Pražský dopravní podnik (DPP) předal zhruba 22 000 reklamních ploch v metru, které dosud provozovala firma Rencar, novému provozovateli. Tím je firma Railreklam ze skupiny BigBoard, DPP o tom informoval v tiskové zprávě s tím, že podnik na základě nové smlouvy získá příjem 91,5 milionu korun ročně.
Railreklam pro účely reklamy v metru založila společnost MetroZoom, podle jejího vyjádření chce firma jednat o uzavření nových smluv s klienty, kteří měli sjednané reklamní plochy s Rencar. „Vůči krokům DPP a skupiny BigBoard se budeme bránit všemi právními prostředky.“ uvedl Pavel Slabý, předseda představenstva Rencar.
Nová smlouva se týká smluv na reklamní rámečky ve vagonech metra a nosiče v průchodech a kolem eskalátorů. Podle DPP platí od listopadu. „Díky novým provozovatelům DPP získá do svého rozpočtu několikanásobně vyšší příjem. Navýšení příjmů z reklamy pro DPP oproti dřívějšímu stavu tak jasně potvrzuje, že dosavadní plnění společnosti Rencar za využívané reklamní plochy je nízké a neodpovídá realitě trhu,“ uvedl ředitel DPP Petr Witowski.
Reklamu dosud provozovala společnost Rencar z mezinárodní skupiny JCDecaux na základě smlouvy z roku 1997 na všech asi 130 000 reklamních plochách v pražské MHD. Podle DPP za ně ročně platila asi 50 milionů.
Smlouva na reklamu byla neplatná
Další rána pro JCDecaux: DPP postoupil konkurenci smlouvy za 91 milionů |
Obvodní soud pro Prahu 9 začátkem září rozhodl, že smlouva je od počátku neplatná. Rozhodnutí je zatím nepravomocné, Rencar se proti němu odvolal. Podnik smlouvu vypověděl v roce 2016 poté, co ji jeho vedení a tehdejší primátorka Adriana Krnáčová (ANO) označily za nevýhodnou, což firma odmítla. Po vypovězení smlouvy začal DPP organizovat dílčí tendry na pronájmy reklamních ploch v metru, autobusech, tramvajích či tzv. city light vitrín.
Jednatelka firmy MetroZoom Dana Svobodová uvedla, že dosavadní smlouvy na reklamní kampaně v metru s firmou Rencar již nejsou platné. „Naše společnost je samozřejmě připravena uzavřít za standardních podmínek smlouvy nové, a to v kompletním požadovaném objemu klientů,“ uvedla.
Společnost Rencar založil v roce 1990 samotný DPP, v roce 2001 pak prodal většinový podíl společnosti Europlakat z mezinárodní skupiny JCDecaux. Nyní má podnik ve firmě asi třetinový podíl. Podle výroční zprávy loni Rencar utržil více než 251 milionů korun, z prodeje reklamy v pražské MHD získal téměř 132 milionů a dalších několik desítek milionů za její instalaci. Podle DPP ztratila společnost předáním ploch v metru veškeré reklamní zakázky na majetku podniku, které tvořily více než polovinu jejích příjmů.
JCDecaux má v Praze také smlouvu s magistrátem na provoz přístřešků MHD, kterou minulé vedení magistrátu rovněž označilo za nevýhodnou a rozhodlo o tom, že ji neprodlouží. Podle firmy je smlouva pro město výhodná. Nyní se připravuje tendr na provozovatele přístřešků po roce 2021, kdy firmě skončí smlouva. JCDecaux se do něj chystá rovněž přihlásit.
Rencar a dopravní podnik
|