Souprava metra Siemens M1 ve stanici Pankrác na trase C

Souprava metra Siemens M1 ve stanici Pankrác na trase C | foto: Michal Šula, MAFRA

Dopravní podnik odstavil kvůli prasklým podvozkům další soupravu metra

  • 21
Pražský Dopravní podnik musel odstavit další soupravu metra z provozu. Na vině jsou opět popraskané podvozky. Už pět souprav, které jezdily na trase C, stojí kvůli zmíněnému problému v opravnách. Výrobce vozů zatím k nápravě nepřistoupil. Podnik se teď rozhodl, že se podvozky pokusí opravit sám.

"Začneme na vlastní náklady odstraňovat závady s tím, že peníze budeme vymáhat od společnosti Siemens, která soupravy dodala a má na starosti jejich údržbu. Je to už natolik kritická situace, že není možné stále jen čekat," říká generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.

Na lince metra C mohou jezdit jen vozy Siemens typu M1, je tu totiž jiné zabezpečovací zařízení, než na ostatních trasách. Podnik nakoupil padesát tři souprav a pět z nich už musel odstavit. Ve špičce přitom potřebuje mít v pohotovosti asi čtyřicet čtyři souprav.

Podnik teď podle Dvořáka prověřuje, zda bude schopen svařit a vyztužit popraskané rámy podvozků sám. Navíc vyšle do metra opraváře tramvajových motorů, aby pomohli s čištěním těch ve vlacích Siemens. Dopravce se totiž domnívá, že za prasklinami na rámech podvozků stojí motory zanesené prachem, které kvůli tomu vibrují.

Výrobce vozů odmítá, že by na vině byly znečištěné motory

Společnost Siemens však v motorech problém nevidí. "Odmítáme, že trhliny jsou způsobeny znečištěnými motory nebo zanedbanou údržbou. Tu provádíme přesně podle pokynů výrobce motorů - firmy Bombardier. Znečištění motorů v Praze nepřekračuje nám známou úroveň běžného znečištění jinde ve světě," říká mluvčí firmy Siemens Pavel Kaidl.

Co je příčinou praskání podvozků teď výrobce zjišťuje. Podle něj je mnoho příčin, které mohou při provozu způsobit vibrace. "Navíc by se zvýšené vibrace musely projevit mnohem dříve na méně odolných částech podvozků, než jsou jeho rámy, které mají být jejich nejpevnější částí," říká Kaidl.

Přesto jejich pracovníci začali motory preventivně čistit. Řešením je podle něj postupovat společně s Dopravním podnikem proti firmě, která podvozky dodala. "Musí navrhnout odpovídající řešení. Pro dopravce i pro nás je tato situace velmi nepříjemná," dodává Kaidl.

Bude "céčko" bez vlaků?

Podvozky nových vlaků metra měly vydržet 35 let, teď jsou rozbité ani ne po deseti. Pokud by se kvůli prasklinám odstavovaly další soupravy, omezilo by to provoz na trase C. Znamenalo by to minimálně delší intervaly.

Navíc může zasáhnout i Drážní úřad. "O odstávce další soupravy metra jsme zatím nebyli informováni," řekl ředitel úřadu Pavel Kodym. Již dříve však uvedl, že o úplném odstavení vlaků z provozu by rozhodl ve chvíli, kdyby další podvozky hromadně popraskaly.