Bezkontaktně je možné platit ve dvou tramvajích číslo 22. V létě by se k nim měla přidat celá linka 18 a do konce roku 2018 i všechny ostatní dopravní prostředky v Praze.

Bezkontaktně je možné platit ve dvou tramvajích číslo 22. V létě by se k nim měla přidat celá linka 18 a do konce roku 2018 i všechny ostatní dopravní prostředky v Praze. | foto: David Sedlecký, Metro.cz

Doprava v metropoli zmoudří, přibude chytrých zastávek a aplikací

  • 54
Pražskou dopravu má vylepšit řada technologických novinek. Letos bude spuštěna mobilní aplikace s informacemi o cestování po Praze. Další aplikace nabídne přehled volných parkovacích míst. Chystají se i zastávky, které budou ukazovat aktuální příjezdy spojů, jízdné bude možné vždy platit bezkontaktně.

Podle analýzy magistrátu bude v roce 2030 každý den Prahou projíždět 1,019 milionu vozidel a více než 1,5 milionu lidí bude využívat městskou hromadnou dopravu. A to jsou čísla, na která není stávající infrastruktura metropole připravená. Nejkritičtějším projektem je jistě dostavba pražských okruhů, jak vnitřního, tak vnějšího.

Zástupci magistrátu a městských firem na konferenci Smart Prague představili, jakým směrem by se dopravní vylepšení mohla v Praze ubírat. Mluvilo se hlavně o chytrých řešeních, která by Praze pomohla najít rovnováhu mezi efektivní dopravou a kvalitním místem pro život. Zde jsou některá z nich.

1 Doprava v telefonu

Regionální organizátor dopravy (Ropid) v současné době pracuje na aplikaci, která by v sobě zastřešila veškeré informace o cestování v Praze. Nejen tedy o příjezdech a odjezdech spojů MHD, ale například i o obsazenosti parkovišť či bikesharingu. Aplikace v sobě bude obsahovat i navigaci, zobrazí cenu jízdného a doporučí nejvhodnější tarif. Ropid také doufá, že ji Pražané budou využívat k hlášení mimořádných událostí v provozu MHD.

„Aplikaci již zkoušíme a počítáme s tím, že ji v druhé polovině roku představíme cestujícím. Do budoucna by její součástí měla být i možnost placení jízdného,“ řekl Radim Vysloužil, vedoucí technického rozvoje Ropidu.

K lepší informovanosti cestujících podle něj přispěje i rozšiřování chytrých zastávek, na jejichž displejích se zobrazují aktuální informace o příjezdech vozů. Obdobným zařízením, které by cestující seznámilo s časy příjezdů navazujících spojů v další stanici, by pak měly být postupně vybaveny i jednotlivé autobusy a tramvaje.

2 Dohled nad cestujícími

Aby mohl Ropid dopravu správně plánovat, potřebuje vědět, kde a jakým způsobem se cestující po metropoli pohybují. „Pro tento účel samozřejmě slouží velké sociologické průzkumy, ale ty jsou nesmírně náročné z hlediska organizace, času i financí,“ uvedl Marek Zděradička z Institutu plánování a rozvoje (IPR).

Praha se proto pustila do pilotního projektu spolupráce se společností O2. Z anonymizovaných dat operátora totiž dokáže zjistit nejen to, kde se uživatel v danou chvíli nacházel, ale i to, jak se tam dostal a odkud vyjel. „Jsme dokonce schopni rozlišit návštěvníky, rezidenty, pracující, ale i ty, kteří Prahou jen projíždějí,“ doplnil Zděradička.

K získání dat přispěje i automatické sčítání cestujících v dopravních prostředcích pomocí infračervených či kamerových systémů. Ty by měly být součástí výběrových řízení na autobusy do roku 2019.

3 MHD bez hotovosti

Placení bezkontaktní kartou v pražské MHD již v omezené míře funguje dnes. Automaty, které to umožňují, jsou ve vybraných stanicích metra a od dubna také ve dvou vozech tramvajové linky 22. V létě by se měly rozšířit i na celou linku 18.

„Za jeden z hlavních kroků teď považuji, abychom již v roce 2018 měli vybaveny k bezkontaktní platbě veškeré dopravní prostředky v Praze,“ prohlásil náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

4 Parkování na kabelu

Technická správa komunikací (TSK) sleduje v rámci pilotního projektu On Street Parking obsazenost parkovišť v centru Prahy. Zatím jde pouze o 38 parkovacích míst v ulici Řásňovka, ale v nejbližší době se projekt rozšíří i do ulic Hradební, Štěpánská a další by pak měly následovat.

Kolik volných míst nabízí Řásňovka, mohou řidiči již dnes zjistit pomocí aplikace Parking Praha. Prozatím je sledování řešeno zasazením senzorického kabelu do vozovky během její rekonstrukce, ale TSK připravuje i méně invazivní řešení. V úvahu připadá třeba napojení na parkovací automaty či kamerové systémy, pomocí kterých by se obsazenost odvozovala z počtu vjíždějících a odjíždějících aut.

5 Ekologické autobusy

Využívání motorů spalujících fosilní paliva v MHD není zrovna nejekologičtější. Dopravní podnik si proto za jeden ze svých hlavních cílů stanovil větší využití elektrické energie. V plánu je výstavba nových tramvajových tratí, ale i větší zastoupení elektrobusů. Troleje, které budou vozidla dobíjet za jízdy, vzniknou příští rok třeba na trase autobusové linky 140 z Palmovky do Čakovic a v roce 2018 na ni vjedou nové elektrické vozy.

6 Plán pro příští desetiletí

Dokument, podle kterého by se řídil rozvoj městské dopravy, je v Praze dvacet let starý a neaktuální. Magistrát proto pracuje na takzvaném Plánu udržitelné mobility, který má vzniknout do roku 2018.

Na jeho podobě se do konce června mohou podílet i obyvatelé Prahy a Středočeského kraje. Prostřednictvím stránky PoladPrahu.cz mohou upozornit na problémová místa, která by měla Praha vzít při návrhu plánu v úvahu. Veřejnost již do systému zanesla více než 1 600 podnětů.