Diskuse k článku

Památkáři odmítají bourat železniční most u Výtoně, chtějí nezávislý posudek

Přes sto let starý železniční most mezi Výtoní a Smíchovem je podle průzkumu Správy železniční dopravní cesty neopravitelný. Památkáři demolici odmítají a budou chtít po správci tratí nezávislý posudek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K78a70r38e85l 90K38o74v23á31ř75í73k 1588675536235

nejlepší je, že pokud by ten most patřil bohatému developerovi, památkovou ochranu by ochotně zrušili během 5 minut (jako to bylo mnohokrát v případě památek v Praze), holt státní organizace nemá fondy na úplatky!!

0/0
28.5.2018 7:51

P33e94t13r 37N78o28v89o59t82n93y 1481920301

Památkáři mají recht. Žádná únava materiálu, koroze(i síranová v betonu) a jiné degradační procesy ve stavebních neexistují.

0/−1
26.5.2018 11:37

P82e87t64r 15N85o58v45o13t75n45y 1821690181

materiálech

0/0
26.5.2018 11:39

M39a48r56t56i36n 25R86u54z93i51c19k80a 1972608886207

Myslim, ze pamatkari reaguji az na situaci, kdy mesto chce bourat, ... a stale se ceka na to az nejaka cast mostu spadne do havarijniho stavu... Brzo nas to muze potkat i na dalsich mostech, jako je Palackeho, Legii, Barrandovsky, Karluv a Hlavkuv..

PS: Barrandovsky ma dost zasadni problem, o kterem se moc nemluvi, je podobne konstrukce jako trojska lavka a stav lan neni znam a zjisti se pri opravach, ktere jsou naplanovany prednostne pred Libenskym a Hlavky,...

0/0
28.5.2018 6:09

M54a91r52t45i54n 40R43u21z67i71c18k17a 1192578596297

Me je jasne, ze pokud se neda nic delat, tak se holt postavi kopie, ale mam velmi silne podezreni, ze posudku od magistratu, resp. nekterych lidi z klokneraku jdou magistratu na ruku, proto by mel byt posudek opravdu nezavisly,... Ja si totiz myslim, ze za tim je planovane rozsireni mostu a zboreni viaduktu a tak vse ted posuzuje jako neopravitelne, ... Kdyz se podivate na ten most, opet nikde nebyla ani zminka o jeho stavu, opet pohledove nevypada nijak spatne, navic je to ocelovy most, takze koroze se urcite projevi na povrchu a je treba zjistit jak moc do hloubky a jak konstrukci zelabila, a tak je take zcela mozne nahradit nektere casti mostu uplne snadno, cenove nema cenu resit zda novy, nebo reko, tady to vyjde nastejno... A je soucasti panoramatu prahy, jako ostatni mosty v centru, takze me opravdu zajima co za tim vezi...

Mj. at posudek udela nejaka renomovana firma zabyvajici se ocelovymi mosty a podle toho se rozhodne...

PS: Lavky dodelavane na okrajich mostu jsou ve stavu takovem, ze je nutne je uplne nahradit,..

A co se tyce nytovani, tak tam se bojim nejmene problemu, nytovane spoje vrdrzi fakt dost, navic po moste jiz dnes nejezdi tezke nakladni vlaky, ale jen osobni, takze s nosnosti konstrukce bych take problem nevidel... leda by zas IPR chtelo neco zduvodnovat vojenskymi transporty apod. jako v pripade Libenaku...

0/0
28.5.2018 6:03

P66e69t88r 50N12o36v66o32t16n75y 1871450541

Ty nýty, namáhané zejména na střih, už můžou mít životnostna krajíčku. Je to překonaná technologie, protože dnes umíme bez problémů vyřezat závit a nebo k sobě něco přivařit. Přenýtovat ten most, tak je tam kravál na celý rok přes půl Prahy. Pokud je za tím snaha ztrojkolejnit krátký úsek mezi Vyšehradem a Smíchovem, tak je to jedině dobře. Tento most má sloužit dopravě a ne honění ega památkářů.

+1/0
28.5.2018 10:10

M33a87r97t56i91n 30R53u40z34i63c97k14a 1452878646177

Zavit, to myslite vazne? A jaky, to by me zajimalo, a hlavne jeho pouziti na mostech... dnes se prevazne svaruje, hlavne je to levnejsi... jednotlive casti mostu se urcite nebudou nytovat na miste... Myslim, ze tady trochu pamatkarum krivdite, most je totiz pamakove chtaneny jiz delsi dobu a je v zone unesco...

