018 13:00

A21l85e34š 29L38i97s40o72v79s75k70ý 9289548302332

Člověk si říká, jestli ten hnůj, ze kterého nejsme schopni se vyhrabat a ta všeobecná nenávist k víře spolu tak nějak nesouvisí...

0/−1
25.5.2018 7:08

P68e39t92r 25N75o46v97o82t17n86y 1131650511

I veřícím by ten most dosloužil.

+1/0
25.5.2018 7:12

M31a91r96t11i16n 74H80r58o31u68d32n94ý 5547152524387

Já si myslím, že bude úspěch, když se tam podaří postavit vůbec nějaký most. Natož vymýšlet ještě chujoviny s nějakými replikami atp. Prakticky ve všech sektorech dopravních a technických staveb je back log (=investiční dluh) jako prase, a s úbytkem poměru práceschopného obyvatelstva to bude jen a jen horší a horší.

0/0
24.5.2018 23:16
Foto

J97a84k64u18b 28B65e93z48n15o68s33k73a 9867503216

Asi byl pro redaktora veliký problém vzít foťák, zvednout zadek a udělat aktuální fotky.. No jo..z Anděla je to daleko..

+3/−1
24.5.2018 22:28

T50o94m73á31š 58Z82e73m27a48n 3545528194175

Líbil by se mi most alá ten v Troji - uprostřed koleje a po stranách oblouků vozovka - klidně by mohla pokračovat dál a napojit se na vjezd do tunelu Mrázovka.

Na jihu Prahy silně chybí 1-2 silniční mosty.

+2/0
24.5.2018 22:24

D34a92v80i91d 92V39a77n88ě28k 6111424124350

Toto je dobrý nápad. Pokud chtějí vystavět v místě bývalého nákladového nádraží (či co to tam bylo) na Smíchově vystavět novou čtvrť, tak napojení na druhý břeh by hodně ulovilo dopravě.

0/0
25.5.2018 8:49

B61l11a16ž56e84j 44M27o20t53y59č40k31a 8797257205470

proč ho nepřesunout, jistě to vyjde levněji, ten v troji je pouze na 2 věci;-)

0/0
29.5.2018 19:59

J69i72ř23í 83R41y79s 3744527816934

Památkáři všech zemí jeďte někam jinam

0/0
24.5.2018 22:18

J20i43ř61í 76R72y88s 3554567706644

Doprčic, postavte nový moderní dostatečně dimenzovaný most.

0/0
24.5.2018 22:16

S47i48l94v34e72s16t81r 36K41a62d18e96ř72á17b62e71k 8390223285300

A Vyšehrad a Hradčany zbourat a ty kopce srovnat se zemí, jenom tady překážejí. Řeku taky zasypat a na jejím místě postavit hypermarkety, skladiště, solární elektrárny, Kaplického knihovnu a obří kolo. Pokrok se nedá zastavit.

+2/−1
25.5.2018 13:50
Foto

M30a40r14t13i50n 16Š76u91b82r66t 1425341674485

Jsou pamatky a pak jsou konstrukce, na ktere jsou rok od roku vetsi naroky, takze se k nim musi pristupovat jinak. Tento most je pro Prahu dulezity jako Nuselak a nejde z nej udelat panatku s cyklostezkou.

+2/0
25.5.2018 21:43

R82a32d33k27o 59K68ř72i92v26á49n40e12k 7450873685200

K úvahám o "Mostu inteligence" dávám samostaný příspěvek místo jednotlivých reakcí.

Díky "Mostu inteligence" nejezdí přes Vyšehrad (kromě mimořádností) nákladní vlaky. Od Berouna jedou z Radotína na Krč. Podobně rychlíky při výlukách.

Most je v dobrém stavu - a ještě že je. :-) Problém je v nedokončení stavby a špatném napojení. Hlavní směr z mostu měl pokračovat kolmo do tunelu směr Kladno - a jak by se dnes hodil i pro rychlodráhu na letiště!!! Proto most ústí kolmo proti skále. Příprava na "rozdvojení" posledních oblouků do dvou směrů je na mostě dobře viditelná.

