Autobusoví dopravci, kteří obsluhují Středočeský kraj, si za poslední dva roky nemohli dovolit utrácet moc peněz za nové autobusy. Hlavně kvůli manévrům bývalého hejtmana Davida Ratha, který jim snížil dotace a seškrtal spoje. Teď si však mohou polepšit.
Ještě před krajskými volbami radní schválili, že jim přispějí čtyřicet procent na nákup nových autobusů. Kraj má z evropských peněz k dispozici 170 milionů, s nimiž lze pořídit 85 až 90 moderních autobusů, což je deset procent všech jezdících v kraji. Koupit lze autobusy jak na plynový, tak na dieselový pohon.
Záleží na dopravcích, zda se do výzvy přihlásí. "Dopravci to vítají, protože jim to umožní rychleji obnovit vozový park, který v posledních letech moc neobnovovali," míní František Neterda, předseda asociace středočeských dopravců a majitel berounského PROBO-BUS.
Nové jsou šetrnější a pohodlnější
Už jednou tu byl obdobný projekt, ale pouze na nákup autobusů na alternativní pohon, o který dopravci zájem neměli, protože podpora byla třicet procent, přitom takové vozy jsou dražší o 800 tisíc až 1,2 milionu korun. "Teď to zní zajímavěji," uvedl Neterda s tím, že standardní autobus na dieselový pohon stojí čtyři miliony korun, kraj přispěje maximálně dvěma miliony.
"Důležité je, jaká budou pravidla. Například podobný projekt je v Severomoravském kraji, kde dopravci musí splnit určité závazky. Například že autobusy musí jezdit v rámci veřejné služby, provozovat je musí na určité období, třeba tři až pět let, na těchto linkách. Taková pravidla bychom akceptovali," podotkl Neterda.
Nové autobusy jsou šetrnější k životnímu prostředí a cestující se v nich cítí pohodlněji. "Je to celá řada vylepšení. Jsou i bezpečnější, protože mají nové systémy. Většinou bývají částečně nízkopodlažní, nástup v přední či střední části je bez schodu a je tam i výklopná plošina pro vozíčkáře a kočárky," poznamenal Neterda. Na předních sklech jsou informační systémy, takže cestující z dálky vidí, odkud autobus přijel a kam jede.
PROBO-BUS hodlá výzvy využít a nakoupí zřejmě kolem šesti nových autobusů. "Vozový park máme poměrně mladý. V době, kdy jsme měli zastaralé vozy, jsme jich nakupovali i deset za rok. Letos to budou čtyři. Pokud to bude s podporou, jsme schopní koupit příští rok i sedm osm autobusů," dodal Neterda.
"Částku jsme mohli dát na cyklostezky nebo na elektronické tabule s jízdními řády, ale chtěli jsme podpořit dopravce. Zájem očekáváme, například ČSAD Kladno by chtělo plynové autobusy," řekl náměstek hejtmanky Robin Povšík.