Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Výtoňský most stojí za záchranu, říká ředitel pražských památkářů

Nikdo neví, kolik času zbývá mostu pod Vyšehradem. Správa železnic míní, že stavba mezi Výtoní a Smíchovem je ve špatném stavu a je vhodné ji nahradit. „Rozhodovat se podle posudku, který pořádně nikdo neviděl, je podivné,“ říká ředitel Národního památkového ústavu Ondřej Šefců, jenž je proti odstranění mostu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D90a53v94i68d 15V58a45n81ě84k 6561764624400

Další člověk na svém místě.... Nahradit současný most replikou je podle pana památkáře zhovadilost, ale postavit vedle něj druhý most jim nevadí...Rv

+4/0
1.6.2018 7:41

V51l86a90s97t52i72m79i39l 15K26o92c18u93r57e69k 4336393240514

To na té fotografii je ředitel památkového ústavu, ..... ??

0/0
1.6.2018 8:08

V66l73a49s42t28i93m90i93l 87K59o51c87u45r38e97k 4596123780184

R^R^R^R^Tak jste to vyjádřil úplně přesně. Už jsem to psal vícekrát, tato věc nemá jiné řešení, než že se udělá replika, i když trojkolejná, panoramatický pohled zůstane a žádný jiný most se tam stavět nebude, to je úplně z cesty, divím se , že ještě někdo má takový názor.

Nevím o tom, že by třeba na Manhattanu stavěli druhý Brooklynský most s dvaceti pruhy pro rychlou dopravu, je to k smíchu. A tak je trop se všemi slavnými mosty, včetně Golden Gate, ...................................

Jeslti tohle jsou jejich názory, tak mohu zodpovědně prohlásit, že Národní památkový ústav (ldyž top přeženu do absurdity) nepotřebujeme.

Naší přední arcdhitekti stejně tvrdí, že jejich úloha velmi silně klesá.

Nechci tady rozcávět proč asi, diskutéři si samo domyslí.

0/0
1.6.2018 8:17

J81a49n 51V60a84l37o12u59c20h 6102747588540

Ale jistě, je ho možné zachovat, pokud se sníží jeho zatížení. Tedy milí zaslepení staromilci, dejte svůj mnohaletý rozpočet na konto NS2 (tedy zahloubení železnice mezi hlavákem a Smíchovem) a bude to možné...

0/−1
1.6.2018 7:41
Foto

T42o35m94á66š 11A53n72d13e61r78l91e 2782631374577

Být pražským skanzenářem, tak držím ústa a chodím kanály. Málokdo tu škodí tolik, jako tahle parta pokryteckých fanatiků.

+6/0
1.6.2018 0:20

V79l95a96s67t54i30m42i11l 25K22o64c15u26r44e79k 4926233100954

To je hodně drsně řečeno, trochu bych ubral, ale jde to skutečně k jádru věci.

0/0
1.6.2018 8:18

M54o19j42m40í58r 58M15o14t29y69č59k81a 3302985534790

Zajímavý dotaz je, zda plánují uložit pokutu někomu kdo nechal most zdevastovat. Pominu-li to že po více než 100 letech je most na (nebouž za) hranicí životnosti, tak hlavně pokud jej udělali památkou už někdy v roce 2004, jak seod té doby o něj starali památkáři??? nemají náhodou také nějaké povinnosti spojené s kontrolou stavu památek upozorňováním na chybnou nebo nedostatečnou údržbu?

Řeklbych, že opět reagují na stav který technicky nastal ale nemají za něj žádnou odpovědnost. Podle mne by ale měli mít. Stejně tak stát,který památky pouze vyhlašuje, ale až na výjimky neposkytuje na jejich údržbu skorou žádné prostředky.

+1/0
31.5.2018 23:17

P24e12t17r 13N33o10v33o79t54n46y 1471550681

Hlavně bych čekal, že budou co nejrychleji spolupracovat s vlastníkem mostu, jak ho co nejlépe nahradit tvarově(panoramaticky) odpovídající replikou.