Větev do Radotína měla být dvojkolejná, bohužel kvůli nekvalitní projektové přípravě tunelu a nízkému nadloží musel být dokončen v profilu, který pro dvě koleje nevyhovoval. Proto i celý most a trať do Krče mají jen jednu kolej, navíc směrové poměry zbastleného tunelu omezují rychlost. Jakékoliv využití trati pro pravidelnou osobní dopravu by vyžadovalo přestavbu tunelu - ne mostu a položení druhé koleje z odbočky před tunelem přes Krč do Vršovic, po dalších úpravách přes Malešice (zřízení přestupu na metro B) do Libně, ev. Holešovic... Pro další linku příměstské dopravy ideální. Naopak vlaky od Berouna (včetně rychlíků) by měly jet přes Smíchov kvůli přestupu na metro B, příměstské vlaky navíc s obnoveným zastavením v oblasti pod Vyšehradem, které marxisté-urbanisté zrušili. :-(

+3/0
24.5.2018 21:57

D26a26v43i52d 43V26a18n90ě31k 6311104154430

Naprosto s Vámi souhlasím!!! Jsem však toho názoru, že rychlíky a dálkové spoje by na hlavní nádraží mohli jezdit právě upraveným tunelem a dál přes Krč a upravenou tratí přes Vršovice.

0/0
25.5.2018 8:42

P57a95t74r72i15k 67E78g49e15r 2948670619561

V tomto případě mi chce SŽDC říci, že několik let budeme jako debilové jezdit přívozem P5 který to už teď nezvládá. Ať tedy DP zavede tramvajovou linku 75 v trase Smíchovské nádraží (B) - Plzeňka - Na Knížecí (B) - Anděl (B) - Zborovská - Palackého náměstí (B) - Výtoň - Albertov - Botanická zahrada - Karlovo náměstí (B) - Novoměstská radnice - Myslíkova - Jiráskovo náměstí - Zborovská - Anděl (B) - Na Knížecí (B) - Plzeňka - Smíchovské nádraží (B). Vzniknout by měla žel. st. Praha, Vyšehrad na lince S7 vznikne velká výluka.Rv

+1/−1
24.5.2018 21:50

P46e87t62r 19H14a40r14i24p55r26a18s33a95d 48H16a25j35i38č 5461726863810

Ona už tam jedna linka takhle jezdí (7), ale zkrácení intervalů , případně posílení by moc pomohlo.

Jo, a nesmíte stejnou lodí tam a zpátky, jinak urazíte kapitána. ;-)

0/0
1.6.2018 13:21

J91a44n 36P72r81i10c40h75y20s48t83a81l 8681708133

Opravte si tem hloupy titulek. Ten most k zadne zemi nepujde. K zemi pujde mozna pan autor na nejake oslave posilnen alkoholem, ale most ne. Navic pod mostem ani neni zadna zem, ale reka. Z clanku vyplyva, ze pan autor mel na mysli, ze most bude zbouran. Ja nechapu, proc to nemuze napsat pekne i v titulku? Dokonce ma na vyber dve slova: zbouran a zboren.

+2/0
24.5.2018 21:42

P67a22v95e74l 39J43e49ř58á63b81e71k 7391432884687

Demontován

0/0
25.5.2018 0:52

S39i25l83v59e15s70t74r 76K66a31d23e25ř49á96b83e21k 8660463535320

Anebo hezky česky rozebrán. Popřípadě odstraněn. Zbourány budou tak maximálně piliře, ale likvidovat ocelovou konstrukci bouráním by asi nebylo to pravé ořechové.

0/0
25.5.2018 13:59

M69a34r76t22i52n 57R93u77z18i10c38k10a 1422308786547

;-D

0/0
29.5.2018 16:13

M65a84r21t96i96n 46K28u17l17h30á34n19e65k 4963592729959

miluji staré budovy a stavby ... ale nemělo by se to přehánět a zvláště u dopravních staveb jako jsou mosty atd.

starý most zbourat a postavit nový pěkný s neotřelým tvarem ......

.

P.S. před, při a po stavbě Eifelovy věže taky polovinu Pařížanů mohla trefit pepka a jak ji dnes milují

+1/0
24.5.2018 20:35

T45o46m68a90s 16M46a61t22e79r98a 4576301833243

Dotaz, prosím kolik je v Praze mostů, kolik železničních a kolik silničních, předpokládám, že kromě Karlova jsou všechny dopravně vytížené a asi představují jedinou cestu. Kolik z nich je postaveno po revoluci a kolik jich je v havarijním stavu. Děkuji. TM

0/0
24.5.2018 19:33
Foto

M16a75r15t66i10n 60Š42u35b72r86t 1575151454375

Většina mostů má památkovou ochranu, takže i údržbové a sondové práce vyžadují povolení a speciální postupy.

Pokud jde o velké mosty přes celou řeku Vltavu, tak jich je v Praze 17: Závodu míru, Radotínský, Branický železniční, Barrandovský, Výtoňský železniční, Palackého, Jiráskův, Legií, Karlův, Mánesův, Čechův, Štefánikův, Hlávkův, Negrelliho viadukt, Libeňský, Holešovický železniční a Trojský.

Po revoluci byly postaveny dva, Radotínský (2010) a Trojský (2014), ty jsou určitě v dobrém stavu.

Větší opravou prošly po revoluci most Závodu míru, Karlův most (spíše náprava předchozích oprav), Štefánikův most (2007), Mánesův most (1994 a už bude potřebovat další), Čechův most (2000 a už bude potřebovat další).

Branický most je v ne zrovna ideálním stavu už od výstavby, Barrandovský čeká již projekčně zpracovaná tříletá rekonstrukce, Výtoňský železniční dospěl do konce životnosti, Palackého bude mít letos diagnostiku a čeká ho určitě velká oprava, Jiráskův je v relativně dobrém stavu, Legií (vz Palackého), Karlův bude potřebovat větší opravu, Mánesův je také obloukový z prostého betonu a na něm je vidět, že oprava stará 24 let už úplně nestačí, Čechův je kovový a výměny řady nýtů a částí konstrukce okolo roku 2000 ukazují, že opravy kovových mostů problém bohužel moc neřeší a musí brzy nastat další, Štefánikův je OK od roku 2007, Hlávkův má rozpracovaný projekt kompletní rekonstrukce, protože jsou to vlastně dva slepené mosty a kvůli zatížení dopravou se řeší možnosti náhradních tras, Negrelliho viadukt prochází po 150 letech provozu kompletní renovací aktuálně, Libeňský je samostatná kauza a Holešovický železniční je těžko říct.

+6/0
24.5.2018 19:53

T69o68m52a13s 78M37a46t84e42r84a 4746771733443

No tak to jsem nečekal R^. A pokud budou ty opravy a rekonstrukce, jsou rozumné objízdné trasy?

0/0
24.5.2018 20:01
Foto

M83a65r29t58i85n 45Š19u12b88r90t 1915711444125

Branický má alternativu ve Výtoňském, ale problém je, že tudy jezdí náklady. Ale asi se dá opravit i za provozu. barrandovský bude opravován za provozu, vždy minimálně 2+2 pruhy, jako tomu bylo u Nuseláku poslední 3 roky. Výtoňský má sice náhradu v Branickém, ale je potřeba, aby tady byla výluka co nejkratší, proto se preferuje stavba konstrukce stranou a její umístění na opravené pilíře, nikoli oprava, pak může být vlaková výluka třeba jen na prázdniny, Palackého je už uvnitř města, ten by byl uzavřený citlivý hlavně pro tramvaje, ale metro B a most Legií by si s tím musely poradit, Legiíí zase pak nahradí most Palackého, uzavírky Mánesova nebo Čechova jsou spíše místního významu, Karlova jen turistický dopad. Oříšek je Hlávkův, tam se zpracovávaly i varianty dočasného mostu vedle, nevím, kam to dospělo. Libeňský záleží na výsledku postupu opravy/výstavby, ale i zde je možný přinejmenším provizorní tramvajový most. Pro auta zas tak významný není. Negrelliho viadukt s obtížemi dnes zaskakují objezdy vlaků přes Balabenku, je to na hraně, ale jakž takž se to zvládá.

