Diskuse k článku

V Praze přibylo nehod, ale počet mrtvých klesl. Aut je ve městě přes milion

Počet dopravních nehod na území Prahy roste. Loni celkové číslo poprvé od roku 2009 překročilo hranici 23 tisíc. Vyplývá to z ročenky dopravy v Praze za rok 2017, kterou představila Technická správa komunikací (TSK). Ve všech ostatních ohledech souvisejících s nehodovostí se však situace zlepšila.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J37a77n 21J25o28r30d42a60n 5271947209

"V Praze loni vzrostl počet registrovaných motorových vozidel ...." a koho to zajímá?? Tato statistika nemá absolutně žádnou váhu!!

Vždyť kolik desetitisíc lidí bydlí v Praze a má auto a přitom přihlouplý údaj "trvalé bydliště" má úplně někde jinde!?

+1/0
6.6.2018 1:45

P92e69t61r 73Č77e10r95m14á50k 9368925539770

Ročenky TSK jsou zajímavé především z hlediska sledování trendů (tedy meziročních vývojů) jednotlivých aspektů, samo o sobě to je naopak poměrně nepřesná statiska a i závěry z ní lze dělat pouze s přihlédnutím ke kontextu.

Nemusíme chodit daleko - hned v článku je uvedeno několik omylů. Když opomeneme ten detail že údaje o zavinění nehod jsou čerpány pouze “de jure”, tak pro začátek zcela mylná domněnka je že údaji o nehodách s chodcí pomohla “rychlejší” zelená chodců, opak je přitom pravdou - právě situace kdy se zelenou pustí auta do chodců již nalezlých do vozovky je pochopitelně mnohem rizikovější než ta kdy jsou vpuštění souběžně a každý chodec si tak může ohlídat že neskáče někomu pod kola.

Další dezinformace je vysvětlování poklesu mhd. Opět musíme opomenout fakt že dpp roky mylně vydává počet uskutečněných jízd za počet cestujících (kdybychom podobnou logikou sečetli všechny druhy přepravy v Praze tak nám vyjde že by tu během roku musela být většina celé planety Země;-D). Nicméně pokles se netýká jen metra ale celkového počtu uskutečněných jízd, takže vysvětlení o údajných opravách pár vestibulů je liché - kdyby to tak bylo tak by logicky musela stoupnout hodnota dalších druhů, ale on klesal i bus, jen tram má mírný plus. Ve skutečnosti je to důsledek dlouhodobého poklesu mhd v rámci využití dopravy v Praze, které sice relativně klesá již roky (tedy čím dál menší procento populace) avšak nárust počtu obyvatel Prahy to vždy dokázal v absolutním čísle kompenzovat. Nyní nikoliv, takže to vlastně není nic co by mělo vzbuzovat pozornost.

Prostě statistika nuda je ;-)

0/−2
5.6.2018 23:08
Foto

M95i98r17o98s65l36a89v 50S31t45e53i46n57e63r 4780642470676

Praha byla založena na koňskou dopravu, dva koně se vyhnou zhruba na 2 m široké cestě. I nejnafouklejší pražští konšelé ve středověku nepotřebovali více.

0/0
5.6.2018 22:50

A43n88t41o69n87í33n 76S69v51o28b58o91d43a 3344433279312

havárie aut v Praze má méně mrtvých, v kolonách nejsou časté smrťáky :-(

+5/0
5.6.2018 21:59

J31a35k60u61b 67D29a52v47i26d 7291414524

Vetsina aut za me nema v centru prahy co delat. Vetsina lidi jezdi jen kvuli lenosti a nadava, ze je vsude moc aut. Ja mam to stesti, ze mam kousek od domu vlak a jsem na hlavaku z hostivare v pohodli za 14 minut a nemusim resit parkovani.

+2/−5
5.6.2018 21:52

P41e34t85r 88Č35e20r88m65á36k 9208825329940

Auta samozřejmě mají co dělat i v centru, právě proto aby to pořád bylo centrum kam se lidé dostanou a ne jen turistický skanzen. To že velké množství lidí volí auto kvůli pohodlí je jistě pravda, a je to zcela v pořádku, lenost je hnací síla pokroku. R^

+3/−2
5.6.2018 22:44

D11a29v12i39d 41H57o38r85a16t74i68u88s 8312711139

Pokud se do centra kvůli parkujícím autům a kolonám na přetížených křižovatkách, které zde nejde fyzicky rozšířit a řešit např. mimoúrovňově (protože pak by historické centrum jaksi "zmizelo"), zpožďuje i MHD, která stále přepraví více pasažérů než osobní auta, nevejdou se bezpečná řešení pro chodce a cyklisty a přes zaparkované auta není vidět, jak jsou Pražské ulice vlastně pěkné, tak se domnívám, že aut by zde mělo být skutečně méně. A to odhlížíme od skutečnosti, že (individuální automobilová) doprava produkuje v Praze přes 85 % emisí znečišťujících látek do ovzduší - a stejně tak hluku. O tom, že způsobuje i drtivou většinu nehod se v článku jaksi psalo. A podzemní garáže v centru situaci rozhodně nezlepší, protože počet vozidel jen zvýší. Za 10 let vzniklo v Pražské památkové rezervaci necelých 500 parkovacích míst na povrchu a přes 5000 mimo pozemní komunikace. To se musí v provozu prostě projevit.

V ročence TSK je také vidět, že po letech (vlastně poprvé od zprovoznění současné části okruhu) vzrostl objem dopravního výkonu na tzv. centrálním kordonu. Tedy ve vnitřní Praze. Možná by bylo už načase zneprůjezdnit centrum pro tranzit. Nebo je nutné jezdit z Kladna do Průhonic přes Revoluční?

Stačí se podívat do moderních evropských měst - a zjistíte, že v řadě z nich je doprava koncepčně organizována poněkud jinak. A nemusíte chodit daleko. Třeba Berlín, Vídeň, ... a ono to funguje. Překvapivě. Třeba v Berlíně už 10. rok klesá počet registrovaných vozidel i přepravních výkonů individuální automobilové dopravy, staví se nové metro a zejména tramvaje. BWG (dopravní podnik), je navíc v dlouhodobém zisku. A i když je zde registrována v porovnání s Prahou cca. 1/3 osobních aut na tisíc obyvatel (dobře, o něco více než 1/3, ale k polovině to má daleko), neřekl bych, že Berlíňané žijí "horší život", nebo že jsou méně líní než "zpovykaní" Pražané.

0/−1
7.6.2018 23:01

P44e27t20r 93Č71e12r17m23á54k 9608945209520

Domnívat se můžete ale to je tak všechno. Historická centra má většina měst v Evropě a překvapivě zvládají mnohem větší počet aut než Praha, takže chyba je zcela jednoznačně na straně infrastruktury a nikoliv množství aut - to je naopak stále relativně malé a jen díky tomu Praha nezkolabovala, ale tím jak se západu přibližujeme se pochopitelně i toto mění a je na to potřeba reagovat.

Že by iad v Praze mohla za 85% znečištění nebo hluku je samozřejmě totální nesmysl, k tomu se nepřibližuje ani zdaleka, nicměně právě proto aby dopad na životní prostředí byl menší je potřeba tu infrastrukturu dostavět co nejrychleji, tím že se nechávají stát auta v kolonách pod okny se to opravdu nijak nezlepší.

Garáže v centru situaci pochopitelně zásadně zlepší, umožní opět normální fungování centra v rámci urbanistického uspořádání Prahy, ne jako dnes kdy Praze 1 ubývá obyvatel a stává se z toho turistický skanzen protože běžný pražan raději jede do obchodního centra mimo centrum a normálně zaparkuje.

Dopravní výkon v centru pochopitelně roste s tím jak roste počet obyvatel Prahy a tedy počet aut. Tranzit naopak po otevření Blanky nevede přes centrum prakticky žádný, takže tam není co řešit, mimochodem toho negramota co by z Kladna do Průhonic jel přes Revoluční bych chtěl vidět, to je asi jako zkratka z Prahy do Vídně přes Mnichov.

Ano právě západní města celou dobu dávám za příklad - doprava je tam na mnohem rozvinutější úrovni, mhd jezdí polovina lidí co v Praze, autem naopak mnohem více a přesto to funguje, protože se včas a postupně budovala infrastruktura oběma směry a řeší to.To že se snaží ten saturovaný stav měnit je naprosto v pořádku, ale opět poučení-dělají to až v situaci kdy byl ten stav dlouhodobě stabilizovaný a ne ten český ekofašistický přístup.

