Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje omladit svou dieselovou autobusovou flotilu. Za téměř dvě miliardy korun chce v průběhu následujících pěti let pořídit 253 nových vozů poháněných naftou. Ve světle zpráv o elektrifikaci pražské dopravy, zavádění trolejbusových linek a nákupu hybridních autobusů je to poměrně překvapující novinka.
Jedním z cílů Klimatického plánu hl. m. Prahy do roku 2030 je i nahrazení dieselových autobusů bezemisními a nízkoemisními vozy.
„V situaci, kdy má Praha dvě silné elektrické trakce, by nebylo rozumné plně elektrifikovat i třetí, tedy autobusovou trakci. Chceme mít minimálně pětadvacetiprocentní podíl flotily autobusů nezávislý na elektřině, abychom byli schopni flexibilně reagovat na nečekané situace a zajistit potřebné vypravení autobusů a náhradní dopravy za metro, tramvaje či železniční dopravu, případně dle potřeby pro civilní ochranu a evakuaci obyvatelstva. Proto chceme vozový park diverzifikovat i o jiný typ paliv, jako je například vodík nebo kapalná biopaliva,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel DPP Petr Witowski.
Všechny nové autobusy budou nízkopodlažní, vybavené odbavovacím informačním systémem, automatickým počítáním cestujících, kamerovým systémem a klimatizací.
Co na to Klimatický plán?
Jedním z cílů Klimatického plánu hl. m. Prahy do roku 2030 je i nahrazení dieselových autobusů bezemisními a nízkoemisními vozy. Město na základě tohoto plánu počítá s tím, že do roku 2030 obmění v tomto duchu tři čtvrtiny své autobusové flotily, tedy přibližně 900 vozů.
Pražský dopravní podnik koupí 14 elektrobusů, první vyjede na konci roku |
„Naše strategie obnovy vozového parku včetně těchto veřejných zakázek na nákup dieselových autobusů je plně v souladu s Klimatickým závazkem i Klimatickým plánem hl. m. Prahy,“ zdůrazňuje Witowski s tím, že aktuální „dieselová“ zakázka se týká oné zbývající čtvrté čtvrtiny vozového parku.
Naftové autobusy mají navíc sloužit i jako pojistka, kdyby se nepodařilo dostát slibům obsaženým v Klimatickém plánu. „Kdyby se z nejrůznějších důvodů zdržely některé elektrifikační projekty, byli bychom schopni vypravit požadovanou kapacitu autobusů při dodržování standardů kvality PID,“ vysvětluje člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský.
„Elektrifikace nicméně dále pokračuje. V této chvíli má dopravní podnik v různé fázi příprav devět projektů autobusových linek, které se změní na trolejbusové, vysoutěžil prvních 14 elektrobusů a připravujeme nákup hybridních autobusů,“ informuje náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr (Praha sobě). První ze zmiňovaných elektrobusů by měl do ulic vyrazit na konci roku. Zbylých třináct pak bude v provozu začátkem příštího roku.
Klimatický plán hl. m. Prahy 2030
|