Diskuse k článku

Vláda navrhuje řidičáky na zkoušku, pražské autoškoly nápad vítají

Přísnější dohled na nováčky za volantem chce zavést vláda takzvaným řidičákem na zkoušku, s nímž by byl spojený i nižší bodový limit. Lektoři pražských autoškol tato přísnější pravidla vítají, podle nich nezkušení šoféři v hlavním městě často zmatkují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P73a49v88e58l 40K65l21u49s70á19č12e69k 6258481397580

.. autoškoly jsou přeplněny učiteli, kteří sami jezdit neumí, proto je také tolik špatných řidičů a řidiček zvláště !

0/0
8.9.2018 18:44

T30o12m78á98š 13Z68e51m82a63n 3945768144595

Jasně, to bude jen motivací udělat si v 18 řidičák a na 2 roky ho hodit do šuplíku, protože vám nikdo nedokáže že jste 2 roky neřídili (a, co je horší - ani to po vás nechce).

Přitom řízení není záležitostí nebiflování nějakých předpisů a jejich důsledného dodržování, ale čistě věcí cviku - Abyste uměli řídít, musíte jezdit, co nejvíc a co co nejodlišnější trasy. Musíte se s autem sžít a mít ho jakou prodloužení těla.

Proto bych než pro omezení a buzeraci byl pro pozitivní motivaci:

Řidičák na zkoušku, ale od 16 a s doprovodem - v 16 je člověk už schopný řídit, ale ještě si nepřipadá tak dospělý, aby machroval a naopak za odměnu dostane možnost dříve řídit, pro rodiče to bude zas možnost na chvíli opustit místo řidiče atd.. prostě výhody a pozitiva.

Nebo si někdo myslí, že řidič s čerstvým řidičákem bude méně nervózní a vyjukaný z provozu, když mu budou hrozit ještě větší tresty za kdejakou blbost? Nervozitu a chyby omezí jen tréning a praxe.

0/0
9.7.2018 19:55

M19i49c33h71a60l 38P26í63c21h32a 4675573411146

Brzdění motorem a přes sešlápnutou spojku je právě rozdíl. Měl by jste se sám jít tu autoškolu učit milý pane, když dáváte synovi takové hloupé rady

0/0
9.7.2018 18:34

S93i62l80v74e61s10t49r 91K75a28d14e69ř14á97b15e93k 8440883175880

V MHD to funguje tak, že musíte absolvovat minimálně 50 hodin zácviku pod dohledem a asistencí zkušeného řidiče, a zároveň abyste přitom vystřídali pokud možno všechny trasy a všechny typy vozidel, které budete řídit. Zacvičující řidiči se přitom mohou každý den střídat (každý z nich má jiné zkušenosti a může si všímat jiných věcí) a píšou na vás stručná hodnocení, jak vám to jde. A podle toho vám případně může šéf zácvik i prodloužit. Takhle to funguje už docela dávno a řekl bych i úspěšně. Samozřejmě platný řidičák musíte mít už před tím.

Nějaký "řidičák na zkoušku" bez evidence odježděných hodin a bez hodnocení vašeho stylu jízdy je totální nesmysl - to povede leda k tomu, že ten první rok nebo dva prostě raději nebudete řídit vůbec, všechno zapomenete, a pak hurá do provozu, najednou jste plnohodnotný řidič.

+2/0
9.7.2018 16:48

S61i68l78v97e63s19t22r 94K19a78d21e51ř70á64b56e30k 8820293255130

Pustil bych do provozu pár autonomních aut a kamionů a vypnul bych u nich všechny bezpečnostní prvky, jako se to dělá v Americe, a ono by se to během pár měsíců pročistilo.

0/0
9.7.2018 16:34

S20i27l72v14e66s89t34r 28K57a26d86e78ř49á52b51e34k 8830813205510

Nedává smysl, aby nižší počet bodů měli právě noví řidiči. U těch se prostě sem tam nějaký omyl musí předpokládat, než se vyjezdí. Naopak zkušeným řidičům by se mělo tolerovat méně, protože ti už by si žádné přestupky neměli dovolovat.

