Díky dotaci si dopravci ve středních Čechách budou moci dovolit pořídit pohodlnější autobusy. (Ilustrační snímek)

Díky dotaci si dopravci ve středních Čechách budou moci dovolit pořídit pohodlnější autobusy. (Ilustrační snímek) | foto: Veolia

Středočeští dopravci dostanou z Unie miliony na nové autobusy

  • 0
Až 170 milionů korun z Evropské unie by mohli dohromady dostat dopravci ve středních Čechách. S pomocí této částky mohou příští rok nakoupit až devadesát nových autobusů, a pasažérům tak zajistit komfortnější cestování. Záleží však na samotných dopravcích, zda se o příspěvek přihlásí.

Autobusoví dopravci, kteří obsluhují Středočeský kraj, si za poslední dva roky nemohli dovolit utrácet moc peněz za nové autobusy. Hlavně kvůli manévrům bývalého hejtmana Davida Ratha, který jim snížil dotace a seškrtal spoje. Teď si však mohou polepšit.

Ještě před krajskými volbami radní schválili, že jim přispějí čtyřicet procent na nákup nových autobusů. Kraj má z evropských peněz k dispozici 170 milionů, s nimiž lze pořídit 85 až 90 moderních autobusů, což je deset procent všech jezdících v kraji. Koupit lze autobusy jak na plynový, tak na dieselový pohon.

Záleží na dopravcích, zda se do výzvy přihlásí. "Dopravci to vítají, protože jim to umožní rychleji obnovit vozový park, který v posledních letech moc neobnovovali," míní František Neterda, předseda asociace středočeských dopravců a majitel berounského PROBO-BUS.

Nové jsou šetrnější a pohodlnější

Už jednou tu byl obdobný projekt, ale pouze na nákup autobusů na alternativní pohon, o který dopravci zájem neměli, protože podpora byla třicet procent, přitom takové vozy jsou dražší o 800 tisíc až 1,2 milionu korun. "Teď to zní zajímavěji," uvedl Neterda s tím, že standardní autobus na dieselový pohon stojí čtyři miliony korun, kraj přispěje maximálně dvěma miliony.

"Důležité je, jaká budou pravidla. Například podobný projekt je v Severomoravském kraji, kde dopravci musí splnit určité závazky. Například že autobusy musí jezdit v rámci veřejné služby, provozovat je musí na určité období, třeba tři až pět let, na těchto linkách. Taková pravidla bychom akceptovali," podotkl Neterda.

Nové autobusy jsou šetrnější k životnímu prostředí a cestující se v nich cítí pohodlněji. "Je to celá řada vylepšení. Jsou i bezpečnější, protože mají nové systémy. Většinou bývají částečně nízkopodlažní, nástup v přední či střední části je bez schodu a je tam i výklopná plošina pro vozíčkáře a kočárky," poznamenal Neterda. Na předních sklech jsou informační systémy, takže cestující z dálky vidí, odkud autobus přijel a kam jede.

PROBO-BUS hodlá výzvy využít a nakoupí zřejmě kolem šesti nových autobusů. "Vozový park máme poměrně mladý. V době, kdy jsme měli zastaralé vozy, jsme jich nakupovali i deset za rok. Letos to budou čtyři. Pokud to bude s podporou, jsme schopní koupit příští rok i sedm osm autobusů," dodal Neterda.

"Částku jsme mohli dát na cyklostezky nebo na elektronické tabule s jízdními řády, ale chtěli jsme podpořit dopravce. Zájem očekáváme, například ČSAD Kladno by chtělo plynové autobusy," řekl náměstek hejtmanky Robin Povšík.