Tj. zase nějaká superkatastrofa bez mostů nám nehrozí. Vždy jsou nějaké alternativy řešení. A do mostů obecně jsou velké prostředky. Ono to není vidět, ale opravený Nuselák, Negrellák, most u ulice Korunovační, mosty přes Botič v Bělehradské, Nuselské, Na Slupi, opravy Lanového mostu, co se stavebně moc nepovedl. Most před Rokytku na Elsnicově náměstí je v přestavbě. Postavilo se Nové spojení, mosty na Krejcárku, při tom nové mosty přes Seifertovu. Ona není pravda, že by se u mostů nic nedělalo, ale holt drasticky vzrostly zátěže a požadavků na rozpočet jsou spousty i okolo, takže všechny mosty, kterých je v Praze snad okolo 700, se prostě opravit zgruntu nestíhají. 2 mosty za rok z gruntu je furt na 350 let práce.

0/0
24.5.2018 20:13

T20o94m13a57s 41M26a84t20e39r15a 4276151863693

Tak to časem spadnou, nestíhačka, jak to dělají jinde, to přeci nemůže být problém jenom Prahy?

0/0
24.5.2018 21:37

M90a71r81t35i81n 67R89u88z30i37c56k58a 1902598656627

Posledni vety, no ano, to je bohuzel spatne, kazdy most musi projit opravou min. hydroizolace po 20 letech, aby do nej nezatekalo, a hodne se posledni dobou opravuji mosty nad ruznymi potoky, ale ty velke dulezite temer vubec a nemuzete to porad odkladat az na hranu zivotnosti mostu, ktera se timto zkracuje... Oni by penize byly, kdyby se napr. dopravni stavby, ale i jine mestske stavby nepreplaceli jako treba terminal Letnany, tram. trat barrandov, nestaveli slozite a drahe na udrzbu, atp. kde se utopi hodne penez, ktere pak chybeji jinde...

0/0
29.5.2018 16:26

P21e85t64r 11N81o31v88o70t30n42y 1281970551

A ještě jeden. Barikádníků.

+1/0
24.5.2018 21:13
Foto

M88a52r67t40i32n 42Š97u29b20r46t 1615441304165

Jsem věděl, že nejméně na jeden zapomenu ;-). Ten je naštěstí také v docela přijatelném stavu.

0/0
24.5.2018 21:35

M82a29r84t67i93n 60R73u52z16i28c31k68a 1182508916637

Ty 3 roky u Barrandovskeho plati jen pokud budou lana v poradku...

0/0
29.5.2018 16:15

D61a35v70i89d 74D47l13o89u59h37ý 5334637907751

Seznam mostů I s datem postavení je tady https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_mostů_v_Praze

0/0
25.5.2018 8:16

M28i48c47h10a81l 87G10r57i60v13a94l25s98k61ý 8223112737885

Výzva pro stavbaře.Překonají dobu stavby a přerušení dopravy z r.1900-1901 ?

0/0
24.5.2018 18:49

T77o27m81a98s 18M59a25t17e80r80a 4766431333493

Hravě, několika násobně ;-D

0/0
24.5.2018 19:01
Foto

M87a24r51t12i29n 70Š49u19b75r61t 1775201864795

Nepřekonají, protože nemají stejné podmínky. V roce 2001 si mohli vybudovat nové dva pilíře pro dvoukolejný most pod původním jednokolejným mostem, který měl pilířů víc, ale jinde. Tj. po stržení původního mostu mohli rovnou na hotové pilíře dát vedle smontovanou konstrukci mostu nového.