+1/0
9.7.2018 16:19

T87o53m81á96š 17Z62e97m48a50n 3845218254725

S prví částí souhlas - nováček dělá chyby.

Ale přestupky jsou v ČR uměle generované způsoby zdanění bez sebemenší souvislosti s nehodovostí natož plynulostí v dopravě.

+3/0
9.7.2018 19:57

J14i77ř43í 94S73e41k73a84n92i46n92a 3905424116288

Zdravím, já vidím největší problém ve výkonnosti silničních vozidel. První řidičák jsem si dělal v 16 letech na skupinu A1 a mohl jsem řídit jen motocykl OMEZENÝ do 11 kW výkonu a do 125 ccm, v 18 letech jsem si dělal řidičák na skupinu B a A2 tj. Motocykl OMEZENÝ do 25 kW výkonu a ve 20 letech jsem si dělal skupinu A tj. Motocykl výkonem neomezený.

Tak proč k sakru neomezí výkony aut taky na věkovou skupinu a zkušenosti? Vždyť hodně mladých a nezkušených řidičů zahyne právě kvůli výkonu strojů a málo zkušeností s nimi, které řídí.

Cítil jsem to na sobě, když jsem přesedlal ze stopetadvacítky, která měla 8,5kW na motorku 900 ccm o výkonu 103 kw, sarka to semnou mávalo, než jsem se na tom naučil jezdit, to samé vidím na dnešních mladých, hlavně že je to BMW nebo audi, má to velkej krouťák a 190 km/h tam mám do 25 vteřin....

0/−1
9.7.2018 15:34

I23g32n46á10c 18D72i25v65i44š 1751969133904

Protože mladí si často půjčují auto od rodičů? A zabít sebe i druhé můžete i ve Fabii Junior 1.0 37kW (mimochodem při předjíždění je to mnohem nebezpečnější než báwo)

+3/0
9.7.2018 15:53

I84g76n72á14c 71D15i45v73i17š 1381199503464

Tak se prostě strčí řidičák do šuplíku a vyjede se až po dvou letech, kdy se zapomenou návyky z autoškoly.

+4/0
9.7.2018 15:04

S66i93l17v87e15s74t61r 79K35a28d47e20ř17á10b88e21k 8980293765370

A novopečený řidič bude muset jezdit pod dohledem svého dospělého syna. ;-D

0/0
9.7.2018 16:17
Foto

D81a98n26i73e87l 29H36l65o53u15š92e37k 7593702166309

Myslím si, že nováčci by se měli podporovat. Z vlastní zkušenosti vím, že první rok po autoškole člověk jezdí rychleji, v nejistých situacích zmatkuje a občas z nepozornosti nedodrží nějakou značku. Když člověk pravidelně jezdí, naučí se tomu citu, kdy jet pomaleji, koukat po značkách a celkově už nemá takovou potřebu se předvádět. Ale musí mu to být umožněno. Sám jsem chodil do nejlepší autoškoly ve městě, ale jezdit se člověk stejně naučí sám, až vedle něj nebude pomocná ruka a jede sám za sebe.

+4/0
9.7.2018 14:23

D55a70n32i51e21l 59D58r34n93e63c 6151569616182

Tohle podle mého nepomůže, nejlépe z toho vyjde ten, kdo dva roky po autoškole nesedne za volant.

Podle mého by bylo dobré následující:

1) V testech využívat videa a na každou odpověď dát omezený limit (něco na způsob pořadu "Autoškola národa"). To by nasimulovalo nejen schopnost znát pravidla, ale i schopnost je aplikovat.

2) Vyhodit z testů otázky typu "Do kolila dnů od ztráty ŘP se to musí nahlásit". Tohle je v provozu k ničemu a beztak to každý hned po autoškole zapomene. Lepší by bylo udělal webovou stránku, kde by se všechny tyhle lhůty daly najít.

3) Místo nižšího počtu bodů povinnost absolvovat během dvou let od získání ŘP kurz bezpečné jízdy. Tohle člověk naplno využije až v momentě, kdy je s autem sžitý. Tohle pravidlo platí tuším v Rakousku.