Ztrojkolejneni je samozrejme v planu, jen se uvazuje se soubeznym mostem, na vytoni ma byt zastavka...

Nytovane konstrukce maji velmi dlouhou zivotnost, jedine co ji predci jsou svarovane konstrukce. U zavitovych spoju vzdy rezem vznikaji mikrotrhliny, musel by jste zavity lisovat, ... Nyty jsou v konstrukci zanytovany za tepla, jejich pozkozeni bude minimalni,... to uz vetsi problem bude zeslabeni nosniku vlivem koroze... Proto nevidim duvod, proc nenechat most posoudit nekym, kdo neni na strane magistratu, ipr, ale ani pamatkaru...

PS: ja nejsem na strane pamatkaru ani magistratu, ale centrum prahy nechci bourat jen proto, ze se tak nekdo rozhodne, aby usetril,... uz tu slysim i nazory, ze by Praha mela byt z unesco vyskrtnuta, aby se developerum uvolnili ruce, a muj nazor je, ze Praha je v tomto vyjimecna... Developeri i architekti se mohou vyradit jinde ve meste, je tu spousta mist, ktere jsou ostudou mesta...

0/0
28.5.2018 11:32

M79a44r46t91i88n 24R38u71z47i17c28k35a 1292388776527

Samozrejme, pokud je most na tom stejne jako lavky (a to se mi nechce verit), tak se muze postavit kopie, neni to nic proti nicemu...

Mozna by mesto nemelo jednat jako slon v porcelanu, a spolupracovat.... zatim mi to prijde, ze spis mezi sebou bojuji prostrednictvim medii..

0/0
28.5.2018 11:37

P97e66t44r 82N19o59v26o36t15n88y 1421150891

Závit na mostech? Co třeba šroub? :-) (třeba železniční most v Neratovicích). Ano, více se už svařuje. Poslední velký nýtovaný most je u nás z 60 let a už tenkrát to bylo "muzeum".

0/0
28.5.2018 12:41

M46a66r47t11i25n 35R41u50z52i65c19k59a 1362188836117

Ano, neratovicky znam, ... Jenze srouby maji velkou nevyhodu, prokluz, museji se pouzivat treci srouby a kontrolovat jejich uvolneni. U nytu navrhovanych do mostnich konstrukci se navrhovaly nyty ocelove nytovane za tepla, jde o nerozebiratelny spoj a chladnutim se dosahuje velkych svernych sil, coz i vyrazne zlepsovalo namahani ve strihu. Drive se nytovali i velmi namahane soucasti jako treba kotle, nosne konstrukce budov,... dnes se stale hodne casto pouziva nytovani v letectvi...

V Praze je nytovanych mostu vice, treba na trati ve vrsovicich....

Drive svarovani neprichazelo v uvahu, ani sroubovani, dnes jsou technologie jinde... a u ocelovych konstrukci jednoznacne svarovani...

0/0
28.5.2018 14:59

P28e20t94r 85N55o16v77o53t80n96y 1291270191

šřoub dá větší svěrnou sílu než nýt a dokonce přesně řízenou(podle momentu utažení) Nýt na velkých ocelových konstrukcích je nostalgie. Svařuje se a i na těch nýtovaných se nahrazují vadné nýty speciálními šrouby.

0/0
29.5.2018 0:08

P86e98t80r 32N80o11v50o80t33n14y 1131460111

"Ano, neratovicky znam" A je tam nějaký známý problém s tím mostem? Je to Langerův trám s oblouky, délka cca 90 m, traťová rychlost 100 km/h, přípustné zatížení C4 20t/nápravu a 8t/m. Smíchovský most má 60 km/h, zatížení C3 20t/nápravu a 7.2 t na metr.

0/0
29.5.2018 4:11

P54e11t35r 33N82o51v42o35t86n78y 1461290431

"U zavitovych spoju vzdy rezem vznikaji mikrotrhliny, musel by jste zavity lisovat," Závity se válcují. To jsem špatně napsal. A dnes i do takových ocelí, že nějakej za tepla vyklepanej nýt na místě se s tím opravdu nemůže srovnávat. Jinak tím nezpochybňuju technologii svařování. :-)

0/0
29.5.2018 3:41

P39a88u93l 30J27a15r23o40s 2653658370

Tak at ho tam nechaji a vedle postavi druhy.:-/

0/0
26.5.2018 10:41

M37i54r16o43s29l94a16v 91Z48i54k60m76u27n57d 6248762847838

Za prvé - provozně most přetížen není, vlaky jezdí ve špičce v provozním intervalu 4 minuty, což je více jak dvojnásobek provozního intervalu vlaků metra. Problém spočívá v různých typech zabezpečovacího zařízení ... a konzervativnímu přístupu k provozním předpisům drah celostátních a regionálních ....

