"Ty systémy stávající mobility jsou téměř na zhroucení," řekl České televizi (ČT)Dean Brabec, generální ředitel poradenské společnosti Arthur D. Little. Podle něj budeme do roku 2050 bez změny dopravní koncepce v zácpách trávit víc jak trojnásobek času oproti dnešku, zhruba 100 hodin ročně. A zvýší se také emise.
Aut přitom každoročně přibývá a situace je prý neudržitelná. Praze chybí především systémy sdílení aut či jízdních kol; tedy takové, kdy si lidé mohou na jednom místě pohodlně kolo či auto vypůjčit a na jiném sběrném místě jinde v metropoli opět vrátit. Podobné systémy fungují ve velkých evropských městech.
Podle výzkumu, který hodnotil, jak si města stojí v boji s narůstajícím počtem automobilů, právě kvůli takovým chybějícím systémům Praha přišla o body. A lepší to zřejmě ani nebude, protože investice město nechystá, uvedla ČT.
"Praha v současné době nezpracovává žádný takový projekt, protože neexistuje žádná taková nabídka žádného provozovatele. Praha sama o sobě toto provozovat nemůže, to je záležitostí soukromých subjektů," řekla ČT mluvčí pražského magistrátu Tereza Krásenská. Jenže na západě za sdílecími systémy stojí právě města sama, upozornila televize.
V hlavním městě se přitom už dnes jezdí průměrnou rychlostí jen 26 kilometrů v hodině, upozornila televize. A provoz neustále houstne. Z celkem 4,5 milionu aut registrovaných v České republice jich je celý milion nahlášených v Praze.
Na druhou stranu je potřeba podotknout, že město investuje nemalé finanční prostředky do vybudování Pražského okruhu, který dopravě v centru podstatně odlehčuje. Dopravní situaci by měl pomoci řešit i budovaný tunel Blanka.