To nyní nejde. Pilíře se musí použít ty současné a musí se po snesení současného mostu opravit. Byť část oprav může být zahájena ještě před tím. Nicméně rychlost náhrady mostu je závislá na rozhodnutí o postupu. Stavba repliky umožňuje si připravit nové oblouky vedle, čímž se doba výluky vlaků zkracuje spíše na několik týdnů, max. pár měsíců.

Pokud by se opravovalo, znamená to nahrazovat v konstrukci kousek po kousku a několikaletou výluku provozu s nejistým výsledkem na spojích staré a nové konstrukce.

0/0
24.5.2018 19:56

M32a14r38t47i35n 59R74u23z58i46c48k38a 1502668796287

To zalezi na stavu mostu, pokud by se opravovala cast, tak to sice trva dele, ale nemuselo by se hned menit kazdy dil, pokud je nutne vse nahradit nebo vetsinu, je lepsi replika a pak proste vymenit.

0/0
29.5.2018 16:29

O75l82d68ř71i74c20h 46Ř69e97z53n27í38k 7175162474408

30 let bez oprav, bez nátěru si zdá se vybralo svou očekávanou daň ;-D

+1/0
24.5.2018 18:18
Foto

M48a38r37t58i76n 48Š95u96b89r23t 1115921654795

Našel jsem článek v Pražském deníku z roku 2011, který určitě nebyl zabarven dnešními emocemi. A tam je napsáno:

Ačkoli se dnes může zdát, že neměl už dlouho nátěr, dle místních obyvatel je opak pravdou. „Přistěhovala jsme se na Výtoň v roce 1990 a od té doby byl most celkově natírán zhruba třikrát. Naposledy to myslím bylo někdy v tomto století,“ rozpomínala se Hana Pavelková z Podskalské ulice.

Zdroj: https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/zeleznicni-most-uz--let-dotvari-20110822.html

0/0
24.5.2018 20:04

T42o98m52a95s 43M11a37t27e18r56a 4926911773373

Tak snad v Praze všechny lávky a mosty zbourat, nejlépe všechny najednou, přestat jezdit, komunikovat, Prahu zaizolovat, odříznout levostrannou od pravostranné a i od zbytku republiky a nechat vyhnít, vono to nějak dopadne.

0/−1
24.5.2018 18:07

O15l56d83ř50i40c11h 96Ř11e37z51n68í98k 7445722734838

plavecké kurzy to vyřeší... ;-D

0/0
24.5.2018 18:18

R96a44d75k42o 72K84ř38i64v19á14n39e21k 7210293115820

Fakta nejen pro architekta, který pojedl porci instatntní moudrosti :-) :

1. Za komunistů byla na mostě kvůli havarijnímu stavu cca 20 let omezená rychlost na 20 km/h (!!). Dnes je to 60 km/h, protože se nějaká ta oprava údržba (maximum možného a efektivního) přece jen provedla. Opětovné snížení rychlosti by znamenalo snížení počtu vlaků, neboť propustnost trati je na hraně.

2. Most se nenatíral cca 50 let, protože jeho havarijní stav je neodstranitelný. Životnost nýtovaných příhradových konstrukcí je cca 100 let, pak jejich tuhost klesá bez ohledu na nátěr. Nýty, postižené i únavou materiálu a střihovým namáháním by se měly na místě odvrtávat a znovu nýtovat? Výluka na několik let a příšernej kravál přes půl Prahy!

3. Hmotnost vozidel a počty vlaků byly před 118 lety dramaticky nižší. Most nedosloužil na korozi, ale na nízkou nosnost a nevyhovující parametry. Most je mrtvý a zbytečné opravy lávek a prodlužování agonie provozu do okamžiku náhlé nutnosti jeho radikálního omezení jsou daní za dopravní nekoncepčnost.

