Stěhování aerosání Tatra V 855 do nové budovy Národního muzea

Stěhování aerosání Tatra V 855 do nové budovy Národního muzea | foto: Dan Materna, MAFRA

Do Národního muzea přijely aerosáně německého wehrmachtu

  • 3
Do nové budovy Národního muzea dorazil ve středu jeden z nejzajímavějších exponátů připravované výstavy Vynálezci a vynálezy, která bude otevřena 27. října - Aerosáně Tatra V 855. Kvůli jejich instalaci do prostor muzea museli stěhováci vysklít v přízemí několik oken.

Exponát váží zhruba 1 500 kilogramů, a tak dal jejich přesun dělníkům pořádně zabrat. Po vyložení z nákladního auta si museli poradit s vyzdvihnutím aerosání ze silnice na chodník. Nakonec vše vyřešilo několik silných rukou.

Z důvodu velkých rozměrů musela být také demontována část skleněné fasády nové budovy Národního muzea, někdejšího Federálního shromáždění.

Zajímavé vozítko uvidí návštěvníci hned u vchodu, kde bude upozorňovat na výstavu Vynálezci a vynálezy.

Aerosáně ve válce nikdy nebyly

Aerosáně zkonstruoval pro potřeby německé armády tým Tatry Kopřivnice v roce 1942, jediný vyrobený prototyp dosahoval rychlosti 80 kilometrů v hodině.

Motorové sáně se měly s největší pravděpodobností používat na daleké ruské frontě. Vzhledem k uspořádání interiéru a luxusnímu provedení je však pravděpodobné, že byly určeny pro jiné účely, než přímé zapojení do boje.

Objevila se i domněnka, že projekt byl vytvořen pro udržení konstruktérů v podniku. Jinak jim totiž hrozila práce přímo v Říši.

Přestože jsou aerosáně dodnes funkční, nikdy pravděpodobně nebyly v provozu. Zřejmě se zkoušely pouze v areálu továrny v Kopřivnici.

"Existují i nepodložené historky o tom, že se sáně údajně testovaly na zamrzlých alpských jezerech," prozradil ředitel historického části Národního muzea Pavel Douša.