0/0
31.5.2018 23:33

P80e85t78r 77N67o82v47o46t64n48y 1181480261

Ale únosnou pro 21. století.

+1/0
1.6.2018 3:34

V22l41a64s40t43i16m71i64l 65K89o15c95u71r54e85k 4616853210204

Most nebyl dříve technickou památkou, tak za socialismu počítali z jeho dožitím, bez oprav, už dávno neměl existovat. V tom je zakopaný pes.

V okamžiku, kdy se už vědělo, žeto bude jinak, tak se nemělo pokračovat v destrukci.

0/0
1.6.2018 8:20

T58o45m47á83š 80Z13e62m26a16n 3425588624975

Pokud se má most nějak zachraňovat, tak jedině přesunutím např. jednoho oblouku (mostního pole, nebo jak se tomu říká) někam, kde bude na nevytíženém místě dělat most např pro auta a cyklisty přes nějakou říčku.

Pokud se vůbec takový transport vyplatí a mostní konstrukce ho přežije.

Most je na hranici své projektované životnosti, oprava je nesmysl a debatovat se dá jen o 2 věcech:

Kdy bude nový

a

Jestli uděláme moderní repliku nebo tříkolejový most pro vyšší kapacitu.

+2/0
31.5.2018 22:38

P64e17t87r 91N25o23v13o41t83n13y 1251940721

Někomu nevysvětlite, že věci mají svou projektovanou životnost a potom je je lepší nahradit.

+2/0
31.5.2018 22:45

P80e94t38r 61N83o78v37o96t88n79y 1731560831

Srovnávat železniční most s Eiffelovkou nebo Petřínskou rozhlednou může jen ... památkář. Vždyť po jednom jezdí vlaky a to druhé je zatěžované jen turistama. Tak kde ty nýty odejdou dřív? O korozi nejde.

+3/0
31.5.2018 22:24

P37a79t89r64i31k 16E36g17e41r 2638650929461

Železniční most pod Vyšehradem je teď žhavější téma než Libeňský most vznikne pomalu o něm více informací a brzy tak dojde k počtu nejvíce článků u metru D.

Já jsem toho názoru, že je zapotřebí v Praze přes Vltavu zkontrolovat všechny mosty a jestliže je jejich stav špatný začít je opravovat jinak to doopravdy může dopadnout jak s Trojskou lávkou! Říká se, že nespadne, ale dokud se bude stále most zatěžovat a nebude se opravovat tak se jeho technický stav bude zhoršovat. Vždyť je na tom špatně Hlávkův most, Palackého most, Radotínská lávka, Černošická lávka, Barrandovský most, Most Legií i Karlův most. V případě přerušení železniční dopravy budou odklony vlaků přes nádraží Krč a nádraží Vršovice znamenat zpoždění. V úseku Nádraží Radotín - Smíchovské nádraží bude muset být posílen provoz na lince 244 kam by se po dobu výluky vyplatilo zavést kloubové autobusy. Jsem pro rozšíření kolejí na tři. Vrátil bych také druhou kolej na železniční most v Braníku.

+1/−3
31.5.2018 21:00

R71a18d78e74k 41N31o87v18a31k 9674863549570

Mosty zkontrolovány jsou. Přes polovinu jich je ve špatném stavu, několik v havarijním.

0/0
31.5.2018 23:01

D79a35v10i74d 36V23a44n41ě85k 6321514284800

Naprosto souhlasím! Jen by Výtoňský most mohli nechat dvoukolejný a přidat k němu jeden pruh v každém směru pro auta, která by po něm přejela až do Radlické k vjezdům do Mrázovky.

