Polepené dveře v metru chce Dopravní podnik koncem února kompletně vyčistit.

Polepené dveře v metru chce Dopravní podnik koncem února kompletně vyčistit. | foto: Petr Topič, MAFRA

Dveře v metru jsou polepené nálepkami. Vozy čeká generální čištění

  • 11
Podívat se skrze zavřené prosklené dveře soupravy pražského metra do stanice lze často jen těžko. Jsou polepené samolepkami. Dveře se stále čistí jen sporadicky, velký úklid chystá Dopravní podnik na konec února. Následně chce spustit informační kampaň. Zatím posílá majitelům reklam žádosti o úhradu škody.

"Nejhorší situace je dlouhodobě na trase C, kde jsou dveřní skla největší," vysvětluje mluvčí Dopravního podniku Ilona Vysoudilová.

Přesto se samolepky, které cestující zvou na nejrůznější party v klubech či informují o službách na internetu, objevují i na ostatních dvou trasách metra už dlouhou dobu. "Nedávno jsem viděl reklamy ještě z března 2011," podotkl jeden z oslovených pasažérů pražského metra, kterých se MF DNES namátkou ptala.

Ptáte se tak, zdali podnik vůbec čistí soupravy metra? "Máme zajištěné čištění vlaků od nelegálního výlepu v rámci úklidu vozů, který probíhá na jednolitých soupravách po devíti až dvanácti měsících," říká Vysoudilová s tím, že k omezení nelegální reklamy má také pomoci spolupráce se strážníky.

Na samolepky vyrazili s foťáky

Proti nelegálnímu výlepu se však vyrazilo do boje nikoliv s kartáči, ale s fotoaparáty. Společnost Rencar Praha, která pronajímá reklamní plochy mimo jiné i v metru, začala bedlivě sledovat, kde a jaká reklama je vylepená načerno.

"Od června dokumentujeme nelegální výlep. Vyfotíme ho a vytvoříme protokol. Následně zjišťujeme, komu reklama patří, a posíláme mu výzvu k úhradě neoprávněného obohacení," říká Bohumil Chomát, místopředseda představenstva Rencaru. "Pokud to požadují jako náhradu škody, tak na to mají právo," komentuje to právník Jan Černý.

Podle Chomáta je teď hodnota nelegálního výlepu asi tři miliony korun. "V první vlně jsme požadovali po těch, komu reklama patří, úhradu škody ve výši 630 tisíc. Někteří zaplatili, jiní ne. Není to jen o penězích, ale také o poškozování vozů," dodal Chomát. Zpět zatím získali sto pět tisíc korun, část má prý jít na účet dopravce.

Čištění od samolepek Dopravní podnik vyjde na asi 2,6 milionu korun ročně. Na přelomu února a března se chystají pracovníci podniku jednorázově odstranit úplně všechny samolepky. "Bude nás to stát 1,5 milionu korun," dodala Vysoudilová. Podle ní se následně spustí informační kampaň, která upozorní, že černý výlep je nelegální. Kolik kampaň bude stát, prý ještě neví.

"Vyřeší to častý úklid. Teď se vylepovačům vyplatí reklamu na dveře dávat. Vědí, že jim tam zůstane dlouho," říká Filip Drápal, mluvčí organizátora dopravy, společnosti Ropid.