Registrace aut vůbec nic neříkají - to je pouze důsledek českého specifika kdy půlka leasingovek a nadnárodních firem má sídlo v Praze a půlka moravy pak jezdí s áčkem.

0/0
8.6.2018 20:29

D37a65v82i58d 60H18o24r10a38t22i98u76s 8572121299

To je zvláštní, oba se inspirujeme zahraničními městy, ale každý jinak. Je pravda, že Praha patří k městům s vyšším podílem MHD v Evropě. I proto se umístila relativně vysoko v žebříčcích kvality života. Ohledně podílu emisí - nebudu se s Vámi hádat o procento,ale stačí si otevřít jakýkoliv oficiální zdroj popisující kvalitu ovzduší v Praze (portál hl. města), geoportál, CHMI a člověk nemusí dlouho hledat, aby zjistil, že v Praze je na prvním místě mezi znečišťovateli ovzduší doprava. Spousta západních měst IAD efektivně reguluje. Existují poplatky za vjezd do centra (třeba v Británii), emisní zóny (Německo), nebo prostě světelné závory, které povolí vjet do města jen určenému počtu aut. Když se limit naplní, ostatní stojí v koloně na dálnici před městem (třeba Švýcarsko). Curych už v roce 1996 (!) zastropoval počet parkovacích míst na území města + stanovil, že nová místa se budují zásadně mimo komunikace a na každé nově vzniklé místo musí zmizet jedno z komunikací. Počtem obyvatel cca. polovina Prahy (400 tis. obyvatel, 215 tis. dojíždějících za prací), ve městě je 270 tis. parkovacích míst, z toho ale jen 70 tis. veřejných a z těch 200 tis. soukromých je veřejně přístupno pouze 18 tis. parkovacích míst. v obchodních centrech a parkovacích domech. Roční povolenka do "modrých zón" stojí 300 franků. Výsledek - 355 vozidel na 1000 obyvatel, 48 % domácností nevlastní automobil. Přesto bych neřekl, že se tam žije špatně. Dokonce i když pumpičkářů je tam násobně více, než v Praze :)

V Praze regulují IAD jen zácpy.

Revoluční projede směrem k nám. repu cca. 9 tis. vozidel denně. Paradoxně jich většina nejede do zdejších kapacitních podzemních (z velké části prázdných) garáží, ale - světe div se - jedná se o tranzit a dopravní "obsluhu"! Konkrétně cca. 3 tis. vozidel. Pak se není co divit, když některé pěší zóny (třeba ovocný trh, ale někdy se stačí podívat i na Příkopy) vypadají jako parkoviště a o řád víc chodců na pěších zónách zraní ročně automobily, než pumpičkáři, kterým

0/0
8.6.2018 22:56

P44e29t76r 14Č48e79r86m77á73k 9768295369930

Je potřeba si několik věcí upřesnit. To že Praha má vysoce nadprůměrné procento MHD nijak nesouvisí s kvalitou života - právě naopak v podstatě všechny města s vyšší životní úrovní mají ten podíl výrazně nižší. Co se týče emisí tak je skutečně dobré držet se faktů - iad se na emisní a hlikové zátěži nepodílí 85% ani ve snu. To že doprava (tedy především mhd a nákladní) tvoří většinovou zátěž (sice taky ani zdaleka ne 85% ale...) je už zcela jiné tvrzení než jste uvedl prve.

Nikdo pak nezpochybňoval že existuje regulace iad, ale že je vždy aplikovaná až v okamžiku saturace a dostavěné infrastruktury. U nás není ani jedno. Kdyby v Praze byly podmínky dopravy v klidu jako ve Schweizu tak je to zlatý.

Revoluční pak žádný tranzit opravdu nejezdí, lokální dopravní obslužnost je opět zcela něco jiného.

0/0
11.6.2018 22:52

D16a56v77i46d 46H84o57r50a91t20i37u23s 8572131159

A z čeho čerpáte, když tak suverénně upřesňujete? Města, která se umisťují vysoko v žebříčcích kvality života, mají také relativně vysoké podíly MHD.

