Pražská stanice metra Smíchovské nádraží. Ilustrační foto

Pražská stanice metra Smíchovské nádraží. Ilustrační foto | foto: Aleš Berný, iDNES.cz

Dopravní podnik opět uvažuje o turniketech v metru, chce je levnější

  • 23
Dopravní podnik chce ve vstupech do pražského metra znovu zavést turnikety. Aby projekt, který se potýká s častou kritikou, mohl spustit, musí co nejvíc snížit náklady. Proto teď přepočítává, kolik by zavedení turniketů stálo. Od jejich zavedení si slibuje především snížení počtu černých pasažérů.

Dostat se na nástupiště metra bude v budoucnu možná složitější než dnes, černí pasažéři se tam nedostanou vůbec. Cestující totiž budou muset projít téměř dva metry vysokými turnikety. Na druhou stranu už ale zřejmě v metru nenarazí na revizory. Těch přibude naopak v autobusech a v tramvajích. Pražskou MHD by se takhle mohlo cestovat už za tři roky.

Projekt na zavedení turniketů, který byl několik měsíců "u ledu", se teď Dopravní podnik rozhodl znovu oprášit. Vydělá mu totiž peníze, o které firma přichází kvůli černým pasažérům. Podnik proto připravuje novou, levnější verzi.

O tom, co turnikety budou umět "přečíst", se vedou diskuse

Jednou z možných úspor má být nižší počet čteček v turniketech, které budou sloužit k tomu, aby k nim cestující mohl přiložit Opencard, mobil s SMS jízdenkou či obyčejný lístek.

Také variant čteček mělo být původně mnohem víc, a právě na nich chce dopravce ušetřit. Stále totiž není jisté, zda budou muset mít Opencard například i lidé starší sedmdesáti let, kteří jezdí městskou dopravou zdarma. "Zatím vedeme diskuse o tom, co není potřeba a na čem tak můžeme ušetřit," říká generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.

Původně zhruba třímiliardová zakázka na zavedení turniketů v metru by také mohla být levnější, kdyby se systém čteček zavedl pouze v metru, a ne i v povrchové dopravě.

"Pro rozvoj Dopravního podniku jsou turnikety velmi důležité. Chceme předložit novou variantu a pádné argumenty. Tento projekt spojuje dvě roviny - ekonomickou a bezpečnostní," míní Dvořák.

Podle původního projektu by měly turnikety v pražském metru mít asi 1,7 metru vysoké skleněné zábrany, které by znemožňovaly vstup bez zaplaceného jízdného. Některé z nich budou širší, aby jimi snadno projely i matky s kočárky či vozíčkáři.

Dopravce vypíše na zavedení turniketů novou soutěž

Dopravní podnik chce projekt předložit do října. Poukazuje přitom na výrazné omezení počtu černých pasažérů, kvůli nimž dopravce ročně přichází o 800 milionů až jednu miliardu korun. Až se zvýší ceny jednotlivých jízdenek, budou ztráty ještě vyšší.

Turnikety by jízdám načerno měly zamezit. Zkušenosti z evropských měst, která již tento systém provozují, ukázaly, že počty černých pasažérů se snížily asi o 80 procent.

Kvůli nově nastaveným parametrům dopravce zřejmě vypíše nové výběrové řízení. Náklady na zavedení turniketů bude zřejmě financovat půjčkou od banky. Nechá si také zpracovat průzkum, kolik černých pasažérů v Praze jezdí. Loni mu totiž bylo vytýkáno, že jejich počet neodhadl správně.