4. Architekti a urbanisté jsou za nekoncepčnost pražského dopravního řešení spoluzodpovědní. Dnes tvrdí, že most nikdo nenatíral, tak za trest ať spadne. Co dělali urbanisté těch 50 let? Všechna rozumná řešení se musela prosazovat proti jejich vůli a pomníků urbanistické blbosti je zrovna třeba v řešení synergie železniční a městské dopravy mnoho. A co udělali novodobí architekti v dopravě, aby se to mohlo krásou jen trochu rovnat vyšehradskému mostu? Za mne panu Lukešovi a dalším Rv.

5. Most je krásný. Replika příhradové konstrukce je dobré řešení pro všechny. Se třemi kolejemi lepší, než se dvěma.

+14/0
24.5.2018 17:58

V55l28a69s83t65i26m52i34l 78K44o96c25u53r73e11k 4916533430714

Díky za příspěvek, lepší jsou fakta než emoce.

+2/0
24.5.2018 19:23
Foto

M94a56r11t93i42n 71Š55u85b30r96t 1675891264325

Také moc díky. Já emoce chápu, ale nesmí přebít racionální úvahy. Někdy se začínáme chovat jak malé dítě, kterému zbouráním mostu vezmou lopatičku. Taky mám ten most rád, ale tohle není most v muzeu, je to stavba, která bude v daném místě ještě staletí muset plně sloužit.

+3/0
24.5.2018 20:15
Foto

M67a26r87t54i14n 10Š40u27b33r17t 1935491414485

To je těžký. Oprava takového mostu aktuálně spočívá v tom nejméně 2/3 všech dílů postupně vyměnit a do 20 let vyměnit i zbylou třetinu místo nýtování je potřeba při tom svařovat a teoreticky je možné pak ty nýty nějak vizuálně udělat na povrchu. Takový postup znamená měsíce výluk a pak několik let most uzavřený. Po 20 letech další kolečko oprav, s otazníkem vzájemné návaznosti starých a nových dílů. V roce 2040 pak na místě bude cca most v podobě, kterou by měla kopie zkonstruovaná celá někde vedle a za pár týdnů celá usazená na opravené pilíře.

Problém Železničního mostu je v tom, že to je superdůležitá infrastrukturní stavba, která potřebuje únosností jít z dobou a popravdě by ten nový most potřeboval být tříkolejný. Naši předkové také původní jednokolejný most v roce 1901 zbourali, protože řešili stejný problém s nárůstem počtu vlaků. My bychom chtěli zastávku na Výtoni, vnitroměstské linky, po mostě možná budou nuceny jezdit i VRT vlaky a most po opravě sice může být hezký, akorát nebude plnit to, co od něho potřebujeme. Nemůžeme z něho udělat pěší promenádu s cyklostezkou a kochat se jím, potřebujeme, aby po něm jelo stále více vlaků, a aby tam byla minimálně dlouhá výluka, protože metro B všechny lidi ze Smíchova z vlaků neutáhne a přes Kačerov toho zas tolik neprojede. A to s opravou dosáhnout čistě fyzikálně nejde.

+5/0
24.5.2018 17:33

M65a39r37t28i66n 85R38u87z98i27c74k51a 1932708666147

No, rad bych videl treba propojeni Smichovskeho nadrazi s Dejvickym, tunel pod strahovem... melo by to celkem vyhodu v tom, ze by vse nejezdilo pres centrum... vlastne okruzni mestskou zeleznicni linku, zbytek uz vicemene existuje...

0/0
29.5.2018 16:36

T80o76m16á98š 31U16l84r14y98c38h 1716643389760

Praha za 100 let vítá turisty: Přijeďte k nám. Máme zde celou řadu památkově chráněných mostů. Ale pozor - nevstupovat, protože kvůli špatnému technickému stavu mohou spadnout. Na druhou stranu Vltavy jen brodem nedaleko.

