Firma měla zajišťovat úklid vnitřních i venkovních prostor a ploch areálů, tramvajových vozů a autobusů. (Ilustrační snímek)

Firma měla zajišťovat úklid vnitřních i venkovních prostor a ploch areálů, tramvajových vozů a autobusů. (Ilustrační snímek) | foto: Robert Rambousek, MF DNES

Dopravní podnik po měsíci zrušil podezřelou zakázku na úklid za miliardu

  • 14
Pražský Dopravní podnik opět zadal miliardovou zakázku na úklid svých prostor a dopravních prostředků v soutěži, ve které ve finále figuroval jediný uchazeč. S ním následně uzavřel sedmiletou smlouvu, přičemž ze zákona lze sepsat rámcovou smlouvu jen na čtyři roky. Po měsíci stejné představenstvo smlouvu zrušilo.

Dopravní podnik, který čelil kritice za řadu podivných zakázek, rozběhl soutěž loni na podzim. Šlo o rámcovou smlouvu na úklid vnitřních a venkovních prostor a ploch areálů, tramvajových vozů a autobusů včetně odstraňování graffiti. Hodnota zakázky na sedm let činila jednu miliardu, soutěž snížila cenu na 895 milionů.

Podle zákona o veřejných zakázkách je ale možné uzavřít rámcovou smlouvu jen na čtyři roky a pouze ve výjimečných případech na delší dobu. Zdá se tedy, že úklid považuje Dopravní podnik za výjimečnou činnost.

"Je nezbytné, aby doba platnosti rámcové smlouvy byla delší než čtyři roky, neboť pouze v délce trvání rámcové smlouvy lze naplnit účel veřejnou zakázkou sledovaný," vysvětlili sedmiletou dobu úředníci Dopravního podniku v oznámení o zakázce.

Nad sedmiletou smlouvou se podivují i experti na veřejné zakázky. "Rámcová smlouva nad tři roky je vždy kontraproduktivní. Všechny dodávky a služby se za tu dobu natolik změní, že vypovídat smlouvu nebo ji dodržet třeba šest let je vždy ztrátové," míní Petr Šiška, který veřejné zakázky organizuje.

Dopravní podnik po měsíci smlouvu zrušil a chystá nový tendr

Miliardová zakázka nakonec nepřilákala ani mnoho soutěžících. Nabídku podaly jen čtyři firmy. "Některé byly vyloučeny pro nesplnění podmínek zadávací dokumentace," řekla mluvčí Dopravního podniku Monika Lojínová.

"Některé" znamená v překladu všechny tři zbývající. Týden po tomto dotazu Dopravní podnik připustil, že kritéria byla zřejmě příliš přísná a že výrazně omezovala možnosti konkurence a hospodářské soutěže. Mezi požadavky bylo například zajištění vlastního výzkumu graffiti.

DPP a jediný uchazeč ve výběrovém řízení

Tramvaje ForCity
Zakázku za 20 miliard korun vyhrála Škoda Transportation, měla dodat 250 vozů.

Vnitřní autodoprava
Loni zadanou soutěž vyhrála s nabídkou 748 milionů korun firma Karir CZ.

Úklid metra
Zakázku za miliardu korun, kterou vyhrálo sdružení firem CDV a V-Trade, potrestal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pokutou.

Zakázku nakonec získalo sdružení firem Premio Invest a V-Trade, tři ostatní zájemci - Zenova services, AB Facility a RPM services - byli vyřazeni.

Dopravní podnik nebyl od začátku k zakázce příliš sdílný. Mluvčí například odmítla uvést, kdo dosud v Dopravním podniku uklízí a za kolik. "Původní smlouva na úklid vypršela, respektive bude ukončena v souladu s výpovědní lhůtou, z toho důvodu nejsme oprávněni tyto obchodní informace sdělovat," uvedla Lojínová.

Jediný soutěžící není u Dopravního podniku novinkou, podobných tendrů bylo v minulosti několik. Antimonopolní úřad už kvůli tomu udělil Dopravnímu podniku za zakázku na úklid metra osmisettisícovou pokutu (o udělení pokuty čtěte zde).

Miliardový tendr je však nakonec minulostí - shodou okolností krátce poté, co se o něj začala zajímat MF DNES.

Dopravní podnik přišel tento týden se zprávou, že v rámci "strategie zvyšování efektivity" bude smlouva s vítězem tendru trvat jen do konce roku. "Nové vedení DPP se se sdružením společností dohodlo na smlouvě pro rok 2012 a vypsání nové veřejné zakázky s cílem dosažení výhodnějších cen," uvedla mluvčí. Reakci vítězných firem se nepodařilo získat.

"Nové vedení" je však personálně podobné jako lidé podepsaní na původní smlouvě. Původní smlouvu za Dopravní podnik podepsali současná místopředsedkyně představenstva Magdalena Češková a člen představenstva Petr Blažek.

,