0/0
1.6.2018 7:25

M19i68l64a49n 40C71h67a47l16u28p28a 7244486517683

Most je především zařízení převádějící dopravu z jedné části města na druhou. Pokud tuto schopnost již nemá, musí být nahrazen stavbou novou. Úvahy o dvou mostech vedle sebe jsou to nejobludnější a nesmyslnější, co se dá navrhnout. Je to úplně to stejné jako kdyby se místo rekonstrukce D1 postavila souběžně druhá dálnice. Ano, je to ztráta historicky cenného inženýrského díla, ale tímto způsobem bychom za pár let zastřešili celou Vltavu v Praze. I o opuštěná a pro pěší dopravu převedená díla se musí někdo starat. Nejsme tak bohatí, abychom měli časem všude dvojice mostů nebo místo funkční sítě dopravních spojnic mostní skanzen a město objížděli po okruhu, který není. Že je možné postavit nový most neméně esteticky hodnotný a pohledově podobný originálu viz Starý most v Bratislavě.

+2/0
31.5.2018 20:05

S74t15e22p12a20n 73T35o10t16h 8658379525588

jenže když se právě koukneš na motní kontrukce dálnic, tak jsou to skoro vždy dva oddělené mosty. Tedy paralela s vyšším počtem vlaků je nasnadě ;-)

0/0
31.5.2018 20:46

M15i84l84a36n 55C59h22a28l52u80p36a 7254856207723

Štěpáne, tak moc se neznáme, že si hned tykáme. Mosty na dálnici mohou být jako dvě samostatné konstrukce, ale i jedna společná. Ale ta vám paralela kulhá na obě nohy.

0/0
31.5.2018 21:58

M17o80j59m87í70r 75M65o80t20y49č18k17a 3832675584820

To je otázka vhodnosti konkrétního řešení v daném prostoru. Někdy jsou vhodné dvě mostovky někdy jen jedna. Protipříklad v podstatě dálničního mostu je Nuselský most. Přes to, že by z různých důvodů byla v tomto případě možná stavba dvou mostovek se samostatnými tubusy metra byla zvolena varinta jedné mostovky a spojeného tubusu.

0/0
31.5.2018 23:23

M13o28j19m41í31r 42M91o68t87y39č49k32a 3342845854330

Jen doplním - dálniční mosty (až na výjimky) jsou dvoumostovkové především z tohodůvodu, že naše dálnice je klikatá a mezi kopci. Každá z mostovek je tedy konstruována jako v podstatě samostatný most s jiným poloměrem zatáčky, prohnutí a výškou/úhlem napojení na pokračování dálnice v daném směru. To ale pro klasické mosty jako je Výtoňský, Libeňský ... nejen neplatí,ale je to i zcela zbytečné. Žádný z nich není do zatáčky ani do nebo z kopce.

0/0
31.5.2018 23:29

P62e61t92r 35N15o48v80o82t48n14y 1741860471

O nosnost nejde. Most nového spojení má 4 koleje a už na něm se začíná větvit severní zhlaví hlavního nádraží. https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Nové_spojení

0/0
31.5.2018 23:54

M52i38c60h93a97l 32T95o76m77á51n73e88k 9907989416

jako na kolovratku, bude to vsude stejne, to skoro vypada jako lobby dvou firem , jedna co stavi mosty a druha co renovuje a pak uz se jen stridaji jejich kamaradi, co z toho neco maji a rikaji jak je to ci to nejlepsi

+2/0
31.5.2018 19:41

M35i43r55o34s62l83a54v 31V73l32a76s64á47k 4358920273672

Pan památkář zřejmě není statik ani inženýr dopravních staveb, o průzkumu přiznává , že taky neví nic, ale ví, že most jde zachránit. Zřejmě má křišťálovou kouli.

+8/0
31.5.2018 19:34

M14a30r45t11i88n 37R35u61z89i55c83k20a 1292458246487

Ja jsem tedy asi cetl jiny clanek, pac jasne rika, ze chce komplexni nezavazny posudek, zda to vubej jde nebo ne, navic pokud by se stavela kopie, tak by byl svarovany nikoliv nytovany...

0/0
31.5.2018 19:52

M49i56l15a57n 50C34h62a96l17u86p70a 7304676587503

A vadí to něčemu?