4) Zamyslet se nad dodržitelností některých pravidel. Typicky různé právní úpravy na ochranu slabších účastníků provozu vedou k tomu, že se tito účastníci začnou chovat jako kamikaze, přičemž odpovědnost za to, když se jim něco stane, nese někdo jiný, kdo by se však při dodržování pravidel skoro nemohl pohybovat. (např. chodci na přechodu)

5) Přehodnotit závažnost přestupků. (např. rychlost vs. bezpečná vzdálenost)

Dále bych zvážil psychotesty, sice nejsou 100%, ale snad by alespoň trochu pomoci mohly. Co se týká jízdy pod dohledem, tak proč ne, ale nemyslím si, že by byly nutné dva roky, stačilo by podle mého pár měsíců. Co se týká výkonu, tak si nemyslím, že by s ním byl u začínajících řidičů takový problém, většina lidí prasících na silnici se silným autem mi připadala starší, ale kdyby se to zavádělo, tak by to opět muselo být nastavené rozumně (třeba 1 hp/kg). Příliš slabé auto je nebezpečné, protože nemá potřebné zrychlení, což je potřeba při předjíždění (i třeba jen traktoru) atd.

Jinak podle mého nejsou nejhorší absolventi autoškoly, ale ti, kdo si myslí, že jsou dokonalí řidiči, co už nemají co zlepšovat a nikdy neudělají chybu.

Úroveň autoškol podle mého není tak špatná, jak se povídá. Podle mého řidičák d

+1/−1
9.7.2018 14:22

B19á41r23a 64T66e77s42n10e84r47o95v35á 5295350204599

podle mého je ten výkon auta pěkná blbost, velká spousta čerstvých mladých držitelů ŘP jezdí auty svých rodičů - to by jim jako museli rodiče po získání ŘP povinně pořídit auto s menším výkonem? nebo jak si to navrhovatelé představují? :-/

+7/0
9.7.2018 14:40

D45a92n67i62e52l 57D53r84n70e48c 6661489936642

Máte pravdu, tohle jsem nezmínil (kromě toho, vyletět ze zatáčky se dá na čemkoliv), stejně tak ten "zkušenější řidič" na místě spolujezdce může být pitomec, pak jeho vliv bude spíše kontraproduktivní (může řidiče učit špatným návykům nebo stresovat).

+2/0
9.7.2018 15:03

T18o91m95á82š 94Z46e16m48a52n 3255558854845

Psychotesty prokazatelně nemají ten význam, který jim laická veřejnost přikládá.

0/0
9.7.2018 19:59

M55i84c39h33a23l 43R28e21i88t98e65r 7615863374

Ridicak na zkousku podle me nic nevyresi. Nezkuseny zacatecnik co nema problem s tim si dozadu nalepit Z je ten posledni ktery mi na silnici vadi. Maximalne bych zvazil napr. odstupnovani vozidel podle vykonu stejne jako u motorek.

Spis mi cim dal vice schazi akce policie - pravidelne kontroly (zamereni alkohol a technicky stav), nebo vice kontrol v neoznacenych vozidlech zamerenych na zpusob jizdy (agresivita, nebezpecne predjizdeni atd.). Chapu ze to da vice prace nez vybrat penize z radaru, ale efekt bude vetsi.

0/0
9.7.2018 14:07

P28a20v93e16l 29O25b86d43r32ž51á25l23e39k 6546254468952

S tím dospělým spolujezdcem nevím ... když si vzpomenu jak jsem s čerstvým řidičákem párkrát jel se strýcem a ten mi dával "dobré" rady typu: "čára není zeď", "kdo troubí, má přednost", "tady nikdy neměří" a podobně ....

+4/−1
9.7.2018 13:45

O71n68d38ř84e18j 43Č34a59p46k20a 6291911403304

100x radši potkám někoho, kdo přejíždí přes plnou tam, kde vidí a má místo (typicky místo hned za vrcholkem kopce, kde byl někdo líný nalajnovat plnou s přerušovanou, protože by museli ten kousek jet 2x), než někoho, kdo čáru svědomitě dodržuje, ale na přerušované to klidně pošle proti vám kousek před horizontem.