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/nejlepe-se-pry-zije-ve-vidni-podivejte-se-kde-v-zebricku-sko/r~009c52b42c1e11e89efbac1f6b220ee8/?redirected=1528785060

Třeba Vídeň - podíl MHD přes 36 %, běžně se tyhle podíly pohybují přes 30 %. Samozřejmě se dají najít města s vysokou kvalitou života i nižším podílem MHD, ale zpravidla ne historická a obdobně stavěná. Dokonce se dají najít města s vysokým podílem cyklodopravy - vyšším či srovnatelným IAD - a určitě budete tvrdit, že se nedají srovnat s Prahou - a budete mít také pravdu. Důležité jsou ale trendy a historický vývoj. Zatím co západ byl více "autíčkářský" historicky, v posledních desetiletích se zde intenzita IAD reguluje, snižuje a preferuje se MHD, která roste. Visegrádská čtyřka "sázela" za totality na MHD, nyní "dohání" IAD a MHD zpravidla upadá/upadala. Vidět je to ale třeba i v samotném Berlíně. Západ sázel na metro a autíčka, východ na tramvaje. Dnes Berlín postaví v průměru jednu stanici metra za rok za miliardu eur v centru nebo ve východní části - ale za stejnou částku a dobu také desítky kilometrů tramvají v západní části Berlína.

Kvalita MHD se napříč Evropou také celkem drasticky liší. Praha má relativně dobrou kvalitu za nízkou cenu, vykoupenou značným provozními i investičními dotacemi, které činí asi 25 tisíc Kč na obyvatele a rok. Investice do silniční infrastruktury (na novou + opravy) jsou ale vyšší, i při nižším podílu IAD na celkových přepravních výkonech. A investice do cyklo? To je výsměch, nesahají zdaleka ani na podíl cyklo na celkových přepravních výkonech v Praze, byť výkon cyklo je zde mizivý, v závislosti na zdroji kolem 1 %, a poslední 2 roky dokonce klesá...

0/0
12.6.2018 8:58

P14e20t26r 23Č10e87r77m35á83k 9908715719490

Z bězných dopravních dat. Možná Vám uniká že Praha má dneska podíl MHD cca 50%, takže Vídeň s 36% potvrzuje to co píšu.

A ano - tyto trendy jsem pak konstatoval, a to právě ve vztahu k té potenciální regulaci - jestliže dneska nejsme v saturovaném stavu iad tak nemůžeme regulací nikdu dospět k kejímu poklesu ale pouze zpomalení toho růstu.

To že má Praha jednu z top 5 mhd v EU je fakt, a právě proto že její podíl v rámci přepravy jen klesá a klesat ještě bude je zcela logické že hlavní investiční tok by měl jít do infrastruktury pro iad, což se ale ani zdaleka neděje, investice do iad nedosahují ani dotace pro DPP... investice do cyklo jsou pak největší peklo, nejenom že se nijak neodráží ve zvýšení jakékoliv atraktivity, ale předvším až na vyjímky jsou vždy na úkor jiného druhu přepravy.

0/0
17.6.2018 22:28
Foto

T86o18m80á40š 81A30n93d81e43r62l39e 2712541784527

Však taky na Karlův most nikdo nejezdí a do těch uliček okolo plných turistů leda taximafie. A nebo považujete za centrum všechno, co nejsou paneláky? To doufám ne, protože pak by váš výrok byl poněkud mimo mísu.

+1/0
6.6.2018 22:57

M19a49r89t90i76n 80Š73t63ě59p15á35n15e37k 3317933543741

Moje auto na prechodu nic nevidi. Je líné a nechava to na me.

+4/0
5.6.2018 19:26
Foto

J17a62k82u38b 95B40e36z18n33o69s56k86a 9517553196

Automobilová situace v Praze začíná být kritická, za pár let už bude neúnosná.

+1/−3
5.6.2018 19:17

P34e26t44r 10Č80e94r68m23á53k 9318355559240

Pakliže se nezačne rychle řešit infrastruktura tak bez pochyby.

0/0
5.6.2018 22:45

D65a59v49i18d 64H58o46r25a69t79i52u59s 8632671579

Aby se dostalo do centra Prahy ještě více auta a po odstranění jedněch "špuntů" se objevili nové?