0/0
24.5.2018 16:56

J85i47ř31í 23P46r63ů66š39a 7715582465389

Samý odborník tady v diskuzi. Bere někdo v úvahu takové detaily jako že třeba průjezdní průřez nevyhovuje současným potřebám a že povolený nápravový tlak taky nevyhovuje, což jsou věci které sebelepší údržba neovlivní. Navíc draze udržovat a rekonstruovat něco co má jít do pěti let dolů...že těch pět let trvá už třicet je věc trošku jiná.

+3/0
24.5.2018 16:32

V37l88a37s39t57i45m56i66l 13K22o72c34u49r44e33k 4526233670564

No škoda, že s námi nediskutují odborníci, kteří vypracovali stanovisko k mostu za minulého režimu, zcela jistě ho posoudili jako neudržitelný do budoucnosti a počítali, že vydrží ještě takových dvacet let, i když se už nebude s tím nic moc dělat.

A všechny takové dokumenty jsou v archivech. I komunisté v té době (80. letech) už byli odkázáni na stanoviska odborných institucí. Tak hurá do archívu ...... To, co jsem napsal, empiricky vím, není to, že to tak asi bylo.

+2/0
24.5.2018 16:13

J65a32n 69H49a87v13r72á57n29e49k 9240479446

V krátké době další příklad památkově chráněné stavby, která se nechala zchátrat a kvůli níž se teď povedou nekonečné diskuse, co teď s ní, když opravit nepude a zbourat se nesmí.

Tak mě napadlo, že když je něco prohlášeno za památku, tak by z toho automaticky měla vyplývat povinnost udržovat tu památku alespoň v takovém stavu, v jakém byla památkou prohlášena. A aby vlastník moc nenadával, mělo by to být podpořeno z veřejných rozpočtů (když chce stát/město mít památku, ať se podílí na její údržbě). Bez takové povinnosti (předpokládám, že dnes taková povinnost neexistuje) bude podobných absurdních situací jenom přibývat.

Á propos, když jsem u té absurdity: proč proboha někdo prohlašuje za památku intenzivně zatěžovanou užitkovou stavbu, která z principu věci má omezenou životnost??? Takový moderní ocelový most, to není žádná silně předimenzovaná kamenná katedrála, která může i s minimální údržbou stát navěky. Nebo když už něco takového památkově chránit, tak ať se pouze vymezí nějaké základní vzhledové charakteristiky té stavby (koncepce, tvary, barva, ozdobné prvky apod.), aby bylo možné ji v budoucnu nahradit novou, která pouze ponese ty vzhledové atributy té původní.

+5/0
24.5.2018 16:06
Foto

M50a84r76t56i24n 71Š98u24b28r81t 1205821354575

Železničnímu mostu bylo v roce 1989 téměř 90 let a byl již tehdy v poměrně nedobrém stavu. Pak proběhl tuším jeden kompletní nátěr, ale určité věci ve stavu konstrukce nejde vrátit už jakoukoli údržbou. Teď bude mostu skoro 120 let a mosty se dělají i dnes na stoletou životnost.

Máte pravdu, že u Železničního mostu je oproti třeba Karlovu mostu rozdíl, že je to trvale obrovsky zatížená superdůležitá infrastrukturní stavba, která potřebuje plnit roli základní železniční dopravní spojnice. Nejde z toho udělat promenádu s cyklostezkou, natřít to a kochat se, jak je to hezké. To by oprava byla brnkačka.

Aby to plnilo svou úlohu a mohlo po tom projet nejméně 30-40 vlaků za hodinu, při opravě by se musely 2/3 všech dílů vyměnit teď a zbytek do 20 let, tj. stejně by na mostě nezůstal ani díl z toho dnešního. Jen by to trvalo 20 let s mnohaletými výlukami provozu. A to si Praha opravdu dovolit nemůže. To není vůbec neúcta k tomu dílu, ale tady musí být primární užitkovost toho díla.

+2/0
24.5.2018 17:39







Najdete na iDNES.cz