+2/0
9.7.2018 15:36

S17i19l22v30e41s31t49r 65K68a68d50e17ř80á96b29e87k 8660723615690

Pokud je to kousek před horizontem, tak tam asi nebude přerušovaná čára. Ty čáry se tam nemalují náhodně. ;-D

0/0
9.7.2018 16:27

O88n28d97ř17e19j 76Č68a55p81k15a 6661501913304

Nedávno jsem to na nějakém videu z kamery viděl, občas se to i u nás najde. Případně si tam dosaďte okresku s čárama jen na kraji nebo vůbec, tam platí totéž a těch už je jednoznačně dost.

0/0
9.7.2018 18:18

T18o14m26á34š 83Z25e56m16a10n 3695448114615

I/7 - ještě donedávna - plná na přehledných rovinkách, přerušovaná v místě kde bych předjížděl jen cyklistu..

0/0
9.7.2018 20:01

K36a39r57e52l 55N39o70v41o88t20n14y 1204635614922

Ano, papíry ne zkoušku jsou bezva nápad. Naprostou souhlasím. Jenže! Je přece komplikovanější než řídit auto řídit stát! Neměli by poslanci taky dostávat mandát na zkoušku?;-D;-D

0/0
9.7.2018 13:44

K82a63r11e10l 24N59o88v25o71t42n88y 1464225824282

No to by taky měli mít nějaký bodovací systém, aby byla možnost jim mandát pozastavit či rovnou odebrat;-)

0/0
9.9.2018 7:17

P37e72t17r24a 41D26v33o61ř21á20k31o88v29á 1920224231299

Autoškoly tomu tleskají, bude víc kšeftů. Ale že na stavu, jaký nastal mají velký podíl už mlčí. Kolikrát vidím věci, že bych dotyčného nenechala řídit ani tříkolku. O tom, že policie, nepostihuje nedávání blinkrů, telefony za jízdy, blokování pravého pruhu a další věci ani nemluvě. Hlavně mít dost radarů a trubiček, to je totiž snadné

+4/0
9.7.2018 13:25

B62á63r32a 45T68e43s86n12e47r24o85v20á 5655920574579

moderní auta blinkry nemají - nebo jo? 8-o podle toho, co vídám na silnici, jsem měla za to, že už se do nic nemontují... ;-D

+2/0
9.7.2018 13:30

T69o81m40á12š 49L30u75d58v11í89k 5880918693686

Blinkry mají, kvůli vzhledu. Ale do některých kusů výrobci nejspíše nemontují páčky pod volant. Jinak si neumím vysvětlit ta auta, která neblikají nebo nerozsvítí světla ani za deště.

+1/0
9.7.2018 13:38

I31g59n28á69c 83D58i60v81i68š 1391309213924

Vy si děláte legraci, ale třeba taková Škoda 706 MT páčky pod volantem fakt nemá:-)

+1/0
9.7.2018 15:12

K12a47r51o54l27i73n41a 58M21a80r21i79e 41H86l72a44v77s54o93v42á 6774919365913

Blokování pravého pruhů mi nevadí, spíš mi vadí blokování levého pruhu:-)

0/0
9.7.2018 14:34

P95e19t98r95a 87D22v11o80ř37á36k73o21v59á 1450704281379

;-D Samozřejmě, tak to bylo myšleno, díky;-)