Co je předmětem památkové ochrany ? Materiál, z něhož je most vyroben (krystalická struktura materiálu, výrobní postupy oceli), nýtovaná konstrukce, vzhled ?

Co udělají památkáři při materiálové destrukci ocelové konstrukce v důsledku únavy. Který památkář bude trestně stíhán v případě, že by při destrukci mostu došlo k obětem na životech.

Materiál ocelové konstrukce byl vyroben před cca 120 lety. Čest našim předkům, kteří tehdy v primitivních podmínkách dokázali takový materiál vyrobit.

V současnosti by materiál "této kvality" (není míněno negativně) nikdo nevyrobil, protože technologie jsou dávno překonány. Prostě se vyrábí materiály kvalitnější, jak po stránce pevnosti, tak odolnosti (antikorozivní ocel).

Co se změní tím, že se vyrobí replika / kopie mostu z aktuálně používané oceli, most bude nýtovaný jako ten současný a bude vypadat stejně ? NIC, pomineme-li prvek bezpečnosti.

Výměna mostu v roce 1901 (není původní z doby výstavby železnice z Plzně do Prahy s prodloužením za Smíchova na hlavní nádraží (tehdy nádraží Františka Josefa) trvala 18 hodin a nejezdilo se dva dny. To lze udělat i v současnosti ...

+1/0
26.5.2018 6:00

I98v30a44n 13M47i71n60a86ř12í85k 8961320692885

Památkáři, archeologové, "Děti Země". Mají mnohem větší moc nežby jim měla náležet.

0/−1
26.5.2018 7:52

S45i96l94v38e45s97t15r 91K71a53d79e88ř78á21b75e71k 8130383385560

Památkáři odmítají bourat? Hm, tak nebudou bourat, nikdo to po nich ani nechce. Zbourá to někdo jiný, třeba vlastník. A redaktoři idnes se zatím mohou doučovat češtinu.

+3/0
25.5.2018 15:37

J65a44n 91F34r17a44u81e42n91b29e94r25g 7835704417290

Navrhuji postavit dočasný brod, dokud se příslušné úřady nedohodnou...;-)

+1/0
25.5.2018 14:30

S61i84l41v86e77s17t57r 90K32a58d91e48ř21á40b81e68k 8930223335100

Bohužel, právní postavení brodů je v současné legislativě poněkud nejasné. Zákon o pozemních komunikacích ani zákon o vodách se jimi vůbec nezabývají. Není jasné, zda správcem brodu by byl správce komunikace, anebo správce vodního toku, ba ani není upravena přednost mezi vodní dopravou a "pozemní" dopravou atd. Není jasné, jestli mimořádná událost, která se stane na brodu, spadá pod definici dopravní nehody na pozemních komunikacích, anebo by se řešila v režimu vodního zákona či dokonce zákona o vnitrozemské plavbě. Chtělo by to nějaký pořádný precedens.

0/0
25.5.2018 15:36

P15e70t31r 10K25e72ř 8103524582638

Neměli by se památkáři vyjadřovat za jakých podmínek bude oprava, nebo nový most postaven, než rozhodovat o způsobu řešení??

+2/0
25.5.2018 14:17

M14a17r79t55i20n 27R95u51z78i57c85k10a 1112578516427

vsak ta reakce je na to, ze se postavy novy, napr. zelezobetonovy standard, o to kde...

0/0
27.5.2018 1:04

M30a61r47t36i31n 71R47u40z24i89c63k40a 1702148176157

...o to jde...

0/0
27.5.2018 1:04

J42a67n 53M84a68z64ů29r63e71k 2528424748245

památkáří jsou jak osina v pozadí......rozhodují jak ožralí a sjetí..výměna oken na baráku je problém, výměna výtahu v baráku je problém, ale postavit růžovou bídu v památkově chráněné rezervaci povolí......banda šašků to je.....

+5/0
25.5.2018 14:04

S14i69l72v58e81s51t47r 14K32a42d42e68ř49á40b29e63k 8640793745490

Co teprve kdybyste viděl, jaký neuvěřitelný bordel mají v evidenci chráněných památek. A popis jejich památkových hodnot je leckdy na úrovni beznadějného repetenta.

