Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jeďte do práce na kole, vyzývá soutěž. Nově zapojí i chodce a vozíčkáře

  9:10aktualizováno  9:10
Pražané budou s obyvateli řady dalších měst soutěžit, kdo cestou do zaměstnání projede méně nafty a benzinu. Letos se mohou nově zapojit také vozíčkáři, skateboardisté či chodci.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Nasednout na kolo či na skateboard, obout běžecké boty a vyrazit do práce. Hlavně však nechat auto doma. K tomu nabádá Pražany sdružení Auto*Mat, které vyhlásilo již šestý ročník soutěže Do práce na kole.

Pro účast v soutěži stačí v zaměstnání najít svolné kolegy a na měsíc pověsit klíčky od auta na hřebík. Kampaň chce podle organizátorů přesvědčit co nejvíce lidí, že i jízda na kole a běh či chůze jsou výborným způsobem, jak se v Praze dostat z místa na místo.

„Jsme přesvědčeni, že čím méně bude v ulicích měst aut, tím lepší bude životní prostředí i život nás všech,“ říká manažerka soutěže Iva Nevečeřalová.

Pamatujeme na chodce, běžce i vozíčkáře

Předchozí ročníky se soustředily výhradně na cyklisty, ale letos se organizátoři rozhodli soupeření rozšířit i na všechny ostatní, kdo k pohybu po metropoli využívají své vlastní síly. Do soutěže se tak nově mohou přihlásit i běžci, chodci, bruslaři, skateboardisté či vozíčkáři.

„Inspirovali jsme se ve Švýcarsku, kde se chodci a běžci zapojují už řadu let a i přes hornatý reliéf krajiny se zde této akce účastní desítky tisíc lidí,“ uvedla Nevečeřalová.

Přihlášky do soutěže mohou podávat do konce dubna firemní týmy o dvou až pěti členech. Utkají se v různých kategoriích, ale tou hlavní je pravidelné dojíždění.

Uspějí v ní skupiny, které ujdou, uběhnou či ujedou na kole alespoň dvě třetiny všech cest do zaměstnání. Délka trasy přitom nesmí být kratší než 1,5 kilometru. Odměna čeká i na ty, kdo urazí nejdelší vzdálenost či přijdou s kreativním nápadem, jak vylepšit cyklodopravu v metropoli.

V loňském roce se do kampaně zapojilo 7 280 zaměstnanců z 1 156 firem a institucí ve 24 městech z celé České republiky. Téměř třetina z nich přitom pocházela z metropole. Podle statistik loni soutěžící společnými silami najeli 1,5 milionu „bezemisních“ kilometrů.

„Na kole jsem všude hned, nemusím nikde čekat a lámat si hlavu s veřejnou dopravou. Navíc se na kole cítím mnohem víc ponořený do města a přitom se nepodepisuji na jeho znečištění a randálu,“ říká ekonom Tomáš Sedláček, pro kterého se prý bicykl stal jakýmsi osobním teleportem.

Pražané nasedají na kolo hlavně v létě

Podle analýzy agentury GfK za rok 2012, kterou si nechal zhotovit magistrát, je v Praze přes 300 tisíc cyklistů. Dohromady denně urazí 560 tisíc kilometrů a na veškeré dopravě v metropoli se podílí přibližně třemi procenty.

Část Pražanů využívá kolo jen rekreačně. Zejména v teplejších měsících ale podle studie narůstá počet těch, kdo na něm cestují pravidelně i po městě. Alespoň několikrát týdně vyjede v létě na kole asi jedenáct procent obyvatel metropole. Pražané nicméně dopravní prostředky často kombinují a střídají.

Jak Pražané v létě cestují

  • 137 tisíc obyvatel hlavního města vyjede v létě několikrát za týden na kole.
  • 1 milion Pražanů jezdí během letních měsíců více než jednou týdně MHD.
  • 561 tisíc obyvatel Prahy využívá v létě k přepravě několikrát týdně automobil.

Pro srovnání, stejně často v létě cestuje 82 procent z nich městskou hromadnou dopravou a 45 procent autem. V zimě počet pravidelných cyklistů poklesne asi na třetinu. Z výzkumu také vyplynulo, že Pražané, kteří častěji využívají kolo, jezdí méně autem, ale městskou hromadnou dopravou cestují stále stejně.

Obdobný průzkum si město nechalo vypracovat i v září minulého roku, ale jeho výsledky zatím nezveřejnilo. „Podle předběžných informací, které máme k dispozici, jsou ta čísla velice podobná a žádná výraznější změna se za poslední tři roky neodehrála,“ říká dopravní expert Auto*Matu Vratislav Filler.

Dodává, že Praha ve srovnání s řadou jiných metropolí v počtu cyklistů pokulhává. „Je to hlavně v myslích lidí. Jak těch, kteří by na kole rádi jezdili, ale ani je nenapadne, že je to v Praze vůbec možné, tak řidičů aut, kteří cyklisty stále berou jako někoho, kdo na ulicích nemá co pohledávat,“ dodává Nevečeřalová. Podle výzkumu GfK odrazuje Pražany také nedostatek bezpečných míst v ulicích, kde by bylo možné kola uschovat.

Magistrát v současnosti připravuje několik opatření, která by měla cyklistům cestování po Praze ulehčit. Náměstek Petr Dolínek (ČSSD) má například v plánu zjednodušení převozu kol v městských vlakových spojích a u vestibulů metra chce vybudovat úschovny, kde bude možné kola přes den bezpečně ponechat. Příští rok by se také měl spustit projekt městského bikesharingu, tedy veřejného půjčování kol.

Autor:



Nejčtenější

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...



Piloti vezli orgán k transplantaci, laserem je oslnilo šestileté dítě

Piloti převáželi orgány pro transplantaci. Šestiletý chlapec je oslnil laserem

Piloti Letecké služby Policejního prezídia ČR převáželi vrtulníkem na jižní Moravu životně důležitý orgán určený k...

Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...

Politici zvažují velký „kraj Praha“. Metropoli by přibylo 300 tisíc občanů

Pražský hrad (ilustrační foto)

Praha, třebaže je to celek na úrovni kraje, má speciální režim – nevolí při krajských, ale při komunálních volbách. To...



Další z rubriky

Záložní nemocnice v Jílovém marně čekala na válku. Teď se snad dočká kupce

Areál záložní nemocnice v Jílovém u Prahy

Lékaři tam nikdy neoperovali, přesto leží na chodbách bývalé nemocnice v Jílovém u Prahy hadičky ke kapačkám a další...

Praha uloží do věže Staroměstské radnice hmatatelné vzkazy, digitální ne

Vrchní část věže je třeba opravit, protože do jejího krovu kvůli poryvům větru...

V pamětních schránkách, které dělníci uloží do makovic opravované věže pražské Staroměstské radnice, budou věci ze...

Výměna eskalátorů uzavřela další vstup do metra, u autobusů na Palmovce

Dopravní podnik uzavřel vstup do metra na autobusovém nádraží na Palmovce...

Vstup do metra na autobusovém nádraží na pražské Palmovce je od středy uzavřen. Podobně jako v dalších stanicích metra...



Najdete na iDNES.cz