0/0
9.7.2018 14:40

J46i45ř57í 35V61a58n10ě60r74e56k 1377611743509

Já si myslím, že je to na osobní zodpovědnosti každého z nás a jak je na tom rozumově. Když je někdo lempl a trubka, tak nebude používat blinkry, nebude dodržovat bezpečnou vzdálenost a nebude se věnovat řízení vozidla. Toto žádné řidičáky na zkoušku až tak nevyřeší. Proto by měly být přísnější tresty za vážnější přestupky a měly by se mimo obec začít měřit rozestupy mezi jednotlivými vozidly. Do začínajících řidičů bych se zase až tak neobouval. Každý nějak začínal a tou cestou zkušeností si musí projít a ne všichni mladí jsou nezodpovědní. Spíše by jsme se měli zamyslet nad tím, jaký vzor těm mladým dáváme a jak se na silnici chováme. To co jsem psal na začátku, dělají ve větší míře věkově starší řidiči, tím myslím, že mají řidičák delší dobu a i profesionálové, což by konkrétně u této skupiny řidičů vůbec nemělo být. A jak asi ty děcka s mokrým řidičákem potom jezdí, když to vidí? No tak jako my, protože ty zkušenosti jim nikdo nepředá a dělají to, co vidí.

0/0
9.7.2018 13:19

B49á46r35a 28T75e61s83n93e92r58o60v83á 5545290304219

problém je, když někdo tu osobní zodpovědnost nemá a ohrožuje ostatní :-/

0/0
9.7.2018 13:31

Z68d31e79n82ě88k 72Z26á93l81i63š 2365484347463

"Vláda navrhuje řidičáky na zkoušku, pražské autoškoly nápad vítají"

Autoškoly a ne jen ty pražské, by měli především mlčet. Snaží se pouze maximalizovat zisk a mladé řidiče naučí pouhé minimum. Kdo z mladých má smůlu a v rodině nemá někoho, kdo s ním v počátku jezdí, končí to dost často havárií. Čerstvý držitel řidičáku nevěděl, že s autem se dá při zajíždění do malého prostoru zpomalit prokluzováním spojky . Dodržení bezpečné vzdálenosti za vpředu jedoucím vozidlem ignorováno. Rozjezd v kopci na ruční brzdu ani náhodou. Parkování do řady vozidel také nezvládnuto. Ten lektor co ho za nemalé peníze učil jezdit by měl raději skončit.

+2/−1
9.7.2018 12:59

M23i17c66h30a45l 46P92í52c51h97a 4745763131796

Zpomalovat prokluzováním spojky? Vám bych chtěl delat mechanika, to by byly kšefty :-D

+1/−2
9.7.2018 13:33

O39n66d12ř68e81j 27S65e51k39e13r44a 1897216396329

Vy jste nikdy neslyšel o brzdění motorem?

0/0
9.7.2018 15:13

B22á59r18a 16T23e53s96n34e23r23o26v78á 5815180214689

to, že to existuje a dělá se to, neznamená, že to neničí auto :-P

+1/0
9.7.2018 16:31

S26i19l42v42e87s55t65r 48K83a42d28e43ř97á36b92e15k 8630753935530

Na brzdění motorem nepotřebujete prokluzovat spojkou o nic víc než při jakémkoliv jiném řazení. A při jízdě na jedničku nebo na zpátečku se rychlost normálně reguluje spojkou, to se snad učí v každé autoškole.

+2/0
9.7.2018 16:50

M20i71c38h16a91l 22P20í85c66h16a 4565923731726

A vy máte pocit že brzdění motorem je stejné jako prokluzování spojky? Pak to na těch silnicích nemá takhle vypadat. A ještě to svádite na autoškoly. Já když držel dlouho nohu na spojce , tak jsem za to od instruktora ještě dostal pořádnýho facáka a ne že mě v tom ještě podporoval

0/0
10.7.2018 6:59

J79o35s49e75f 44Š78l80o76u85f 1359697358871

Už jste někdy vjížděl do garáže, či zajížděl do zaparkované řady aut?

0/0
9.7.2018 20:02

M83i22c37h27a82l 54P62í14c56h44a 4935193431486

Vy jste ale psal o zpomalování, ne udržování pomalé rychlosti. No nic, jak jsem psal, dělat vám mechanika musí být radost :-D

0/0
10.7.2018 6:56

P58e94t69r 69P31l19o92t 4384652857805

Zbrojak na auto.;-D

0/0
9.7.2018 12:58

J74o28s74e88f 94H45l38i76n87o62m93a83z 3680494953988

Tato vláda maká jenom na represích, jinak nic. To, že se k tomu vyjadřují pražské autoškoly je už snad bez komentáře. Vláda sedí v Praze, tak řeší Prahu.