+1/−1
25.5.2018 15:39

L79u67k42a14s 66P73o64d41z82i63m77e38k 4715254193301

„Jelikož jsme zatím nedostali takovou žádost, nemůžeme se k tématu vyjadřovat,“ uvádí mluvčí resortu Simona Cigánková.

Zdroj: https://praha.idnes.cz/vyton-zeleznicni-most-pamatkari-bourat-nechteji-fb1-/praha-zpravy.aspx?c=A180525_403722_praha-zpravy_rsr

Snad Simona Romová, ne???

0/0
25.5.2018 13:45

Z90d81e87n61ě68k 11F20i35b21i25c29h 4347989104160

památkáři by byli nejradši, kdybychom tu pořád ještě bydleli v dřevěných chýších.

+4/0
25.5.2018 13:17

M72i66c34h44a45l 36Z68e90l18e85n16k31a 3675644139961

To by mne zajímalo která zodpovědná osoba bude za zanedbání péče o svěřený majetek potrestána.

+1/0
25.5.2018 12:41

D33o30m98i71n82i90k 23J80a78e57g17e91r 8511540409416

Osoby se jmény ,,žádná,, a ,,nikdo,,

0/0
25.5.2018 13:08

M81a56r15t70i46n 80K73y93p32r 2902795744624

Ekonomická životnost určená investorem v roce 1901 byla 100 let. Ke dnešku má most v plném provozu odkrouceno 117 let. Takže zodpovědná osoba by spíš mohla chtít odměnu za přesluhování.:-)

+5/−1
25.5.2018 13:16

M78i51c70h18a27l 94Z13e10l38e33n80k53a 3538645878284

Kdyby se starali, tak tam může sloužit dalších 100.

0/−5
25.5.2018 13:22

K75a49r62e54l 73L48a21n58g41r 2592517560158

Pekna utopie. ;-)

+3/0
25.5.2018 13:28

M48i91r20o47s27l98a15v 46V83l33a58s37á41k 4538330333262

Není to málo? Co takhle tisíc let?

+2/0
25.5.2018 17:00

V92á26c84l74a56v 50R26o29u88d39e40n21s75k67ý 9532550931885

Pán se tváří jako odborník na ocelové konstrukce. A říká vám něco pojem "únavový lom" a "koroze kovu"?

+1/0
25.5.2018 20:43

S41t69a16n36i64s81l81a91v 25K14r27e41j94c86a34r 6247666353714

Jak by v 21.století v ČR měla vypadat životnost staveb, v porovnání se stavbami předsocialistické doby ? Jak by se měla v ČR změnit praxe vzdělávání středoškoláků a vysokoškoláků aby se kvalita a profesnost po dvaceti osmi letech začala přibližovat nejen evropským standartům ? Proč v USA vydrží dopravní stavby déle než v postsocialistických státech - mohou opravdu za to jen komunisté, nebo i vzdělanci bezpartijní té doby ?

0/0
25.5.2018 13:40

K40a91r50e92l 27L38a69n74g34r 2172647140818

To ze za morem vydrzi dopravni stavby dele bych tu moc nesiril. Tech most co tam slo k zemi je tam take dost a dost.

+1/0
25.5.2018 14:15

M46a64r90t63i20n 65R60u13z91i63c35k22a 1122568446527

Tak podle fotografii mi to neprijde tak hrozne, krom te lavky pro pesi a par konzol,... Takze jo, nezavisly posudek je ok...

+1/0
25.5.2018 12:38

K85a60r11e28l 83L63a95n89g75r 2872977940168

Jdete tam osobne a podivejte se na svorniky na Vytoni. Ty maji uz zahajen polocas rozpadu dliuhou dobu.

+1/0
25.5.2018 13:29

M56a83r60t98i45n 93R39u95z70i14c10k73a 1672478376257

Jsem pro posudek, ten potvrdi nebo vyvrati v jakem stavu most je... ale nezavisly posudek... Podle fotek opravdu to vypada, ze tratova cast mostu neni az v takovem stavu, ze by se musel bourat, ...

Neco jineho jsou obe lavky pro pesi, ty jsou na komplet vymenu, na nekterych mistech to drzi jen na pavucinach...

0/0
25.5.2018 17:19

M80i25r80o34s31l48a56v 63Z85i96k82m67u10n86d 6328672647958

Vyžadoval bych, aby znalec, co bude provádět posudek v jeho závěru souhlasil s tím, že v případě jakékoli destrukce konstrukce, jím označené za "bezvadnou", může být okamžitě zatčen, uvalena vazba a dojde-li krom materiální škody k obětem na životech i s doživotním vězením a propadnutím majetku ve prospěch obětí ...

0/0
26.5.2018 6:04

M45a79r74t22i65n 61R14u56z25i56c10k53a 1252268676747

vsak na posudky se dava razitko, stejne jako projektanti/statici, kdyz se neco stavi... to je snad jasne...

0/0
27.5.2018 1:07

P94e72t26r 69Š83k18o37d95a 5237470214710

Když sem nebudou moct turisti přijet (třeba kvůli zchátralému mostu), můžeme mít památek tisíce, ale bude nám to jaksi k ničemu. Jestliže je ten most v takovém stavu, že je ekonomicky výhodnější, příp. technicky jedině možné, ho zbourat a postavit nový, tak nechť památkáři směřují své usilí jinam. Na rohu Václaváku bude moderní obluda, u Intercontinentalu chtějí další barák,... a tady se řeší dopravně důležitá stavba.

+1/0
25.5.2018 12:28
Foto

O94n82d81r42e18j 71V12a57l50o67u58s28e30k 4740321987621

Mosty musí primárně sloužit městu a jeho potřebám.

Dovedu si představit že by dožil jako kulturní památka třeba jako cyklostezka, ale připadá mi nesmyslné abychom cpali miliardy do zrychlení páteřních železničních koridorů ale zároveň tam necháme 100 let starý kus šrotu kde můžou vlaky jet max 30tkou a stejně kapacitně nestačí.

Kdyby se na jeho místě postavil nějaký nový pěkný most, bude sloužit městu a jeho lidem a za dalších 100 let bude vyhlášen kulturní památkou stejně jako tento.

+5/0
25.5.2018 12:28

S41i81l65v10e35s91t59r 50K94a21d36e51ř77á98b27e50k 8420613415740

Proč za sto let? Pokud bude technicky a architektonicky hodnotný, může být klidně prohlášen za památku půl roku po postavení. A až se to politicky nebo ekonomicky bude hodit, může být to prohlášení zase zrušeno.

0/0
25.5.2018 15:42

M67a45r52t24i19n 34R36u23z96i49c19k84a 1372428816657

hned ta prvni veta, tou vzdy zacinali soudruzi na schuzich uv ksc obhajobu zabavovani, demolic apod...

s jejich pristupem, bychom dnes meli z velke casti strzene centrum nahrazene sidlistem, podobne jako na zizkove,... a nektere mosty by dnes v centru vypadali jako barrandak nebo barikadniku...

myslim, ze je na case udelat si projizdku po vltave, pozvat nekolik znamych ze zahranici do Prahy aby videli to, co jinde a ani v Praze brzo uz neuvidi...

0/0
27.5.2018 1:12

T54o70m69á89š 32U90l23r60y74c15h 1716683409770

Praha za 100 let vítá turisty: Přijeďte k nám. Máme zde celou řadu památkově chráněných mostů. Ale pozor - nevstupovat, protože kvůli špatnému technickému stavu mohou spadnout. Na druhou stranu Vltavy se dostanete jen nedalekým brodem.

+4/0
25.5.2018 12:23

D23o90m34i94n94i38k 51J89a10e65g45e53r 8541110519236

Kde je ten nedaleky Brod?

0/0
25.5.2018 13:10

T44o26m61á94š 70U90l50r52y76c32h 1916483149610

V Praze bylo v minulosti mnoho brodů.

Např. tato citace z wikipedie Karlům most: Od pravěku lidé přecházeli řeku Vltavu v dnešním centru Prahy přes několik brodů. Jeden z nich se táhl od dnešní paty Mánesova mostu na Starém Městě (Náměstí Jana Palacha) šikmo na druhou stranu k dnešní Hergetově cihelně.

0/0
25.5.2018 13:13

V66í81t 28P61r94č93í13k 9478850364120

Včera nebo předevčírem se tu nadával téměř výhradně na SŽDC, která most nechala zchátrat a nyní jej chce zbourat. Dnes se pro změnu nadává téměř výhradně památkářům, kteří bourání připustit nechtějí. Co z toho vyplývá? Jedině to, že frustráti si zkrátka potřebují zaprudit, a je vlastně úplně jedno, kdo bude terčem. :-P

+6/−1
25.5.2018 12:18

O80n68d34ř85e46j 67S58e32k90e37r51a 1787826266319

A to byli stejní lidé?

0/0
25.5.2018 12:23

V49í81t 27P72r46č12í85k 9478970634340

Na zdejších diskuzích se pořád vyskytují ti samí lidé.

0/0
25.5.2018 12:27



Najdete na iDNES.cz