+1/0
31.5.2018 22:00

P84e34t16r 83N69o63v39o46t15n30y 1711710371

Majitel, správce a čas říká že ne. Ale furt to budem drtit do nějakého průšvihu. :-)

+2/0
31.5.2018 22:34

R69a20d53e86k 62N25o96v78a86k 9684273799660

Pán chce komplexní nezávazný posudek, který podpoří jeho tvrzení.

+2/0
31.5.2018 23:03

V47í93t11ě66z15s93l41a14v 98K85l23o60z53í84k 3191209984377

No a nový zcela jistě bude mít průběžné štěrkové lože, tedy bez mostnic a typického rámusu...Rv

+1/0
31.5.2018 19:31

R77a61d35k37o 95K42ř83i67v52á60n71e96k 7640883145130

1. Proč by most měl být zachován?

Je to krásná stavba. Není technicky mimořádná ani historicky cenná, jen krásná. Byla by z ní skvělá lávka pro pěší a cyklisty na tomtéž či jiném místě. Ale vlaky po nějakém mostě jezdit musí.

2. Proč by měl být postaven nový most? Starý most má prostě nevyhovující parametry, s korozí to nesouvisí. Dnešnímu namáhání neodpovídající druh oceli, únava materiálu, dynamickým střihovým namáháním poškozené nýty - přenýtování je nereálné. V době výstavby byla obvyklá hmotnost vlaků na nápravu 14 tun, dnes je to nevyhovujících 20 tun a evropská norma stanoví 22,5 tuny. Žádný strašák nákladní dopravy - to je potřeba i pro patrové osobní vlaky a moderní lokomotivy. Počet vlaků je oproti původnímu desetinásobný. Nákladní vlaky od roku 1964 jezdí přes Krč.

3. Proč není příčinou stanu mostu koroze a neúdržba?

V 70. a 80. letech byla na mostě 20 let omezená rychlost na 20 km/h!!!!!! Nátěr se neprováděl - z důvodu nevyhovujících parametrů mostu by to byly vyhozené peníze. Konkrétní záměr výměny konstrukce však za bolševika nebyl. Po důkladné provizorní (logicky: jaké jiné?) opravě je dnes rychlost krásných 60 km/h !!Jakékoliv snížení rychlosti na plně využité trati znamená snížení počtu vlaků. Extrémně drahý a bez opískování na kov zbytečný nátěr se logicky neprováděl. Srovnání s okapy či Eifellovkou je liché, ty nesou jen samy sebe. Most je dynamicky namáhaná konstrukce primárně nevyhovující dnečním parametrům

4. Proč by se měl každý vyjadřovat jen k tomu, čemu rozumí?

Aby nevznikaly články s diletantskými názory a s absencí nějakého řešení skutečného problému.

+12/0
31.5.2018 19:29

V25á45c44l48a24v 77H40r32a70d34i40l 3354198402871

už Šefců rozbil prasátko ? Jeho miliony budou na restaurování Výtoňskýho mostu určitě potřeba 8-o R^

+2/−1
31.5.2018 18:56

V68í87t 41P48r27č41í19k 9968680824470

Vy také hradíte ze svého rekonstrukce budov pro svého zaměstnavatele?

+1/−1
31.5.2018 19:08

S51t79e42p11a30n 33T56o49t68h 8728749605228

SŽDC fakt není jeho zaměstnavatel...

0/0
31.5.2018 20:42

J10o31s12e66f 71C11h57o57d22o72u13n19s33k49ý 4851706169480

„Chcete se zbavit domu, který byste nahradili nějakou lukrativnější novostavbou? No tak to nechte zchátrat! My se na to budeme v klidu dívat.“

Zdroj: https://praha.idnes.cz/praha-vyton-vytonsky-most-zeleznicni-narodni-pamatkovy-ustav-pvq-/praha-zpravy.aspx?c=A180531_404967_praha-zpravy_nuc

a naopak. Chcete se starat o barák, který je zapsán jako památka? Budeme vám házet tolik klacků pod nohy, že jestli nemáte hodně silné nervy, tak s jakýmikoliv pokusy přestanete a necháte ho radši zchátrat...

+4/0
31.5.2018 18:53



Najdete na iDNES.cz