Osobní automobilová doprava je nejnáročnější druh dopravy na veřejný prostror. Jedno auto potřebuje pro přepravení 1,3 člověka (průměrná obsazenost) něco málo přes 8 m čtverečních. Nejen na tu vlastní cestu, která mu v průměru trvá asi 45 minut denně, ale také po zbytek času, kdy musí někde stát. Takže průměrné náklady veřejného rozpočtu na jedno auto provozované v Praze se odhadují na cca. 60 tis. Kč (započtení externalit).

0/0
7.6.2018 23:06

P13e17t72r 63Č79e94r13m15á59k 9538935279480

Naopak, aby centrum zvládlo ten příliv aut která teprve přibudou s tím jak roste počet obyvatel a jejich životní úroveň.

Náklady pak zcela odpovídají významu části populace která jí využívá, mhd je na tom znatelně hůř a pumpičkáři naprosto tragicky.

0/0
8.6.2018 20:32

T48o38m17á70š 84Z22e52m73a30n 3475318914185

A kdyby se zrušila medializované "absolutní" přednost na přechodu, mohlo by to být ještě méně..

+2/0
5.6.2018 19:10

D92o63m45i90n50i27k 37H20l20a46d57í71k 6740295627542

A bude jich přibývat stále, dokud někdo nepochopí že všudypřítomné měření rychlosti nemá s bezpečností nic společného. Lidé akorát sledují tachometry a nesledují provoz, do toho se vyhýbají hlubokým dírám v silnici a někteří ještě píšou na telefonech.

+5/−1
5.6.2018 19:03
Foto

J89i63ř70í 41Š96v76a40g72r 4814742515257

To, že někdo píše na telefonu během řízení, není problém měření rychlosti. Je dobře, že rychlost je měřená, protože někteří lidé by nejradši jezdili po městě stovkou. Vlastně bych i zrušil oznámení o měření - myslím si, že každému je jasné, že v obci je padesátka, a pokud je tomu jinak, je to označeno značkou, nicméně oznamovat měření je podle mě kontraproduktivní - leckterý inteligent na měření zbrzdí přespříliš a potom jede zase jako víte co. Navíc v Praze je zřejmě velmi tolerantní limit. Co nechápu, je omezení rychlosti kvůli hluku.

0/−2
5.6.2018 21:29

P82e82t69r 50Č70e71r11m48á68k 9678135759880

Ono jde o to co kdo považuje za cíl. Pro toho kdo má cíl nachytat a vydělat snadno peníze na pokutách by to byl ideální stav, pro ty kdo řeší faktickou bezpečnost naopak zcela nevyhovující protože nehodám nepředchází. Proto je ten dnešní mix kdy na určitých místech kde je skutečně smyslem zabezpečit dodržování rychlosti jsou známé radary, a pak na x dalších místech kde jde o ty peníze a prevenci jsou neznáme radary.

Jinak omezení hluku je paradoxně poměrně složitá věc která je stále v řešení - právě oním “zdůvodněním” v rámci jakési dodatkové tabulky na značce pod 50 vyvolává legislativní problém neboť tím že samozřejmě žádný hluk nesnižuje a ani snížit nemůže se dostává do problematické roviny z hlediska platnosti. Na druhou stranu od té doby co je na většině úseku obnovena alespoň 80 už to nikdo moc neřeší a ty spory spíše dobíhají.

+1/0
5.6.2018 23:18
Foto

T37o38m91á58š 98A19n91d88e29r40l82e 2602601204267

V Praze je celá řada míst, kde jízda stovkou v určité hodiny naprosto nikoho neohrožuje ani neomezuje. Trvat v takových situacích na dodržování limitu "prostě protože proto" a ještě na tom rýžovat utajeným radarem...to už je opravdu znak poruchy osobnosti.

0/0
6.6.2018 23:05
Foto

J33i72ř19í 75Š75v22a37g36r 4764172105137

Ale prosim, když to bude bezpečné, může tam být značka se stovkou.. ale na padesátce se má jet padesát.. a je-li někde zbytečná, máte možnost vynaložit snahu ke změně.

0/0
9.6.2018 22:19

J27a24k84u31b 60R93o51u69s 3473480234822

Super, klesl počet obětí dopravních nehod, tak to bychom mohli zavést nějaká nová "bezpečnostní" opatření, třeba 30 km/h na nějaké vytížené tepně...

+3/−3
5.6.2018 19:03

Najdete na iDNES.cz