„Díky tomu našim zaměstnancům v příštím roce neklesne průměrná mzda pod úroveň dosaženou letos. Všechny ostatní benefity vyplývající ze stávající kolektivní smlouvy zůstávají beze změny na tradičně vysoké úrovni,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.
Pro podnik bylo vyjednávání úspěšné, protože odbory původně požadovaly navýšení o letošní inflaci, která má být podle prognózy ministerstva financí 3,2 procenta. U vyjednávacího stolu se navíc mluvilo o dalším navýšení nad inflaci.
Argumentem dopravního podniku proti navyšování byla složitá finanční situace z důvodu dopadů koronaviru. Propad v příjmech kvůli menšímu počtu cestujícících má být podle podniku 1,4 miliardy korun.
„Oceňuji proto, že v této situaci, kdy musíme hledat úspory napříč celým DPP, naši sociální partneři souhlasili, že není nejvhodnější doba na další významné navyšování benefitů. Jednání nicméně povedeme i v příštím roce o podobě kolektivní smlouvy pro další období,“ dodal Witowski.
Pražský magistrát, který je majitelem podniku, šel do vyjednávání s tím, že by platy měly zůstat na letošní úrovni. S výsledkem jednání je ale náměstek primátora pro finance Pavel Vyhnánek spokojen.
„Dosáhli jsme rozumného výsledku a je nutné poděkovat za konstruktivní jednání odborům. Kolektivní smlouva s nárůstem počítá, ale dnes pro to nejsou podmínky. Jakmile zase nastanou, tak se k vyjednávání vrátíme. Teď bychom větší výdaje nebyli schopni pokrýt,“ dodal Vyhnánek.
Podle něj by se jinak nepřiměřený nárůst mezd musel jinak projevit v propouštění.
Průměrná mzda v dopravním podniku je 42 277 korun a roční mzdové náklady bývají okolo sedmi miliard.
Podle návrhu na rozpočet na příští rok, který musí ještě schválit zastupitelé, město vyčlení na dopravu 15,3 miliardy. Je to asi o miliardu více, než byly letošní výdaje a je to téměř jediná položka, kde se v rozpočtu neškrtalo.