Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Děti jsou při první pomoci často klidnější než dospělí, říká dispečerka

  17:40aktualizováno  17:40
Před sebou má několik monitorů, u ucha sluchátko a do klávesnice ťuká potřebné údaje, které se během minuty o volajícím dozví. Poslouchejte nás a vše se dozvíte, uklidňuje dispečerka pražské záchranné služby Barbora Černá. Měsíčně na dispečink zavolá osmnáct tisíc lidí.

Nedávno jste po telefonu pomohla páru, jemuž se málem narodilo dítě v autě.
Já teď zažívám nějaké období porodů. Hned týden nato jsem porodila další dítě v potravinách a dnes se opakovalo totéž, co u porodu v autě.

Co říkáte budoucí mamince?
Mamince nic, protože většinou volá partner nebo ženina maminka. Ptám se, po kolika minutách má kontrakce. Když po minutě, vím, že musíme jednat rychle. Pak žádám volajícího, aby se podíval do rodidel, jestli neuvidí miminko. Když ano, žádám, aby rodička začala tlačit. Jinak se snažím, aby prodýchávala kontrakce. Nikoho nenutíme, aby stříhal pupeční šňůru, to je hodně nebezpečné. Necháme miminko odpočinout u maminky v náručí a zabalit do tepla. Hlavně musí začít plakat.

Jak jste se ke své práci dostala?
Dostudovala jsem záchranářskou školu v Příbrami a po roce v Anglii jsem si řekla, že to zkusím. Na auto jsem se úplně necítila a dispečink mě lákal. Na začátku to byla docela dřina, protože nejsem z Prahy a znala jsem tu tak cestu metrem z Anděla na Čerňák. Nevěděla jsem, kde jsou nemocnice nebo jaké části Prahy existují. Tři měsíce jsem usínala s mapou, hledala si ulice a učila se je nazpaměť.

Dispečerka Barbora Černá pracuje u záchranné služby sedm let. Nedávno pomohla...

Dispečerka Barbora Černá pracuje u záchranné služby sedm let. Nedávno pomohla páru, kterému se v autě málem narodilo dítě. Po telefonu radila i při porodu v obchodě s potravinami.

Utkvěl vám nějaký telefonát?
Asi nás všechny víc zasáhnou případy, které se dějí dětem. Snažím se nebrat si to domů, ale někdy to bohužel utkví. Jednou volal záchranku otec pro své dítě, asi pětiměsíční miminko. Bylo promodralé a špatně dýchalo. Otec byl tak agresivní, že celou dobu jen sprostě nadával a já jsem mu nebyla schopná říct, co má dělat. I když jsem věděla, že to dítě opravdu může umřít. To pro mě bylo dost traumatizující.

Jak to dopadlo?
Hovor jsme ukončili. Samozřejmě tam jela posádka, ale samotný hovor k ničemu nevedl. Dítě jsme zachránili, ale kdyby mělo srdeční zástavu, těch sedm minut, než dojela posádka, pro něj mohlo být posledních.

A co nějaký veselejší zážitek?
Máme tady pána, který je diabetik a někdy sem volá i třikrát čtyřikrát denně. My už jsme zvyklí na jeho telefonní číslo, a když volá častěji, snažíme se mu vysvětlit, že blokuje tísňovou linku. Ale jinak je to takové zpestření. Většinou se chce poradit a hlásí nám, co si dá k jídlu.

Volají sem i děti?
Ano a kupodivu musím říct, že kolikrát jsou lepší než dospěláci. Možná nevědí, co všechno se může stát. Poslouchají, a i když zavolají s pláčem, dokáží se během hovoru velmi rychle uklidnit. Volají samozřejmě i děti, které zkoušejí, jestli záchranka funguje. To vždy poznáme, že začala přestávka.

Jak jsou na tom Pražané s vědomostmi o první pomoci?
Celkem to jde. Osvěta probíhá a už i na školách se první pomoc učí. Předat volajícím potřebné informace je vždy těžší, když jsou hysteričtí a neposlouchají, co jim říkám. Ale za poslední dva roky se to zlepšilo. Stačí, když nás budou poslouchat, a všechno se dozvědí. A když budou mít předem víc informací, budou pak při poskytování první pomoci sebevědomější.

Jak volajícího, kterému zkolaboval blízký člověk, uklidníte?
Na někoho platí, že zklidním hlas, na někoho zase musím hlas zvýšit a trochu ho okřiknout. Aby už dával pozor a poslouchal mě, protože díky tomu pacientovi pomůže. A že je na to, aby tomu člověku pomohl, sám. To platí skoro na všechny. Také je uklidňujeme, že to dělají perfektně a víc už udělat nemohou.

Co když člověk neví, kde je?
V tom nám pomáhá aplikace Záchranka. Když si ji stáhnete a po dobu čtyř sekund podržíte tlačítko, odešle se k nám zpráva s vaší polohou. Za sedm let ve službě se mi ale nestalo, že bychom se nedopátrali. Když je člověk venku, hledáme zastávky MHD nebo lampu veřejného osvětlení. Ty totiž nesou kovový štítek se specifickým číslem.

Volala jste si někdy sanitku?
Nevolala. Možná bych byla stejně hysterická jako ti lidé, ale my jsme tady už tak zklidnění, že sklony k hysterii nemáme. Před měsícem přede mnou a manželem v obchodě zkolaboval pán. Mluvila jsem s kolegyní a snad jsem řekla vše potřebné.

Máte svou hantýrku?
Když posádka vyjíždí s lékařem, občas některá starší kolegyně řekne, že jede s tatrou. Protože dřív byla malá lékařská auta tatry. Léčebně v Bohnicích se zase říká Zlaté návrší a psychiatrie na Karlově náměstí je u Vondráčků. „Teď jedeme na zelenou“ znamená, že nejsme příliš přetížení. Výzvy sanitkám jsou faly a pacienti jsou pojištěnci nebo volající.

Co vás na té práci nejvíc baví?
Baví mě pomáhat. Když člověk vyleze ze školy, představuje si, že zachrání svět a bude tady pro ty lidi. Ono to tak nakonec není, protože zachráněných je samozřejmě méně než těch, co až tak zachránit nepotřebují. Ale teď jsem dostala poděkování od doktorky z gynekologie, že jsem jí zachránila syna. V pětatřiceti měl srdeční zástavu. Se snachou jsme ho po telefonu resuscitovaly a po týdnu v nemocnici šel domů bez následků. Takové věci mě potěší a ženou vpřed. A třikrát mi lidé přišli poděkovat až sem k nám.

S čím se při své práci potýkáte?
V Praze se záchranka hodně využívá k věcem, ke kterým by asi sloužit neměla. Lidé jsou zhýčkaní, zrušily se pohotovosti a všechno se řeší přes nás. Dnes nám pomáhají spolupracující záchranky, které převážejí pacienty. Případy s třetí prioritou můžeme předat jim. Bohužel už moc nefunguje, že pacienti nejdřív zavolají rodině, aby je odvezla do nemocnice. Často volají i praktičtí lékaři, kteří by správně měli vypsat žádanku a zavolat převozovou službu. Za to by jim pojišťovna strhla peníze z hrazeného paušálu. Kdežto záchranka je zadarmo a rychle.




Nejčtenější

VIDEO: Příval urážek a každý osmý bez lístku. Revizoři na noční čelí agresi

Při noční směně bývají lidé agresivnější, občas je musí klidnit i policie.

Noční služba revizorů se od denní liší hlavně cestujícími, kteří jsou agresivnější nebo pod vlivem alkoholu. Revizoři...

Parkoviště prodané k bytům je veřejné, majitelům to developer neřekl

Developer rozprodal parkoviště pod domem v Letňanech i s veřejným stáním....

Obyvatelé domu v pražských Letňanech koupili s bytem i parkovací stání. Jenže některým z nich developer prodal i místa,...



VIDEO: Policie hledá muže, kteří pomocí léčky okradli ženu u bankomatu

Okradená paní u bankomatu

Pomocí triku připravili neznámí muži o platební kartu ženu, která si právě vybírala hotovost z bankomatu v Proseku....

Tvrdík těžko hledá pozitiva, Šilhavý to má nahnuté. Co Slavia udělá?

Trenér Slavie Jaroslav Šilhavý v duelu v Plzni.

Byla to běžná pracovní schůzka trenéra prvního mužstva se sportovním ředitelem jako po kterémkoli zápase. Ve fotbalové...

Plzeňská radost i slávistické zklamání. Boje ve skupinách skončily

ZKLAMÁNÍ. Slávisté Danny a Miroslav Stoch odcházejí z hřiště po prohře s...

Velkou radost i obrovské zklamání přineslo českým mužstvům závěrečné dějství Evropské ligy. Plzeňští fotbalisté...



Další z rubriky

Juditina věž potřebuje opravu, památkáři ale mají problém s rozsahem oprav

Malá ale nepřehlédnutelná Juditina věž (vlevo) uchovává připomínky na první...

Vedení Prahy 1, spravující Juditinu věž, upozorňuje, že monument je ve špatném technickém stavu a potřebuje...

Starosta Nymburku uzavřel lávku stejné konstrukce, jako spadla v Troji

Lávka pro pěší přes řeku v Nymburku

Ve středočeském Nymburku odpoledne uzavřeli lávku přes Labe, která je totožné konstrukce a od stejného projektanta jako...

VIDEO: Řidička v Praze po nehodě rozrazila kontejnery a najela do stromu

Po srážce s jiným automobile narazil vůz do stromu (14.12.2017)

Dopravní nehodu dvou aut řešili dopoledne policisté a hasiči na křížení ulic Topolová a Jahodová v Praze. Při kolizi...



Najdete na iDNES.cz