+2/−7
9.7.2018 12:44

M49o33j89m55i66r 11P40e32ř81i26n64a 6478250946

Ale já jsem rád, že to vláda řeší.

+3/−1
9.7.2018 12:46

S18i36l87v25e60s97t64r 41K55a84d63e21ř11á29b35e20k 8530143745400

Pro traktory na poli stejně pravidla silničního provozu neplatí, můžete být v klidu.

0/0
9.7.2018 16:31

J24a73k87u52b 17R78o79u89s 3616912170479

Hlavní problém je především bezohlednost lidí. Samozřejmě, že u čerstvých řidičů je to častější, většina z nás dostala časem větší rozum, ale pokud si někdo myslí, že "umět řídit" znamená, že se prokličkuje ve 120 přejíždením z pruhu do pruhu jak Fitipaldi, tak nic nepochopil. Jízda v provozu není závodní dráha, kde předvádíte jízdu na hraně. Je to především o empatii, aby jedno auto neohrožovalo ostatní účastníky provozu.

Jízda na poloprázdné dálnici ve 170 může být v pohodě stejně jako 120 na státovce s dobrou viditelností všemi směry, ale někdy je i 120 na dálnici stresující pro všechny, pokud je velká doprava. Tím víc to platí ve městě, kde si auta i chodci "překáží" na každém kroku. Zkrátka jde o to "přizpůsobit jízdu podmínkám", jak by řekla tisková mluvčí Policie, a to tedy dennodenně na silnicích postrádám (když někdy pospíchám, tak i u sebe).

+2/0
9.7.2018 12:40

J42a32n 41L69u21k34á72š 7907893353542

Ja jsem zil par let v USA a delal jsem si ridicak i tam (NY).

Ridicak na zkousku (Pokud si dobre pamatuju, tak na 1 rok.) spocival v tom, ze jsem mel jednak omezeny pocet bodu a taky vyslovene zakazane nektere prestupky jako napr. speeding (nedodrzeni nejvyssi povolene rychlosti), alkohol nad limit, bezohlednou jizdu atp., to by mi to okamzite sebrali.

+1/0
9.7.2018 13:20

S54i67l69v25e45s21t15r 51K50a80d20e31ř43á48b45e17k 8810283735780

Vysloveně zakázané některé přestupky? Takže ostatní přestupky jste měl povolené tak jako všichni ostatní řidiči? ;-D

0/0
9.7.2018 16:32

T62o77m26á77š 77K86u65c97h28a40ř 3827491878291

Ani si nepamatuji, kdy mě naposledy ohrozil mladý řidič. Když tak řidička, některé mladé pipky zřejmě cítí potřebu si v autě dokazovat, že "zde jsou konečně člověkem" , nasadí si tmavé brýle, osedlají svých 60 mocných koní a chovají se, jako by chtěly někoho přejet. Ale stejně nejčastěji bývám ohrožen lidmi cca 30..65, které řízení prostě jen nebaví a potřebují se "přemístit z bodu A, do bodu B". Ti se na jízdu nesoustředí, zrcátka nesledují, na dění kolem nereagují, většinou se zavěsí na jiné auto a "vypnou". Chovají se tak trochu jako zombie. Když pak dojde ke změně situace, nejsou schopni reagovat a sami určitě mají pocit, žo jsou to ti kolem, kdo je orožuje.

+2/−1
9.7.2018 12:36

J83a46n 62V44e78r56n50e65r 8653327103976

Pokud dnes řidičák dají opravdu každému bez ohledu na to, jak snadné zk. jsou/nejsou, je toto velmi vítaná věc R^

+2/−3
9.7.2018 12:26

J31o75s26e90f 72H25l55i90n76o51m91a46z 3570554163328

To chcete aby řidičák dostávala jen nějaká kasta?

+2/−2
9.7.2018 12:46

Najdete na iDNES.cz