Jak taková náborová akce pro řidiče autobusu vypadá, se přišel do autoškoly dopravního podniku, která je součástí garáží Hostivař, na vlastní oči přesvědčit také redaktor MF DNES.
V sobotu DPP vypsal dva náborové termíny, v 10 a 13 hodin. Kdo přijde do DPP s řidičským průkazem na autobus a nechá se zaměstnat, má velkou šanci, že po odpracování jedné tisícovky hodin získá náborový příspěvek ve výši 50 tisíc korun. K podmínkám příspěvku přitom platí i podepsání závazku odpracovat v DPP alespoň tři roky.
Necelá dvacítka uchazečů nejrůznějšího věku solidně zaplnila učebnu v prvním patře už během dopoledne. Většina ze zájemců přitom nechtěla o svých záměrech cokoli uvádět a už vůbec prozradit jméno.
Jeden z uchazečů uvedl, že je původem z Alžírska, v České republice žije asi patnáct let a živí se jako podnikatel. Další ze zájemců řekl, že přišel spíše ze zvědavosti. A student střední dopravní školy zase přiznal, že na místě není kvůli náboru, ale kvůli získání informací pro školní práci.
Maximum možných předpokladů, tedy vlastnictví řidičského průkazu skupiny D včetně profesní způsobilosti pro řízení autobusu, měli tak jen tři uchazeči.
Ani z těch, kteří mají o práci řidiče opravdový zájem, nemá šanci každý uspět. První z podmínek je pochopitelně úspěch v přijímacím řízení. „Také musíte absolvovat dopravně-psychologické vyšetření a samozřejmě i lékařskou prohlídku,“ říká Zuzana Větrovcová, která je v DPP vedoucí oddělení zaměřeného právě na nábor nových zaměstnanců.
Číslo 6 znamená Hostivař
Během přednášek a exkurze v areálu se uchazeči mohli detailně seznámit s tím, jak samotná práce řidičů i provoz MHD vypadá včetně věcí, které jsou běžným cestujícím spíše utajeny.
„Nad pravým zadním a levým předním světlometem má každý autobus malé číslíčko. To je vlastně identifikační číslo garáže. Číslo 6 přitom znamená, že autobus je z naší garáže Hostivař. Jednička byly Dejvice, dvojka je Klíčov, čtyřka jsou Vršovice a pětka Kačerov,“ uvedl mimo jiné během exkurze Milan Volek, který je vedoucím garáže Hostivař.
Kromě zmíněného náborového příspěvku chce DPP řešit nedostatek šoférů i pomocí dalších lákadel. Do služeb firmy se mohou na pozici řidiče hlásit i zájemci, kteří mají zatím jen řidičský průkaz skupiny B, tedy na vůz do 3,5 tuny. Vybrané uchazeče za dva a půl měsíce přeškolí pracovníci z osobáku na autobus.
Dopravní podnik v roce 2019 přijal:222 řidičů autobusů 154 řidičů tramvají. |
Za tuto dobu by měli stihnout uchazeči splnit všechny zákonné podmínky pro řízení autobusu na městských linkách, ke kterým patří kromě získání skupiny D na řidičáku také získání profesního osvědčení. Uchazeči za školení nemusejí platit, a navíc již během vzdělávání dostanou plat. Autoškolu přitom budou muset uhradit jen v případě, když z nového zaměstnání předčasně odejdou.
Totéž se týká i majitelů řidičského průkazu skupiny C pro vozy nad 3,5 tuny, které dopravní podnik připraví pro řízení autobusu za 30 dnů. Podle mistra odborného vzdělávání v DPP Mojmíra Janeby musejí uchazeči o práci řidiče absolvovat zkušební jízdy. Ty probíhají s autobusem, „náklaďákem“ či osobním autem. A řidiči pokaždé jedou s vozidlem, pro které mají platné oprávnění.
Podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové i navzdory chybějícím řidičům jen loni DPP přijal 222 nových řidičů autobusů a 154 nových řidičů tramvají. „Do optimálního stavu nám u řidičů autobusů chybí přibližně 9 procent a u řidičů tramvají přibližně 5 procent,“ vysvětlila mluvčí.
V podniku jsou přitom nedostatkové i další profese – inzerují se volné pozice traťových dělníků, elektrikářů či automechaniků. Začátkem dubna chce pak DPP uspořádat nábor pro řidiče metra.
Plynem proti chřipce. Dopravní podnik dezinfikuje pražské tramvaje: